zed

آمار واقعی شهدای جنگ؛ ۱۹۰ یا ۲۲۰ هزار نفر؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دفاع مقدسی که دو برابر جنگ جهانی اول طول کشید!

 

سی‌و‌یکم شهریور ماه یادآور روزهای تلخ و شیرینی است که دگر بار استکبار جهانی دست از آستین پلید دشمن بعثی بیرون آورد و آنقدر هجمه این یورش سنگین و دور از انتظار بود که اگر مقاومت جانانه مردمان این مرزو بوم که با دست‌های خالی اما دل‌های مالامال از عشق به خمینی (ره) ایستادند، نبود.

شاید امروز باید در تقویم روز دیگری را به یاد می‌آوردیم؛. خاطره ایستادن‌های با داس و کلنگ و اسلحه‌هایی که در برابر لشکر زرهی دشمن قد علم کردند فراموش شدنی نیست؛ روزهای تلخی که خرمشهر خونین شهر شد و دفاع از ناموس این ملت، تنها فکر بچه‌های باقی مانده در شهر بود.

ناگفتنی‌های بسیاری است که نخواهیم شنید و نمی‌توانیم بدانیم؛ اما آنچه ‌پیداست، ظهور حقیقتی است که در دل این جنگ به وقوع پیوست و به قول سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی که می‌فرمود: «همان گونه که این جنگ به هیچ یک از جنگ‌های دیگر در قرون جدید شباهتی ندارد، سپاه حق را نیز هرگز نمی‌توان با ارتش‌های دیگر دنیا مقایسه کرد. ارادهٔ ما نوری است که از شمس باطنی ایمانمان تجلی یافته است و این چنین، ارادهٔ ما ارادهٔ حق است. و کدام قدرتی است که مسخر ارادهٔ او نباشد؟ اگر ارتش‌های دیگر دنیا نظام خود را بر اجبار و ترس بنا کرده‌اند، سپاه حق، هم چنان که در صدر اسلام شاهد آن بوده‌ایم، بر انگیزه‌های باطنی مومنین متکی است‌».

 422806_512.jpg

آنچه ‌در ادامه می‌خوانید، اطلاعات و آماری است از جنگی نابرابر که با پیروزی حق بر باطل به سرانجام رسید و اگر مصلحت حکم نمی‌کرد، چه بسا ‌امروز در قدس شریف نمازمان را بجا می‌آوردیم... .
 
حمله زمینی عراق مورخه ۱۶ /۶/ ۵۹ با موارد متعددی تجاوز تا آغاز رسمی جنگ که در تاریخ ۳۱/۶/۵۹ بوده است؛ آغاز رسمی جنگ با حملهٔ هوایی دشمن به ۱۹ شهر ایران و فرودگاه بین‌المللی تهران و طول نبرد جنگ ایران و عراق ۱۲۰۰ کیلومتر بوده است.
 
عراق با ۱۲ لشکر زرهی، مکانیزه،پیاده و ۳۶ تیپ مستقل از سه محور جنوبی میانی، شمالی استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی به ایران اسلامی حمله کرد.

عراق با ماشین جنگی ۸۰۰ قبضه دژب ۲۷۵۰ دستگاه تانک ۴۰۰ قبضه توپ ضد هوایی ۳۶۶ فروند هواپیما و ۴۰۰ فروند ‌بالگرد‌ به سرزمین ایران حمله کرد. در آن زمان عراق ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و ۲۰۰ میلیارد دلار از کشورهای عربی و غربی دریافت نمود.
جنگ تحمیلی عراق بر ایران ۲۸۸۷ روز ۶۹ ماه ۸ سال طول کشید که در این مدت ۱۰۰۰ روز نبرد فعال بود که عملیات آفندی ایران ۷۹۳ روز و عملیات آفندی دشمن ۲۰۷ روز بوده است.
 
بشر در ‌عمر چند هزار ساله خویش فقط ۲۵۰ سال در صلح زندگی کرده ‌و در این مدت هزاران جنگ رخ داده ‌که بیش از یکصد جنگ از زمان تأسیس سازمان ملل بوده است. از قرن ۱۷ تاکنون میلیون‌ها تن ‌کشته شده‌اند که جنگ تحمیلی عراق ـ ایران یکی از طولانی‌ترین و پر‌هزینه‌ترین و وسیع‌ترین جنگ‌ها بوده است.‌ این جنگ دو برابر جنگ جهانی اول یک و نیم برابر جنگ جهانی دوم و ۳ برابر جنگ کره طول کشید.

در هشت سال دفاع مقدس ۱۹ عملیات بزرگ و ۱۹ عملیات متوسط و ۱۲۵ عملیات کوچک توسط رزمندگان اسلام انجام شد.

422807_706.jpg

۲۵۱هزار شهید، ۱۴۰ هزار جانباز، ۳۲۰ هزار مجروح و ۴۰ هزار نفر آزاده تقدیم انقلاب شد و هنوز هم بر تعداد شهدا افزوده می‌شود...‌ در بین شهدا ۸۵ هزار بسیجی، ۴۸ هزار ارتشی، ۴۱ هزار پاسدار و ۳۶ هزار دانش آموز بوده است و شهدای زن دوران انقلاب ۱۰۲ تن و جنگ تحمیلی ۴۷۷ تن بوده است.

در طول جنگ تعداد ۷۲۳۶۳ نفر عراقی اسیر و ۳۹۵۱۴۸ کشته و تعداد ۳۶۶ فروند هواپیما و ۹۰ فروند بالگرد سرنگون شدند.

در طول دفاع مقدس ۷ عملیات با رمز مقدس «یا الله» ۱۳ عملیات با رمز مقدس «یا محمد رسول الله» ۷ عملیات با رمز مقدس «یا علی» (ع‌) ۱۳ عملیات با رمز مقدس «یا زهرا» (س) و ۱۱ عملیات با رمز مقدس «یا حسین (ع) و ۸ عملیات با رمز مقدس «یا صاحب الزمان عج» بوده است.

۸۲درصد شهدای جنگ تحمیلی نام مبارک ائمه اطهار را داشته‌اند. ۴۵۰۰۰ شهید نام مقدس محمد، ۲۰۰۰۰ شهید در نام آن‌ها کلمه مقدس الله، ۳۰۰۰۰ شهید نام مقدس علی، ۲۰۰۰۰ هزار شهید نام مقدس رضا، ۱۳۰۰۰ شهید نام مقدس حسین، ۵۴۰۰ شهید نام مقدس عباس، ۴۵۰۰ شهید نام مقدس اکبر ۳۵۰۰ شهید نام مقدس اصغر و ۲۳۰۰ شهید نام مقدس قاسم داشته‌اند.

از ۵۰ هزار وصیت نامه شهدا در هر وصیت نامه ۴ بار نام امام حسین (ع) برده شده است.
از ۲۱۵ هزارشهید ۱۷۱۲۳۵ تن در خط مقدم و ۱۶۸۷۰ تن بر اثر حمله هوایی و توپخانه‌ای به شهادت رسیدند.

‌ ۴۴درصد از شهدا گروه سنی ۱۶ تا ۲۰ سال و ۲۱‌ درصد از گروه سنی ۲۱ تا ۲۶ سال و ۸۰‌ درصد از گروه سنی ۲۶ تا ۳۰ سال و ۱۸‌ درصد بالای ۳۰ سال بوده‌اند.

422808_126.jpg

کل شهدای روایت فتح ۱۰ تن و پرسنل تفحصی تا کنون ۵۱ تن شهید شده‌اند و تا کنون ۴۸ هزار از شهدای گمنام که بزرگ‌ترین تفحص در منطقه طلائیه تفحص نشده‌اند با ۱۴۰ شهید بوده است.

کل خسارت برآورد جنگ در ‌هشت سال بنا به نظر سازمان ملل ۱۰۰۰ میلیارد دلار بوده است برابر با هفتاد سال بودجه ایران است.

و اما نتیجه

هر روز ما در جنگ برکاتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم. ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان‌خواران کنار زده‌ایم. ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پربار اسلامیمان را محکم کردیم. ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردممان باور کردیم. ما در جنگ به مردم جهان و خصوصا مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها می‌توان سالیان سال دفاع کرد‌ (امام خمینی (ره)).

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرباز وظیفه هم اگه هنگام جنگ شهید بشه به خانوادش حقوق یا دیه داده میشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.