امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

روزنامه کارگزاران در جدولی وضعیت نظام وظیفه را در ۱۹۵ کشور جهان شرح داده است. با توجه به این جدول در ۲۶ کشور از ۱۹۵ کشور دنیا “سربازی اجباری” بیش از یک و نیم سال وجود دارد که ایران نیز یکی از این کشورها می باشد. به جز ایران، کشورهایی نظیر سوریه، کره شمالی، سومالی، کوبا و بورکینافاسو نیز از جمله کشورهایی هستند که در آنها خدمت سربازی اجباری بیش از ۱۸ ماه وجود دارد.

از نکات جالب دیگر این جدول عدم وجود “سربازی اجباری” در بیش از ۷۶ درصد (۱۴۹ کشور) از کشورهای جهان می باشد.

جدول مقایسه‌ای ۱۹۵ کشور جهان از لحاظ وضعیت نظام وظیفه:



۱- کشورهایی که سربازی اجباری ندارند. (۱۰۶ کشور، ۵۳درصد)
۲- کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند. (۲۵کشور، ۱۳درصد)
۳- کشورهایی که صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیرمسلح سربازی دارند. (۷ کشور، ۴درصد)
۴- کشورهای که سربازی انتخابی دارند. (۱۱ کشور، ۶درصد)
۵- کشورهایی که مدت سربازی را به ۱۸ ماه کاهش داده‌اند. (۹ کشور، ۵درصد)
۶- کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می‌کنند. (۱۱کشور،۶درصد )
۷- کشورهایی که سربازی اجباری بیش از ۱۸ماه، غیرانتخابی و همراه با بکارگیری در امور عملیاتی نظامی دارند. (۲۶کشور، ۱۳درصد)


نام‌ ۴۰ کشور اول فهرست کشورهایی که سربازی اجباری ندارند و یا حذف کرده‌اند:

۱. آرژانتین (در ۱۹۹۹ حذف شد.) ۲. آفریقای جنوبی (از ۱۹۹۴حذف شد.) ۳. آنتیگوآ و باربودا ۴. آندورا ۵. اتیوپی (سربازی اجباری صرفادر شرایط اضطراری مجاز است.) ۶. اردن (از سال ۱۹۹۴ تاکنون در حال تعلیقاست.) ۷. اروگوئه (در زمان صلح اختیاری است و در زمان جنگ دولت در صورتنیاز می‌تواند اجباری سازد.) ۸. افغانستان (در ۲۰۰۵ حذف شد.) ۹. استرالیا(در ۱۹۷۲ لغو شد.) ۱۰. اسلواکی (از ۲۰۰۶ حذف شد.) ۱۱. اسلوونی (از ۲۰۰۳حذف شد.) ۱۲. امارات متحده عربی ۱۳. انگلستان (از ۱۹۶۳ حذف شد.) ۱۴.ایتالیا (در ۲۰۰۵ حذف شد.) ۱۵. ایسلند ۱۶. باربادوس ۱۷. باهاما ۱۸. بحرین۱۹. برمه ۲۰. برونئی دارالسلام ۲۱. بلژیک (به حالت تعلیق در آمده است.)۲۲. بلغارستان (نیروی دریایی و هوایی کاملا حرفه‌ای شده‌اند و نیروی زمینینیز در سال ۲۰۰۸ حرفه‌ای شده و سربازی اجباری ملغی می‌گردد. مدت سربازیاکنون ۹ ماه است. البته برای دانش‌آموختگان دانشگاه ۶ماه است.) ۲۳. بلیز(در صورت به حد نصاب نرسیدن داوطلبین اجباری می‌شود اما تا کنون اجبارینشده است.) ۲۴. بنگلادش(سربازی اجباری صرفا در شرایط اضطراری مجاز است ولیتاکنون اجرا نشده است.) ۲۵. بوتان ۲۶. بوتساوانا ۲۷. بوسنی و هرزگوین (ازاول ژانویه ۲۰۰۶ حذف شد.) ۲۸. بولیوی (در صورت به حد نصاب نرسیدن داوطلباناجباری می‌شود.) ۲۹. پاکستان ۳۰. پالائو ۳۱. پاناما ۳۲. پرتغال (از ۲۰۰۴حذف شد.) ۳۳. پرو ۳۴. تانزانیا ۳۵. ترینیاد و توباگو ۳۶. تونگو ۳۷. تووالو۳۸. تیمور شرقی ۳۹. جامائیکا (سربازی اجباری تنها با اجازه والدین ممکناست.) ۴۰. جزایر سلیمان.
نام‌ ۲۴ کشور اول فهرست کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند:

۱. اتریش (از ابتدای ۲۰۰۷ از ۸ ماه به ۶ ماه کاهش یافت.) ۲.برزیل (بسته به محل خدمت ۱۲-۹ماه) ۳. بولیوی (۱۲ماه) ۴. دانمارک (بسته بهمحل خدمت ۱۲-۴ ماه وصرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیرمسلح) ۵.اکوادور (۱۲ماه، سربازی انتخابی است.) ۶. السالوادور (۱۲ماه، سربازیانتخابی است.) ۷. استونی (بسته به محل خدمت ۱۱-۸ ماه وصرفا در امور مدنی ویا به صورت نظامی غیرمسلح در سال ۲۰۱۰ نیز سربازی اجباری لغو می‌شود.) ۸.صربستان (بسته به محل خدمت ۹-۶ ماه، از ۲۰۱۰ حذف خواهد شد.) ۹. کرواسی(اکنون ۶ماه است و از ۲۰۱۰ حذف خواهد شد.) ۱۰. آلمان (۹ماه وصرفا در امورمدنی و یا به صورت نظامی غیرمسلح) ۱۱. یونان (بسته به محل خدمت ۱۲ و ۱۵ماه و در آینده به ۶ماه کاهش می‌یابد.) ۱۲. لیتوانی (۱۲ماه وصرفا در امورمدنی و یا به صورت نظامی غیرمسلح) ۱۳. مکزیک (۱۲ماه، سربازی انتخابی،نیروهای هوایی و دریایی کاملا حرفه‌ای شده‌اند.) ۱۴. مولداوی (۱۲ماه) ۱۵.مغولستان (۱۲ماه) ۱۶. نروژ (۱۲ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامیغیرمسلح) ۱۷. پاراگوئه (بسته به محل خدمت ۲۴-۱۲ماه، استفاده از ترکیبسربازان داوطلب و اجباری.) ۱۸. روسیه (ترکیب اجباری و داوطلبانه به کارگرفته شده‌است. از ابتدای سال ۲۰۰۸، ۱۲ماه خواهد شد و از همین سال برایمتاهلان دارای فرزند، معلمان و پزشکان روستایی حذف خواهد شد.) ۱۹. سوئیس(۲۶۰ روز) ۲۰. گوآتمالا (بسته به نوع و محل خدمت ۲۴-۱۲ ماه) ۲۱. لهستان(بسته به محل خدمت ۱۲-۹ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامیغیرمسلح، در سال ۲۰۱۰ سربازی اجباری لغو می‌شود.) ۲۲. تایوان (اکنون ۱۶ماه است و در سال ۲۰۰۸، ۱۲ماه می‌شود. امکان انتخاب برای مشمولان وجوددارد.) ۲۳. ترکیه (۱۲ ماه برای امور نظامی و ۱۵ ماه برای امور مدنی) ۲۴.تونس (۱۲ماه) ۲۵. ازبکستان (۱۲ماه)

نام کشورهایی که از سربازان صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیرمسلح استفاده می‌شود:

۱. آنگولا (۲۴ماه)، ۲. الجزایر (۱۸ماه: ۶ماه آموزش و ۱۲ ماهفعالیت مدنی)، ۳. بلاروس (۱۸ماه و برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۲ماه)،۴. قبرس ۵. اسپانیا ۶. سوئد (۱۷-۷ ماه، امکان انتخاب میان فعالیت نظامی یاغیر نظامی وجود دارد.)، ۷. فنلاند (خدمت در امور نظامی مسلحانه ۶ماه،نظامی غیرمسلحانه ۱۱ ماه و غیرنظامی ۱۳ ماه)
نام‌ کشورهایی که سربازی انتخابی دارند:

۱. بنین (از ترکیب سربازان داوطلبانه و اجباری استفاده می‌شود.) ۲. جمهوری آفریقای مرکزی (استفاده از ترکیب سربازان داوطلب واجباری.) ۳. ایالات متحده آمریکا ۴. چاد ۵. چین ۶. اندونزی (استفاده ازترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) ۷. نیجر ۸. گینه‌ بیسائو ۹. سنگال(استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) ۱۰. کیپ ورد ۱۱. توگو(استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.)

نام‌ کشورهایی که مدت سربازی را به ۱۸ ماه کاهش داده‌اند:

۱. آذربایجان (برای فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی ۱۲ ماه و سایرین۱۸ماه) ۲. اوکراین (بسته به نوع خدمت ۲۴-۱۸ماه، در ۲ یا ۳ سال آینده ارتش کاملا حرفه‌ای شده و سربازی اجباری ملغی می‌گردد.) ۳. اریتره (۱۶ماه) ۴.کامبوج (۱۸ماه) ۵. کلمبیا (۱۸ماه، استفاده از ترکیب سربازان داوطلب واجباری.) ۶. گرجستان (۱۸ماه، استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.)۷. لائوس (۱۸ماه) ۸. ماداگاسکار (۱۸ماه) ۹. ساحل‌عاج (۱۸ماه، استفاده ازترکیب سربازان داوطلب و اجباری.)

نام‌ کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می‌کنند. (عمدتا این روش مقدمه‌ای است برای رسیدن به ارتش حرفه‌ای و حذفسربازی اجبار):

۱- موریتانی(نیروی هوایی و دریایی کاملا حرفه‌ای شده‌اند واز سرباز اجباری تنها در نیروی زمینی استفاده می‌شود.) ۲. برمودا(بخش عمده‌ای از نیروهای ارتش، حرفه‌ای بوده و تنها بخش اندکی به صورت اجباری تامین می‌گردد.)۳. ونزوئلا ۴. گابون ۵. کره ۱۰. اوگاندا ۱۱. بروندی

کشورهایی که سربازی اجباری بیش از ۱۸ماه، غیرانتخابی و همراه با بکارگیری در امور عملیاتی و مسلحانه نظامی دارند:

۱. ایران ۲. آلبانی ۳. مصر ۴. گینه ۵. رژیم اشغالگر قدس ۶.قزاقستان ۷. کره شمالی ۸. سوریه ۹. ارمنستان ۱۰. سومالی ۱۱. تاجیکستان ۱۲.سودان ۱۳. تایلند ۱۴. ترکمنستان ۱۵. ویتنام ۱۶. جمهوری دموکراتیک کنگو ۱۷.زیمبابوه ۱۸. کوبا ۱۹. لیبی ۲۰. موزامبیک ۲۱. بورکینافاسو ۲۲. قرقیزستان۲۳. سنت وینسنت و گرنادین ۲۴. سنت لوسیا ۲۵. سائوتام و پرینسیپ ۲۶. گینه اکوئیتوریال.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی گفت: متقاضیان اخذ امریه باید دو ماه قبل از تاریخ اعزام به سازمان یا ارگان موردنظر مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا «سرهنگ امان الله تفضلی» گفت: تمامی کسانی که خواهان انجام خدمت در ارگان ها و یا نهادهای دولتی هستند، پس از انجام کارهای اولیه و تکمیل و ارائه دفترچه های اعزام به مراکز پلیس+10 پس از مشخص شدن تاریخ اعزام، دوماه قبل از اعزام با مراجعه به این ارگان ها چنانچه شرایط امریه شدن را دارا باشند، این ارگان ها آنان را جذب خواهند کرد.
وی با بیان اینکه افراد دارای کف پای صاف نیز نیاز به گذراندن خدمت سربازی ندارند، به وجود پاهای پرانتزی اشاره کرد و اضافه کرد: در این خصوص نیز اگر بین دو پای افراد بیش از 10 سانتی متر باشد و پزشکان نیز این موضوع را تایید کنند، فرد موردنظر از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهد بود.سرهنگ تفضلی تاکید کرد: برای بقیه موارد و بیماری ها نیز اگر شرایط فرد پس از بررسی های لازم به گونه ای باشد که گذراندن دوران خدمت در افزایش و یا شدت بیماری فرد تاثیر داشته باشد، معافیت شامل حال آن ها می شود.معاون وظیفه عمومی پلیس خراسان رضوی با بیان اینکه برای حمایت از معلولان نیز تمهیداتی برای معافیت فرزندان این افراد در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: اگر در خانواده ای پدر یا مادری دارای معلولیت و تحت پوشش سازمان بهزیستی باشد یک پسر بالای 18 سال آن ها نیز نیاز به انجام خدمت سربازی نخواهد داشت.وی با اشاره به اینکه طبق ماده 44 قانون وظیفه عمومی بند الف چنانچه سن پدری زیر 59 سال باشد ولی به علت بیماری نتواند از خود مراقبت و نگهداری کند نیز یک فرزند پسر آن ها از خدمت معاف خواهد شد، ادامه داد: در این خصوص نیز پس از بررسی لازم در کمیسیون پزشکی سازمان وظیفه عمومی، این ادعا برای اخذ موافقت نهایی به هیات اصلی سازمان نظام وظیفه ارجاع داده می شود و در صورت تایید ناتوانایی پدر و نیز از کار افتادگی وی، اقدام های لازم برای معافیت یک فرزند وی انجام خواهد شد.سرهنگ تفضلی درباره افرادی که دارای سابقه حضور و فعالیت مفید در بسیج هستند نیز با بیان اینکه افراد مذکور می توانند در نیروی سپاه خدمت کنند، گفت: این افراد نیز دو ماه قبل از اعزام به مراکز گزینش سپاه و یا نیروی مقاومت مراجعه کنند تا در صورت امکان در این نهاد خدمت کنند.وی اظهار داشت: طبق قانون فقط برای خدمت در ارگان های سپاه این امکان وجود دارد و برای انجام خدمت در ارتش و یا نیروی انتظامی توسط معاونت وظیفه عمومی تصمیم گیری خواهد شد.تفضلی در ادامه با تاکید بر اینکه از زمان کاهش مدت خدمت سربازی به 18 ماه با افزایش چشمگیر معرفی و درخواست مشمولان برای اعزام به خدمت روبه رو شده ایم، افزود: بسیاری از جوانان متوجه شده اند که طبق ماده 10 قانون وظیفه عمومی افراد فراری و غایب از خدمت، از حقوق اجتماعی مانند دریافت پاسپورت، گواهینامه، تحصیل، استخدام در مراکز دولتی و غیردولتی محروم می شوند و لذا برای انجام خدمت وظیفه عمومی مراجعه می کنند.
منبعhttp://www.ro-defa.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اميدورام دوستاني كه واقعا ميتونن برن خدمت و دنبال معافيت نباشند چون هيچ دوراني مثل دوران خدمت نميشه من كه اون دوران هيچ وقت يادم نميره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=24]شرایط جدید معافیت، صحت ندارد[/size]

مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح درباره خبر برخی رسانه ها در تاریخ 24 آذرماه 87 که تعدادی از مطبوعات روز جاری نیز از آن استفاده کردند، اظهار داشت: مقررات مورد اشاره، جدید نبوده، بلکه مصوب سال 1363می باشد.

مدیر مشمولان ستادکل نیروهای مسلح افزود: بخشی از مقررات اعلام شده به هیچ وجه صحت ندارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

1- در اجرای مقررات قانونی خدمت وظیفه عمومی تنها فرزند ذکور بالای 18 سال مادر فاقد شوهر یا پدر دارای نقص عضو یا بیماری ناتوان کننده که از نظر جسمی قادر به اداره امور خود نبوده و از نظر پزشکی نیاز به مراقبت دارد، از انجام خدمت سربازی معاف می باشد. لذا معافیت یک فرزند مادر فاقد شوهر یا پدر زیر 59 سال نیازمند مراقب صحت ندارد.

2- دستگاههای دولتی برای سهمیه تعیین شده می توانند سهمیه خود را از بین سربازان متاهل معاف از رزم ایثارگر، تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که جزء اقوام درجه 1 و 2 نسبی و سببی کارکنان آن دستگاه دولتی نباشند انتخاب نمایند.

3- سربازان متاهل حتی الامکان در استان محل سکونت همسرشان بکارگیری می‌شوند؛ لذا بکارگیری سربازان تک فرزند در محل سکونت صحت ندارد.

4- سپاه برابر سهمیه تعیین شده می تواند تعدادی از بسیجیان را جذب نماید؛ لذا جذب کلیه سربازان بسیجی توسط سپاه صحیح نمی باشد.

سردار کمالی در پایان باردیگر تاکید نمود: مردم اخبار و مطالب مربوط به خدمت مقدس سربازی را صرفا از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و یا سازمان وظیفه عمومی که متناسب با شرایط روز تهیه و اعلام می گردد،دریافت نمایند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان

هدف از ایجاد این تاپیک بررسی محاسن و معایب سربازی است

قبل از هر چیز می خوام یک خاطره براتون تعریف کنم ..... جان من نپرسید منبع این حرف کجاست چون نمی تونم توضیح بیشتری بدم .... شما به اصل موضوع خاطره توجه کنید

یه روزی یک مقام بلند مرتبه نظامی می ره بازدید ..... بازدید از یک منطقه عملیاتی ..... توی اون بازدید فرمانده از یک سرباز می خواد که فورا یک موضع عملیاتی بگیره و با یک آر پی جی به یک هدف شلیک کنه ..... تا سرباز موضع می گیره ، همه ی مسئولین از ترس جونشون پناه می گیرن!!! ..... فرمانده خیلی عصبانی به مافوق سرباز می گه : این چه طرز آموزشه ؟؟؟ ..... مافوق سرباز می گه : امیر شما لطف کنید از سرباز بغلی یک تست بگیرید تا من موضوع را براتون توضیح بدم ..... فرمانده هم که خیلی عصبانی بوده بخاطر این که به مافوق سرباز نشون بده کارشو درست انجام نداده از سرباز بغلی می خواد با تفنگش به یک هدف در 300 متری شلیک کنه ..... سرباز موضع می گیره و کار خودش رو به درستی انجام می ده ...... فرمانده خیلی تعجب می کنه .... باورش نمی شه که سرباز اولی از یک تست معمولی رد شده ولی سرباز دومی یک کار سخت رو با موفقیت انجام داده .... ما فوق سرباز می گه : امیر ، سرباز اولی فقط 4 روزه که دوره آموزشیش تموم شده ولی سرباز دومی 4 روز دیگه دوره خدمتش تموم می شه ..... مافوق اضافه می کنه : متاسفانه تمامی تلاشها برای تربیت یک سرباز رزمی به همین سادگی بر باد می ره و یک سرباز فقط می تونه به مدت 2 ماه با تمام آمادگی خدمت کنه و بعد از 2 ماه دوره ی خدمتش تمام می شه ..... امیر می گه راه حل شما در حل این مشکل چیه ؟؟؟ .... مافوق می گه باید خدمت اجباری سربازی لغو بشه و مثل کشور های دیگه ماهم سرباز استخدام کنیم تا بتونیم 6 ماه آموزش خوب بدیم و 4 سال از سرباز استفاده کنیم ..... امیر استقبال می کنه و نظر فرمانده سرباز رو یادداشت می کنه ..... بعد از 2 سال طرح اصلاح خدمت سربازی در مجلس مطرح می شه ولی بخاطر بار مالی رای نمی یاره !!!!!

دوستان عزیز به نظر شما خدمت سربازی به شکل کنونی می تواند مفید باشد یا خیر ؟؟

نظر شما در این باره چیست ؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.
همه بزرگترها ميگن ..زمان اونا(ش.ه) سربازي خيلي سخت و مرد با آورنده و مهم تلقي ميشده! همون سربازاي تربيت شده اون زمان با اندك آموزشاي سربازي با همت و غيرت 8سال جنگ تحميلي رو پشت سر گذاشتن!
اما حالا چي؟ پسرا فرارين! به زور درس ميخونن دانشگاه قبول شن چون اعتقاد دارن سربازي وقتشونو ميگيره! از وقتي هم سربازي خريدني شد كه ديگه بدتر پولدارترها بچه هارو سريع خريدن!!!!
فقرا با ناراحتي بچه هارو فرستادن!!!
نتيجه: پول در سربازي هم جا باز كرد!
سربازي كه امري حتمي براي همه بود سفارشي و پارتي بازي و لوث شد! با ناراحتي ميرن براي اين افتخار!!! اصلا رزمنده مملكت بودن يك افتخاره مثل بازي در تيم ملي كشور! [color=red]اگر پولي بشه دقيقا مثل تيم ملي فوتبال لوث و زننده و نااميد كننده ميشه![/color]اما آيا اين سربازاي اين نسل ميتونن 1 سال جنگ رو دوام بيارن؟
سربازي يعني دوره جنگ خفته! انگار خاله بازي شده! افسردگي ميگيرن! مامانشونو ميخوان!خود كشي ميكننو... :| مسخره بازي هاي دبيرستانو برنامه ريزي ميكنن!اصلا بساطي شده آقا :( !!!
سرباز پولي يعني پيدايش ارتش فرمايشي و مالي!
من به شدت مخالفم!
سربازي شوخي نيست هدف داره!آينده مملكته! همه بايد عرضه دفاع كردن از اين آب و خاك رو داشته باشن!
يه عده پول بگيرن آماده براي جنگ يك عده برن دختر بازي و يك عده سرشونو با درس دانشگاه پر كنن؟
مخالفم! شهيد چمران يك چريك علمي بود! همه موفقيت ايران در جنگ بعد از لطف خدا شعور مردم در استفاده از حداقل سلاحها بوده!
يك مملكت بايد هميشه نيروي پشتيبان داشته باشه علاوه بر نيروي فعال رزميش! اسراييل انصافا اين كارو خوب انجام ميده! همه جووناشون چه دختر چه پسر بايد آموزشهاي رزمي اوليه رو در هر مقام و موقعيتي كه هستن بدونن! و اگر لازم شد به جبهه ها فراخوان ميشن!
اصلا به تجربه ثابت شده 99.5٪ پسر جماعت تا سربازي نره مرد نميشه!
راه حل اينه كه موقع دادن گواهي پايان خدمت چندين هدف مشخص كنن و از همه آزمون خروجي بگيرن!2 سالي كه سرباز در دوره هست نبايد صرف عاتل و باطل باشه! بايد واقعا مهارتهايي رو كه بلد شده با [color=red]هزينه زياد مردم و دولت[/color]. امتحان پس بده تا گواهي بگيره! مثل ماشين سواري!!!!
اگه نتونست تمديد شه تا [color=red]آدم سرباز[/color] شه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][b][b]با سلام.
همه بزرگترها ميگن ..زمان اونا(ش.ه) سربازي خيلي سخت و مرد با آورنده و مهم تلقي ميشده! همون سربازاي تربيت شده اون زمان با اندك آموزشاي سربازي با همت و غيرت 8سال جنگ تحميلي رو پشت سر گذاشتن!
اما حالا چي؟ پسرا فرارين! به زور درس ميخونن دانشگاه قبول شن چون اعتقاد دارن سربازي وقتشونو ميگيره! از وقتي هم سربازي خريدني شد كه ديگه بدتر پولدارترها بچه هارو سريع خريدن!!!!
فقرا با ناراحتي بچه هارو فرستادن!!!
نتيجه: پول در سربازي هم جا باز كرد!
سربازي كه امري حتمي براي همه بود سفارشي و پارتي بازي و لوث شد! با ناراحتي ميرن براي اين افتخار!!! اصلا رزمنده مملكت بودن يك افتخاره مثل بازي در تيم ملي كشور! [color=red]اگر پولي بشه دقيقا مثل تيم ملي فوتبال لوث و زننده و نااميد كننده ميشه![/color]اما آيا اين سربازاي اين نسل ميتونن 1 سال جنگ رو دوام بيارن؟
سربازي يعني دوره جنگ خفته! انگار خاله بازي شده! افسردگي ميگيرن! مامانشونو ميخوان!خود كشي ميكننو... :| مسخره بازي هاي دبيرستانو برنامه ريزي ميكنن!اصلا بساطي شده آقا :( !!!
سرباز پولي يعني پيدايش ارتش فرمايشي و مالي!
من به شدت مخالفم!
سربازي شوخي نيست هدف داره!آينده مملكته! همه بايد عرضه دفاع كردن از اين آب و خاك رو داشته باشن!
يه عده پول بگيرن آماده براي جنگ يك عده برن دختر بازي و يك عده سرشونو با درس دانشگاه پر كنن؟
مخالفم! شهيد چمران يك چريك علمي بود! همه موفقيت ايران در جنگ بعد از لطف خدا شعور مردم در استفاده از حداقل سلاحها بوده!
يك مملكت بايد هميشه نيروي پشتيبان داشته باشه علاوه بر نيروي فعال رزميش! اسراييل انصافا اين كارو خوب انجام ميده! همه جووناشون چه دختر چه پسر بايد آموزشهاي رزمي اوليه رو در هر مقام و موقعيتي كه هستن بدونن! و اگر لازم شد به جبهه ها فراخوان ميشن!
اصلا به تجربه ثابت شده 99.5٪ پسر جماعت تا سربازي نره مرد نميشه!
راه حل اينه كه موقع دادن گواهي پايان خدمت چندين هدف مشخص كنن و از همه آزمون خروجي بگيرن!2 سالي كه سرباز در دوره هست نبايد صرف عاتل و باطل باشه! بايد واقعا مهارتهايي رو كه بلد شده با [color=red]هزينه زياد مردم و دولت[/color]. امتحان پس بده تا گواهي بگيره! مثل ماشين سواري!!!!
اگه نتونست تمديد شه تا [color=red]آدم سرباز[/color] شه![/b][/b][/b][/quote]

البته اگر با دید استراتژیک نگاه کنی بله حرف شما درسته.

اما خداییش اینجوری ها هم نیست.
راستی مگه الان میشه با پول خرید؟ از کی ؟ من دارم مشمول میشم.

ولی اون حرفت رو قبول ندارم که گفتی الان میرن، مامانشون رو میخوان وو و.... . نه بابا اینطوریام نیست. هی میگن تو سپاه راحت تره، اما خداییش اینطوری نیست، شاید تو نظام و صف جمع و ... سختگیری کمتر باشه، اما کسی نمیتونه مسخره بازی دبیرستان و ... دراره.

یادم نمیره که تو مسیر رفتن به طلائیه حدود 30 کیلومتر جاده خاکی هست، تو جاده خاکی داشتیم میرفتیم دیدیم یه سربازی داشت پیاده میرفت، سوارش کردیم.میگفت من هر بار که مرخصی میرم، حدود 6 ساعت باید پیاده برم تا برسم به پایگاه (قلعه ی مرزی) . میگفت آب نیست مگر برای خوردن ، دوهفته یه بار حموم . دستشویی کاملا عصر هجر.

اینجوریش هم هست عزیزم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سربازي كه فقط جنگيدن نيست..اگه سربازي پولي شه اين همه افسر سر چهار راه و اين همه سرباز براي كلانتري ها و كار هاي اداري و...از كجا بيارن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند سال قبل بحثی در این مورد داشتیم که تاپیک رو فعلا پیدا نکردم.

دوست من embassador اول از همه لطفا از فونت بزرگ استفاده نکنید.

الان بعد از چند سال که درباره سربازی تحقیق کردم و با دوستانی که رفتن خدمت و برگشتن هم صحبت شدم تقریبا میتونم بگم از اون فضایی که در تاپیک قبلی بیان کرده بودم فاصله گرفتم و شعار صرف برام ارزشی نداره. اینکه بگیم به زور باید همه سربازی برن این یک شعار هست که در نهایت جز هدر رفت بودجه مملکت فایده دیگه نداره. مخالف اجباری بودن دوره آموزش نظامی نیستم و تمام پسران و دختران در همون دوران مدرسه باید با فنون رزم آشنا بشن تا اگر خدای نکرده جنگی پیش اومد حداقل اسلحه بدست گرفتن و شلیک کردن بلد باشند. منتهی بحث سر دوره آموزش نیست ، بحث سر بعد از دوره آموزش هست که واقعا برای خیلی از سربازها بی فایده بوده! بعضی که بواسطه پارتی تشریف میبرن هتل و بعضی هم میفتن جایی که معلوم نیست سالم برگردن و بعضی هم جز نگهبانی کار دیگه ای بهشون داده نمیشه! خوب این اشتباه و بی عدالتی هست و با شعاری مثل خدمت مقدس سربازی هم نمیشه چنین تبعیضی رو برطرف کرد.

ما نیاز به ارتشی داریم که تمام سربازهای اون حرفه ای بوده و برای مدت چند سال مثلا 5 یا حتی 10 سال استخدام شده باشند و در طول خدمتشون به حد کافی در رسته تخصصی خودشون فعالیت کرده باشند که هنگام جنگ مطمئن باشیم که میتوان روی هر یک از سربازان به اندازه یک مهره در میدان جنگ حساب باز کرد تا مجبور به استفاده انبوه از نیروی انسانی برای جبران ضعف رزمی سربازها نباشیم. اگر سربازی هدفمند بشه خیلی از مشکلات بیکاری و مسکن و ازدواج حل میشه ولی سربازی فعلی عکس این کار رو میکنه و سن ازدواج و اشتغال رو بالا میبره! خیلی از پسرهایی که تشریف میبرن دانشگاه به رشته ای که علاقه ندارن بدلیل فرار از سربازی هست و اونقدر کش میدن که 30 رو رد میکنن و تو اون سن هم از ازدواج موندن و هم وقتی میرن سربازی دیگه توان بدنی زیادی برای رزم ندارن.

به نظر من بهتره از فضای آرمانگرایی که هشتاد سال هست سایه بر سربازی انداخته فاصله بگیریم و شرایط واقعی کشور و مردم رو ببینیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يك مملكت بايد هميشه نيروي پشتيبان داشته باشه علاوه بر نيروي فعال رزميش! اسراييل انصافا اين كارو خوب انجام ميده! همه جووناشون چه دختر چه پسر بايد آموزشهاي رزمي اوليه رو در هر مقام و موقعيتي كه هستن بدونن! و اگر لازم شد به جبهه ها فراخوان ميشن![/quote]

ارتش اسرائيل هم از اون تيپ ارتش هايي كه مجبوره براي پر كردن خلاء ناشي از عدم وجود پرسنل كافي - به هر اقدامي دست بزنه !
از جمله الزامي كردن خدمت براي دختران !!!
ولي سن خدمت براي پسران 3 سال وبراي دختران 2 سال هست ! در ضمن ارتش اسرائيل دختران رو در تيپ هاي غير رزمي كه بيشتر جنبه پشتيباني داره به كار گيري ميكنه ( مثل يگان هاي امداد ونجات )
ولي در رابطه با بحث آموزش با شما موافقم .... ( اموزش هاي خوبي بهشون ميدن )
ولي بعد از رهايي از خدمت خود ارتش اسرائيل هم زياد روشون حساب نميكنه چه برسه به اينكه بخوان پشتيبانش هم باشن ... !!!!
حالا همه اين تفاسير به كنار ....
مگه ما نيروي مقاومت نداريم ..... كجاي عالم شما يه همچين طرحي سراغ داري ؟
پس راسته كه ميگن آدم داشته هاش رو نميبينه ولي نداشته هاش رو خوب ميبينه .... :| :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان امریکا سربازی نداره .... پاکستان سربازی نداره .... خیلی از کشور ها سربازی ندارن ..... نیروی رزمی این کشورها استخدام می شن و پول می گیرن

نظر من اینه که آیا می شه روی سرباز هایی که در خدمت سربازی آموزش می بینن اعتماد کرد ؟؟

در خدمت سربازی ما هر سرباز فقط 2 ماه بازدهی خوب داره و بعد ترخیص می شه

متاسفانه نیروی انسانی ارتش ما ( سرباز ) بیشتر در حال اموزش دیدن هستند نا در حال بازدهی و وقتی به امادگی می رسن جای خودشون رو به یک سرباز صفر کیلومتر دیگه می دن

فکر کنم الگوی امریکا برای ما خوب باشه

هم مشکل بیکاری رو رفع می کنه هم نیروی انسانی ما بعد از چند ماه آموزش می تونن چند سال خدمت خوب داشته باشن

[[b]color=blue]خیلی دوست دارم نظر مدیران سایت رو هم در این باره بدونم[/color][/b]

ممنون از آقا سعید و همه دوستانی که تا به حال نظرشون رو دادن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سربازی که پولی شد فاتحش خوندس من در فنلاند زندگی میکنم اینجا سربازی ۶ ما هست :| :( icon_razz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] از جمله الزامي كردن خدمت براي دختران !!! [/quote]
با تمام جهالتشون این یک مورد رو خوب فهمیدن!

[quote] سربازی که پولی شد فاتحش خوندس [/quote]
نه دوست عزیز تازه کار منطقی هم هست.
سرباز نیاز به روحیه جنگندگی داره و این روحیه هم درون همه افراد نیست پس بهتر هرکس وارد حیطه خودش بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سربازی؟
یادتونه روی سر در عجبشیر نوشته بودن خر بیار آدم ببر؟
اما الان....
متاسفانه وضعیت پادگان ها به حدی افتضاح شده که نمیشه راجبش بحث کرد!
من چون خودم از نزدیک با این سرباز ها ارتباط دارم و چند سال هست که میبینمشون میدونم چی به چیه!
برای یه بسته سیگار 30 تومن پول میدن! دژبان ها که با درآمدشون از رد کردن سیگار بعد از پایان خدمتشون فکر کنم راحت خونه و ماشین بخرن!
معذرت میخوام اینو میگم اما الان یک خر تو خری که...
بستگی به شانس هم داره!
مثلا اگه گیر نیروی زمینی ارتش بیفتی کارت تمومه! یا اگه بری سپاه و نیروی انتظامی راحته راحتی!
آموزش هم به سرباز ها که هیچی! چیزی یاد نمیگیرن! 90% به بالا رو که میدونم اگه جنگ بشه توی سوراخ موش قایم میشن!
اکثریت هم که از سر اجبار و زور اومدن سربازی! یعنی کوچکترین علاقه ای به خدمت ندارن!
چندتاشون با من درد دل میکردن میگفتن خدمت واسه کی؟ برای چی خدمت کنیم؟ قبل اینکه بیایم اینجا سالم بودین اما حالا سیگاری شدیم و....
باورتون نمیشه هر رزو چقد مواد میگیرن توی خوابگاه؟
میرن سیب میخرن بعد وسطشو خالی میکنن سیگار میکنن توش بعد اون قسمت بریده شده سیب رو میذارن سر جاش تا ببرن خوابگاه! چیزهایی میبینی که فقط باید تاسف بخوری...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.