Salem

تاپیک جامع سلاح انفرادی M6/ LWRC

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ممنون به خاطر وقتی که گذاشتید و مقاله رو نوشتید

ویرایش شده در توسط mahdiarmy
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بارها تاکید کردم که با توجه به اینکه در داخل کشور توجه زیادی به بروز بودن سلاح ها (البته در سطح عملیاتی و نه در حد نمایشگاهی) نمیشه ، خوندن مقالات اینجوری خوبه ، ولی ما باید چیزی که در دست داریم رو بهینه کنیم و خیلی هم ایدآل نگر نباشیم. البته کسی نگفته که ما باید از اینا داشته باشیم ولی این رو گفتم که دوستان در رویا سیر نکنند . ما اگر کلاشنیکوف رو به روز و کارآمد کنیم خیلی بهتر از تولید یک سلاح مدرن ولی با کیفیت پایینتر است. باز تأکید میکنم ، در نبرد ، بقاپذیری سلاح خیلی مهمه !

 

جناب بارها تاکید کردم ! اصلا دقت فرمودین که  موضوع مقاله چی بود ؟ ایا چیزی درباره ی ایده آل نگری پیرامون سلاح های ایرانی گفته شد ؟ یا چیزی دال بر رویا پردازی دوستان درباره ی این سلاح مشاهده فرمودین ؟ ایا کسی اشاره ای به جایگزینی این سلاح با کلاشینکوف ! کرد ؟

 اصلا کسی راجع به ارتباط این سلاح و نیروهای مسلح ایران صحبتی کرد ؟

آیا خیلی سخته  وقتی که درباره ی یک موضوع فنی نظری ندارین ، بی نظری تون رو ابراز نفرمایید ؟ 

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نه ! دلیل معروفیت و بازار بیشتر این کالیبر و حتی دلیل استفاده ی ناتو ازون به خاطر این هست که 223 رمینگتون اولین کالیبری بود که بر روی کنترل رفتار مرمی یکپارچه پس از برخورد به بافت محاسباتی شده بود . تا پیش ازون ، تنها گلوله های تغییر شکل دهنده ( اعم از سرتخت ، سرخالی ، ترکش شونده و ترکیبی ) دارای این خصیصه بودند . این مطلب درکنار تراجکتوری و دقت بسیار عالی و سرعنت دهانه ی مناسب این کالیبر بود که پس از جنگ گرانادا و نتایج درخشان این گلوله در آن تهاجم ، به سمت استاندارد شدن پیش رفت . 

کالیبر 5.45 اما  ، از میان سه خصیصه ی گفته ی شده تنها در زمینه ی نفوذ مناسب هست ... برای توضیحش نیاز هست که مطلب رو کمی بشکافم :

ببینید به زبان ساده ، فی المثل در یک تصادف اتومبیل ، جلوی ماشین پس از برخورد متوقف  میشه ولی انتهای ماشین هنوز دارای اینرسی حرکتی هست و می خواد رو به جلو حرکت کنه و چون قسمت جلوی ماشین متوقف شده؛  این باعث چرخیدن و معلق زدن ماشین میشه . ( البته به زبان صحیح فیزیکی ماجرا اینطور نیست بلکه انرژی جنبشی متعلق به کل جسم هست ...) 

همینطور در یرخورد گلوله ی 5.56 ناتو به دلیل طول گلوله و تفاوت جرم نوک مرمی و ته آن ، پس از برخورد به بافت  ، گلوله یک دور میچرخه و زخم و پارگی شدیدی درون بافت ایجاد میکنه .نکته ی کالیبر 223 یا 5.56 اینه که طوری طراحی شده که در برخورد با بافت نرم بدن انسان هم این بازخورد رو داشته باشه وگرنه گلوله های سنگین تر مانند 7.62 *39 ( گلوله کلاشینکف ) پس از برخورد با اجسام سخت ( مانند چوب یا دیوارآجری ) شروع به چرخش میکنند . ( در برخورد با مانع خیلی سخت مانند دیوار بتنی یا فولاد  ، انرژی جنبشی صرف مچاله شدن نوک مرمی میشه و مرمی شروع به چرخش نمی کنه . )

حالا گلوله ی 5.45 : این گلوله در تقلید از 223 طوری طراحی شده که زودتر شروع به چرخش درون بافت کنه و در واقع پیش از خروج از بافت به جای یک دور چرخیدن ، دوبار می چرخه !

به همین جهت پارگی بافت و جای زخمی که ایجاد میکنه بسیار کاری هست . دلیلش هم یک نکته ی ساده هست . اختلاف جرم در ابتدا و انتهای مرمی بسیار زیاده . چون درون نوک مرمی خالی هست .  به همین دلیل این گلوله در خود کشورهای بلوک شرق به POISON BULLET یا گلوله ی سمی مشهور هست .

اما متاسفانه این گلوله برای این که تبدیل به یک گلوله ی هجومی تمام عیار واستاندارد تبدیل بشه ، دقت و تراجکتوری خوبی نداره . همچنین سرعت دهانه اش حدودا 50 تا 70 متر برثانیه از گلوله ی ناتو پایین تر هست .

 

بزرگوار ... تفاوت کالیبر با سلاح اینه که سلاح امکان بهبود و بهینه سازی رو داره ولی کالیبر اگر ترکیب و اندازه ش تغییری کنه خودش هم تغییر میکنه . بنابراین معنی نداره که بگیم یک کالیبر در طول زمان بهتر یا بدتر خواهد شد . تمام تغییرات باید مربوط به زمان پیش ازمعرفی کالیبر باشه چون بعد از ساخت یک کالیبر امکان تغییر دادن اندازه ها و بهینه سازی دراون وجود نداره . فی المثل اگر بعدا این کالیبر به 6.9 تغییر پیدا کنه دیگه کالیبر 6.9 خواهد بود نه 6.8 !

در ضمن بنده 6.8 رو با کالیبر هم رده ی خودش یعنی 7.62×39 روسی مقایسه کردم  و مقایسه ش با کالیبر هجومی 5.56 خیلی صحیح به نظر نمی رسه . مشکل این گلوله این هست که به تغییر طول لوله ی سلاح بسیار حساس هست و با کم شدن طول لوله ، انرژی جنبشی و سرعت دهانه اش به شدت افت میکنه . وگرنه از حیث دقت و نفوذ بهتر از همتای روسی خودش هست . البته مشکل قیمت هم هست ( هر گلوله ی 6.8 بیش از سه برابر 7.62 قیمت داره ... ) ولی ممکنه با رسیدن به تولید انبوه حل بشه ...

در ضمن دقت بفرمایید ، چیزی به نام فشنگ آینده نداریم . فشنگ ها در رسته های مختلف و برای کاربری های مختلف تعریف شده اند و در هر رسته ای باید گلوله ی مخصوص به همون کاربری توسعه داده بشه . همچنین  علم بالستیک ، سالهاست که به پایان خودش رسیده و اگر نکاتی مانند هوشمند کردن گلوله ها و چیزهایی ازین دست بهش اضافه نشه ، بسیار بعید که در آینده تغییر خاصی بکنه و فشنگ آینده ی  ! جدیدی تولید بشه .

 

سلامی دوباره 

علت دیر پاسخ دادن نبود دسترسی به اینترنت بود که پوزش می طلبم

 با وجود چنین نتایج درخــــــشـانی چرا فکر ساخت گلوله ای مانند  6.5x39 و 6.8 برای پر کردن خلاء 7.62x39 به فکر ایالات متحده رسید ؟ بحث اینجاست، گلوله های 5.56 و 5.45 هر دو در فاصله های نزدیک دقت یکسانی دارند،اینجا اطلاعات نظامی من قد نمیده شما پاسخ بدید، آیا فرقی بین دو گلوله که هر دو در اجسام سخت فرو نمی روند وجود داره ؟ از این جهت که به 5.45 ایراد بگیریم که چرا دوبار می چرخی پس 5.56 بهتره ولی در عین حال 5.45 نفوذ بهتری داره ! والبته صحنه نبرد رو که نمیشه با تست گلوله بر روی گوشت خوک نشان داد و با یک پروفایل نتیجه گیری کرد...  و قرار هم نبود که 5.45 نقشی رو بازی بکنه که حتی 5.56 هم نمی تونست.

 

گفتید نتایج درخشان 5.56 در جنگ گرانادا باعث استاندارد شدن این گلوله در ارتش ناتو شد، یعنی حدود 20 سال پس از ساخت این کالیبر،اما فرصت برای 6.8 چطور ؟ متوجه منظورم شدید که...

خیلی از تسلیحات نظامی هستند که نسخه بهبود یافته و با کارائی بالاتر اونها هنوز تولید انبوه نشده یا اصلا رها شدند، به این معنا نیست که نتونستند یا نمی تونند موفق باشند.فشنگ آینده شما رو یاد فیلم جنگ ستارگان نندازه، منظور استفاده از اون در تسلیحات تولیدی در آینده هست،چیزی که شاهد هستیم

 

به هر حال دوست داشتم باقی دوستان هم در بحث شرکت کنند...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.