reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 پایان عمر رژیم سعودی نزدیک است....

انصارالله: «جنگ بزرگ» در داخل خاک عربستان در راه است

«البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله:
موعد جنگ بزرگ نزدیک می‌شود.
این حق مردم یمن است که به دشمن در خاک و مقر خود حمله‌ور شوند و خسارت‌های مادی خود را جبران کنند.
در صورت آغاز حمله، قبائل یمنی میان اموال عمومی و خصوصی تفاوت قائل شوند و می‌بایست میان آن‌ها و «آزادگان» عربستان هماهنگی برقرار شود.
ما نیروهای آزادیبخش هستیم نه اشغالگر.

 

منبع

ویرایش شده در توسط eshqali
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تو بحث نظامی یمنی ها گام به گام عربستانی ها رو تو باتلاقی گیر انداختن که زمان رو به ضرر عربستانی ها کرده است 

 

حملات پهبادی به تاسیسات مهم و گران بصورت جراحی شده اثرات به شدت سنگینی روی عربستان داره و جدا از بحث صادرات نفت، هزینه های نظامی و تسلیحاتی اش ر هم بیشتر می کنه

زدن تاسیساتی مثل رادارهای پاتریوت ، جنگنده روی باند تلمبه خانه های نفت 

 

از سوی دیگر ایجاد اخلال در لجستیک عربستان مطابق صحبت دوستمون وریور عملا هزینه رو در همه سطوح برای عربستان بیشتر میکنه 

 

تنها مشکل بحث مردم یمن و قحطی است 

اگر به هر نحوی میشد به مردم یمن گندم و غذا رسوند خیلی خوب بود 

 

چون اگر روزی یمنی ها کم بیارن بخاطر گرسنگی و قحطی خواهد بود نه بحث نظامی 

و عربستانی ها هم روی همین مساله حساب کرده اند 

 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 26 خرداد 1398 در 14:54 , arminheidari گفت:

تو بحث نظامی یمنی ها گام به گام عربستانی ها رو تو باتلاقی گیر انداختن که زمان رو به ضرر عربستانی ها کرده است 

 

حملات پهبادی به تاسیسات مهم و گران بصورت جراحی شده اثرات به شدت سنگینی روی عربستان داره و جدا از بحث صادرات نفت، هزینه های نظامی و تسلیحاتی اش ر هم بیشتر می کنه

زدن تاسیساتی مثل رادارهای پاتریوت ، جنگنده روی باند تلمبه خانه های نفت 

 

از سوی دیگر ایجاد اخلال در لجستیک عربستان مطابق صحبت دوستمون وریور عملا هزینه رو در همه سطوح برای عربستان بیشتر میکنه 

 

تنها مشکل بحث مردم یمن و قحطی است 

اگر به هر نحوی میشد به مردم یمن گندم و غذا رسوند خیلی خوب بود 

 

چون اگر روزی یمنی ها کم بیارن بخاطر گرسنگی و قحطی خواهد بود نه بحث نظامی 

و عربستانی ها هم روی همین مساله حساب کرده اند 

 

برای از کار انداختن فرودگاههای جنوب عربستان دو پیشنهاد دارم ولی نمیدونم در صحنه عملیاتی قابل اجرا هستند یا نه

 

1- برای هدف قرار دادن جنگنده ها در نشست و برخواست دو پهباد یکی با اندازه متوسط در نقش سوخت رسان و دیگری پهباد کوچک انتحاری ( مانند قاصفk2) در نظر می گیریم پهباد سوخت رسان در نقاط کور راداری مانند نقاط کوهستانی یا در ارتفاع پست وظیفه سوخت رسانی به پهباد انتحاری ما را دارد و پهباد انتحاری با دریافت سوخت و افزایش چند ساعته مداومت پروازی اقدام به گشت زنی در نقطه مناسب و شکار جنگنده ها در نشست و برخواست می کند با توجه به اندازه کوچک پهباد قاصفk2 و حملات موفقیت آن در روزهای گذشته احتمال کشف آن توسط پاتریوت بسیار پایین هست

2- یک راه دیگر تهاجم همزمان موشکی و کروز و پهبادی است تا فرودگاه به طور کامل از صحنه عملیات خارج شود در این سناریو پهبادهای انتحاری قاصف k2 در حمله چند فروندی سامانه پاتریوت را از کار می اندازند و در مرحله بعد موشک های بدرP وظیفه نابود سازی تاسیسات حیاتی فرودگاه و موشک های بدرFهم باندهای فرودگاه را با مهمات خوشه ای و یا ریز مهمات نائمن می کنند هر کدام از این سناریوها باید بر یک فرودگاه متمرکز شود تا فرودگاهها یکی پس دیگری از حالت عملیاتی خارج بشوند   

 

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , ahmad212 گفت:

برای از کار انداختن فرودگاههای جنوب عربستان دو پیشنهاد دارم ولی نمیدونم در صحنه عملیاتی قابل اجرا هستند یا نه

 

1- برای هدف قرار دادن جنگنده ها در نشست و برخواست دو پهباد یکی با اندازه متوسط در نقش سوخت رسان و دیگری پهباد کوچک انتحاری ( مانند قاصفk2) در نظر می گیریم پهباد سوخت رسان در نقاط کور راداری مانند نقاط کوهستانی یا در ارتفاع پست وظیفه سوخت رسانی به پهباد انتحاری ما را دارد و پهباد انتحاری با دریافت سوخت و افزایش چند ساعته مداومت پروازی اقدام به گشت زنی در نقطه مناسب و شکار جنگنده ها در نشست و برخواست می کند با توجه به اندازه کوچک پهباد قاصفk2 و حملات موفقیت آن در روزهای گذشته احتمال کشف آن توسط پاتریوت بسیار پایین هست

2- یک راه دیگر تهاجم همزمان موشکی و کروز و پهبادی است تا فرودگاه به طور کامل از صحنه عملیات خارج شود در این سناریو پهبادهای انتحاری قاصف k2 در حمله چند فروندی سامانه پاتریوت را از کار می اندازند و در مرحله بعد موشک های بدرP وظیفه نابود سازی تاسیسات حیاتی فرودگاه و موشک های بدرFهم باندهای فرودگاه را با مهمات خوشه ای و یا ریز مهمات نائمن می کنند هر کدام از این سناریوها باید بر یک فرودگاه متمرکز شود تا فرودگاهها یکی پس دیگری از حالت عملیاتی خارج بشوند   

 

 

طرح های تخیلی سطح انجمن پایین میاره 

  • Like 1
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 hours قبل , ahmad212 گفت:

برای از کار انداختن فرودگاههای جنوب عربستان دو پیشنهاد دارم ولی نمیدونم در صحنه عملیاتی قابل اجرا هستند یا نه

 

1- برای هدف قرار دادن جنگنده ها در نشست و برخواست دو پهباد یکی با اندازه متوسط در نقش سوخت رسان و دیگری پهباد کوچک انتحاری ( مانند قاصفk2) در نظر می گیریم پهباد سوخت رسان در نقاط کور راداری مانند نقاط کوهستانی یا در ارتفاع پست وظیفه سوخت رسانی به پهباد انتحاری ما را دارد و پهباد انتحاری با دریافت سوخت و افزایش چند ساعته مداومت پروازی اقدام به گشت زنی در نقطه مناسب و شکار جنگنده ها در نشست و برخواست می کند با توجه به اندازه کوچک پهباد قاصفk2 و حملات موفقیت آن در روزهای گذشته احتمال کشف آن توسط پاتریوت بسیار پایین هست

2- یک راه دیگر تهاجم همزمان موشکی و کروز و پهبادی است تا فرودگاه به طور کامل از صحنه عملیات خارج شود در این سناریو پهبادهای انتحاری قاصف k2 در حمله چند فروندی سامانه پاتریوت را از کار می اندازند و در مرحله بعد موشک های بدرP وظیفه نابود سازی تاسیسات حیاتی فرودگاه و موشک های بدرFهم باندهای فرودگاه را با مهمات خوشه ای و یا ریز مهمات نائمن می کنند هر کدام از این سناریوها باید بر یک فرودگاه متمرکز شود تا فرودگاهها یکی پس دیگری از حالت عملیاتی خارج بشوند   

 

 

 

طرحت قابل اجرا هست و تو جهان داره کار میشه 

ولی برای پرنده های ریز از یک پرنده مادر استفاده میشه و در محدوده عملیاتی رها می شوند و اینگونه بحث سوخت رسانی نیازی نخواهد بود 

 

راه دوم که صحبت شما هست برای پرنده های انتحاری کمتر استفاده میشه بیشتر برای پهبادهای شناسایی و هوشمند استفاده میشه که ارزشمند هستند و مدامت پروازی کلید کاری اونهاست

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , khoram گفت:

طرح های تخیلی سطح انجمن پایین میاره 

 

همه ابداعات بشر از همین تفکر و تخیل به وجود اومده اگر با همین فکر کردن هم مخالفت کنیم تبدیل به مردم مصرفی و دنباله رو و وابسته به دیگران می شیم

 

56 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

طرحت قابل اجرا هست و تو جهان داره کار میشه 

ولی برای پرنده های ریز از یک پرنده مادر استفاده میشه و در محدوده عملیاتی رها می شوند و اینگونه بحث سوخت رسانی نیازی نخواهد بود 

 

راه دوم که صحبت شما هست برای پرنده های انتحاری کمتر استفاده میشه بیشتر برای پهبادهای شناسایی و هوشمند استفاده میشه که ارزشمند هستند و مدامت پروازی کلید کاری اونهاست

 

بله پهباد انتحاری هست ولی دو ساعت مداومت پروازی برای زیر نظر گرفتن فرودگاه دشمن کم هستش برای همین اگر پهباد سوخت رسانی باشه که مداومت پروازی قاصفk2 را چند ساعت بیشتر کنه شانس زدن جنگنده دشمن روی باند بیشتر میشه

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ادعای ائتلاف سعودی: حوثی ها نیروگاه آب شیرین کن را هدف قرار دادند

بر پایه گزارش شبکه خبری " العربیه" سعودی به نقل از مقامات رسمی این کشور، ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی این ادعا را پس از آن مطرح کرد که روز چهارشنبه منابع یمنی اعلام کردند "نیروگاه برق" الشقیق در استان جیزان را هدف قرار داده اند.


این حمله با موشک کروز انجام شد.


یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، ۲۲ خردادماه نیز فرودگاه " أبها" را با موشک کروز هدف قرار داده بود که به اعتراف منابع سعودی موجب تعطیلی آن شد.


عربستان اعلام کرده است که در حمله به تأسیسات آب شیرین کن الشقیق به هیچکس آسیب جانی وارد نشده، اما در عین حال مقامات این کشور در خصوص خسارت‌های مالی این حمله جزئیاتی را اعلام نکرده اند.
در ادامه این بیانیه ادعا شده است: حملات موشکی اخیر یمن به عربستان که با موشک‌های کروز انجام شده، نشان می‌دهد ایران با این گروه یمنی ارتباط دارد.


انصارالله یمن هم پیشتر اعلام کرده بود: بانک اهدافی را برای خود تعیین کرده اند و هر روز غافلگیری‌های جدیدی در انتظار ائتلاف متجاوز به یمن خواهد بود.

 

در تداوم حملات دفاعی ارتش و کمیته‌های یمنی که در پاسخ به تجاوز مکرر ائتلاف عربی به یمن صورت می‌گیرد، " ضیف الله الشامی" وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی (وابسته به انصارالله) به صراحت اعلام کرده بود: در صورتی که عربستان و امارات بخواهند به تجاوزگری خود ادامه دهند، ما نیز حمله به اهداف در اراضی آنان را تشدید خواهیم کرد.

 

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت به اهداف سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.


در تجاوز نظامی سعودی و متحدانش به فقیرترین کشور عربی تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی از جمله ۸۵ هزار کودک جان خود را از دست داده اند که بیشتر این کودکان براثر گرسنگی و قحطی ناشی از این جنگ تحمیلی از سوی ائتلاف جان باخته اند.


جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده است، به گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ویدئو ادعایی عربستان رهگیری شاهد 129و ابابیل در یمن (شاهد 129 در کار نیست همون uav-x صفحه قبلی تاپیک برید اطلاعاتی درخصوص این پهپاد کسب میکنید ) شاید هم تصاویر فیک باشه وبا جلوه های ویژه ساخته باشن 

https://www.aparat.com/v/6ROHr

 

 

 

تصویر ادعایی عربستان از گونه ای از موشک کروزیا علی در حمله  به فرودگاه ابها 

 

2~28.jpg

 

از تحرکات اسراییلی نباید غافل ماند  علیه ما

thumb_9~5.jpg https://www.aparat.com/v/JfY4X

 

 

 

 

 درخصوص این مین چسبان ادعایی قبلا هم در یمن دیده شده توسط امارات 3 عدد از مینها گرفته شده قسمت زیر ین این مین ها نشاند داده شده در گزارش شورای امنیت

4~12.jpg

5~9.jpg

 

چیز هایی که امریکا منتشر کرده 

https://www.dvidshub.net/video/691494/explosive-ordnance-expert-discusses-oil-tanker-attacks

 

thumb_5_28229~1.jpg thumb_5_28129~1.jpg thumb_3~17.jpg

 

در pdf که وزارت دفاع امریکا در اول ژانویه 2004 منتشر کرده به اسم Iraq Ordnance Identification Guide چیز جالبیه بعد از مین های دریایی ایتالیایی عراق  صفحه 634

8~4.jpg

 

https://www.aparat.com/v/cnMPh

 

 

 

صرفا هر چیزی که ساخت ایران باشه دلیل حمایت ما ازکسی نیست یا عملیاتی رو به ما ربط بدن 

 

اینم خبر  تولید مواد منفجره زیر ابی در ایران 

http://www.iribnews.ir/fa/news/1521917/رونمایی-از-ماده-منفجره-پلاستیکی-زیرآبی

 

https://www.aparat.com/v/cRCSf

 

 

 

 

اینم یکی از گزینه هاست 

6~7.jpg

 

  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بالاخره سومار بوده ، هویزه و یا یاعلی؟

در هر صورت موثر تر از موشک های بالستیک نشون داده.

 

 

2~28.jpg

 


 

  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب درکنفراس خبری  ترکی المالکی ادعا شده موشک کروزی که  به فرودگاه ابها برخورد کرده از نوع یا علی بوده و موتور استفاده شده اون رو هم tj100 شرکت پی بی اس چک بوده

یک قطعه در سال 2018 گواهی شده هم بین قطعات بوده

  و جینز دیفنس امروز مقاله ای منتشر کرده درش نوشته شرکت پی بی اس از سال 2004 تا ماه می امسال حدود 900 تا موتور تحویل داده بیشتر برای هدف های هوایی بود وبه ایران ویا

متحدانش این موتور صادر نشده 

تصاویر منتشر شده از موشک کروز (متاسفانه ویدئو شو پیدا نکردم )

thumb_11_28429~0.jpg thumb_11_28329~0.jpg thumb_11_28229~0.jpg thumb_11_28129.png 

مقاله جینز دیفنس

12~6.jpg

 

https://www.janes.com/article/89521/saudi-led-coalition-identifies-iranian-cruise-missile-used-against-airport

 

 

خوب امیدوارم دستان برما ببخشایند اشتباهی ویدئو راکتور اتمی دانشگاه mit  رو گذاشتم بجای فیلم پهپاد ها 

 

 

فیلم پهپاد 

https://www.aparat.com/v/Pgic4

 

کسی از دوستان میتواند نوشته های روسی این قطعه رو بخوانند

This Reuters file photo shows a projectile earlier launched at Saudi Arabia by Yemenis

Houthis is displayed at a Saudi military base, Al-Kharj, Saudi Arabia 21 June 2019.

 

11_28129~1.jpg

 

 

 

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پهپادهای حوثی ظاهرا خوب چیزی تور کردن این دفعه. کانال "اخبار سوریه" کلیپی پخش کرده که یه بوئینگ 747 آسیب دیده با چند تریلی حمل میشه.

 

http://s8.picofile.com/file/8364938118/t_video5809865122440545760.mp4.html

 

https://www.4x4community.co.za/forum/attachment.php?attachmentid=499633&d=1535034808

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

ویدیو لاشه 747 عربستانی

http://www.military.ir/forums/uploads/monthly_2019_06/t_video5809865122440545760.mp4

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
16 hours قبل , bds110 گفت:

 

فیلم پهپاد 

https://www.aparat.com/v/Pgic4

 

 

با سلام 

 

با دیدن ویدئو تصور کردم با نمونه ی جدیدی از پهپاد قاصف روبرو هستیم که شبیه پرنده های جنگ جهانی هست و بال ابتدایی بزرگتر از بال انتهاییه ، اما بعد متوجه شدم که تیکه فیلم پرواز قاصف بر فراز مناطق روستایی برعکس نمایش داده می شه  :blink: یعنی به جای اینکه پهپاد از راست صحنه وارد بشه و از چپ خارج بشه ، در فیلم اصلی از چپ وارد شده و از راست خارج می شه .

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.