YASHA

خودروهای زرهی ایتالیا در جنگ دوم جهانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارسال شده در · مخفی شده توسط siavash75، 14 شهریور 1393 - ????
مخفی شده توسط siavash75، 14 شهریور 1393 - ????

شما که زحمت میکشی ومقله میگذاری یه زحمت هم آخر کار بکش

کل متن رو انتخاب کن بعد روی " حذف تغییرات " بزن تا یک متن خوب و قابل خواندن باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

جناب مهندس عزیز - بسیار متشکرم -فوق العاده بود ، مثل اینکه با دوست مشترک خودمون علائق مشترکی داریم :rose: :rose: :rose: :rose:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

 

من باورم نمیشه !

 

 

یعنی این کاربری که اسم یاشا داره همون مهندس یاشا خودمون هست ؟ مجله جنگ افزار ؟ icon_eek  icon_eek  icon_eek   :kiss:  :kiss:  :kiss:  :blushing:  :blushing:   :blushing:   big_hug  big_hug  :applause:  :rose:

 

 

وای خدای من ... الان هست یک جیغ بلندی بزنیم !

 

 

اگر این یاشا همون یاشا هست:

 

اقا ما مخلصتیممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم دربببببببببببببببببببببببببببببببببببببببست 

 

خیلی از مسایلی که در زمینه تاریخ نظامی و نگرش نظامی و ریزه کاری های نظامی یاد گرفتیم مرهون مجله جنگ افزار هست و در راس یکی از باحالترین نویسنده هاش هم یاشا محمدی رفیع :rose:  :rose:  :rose:

 

 

خیلی ، از بچه ها  سراغ تون رو گرفتم کسی خبری ازتون نداشت

 

 

خیلی چاکرتیم خیلی :rose:  :blushing:  :kiss:

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بدون تعارف ، بخش از دانسته های من در حوزه زرهی مرهون مستندهایی بود که چند سال پیش از طریق ایشان تهیه کردم ، یک سری کامل و فوق العاده :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :applause: :applause: :applause: :applause: :applause: :applause:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با درود

از همه دوستان و عزیزان بخصوص (MR9  و Ernesto_Rommel) که به من بی نهایت لطف دارند ، سپاسگزارم

از همان دورانی که در نشریه جنگ افزار با بسیاری از دوستان و علاقه مندان تاریخ نظامی آشنا شدم ، شور و اشتیاق بسیاری از عزیزان به جهت مطالعه و تحصیل علوم نظامی و مسائل مرتبط با تاریخ نظامی برایم ستودنی و شگفت انگیز بود.

سرزمین ایران ، فرزندانی شایسته و پرتلاش دارد که مام میهن به تک تک آنها افتخار می کند.

برای همه شما ، فرزندان سربلند ایران ، سلامت و رشد و تعالی آرزومندم.

 

 

 

خودروهای زرهی ایتالیا در جنگ دوم جهانی - قسمت پنجم
 

اما این لیست بزرگ ناکامیها برای نیروی زرهی ایتالیا کامل نمی شود مگر نگاهی نیز به جبهه روسیه داشته باشیم ، در این جبهه واحدهای زرهی توکن که متعلق به ارتش هشتم ایتالیا بوده و به تانکهای سبک 3-33/35 و 6-40 مجهز بودند به طور کامل در یورش نیروهای ارتش سرخ به شمال غربی استالینگراد ( ولگاگراد فعلی در روسیه) که از اواخر سال 1942 تا اوایل سال 1943 جریان داشت ، متلاشی شده و از میان رفتند.

 

در سپتامبر سال 1943 بود که دو لشگر زرهی جدید در نزدیک شهر رم ( پایتخت ایتالیا) تاسیس و تجهیز شدند. لشگر زرهی آرِییته 2 که توان زرهی آن شامل 45 دستگاه تانک متوسط 15-42 ، 124 دستگاه توپ هجومی سموونت DA75/18 ، 42 دستگاه سموونتDA75/32 ، 12 دستگاه سموونت DA105/25 ، 12 دستگاه سموونت DA47/32 و 50 اتوموبیل زره پوش می گردید و لشگر زرهی جنتارو 2 که به 45 دستگاه تانک ایتالیایی ، 36 دستگاه تانک آلمانی ، 12 قبضه FLAK37 ، 88 میلیمتری آلمانی ( که از آن به عنوان ضد هوایی و توپ ضد تانک استفاده می شد ) و 7 زره پوش نیمه شنی دار تجهیز شده بود. نیروهای این لشگرها در حالی که هنوز آموزشهایشان ناتمام بود ، به سرعت توسط نیروهای آلمانی ( اشغال کننده ایتالیا )خلع سلاح شدند. در این هنگام ایتالیا به دو قسمت تقسیم شده بود ، در جنوب ایتالیا دولت نظامی متفقین (ALLIED MILITARY GOVERNMENT یا AMG ) کنترل اوضاع را بر عهده داشت. این دولت به بازمانده نیروهای زرهی ایتالیای فاشیست اجازه نداد که به عنوان جزئی از ارتش آزادی بخش ایتالیا در ساختار نیروهای ضد فاشیست قرار گیرند.  اما در نهایت AMG برای پشتیبانی از نیروهای عمل کننده خود ، مجبور شد که پنج لشگر ایتالیایی را تجهیز نموده و به خدمت بگیرند.  لازم به ذکر است که AMG از لحاظ توان زرهی در وضعیت مناسبی بسر می برد.

 

در در شمال ایتالیا قضیه صورت دیگری به خود گرفته بود.دولت دست نشانده آلمانها یا جمهوری سوشیال ایتالیا (ITALIAN SOCIAL REPUBLIC) بازهم تحت رهبری بنیتو موسولینی تاسیس شده بود. ارتش جهموری ملی یا ENR که به عنوان نیروی زمینی دولت دست نشانده آلمانها شکل گرفته بود ، فقط چند واحد زرهی کوچک و ناتوان را در خدمت داشت. بعد از قضیه امضاء قراداد تسلیم بدون قید و شرط و اشغال ایتالیا ، آلمانها موفق شدند که 977  خودروی رزمی زرهی ایتالیایی را به چنگ آورند و در ادامه حتی سایر تجهیزات زرهی ENRتوسط آلمانها دریافت و به کار گرفته شد و شرکتها و کارخانجات ایتالیایی موظف شدند که به تولیدات زرهی خود ادامه دهند و آنها را در اختیار نیروهای آلمانی قرار دهند.

 

در مورد کمبودها ، قصور و ضعف نیروهای زرهی ایتالیا در شمال افریقا مطالب زیادی به رشته تحریر درآمده است .در یک دید منصفانه باید گفت که در امر آموزش خدمه تانکها و خودروهای زرهی ایتالیا  تا حد زیادی قصور و سستی صورت گرفته بود این در حالی است که از لحاظ کیفیت تجهیزات ، تقریبا ماشین آلات زرهی ایتالیا و انگلیس در یک سطح قرار می گرفتند. اما با تمام این قضایا در بعضی موارد نیروهای زرهی ایتالیا خودی نشان داده و نتایجی نسبتا در خور توجه را نصیب خود نمودند. شاهد مثال نبرد بیر الگوبی (BIR EL GUBI) در مصر است ، طی این نبرد که در 24 نوامبر سال 1941 رخ داد لشگر زرهی آرِییته موفق به دفع حمله لشگر هفتم زرهی انگلیس گردید ، طی این نبرد ایتالیاییها موفق به انهدام 80 دستگاه تانک انگلیسی شدند.

در اواسط سال 1942 نیز توپهای تهاجمی جدید سموونت در ناحیه بیر حکیم لیبی با 40 دستگاه تانک گرانت ( ساخت آمریکا) که در اختیار انگلیسیها بودند درگیر شدند . طی این درگیری سموونتها موفق شدند که 20 دستگاه گرانت را منهدم نموده و سایر تانکها را  نیز مجبور به عقب نشینی کردند.

 

 

 

TANKCOL.jpg

(( ستونی از تانکهای متوسط 13/40  و 14/41 در شمال افریقا . این عکس در سال 1942 تهیه شده است ، بر روی سینه تانک پیشتاز ، کیسه های شن ( برای مقابله با توپهای ضد تانک انگلیسی ) مشهود است))

 

 

 

DA_75.jpg

(( تصویری از یک توپ خودکششی سموونت DA75/18 که در تابستان سال 1942 در منطقه ای واقع در غرب صحرای مصر گرفته شده است ، هر سه خدمه این توپ خودکششی بر روی بدنه قابل مشاهده می باشند.البته این توپ خودکششی با توجه به هویتزر نصب شده بر روی آن بیشتر به عنوان یک زره کوب مورد استفاده قرار می گرفت))

 

خودروهای زرهی ایتالیا در جنگ دوم جهانی - قسمت ششم
 

در واقع می توان گفت که لشگرهای زرهی ایتالیا در افریقا تا حد زیادی تحت الشعاع قدرت سپاه افریقایی آلمان قرار گرفته و  اهمیت و اثرگذاری آنها کاهش یافت و همین امر شاید به نوعی در عدم توجه کافی سران ارتش در تقویت و تجهیز این لشگرها موثر بود ، به زبان دیگر سربازان آلمانی به عنوان برادران بزرگتر همواره سستی و قصور نیروهای ایتالیایی را پوشش داده و جبران نمودند و همین امر باعث دلبستن بیش از حد سران و حتی سربازان ایتالیایی به توان نیروهای آلمانی شد و این قضیه باعث نوعی سستی و فتور در ارتش ایتالیا گردید.موفقیت در زدوخوردهای بیر الگوبی و یا بیر حکیم در کل ارزش نظامی بالایی نداشتند.

در نبرد العلمین ( که در نهایت باعث از دست رفتن مصر شد) دو لشگر زرهی آرِییته و لیتوریو به شدت درهم کوبیده شدند ، اما باید دانست که همه واحدهای زرهی این دو لشگر با وجود کمبود تجهیزات و مهمات با تمام قوا مبارزه کردند. ده سال پس از پایان جنگ دوم جهانی ژنرال فن ملنتین ( یکی از چهره های شاخص ستاد سپاه افریقایی) این چنین نوشت :

" سربازان ایتالیایی به تجهیزاتی از رده خارج مجهز بودند ، از نقطه نظر فنی تانکهای آنها بیش از حد سبک و  نامطمئن  و تجهیزات رادیویی آنها نیز بسیار ضعیف و تا حد یک فاجعه بود. اما با همه این کمبودها ، طی نبردهای شمال افریقا سربازان ایتالیایی شجاعت و تهوری ستودنی از خود به نمایش گذاشتند و هم پای سربازان آلمانی مبارزه کردند ..."

ژنرال فن ملنتین دیدگاهی درست را به ما عرضه می کند ، در واقع صنایع زرهی ایتالیا در امر تحقیقات و افزایش کارایی و بهبود مصنوعات خود بسیار کند عمل کرده و حتی اگر محصول مناسبی را تولید می کردند ، نرخ تولید پایین ،  باعث عدم اثرگذاری آن در جریان نبردها می شد.

صنایع زرهی ایتالیا از نداشتن طراحان زرهی با تجربه و متبحر در فشار بود و همین امر باعث ایجاد فاصله زمانی زیادی از طراحی تا تولید محصول می شد که این ضعف نیز تا حد زیادی به دلیل دکترین نادرست موسولینی و سایر سران ارتش در رابطه با نیروی زرهی بود البته با در حین جنگ دوم جهانی ، زمانی که صنایع زرهی برای تولید محصولات بهتر تحت فشار قرار گرفتند ، توانایی آنها در بداهه سازی آشکار گردید و مشخص شد که اگر پیش از آغاز جنگ توجه کافی به مصنوعات زرهی می شد ، ایتالیا نیز توان و ظرفیت تولید خودروهای زرهی کارآمد و موثری را داشت.

 

در یک نگاه کلی به خودروها و تسلیحات زرهی ایتالیا در مقایسه با خودروهای زرهی آلمانی و متفقین ( طی جنگ دوم جهانی) ، دو نقطه ضعف بزرگ همواره خود نمایی می کردند ، اولین مورد زره آسیب پذیر و شکننده ماشین آلات زرهی ایتالیا بود ، زره های ایتالیایی بر اثر ضربه یک انفجار نه چندان قوی به سرعت آسیب دیده و دچار ترک و یا از هم پاشیدگی می شدند ، علت اصلی این معضل فولاد ترد و شکننده ای بود که در ساخت زره ها مورد استفاده قرار می گرفت ( ممکن است دلیل این شکنندگی مقدار زیاد سولفور ( گوگرد) در ترکیبات فولاد تولیدی ایتالیایی ها باشد) تردی و بی دوامی این فولاد مشکلی نبود که با افزایش ضخامت آن قابل جبران باشد ، زیرا تجربه نشان داد که حتی زره های نسبتا ضخیم ( تولید شده از همان فولاد شکننده) به سرعت بر اثر ضربه انفجار دچار گسست و یا ترک شده و کارایی خود را از دست می دهند ، خدمه بسیاری از خودروهای زرهی ایتالیایی به این نقیصه کاملا پی برده و تمهیداتی نیز به کار می گرفتند ، به عنوان مثال خدمه بسیاری از تانکها ، از کیسه های شن در نقاط آسیب پذیر ( همانند سینه تانک و ... ) استفاده می کردند تا ضربه حاصل از انفجار اثرات تخریبی کمتری بر روی زره داشته باشد در اقدامی دیگر خدمه خودروهای زرهی سعی می کردند ماشین های خود را در نقاطی مطمئن مستقر سازند ( نقاطی که به لحاظ داشتن عوارض طبیعی همانند سنگری خودروی زرهی را حفاظت می نمودند)

 این تجربه تاریخی اهمیت صنایع فولاد را امر تولیدات نظامی یادآور می شود ، تولید فولادی مرغوب و با کیفیت معمولا در بسیاری از صنایع نظامی ( زرهی ، هوایی ، دریایی و ... ) اثرگذار است.

و اما دومین نقطه ضعف ماشین آلات زرهی ایتالیا در نسبت توان موتور به وزن این خودروها بود . توان تولیدی طیف گسترده ای از موتورهای مورد استفاده در ماشین آلات زرهی ایتالیا نامطلوب بود. این قضیه باعث مشکلاتی در امر جابجایی و یا سرعت یافتن این خودروها می شد . البته این پایان مشکلات نبود ، سیستم انتقال قدرت و شنی خودروهای زرهی نیز خود معضل دیگری بود ، به شکلی که در بعضی موارد زمانی که موتور قویتری بر روی تانک نصب می شد ، یا سیستم انتقال قدرت دچار اشکال می شد و یا شنی ها تحمل فشار وارده را نداشته و از هم جدا می شدند. ( این مشکلات نیز تا حد زیادی به دلیل ضعف در کیفیت فولاد تولیدی ایتالیا بود).

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که صنایع زرهی ایتالیا شدیدا نیازمند 1- طرحهای مناسب و کارآمد 2- فولاد با کیفیت و مرغوب 3- موتورهای پرقدرت و به روز 4- توجه و تجربه بودند و جالب اینکه هیچ کدام از این موارد را نیز در اختیار نداشتند !!!.

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از مقاله ی زیباتون. البته ایتالیا تنها یه تانک سنگین عملیاتی ساخت (P40 فکر کنم) که به طور استثنا از نظر وزنی در سطح استاندارد های بین المللی بود و تو نبرد های جبهه ی شرقی هم شرکت کرد. اما همون طور که گفتین تانک های متوسطشون در سطح تانک های سبک کشور های دیگه بود و تانک های سبکشون هم همون تانکته بودن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خودروهای زرهی ایتالیا در جنگ دوم جهانی - قسمت هفتم
 

اما در آسمان تاریک خودروهای زرهی ایتالیا ، ستاره های درخشانی چشمک می زدند ،  و این نقاط تابناک چیزی به جز تسلیحات نصب شده بر روی این خودروها نبودند. بر خلاف موتورها ، زره ها و .... ، توپهای ایتالیایی داستان خاص خود را داشتند ، توپ 47 میلیمتری نصب شده بر روی تانکهای متوسط M13 سلاحی کارآمد و ممتاز بود. هویتزر 75 میلیمتری L18 نصب شده بر روی توپهای خود کششی نیز به عنوان سلاحی مطمئن ، دقیق و مرگبار شهرتی بسزا داشت ، با اینکه این هویتزر برای مقاصد ضد تانک طراحی نشده بود اما  از آن به عنوان یک سلاح ضد تانک خردکننده و مهیب استفاده می شد و بسیاری از کارشناسان نظامی هویتزرهای 90 میلیمتری L53 را به عنوان سلاحی طراز اول و عالی ستایش می کردند.

 

پس از نگاهی کوتاه بر تاریخچه نیروهای زرهی در ایتالیا نوبت به بررسی ماشین آلات زرهی ارتش ایتالیا در جنگ دوم جهانی می رسد اما پیش از آن خالی از لطف نیست اگر نگاهی به تاریخچه پیدایش و توسعه تانک در ایتالیا داشته باشیم و  نیم نگاهی نیز به تانکهای اولیه ایتالیایی داشته باشیم.

در اکتبر سال 1916 شرکت فیات در پروژه ای محرمانه طراحی اولین تانک ایتالیایی را آغاز نمود ، در ژوئن سال 1917 اولین نمونه آزمایشی این تانک آماده شد و در فوریه سال 1918 دو دستگاه از این تانک که به نام فیات 2000 شناخته می شد ، به ارتش ایتالیا تحویل شد.

تا پایان سال 1919 از این تانک 6  دستگاه تولید شده بود و در انتهای همین سال بود که تولید آن متوقف شد. این تانک بهترین تانک سنگین تولید شده در جنگ جهانی اول بود البته فیات 2000 در هیچ جنگی به کار گرفته نشد.

مشخصات فیات 2000 به شرح زیر است :

تعداد خدمه : 10 نفر

توان موتور : 240 اسب بخار

وزن : 40 تن

سرعت : 7 الی 9 کیلومتر بر ساعت ( بسته به نوع مسیر)

تسلیحات : شش مسلسل و یک توپ 65 میلیمتری

طول : 7.3 متر

عرض : 3 متر

ارتفاع : 3.6 متر

ضخامت زره : 15 الی 20 میلیمتر

 

 

در ادامه تصاویری از این تانک را مشاهده می نمایید:

FIAT2000.png

 

FIAT2000-1.png

 

FIAT2000-2.png

 

FIAT2000-3.png

 

 

در سال 1918 ، یکصد دستگاه تانک رنو FT-17 و  بیست دستگاه تانک اشنایدر CA توسط فرانسویها به ارتش ایتالیا فروخته شد . این تانکهای فرانسوی در طراحی تانکهای بعدی ایتالیا تاثیر بسزایی داشتند.

اما اولین تانک ایتالیایی که برای آن خط تولید شکل گرفت ، فیات 3000 بود. این تانک بر اساس تانک رنو FT-17 طراحی شد و به عنوان نخستین تانک استاندارد اولین واحدهای زرهی ارتش ایتالیا ( در جنگ اول جهانی ) پذیرفته شد. ارتش ایتالیا در قراردادی خواهان خرید 1400 دستگاه از این تانک شد ، اما با پایان یافتن جنگ این قرارداد لغو شد و تنها یکصد دستگاه تانک فیات 3000 به ارتش تحویل شد. اولین تانک فیات 3000 بطور رسمی در سال 1921 به خدمت پذیرفته و نام معرف آن CARRO D'ASSALTO Fiat 3000, Mod. 21 (تانک هجومی فیات 3000 ، مدل 21 ) تعیین شد. در آزمایشهایی مشخص شد که تسلیحات مدل 21 ( که شامل دو تیربار 6.5 میلیمتری بود) برای میدان جنگ ضعیف و ناکارآمد است به همین علت ارتش خواهان نصب یک توپ 37 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی بر روی این تانک گردید . نگارشی از فیات 3000 که مجهز به یک توپ 37/40 (توپ 37 میلیمتری مدل L40 ) در سال 1929 مورد آزمایش قرار گرفت و رسما در سال 1930 به خدمت پذیرفته شد و نام معرف آن CARRO D'ASSALTO Fiat 3000, Mod. 30 تعیین شد. مدل 30 در مقایسه با مدل 21 علاوه بر داشتن تسلیحات موثرتر ، موتوری قویتر را نیز در اختیار داشت و سیستم تعلیق نیز بهینه سازی شد.

(( بد نیست بدانید که اولین واحد زرهی ارتش ایتالیا در یکم سپتامبر سال 1918 در شهر ورونا با نام SEZIONE SPECIALE CARRI ARMATI (واحد ویژه خودروهای زرهی ) تشکیل شد مدتی بعد این واحد به  REPARTO SPECIALE DI MARCIA CARRI D'ASSALTO   (واحد ویژه پیش تاز تانک هجومی )  تغییر نام داد با پایان یافتن جنگ اول جهانی این واحد BATTERIA AUTONOMA CARRI D'ASSALTO (باطری مستقل تانکهای هجومی ) نامیده شد این باطری به تانکهای رنوی FT-17 و فیات 2000 مجهز شده بود ، د ر سال 1921 اولین گروهان زرهی با عنوان  COMPAGNIA AUTONOMA CARRI ARMATI (گروهان تانک مستقل ) تاسیس شد ، این گروهان به تانکهای فیات 3000 مدل 21 مجهز شده بود ، در سال 1926 ساختار تشکیلاتی ارتش ایتالیا مورد بازنگری قرار گرفت و مصوب شد که واحدهای تانک از حالت مستقل و خود مختار خارج شده و زیر نظر نیروی زمینی قرار گیرند. اولین هنگ زرهی ارتش ایتالیا (REGGIMENTO CARRI ARMATI یا  هنگ زرهی) در یکم اکتبر سال 1927 در شهر رم موجودیت یافت این هنگ زرهی از پنج گردان تشکیل شده بود و در کل به یکصد دستگاه تانک فیات 3000 مدل 21 (1921) تجهیز شده بود.))

پیش از آغاز جنگ دوم جهانی ، به دلیل تغییر سیستم نامگذاری معرف تجهیزات زرهی ، فیات 3000 مدل 21 ، به  L5/21  و  فیات 3000 مدل 30   نیز به  L5/30 تغییر نام یافتند.

فیات 3000 مدل 21 ، برای اولین بار در فوریه سال 1926 در لیبی ، به شکل عملیاتی به کار گرفته شد ، این تانکها در سال 1935 نیز در جریان جنگ اتیوپی به کار گرفته شدند. زمانی که در سال 1940 ایتالیا وارد جنگ دوم جهانی شد ، هنوز هم تعدادی فیات 3000 در خدمت ارتش ایتالیا بود و بعضی از آنها در جبهه آلبانی – یونان به صورت محدود به کار گرفته شدند ، البته این پایان کار فیاتهای 3000 نبود ، در جولای سال 1943 و در جریان عملیات هاسکی دو گروهان تانک ایتالیایی به تانکهای فیات 3000 مجهز بودند ، یکی از این گروهانها ، در منطقه به صورت ثابت سنگر گرفته بود و گروهان دیگر نیز برای جنگ متحرک به کار گرفته شد.

مشخصات تانک فیات 3000 به شرح زیر است :

فیات 3000 مدل 21           فیات 3000 مدل 30

تعداد خدمه :     2 نفر                     2 نفر

توان موتور :     50 اسب بخار               63 اسب بخار

وزن :            5.5 تن                     6 تن

سرعت :       20 کیلومتر بر ساعت             22 کیلومتر بر ساعت

تسلیحات :        2 تیربار 6.5 میلیمتری          2 تیربار 6.5 میلیمتری و یک توپ 37 میلیمتری

طول :            .294متر                4.29 متر

عرض :            1.6 متر                1.67 متر 

ارتفاع :         2.2 متر                2.2 متر

ضخامت زره :             6 الی 16 میلیمتر          6 الی 16 میلیمتر

 

 

FIAT3000.png

(( نمونه اولیه تانک فیات 3000 ))

 

 

FIAT3000-21.jpg

icon_arrowd

FIAT3000-21-2.jpg

(( دو تصویر از تانک فیات 3000 مدل 21 ))

 

 

FIAT3000-30.jpg

(( تانک فیات 3000 مدل 30 ))

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.