SAEID

1267 فروند F-4E یا 80 فروند F-14A کدامیک؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام این تاپیک رو ایجاد کردم تا از نظر دوستان در این خصوص مطلع بشیم که 1267 فروند اف4 را ترجیح میدن یا 80 فروند اف14 ؟ قیمت هر فروند F-4E در اواسط دهه 1970 میلادی 2.4 میلیون دلار بود ولی هر فروند F-14A میشد 38 میلیون دلار! از منظر نظامی ارزش این تعداد اف4 با 15.84 برابر تعداد و نیز با توانایی حملات تخصصی زمینی بسیار بیشتر از تعداد کمتری اف14 فقط برای عملیات رهگیری است. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید خان خودت که متخصص هستی ولی به نظر من زیاد این مقایسه درست نیست چون این دو جنگنده در یک کلاس نیستند تامکت یک جنگنده رهگیر تخصصی است در حالی که فانتوم کارش یک چیز دیگر است و توانایی رهگیری تامکت را ندارد از منظر نظامی ترکیب این دو بهتر جواب می دهد. ولی از لحاظ رقمی حرف شما درست است با پول تامکت شاید بتوان براحتی 10 تا فانتوم خریداری کرد الان با توجه به تکنولوژی امروز و تنوع هواپیما که وجود دارد انتخاب های بهتری می توان کرد شاید اگر آواکس داشتیم به همراه رهگیر هایی با قیمت مناسب تر از انواع غربی و شرقی شاید می شد از تامکت صرف نظر کرد راستی به نظر شما اگر آن زمان از تامکت صرف نظر می کردیم چه طرحی برای دفاع هوایی باید استفاده می شد و الان اگر از تامکت صرف نظر کنیم چه باید کرد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سعید خان خودت که متخصص هستی ولی به نظر من زیاد این مقایسه درست نیست چون این دو جنگنده در یک کلاس نیستند تامکت یک جنگنده رهگیر تخصصی است در حالی که فانتوم کارش یک چیز دیگر است و توانایی رهگیری تامکت را ندارد از منظر نظامی ترکیب این دو بهتر جواب می دهد.
ولی از لحاظ رقمی حرف شما درست است با پول تامکت شاید بتوان براحتی 10 تا فانتوم خریداری کرد الان با توجه به تکنولوژی امروز و تنوع هواپیما که وجود دارد انتخاب های بهتری می توان کرد شاید اگر آواکس داشتیم به همراه رهگیر هایی با قیمت مناسب تر از انواع غربی و شرقی شاید می شد از تامکت صرف نظر کرد
راستی به نظر شما اگر آن زمان از تامکت صرف نظر می کردیم چه طرحی برای دفاع هوایی باید استفاده می شد و الان اگر از تامکت صرف نظر کنیم چه باید کرد؟


کی گفته اواکس نداریم؟! پس A-50 چیه؟! همچنین توی ایلوشین-76 رادار گذاشتند! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقایسه کلی است و قصد بررسی توانائیهای این دو جنگنده از دو کلاس متفاوت را ندارم. این تاپیک رو ایجاد کردم که دوستان بدونن پولی که بابت اف14 پرداخت شد بسیار گزاف و نامعقول بود. اگر ما این تعداد اف4 جای اف14 میخریدیم (البته نمیفروختن ولی فرض کنیم فروختن!) همون روز اول جنگ چیزی از عراق باقی نمیموند! دیدیم که 180 فروند اف4 چطور تا پایان جنگ کمر نیروی هوایی عراق را شکستند. به نظر من آن زمان برای دفاع هوایی خرید تعداد کمتری اف14 در حد یک اسکادران یعنی 18 فروند با قیمت معقول برای دفاع از تهران کفایت میکرد. به این نکته توجه کنید که ما این اف14ها را برای چه خریدیم؟ ابلهانه است که فکر کنیم با خرید اف14 جلوی نیروی هوایی شوروی رو گرفتیم! اینکه روسها پروازهای جاسوسی میگ25 (یا بهتر بگویم خودنمایی شوروی) در آسمان ایران را لغو کردند تنها یک دلیل کوچکش اف14 بود که شاید میتونست چند فروند از آنها را منهدم کند ولی دلیل اصلی که هرگز مردم از آن مطلع نشدند توافق پشت پرده شوروی با آمریکا بود. اگر وقایع آن زمان را مرور کنید متوجه چند مورد عقب نشینی آمریکا میشوید که در مقابل این هم یکی از عقب نشینیهای شوروی بود. باید این واقعیت را قبول کرد که ما در برابر شوروی چیزی نداشتیم و سرمایه گذاری برای کسب برتری کلاسیک در مقابل آن غول بی شاخ و دم کار احمقانه ای بود. پس با خرید یا عدم خرید اف14 تغییر چندانی در توازن نظامی شوروی - ایران حاصل نشد. اما در جنگ تحمیلی اف14 توانست توازن نظامی را تا قبل از ورود به خدمت میگ25 و میراژ اف1 به نفع ایران حفظ کند هر چند با نوع خرید مخالف هستم اما منکر خدمات آن نیز نیستم. این جنگنده خدمات زیادی به ایران در جنگ تحمیلی انجام داد که اختصاص نیمی از شکارهای هوایی به خود از آن جمله است. اما باید امکانات دشمن را هم بررسی کنیم. عراق چی داشت؟ تا قبل از فروش میگ25 به عراق این کشور جنگنده ای نداشت که اف4های ایران نتوانند آنرا منهدم کنند. به نظر من بجای خرید انبوه اف14 همان یک اسکادران برای مقابله با میگ25 کافی بود و با پول باقی مانده امکان ایجاد یک کارخانه مونتاژ جنگنده ای مثل اف5 یا اف4 وجود داشت و باز هم پول برای خرید تعداد دیگری جنگنده باقی میماند. افزایش تعداد اف4 و اف5ها به دو برابر تا پایان جنگ برتری هوایی ایران نسبت به عراق را تضمین میکرد. در شرایط کنونی با حذف اف14 از شبکه دفاع هوایی کشور بهترین گزینه های جایگزین برای آن میگ31 و سوخو35 هستند. با توجه به اینکه کارایی سوخو35 در حملات زمینی و نبرد نزدیک هوایی بیشتر است و قیمت آن نیز کمتر از میگ31 میباشد گزینه معقولتری است. مخصوصا اینکه توانایی حمل موشکهای فوق دوربرد را هم دارد. در کنار این جنگنده خرید سیستم اس300 ضعف کمی ایران نسبت به آمریکا را تا حدودی جبران میکند. البته مخالف خرید سوخو35 هم هستم! چون اولا روسها قابل اعتماد نیستن و ثانیا قیمت آن فراتر از حد معقول است و 70 میلیون دلار برای هر فروند اصلا مناسب نیست. چندی قبل روسها پیشنهاد فروش سوخو32 رو به قیمت هر فروند 65 میلیون دلار به ایران داده بودند که بخاطر نامعقول بودن قیمت از سوی ایران رد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم با سعید موافقم الانهم تامکت ایگه بازنشست شده. و در مورد خرید SU 35 و میگ 31 همینطور که گفته شد یکی که گران و پر هزینه اند و بعد هم از نظر تکنیکی بقولی ریش تو دست روسها میره. من با پیشبرد طرحهای داخلی multifunction اگر هم زمان ببره بیشتر موافقم. اگر هم در آینده روابط با اروپا خوب شه جنگنده هایی چون تایفون و جاس گریپن ساخت سوئد هم مدرن و توانیی با لایی را دارند. تا ان زمان هم رفع کمبود دفاع هوایی را بایستی با دفاع موشکی قوی کرد و سر مایه گزاری و تحقیقر رو جنگهای الکترونیک.
jas gripen
تصویر
و
Typhoon
تصویر[u]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1) اين مقايسه چندان مرتبط نيست، F-4E يك شكاري بمب افكن دهه 1960 است و F-14A يك شكاري رهگير دوربرد ويژه شكار موشكهاي كروز ضدكشتي و رهگيري هواپيماهاي مهاجم بلندپرواز شوروي است ساخت اوائل دهه 1970. 2) هيچ كشور جهان سومي توانايي مالي و عملياتي نگهداري و به خدمت گيري اين همه هواپيما را ندارد. 3) رادار F-4E در برابر ميراژ اف1 و ميگ25 قديمي و ناتوان است. موتورهاي توربوجت اف4 براي پرواز در ارتفاع بيش از 50 هزار فوت به هيچ وجه مناسب نيستند. در ارتفاعات بالا، موتور فانتوم سوخت زيادي مصرف مي كند تا بتواند حفظ ارتفاع و سرعت نمايد. 4) موشكهاي اسپاروي نوع AIM-7E-2 نيز همانند رادار APQ-120 ناتوان هستند و در همين جنگ 8 ساله با عراق، اسپاروهاي بسيار به هدر رفتند. رادار اف4 در بسياري از مواقع، نتوانسته تهديد ناشي از وجود ميراژ عراقي را به دليل برد شناسايي ضعيف متوجه شود. اين رادار توانايي پائين نگري ندارد. 5) اف4 توانايي درگيري با ميگ25 و موشكهاي زمين به زمين نظير فراگ7 و اسكاد بي يا ضدكشتي نظير اگزوسه را ندارد. 6) زمان آماده سازي اف14 به دليل پيچيدگي رادار و كامپيوترهاي مربوطه طولاني است و 18 فروند تامكت، كفاف پوشش هوايي كشوري به وسعت ايران را نمي دهند. 7) اما در صورت استفاده از يك رادار پرنده نظير E-2C يا E-3 Sentry، زمان در آسمان ماندن تامكت به حداقل ممكن كاهش مي يابد و در نتيجه از هزينه ها نيز كاسته مي شود. 8) افتادن در دامن وابستگي به صنايع هواپيماهاي نظامي ساخت شوروي نيز نامطلوب تر و ناپسندتر از خريد هواپيماهاي غربي است. روسها براي هيچ يك از هم پيمانان خود نظير سوريه،‌كوبا، ليبي و . . . متحد قابل اعتمادي نبوده اند. 9) بهترين گزينه: تنش زدايي با كشورهاي جهان ==> كاهش نياز به گسترش ادوات نظامي ==> بهبود شاخص هاي اقتصادي جامعه ==> خريد معقول تسليحات مورد نيازي كه امكان توليد آنها در داخل وجود ندارد، آن هم از غرب و به خصوص ايالات متحده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من با 4-f موافقم . اگر منظور آقا سعید رو درست فهمیده باشید مقایسه ی دو جنگنده از کلاس مختلف نیست. بلکه استفاده ی بهینه از شرایط موجود است . یعنی با مقدار پولی که داشتیم بهتر بود به مونتاژ جنگنده 4-f میپرداختیم. وتجربیات زیادی هم به دست می آوردیم. و الان هم می تونستیم آنها رو به روز کنیم وبا تقویت رادار اون قابلیت شلیک موشکهای دور برد و رهگیری اون رو افزایش بدیم. مثل اسرائیل که بارها 4-f های خودش رو به روز کرده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کی گفته اواکس نداریم؟! پس A-50 چیه؟! همچنین توی ایلوشین-76 رادار گذاشتند!


بلي من هم آواكس مذكور را با چشم خودم در فرودگاه مهرآباد ديده ام ولي پروژه استفاده از آواكس در ايران خيلي جديد است و هيچ منبعي تاكنون گزارشي از پرواز اين هواپيما نداده است و آيا اساسا تاكنون اجازه پرواز به اين هواپيما داده شده است يا نه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هيچ جنگنده اي وجود نداره كه هميه امتيازات باهم داشته باشه تامكت رهگير خوبي و براي پوشش هوايي و اسكورت خيلي مناسب و فانتوم هم جنگنده بمب افكني كه در منهدم كردن اهداف زميني خوب عمل ميكنه به نظر من بايد از انواع جنگنده بمب افكن ها بصورت تركيبي استفاده كرد تا نقطه ضعف هاي همديگرو بپوشونن. ولي با توجه به توانايي هاي فانتوم بايد بجاي تعدادي تامكت نه همه ي آنها تعداد بيشتري فانتوم خريداري مي شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته شما باید این رو هم در نظر بگیرید که شاه فوق العاده ادم جاه طلبی بود و یک نظامی که پول زیادی داره خوراک شرکتهای بزرگ امریکایی مثل گرومن و.....میشه با اون حجم تبلیغات روی تامکتها که مثلا با خرید اینا توازن هوایی میان ایران با شوروی بهم میخوره و.....البته تامکت واقعا یکی از بهترین رهگیر های جهان هست ولی برتری عددی فانتوم اونم بالای 10 برابر میتونه نقص های این جنگنده رو قابل چشم پوشی کنه و بقول اقا سعید یک روزه کل عراق رو میشد زیرو رو کرد ولی ما اون موقع خودمون رو برای مقابله با شوروی و میگ 25 با اون سطح پرواز و سرعت اماده میکردیم نه عراق با یمشت فیشبت !! در کل بنظر من ترکیب تامکت با فانتوم بهتره ولی به نسبت 1 به 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم با آقا سعيد موافق ام سردمداران آن زمان مي توانستند خيلي بهتر از اين عمل كنند اما حيف كه اين ها اين كاره نبودند :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا انتفاقا این کاره بودند اکثرا خود ممد دماغ که خلبان بود ولی یچیزی هست که باعث میشه ادم چشمش رو رو همه چی ببینده !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1) خريد معقول تسليحات مورد نيازي كه امكان توليد آنها در داخل وجود ندارد، آن هم از غرب و به خصوص ايالات متحده.


تحليل جالبيه اما هيف که نگارندش با کمال احترام در خوابه
آقا فعلا تهديد اصلی و درجه اول همين "به خصوص ايالات متحد" که شما ذکر کردين هست
يه روز کم بياريم همون روز نفسمونو ميبره حالا شما اين همه تحليل دادی که بگی بريم از امريکا بخريم
خوب اگه ميخواست به ما جنگ افزار بفروشه که تا لب مرزمون لشکر کشی نميکرد که

لطفا دوستان اگه قسط دارن به عدم وابستگی به بيگانه تکيد کنن و خريد از روسيه رو غير منطقی جلوه بدن،بدونن تو اين دنيا کسی دلش به حال ما نسوخته اين شامل امريکا هم ميشه (که فعلا دلش که نسوخته که هيچ دندون هم تيز کرده،باز حالا روس ها رو بگی 4 جا يه جورايی پشت ايران در امدن)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم با نظر سعید مبنی بر کاهش تعداد سفارش تامکت ها درآن زمان و خرید امتیاز مونتاژ فانتوم در آن زمان موافقم. در این صورت با انتقال تکنولوژی به ایران در اواجر جنگ هم با آن مشکلات دست به گریبان نبودیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا سعید برای اینکه ثابت کنم این دو هواپیما اصلا قابل قیاس نیستند اتفاقی که مدتی پیش افتاد رو برات میگم چون از لحاظ دلیل فنی اقا رضا کاملا توضیح داد جند ماه پیش دو فروند هواپیمای سوخوی 30 روسیه که برای شرکت در نمایشگاه هوایی دوبی از فراز خاک ایران می خواستند عبور کنند از قبل با وزارت خارجه کشور هماهنگی شده بود و وزارت خارجه هم از نیروی هوایی خواسته بود تا اجازه عبور داده شود به همین منظور دو فروند اف 4 نیروی هوایی برای اسکرت این جنگنده ها به پرواز در می ایند در اواخر مسیر خارج شدن انها از مرز هوایی ایران دو فروند سوخوی روسها با رفتن به ارتفاع بالا از دسترس اف 4 های نیروی هوایی خارج می شوند در هنگام برگشت این دو جنگنده از نمایشگاه دوبی نیروی هوایی یک برنامه جالب برای انها ترتیب می دهد دوباره با ورود این دو جنگنده به مرز هوایی ایران دو فروند اف 4 برای اسکرت انها بلند می شود این بار هم جنگنده های روسی اقدام به اوج گیری کرده و از دسترس جنگنده های ایرانی خارج می شوند در این لحظه دو فروند تامکت نیروی هوایی که در تعقیب این جنگنده ها بودند بارساندن خود به جنگنده های روسی با یک مانور جالب به صورت معکوس بر روی جنگنده های روسی با فاصله مطمئن پرواز می کنند بعد از رسیدن جنگنده های روسی به پایگا هشان در روسیه از مهارت خلبانان ایرانی فوق العاده تعجب کرده بودند عکسی که یکی از خلبانان اف 14 ایرانی از این ماجرا گرفته در نیروی هوایی به همه نشان داده شد این مطلب رو گفتم تا بدونی اگه 10000 اف 4 هم که می داشتیم در اون موقع به احتمال زیاد باید میرفتند غازشون و بچرونند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.