Sami1993

پنتاگون: دکترین نظامی ایران «دفاعی» است

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

پنتاگون: دکترین نظامی ایران «دفاعی» است
اشراف: گزارش اخیر پنتاگون رویکرد و استراتژی نظامی ایران را «دفاعی» توصیف کرده است که این دکترین بر مبنای دفاع در برابر حملات احتمالی، پاسخ به متجاوزان خارجی و رویکرد دیپلماتیک قرار دارد.

به گزارش اشراف، بلومبرگ در گزارشی به قلم تونی کاپاچیو به بررسی گزارش اخیر منتشر شده پنتاگون در مورد قابلیت‌های نظامی ایران در طی یک سال اخیر پرداخته است. در خلاصه این گزارش آمده است ایران از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی سیاست‌ها و رویکردهای نظامی خود را در راستای به حداقل رساندن سوءظن‌های مجامع بین‌المللی تعدیل کرده است. این گزارش رویکرد و استراتژی نظامی ایران را «دفاعی» توصیف کرده است که بر مبنای دفاع در برابر حملات احتمالی، پاسخ به متجاوزان خارجی و رویکرد دیپلماتیک قرار دارد.

 

سایت خبری تحلیلی اشراف بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را صرفا جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ها هرگز مورد تأیید اشراف نمی‌باشد.

 

 

رویکرد و استراتژی نظامی ایران «دفاعی» است

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد به‌رغم آنکه ایران لفاظی‌ها و تبلیغات خود را در مورد قابلیت‌ها و عملیات‌های نظامی ارتش این کشور کاهش داده است، اما همچنان بدون ایجاد هیاهو تشکیلات و تجهیزات نظامی خود را در داخل تنگه هرمز و اطراف آن گسترش می‌دهد. در خلاصه‌ای از این گزارش که از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اختیار اعضا و قانون‌گذاران کنگره آمریکا قرار گرفت آمده است: «استراتژی نظامی ایران دفاعی است و بر اساس بازدارندگی و جلوگیری از حملات، دوام در برابر حملات اولیه، تلافی اقدامات و حملات متجاوزان و به کارگیری راه‌حل دیپلماتیک بدون دادن امتیازات عمده قرار گرفته است.»



■ دولت جدید ایران برخی از سیاست‌های نظام را تا حد زیادی تعدیل کرده است ■

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی، این دولت برخی از تاکتیک‌های خود را در راستای رسیدن به اهداف اصلی نظام از جمله حفظ رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی تا حد زیادی تعدیل کرده است.در ادامه این گزارش آمده است: «از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تبلیغات درباره قابلیت‌ها و توانایی‌های نظامی ایران در رسانه‌های جمعی این کشور بسیار کاهش یافته است. تبلیغات گسترده در مورد تمرینات و مانورهای نظامی ایران که تا پیش از این رایج و متداول بودند در زمان دولت روحانی و به ویژه در رسانه‌های دولتی از جمله خبرگزاری‌های «مهر» و «جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)» کاهش چشمگیری داشته است. ( ایرنا سابقا داری بخش دفاعی بوده که بعد از تغییر دولت حذف شده ! Sami1993 )

«چاک هگل»، وزیر دفاع آمریکا در یادداشتی که همراه با این گزارش طبقه‌بندی‌شده به کنگره آمریکا ارسال شده بود عنوان کرد: «این گزارش شامل تجزیه‌وتحلیلی از قابلیت‌های متعارف، غیرمتعارف، قابلیت‌های هسته‌ای تسلیحات هسته‌ای ایران و همچنین شکاف‌های اطلاعاتی است که این وزارتخانه در حال حاضر با ایران دارد.» ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) توافق کردند ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا ۲۴ نوامبر سال جاری تمدید شود. گفتنی است هدف از این مذاکرات دستیابی به توافقی است که براساس آن محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران اعمال شود و در ازای آن نیز تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران لغو گردند.



■ گزارش جدید پنتاگون لحن بسیار نرم‌تر و متفاوت‌تری نسبت به گزارش‌های پیشین دارد ■

«کنت کتزمن»، تحلیلگر امور خاورمیانه در مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، در ایمیلی خطاب به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «گزارش‌های پیشین پنتاگون در مورد ایران عمدتاً بر پایه بدگمانی و سوءظن نسبت به ایران قرار داشتند و همواره تصور می‌شد که این کشور نیات و توانایی‌های بسیار مخربی دارد.» وی در ادامه عنوان کرد در مقایسه با گزارشات پیشین لحن این گزارش بسیار متفاوت است و در آن اذعان شده است که ایران تلاش می‌کند تا به منظور به حداقل رساندن سوءظن‌های بین‌المللی، رویکردهای خود را تعدیل سازد.» کتزمن در ادامه می‌گوید: «اینکه وزارت دفاع آمریکا در این گزارش دکترین نظامی ایران را «دفاعی» توصیف کرده بسیار تعجب‌آور است چرا که هیچ‌گاه دیده نشده که وزارت دفاع و یا سایر نهادهای آمریکایی تا این حد صریح به موضوع «دفاعی» یا «تهاجمی» بودن رویکرد ایران بپردازند. به طور حتم این گزارش لحن بسیار نرم‌تر و متفاوت‌تری نسبت به گزارش‌های پیشین دارد.»



■ ایران همچنان به فعالیت‌های نظامی خود ادامه می‌دهد ■

با همه این تفاسیر ارزیابی جدید مدعی است که تهران در حال گسترش توانایی‌های نظامی خود است و به صورت کاملاً آرام و بی‌سروصدا در حال توسعه موشک‌های بالستیک ضد کشتی، زیردریایی‌های کوچک اما کارآمد، سامانه‌های موشکی ساحلی و قایق‌های تهاجمی خود است.مقامات رسمی ایران هرچند وقت یکبار تهدید می‌کنند که در پاسخ به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و همچنین تهدیدات اسرائیل مبنی بر راه‌اندازی حملات علیه ایران، آنها نیز تنگه هرمز را به طور کامل خواهند بست. این در حالی است که در حدود ۲۰ درصد از نفت جهان از طریق این تنگه انتقال پیدا می‌کند. گفتنی است که عرض این تنگه در باریگترین نقطه آن در حدود ۲۱ مایل (۳۴ کیلومتر) است.



پایان

ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقیقا متوجه نشدم .این تعدیل سیاستهای نظامی فقط شامل سیاستهای تبلیغی،رونماییها ،رزمایش و غیره میشه یا منظور تعدیل خود پروژه‌ها هم هست.در این صورت صحت صحبت‌هایی‌ که چند ماه پیش در ارتباط با برنامه موشکی و تعلیق برخی‌ از برنامه‌ها بود معلوم میشه



متن انگلیسی رو که خوندم به نظر میاد منظور از تعدیل همان سیاست‌‌های تبلیغی باشه...البته این فقط خلاصه‌ای از قسمت‌های غیر طبقه بندی شده گزارش هست
http://www.bloomberg.com/news/2014-08-20/iran-speaks-more-softly-but-keeps-building-bigger-sticks.html
 

ویرایش شده در توسط X-Mas

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.