Reza6662

مهمات تهاجم مستقیم مشترک .. جی دَم ( JDAM)

Recommended Posts

[align=center]Joint Direct Attack Munition[/align]

«مهمات ضربتي مستقيم مشترك» موسوم به JDAM يك كيت هدايت كنندهء بمب سقوط آزاد است كه در محل دم يا قسمت انتهايي آن نصب مي‏‎شود و دقت بمب‏هاي سقوط آزاد را به شدت افزايش مي‎‏دهد. اين بمب‏ها بدين ترتيب مي‏توانند در هر شرائط آب هوايي، مورد استفاده قرار گيرند و يك جنگ‏افزار هوشمند محسوب می شوند. با افزودن یک بخش اضافه به قسمت انتهایی بمب های سقوط آزاد، این بمب ها، هدایت پذیر می شوند. این بخش افزوده شده، مشتمل بر یک «سیستم هدایت کنندهء اینرسیایی» و یک سیستم «هدایت کننده بر اساس مکان یاب جهانی» است. بدین طریق، بمب JDAM، دقت بسیاری نسبت به بمب های سقوط آزاد معمول که هدایت نمی شوند، پیدا می کند؛ ضمن اینکه در شرائط آب و هوایی گوناگون نیز قابل استفاده اند. کلمهء «مشترک» یا Joint که در ابتدای نام این بمب آمده است، نشانگر همکاری مشترک ایالات متحدهء آمریکا و دولت پادشاهی بریتانیا در برنامهء طراحی و تولید این جنگ افزار است.

JDAM یک سلاح هدایت شوندهء هوا به زمین محسوب می شود که در اصل، نصب سیستم هدایت پذیری بر روی بمب های سری Mk80 محسوب می شود. با توجه به میزان بردی که برایش درنظر گرفته اند، سرجنگی ای بین 250 تا 2000 پوند (معادل 113 تا 900 کیلوگرم) در آن تعبیه شده است. بمب JDAM با توجه به قابلیت هدایت پذیری اش، می تواند بر علیه اهداف متحرک نیز به کار گرفته شود.
پس از رهاسازی، بمب به صورت اتوماتیک، به سمت مختصات هدف هدایت می شود. مختصات دقیق هدف، می تواند قبل از برخاستن هواپیما، درون کامپیوتر آن ذخیره شود و به صورت دستی توسط خدمهء هواپیما تغییر یابد. ضمن اینکه مختصات هدف، می تواند توسط حسگرهای هواپیما، قبل از پرتاب، به صورت اتوماتیک، اصلاح شود.
در صورتی که حین پرواز، به اطلاعات مکان یاب جهانی، دسترسی باشد، دقت JDAM، دایره ای به شعاع 13 متر و کمتر اعلام شده است. (این عدد، توسط مقامات بوئینگ کمتر از 10 متر ذکر شده است.) در صورت عدم دسترسی به اطلاعات مکان یاب جهانی، میزان خطا به 30 متر و کمتر افزایش می یابد.


[align=center]تصویر[/align]


عملیات طوفان صحرا (Desert Storm)، نقطهء روشن و دلیلی محکمی در نیاز به استفاده از مهمات هوا به زمین هدایت شونده هوشمند محسوب می شد. در این عملیات، آب و هوای خاص منطقهء درگیری، دقت مهمات هدایت شونده را کاهش داده بود. دقت بمب های سقوط آزاد (غیرهدایت شونده) نیز به علت پرتابشان از ارتفاع متوسط و بالا، به شدت کاهش یافته بود. بدین جهت، مقدمات پژوهش و تحقیق در مورد یک بمب هدایت شونده در هر آب و هوایی، به سال 1992 آغاز گشت. اولین بمب های هدایت شونده که JDAM نامیده می شدند، به سال 1997 تحویل نیروی هوایی شدند و آزمایشات پرتابی این بمب ها، بین سالهای 1998 تا 1999 انجام شد. در این سالها، تعداد 450 بمب JDAM طی آزمایشات، پرتاب شدند و دقت بی سابقهء 95 درصد (معادل 9.6 متر) را برجای گذاشتند.
قابلیت بمب های JDAM، طی آزمایشات انجام گرفته، از طریق پرتاب بین ابرها، هوای بارانی و برفی نیز به اثبات رسیده است. در حین انجام این آزمایشات بر روی JDAM، از یک بمب افکن B-2 و رهاسازی هم زمان 16 بمب JDAM در یک لحظه، بر ضد 16 هدف گوناگون که در 2 منطقهء کاملن جداگانه قرار داشتند، نیز استفاده شده است.

ترکیب B-2 و JDAM : انقلابی در میدان نبرد
ترکیب بسیار موفق بمب های JDAM و بمب افکن B-2، برای اولین بار در عملیات نیروهای متفق (Operation Allied Force) بر ضد صربهای یوگوسلاوی در نبرد کوزوو به کار گرفته شد. در این عملیات، بمب افکن های بی-2، پس از 30 ساعت پرواز مداوم از پایگاهشان در وایت من، ایالت میسوری، خود را به یوگوسلاوی می رساندند. در جریان جنگ کوزوو، بیش از 600 بمب JDAM توسط بی-2 ها پرتاب شد. کارشناسان نظامی بر این اعتقاد هستند که در جریان جنگ کوزوو و عملیات نیروهای متفق، بی-2 ها، 651 بمب JDAM را پرتاب کردند که این پرتابها، دقتی در حدود 96 درصد و انهدام 87 درصد اهداف تعیین شده را به دنبال داشته است.
تصویر

رشد خانوادهء بمب های مبتنی بر تکنولوژی JDAM، به بمب های 500 پاوندی (230 کیلوگرمی) Mk82 نیز تسری یافت و کار ساخت این بمب ها در اواخر سال 1999 انجام شد. امروزه، نیروی دریایی ایالات متحده در حال انجام مطالعاتی جهت افزایش میزان قدرت تخریب و دقت بمب ها به وسیلهء بهبود سیستم GPS و نصب یک جستجوگر دقیق است که در مراحل پایانی نزدیک شدن بمب به هدف، فعال شود.

به تاریخ 10 سپتامبر 2003، یک بمب افکن بی-2، تعداد 80 عدد بمب 500 پاوندی از نوع JDAM را همزمان و در یک سورتی پرواز رها کرد تا ثابت کند دقت حملات به وسیلهء بمب های هدایت شونده، همانند روزهای اولیه استفاده از تسلیحات هوشمند نیست.

مشخصات عمومی JDAM
عملیات اولیه: سلاح هدایت شوندهء هوا به زمین
سازنده: شرکت بوئینگ
کیت هدایت پذیری نصب شده بر روی بمب های سری Mk80
نوع هدایت پذیری:
بر اساس اینرسیایی یا مکان یاب جهانی GPS/INS یا Global Position System / Inertial Navigation System
دقت: 13 متر و کمتر در هنگام دسترسی به اطلاعات GPS و 30 متر در صورت عدم دسترسی
طول: 3 تا 3.9 متر (9.11 تا 12.8 فوت)
فاصلهء دو سر بالچه ها: 483 تا 635 میلی متر (1.7 تا 2.1 فوت)
برد: 24 کیلومتر (15 مایل)
حداکثر ارتفاع قابل پرتاب شدن: 13700 متر = 45000 فوت
قیمت هر کیت هدایت شونده: 21000 دلار
ورود به خدمت: 1999
تعداد کیت هدایت پذیری ساخته شده: 158000 عدد برای نیروی هوایی و 82000 عدد برای نیروی دریایی؛ جمعن 240000 عدد

قابل استفاده در هواپیماهای:
B-1B Lancer ، B-2A Spirit ، B-52H ، F-14A/B/D ، F-15E ، F-16C/D ، F-18C/D & F/A-18E/F
Eurofighter Typhon ، A-10 Warthog ، F-22 Raptor ، F-117 Nighthawk ، AV-8B Harrier
S-3 Viking ، F-35 JSF ، RQ-9 Predator B


[align=center]تصویر[/align]

گونه های مختلف
CBU-29 بر اساس بمب 250 پوندی Mk81 (برنامهء تولید لغو شده است)
CBU-30 بر اساس بمب 500 پوندی Mk82 یا بمب BLU-111/B
CBU-31 بر اساس بمب 2000 پوندی Mk84 یا بمب BLU-109
CBU-32 بر اساس بمب 1000 پوندی Mk83
CBU-35 بر اساس بمب 1000 پوندی BLU-110
CBU-38 بر اساس بمب 500 پوندی Mk82

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بمب بسیار دقیقی است که از روی یک بمب بی دقت و سقوط آزاد ساخته شده است! براستی ماهواره انقلابی در صنایع نظامی ایجاد کرده است. همین امر ضرورت برخورداری کشورمان از چند ماهواره نظامی را روشن کرده و باید مسئولان به فکر ساخت یا خرید تعدادی ماهواره نظامی باشند. بسیاری از ماهواره های بجای مانده از دوران شوروی سابق هم اکنون بلااستفاده در مدار زمین رها شده و بهتر است تعدادی از آنها خریداری شود. هزینه تعمیر و عملیاتی کردن این ماهواره ها نیز بسیار کمتر از ساخت و پرتاب یک ماهوراه مشابه است. راه حل دیگر استفاده سر جستجوگر درون سلاح هست که بطور مثال در موشک انداز Smerch روسی استفاده شده و دقتی بسیار زیاد دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نسل جديد بمب افكن هاي بي-2 يا در واقع نوع ارتقاء يافتهء‌ آنها كه سري Block 30 نام گرفته است، قادر است تا 80 بمب JDAM را همزمان بر سر اهداف پراكنده در يك محدودهء معين رها كند. دقت اصابت اين بمبها حيرت آور است اما هزينهء پرواز بي-2 نيز بسيار سنگين است و شايد صرف نكند براي پرتاب چند بمب، اين بمب افكن به پرواز درآيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله هزینه استفاده از B-2 خیلی زیاد است و حتی بیشتر از ساعتی 200 هزار دلار برای SR-71 میباشد! فرض کنیم هر ساعت عملیات یک میلیون دلار هزینه داشته باشد! اگه این بمب افکن مسافتی 15000 کیلومتری رو با سرعت مادون صوت طی کنه یه چیزی حدود 17 ساعت زمان میبره که میشه 17 میلیون دلار هزینه! معلومه که برای زدن چند تا هدف معمولی اصلا نیازی به چنین هزینه نیست و براحتی میشه با موشکهای کروز توماهاوک که قیمت ساختشون چیزی بیشتر از 100 هزار دلار نیست هدف رو نابود کرد اون هم با شلیک 170 موشک! نکته مهم دیگر این میباشد که برد رهاسازی دقیق و دوربردترین بمبها حتی با سیستم هدفگیری بالستیک و ماهواره ای فراتر از 20 کیلومتر نیست و این محدوده درست در برد مفید سایتهای ضد هوایی قرار دارد و اگر یک منطقه نظامی از پدافند پیشرفته که توانایی شناسایی زود هنگام B-2 را دارد بهره ببرد علاوه بر اون 17 میلیون دلار یه چیزی حدود 100 الی 200 میلیون دلار از بین میره یعنی هزینه ساخت هر فروند B-2 دود میشه میره هوا! مسلما برای زدن هدفی مثل بوشهر یا اصلا از ایران بریم بیرون مثلا برای زدن پایگاههای نظامی اطراف شهر پکن که با چند سایت S-300 محافظت میشن هیچگاه بدون تلفات نمیشه از B-2 استفاده کرد! بهترین راه برای زدن چنین هدفی استفاده از حملات موشکی است که بخش اعظم موشکها نیز شکار پدافند ضد هوایی خواهد شد همانطور که در یوگسلاوی بیش از 230 و در عراق حدود 100 موشک کروز منهدم شد! موشکهایی که کارخانجات آمریکا هر فروند رو به 1 میلیون دلار به ارتش میفروشن حال آنکه هزینه ساخت کمتر از یک دهم میباشد! در نتیجه از دست دادن 230 موشک یعنی 230 میلیون دلار به اضافه هزینه حمل و پرتاب که تا 1 میلیارد دلار میرسه خسارت! شاید در جنگهای تمام عیار همان روش بمباران فوق سنگین در جنگ جهانی دوم بهترین راه کار باشد که استفاده از بمب افکنهایی مثل B-52 که هزینه ساختی بیش از چند میلیون دلار ندارند و بمباران هدف بطوری که اثری از آن باقی نماند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]شرکت بوئینگ به تازگی نسل جدیدی از کیت‌های هدایت ماهواره هایی را آزمایش کرده که می‌توانند ضمن تبدیل بمب‌های سقوط آزاد به تسلیحاتی هدایت‌پذیر برد آن‌ها را هم تا 80 کیلومتر افزایش دهند.[/right]

[right]چندی پیش بوئینگ از اتمام اولین دور آزمایش‌های نسل جدیدی از کیت‌های هدایت دقیق بمب‌های سقوط آزاد ساخت خود، (موسوم به مهمات تهاجم مستقیم مشترک با برد افزایش یافته یا اختصارا در انگلیسی JDAM-ER) خبر داد. این سیستم جدید که با همکاری استرالیا توسعه پیدا کرده با افزودن یک سیستم ناوبری دیجیتال و بال‌هایی کوچک که روی بمب جمع می‌شوند، برد بمب‌های معمولی را ضریب خطای تنها 13 متر تا 80 کیلومتر افزایش می‌دهد. اهمیت این کیت‌ها اما در هزینه تمام شده بسیار پایین آن‌ها در مقایسه با بمب‌های هدایت‌پذیر و دیگر تسلیحات هوا به سطح است. از طرف دیگر این با کیت‌ها به راحتی می‌توان هر بمب هدایت‌ناپذیری را هدایت‌پذیر کرد.[/right]
[right][url="http://www.hitna.ir/hitna_content/media/image/2012/09/14711_orig.jpg"]http://www.hitna.ir/.../14711_orig.jpg[/url][/right]

[right]حتما تاکنون بارها صحنه بمباران‌های هوایی در فیلم‌های سیاه و سفید جنگ جهانی دوم را دیده‌اید، جایی که بمب‌افکن‌ها انبوهی از بمب‌های سقوط آزاد خود را روی منطقه‌ای صنعتی یا هدفی خاص رها می‌کنند. نکته‌ای که شاید خیلی‌ها ندانند این است که مهم‌ترین دلیل بمباران‌های انبوه افزایش شانس برخورد بمب‌ها به هدف اصلی است، چراکه در اغلب موارد، بمب‌های سقوط آزاد خیلی دورتر از اهداف مورد نظرشان به زمین برخورد می‌کنند. دلیلش هم این است که بمب‌های سقوط آزاد یا به بیان ساده هدایت‌ناپذیر پس از رها شدن در جایی فرود می‌آیند که جاذبه و باد هدایتشان کند. در بیشتر مواقع هم اصلا مهم نیست که هدف‌گیری چقدر خوب انجام شده باشد؛ حتی اندکی تغییر سرعت باد یا ارتفاع هواپیما برای به هم ریختن محاسبه مختصات پرتاب بمب کافی است و در واقع اصابت بمب‌ها به اهداف تا حد زیادی به شانس بستگی دارد.[/right]
[right]معرفی نخستین نسل بمب‌های هدایت شونده در اواسط سال‌های جنگ سرد تحول تازه در این مسیر به شمار می‌رفت. این گونه تسلیحات عموما سخت‌افزارهای پرهزینه‌ای بودند که گاهی حتی از هدفی که علیه آن استفاده می‌شدند هم گران‌تر بودند. از طرفی دقت این‌گونه جنگ‌افزارها در شرایط خاص جوی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یافت.[/right]
[right]تا زمان جنگ 1991/1370 خلیج فارس بیشتر بمب‌های سقوط آزاد تقریبا همان چیزی بودند که 50 سال پیش استفاده می‌شد. اما نبود تسلیحات هدایت شونده دقیق در این سال‌ها به خوبی حس شد و همین موضوع نیاز به تسلیحات هدایت‌شونده ارزان قیمت را پر رنگ‌تر کرد. اما یک دهه طول کشید تا این سیستم در قالب تسلیحات تهاجم مستقیم مشترک (JDAM) تکامل پیدا کند، سیستمی که امروزه بوئینگ سازنده آن است. JDAM البته این یک سلاح جدید نبود در حقیقت راهی جدید برای رهاسازی بمب‌ها با دقت بهتر و برد بیشتر به شمار می‌رفت؛ راهی که می‌شود از آن با عنوان هوشمند کردن بمب‌های متعارف هم یاد کرد.[/right]
[right][url="http://www.hitna.ir/hitna_content/media/image/2012/09/14714_orig.jpg"]http://www.hitna.ir/.../14714_orig.jpg[/url][/right]
[right]ایده پشت طراحی JDAM برخلاف بمب‌های لیزری که هواپیما در آن واحد می‌توانست فقط یک بمب را به سوی هدف هدایت کند، تغییر کرد، به این شکل که یک هواپیما بتواند همزمان چندین بمب را به سوی چندین هدف هدایت کند. سیستم کنترل JDAM مبتنی بر استفاده از سیستم مکان‌یابی جهانی جی.پی.اس است در نتیجه پیش از پرتاب بمب٬ هواپیمای حامل با استفاده از جی.پی.اس و دیگر حسگرهای هواپیما محل دقیق هدف را مشخص و به همراه اطلاعات جانبی همچون موقعیت کنونی خود بمب٬ بردارهای سرعت٬ پارامترهای برخورد و غیره به کامپیوتر کیت بمب انتقال می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند پیش از پرواز توسط خدمه زمینی هم به بمب منتقل شود. پس از رهاسازی بمب، یک باتری گرمایی برق مورد نیاز برای سیستم ناوبری و گیرنده جی.پی.اس سلاح را تأمین می‌کند. به این ترتیب بمب به صورت خودکار بر اساس پارامترهای از پیش تعیین شده روانه مختصات مورد نظر می‌شود. در این میان اگر به هر دلیلی ارتباط سیستم با ماهواره قطع شود واحد اندازهگیری ساکن کیت با استفاده از اطلاعات داخلی خود و سیستم ناوبری اینرسی (INS) بمب را با افزایش ضریب خطا به سوی هدف هدایت می‌کند. در این صورت البته دقت سلاح به شعاعی نزدیک به دو برابر حالت معمولی کاهش می‌یابد.[/right]
[right][url="http://www.hitna.ir/hitna_content/media/image/2012/09/14715_orig.jpg"]http://www.hitna.ir/.../14715_orig.jpg[/url][/right]
[right]نمونه جدید این کیت‌ها علاوه بر مشخصات قبلی بال‌های کوچکی هم در میانه بدنه به بمب اضافه می‌کنند که هنگام رها شدن باز می‌شوند و برد سقوط بمب را افزایش می‌دهند. آخرین گونه این کیت‌ها (JDAM-ER) می‌تواند یک بمب 226 کیلوگرمی را تا بردی حدود 28 تا 80 کیلومتر حمل کند. قیمت تمام شده کل سیستم‌های JDAM-ER چیزی حدود 10 تا 27 هزار دلار خواهد بود )در مقام مقایسه قیمت تمام‌شده یک بمب لیزری جی.بی.یو28 با برد 10 کیلومتر برابر با 145هزار دلار است). تا به امروز بیش از 230هزار کیت استاندارد JDAM ساخته شده و توسط 26 کشور مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است. نخستین نمونه عملیاتی JDAM-ER نیز تا زمستان 2015/1394 تحویل مشتریان خواهد شد.[/right]

[right][url="http://www.hitna.ir/9241-fa.html"]http://www.hitna.ir/9241-fa.html[/url][/right]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر مجید شما با این وسط چین نمودن قصد کرده ای که اعصاب ملت را خط خط بنمایی دوست گلم؟!

بابا سرویس میشم تا مطلبو بخونیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


برادر مجید شما با این وسط چین نمودن قصد کرده ای که اعصاب ملت را خط خط بنمایی دوست گلم؟!

بابا سرویس میشم تا مطلبو بخونیم!


جدی میگی؟
چطور مگه؟بهتر نیست اینطوری؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اینکه مطمئن هستم تا الان مهندسین ما دارن شبیه سازی این بمب و تکنولوژی رو انجام میدن ولی اگر این کارو نکردن سریع دست بکار بشن .
این سیستمو آمریکاییها با اینکه هواپیماهای رادارگریز دارن ساختن در حالی این سیستم برای هواپیماها و پهبادهای ما که نسل قدیمی تری هست و مجبوره به اهدافش خیلی نزدیک بشه برای بمباران مسلما لازمه .64 کیلومتر فوق العادس .حساب کنید یه اف14 یا میگ یا اف4 در یه حمله بتونه 64 کیلومتر قبل از هدف بمب رو رها کنه و از درگیری رها بشه .علم رو از دشمن هم باید آموخت
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در افغانستان، JDAM هایی در عملیات قلعه جنگی استفاده شد که خطا داشتن و باعث تلفات شدید نیروهای خودی شد...

http://www.military.ir/forums/topic/25612-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%AC%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98/
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='senaps' timestamp='1407950668' post='401772']
در افغانستان، JDAM هایی در عملیات قلعه جنگی استفاده شد که خطا داشتن و باعث تلفات شدید نیروهای خودی شد...

[url="http://www.military.ir/forums/topic/25612-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%AC%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98/"]http://www.military....ن،-نیروهای-ویژ/[/url]
[/quote]

جالبه که تاپیکت رو قبلا ندیده بودم ! لایک پنجاهم رو افتخارش به بنده رسید ، تشکر ..
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

افزایش بُردِ JDAM-ER در آخرین پرواز آزمایشی

 

خبر مربوط به 6 ماه پیش هست . در جریان تازه ترین پرتاب آزمایشی بمب پرنده JDAM-ER که توسط بوئینگ و با همکاری نیروی هوایی استرالیا در منطقه آزمایشات نظامی وومِرا در این کشور انجام گرفت ، گونه جدیدی از کیت بدنه و بال به کارگیری شد که توانست بُرد این بمب را از مقدار 24 کیلومتر در نوع پایه ، به بیش از 72 کیلومتر افزایش دهد و با دقت بالا و مورد انتظار ، به هدف خود اصابت کند.

 

به گفته مسئولان این برنامه ، درس های آموخته شده از برنامه SDB ، تاثیر بسیار زیادی در افزایش بُرد و بهینه سازی JDAM-ER داشته است. این برنامه از گونه مارک 84 بمب جِی دَم با وزن 227 کیلوگرم استفاده میکند و میتواند از ارتفاع 12 تا 3 هزار متری آن را پرتاب کرد. " گروه مهندسی-صنعتی فِرّا " که از صنایع باسابقه و پیشروی بخش نظامی در استرالیا میباشد ، وظیفه ساخت قسمت های مهمی از این کیت تطبیق پذیر را بر عهده دارد.

 

قرار است این بمب تا پایان امسال به نیروی هوایی استرالیا تحویل داده شود.

 

20060817raaf8207596_011.jpg

سایز بزرگ : http://gallery.military.ir/albums/userpics/10332/jdam-er-2.jpg

 

http://boeing.mediaroom.com/2015-02-24-Boeing-Royal-Australian-Air-Force-Test-Extended-Range-Weapon

http://www.dsto.defence.gov.au/news/2015/06/26/dsto-collaboration-delivers-enhancement-smart-bomb-technology

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.