rezatizi

نبرد ناو یو اس اس واشینگتن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

 

 در 28 ماه آوریل نبردناو واشینگتن رهسپار عملیات گردید. در این عملیات واشینگتن به همراه نبردناو ویچیتا و توسکالوسا و 4 ناوشکن آمریکائی دیگر و نیز نبردناو جورج پنجم و VICTORIOUS و KENYA و 6 ناوشکن انگلیسی ماموریت یافتند یک کاروان دریائی به نام PQ-15 را به مقصد بندر مورمانسک روسیه اسکورت نمایند. این اولین ماموریت مشترک ناوگان دریائی آمریکا و انگلستان بود. در 1 ماه می زمانی که نبردناو جورج پنجم به شکلی تصادفی با ناوشکن پنجاب برخورد نمود نبردناو واشینگتن که دقیقا پشت سر جورج پنجم درحال حرکت بود نیز نتوانست خود را کنترل نماید و با یک ناوشکن برخورد نمود که در نتیجه آن برخورد ناوشکن صدمه دیده غرق شد و واشینگتن نیز صدمه دید. در این برخورد بعضی از تاسیسات کشتی مانند سامانه کنترل آتش و رادار توپهای اصلی واشینگتن صدمه دید. خسارت در جروج پنجم از این نیز بیشتر بود و سینه کشتی آنچنان آسیب دید که ضرورت یافت خدمه آن به یک ناوشکن منتقل شوند تا کشتی مورد تعمییر قرار گیرد.

 

مگه برخورد چقدر شدت داشته ؟  icon_eek  icon_eek  icon_eek

 

 

در 1 فوریه 1944 واشینگتن در یک عملیات شبانه با کشتی ایندیانا برخورد نمود و این تصادف منجر به تعمییر هر دو کشتی گردید. 

مثل اینکه راننده اش کلا تو باغ نبوده  hee_hee  hee_hee  hee_hee

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کشتی هایی با این سایز و تناژ (اون هم ساخته شده با تکنولوژی اون زمان) درگردش کردن بسیار محدود هستن

 

همین الان هم کشتی های عظیم الجثه چندان شعاع حرکتی ندارن و تمام حرکت های ظریف اون ها به کمک یدک کش ها انجام میشه

 

کلا در دریانوردی پروتوکل های بسیار سخت گیرانه ای برای عبور و مرور وجود داره که اگه جناب الو باشن بهتر می تونن توضیح بدن

 

زمانی که یک کشتی با این سایز به شاید 3 کیلومتری یک شناور هم سایز خودش هم برسه برای تغییر مسیر دادن دیر باشه و تصادف حتمی باشه (با توجه به زاویه ی قرار گیری شناور ثابت و سرعت شناور در حال حرکت) که این هشیاری دائم خدمه رو میطلبه ، تقریبا تمامی تصادف های دریایی بر اثر کم توجهی خدمه هست

 

در مورد شدت برخورد هم با توجه به وزن چند ده هزار تنی این شناور ها (حتی با وجود توزیع نیرو درون آب) باز هم حتی اگر یک کشتی با سرعت 3 نات هم به کشتی دیگری برخورد کنه ، با توجه به زاویه و محل برخورد شاید باعث بشه کشتی نصف بشه !

 

دوستان سلام

توضيحات كاملي رو دوستان ارايه كردن ساده و جامع و مفيد و نيازي به توضيحات تكميلي بنده نيست، منتها فقط چند نكته رو خدمتتون عرض كنم :

همونطوري كه دوست عزيزمون  Commandant كه من متاسفانه نام گراميشونو نميدونم بيان كردن براي احتراز از تصادمهاي دريايي مجموعه قواني و مقررات سختگيرانه اي با عنوان قوانين راه دريايي تدوين شده كه  مدام هم در حال بازبين و رفع و اصلاح معايبه

جداي از اين قوانين مجموعه ها و دستگاه ها و نرم افزارهاي بروز و توانمندي براي جلوگيري از چنين مواردي در حال استفاده و همچنين در حال ساخت و توليد و نوآوريه

در همه بيمه نامه ها و قوانين كلاسيفيكيشن و موسسات رده بندي هم اين مقوله بشدت  بررسي شده و ميكوشن كه امكان بروزش رو به حداقل برسونن

در همه بازرسي ها و نظارتها هم به اين مقوله به شدت توجه ميكنن

براي جلوگيري از چنين مواردي مبحث آموزش با وسواس خاصي  پيگيري ميشه و تاپيكها و منابع و سيميلاتورهاي بسيار بروزي استفاده ميشه

در مكانهاي با محدوديتهاي دريانوردي مثه عمق كم يا ترددهاي بالا مثه تنگه ها و بنادرو آبراهه ها و كانالها از نفرات آشنا به مسير و مشخصات و وارد به محل و جغرافياي  منطقه تحت عنوان " پايلوت" استفاده ميشه تا امكان بروز چنين خطراتي به حداقل برسه

درمكانهاي با محدوديت مانور مثه بنارد و  حوضچه ها از يدك كشها براي هدايت و كنترل حركت شناور استفاده ميشه تا  شناور تحت كنترل باشه و امكان وقوع تصادم به حدال برسه

اما با همه اين  موارد و اينهمه دستگاه و كتاب و نرم افزار وآموزش و بازرسي و قوانين و پايلوت و ..بازهم متاسفانه بخاطر سهل انگاري ها و اشتباهات انساني يا مشكلات فني مثه از دست دادن سكان و...چنين مواردي پيش مياد كه متاسفانه گاها منجر به فاجعه هاي انساني يا زيست محيطي هم ميشن

 

در كل بخاطر سنگين بودن  شناورها و كشتي ها، اينگونه وسايل داراي انرژي جنبشي و اندازه هاي حركتي بالا و زيادي هستن، بعنوان نمونه اگر يه نفتكش سوپرتانكر با همه سرعت داره در حال حركت باشه و براي احتراز از تصادم به يكباره  موتور يا موتورهاشو خاموش كنه و حتي بالاتر از اون به يكباره جهت موتو رو عوض كرده و دور معكوس بگيره ( به اين وضعيت رفتن از جلو به يكباره به عقب" كرش استرن" ميگن  يعني شما براي جلوگيري از تصادم و كاليژن از" فول اهد" به يكباره ميرين "فول استرن") بازهم چيزي حدود 5 مايل ديگه كشتي حركت خواهد كرد تا از حركت واسه ، اين غول بيابوني با حدود چند صد هزار تن جابجايي رو شما در سرعت ضرب كنين تا اندازه حركتش دستتون بياد بعد ميبينين چه توانايي وحشتناكي در تخريب داره

خدا نكنه كه دو شناور هردو داراي اندازه حركت باشن يعني هردو متحرك باشن  كه ديگه دو بعلاوه 2 چهار نميشه ميشه شونصد تا!!!!

 

يه نكته جالب در باره تصويرهاي بالا

ما تمام تلاشمون رو ميكنيم كه  تصادم پيش نياد ، براي جلوگيري از تصادم  با كرش استرن گرفتن ميزنيم خواهر و مادر موتور و شافت و پروانه رو باهم پيوند ميديم (حساب كينين دارين دنده 5 با 130 تا ميرونين يهويي برين دنده عقب با فول گاز!!! تاز ه اين يه موتور سبكه  كه توي يه سيلندر موتور كشتي گم ميشه!!!!)  خووب دنده عقب مبگيريم تا  تصادم پيش نياد، اما اگر تصادف پيش اومد و مثه تصاوير بالا سينه كشتي وارد بدنه كشتي ديگه شد حق دنده عقب گرفتن نداريم !!! حق استاپ دادن كشتي رو هم نداريم !!! اينجا بايد با يه سرعت بسيار بسيار كم يا بهتر بگم موتورهاي رو به جلو با دور بسيار پايين  وضعيت درگير در بدنه رو حفظ كنيم اما نه اونقدر كه باعث چپه كردن كشتي روبرو بشيم ( اين دور و سرعت بستگي به نحوه برخورد، اندازه حركت اوليه تصادم كننده، اندازه جابجايي هردو شناور، وضعيت باد و آب دريا و جهت كارنت و....چندين مورد ديگه داره)

 

در حالتهاي شبيه تصاوير بالا اگر كشتي رو با كمك موتور يا يدك كش به عقب بگيريم و از كشتي صدمه ديده جداش كنين به احتمال بالاي 90 درصد اون كشتي مصدوم غرق خواهد شد

اما اگر كشتي رو درهمون وضعيت نيگرداريم جداي از اينكه بصورت محدود يه آب بندي و سيلينگ براي جلوگيري از ورود آب صورت داديم از استبيلتي و شناوري خودمون هم بعنوان يه اديشنال استبيليتي براي شناورمصدوم استفاده كرديم و كسري استبيليتي اونو تا حد زيادي ميتونيم جبران كنيم

اين وضعيت تا  رسيدن تيمهاي كمكي يا  كنترل كردن شرايط توسط خود خدمه كشتي بايد حفظ بشه!!

 

 

يه نكته كوچيك در مورد " كرش استرن":

در كشتي هاي قديمي يكي از بدترين معايبي كه بود به همين ناتواني كرش استرن برميگشت چون در كشتي هاي قديمي حتما ابتدا شافت بايد از حركت مي ايستاد و بعد جهتش رو برعكس ميكرديم كه خود همين استاپ و از حركت ايستادن شافت كلي طول ميكشيد وكشتي كلي بخه جلو حركت ميكرد ( براي تسريع از حركت ايستادن شافت كشتي و همچنين نچرخيدن اون در زمان خاموش بودن موتور در اثر جريانات آب دريا، يكسري ترمزهاي خاص در برخي كشتي ها جديد تز همون قديميها!!! تعبيه شده بود كه  بازهم ناكافي بود)

اين امر رو در فيلم " تايتانيك" اسپيلبرگ به وضوح ميتونين ببينين كه كارگردان هم به شكل زيبايي روي اين قضيه زوم ميكنه، جايي كه خود سرمهندس با لباس فورم  ميدوه ميره موتورخونه و شير بخار اصلي رو ميبنده و كارگردان زير آب رو نشون ميده كه هنوز پروانه داره ميچرخه و بعد مدتي كه پروانه ها واساد، اونوقت جهت چرخش رو برعكس ميكنه!

 

 در كشتي هاي جديد برعكس كردن جهت چرخش يا همون  معكوس خودمون كه در اصطلاح فني بهش " ريورسينگ " ميگن بدو صورت انجام ميشه

1- جهت ودورچرخش موتورهميشه ثابته و تغيير دور و تغيير جهت چرخش شافت و پروانه توسط گير باكس يا زاويه هاي پروانه صورت ميگره

2- برخي موتورها ( بويژه موتورهاي سنگين ) اصطلاحا ريورسيبل هستند يعني جهت چرخش و كارودورموتورخودش تعويض ميشه و براي ريورس كردن بايد خود موتورهم جهتش برعكس بشه و برعكس كاركنه،(در اينگونه موتورها كرش استرن  اب توان مضاعف تر و بيشتري ميزنه دهن موتور رو سرويس ميكنه!!)

البته نمونه بينابين ايندوهم هست كه هم دور موتوروجهت كاركرد موتورميتونه تغييركنه هم زاويه پروانه كه اين دسته در فيليت غير نظامي عموميت نداره و معمولا اين دسته و دسته اول مختص شناورهاي رزمي و يا شناورهاي غير نظامي كوچيك و سبك هستن

 

ببخشيد كه خيلي طولاني شد

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.