EBRAHIM

تاپیک جامع موشک ضد زره BGM-71 تاو / توفان (TOW)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قربون دستتون
در نبود گوشت چغندر سالار است

چرا ما اینا رو براساس نیازمون بست و پیشرفت نمی دیم
چرا تجربه ی 8 سالمون وتوش نمی آریم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يک ايراد که به تاو وارد هست البته نه بخود موشک بلکه به لانچر آن, بزرگي و سنگيني لانچر هست که يک پايه ساخته شده از فولاد هست. لانچر تاو برخلاف لانچر موشک هايي مثل جاولين يا يا کورنت قابل حمل توسط نفر بسختي هست و معمولا روي خوردرو سوار ميشه يا از قبل در محل خاصي گذاشته ميشه , در حالي که ميشه قسمت هاي دوربين و هدايتي رو در يک جعبه کوچک روي يک پايه کوچک و سبک جمع کرد مثل موشک کورنت. منتها در کل با توجه به سادگي تکنولوژي بکار رفته
در اون در مقايسه با بقيه موشک ها ارزاني و کارايي موشک بسيار خوبي هست .روند تجهيز نيروها به اين موشک با سرعت خوبي ادامه داره و اميدوارم تمام يگان ها به اين موشک مجهز بشند .[/quote]
اين لانچرهارو نميشه با گونه ي سبكترش جايگزين كرد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]قربون دستتون
در نبود گوشت چغندر سالار است

چرا ما اینا رو براساس نیازمون بست و پیشرفت نمی دیم
چرا تجربه ی 8 سالمون وتوش نمی آریم؟[/quote]

هر زمان که زره تانک ها بهتر و پیشرفته تر بشن در کنارش ضد تانکها هم پیشرفته تر میشن ..........پس زمان خاص خودش رو میخواد جهت بهبود و پیشرفت ......فعلا همین ها جوابگو هست.........

تجربه 8 سالمون رو هم آوردیم :mrgreen: .......جنگ 33 روزه رو یادتون نره که چه تجربه هایی کسب کردیم و چه چیز هایی رو هم تست کردیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون واقعا مطلب جالب و کاملی بود
سوال اینه که نمیشه هدایت سیمی را به هدایت بی سیم و از راه دور ( کنترل از راه دور) عوض کرد
[size=18][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اين لانچرهارو نميشه با گونه ي سبكترش جايگزين كرد؟[/quote]

چرا ولي نميدونم علت نکردن اين کار چي هست ?


[quote]
سوال اینه که نمیشه هدایت سیمی را به هدایت بی سیم و از راه دور ( کنترل از راه دور) عوض کرد
[/quote]

نسل جديد اين موشک در ايران با هدايت ليزري ساخته شده .بجاي سيم, از ليزر براي انتقال فرمان هاي هدايتي از لانچر به موشک استفاده ميشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]این موشکها با تمام قابلیتهایی که دارند ،آسیب پذیر هم هستند.خاطره ی زیر که از یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس نقل شده در عین جذابیت نمایانگر نبوغ ایرانی نیز است؛پدیده ای که
با پیدایش تانک هایی با بدنه ای ضخیم و مجهز به زره های واکنش گر انفجاری و به کارگیری آنها در نبرد های زمینی ، موشک های ضد زره با سر جنگی های دومرحله ای پا به عرصه نبرد گذاشتند.
موشک های ضد تانک هدایت شونده اصلی ترین سلاح پیاده نظام ارتش ها برای مقابله با تانکها و ادوات زرهی است. این سلاح ها ،کوچک ، سبک ، ساده ولی بسیار کارآمد هستند. از دهه ۷۰ میلادی دهها نمونه این موشک ها با سیستم هدایت های مختلف برای ارتش ها بزرگ دنیا ساخته شده و بعضی از آنها در بازار صادراتی بسیار پرطرفدار بوده اند. اکثر این موشکها دارای هدایت سیمی بوده و در راستای دید پرواز می کنند. اگرچه از دهه ۷۰ میلادی بعضی از این موشکها با توانایی پرواز بالاتر از خط دید تولید شده اند ( پرواز در بالای خط دید یعنی پرواز موشک بعد از خروج از لانچر در ۵/۱ تا ۲ متر بالاتر از سطح هدف و حمله به آن از فراز هدف. )
موشک های هدایت سیمی بسیار ساده و در عین حال ارزان تر از دیگر موشکها هستند. از این رو این موشکها بسیار در بین کشورهای دارای مرزهای زمینی مانند عراق طرفدار زیاد ی دارند. این قبیل موشک ها را می توان بر ضد انواع اهداف میدان جنگ، مانند تانکها ، نفر برها ، خودروها ، توپها و سنگرها تیر بار استفاده می شود.اولین بار در دهه ۴۰ میلادی در جریان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ آلمان ها اولین موشک ضد تانک هدایت شونده جهان را با نام X-1 در دهه ۵۰ و ۶۰ مورد استفاده قرار دادند.
با تولید این موشکها؛موشکهای ضد تانک حمل شونده توسط نفر از طرف فرماندهان نظامی دچار کم مهری قرار گرفتند زیرا آنها معتقد بودند که راکتها غیر هدایت شونده چون “بازوکا” و” یالاو” می توانند از پس تانکها بر آیند. با شروع دهه ۷۰ و ورود تانکهای قدرتمند و با زرهای ضخیم تر و پیشرفته این راکت اندازها کارایی خود را تا اندازه ای از دست دادند، را ساختند که با اشغال آلمان هرگز فرصت استفاده در میدان جنگ را پیدا نکرد.[/size]
[size=5]ایراد موشکهای ضد تانک که توسط سربازان حمل وشلیک می شوند این بود که تانکها می توانستند قبل از اینکه سرباز پیاده با راکت انداز خود به فاصله مورد نظر برای آتش برسد ، او را مورد هدف قرار بدهند و این مسأله در صحرا و دشتهای باز مشکلات بیشتری را فراهم می کرد. در جریان جنگ سال ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل ، این رژیم با بیش از ۲۲۰۰ تانک به مصر حمله برد. در این جنگ موشکهای ضد تانک ارزش عملیاتی خود را ثابت کردند. زیرا موشک های ضد تانک AT-3″ مالیوتکا” تعداد زیادی از تانکهای اسرائیلی را مورد هدف قرار دادند. این اولین آزمون برای موشکهای ضد تانک بود که کارایی خود را نشان دادند.
از این پس ارتش ها دست به توسعه و خرید موشکهای هدایت شونده ضد تانک زدند. بسیاری از ارتشها ترجیح می دهند برای مقابله با تانکها دشمن به جای به خدمت گرفتن تانکها و بالگردها فراوان در کنار آنها موشکهای ضد تانک بیشتری را به خدمت بگیرند ( اگرچه بدون تانک و بالگرد ضد تانک در هیچ جنگی نمی توان در مقابل تانکها پیروز شد ).
موشک “تاو” از مدتها قبل در نیروهای مسلح اغلب کشرها به خصوص کشور های غربی به منظور مقابله با جنگ افزارهای سنگین مانند تانک وسایر خودروهای نظامی به کار گرفته شده است.
متخصصان صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران هم با به کارگیری توان علمی و فنی خود تحقیقات بر روی این نوع موشک ها را شروع و موفق به ساخت و تولید موشک” توفان ۲ “با سر جنگی دو مرحله ای شدند . این موشک دارای دو سر جنگی پیشرو و اصلی می باشد . سر جنگی پیشرو که در نوک دماغه پروب تلسکوپی تعبیه می شود ، قادر است زره روی تانک را پاکسازی نموده تا سر جنگی اصلی بتواند به داخل تانک نفوذ و آن را منهدم کند .این موشک قابلیت نصب بر روی نفربر ، بالگرد و خودرو و نیز شلیک زمین به زمین ، هوا به زمین و زمین به هوا را داراست و تا ۹۲ % برخورد با هدف را تضمین می کند.
در این جا خاطره ای جالب از یکی از خلبانان هوانیروز رادر مورد موشک “تاو” بیان می شود: ” در روز های ابتدایی جنگ به ما ماموریت داده شد تا برای جلوگیری از پیشروی تانک های عراقی وارد عمل شویم و راه آنها را در جنوب کشور سد کنیم . ما هم پس از اینکه کارکنان فنی موشک های تاو را بر روی بالگردها نصب کردند و آنها را آماده کردند به پرواز در آمدیم و به سمت ستون های تانک های عراقی حرکت کردیم . ( باید یاد آوری کنم که در زمان شاه نصب موشک ها ، تعمیرات و خیلی از کارهای دیگر بالگردها به عهده مستشاران نظامی آمریکایی بود. ) وقتی به محل مورد نظر رسیدم و آماده
شلیک شدم ، متوجه شدم هیچ کدام از موشک ها شلیک نمی شوند و به نوعی قفل شده اند.پس از ارتباط با خلبانان دیگر فهمیدم این مشکل برای تمام هلیکوپتر ها پیش آمده و هیچ کدام از آنها موفق به شلیک نشده بودند. پس از آن دوباره به پایگاه برگشتیم و موضوع را به متخصصان و پرسنل فنی اطلاع دادیم .اما آنها هم اظهار بی اطلاعی کردند و دلیل این اتفاق را نمی دانستند . بالاخره عده ای از همافران هوانیروزی با آوردن تعدادی کتاب که متعلق به مستشاران آمریکایی بود و در پایگاه باقی مانده بود و خواندن آنها و ساعت ها کلنجار رفتن با هلیکوپترها توانستند موشک ها را دوباره آماده شلیک کنند. خوشبختانه در پرواز بعدی تمامی خلبانان توانستند از موشک ها بدون هیچ مشکلی استفاده کنند و تانک های عراقی را منهدم کنند . ”
کشوری که در ابتدا در استفاده کردن از این موشک ها هم با مشکل مواجه بود هم اکنون به یکی از سازندگان آن تبدیل شده است .
این موشکها با تمام قابلیتهایی که دارند ،آسیب پذیر هم هستند.خاطره ی زیر که از یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس نقل شده در عین جذابیت نمایانگر نبوغ ایرانی نیز است؛پدیده ای که علاوه بر توکل رزمندگان اسلام به قدرت الهی یاری گر آنها در کسب پیروزی در جنگ تحمیلی هشت ساله ی ملت بزرگ ایران در مقابل دنیای ستم وستمگران بود: “در دفاع هشت ساله ملت ایران در مقابل دشمن غدار و حامیان بین المللی اش که او را به مدرن ترین سلاح ها، مجهز ساخته بودند، بسیار پیش آمده که رزمندگان بسیجی این مرزوبوم کمبود سلاح ها و ابزارهای جنگی را با ابتکارات بزرگ و کوچک خود جبران کرده اند. داستان نبرد بیل و موشک، کاربرد عملی یکی از این ابتکار ها در صحته نبرد است.
خط آرام است. از سنگر بیرون می آیم. گوشه ای از خاکریز را خلوت می بینم. آن سر خاکریز پرنده هم پر نمی زند. خودم را می کشم آن طرف ولو می شوم و نگاه را می دوزم به جاده ای که درست به وسط خاکریز می رسد. انتهایش که به افق چسبیده است و به تدارکات ما ختم می شود. نگاهم به یک وانت تویوتاست که روی جاده لک انداخته است و گردو غبار را به دنبال خود به هوا می فرستد. چند روز است که عراقی ها دید خوبی روی جاده دارند. تا امروز توانسته اند چند ماشین ما را روی همین جاده بزنند. الان که تویوتا را روی جاده می بینم نگرانی ام بیشتر می شود چون عراقی ها با موشک تاو که از دور هدایت می شود. درست به وسط می زنند. این تویوتا هنوز فاصله زیادی با خاکریز دارد، که اول صدای شلیک موشک و پس از آن عبورش از روی خاکریز، مرا از جای می کند. موشک در یک لحظه به تویوتا می خورد و آن را به آتش می کشد. در این چند روز چند نفر از بچه ها داخل همین ماشین ها، شهید یا مجروح شده اند. این خط که ما از آن دفاع می کنیم، نقش مهمی در جلوگیری از سقوط آبادان دارد و ما ناچار هستیم به هر قیمتی که شده است این خط را حفظ کنیم اما ناامنی جاده بلای جان ما شده است. به خاطر ناامنی جاده چند روز است بی آب و آذوقه ایم. روز به روز وضعیت خط بحرانی تر می شود. دیگر ماندن در این خط امکان ندارد. کم کم بین بچه ها حرف می افتد که فرماندهان باید فکری برای تأمین جاده بکنند یا این که خط را تغییر بدهند. امید چندانی برای این خط پدافندی نداریم. یکی از بچه ها پیشنهادی مطرح می کند: بچه ها! چیز هایی درباره این موشک تاو دستگیرم شده است که اگر خدا بخواهد، شاید بشود که با هم فکری و برنامه ریزی یک بلایی سر این موشک ها بیاوریم تا بتوانیم خط را حفظ کنیم.
می خواهیم بیشتر در این باره حرف بزند. او ادامه می دهد: چند روز پیش از د اخل سنگر، یکی از موشک های شکلیک شده را دیدم و متوجه شدم یک سیم به پشت آن وصل است. اگر این سیم را قطع کنیم، حتما موشک منحرف می شود.
حرف های او که تمام می شود، خنده ای از رضایت روی لبهای بچه ها می نشیند. قرار می گذاریم به محض عبور موشک از روی خاکریز، هر کدام از بچه ها با چوب یا بیلی که در دست دارند سیم متصل به موشک را قطع کنند. قرار شد اولین آزمایش فردا صبح صورت گیرد. پس از هماهنگی با مقر تاکتیکی در آبادان، اولین ماشین تدارکات به طرف خط حرکت می کند. بچه ها با هر وسیله ای که در دست دارند به فاصله پنج شش متری در طول صد متری خاکریز قرار می گیرند. سرو کله تویوتا روی جاده پیدا می شود. همه آماده اند. سکوت است و لحظه ای بعد صدای شلیکموشک از خط عراق ها، خون را در رگ های ما می دواند و موشک از بالای خاکریز عبور می کند و بچه ها بیل و چوب را هر طوری که هست به سیم گیر می دهند و آن را پاره می کنند و موشک کمی جلوتر از خاکریز گیج می خورد و می افتد و صدای الله اکبر، همه خاکریز و دشت را می لرزاند و ماشین تدارکات به خاکریز می رسد و ما بعد از چند روز گرسنگی و تشنگی دلی از عزا در می آوریم.”[/size]


[url="http://www.asr-entezar.ir/archives/14001"][size=5]http://www.asr-entezar.ir/archives/14001[/size][/url]
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مالیوتیکا داشت هدایت سیمی بود

فکر کنم تکراری هم هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

عملکرد آن در برابر سیستم تروفی چگونه است ؟ آیا امکان غلبه بر این سامانه را دارد ؟ ضمنا وزن سر جنگی آن برای مقابله با تانکهایی نظیر آبرامز و مرکاوا و لئوپارد کفایت می کند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به اینکه در متن نوشته شده ترکیبی از انرژی جنبشی و خج گود هست، برجک و بدنه ی آبرامز از 900 الی 1300 میلمیتر حفاظت زرهی بر خوردار هستند. البته این رو هم باید گفت که لایه اورانیوم رقیق شده و همینطور زره کامپوزیت توی این چنین مواردی خیلی به کمک آبرامز میاد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

با توجه به اینکه در متن نوشته شده ترکیبی از انرژی جنبشی و خج گود هست، برجک و بدنه ی آبرامز از 900 الی 1300 میلمیتر حفاظت زرهی بر خوردار هستند. البته این رو هم باید گفت که لایه اورانیوم رقیق شده و همینطور زره کامپوزیت توی این چنین مواردی خیلی به کمک آبرامز میاد.

 

 

ترکیبی از خواص انرژی جنبشی و خرج گود سیاجان، توانایی نفوذش هم 80 میلی متر ذکر شده که برای نفوذ در تقریبا اکثر تانکهای موجود مناسب هست( از رویه بالایی تانک البته، که این موشک از اون ناحیه حمله می کنه) .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام،یک بزرگواری میتونه در مورد انرزی جنبشی و انرزی شیمیایی و ...... در موشک های ضد زره توضیح بده،اگر این کار را انجام بده ممنون میشم(صفحه ای تو سایت در این مورد نیست)

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.