امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

منطقی خبر داد
ايران تا پايان سال هواپيماي "ایران-140" صادر مي كند/ شهريور ماه راه اندازي پايگاه هاي هوانوردي عمومي
- به هرحال با توجه به اینکه "ایران-140" نخستین پرنده ایرانی است به طبع دارای اشکالات جزیی هم بوده است و این اشکالات اشکالاتی بوده که طراح در طراحی های خود به آن نرسیده یا در تست ها ی عملکردی خودش را نشان نداده است. این اشکالات ثبت می شود تا در اسرع وقت برطرف گردد سپس وقتی به حالت پایدار رسیدیم می توانیم این محصول پرنده را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم. تا پایان سال 90 در این خصوص خبرهای خوبی را خواهید شنید.
صادرات هواپیمای "ایران-140" تا پایان سال، راه اندازی پایگاه‌های هوانوردی عمومی، دلیل خریداری هواپیماهای دست دوم و فرجام ماجرای بازپس گیری هواپیماهای بلوکه شده ایران در آمریکا از محورهای مصاحبه مهر با رئیس سازمان صنایع هوایی بود.

به گزارش مهر، بخش دوم مصاحبه با دکتر منوچهر منطقی مدیر عامل صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که به بهانه روز صنعت دفاعی انجام شد در ذیل می آید؛

در خصوص هواپیمای "ایران-140" ؛ آیا بعنوان رئیس سازمان صنایع هوایی فکر می کنید این هواپیما تاکنون عملکرد خوبی داشته است؟

می توان گفت هواپیمای "ایران-140" در کلاس خود عملکرد خوبی دارد بطوریکه در خیلی از جاها از آن استفاده می کنند. البته کاری که ما کردیم این بود که این هواپیما را تجاری سازی کنیم یعنی از بهمن 89 با همکاری نزدیک سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیما را تجاری کرده ایم.

* میزان پرواز این پرنده چقدر بوده است؟

- تا الان که من با شما صحبت می کنم این هواپیما چیزی حدود 1100 ساعت پرواز داشته و در حدود 6 ماه حدود 20 هزار مسافر را جابجا کرده است.

* آیا "ایران-140" اشکالات عمده ای تاکنون از خود بروز داده است؟

- به هرحال با توجه به اینکه "ایران-140" نخستین پرنده ایرانی است به طبع دارای اشکالات جزیی هم بوده است و این اشکالات اشکالاتی بوده که طراح در طراحی های خود به آن نرسیده یا در تست ها ی عملکردی خودش را نشان نداده است. این اشکالات ثبت می شود تا در اسرع وقت برطرف گردد سپس وقتی به حالت پایدار رسیدیم می توانیم این محصول پرنده را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم. تا پایان سال 90 در این خصوص خبرهای خوبی را خواهید شنید.

* درباره طراحی و تولید پرنده های جنگنده شکاری البته غیر از صاعقه و آذرخش چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

- اخیرا کاری که کردیم تکمیل هواپیمای صاعقه بوده است چون وقتی یک جنگنده را طراحی می کنند عمر 4 الی 5 ساله ندارد بلکه معمولا از 3 دهه تا 5 دهه کار می کند. بنابراین هر زمان که هواپیمای جنگنده می سازیم باید مرتبا آن را به روزرسانی کنیم.

* پس در ساخت کلاس دیگری از جنگنده ها اقداماتی را انجام نداده اید؟

- برای اینکه به این موضوع ورود کنیم باید سطح قابلیتهایمان از یک سطحی بالاتر باشد تا بتوانیم وارد سطح کلاس بعدی شویم و برای این کار باید بر روی مدل های موجود ارتقاء های متعددی بدهیم براین اساس ما در حال ایجاد آمادگی برای وارد به مرحله طراحی وساخت این پرنده ها درکلاس دیگری هستیم.

* در خصوص هوانوردی عمومی از جمله ایجاد تاکسی هوایی و یا در اختیار گذاشتن هواپیماهای شخصی تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟

- در این رابطه کارهای زیادی انجام شده است. البته برای اینکه چنین کاری در سطح وسیعی صورت بگیرد نیازمند آن بودیم که چند گروه با همکاری هم این کار را انجام دهند.

* کدام گروه ها؟

- گروه اول سازندگان هواپیما بودند. گروه دوم کسانی بودند که تعمیر و نگهداری می کردند. گروه سوم آموزشگاه ها بودند. گروه چهارم سازمان هواپیمایی کشوری بود که وقتی این ها با هم همراه شدند آنوقت نوبت به ایجاد یکسری از پایگاه ها یا ایستگاه هایی برای عرضه خدمات هوانوردی عمومی در کشور می‌رسد. با توجه به اینکه کار فشرده ای بود اما تمام مراحل را طی کردیم و برنامه ریزی کردیم تا یکسری از این پایگاه ها در نقاط مختلف کشور راه اندازی شود.

* دقیقا فکر می کنید از چه تاریخی این کار عملیاتی خواهد شد؟

- انشاء الله از شهریورماه به بعد شاهد راه اندازی پایگاه های مختلف هوانوردی عمومی در کشور خواهید بود. ضمن اینکه در استانهای مختلف اطلاع رسانی می کنیم که همه مردم بیایند آموزش های لازم در این زمینه را ببینند و هم اینکه اگر تمایل داشتند مالک این نوع از هواپیماها شوند، ورود به عرصه هواپیماهای هوانوردی عمومی باعث رشد بسیار بالای کشور در عرصه صنایع هوایی می‌شود.

* با توجه به مسئله ترافیک هوایی آیا در زمینه اخذ مجوز و تدوین آئین نامه مربوطه اقدامات لازم را انجام داده اید؟

- البته سازمان هواپیمایی کشوری برای هر پایگاه که راه اندازی می شود، مسیرها را مشخص می کند ضمن اینکه این نوع هواپیماها در لایه پروازی هواپیماهای مسافربری نیستند بلکه خیلی پائین ترند و در محدوده فرودگاه های بزرگ در یک حوزه خاصی هستند که می توانند پرواز کنند. بنابراین می توان گفت که این ها در فضاهای خاص خودشان که سازمان هواپیمایی کشوری برای هر ایستگاه هوانوردی عمومی برنامه ریزی و مشخص می کند حرکت می کنند.

* این نوع هواپیماها بیشتر در چه کلاسی هستند؟

- اینها هواپیماهای 2 نفره، 4 نفره، 6 نفره، 8 نفره، 10 نفره، 12 نفره، 15 نفره، 20 نفره، 30 نفره ، 40 نفره و 50 نفره هستند که در یک محدوده از موتور ملخ دار استفاده می کنند، البته معمولا این نوع هواپیماها بین 2 تا 19 نفره طراحی وساخته می شوند و معمولا همه آنها ملخ دار هستند. البته در هواپیماهای 19 نفره می توان موتور جت نصب کرد اما قیمتش بسیار بالا خواهد رفت.

* یعنی چه قیمتی؟

- هواپیمای 19 نفره مدرن مجهز به موتور جت در حدود 25 میلیون دلار است درحالیکه یک هواپیمای ملخی در این کلاس زیر 5 تا6 میلیون دلار است.

* پس در اینصورت همه نمی توانند از این هواپیماها استفاده کنند؟

- اتفاقا حسن هواپیماهای ملخی ارزان بودن و در دسترس بودن آن است بطوریکه همه اقشار مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. ضمن اینکه اگر هواپیماهای مدرن اگر ارزان بودند که الان همه تاکسی هوایی به راه می انداختند.

* در خصوص لیزینگ و بیمه این نوع هواپیماهای سبک چه اقداماتی انجام داده اید؟

- برای اینکه اقدامات ما در این زمینه گسترده شود برای هرکسی که بخواهد چنین پایگاه های هوانوردی عمومی تاسیس کند شرایطی را فراهم می کنیم که بین 2 تا 3 سال قیمت هواپیماهایی را که در اختیارش گذاشته ایم را پرداخت کند.

* میزان تسهیلات شما برای این افراد چقدر است؟

- این موضوع بستگی به نوع هواپیما دارد، معمولا این نوع هواپیماهای سبک بین 70 تا 180 میلیون تومان قیمت دارند و براین اساس برای هر هواپیما در محدوده قیمتی وام پرداخت می کنیم.

* در مورد بالگردها؛ آیا فکر نمی کنید در زمینه طراحی وساخت بالگردها در کشور دچار ضعف هستیم، مثلا درحال حاضر در همه نقاط دنیا وقتی حادثه ای اتفاق می افتد کمتر از چند دقیقه بالگردهای پلیس یا بالگردهای امدادی در صحنه حاضر می شوند در حالیکه در کشور ما اینطور نیست. علت این موضوع را در چه چیزی می بینید؟

- علت این است که ما شبکه های مربوطه را طراحی نکرده ایم. یعنی برای آمدن اورژانس هوایی باید خطوط هوایی اورژانس را راه بیندازید. در صورتی که در طراحی و ساخت بالگرد و طراحی کل شبکه اورژانسی از توانمندی بسیار خوبی بهره‌بردار هستیم.

* پس ما هنوز به این مسئله ورود نکرده ایم؟

- البته اخیرا وزیر محترم بهداشت بحث لزوم وجود این شبکه را مطرح کردند و سال گذشته اولین ایستگاه اورژانس هوایی در آمل به راه افتاد.

* آیا برنامه ای برای راه اندازی ایستگاه های اورژانس هوایی در سایر استانها در سال جاری در دستور کار قرار دارد؟

- بله، در سال جاری قرار است با توجه به بودجه‌ای که در قانون بودجه سال 90 پیش‌بینی شده است، در 2 استان گیلان و قم ایستگاه اورژانس هوایی به راه بیفتد. اساس راه اندازی چنین ایستگاه هایی به بودجه‌ای که بدین منظور اختصاص می دهند بستگی دارد.

بنابراین در این حوزه دو موضوع مطرح است یکی صنعت ساخت بالگرد و طراحی شبکه بالگردی و کوپترسازی و دیگری عدم توسعه ناوگان بالگردی که در بخش دوم حق با شماست. در حقیقت ما باید علاوه بر ایستگاه های اورژانس هوایی ایستگاه های آتش نشانی هوایی و شبکه برای حوادث غیرمترقبه را نیز داشته باشیم.

* شما اقدامی در این زمینه انجام داده اید؟

- بله، گروهی را برای طراحی این شبکه مامور کرده ایم. همچنین می توانیم بصورت "کلید در دست" این شبکه را برایشان تعریف، طراحی و ایجاد کنیم و تحویل کاربران آن بدهیم. یعنی پایگاه آن را تاسیس کنیم. آموزش خلبانش را برعهده بگیریم. پشتیبانی قطعاتش را داشته باشیم. حتی می توانیم تیم عملیاتی هم در اختیارشان بگذاریم.

* در خصوص طراحی و ساخت بالگردهای تهاجمی در کلاس کبرا چه کرده اید؟

- بر روی این موضوع هم کارهای زیادی صورت گرفته است. ضمن اینکه یکسری از آنها هم تحویل نیروهای مربوطه شده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی کبرا در هوانیروز باید به فکر صادرات این محصول باشیم.

* بالگردهادر کشور با چه ظرفیت هایی طراحی و ساخته شده اند؟

- کار طراحی و ساخت بالگردهای 2 نفره و 5 نفره در کشور به اتمام رسیده است و هم اکنون آن را تولید می کنیم. طراحی بالگرد 8 نفره و بالاتر را شروع کرده‌ایم. درحال حاضر وضعیتمان در رابطه با طراحی و ساخت این نوع بالگردها خوب است.


* چرا در هواپیما سازی از اکراین الگو گرفته ایم مگر کشورهای با سابقه تری در این زمینه وجود نداشت؟

- قبلا از اکراین الگو گرفته بودند. معمولا وقتی کشوری وارد صحنه هوایی می شود باید یکسری همکاران استراتژیک در سطح بین المللی داشته باشد چون حوزه هواپیماسازی حوزه ای جهانی است و منحصر به یک کشور خاص نیست. در حوزه هواپیماهای تجاری فعالیت ما با اکراین شروع شده و آنها هم در زمینه ترابری سنگین هوایی رتبه اول در دنیا را دارند بطوریکه بزرگترین هواپیمای ترابری را در اکراین طراحی کرده و ساخته اند. بعضی از مدلهای هواپیمای ترابری که اکراین طراحی کرده است، را روسیه تحت لیسانس این کشور تولید می کند.

اکراین از نظر طراحی و ساخت هواپیماهای پهن پیکر یکی از 3 قطب دنیاست و براین اساس می توان گفت جهت گیری به سمت کشور اکراین جهت گیری ناشیانه ای نبوده است بلکه آگاهانه ای بوده است. البته اکراین تنها یکی از همکاران استراتژیک ماست و باید همکاران دیگری در این زمینه داشته باشیم که در این زمینه تلاش می کنیم.

* آیا اخیرا هواپیمای روسی خریده ایم؟

- خیر.

* حتی توپولف هم نخریده ایم؟

- هواپیمای توپولف نخریده ایم. البته اخیراً شرکت توپولف یک هواپیمای جدید 204 سری اس.ام طراحی کرده است و آنها پیشنهاد فروشش را داده اند ولی هنوز خریدی صورت نگرفته است.

* یک موضوع مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا کشور بیشتر اقدام به خرید هواپیماهای دست دوم می کند آیا این سری از هواپیماها برای ما هزینه برتر نیست؟

- اتفاقا سئوال خوبی است که مطرح کردید. در اینجا مشکلاتی وجود دارد که اگر برطرف نشود امنیت هوایی ما را به مخاطره می اندازد.

یک علت اینکه ما به سمت خرید هواپیماهای دست دوم می رویم بحث تحریم ها است و کشورها هواپیماهایی که از یکسال جدیدتر باشند را به ما نمی دهند. اما می شود بجای اینکه هواپیمای سال 1990 را خریداری کرد مثلاً هواپیمای سال 2005 را خرید.

* خب! چرا سراغ خریداری هواپیماهای مدل 2005 نمی روند؟

- بدلیل قیمت بالای آن. البته چون قیمت بلیطها پائین بوده است دیگر برای خطوط هواپیمایی خیلی صرف نمی کرده که هواپیمای گران قیمت خریداری کنند. از طرفی هم سوخت ارزان بوده چون هواپیماهای قدیمی سوخت زیادی مصرف می کرده اند.

البته در کشور دو اتفاق مبارک افتاده که ما را به سمت خریداری هواپیماهای جدیدتر سوق داده است. یکی افزایش قیمت بنزین است یعنی اگر هواپیمای دست دوم خریداری شود بنزین زیادی احتیاج دارد و هزینه بنزین در حدود 43% هزینه کل یک سفر است و هواپیمای قدیمی که مصرف سوخت بالایی را دارند دیگر صرفه اقتصادی ندارد. اتفاق دیگر این است که هزینه بلیط ها به سمت واقعی شدن می رود. اگر این 2 اتفاق بیفتد ما به سمت خرید هواپیمای جدید خواهیم رفت که به تبع آن ایمنی هوایی مان را هم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

* ماجرای بازپس گیری هواپیماهای بلوکه شده ایران در آمریکا به کجا کشیده شد؟

- به نظر من این یک ژست سیاسی از سوی آمریکائیها بود. آنها معمولا از این بحث های بشردوستانه مطرح می کنند درحالیکه واقعیت چیز دیگریست.

* درپایان عملکرد مجموعه صنایع هوایی را در توسعه توانمندی هوا فضای کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

- اگر بخواهیم بخش هوایی کشور را با بخش هوافضا مقایسه کنیم می بینیم که بخش هوایی در زمان شروع فعالیتهای خود در کشور از نظر سطح فن آوری در سطوح جهانی بود اما در این بخش با توجه به اینکه همه تمرکزمان را بر روی تعمیر ونگهداری گذاشته ایم و کمتر به سمت طراحی و ساخت رفته ایم باعث شد که در این زمینه خیلی پیشرفت نداشته باشیم.

این درحالیست که بخش هوافضا از همان ابتدا شروع به طراحی و ساخت کرد و اصلا وارد حوزه تعمیر و نگهداری در هوافضا معنی نداشت. بنابراین اگر می خواهیم که دارای صنایع هوایی پیشرفته ای باشیم باید حتما وارد عرصه طراحی های مختلف بشویم و این روندی است که ما بعنوان چشم انداز آینده می خواهیم به آن برسیم تا بعنوان یکی از قطب های هوایی منطقه مطرح شویم و با یکسری از تمهیدات نیز در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

براین اساس علاوه بر تقویت بخش تعمیر ونگهداری در بخش طراحی و ساخت پرنده ها وارد شده ایم که انشاء الله طی 10 سال آینده به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

* سخن آخر.

- در بخش صنعت هوایی کشور دارای استعدادها و ظرفیت های زیادی است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است که اگر به آن توجه شود مسلما سرعت پیشرفت مان خیلی خیلی بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود و پیشرفت صنایع هوایی هم می تواند به پیشرفت سایر صنایع کمک کند چون بسیاری از فناوریهای مورد نیاز این حوزه را صنایع هوایی ایجاد خواهد کرد.

نکته مهمتر این است که توسعه صنایع هوایی عمدتاً در بخش خصوصی برنامه ریزی شده است، شبیه صنعت رادار که هم اکنون بخش خصوصی جلودار آن است و اتفاقاً در زمان ایجاد این صنعت ما در برنامه‌ریزی آن دخیل بوده‌ایم. صنایع هوایی آینده کشور در دست بخش خصوصی خواهد بود و روی همین اصل است که ما امیدواریم این کار در ده سال آینده اتفاق بیفتد.

منبع

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نمیدونم، دوستان چرا ذره ای؛ ذره ای توجه و عنایت به سایت و قوانینش ندارند؟!!

دقیقا این ششمین تاپیکی هست که طی 5 ساعت گذشته دقیقا برای همین خبر ایجاد شده!!!

4 تا تو بخش اخبار.
یکی تو بخش نیرو هوایی.
و این هم ....

خواهشا توجه بیشتری کنید عزیزان.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته ایم مدیریت خوب آقا رضا را نشان می دهد زیرا هر تاپیک جدیدی را قفل می کند که سبب سقوط تاپیک ها می شود و دوستان که نگاه به مطالب جدید می کنند تا هیچ خبری نیست دوباره می زنند. امیدوارم که شیوه ی مدیریتان را اصلاح کنید و به نظر بنده ی حقیر بهتر است اول اخطار بعد قفل کنید

به هر حال خبر بسیار مسرت بخشی است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا کی میاد از ما ایران -140 میخره :( (من اگه قرار برم سفر هوایی ترجیح میدم با ایران 140 برم تا با توپولف )
بازم خوبه که با همه کاستی ها تلاشمون و می کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي جالب است قوانين حاكم بر مديريت مدير ها

من اين تاپيك رو چند روز پيش زدم بدون بيان هيچ دليلي قفل شد آما مي بينم الان با شكل ديگر آمده


از اقا سعيد خواهشمندم يك رسيدگي به اختيار قفل كردن تاپيك ها از طرف مديران كنند
كه بحث سليقه شخصي تا اين حد مشكل ساز نشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهتره همش توپ رو به زمین مدیرها نندازید دلیل قفل شدن تاپیکها میتونه کل کل الکی دوستان اسپم زدن دوستان بخاطره گرفتن رتبه و امتیاز کاربری بالاتر یا حرفهای خلاف نظام هم میتونه باشه اگه کسی مشگلی با قفل شدن تاپیکی داره سایت مدیر ارشد هم داره آقا سعید آقا مصطفی برادر نجف برادر بزرگوارم Reichsmarschall دوسته عزیزم آقا سینا و داداش علی وجناب کلنل هستند اول به اونها بگید بعد پیراهن عثمان رو علم کنید
اما وظیفه شخص تاپیک زننده هست اول سرچ کوچکی انجام بده بعد اخبار رو در سایت قرار بده شما به اولین وظیفه خود {سرچ کردن } عمل نمیکنید اونوقت اولین کاری که میکنید گوشزد کردن وظایف مدیران به اونها هست
کسی هم اگه ناراحتی داره از دست مدیری بهتره اول تو پ خ باهاش مطرح کنه اگه قانع نشد به مدیران ارشد بگه نه تو تاپیک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده قصد پاسخگويي به دوستان رو نداشتم. اما به درخواست كاربران پاسخشون رو همينجا ميدم.

[quote]البته ایم مدیریت خوب آقا رضا را نشان می دهد زیرا هر تاپیک جدیدی را قفل می کند که سبب سقوط تاپیک ها می شود و دوستان که نگاه به مطالب جدید می کنند تا هیچ خبری نیست دوباره می زنند. امیدوارم که شیوه ی مدیریتان را اصلاح کنید و به نظر بنده ی حقیر بهتر است اول اخطار بعد قفل کنید

به هر حال خبر بسیار مسرت بخشی است[/quote]

[quote]خيلي جالب است قوانين حاكم بر مديريت مدير ها

من اين تاپيك رو چند روز پيش زدم بدون بيان هيچ دليلي قفل شد آما مي بينم الان با شكل ديگر آمده


از اقا سعيد خواهشمندم يك رسيدگي به اختيار قفل كردن تاپيك ها از طرف مديران كنند
كه بحث سليقه شخصي تا اين حد مشكل ساز نشه[/quote]


واقعا جاي تعجب داره.
انقدر دوستان بي توجه هستند كه حتي بعد از قفل شدن تاپيك​هاشون هم متوجه هيچ چيزي نميشوند.

عجيبه واقعا.
جناب speed.
تاپيك شما اينه:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=191524&highlight=#191524

چطور شما متوجه نشديد دليلش رو؟
مگه مشاهده نكرديد، پست مدير رو اونجا؟

[quote][color=darkblue]تاپیک تکراریه
قبل از تاپیک زدن یه جستجوی ساده بکنید
LAST-WAR[/color][/quote]

پس دليل ذكر شده. اما ظاهرا شما حتي انقدر هم توجه و دقت كافي نداريد.

و اما در مورد قفل شدن​ها.

جالبه عوض اينكه دوستان متشكر باشند كه برخورد انضباطي ( به دليل ارسال چند تاپيك تكراري، با فاصله كم) باهاشون صورت نگرفته، از مديران هم گلايه ميكنند به خاطر رعايت قوانين.

اين موضوع يك بار منتقل شد. به اين آدرس:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=191506#191506

بنابراين هر چي بعد از اين ايجاد بشه، بايد قفل بشه.

حالا لينكها رو نگاه كنيد،​ تا متوجه بشيد مديران اشتباه كردن يا شما:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17184
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17182
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17179
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17177

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد این تاپیک هایی که میگین من 2 تا 1 ماه پیش ارسال کردم نوشته بود 218 تا تونوبت هستند
یکی هم دیروز درست کردم نوشت بود 216 تا والبته تا بحال هیچ کدومشون نمایش داده نشده یه راهنمایی بکنین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اعلام پيگيري ساخت هواپيماي حدود 120 نفره «ايران 148» در پي كسب موفقيت در توليد هواپيماي «ايران 140» از كاهش 10 دسي بلي صداي داخل كابين هواپيماي «ايران 140» در آينده نزديك خبر داد.

مهندس محمد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري ايسنا، طراحي و ساخت هواپيماي «ايران 140» را از دستاوردهاي وزارت دفاع در بخش هوايي و ساخت هواپيماها عنوان كرد و گفت: در حالي كه در دنيا تعداد انگشت شماري از كشورها، توان ساخت هواپيماي مسافربري را دارند، ايران با تلاش محققان وزارت دفاع در جرگه سازندگان هواپيماهاي مسافربري قرار گرفته كه هواپيماي «ايران 140» از جمله آنهاست.

اسلامي با اشاره به ساخت و توليد هواپيماي «ايران 140» در سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع گفت: اين هواپيما در حال حاضر در خط‌وط پروازي مسافر جابه‌جا مي‌كند و تعدادي نيز در خط توليد است.

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه هواپيماي «ايران 140» نسل جديدي از هواپيماهاست كه تكنولوژي آن مربوط به سال 2000 ميلادي به بعد است، گفت: با گذشت حدود هشت سال از ساخت نخستين نمونه‌هاي هواپيما درصدديم در نسل جديد آن به رفاه مسافران توجه بيشتري كرده و قابليت‌هاي هواپيما را ارتقا دهيم.

كاهش 10 دسي‌بلي صداي داخل كابين هواپيماي «ايران 140» در آينده

اسلامي ادامه داد: همچنين به دنبال اين هستيم كه المان هايي كه هنوز در اين هواپيما ديجيتال نشده‌اند به اين فناوري مجهز شوند. البته صداي اين هواپيما در داخل فرودگاه‌ها و عبور از اورپسينگ و داخل كابين مطابق استانداردهاي بين‌المللي است اما ممكن است كه داخل كابين براي مردم ما مطلوبيت نداشته باشد كه به دنبال اين هستيم كه صداي داخل كابين را 10 دسيبل كاهش دهيم كه در حال حاضر پروژه تحقيقاتي آن انجام و هم اكنون نمونه آزمايشي آن در حال تست است كه در اين صورت آسايش مسافران بيشتر خواهد شد.

وي گفت: در زمينه طراحي و ساخت هواپيما به دنبال اين هستيم كه نياز ايران و كشورهاي دوست را در دو كلاس هواپيما تامين كنيم.

آغاز طراحي نسل جديد هواپيماي «ايران 140» با ظرفيت حدود 120 نفر

اسلامي در گفت‌و‌گو با ايسنا ادامه داد: در حال حاضر هواپيماي 52 نفره «ايران 140» توليد مي‌شود كه در نسل بعدي اين هواپيما ظرفيت را به حدود 120 نفر افزايش خواهيم داد اما در ساخت هواپيماهاي پهن پيكر و بزرگتر مشاركت با شركت‌هاي ديگر جزو اهداف وزارت دفاع است.

وي با بيان اين كه در گام بعدي، ساخت هواپيماي حدود 120 نفره «ايران 148» دنبال مي‌شود، افزود: در آ‌ينده اين نوع هواپيما بازار داخلي كشور را اشباع مي كند و وارد حوزه صادرات مي شود به طوري كه در حال حاضر هواپيماي «ايران 140» براساس قراردادهاي فروش آماده صادرات است.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1835772&Lang=P

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
120 نفرش بیاد خیلی خوبه
دستشون درد نکنه
البته اخباری که بنده دارم یه جور دیگس.......... ولی خوب دیگه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابا انتونوف 148 که حداکثر در نمونه اخرش یعنی انتونوف158 حداکثر 100 نفر گنجایش داره حالا چجوری شده 120 نفره خدا میدونه(شاید هم اشتباه منبع بوده)
ولی طبق خبرها یه هواپیمای 120 نفره تو خود وزارت دفاع طراحی شده که بحث جداگانه ای داره و در بالا هم بهش اشاره شده که طبق گفته سردار از روی ایران140 الگوبرداری شده و نظر خودم یه هواپیمای چهار موتوره توربوپراپ در کاربریهای مسافبری ترابری و کارگو هستش بعبارتی مدل بومی جایگزین هواپیماهای هرکولس((سی130))

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بابا انتونوف 148 که حداکثر در نمونه اخرش یعنی انتونوف158 حداکثر 100 نفر گنجایش داره حالا چجوری شده 120 نفره خدا میدونه(شاید هم اشتباه منبع بوده)
ولی طبق خبرها یه هواپیمای 120 نفره تو خود وزارت دفاع طراحی شده که بحث جداگانه ای داره و در بالا هم بهش اشاره شده که طبق گفته سردار از روی ایران140 الگوبرداری شده و نظر خودم یه هواپیمای چهار موتوره توربوپراپ در کاربریهای مسافبری ترابری و کارگو هستش بعبارتی مدل بومی جایگزین هواپیماهای هرکولس((سی130))[/quote]

داداش 140 و 158 چی کار به هم دارن؟
یکی موتورش توربوپراب هست یکی توربو فن ساخت موتورسیژ اوکراین
اینا کلاس کارشون متفاوته اصلا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دستشون درد نکنه
البته اخباری که بنده دارم یه جور دیگس.......... ولی خوب دیگه[/quote]

میشه بفرمایید منظورتون از یکجور دیگه چیه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=right]

آغاز طراحي نسل جديد هواپيماي «ايران 140» با ظرفيت حدود 120 نفر



اسلامي در گفت‌و‌گو با ايسنا ادامه داد: در حال حاضر هواپيماي 52 نفره «ايران 140» توليد مي‌شود كه در نسل بعدي اين هواپيما ظرفيت را به حدود 120 نفر افزايش خواهيم داد اما در ساخت هواپيماهاي پهن پيكر و بزرگتر مشاركت با شركت‌هاي ديگر جزو اهداف وزارت دفاع است.

وي با بيان اين كه در گام بعدي، ساخت هواپيماي حدود 120 نفره «ايران 148» دنبال مي‌شود، افزود: در آ‌ينده اين نوع هواپيما بازار داخلي كشور را اشباع مي كند و وارد حوزه صادرات مي شود به طوري كه در حال حاضر هواپيماي «ايران 140» براساس قراردادهاي فروش آماده صادرات است.

[/align]



آخه آدم میتونه در مقابل این مهملات ساکت بمونه؟

طراحی نسل جدید ایران 140 با اسم 148 ؟

آخه این جمله یعنی چی؟والا از صد تا فحش به شعور ملت بدتره.

بابا قرن بیست و یکه. دیگه هر بنده خدایی دسترسی به اینترنت داره.

مگه چی میشه بیاید راحت بگید می خوایم An-148 رو داخل تولید کنیم.
اینا کاراشون مثل قضیه دوستی خاله خرسه می مونه . بابا با این حرفاشون اعتباری واسه جمهوری اسلامی نمی خرید که هیچ به اون ضربه هم می زنید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دستشون درد نکنه
البته اخباری که بنده دارم یه جور دیگس.......... ولی خوب دیگه[/quote]

میشه بفرمایید منظورتون از یکجور دیگه چیه ؟[/quote]
نه متاسفانه

البته به یه نفر تو این سایت گفتم اما فکر کنم اونم الان یادش رفته
کلا اصلا اوضاع اونچیزی که به نظر میاد نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.