mahdavi3d

آئروجت‌ راکت‌داین با طرح موتور راکتی AR-1 به رقابت جایگزینی RD-180 پیوست

Recommended Posts

مقایسه کنید با 3,829.1kN موتور RD-180 روسی!
 

توجه به این نکته ضروری است که یک تک موتور آر‌دی-180 با تراست 3830 کیلونیوتن، دارای ساختارِ دو محفظه احتراق، دو نازل، است.

 

اما در سایت آئروجت راکت‌داین در مورد AR-1 اینطور گفته شده:

Using an advanced oxidizer-rich staged combustion engine cycle, the liquid oxygen/kerosene AR1 will generate 500,000 lbf of thrust at sea level.

 

و برای توصیف تصویر زیر از "Aerojet Rocketdyne AR-1" ،

thumb_AR1_single.jpg

 

در حالی که برای توصیف تصویر زیر از "Aerojet Rocketdyne AR-1 Twin Booster" استفاده شده است.

thumb_AR1_twin.jpg

 

نتیجه‌گیری بنده این می‌شود که پیشران جفت از ترکیب دو موتور تشکیل می‌شود بنابراین احتمالا دارای تراست دو برابری نسبت به تک موتور خواهد بود، یعنی قادر به تولید نیرویی بالغ بر 4400 کیلونیوتن!

 

------------------------

 

این نکته را هم اضافه می‌کنم که برای مقایسه موتورهای راکتی در کلاس‌های مشابه، تنها مقایسه تراست آنها کافی نیست و فاکتورهایی چون، ضربه ویژه و نرخ تراست به وزن را نیز باید مد نظر قرار داد.  در حال حاضر چنین اطلاعاتی برای AR-1 و BE-4 در دسترس نیست. (بنده نتوانستم چیزی پیدا کنم)

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اما در سایت آئروجت راکت‌داین در مورد AR-1 اینطور گفته شده:
Using an advanced oxidizer-rich staged combustion engine cycle, the liquid oxygen/kerosene AR1 will generate 500,000 lbf of thrust at sea level.

ساختار این موتور کورس بسته هست ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ساختار این موتور کورس بسته هست ؟

بله. در واقع staged combustion cycle به همان معنا اشاره دارد. (سایر روش‌هایی که به گوشم خورده: gas generator cycle - Expander cycle - Pressure-fed engine  -  قبلا از تعدادی دوستان آشنا به علم مکانیک در سایت خواستم که اینها را برایمان روشن کنند که نشد. اگر دوستان مکانیکی و یا آشنا به علم پیشرانه‌های راکتی داریم زحمتش را بکشند icon_cool)

 

در توصیف خصوصیات آردی‌-180 در ویکی چنین آمده است:

The RD-180 is fueled by a RP-1/liquid oxygen mixture and uses an extremely efficient, high-pressure staged combustion cycle. The engine runs with an oxidizer to fuel ratio of 2.72 and employs an oxygen-rich preburner, unlike typical fuel-rich US designs. The thermodynamics of the cycle allow an oxygen-rich preburner to give a greater power-to-weight ratio, but with the drawback that high pressure, high temperature gaseous oxygen must be transported throughout the engine.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بله. در واقع staged combustion cycle به همان معنا اشاره دارد. (سایر روش‌هایی که به گوشم خورده: gas generator cycle - Expander cycle - Pressure-fed engine  -  قبلا از تعدادی دوستان آشنا به علم مکانیک در سایت خواستم که اینها را برایمان روشن کنند که نشد. اگر دوستان مکانیکی و یا آشنا به علم پیشرانه‌های راکتی داریم زحمتش را بکشند icon_cool)
 
در توصیف خصوصیات آردی‌-180 در ویکی چنین آمده است:
The RD-180 is fueled by a RP-1/liquid oxygen mixture and uses an extremely efficient, high-pressure staged combustion cycle. The engine runs with an oxidizer to fuel ratio of 2.72 and employs an oxygen-rich preburner, unlike typical fuel-rich US designs. The thermodynamics of the cycle allow an oxygen-rich preburner to give a greater power-to-weight ratio, but with the drawback that high pressure, high temperature gaseous oxygen must be transported throughout the engine.


خوب کسی که موتور های RD-180 رو در اختیار داشته باشه از مشخصات فنی و ساختاریش هم آگاه هست!

روسها حماقت کردند...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روسها حماقت کردند...

نظر بنده خلاف این مورد است.

اگر از همان اول هم حاضر نبودند موتور بدهند، آمریکایی‌ها نیاز خودشان را به شیوه‌های دیگر تامین می‌کردند.

اما وجود چنین موتوری با قابلیت عملکردی خوب و اطمینان بالا، میراث و یادگاری از خط RD-170 و RD-171 دوران شوروی سابق، زمینه یک مشارکت سودآور را برای طرف روسی (و هم مفید طرف آمریکایی) به ارمغان آورد.

شرکت سازنده توانست از منافعش بهره‌مند شود و در نهایت روس‌ها به عنوان یک اهرم فشار (هر چند نیم‌بند) ازش بهره بردند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظر بنده خلاف این مورد است.
اگر از همان اول هم حاضر نبودند موتور بدهند، آمریکایی‌ها نیاز خودشان را به شیوه‌های دیگر تامین می‌کردند.
اما وجود چنین موتوری با قابلیت عملکردی خوب و اطمینان بالا، میراث و یادگاری از خط RD-170 و RD-171 دوران شوروی سابق، زمینه یک مشارکت سودآور را برای طرف روسی (و هم مفید طرف آمریکایی) به ارمغان آورد.
شرکت سازنده توانست از منافعش بهره‌مند شود و در نهایت روس‌ها به عنوان یک اهرم فشار (هر چند نیم‌بند) ازش بهره بردند.


تو سایت پاکستانی با یک روسی رفیق هستم که وقتی در این مورد گفتم آه از ... بلند شد!

گفت شرکت انرگوماش موتور RD-180 رو با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی به آمریکایی‌ها فروخته!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حتی اگر خیلی سود نکرده باشند، بعید می‌دانم ضرر هم کرده باشند. حداقل همینکه زمینه ادامه فعالیت برای مهندسان و طراحان‌شان فراهم کردند خودش منفعت خوبی بوده!

با یک جستجویی که انجام دادم در یک متن قدیمی wired مربوط به سال 2001، قیمت هر RD-180 مبلغ 10 میلیون دلار عنوان شده:

http://archive.wired.com/wired/archive/9.12/rd-180.html

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حتی اگر خیلی سود نکرده باشند، بعید می‌دانم ضرر هم کرده باشند. حداقل همینکه زمینه ادامه فعالیت برای مهندسان و طراحان‌شان فراهم کردند خودش منفعت خوبی بوده!
با یک جستجویی که انجام دادم در یک متن قدیمی wired مربوط به سال 2001، قیمت هر RD-180 مبلغ 10 میلیون دلار عنوان شده:
http://archive.wired.com/wired/archive/9.12/rd-180.html


اگر مثل شما از دید اقتصادی نگاه کنیم...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اعطای قرارداد نیروی هوایی به آئروجت راکتداین برای ساخت موتور AR-1

 

 

بر اساس این قرارداد که چندی پیش اعلام شد ،  مبلغ بیش از 115 میلیون دلار به کمپانی آئروجِت راکِتداین به عنوان پیمانکار اصلی واگذار میشود و مسئولیت طراحی و ساخت موتور جایگزین RD-180 روسی را بر عهده خواهد داشت. مدت زمان اجرا و اتمام این قرارداد 4 سال و تا پایان سال 2019 پیش بینی شده . این موتور قرار است در راکت اطلس 5 و راکت ماهواره بر نسل آینده کمپانی ULA با نام VULCAN وولکان  ( والکِن ) استفاده شود.

 

مبلغ نهایی سرمایه گذاری شده از سوی دولت ( نیروی هوایی ) حدود 540 میلیون دلار است که دو سوّم مجموع سرمایه گذاری را شامل میشود  و میزان سرمایه گذاری از سوی آئروجت راکتداین حدود 270 میلیون دلار تخمین زده میشود که در مجموع به مبلغ بیش از 800 میلیون دلار میرسد . یعنی کمتر از میزان پیش بینی شده در حدود 1 میلیارد دلار.

 

AR-1  اولین موتور کرُزِن سوزِ احتراق مرحله ای غنی از اکسید کننده بومی آمریکا خواهد بود که در سال 2020 به پرواز در خواهد آمد. این موتور با تولید 500,000 پوند نیروی پیشران ، در آرایش دو تایی در مجموع یک میلیون پوند نیرو تولید میکند که 16% بیشتر از نیروی تولید شده توسط موتور RD-180 میباشد.

 

در جریان این قرارداد ، آئروجت راکتداین کمپانی داینِتیکز را به عنوان شریک و پیمانکار جانبی خود انتخاب کرد که در 18 ماه آینده مسئولیت عملیات چاپ 3 بُعدی اجزا و بخش های مختلف موتور را بر عهده خواهد داشت . 

 

AR1_propulsion_system_white_background.j

 

در ارتباط مستقیم با این خبر میتوان به رویدادی دیگر اشاره کرد که در جریان آن کمپانی ULA موفق به دریافت مبلغ حدود 47 میلیون دلار از نیروی هوایی به منظور توسعه موتور راکتی BE-4 شد . این قرارداد نیز در جهت کنار گذاشتن و عدم وابستگی به موتور RD-180 روسی واگذار میشود و قرار است در راکت وولکان استفاده شود . همچنین قسمت کوچکی از این مبلغ برای توسعه موتور مرحله بالایی ACES هزینه خواهد شد.

 

موتور BE-4 با نیروی پیشران 550,000 پوند در مجموع 1,100,000 پوند نیرو تولید میکند و از LNG یا گاز طبیعی( متان )مایع به عنوان سوخت و اکسیژن به عنوان اکسید کننده استفاده میکند . مدت زمان انجام این قرارداد نیز 4 سال و تا پایان سال 2019 در نظر گرفته شده .

 

http://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/682238

http://www.rocket.com/article/aerojet-rocketdyne-ula-announce-public-private-partnership-usaf-develop-rd-180-replacement

http://www.rocket.com/article/aerojet-rocketdyne-names-dynetics-key-ar1-engine-team-member

http://www.ulalaunch.com/ula-and-blue-origin-partner-with-air-force.aspx?title=ULA+and+Blue+Origin+Partner+with+Air+Force+for+All-American+Rocket+Engine&Category=News

 

 

تاپیک مرتبط :

http://www.military.ir/forums/topic/28481-ula-%D9%88-blue-origin-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA%DB%8C-be-4-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF/?hl=%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

 

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم