cheka

انفجار راکت آنتارس ثانیه‌هایی پس از پرتاب / سومین فضاپیمای Cygnus از بین رفت / برنامه برای بازگشت به پروازها

Recommended Posts

راکت Antares کلا 240 تن هستش و توان حمل ۶ تن بار داره، چطور شد حامل هزاران تن تجهیزات و " ۵ هزار تن بار " ؟
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیچ کدوم درست نیست، پنچ هزار پوند کل ظرفیت بارش هست که معادل 2267.962 کیلوگرم میشه.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بررسی‌های اولیه تاسیسات پرواز والپس ناسا در ویرجینیا نشان از شکسته شدن برخی درب‌ها و پنجره‌های ساختمان‌های پشتیبانی نزدیک سکو دارد. یک پرتابگر راکت‌های کاوشی (sounding rocket) و ساختمان‌های نزدیک پَد متحمل بیشترین خسارت شده‌اند. همچنین بررسی Pad-0A نشان می‌دهد که TEL و میله‌های برق‌گیر صدمه دیده‌اند.

http://www.nasa.gov/press/2014/october/nasa-s-wallops-flight-facility-completes-initial-assessment-after-orbital-launch/

 

launch-pad-looking-south-after-failure2.

 

1669843_929633300400105_3633580858140347

 

normal_276997-ee940.jpg normal_277009-f5f11.jpg

 

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش کاملی رو نوشتید تشکر

اونها منابع سوخت هستن که سالم موندن؟!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

خسته نباشيد گزارش كامل و جامعي بود و بسيار هم آموزنده

انسان دانا و زيرك از اشتباهات انسانها درس ميگيره تا خودش اونها رو مرتكب نشه ، اگر واقعا و با اراده ميخوايم در مسير هوافضا استوار گام برداريم بايد و بايد و بايد  فعاليتهاي  كشورهاي پيشرو رو رصد كرده و با دقت و حوصله و  نكته سنجي آناليزشون كنيم هم نكات مثبت و هم نكات منفيشونو

من نوعي خارج از گود اگر بخوايم از اين گزارش مختصر  برداشتي داشته باشم بايد بگم كه:

مثبت ترين كنته اين اتفاق ناخوشانيد "عدم تلفات انساني" در جريان حادثه بوده كه اين بنوبه خودش ميتونه يك رس بزرگ براي ما باشه، چه بخواهيم و چه نخواهيم حوادث و رخدادهاي اينچنيني  جزيي از برنامه هاي هوا فضا هستند، تاريخچه همين چند دهه فعاليت رو بررسي كنيد خواهيد ديد دو قطب اصلي هموافضا چقدر سانحه و حادثه داشتن، حتي با تلفات انساني ، منتها به مرور ازتعداد حادثه ها و تلفاتشون كاسته شده و شرايط بهتر وب هتر شده ، ما هم بايد در همين مسير و "ايمن سازي" حركتها و پرتابهامون حركت كنيم

كارهايي طبق اصول و با رعايت مقررات و ضوابط ايمني و مديريت شده كه هركسي در زمان مخصوصصش در جاي ايمن و مشخص شده خودش باشه و  ريسك خطر پذيري به حداقل برسه

نكته ديگه برخورد و بازخورد دوستان بود ، خدا نكنه يكصدم چنين حادثه اي توي ايران رخ بده ، پرچمهاست كه به احتزاز دربياد و ديدين و شنيدين و "گاليور جون من ميدونم كارمون تمومه!!!" و...

عرصه هوافضا ، ميداني بسيار پيچيده، دشوار، و درعين حال پر خطره ، در اين بازه انتضار هر رخدادي رو بايد داشت ، اما بايد با درس گرفتن از اشتباهات و موفقيتهاي ديگران سعي كرد امكان خطار رو به حداقل رسونده و مسير رشد و پيشرفت رو كوتاه تر و هموارت ركرد البته نبايد منطق پشت قضيه خدشه دار بشه و براي يك ميان بر  زماني و يا دانشي ،اصل قضيه را فدا كرديا ايمني رو زير پا گذاشت

 

 

نكته ديگه اين گزارش كه تقريبا با همه گزارشها و تصاوير منتشره يكسانه حضور پررنگ، چشمگير و هميشه درچشم "پرچم ملي آمريكلست" و نيازي نيست كه بنده بخوام توضيح بدم دليلشو ف اي كاش ما هم بجاي  اينهمه مرگ بر و غلط كرد و ميتونه نميتونه و... به "پرچم ملي" مون كه مزين به برترين و بالاترين شعارها و منقوش به برترين نام هستي و كايناته بيشتر اهميت بديم

نميگم ديگر شعارها رو ننويسيم، بنويسيم!(هرچند بنده به شخصه با شعار زياد موافق نيستم و راسيتش مخالف هم هستم!) اما ميدونم كه شرايط فعلي مديريتي و حكومتي و نظارتي كشور دركنارطلبها و نيازهاي قشر عام جامعه و رسانه اي شايد بطلبه كه چنين شعارهايي نوشته بشن ، اما نه اونقدر وسيع و پرحجم كه "پرچم ملي" به حاشيه بره، بايد و بايد و بايد  عظمت ، بزرگي،اهميت و برتري "پرچم ملي" بر هر شعار و پرچمي در همه كارهامون بچشم بياد و به همگان فهمانده بشه

يادمون نره بالاترين و برترين شعار ما مسلمونا " الله اكبر"هستش كه 22 بار بر روي "پرچم ملي" نقش بسته

و همچنين  آرم و سمبل وسط پرچم كه نماد جمهوري اسلامي ايران ( و انشا الله حامي و پشتيبانش هم ) هست كلمه جلاله " الله" نام پرعظمت وجود مبارك و متعالي حضرت حقه

بالاتر از ايندو من چيزي نميشناسم، هيچ شعار و نوشته و باوري برتر و بالاتر از ايندو من نميشناسم

تركيب ايندو تقدس الهي با سه رنگ  پايه  پرچم كه نماد نام، پيپينه،عظمت، تاريخ و فرهنگ كشورعزيزمون ايران تطهير شده با خون پاك همه كسانيست كه جان عزيزشان را دره استقلال و عظمت و سربلندي اين كشور فدا كردند، اين تركيب و همنشيني زيبا، براي ما "پرچم ملي" مقدسي رو ساخته كه عظمت و بزرگي و احترام اين پرچم روهزاران هزار بار بيشتر كرده

باشد كه به اين "عظمت " با ديد وسيعترو بازتري بنگريم و بيشترو بيشتربه اون توجه كنيم

چنين بادا

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با اون انفجاری که رخ داد انتظار داشتم کل سکوی پرتاب و ساختمان های اطرافش با خاک یکسان شده باشه!

مقایسه کنید با سانحه ملارد در کشور خودمون و میزان خسارات جانی و مالی! (البته درسته که این سوخت مایع بود و مال ما سوخت جامد)

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با اون انفجاری که رخ داد انتظار داشتم کل سکوی پرتاب و ساختمان های اطرافش با خاک یکسان شده باشه!

مقایسه کنید با سانحه ملارد در کشور خودمون و میزان خسارات جانی و مالی! (البته درسته که این سوخت مایع بود و مال ما سوخت جامد)

یه نکته مهم رو در نظر نگرفتید،

این انفجار در آسمون بود در حالی که در حادثه ملارد انفجار در سطح زمین صورت گرفته

نتیجه هم که معلومه.

 

بهتر بود با سانحه انفجار ماهواره بر سفیر در لحظه پرتاب مقایسه می کردید. (در حالی که به نظر میرسه اون انفجار هم در سطح زمین بوده)

ویرایش شده در توسط mister
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

antares06.jpg

 

به گفته یکی از مقامات اوربیتال‌ساینس، علت حادثه احتمالا تحت تاثیر - یا مستقیما به دلیل - اشکال در توربوپمپ یکی از دو موتور AJ26 طبقه اصلی راکت بوده است، اما اطمینان از درستی این یافته به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

پیشران‌های AJ26 مورد استفاده اوربیتال، در اصل، آمریکایی‌-شده موتورهای NK-33 هستند که در سال‌های 1970 برای پروژه راکت عظیم N1 شوروی سابق و توسط دفتر طراحی Kuznetsov ساخته شدند. آئروجت‌راکتداین در سال‌های 1990 تعداد 43 موتور را برای استفاده در راکت‌های آمریکایی از روسیه وارد کرد و سپس ارتقاهایی چون قابلیت تغییر زاویه رانش، سیم‌کشی‌ها و اتصالات الکتریکی جدید، ابزارها و شیر‌های عملگر‌ الکترومکانیکی به آنها افزود.

به نظر می‌رسد این موتورها با مشکلاتی ناشی از بالا رفتن سن، استرس، خوردگی و ترک‌خوردگی دست به گریبان هستند. آزمایش یکی از آنها در تاسیسات آزمون Stennis ناسا در ماه مه سال جاری به انفجار منتهی شد و خسارات متعددی به موتور و ایستگاه آزمون وارد کرد. موتور مزبور قرار بود در یکی از پرتاب‌های آینده راکت آنتارس استفاده شود.

 

thumb_15433798370_4fa55dff72_k-1.jpg

 

به نظر می‌رسد اوربیتال احتمالا استفاده از AJ26 را کنار می‌گذارد. آنها حتی قبل از حادثه 28 اکتبر صحبت‌هایی راجع به سیستم پیشرانش جدید برای سال 2017 مطرح کرده بودند اما اینک قصد دارند برنامه را تسریع کرده و پروازها با موتور جدید را در سال 2016 آغاز کنند. نام موتور جدید اعلام نشده است اما یک گزینه احتمالی، استفاده از پیشران‌های RD-193 ساخت NPO Energomash روسیه است. در صورت استفاده از یک جفت پیشران RD-193 در طبقه اصلی راکت آنتارس، این راکت قادر خواهد بود حتی محموله‌های سنگینتری به فضا منتقل کند.

همچنین اوربیتال در راستای تعهد خود در قرارداد حمل و نقل تجاری محموله (CRS)، در نظر دارد در زمان زمین‌گیری آنتارس تا قبل از تعویض موتور، یک یا دو فضاپیمای باری سیگنس را توسط راکت‌های غیر آنتارس به ایستگاه فضایی ارسال کند. آنها بدین‌منظور در حال انجام مذاکراتی با سه شرکت پرتاب محموله، دو شرکت آمریکایی و یکی اروپایی، برای حداقل یک پرتاب در سال 2015 هستند.

قرارداد اوربیتال و ناسا برای 8 ماموریت پرتاب و انتقال 20 تُن محموله به ایستگاه فضایی است. اوربیتال امیدوار است با آماده شدن راکت جدید و قابلیت محموله بالاتر، همان میزان محموله را در پرتاب‌های آتی جبران کرده و قرارداد خود را در 7 ماموریت تکمیل کند.

منبع:

http://spaceflightnow.com/2014/11/05/engine-turbopump-eyed-in-antares-launch-failure/

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تعدادی تصاویر و ویدئو‌های با کیفیت مربوط به دوربین‌های نزدیک به سکو

منبع تصاویر:

http://www.universetoday.com/116580/antares-doomed-descent-into-hellish-inferno-up-close-launch-pad-photo-exclusive-pt-1/

 

Ellio-3.jpg

 

MG_30192.jpg

 

thumb_IMG_1126_3a_Antares-Orb-3_Ken-Krem thumb_IMG_1125_3a_Antares-Orb-3_Ken-Krem thumb_IMG_1121_3a_Antares-Orb-3_Ken-Krem thumb_IMG_1120_3a_Antares-Orb-3_Ken-Krem

 

[hr]

 

GoProHero_CameraCaptures_01.jpg

دانلود (حجم: 109.24 مگابایت)

http://trainbit.com/files/8145821884/GoProHero_CameraCaptures_1001.mp4

 

اسکرین‌شات:

thumb_GoProHero_CameraCaptures_05.jpg thumb_GoProHero_CameraCaptures_04.jpg thumb_GoProHero_CameraCaptures_03.jpg thumb_GoProHero_CameraCaptures_02.jpg

 

 

INSIDETHEFIREBALL_GoProHero_01.jpg

دانلود (حجم: 167.43 مگابایت)

http://trainbit.com/files/7145821884/INSIDETHEFIREBALL__GoProHero_1001.mp4

 

اسکرین‌شات:

thumb_INSIDETHEFIREBALL_GoProHero_05.jpg thumb_INSIDETHEFIREBALL_GoProHero_04.jpg thumb_INSIDETHEFIREBALL_GoProHero_03.jpg thumb_INSIDETHEFIREBALL_GoProHero_02.jpg

 

 

RemoteCameras_AtTheLaunchPad_01.jpg

دانلود (حجم: 25.81 مگابایت)

http://trainbit.com/files/6145821884/RemoteCameras_AtTheLaunchPad_1001.mp4

 

اسکرین‌شات:

thumb_RemoteCameras_AtTheLaunchPad_05.jp thumb_RemoteCameras_AtTheLaunchPad_04.jp thumb_RemoteCameras_AtTheLaunchPad_03.jp thumb_RemoteCameras_AtTheLaunchPad_02.jp

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شرکت اوربیتال ساینسز پس از سانحه انفجار راکت آنتارس اکنون قصد بازگشت به پرواز دارد

 

 

OrbitalATK-day-one_utah-879x485.jpg

 
اکنون حدود یک سال از سانحه انفجار راکت آنتارس شرکت اوربیتال ساینسز روی سکوی پرتاب می‌گذرد و شرکت اوربیتال ساینسز که اکنون اوربیتال ATK نام دارد، آماده بازگشت به مأموریت ارسال محموله‌های باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.
این شرکت، ماه دسامبر (آذر-دی) امسال و مارس سال آینده میلادی با راکت Atlas V (ساخته‌شده توسط ULA) مأموریت‌های باری به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهد داد. راکت آنتارس این شرکت که چند ثانیه پس از پرتاب در ۲۸ اکتبر سال گذشته میلادی (۶ آبان ۱۳۹۳) منفجر شد، به گفته نمایندگان شرکت، در نیمه اول ۲۰۱۶ دوباره پرتاب خواهد شد.

 

فرانک دمارو، نایب‌رئیس بخش سامانه‌های فضایی انسانی در اوربیتال ATK، در هم‌نشست بین‌المللی پرواز فضایی خصوصی و تجاری (ISPCS) که دو روز پیش در لاس کروسس نیومکزیکو برگزار شد، در مورد وضعیت فعلی شرکت صحبت کرد. او سانحه از دست دادن راکت آنتارس را «دردناک» توصیف کرد، اما تأکید کرد که درست یک روز بعد از سانحه شرکت تصمیم گرفت که راهی برای بازگشت دوباره به پرواز پیدا کند.
شرکت اوربیتال ATK از ادغام اوربیتال ساینسز و الاینت تک سیستمز (Alliant Techsystems) که در ماه فوریه نهایی شد، به وجود آمد. این شرکت با فضاپیمای باری سیگنوس بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ سه بار با موفقیت محموله باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است. ناسا در ماه اوت اعلام کرد که دو قرارداد باری دیگر با اوربیتال ATK منعقد کرده است که تمدید قرارداد بسته‌شده در سال ۲۰۰۸ است. این تحویل محموله‌ها در ماه دسامبر و مارس توسط راکت Atlas V و ورژن ارتقا یافته فضاپیمای سیگنوس، موسوم به سیگنوس بهبودیافته (Enhanced Cygnus) انجام خواهد شد. سیگنوس بهبودیافته به گفته دمارو دارای محفظه بار بزرگ‌تری است.
دمارو گفته که اوربیتال ATK قصد داشت از سیگنوس بهبودیافته در مأموریت‌های باری آینده استفاده کند. او همکاری گروه اوربیتال ATK با ULA را در تطبیق فضاپیمای سیگنوس با راکت Atlas V را در چنین مدت کوتاهی تحسین کرد.
دمارو گفته: آنتارس پیشرفت بزرگی در آماده شدن برای بازگشت به پرواز داشته است. موتورهای پرواز اول تحویل داده‌شده و روی راکت مونتاژ شده‌اند. واقعاً کار گروه آنتارس و آماده شدن برای آن عالی بوده…
 
 

orbital-atk-engines-integration.jpg

دو موتور RD-181 وصل شده به بدنه مرحله اول راکت آنتارس در مجتمع مونتاژ افقی جزیره والوپس ایالت ویرجینیا را نشان می‌دهد

یک تست گرم روی سکوی 0A برای اواخر سال ۲۰۱۵ یا اوایل ۲۰۱۶ زمان‌بندی شده است

 

http://www.space.com/30785-orbital-atk-rocket-return-to-flight.html

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از Mosip گرامی بابت به‌روز‌رسانی‌ ارزشمند.
 
ماموریت OA-4 که در آن از نسخه بهبودیافته فضاپیما استفاده می‌شود، حدود 3500 کیلوگرم تدارکات و تجهیزاتِ آزمایشات را به ایستگاه فضایی منتقل می‌کند. این میزان به طور قابل توجهی بیش از 2000 کیلوگرم حداکثر قابلیتِ پروازهایِ قبلی خواهد بود. علاوه بر محفظه بزرگتر (27 متر مکعب در قیاس با 18 مترمکعب قبل)، یک تغییرِ بارزِ دیگر در بخش پودمانِ خدماتِ فضاپیمایِ سیگنس، استفاده از پانل‌های خورشیدی پروانه‌ای UltraFlex است.
واحد پروازهای فضایی تجاری ویرجینیا (VCSFA) که اینک تاسیسات پرتاب آنتارس در محدوده دارایی‌های ناسا در والپس را در اختیار دارد، در تاریخ 30 سپتامبر از تکمیل تعمیرات سکوی پرتاب که در انفجار سال قبل آسیب دیده بود، خبر داد. این تعمیرات 15 میلیون دلار هزینه در پی داشت. ظاهرا هر سه طرف ماجرا یعنی VCSFA، اوربیتال و ناسا پس از ماه‌ها اختلاف بر سر تعیین طرف مسئول تامین هزینه‌ها، هر سه به پرداخت سهم یکسان رضایت دادند. کارهای انجام شده توسط 90 تا 100 نفر نیرو، شامل: تعمیرات سیستم آب‌پاش، گرمایش و تهویه مطبوع، هشدار آتش‌سوزی، سیستم‌های الکتریکی، تجهیزات کنترل و سوختگیری کروسین و اکسیژن مایع، و نیز ارتقای سیستم هیدرولیک سکو، و تعبیه دو دکل حفاظت در برابر صاعقه به جای آن دو تایی که در انفجار تخریب شدند.
 
در ماه ژانویه سال جاری میلادی بود که خبر از قرارداد یک میلیارد دلاری بین کمپانی موتورساز روسی NPO Energomash و کمپانی اوربیتال برای تامین 60 موتور RD-181 در سه مرحله، برای یک افق 15 تا 25 ساله مطرح شد. کمپانی آئروجت‌راکتداین که موتورهای AJ26 را در اختیار اوربیتال قرار می‌داد برای پایان دادن به اختلافات بر سر فسخ قرارداد تامین این موتورها 50 میلیون دلار به اوربیتال پرداخت می‌کند. البته ظاهرا این پرداخت تحت پوشش بیمه صورت می‌گیرد.
دمای اکسیژن مایع مورد نیاز موتور RD-181 به میزان چند درجه بالاتر از اکسیژن مایع مورد استفاده AJ26 خواهد بود و به گفته Culbertson، پرزیدنت گروه سیستم‌های فضایی کمپانی اوربیتال ای.تی.کی، همین موضوع باعث بی‌نیازی به برخی تجهیزات لوله‌کشی و کنترل دما در طرف LOX می‌‌گردد. اکنون اولین طبقه اصلیِ مجهز به موتور جدید برای آتش آزمون ایستا در ماه دسامبر سال جاری و یا ژانویه سال آینده میلادی آماده می‌شود.

 

12068498.jpg

اعتبار: Orbital ATK

 

cygnus_service_module.jpg

اعتبار: Orbital ATK

 

thumb_wallops_repairs.jpg thumb_RocketLaunchPad.jpg

تصویر سمت راست: پس از تعمیر - تصویر سمت چپ: پیش از تعمیر

 

normal_10012692.jpg

 

thumb_7580669703B7.jpg thumb_1038261.jpg thumb_11700928.jpg

 
http://www.nasaspaceflight.com/2015/08/enhanced-cygnus-help-orbital-atk-crs-contract-2017/
http://spaceflightnow.com/2015/10/07/cygnus-supply-ship-takes-weather-satellites-slot-in-atlas-manifest/
http://spaceflightnow.com/2015/10/06/workers-complete-15-million-in-repairs-to-antares-launch-pad/
https://www.rt.com/news/223383-rd181-antares-rocket-engine/
http://www.americaspace.com/?p=87383

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.