f117

بالگرد هجومی میل-24/35 هایند ( Mil Mi-24/35 Hind)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اولین بار در سال ۱۹۶۰ طرح این پرنده ی آههنین داده شد و اولین نمونه ی ساخته شده در اوايل دهه ۷۰به پرواز در آمد .نام هایند را هم سازمان پیمان آتلتنتیک شمالی (ناتو) برای آن برگزید. اما روسیه اين هلیکوپتر را کروکوديل ناميد. هايند بالگردی بود که در حمله نیروهای شوروی به افغانستان به شهرت رسید. اين بالگرد نشان داد که می تواند بهترين وسيله برای تخليه وجابجائی نيروها درمناطق کوهستانی وبيابانی تحت کنترل مجاهدين افغان باشد .اين بالگرد در بسياری از جنگها شرکت داشته است. این پرنده با وزن خالی حدود 10000 کیلوگرم یکی از سنگین ترین بالگرد های تهاجمی است. بدنه کابین خلبان آن بوسیله صفحاتی ضد گلوله به جنس فولاد به ضخامت ۵/۱ سانتی متر و صفحات بزرگ وقوسی از شیشه ضد گلوله پوشیده شده است که خلبان ومسئول جنگ افزار را از گزند گلوله های کالیبر۷/۱۲ وتاحدودی گلوله های کالیبر۲۳ میلیمتری محافظت می کند.کابین این هلیکوپتر تحت فشار وبه گونه ای طراحی شده تا در محیطهای آلوده به مواد شیمیایی وبیولوژیک نیز بتواند به اجرای ماموریت بپردازد.چیزی که این بالگرد را از سایر بالگردها متمایز می سازد دوبالی است که این پرنده عمود پرواز دارد این بالها میتوانند حدود۲۵ درصد نیرو در پرواز افقی را تامین کند و می توان ان را با انواع جنگ افزار مسلح نمود .بیش از ۲۵۰۰ فروند از این هلیکوپتر در بیش از ۳۴ کشور جهان از جمله عراق و سوریه در پروازند.

سازنده راستورتل / روسیه وسیه
ظرفیت ۸+۲
برد پروازی ۴۱۶ کیلومتر
حداکثر سرعت ۲۸۰کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز ۴۵۰۰ متر
حداکثروزن ۱۱۵۰۰ کیلوگرم
توپ دماغه ۳۰ میلیمتری
جایگاه جنگ افزار ۶ عدد
جنگ افزار موشکهای ضد تانک راکت. غلاف توپ و بمب

منبع:وبلاگ تخصصی هلیکوپتر

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شیطان پرنده نامي بود كه مجاهدان افغان در هنگام اشغال كشورشان توسط شوروي سابق در دهه ۸۰ با ديدن هليكوپتر MI-24 Hind به آن دادند. اگر آپاچي را بهترين بالگرد ضد تانك جهان بناميم ، بايد ميل 24 را بهترين بالگرد تهاجمي جهان ناميد.
تصویر

میل ۲۴ هایند اولین بار در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد و آن را باید اولین بالگرد ضد تانک پشتیبانی هوایی نزدیک ساخت روسیه دانست. میل ۲۴ را باید یک طرح انقلابی و اعجاب آور در صنایع بالگرد سازی دانست. به جرات باید این بالگرد را باید یکی از بی نظیرترین بالگردهای هجومی جهان نامید. این بالگرد که با سرعت کروز ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت با پرواز در کمترین ارتفاع ممکن به یک باره بر سر نیروهای دشمن ظاهر شده و آتش مهیبی را بر سر آنان فرو می ریزد. میل ۲۴ که نمونه صادراتی آن را میل ۲۵ و یا میل ۳۵ نیز می نامند َ باید از نظر ابعاد و وزن آن را بزرگترین بالگرد ضذ تانک جهان نامید. این بالگرد با طول ۲۱ متر ( در مقابل ۱۷ متر برای آپاچی ) و وزن خالی ۸۲۰۰ کیلو گرم ( در مقابل ۵۱۶۰ برای آپاچی ) بزرگترین و سنگین ترین بالگرد ضد تانک جهان است که ۳ برابر کبرا و ۵/۱ برابر آپاچی وزن دارد. بر خلاف اکثر بالگردهای ضد تانک جهان که از ترکیب دو سرنشینه با الگوی خدمه پشت سر هم استفاده میکردند َ نمونه های اولیه این بالگرد دارای دو خدمه در کنار هم بود که البته این مسئله در مدل های بعدی بر طرف شد. این بالگرد بر خلاف تمامی بالگرد های ضد تانک جهان که تنها می توانند دو خدمه را حمل کند ، اين بالگرد در كابين پاييني خود كه در عكسها مشخص است ۸ نفر سرباز كاملا مسلح را همراه خود حمل كند.

تصویر

جالب است بدانيد كه اين بالگرد نمي تواند به صورت عمودي از روي زمين بلند شود ، بلكه بايد مسافتي را با چرخ بر روي باند خزش كرده تا بتواند بلند شود . البته مسافت بسيار كمي.دليل اين امر به بالهاي بزرگ و رو به پايين اين بالگرد مخوف بر مي گردد.

تصویر

اين بالگرد داراي ۵ ملخ اصلي و ۳ پروانه دم مي باشد و بر عكس سايز و مخوف بودنش ، از هليكوپتر كبرا بسيار آرامتر ( نه از لحاظ سرعت ) ، كم صداتر و نرم تر پرواز مي كند. گفته مي شود اين بالگرد به دليل داشتن بالهاي بزرگش كه نيروي زيادي در حركت رو به جلو ايجاد مي كند توسط خلبانانش مانند يك هواپيماي بال ثابت به پرواز در مي آيد.
از سال ۱۹۷۴ تا كنون مدل هاي مختلفي از اين بالگرد ساخته شده است كه شامل MI-24 A/B/C مدل هاي پايه كه خدمه در اين مدل ها در كنار هم قرار مي گيرند . MI24D (هايند D ) نمونه بهسازي شده مدل هاي قبلي با كابين دو بار طراحي شده با خدمه پشت سر هم. MI24V (هايند E ) نمونه پشتيباني مجهز به يك توپ گاتلينگ 4 لول 7/12 ميليمتري. MI24P ( هايند F ) نمونه بهسازي شده و سنگين تر داراي يك توپ دو لول 7/12 ميليمتري ثابت. MI24R ( هايند G-1 ) داراي تجهيزات خاص براي مقابله با جنگهاي اتمي. MI24K ( هايند G-2 ) نمونه شناسايي با يك دوربين بزرگ درون كابين. MI25 نمونه صادراتي هايند D . و MI35 مدل صادراتي هايند E . و MI35 P نمونه صادراتي هايند F . و MI35M آخرين مدل و پيشرفته ترين مدل براي صادرات.

تصویر

یل ۲۴ دارای ۲ دستگاه موتور کلیموف TV3-117 با توان 2190 اسب بخار داراي قوي ترين موتور در ميان بالگردهاي ضد تانك موجود است. روسها اين موتور را بر روي ساير هليكوپتر هاي خود نصب كرده اند و اكنون ميل 24 و ميل 28 و كاموف 27 و 29 و 30 و 60 و ميل 17 از اين موتور استفاده مي كنند. تسليحات اين بالگرد در مدل پر توليد MI-24V شامل 1 مسلسل 7/12 ميليمتري 4 لول متحرك است با 1470 فشنگ انفجار قوي و ضد زره كه معمولا يك فشنگ در ميان از اين دو نوع لود مي شود تا بيشترين اثر مخرب را داشته باشد و مي تواند اهداف را در طرفين بالگرد هدف قرار دهد. اين مسلسل به وسيله سايت نصب شده بر روي كلاه افسر مهمات هدف گيري مي شود به گونه اي كه به كمك ارسال و دريافت امواج الكترو مغناطيسي ، مسلسل هدف را شناسايي كرده و خود به خود هدف يا هر جايي را كه افسر مهمات نگاه مي كند نشانه مي رود.
نمونه هاي اوليه هايند فاقد مسلسل ثابت در درون بدنه بود و براي حمل آن از بالهاي بزرگ و بدون افتادگي و زاويه اش استفاده مي كرد. در هايند C شكل بالها به شكل امروزي در آمد و هر بالچه داراي 3 جايگاه حمل تسليحات (Hard Point ) بود ( در مدلهاي قبلي 2 جايگاه در هر بال بود ).
تصویر

مهدي
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد اينكه Mi-24 بهترين هليكوپتر تهاجمي باشه كاملا مخالفم! Mi-24 Hind-D در سال 1978 در افغانستان استفاده شد و نتيجه آن از دست دادن 333 هليكوپتر بود! هدفي آسان براي استينگر روسيه آن رابه چف؛ فلير؛ هشدار دهنده رادار؛ منحرف كننده موشكهاي مادون قرمز مجهز كرد و همچنيني اگزوزهاي بسيار گرم آن را با BFS پوشاند؛ نتيجه Hind-E بود ولي BFS قدرت مانور و سرعت آن را كاهش داده بود همچنين به گفته خلبانان آن پرواز با آن به شكل فراموش ناشدني سخت است و با وزن زياد آن حتي تلاش براي مانور سنگين فكر بسيار بدي است اشكال ديگر آن نماي بسيار بد از كابين است در كل به جز خاصيت ترانسپورت نيرو به شكل مطمئن انتظار ديگري از آن در جنگهاي امروزي نمي توان داشت من AH-1Z رو بهترين هليكوپتر ضربتي تهاجمي ميدونم. دلايلش رو هم توي تاپيك مقايسه Mi-24, Mi-28, AH-64D و AH-1Z گفتم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم چندان اعتمادی به میل-24 ندارم و تنها ماموریتی که این بالگرد در آن بی رقیب هست عملیات هجومی توسط نیروهای کماندئی است که هر بالگرد میتواند 8 سرباز مسلح را حمل کند و با 10 بالگرد میشه 80 نفر نیروی ویژه در بین یا پشت خطوط دشمن پیدا کرد و با کمک همان بالگردها از آنها پشتیبانی کرد. :?
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در این تاپیک سعی داریم در مورد بالگرد Mi-24 بحث و تبادل نظر کنیم .
Attack Helicopter MI-24 Hind

این بالگرد حدود 315 کیلومتر در ساعت سرعت داره و از 8.5- 11.5 تن وزن داره ماشین بخار یا همون موتور این بالگرد 2 TVD, TV3-117B, 2 x 1'619 kwt هست . این بالگرد سه نفر خدمه داره و به سلاح هایی مانند AS Sturm . 132 NURS . 23mm DP مجهز هست .


تصویر
ورود به خدمت : سال 1972
وضعیت : در حال خدمت
کشور سازنده : روسیه
نمونه های دیگه :Mil Mi-8 و Mil Mi-28

Mi-8
Mi-8 یک بالگرد از نمونه ها و از همون خانواده Mi ها . ایم بالگرد در 9 July 1961 وارد خدمت شد و هم اکنون هم در حال خدمت و تولید هست . قیمت کنونی این بالگرد تا سال های اخیر بین 5 تا 8 میلیون دلار بوده است .
مدل : Mi-8 و Mi-17 Hip H
موتور : 2 TV2-117
وزن : 12000 kg
سرعت : 230-250 km
ارتفاع پرواز : 4500 m
کشور سازنده : روسیه
سال ورود به خدمت : 1967
شباهت های این بالگرد به هواپیما های Puma, Mi-2 Hoplite, Super Frelon داره . طول این بالگرد 25.2 m ، ارتفاع اون 18 ft 6 in و پهنا 2.5 m . وزن این بالگرد به 12,000 kg تن می رسه . تسلیحاتی که این بالگرد می تونه بهشون تجهیز بشه از قبیل :
HIP E mounts a flexible 12.7-mm machinegun in the nose
2 - 7.62-mm or 1x 12.7-mm MG
4-6 - AT-2C Swatter or AT-3 Sagger ATGMs
4-6 - 57-mm rocket pods (16 each)
2 - 80-mm rocket pods (20 each)
4 - 250-kg bombs
2 - 500-kg bombs
2 - 12.7-mm MG pod
2 - Twin 23-mm gun pods
1,830 liters Additional fuel tanks هتسند .

تصویر
تصویر

Mi-28A
MI-28 Havoc نام این بالگرد تهاجمی هست که فکر کنم کمتر کسی باشه که اسمش به گوشش نخورده باهش .
این بالگرد سرعتی حدود 300 کیلومتر در ساعت داره و با موتور 2 GTD, TV3-117VMA کار می کنه و شایان ذکر هست که بگیم این بالگرد یکی از بهترین بالگرد های جهان هست چون می تونه به میزان زیادی سلاح تجهیز بهش . برای مثال :
16/AT Shturm (r: 8 km) or Ataka (target hit= 0.96, 3-6 km)
AA fire-and-forget missiles
80 NURS (80 mm unguided missiles) or 20 (120 mm)
grenade launchers
(altern.:23 mm guns (12,7+ 7,62 MG))
bombs
30mm DP 2A42 (m.vel. 1000 m/sec) .
برای کنترل آتش در این بالگرد از سیستم های زیادی مثل : 2 optical channels: w/n fields of view optic و built-in laser range finder استفاده می شه . این بالگرد قابلیت حمل دو سرنشین رو دارا هست .
ناگفته نماند که سال ورود این بالگرد به نیروی هوایی روسیه 1982 بوده که الان حدود 26 سال از ساخت چنین بالگردی می گذره ولی همچنان جزو نیازی های نیروی هوایی روسیه هست .
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قدرت آتش خيلي بالايي داره.اگه اشتباه نكنم به اون ارابه مرگ يا ارابه آتش ميگن.اين اسميه كه افغانها روي اون گذاشتن. مطالب خوبي بود.ممنون :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دستت درد نكنه ! البته خيلي مختصر بود ! واقعا هلي كوپتر خفنيه ! اگه كسي فيلم Hitman رو ديده باشه يه Mi-24 توشه كه ديوانه بار شليك ميكنه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره جزو بهترين هاي هليكوپتري دنياست. راستي كسي مي دونه اين هليكوپتري كه ايران ميگه داره ميسازم چيه ؟ يا همون شينوك هاي قديميه؟ توان هيليكوپتري ايران چطوره؟ مرسي از جوابهاتون!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته من کاره ای نیستم ولی اگر یه بار دیگه اخراج نشم باز هم از این پست ها هست . :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در جنگ ایران و عراق Mi-24 های عراق خسارات فراوانی به نیروی زمینی ما وارد کرد و چندتا از هلیکوپترهای Cobra ما را نابود کرد وخلبانانمان را شهید کرد :lol: یکی از بهترین هلیکوپترهاست .درمقایسه با AH-1 Cobra - AH-64 Apache Agusta A129 Mangusta - Denel AH-2 Rooivalk - Eurocopter Tiger - HAL Light Combat Helicopter- Kamov Ka-50/Ka-52 - WZ-10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حرکت هلیکوپتر به زاوییه بالهای اون بستگی داره بنا به قوانین فیزیکی در مورد گشتاور فکر کنم این عکس همه چیز را نشان می ده img]http://alex.edfac.usyd.edu.au/blp/websites/Machan/heli.htm[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چگونه بالگرد رو به جلو حركت ميكنه ؟؟


به جلو در زمین یا هوا؟

تنها بالگردی که در زمین مانند هواپیما به جلو حرکت و بعد پرواز میکند میل24 میباشد و دلیل آن سنگینی زیاد این بالگرد است که موتور آن توان یکجا کندن بالگرد از زمین را ندارد.

در مورد حرکت رو به جلو در هوا نیز خیلی ساده است و برآیند نیروهای تولیدی ملخ افقی و عمودی باید به سمت جلو تنظیم شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.