Recommended Posts

23 minutes قبل , hosm گفت:

از مفاد توافق پریگوژین و لوکاشنکو خبری هست؟

حدس می‌زنم پریگوژین پناهنده بشه به بلاروس

بله…پسکوف گفت : خبری ندارد بعد از رفتن پریگوژین به بلاروس ،چه سمتی خواهد داشت و قرار تحت تعقیب بودنش لغو میشه  ….و نیروهای از واگنر که در شورش امروز شرکت نکردند با وزارت دفاع قرار داد امضا می‌کنند !و در مذاکرات حرفی در مورد تغییرات در وزارت دفاع نبوده !!!

 

 

ویرایش شده در توسط mahdi1364
  • Like 3
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

 

بر 29 اردیبهشت 1402 در 01:45 , MR9 گفت:

 

4- برخی منابع ناشناس در کرملین مدعی هستند که  لفاظی های اخیر پریگوژین باعث آزار مقامات ارشد روسیه شده است .

 

4-  براساس گزارش های منتشرشده ، کرملین مقامات بلندپایه را از استعفاء در طول جنگ اوکراین ، منع نموده است که احتمالا تلاشی است برای حفظ ثبات ارگان های امنیتی داخلی ، مدیریت غیرنظامی و فرماندهی ارتش .

 

 

 یک نکته ای هست که فعلا دارم روی آن کار می کنم ... کرملین حدود 2 ماه پیش قانونی را به دوما ارائه دادکه استعفاء را در نهادهای دولتی ممنوع می کرد . با توجه به انتقادات گسترده از شویگو و گراسیموف ، چه در بین میل بلاگرهای روسی ( بخصوص  امثال ایگور گرکین ) و چه از سمت حلقه خارجی حامیان پوتین ( قدیروف - پریگوژین ) این احتمال که یک سناریوی بلند مدت ( از حدود اسفند 1401 تا الان که پریگوژین یک دفعه لفاظی های خودش را افزایش داد )  برای خروج محترمانه  رئیس ستاد ارتش ( گراسیموف ) و وزیر دفاع ( شویگو) از قدرت ، بدون اینکه حامیان این دو ، در سلسله مراتب نظامی ، آشفته بشوند یا اینکه دست به حرکاتی بزنند که جبهه جنگ را دچار اختلال کند و یا حتی برخلاف راهبرد پوتین که تا امروز فرمانده ای را بطور مستقیم برکنار نکرده ،  چیده شده باشد ، هست . با توجه به اینکه ، نمی شد روی قدیروف برای چنین کاری حساب باز کرد ( احتمالا روحیات خاص این آدم  که قابل پیش بینی نبود ) ، پریگوژین را انتخاب کردند ( حالا با هماهنگی خودش یا بدون اطلاع این شخص )  که سیل انتقادات به ستاد ارتش و وزارت دفاع فروکش کند ( اهمیت رسانه ) هم اینکه مقداری قدرت پریگوژین را محدود کنند .. این شکلی ، پوتین احتمالا پشت جبهه آرام تری را در اختیار می گیرد تا تمرکز بیشتری روی اوکراین وجود داشته باشد .

 

بر 21 خرداد 1402 در 23:32 , MR9 گفت:

بدین ترتیب ، کارشناسان نظامی غربی معتقدند که تمایل پوتین به جایگزینی چرخشی فرماندهان و عدم دخالت وی در برکنار کردن آنها از سمت های فرماندهی ، موجبات پرهزینه شدن روند جنگ را برای روسیه فراهم نموده  است . در همین راستا ، برخی معتقدند که پوتین به شکل های مختلف ، دست به جابه جایی  مدیران نظامی و غیرنظامی در مناصب دولتی می زند تا این اطمینان حاصل گردد که هیچ شخصیت سیاسی ، به نفوذ بیش از حدی در ساختار قدرت ، دست نیابد و به همین دلیل بطور دائم از جناح های رقیب ، حمایت می کند . به همین دلیل ، رئیس جمهوری روسیه هیچ گاه نسبت به عزل این مدیران بطور مستقیم دست نزده و درعوض ، آنها را بصورت موقت تنزل جایگاه می دهد  تا وادار شوند برای برگشت به جایگاه سابق خود ، یا قرار گرفتن در ردیف گزینه های پیشنهادی برای یک جایگاه جدید ، تلاش بیشتری را در حوزه مسئولیتی ، مبذول دارند . بعنوان مثال ، ژنرال چایکو ، فرمانده سابق منطقه نظامی شرقی ، یا ژنرال سردیکوف، فرمانده سابق واحدهای هوابرد برای تصدی پستهایی در عملیات ارتش روسیه در سوریه پیشنهاد شده اند و ژنرال مرادوف نیز  بسمت مشاور نظامی نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ احتمالا منصوب خواهد شد . این تنزل جایگاه های که معمولا موقت خواهد بود ، دست پوتین را برای جذب این نیروها در زمان لازم بسوی خود ، باز خواهد گذاشت .

 

 

... البته باید دید این دوتا را از سمتهای خودشون برمی دارند یا نه  .. اگر این مساله رخ بدهد ، باید با دقت بیشتری این 24 ساعت عجیب را بررسی کرد ولی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد ، آن وقت  سناریوهای دیگری را باید مد نظر قرار داد .

پی نوشت :

البته این موارد همه احتمال هست و نمی شود آن را کاملا درست دانست .

  • Like 3
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , MR9 گفت:

. با توجه به انتقادات گسترده از شویگو و گراسیموف ، چه در بین میل بلاگرهای روسی ( بخصوص  امثال ایگور گرکین ) و چه از سمت حلقه خارجی حامیان پوتین ( قدیروف - پریگوژین ) این احتمال که یک سناریوی بلند مدت ( از حدود اسفند 1401 تا الان که پریگوژین یک دفعه لفاظی های خودش را افزایش داد )  برای خروج محترمانه  رئیس ستاد ارتش ( گراسیموف ) و وزیر دفاع ( شویگو) از قدرت ، بدون اینکه حامیان این دو ، در سلسله مراتب نظامی ، آشفته بشوند یا اینکه دست به حرکاتی بزنند که جبهه جنگ را دچار اختلال کند و یا حتی برخلاف راهبرد پوتین که تا امروز فرمانده ای را بطور مستقیم برکنار نکرده ،  چیده شده باشد ، هست . با توجه به اینکه ، نمی شد روی قدیروف برای چنین کاری حساب باز کرد ( احتمالا روحیات خاص این آدم  که قابل پیش بینی نبود ) ، پریگوژین را انتخاب کردند ( حالا با هماهنگی خودش یا بدون اطلاع این شخص )  که سیل انتقادات به ستاد ارتش و وزارت دفاع فروکش کند ( اهمیت رسانه ) هم اینکه مقداری قدرت پریگوژین را محدود کنند .. این شکلی ، پوتین احتمالا پشت جبهه آرام تری را در اختیار می گیرد تا تمرکز بیشتری روی اوکراین وجود داشته باشد .

 

با سلام

در تایید فرمایش شما قطعا" یکی از اهداف این شبه آشفتگی باز کردن دست پوتین در تغییر ساختار فرماندهان ارشد ارتش خواهد بود .

 

یک سناریوی مکمل آن را هم می‌توان تصور کرد :

اکنون به نوعی پای واگنر در بلاروس در حال باز شدن است . و اگر این اقدام را در کنار خبرهای انتقال تسلیحات استراتژیک به بلاروس قرار دهیم می‌توان تحلیل های شفاف تری را متصور شد . ( اینکه قبل از این وقایع واگنر تا چه حد در آن کشور استعداد و تجهیزات داشت را باید بیشتر مرور کرد )

ولی چنانچه کرملین برنامه های برای مرزهای شمالی اکراین داشته باشد می‌تواند با ترتیب دادن تحرکاتی بخشی از تمرکز نیروهای اوکراینی را به مرز بلاروس منتقل کند و تحت این عنوان که اینگونه اقدامات متوجه یک نیروی خودسر و شبه دولتی و شورشی است بار مسئولیت آن را از دوش دولت بلاروس بردارد .

تا همینجای کار هم (طی دو روز گذشته ) می توانند در مرزهای شرقی و شمال شرقی اکراین چند ده هزار نیرو در پوشش این آشفتگی جابجا کنند و احتمال اینکه این حجم از نیرو و تجهیزات می‌تواند مقدمه یک پلن بزرگ تر باشد را نباید از نظر دور داشت .

  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

images~0.jpg


به گزارش نیویورک تایمز و همچنین رویترز آنالیز تصاویر بدست آمده در 27 ژوئن 2023 توسط ماهواره سنتینل-2 نشان می‌دهد که اخیراً در یک پایگاه نظامی در جنوب شرقی مینسک ، بلاروس تأسیسات جدیدی به سرعت در حال ایجاد است .
به نظر می رسد که یک پایگاه نظامی در جنوب شرقی مینسک در روزهای اخیر راه اندازی شده است ، که می توان احتمال داد این ساخت و ساز سریع پایگاهی برای واگنر باشد و این اقدام را می توان در ادامه تحولات مرتبط با شورش نافرجام اخیر در روسیه ارزیابی کرد .

رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند که واگنر ، رهبرش یوگنی پریگوژین روز سه‌شنبه وارد بلاروس شده است ( البته ورود ایشان توسط مقامات رسمی تا کنون اعلام نگردیده است ) گویا به این رهبر واگنر از طرف بلاروس اعلام شده که می‌تواند پایگاه جدیدی را در یک مرکز نظامی خالی در نزدیکی شهر آسیپوویچی ، در حدود ۹۰ کیلومتری مینسک ایجاد کند .

 

c881c044e5cd25a038a773a9ffd0252c.jpg
 

تصاویر گرفته شده سازه های بلند را در روستای نزدیک تسل ، در میدانی که در 14 ژوئن خالی به نظر می رسید، نشان می دهد.

 

بنا بر ادعای رویترز با قطعیت نمی توان ماهیت ساخت و ساز را تأیید کرد . اما پیش تر الکساندر لوکاشنکو ، رئیس جمهور بلاروس ، از واگنر دعوت کرد تا به عنوان بخشی از توافقی که به شورش در روز شنبه پایان داد ، این نیروها و فرماندهان آن به این کشور نقل مکان کنند . .

ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی که پس از خاتمه شورش 24 ساعته ایراد داشت اعلام نمود که جنگجویان واگنر آزاد هستند که به بلاروس بروند ، یا به ارتش روسیه بپیوندند یا به خانه برگردند 

پریگوژین نیز پس از پایان این شورش اعلام نمود که انگیزه اش برای آغاز این تمرد و نمایش درخواست برای عدالت بوده است ! در واقع به نوعی تغییر در رهبری نظامی که او آن را عامل شکست در جنگ در اوکراین می‌دانست . اما اطلاعات تکمیل شده نشان داد که رهبری نظامی از چندی پیش تصمیماتی برای تغییر نقش ارتش های خصوصی گرفته بود و پریگوژین این تغییر ساختار جدید را در راستای کاهش قدرت و نقش خویش می دانست و به تبع آن قطع منابع مالی از طرف دولت روسیه را محتمل می دانست .

 

 

در 27 ژوئن ، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت : که بلاروس برای پی ام سی واگنر کمپی از قبل نساخته اما در صورت لزوم "به اسکان آنان کمک می کند".

"ما هنوز در حال ساختن هیچ کمپی نیستیم . اما اگر آنها می خواهند ( مناطق خاصی را مد نظر دارند ) ، ما آنها را جا می‌دهیم . یا حتی اگر دوست دارند چادر بزنند. ( و به سرعت مستقر شوند ) اما فعلاً آنها در لوهانسک در کمپ‌های خود هستند. ما یکی از کمپ های متروکه را به آنها پیشنهاد دادیم. به آنها خواهیم گفت که خوش آمدید - محل اقامتتان آنجاست ، و همه چیز سر جای خود است . چادرهای خود را برپا کنید.

ما تا جایی که می توانیم به آنها کمک خواهیم کرد تا تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند ." 

 

با توجه به اینکه بلاروس در شرایط کنونی یک کشور کاملا" همسو با کرملین است و پیش تر نیز از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت لفظی نموده بود این امر بسیار بعید است که بدون یک برنامه بلند مدت ( و تاحدودی با اهداف مبهم ) قصد داشته باشد که نیروهای شبه نظامی و مخالف مسکو را میزبانی نماید . مگر اینکه بخواهیم در روایت رسمی اعلام شده از شورش مذکور شک نماییم و آن هنگام قطعاً احتمالات بیشتری در اذهان ما متصور خواهد شد . قطعاً با مشخص شدن تجهیزاتی که در اختیار این ارتش خصوصی قرار خواهد گرفت می توان تحلیل های شفاف تری از اهداف نهایی این نقل و انتقالات ارائه نمود .

 

بن پایه :

 https://www.reuters.com/world/europe/satellite-images-appear-show-build-up-wagner-base-belarus-2023-06-29/

گرد آوری جهت انجمن میلیتاری

 

ویرایش شده در توسط parsneet
  • Like 4
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب پیروز این رقابت چندساله (۱۰ سال سابقه ی روند بررسی بنده) در مالی افریقا وگنر شد.

اروپای متحد به طور کامل بیرون شد. واگنر باقی ماند. حتی فرانسه خارج شد

اگر دوستانی مایل هستند، رقابتهای اطلاعاتی شبه نظامی خوبی در این زمینه از دو طرف صورت گرفت. واگنر به تنهایی اروپای متحد را بیرون کرد. کودتاها در دیگر کشورهای افریقایی، حوادث و دردسرها و غیره عامل ان واگنر بودند.

و در افریقای مرکزی نیز عملیاتها را ادامه میدهند واگنر

ویرایش شده در توسط bmosavi
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 4 تیر 1402 در 11:06 , MR9 گفت:

 البته باید دید این دوتا را از سمتهای خودشون برمی دارند یا نه  .. اگر این مساله رخ بدهد ، باید با دقت بیشتری این 24 ساعت عجیب را بررسی کرد ولی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد ، آن وقت  سناریوهای دیگری را باید مد نظر قرار داد .

بسم ا...

 

 

Teplinsky.jpg

 

ژنرال میخائیل تپلینسکی

 

اخبار اولیه حاکی از برکنارشدن گراسیموف هست ... B) گفته شده به جای وی ، تپلینسکی ، فرمانده واحدهای هوابرد ارتش روسیه که پیش از این به پریگوژین نزدیک هم بود ، در این جایگاه قرار گرفته

 

پوتین، فرمانده اصلی نبرد با اوکراین را برکنار کرد

 

نکته : حالا سئوال این هست که گراسیموف از پست ریاست ستاد ارتش برکنار شده یا از پست فرماندهی عملیات نظامی در اوکراین ، چون این دوتا با هم متفاوت هست .. این را باید در نظر بگیریم ..

  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Kremlin Says Putin Held Meeting With Wagner Group Commanders

 

 

سخنگوی کرملین گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کرملین با یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر و فرماندهان این گروه دیدار و درباره رویدادهای ۲۴ گفتگو کردند.

 

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: "در واقع، رئیس‌جمهور چنین جلسه‌ای داشت. او ۳۵ نفر را به این جلسه دعوت کرد. همه فرماندهان گروه و مدیریت گروه واگنر، از جمله پریگوژین. این دیدار در ۲۹ ژوئن (۸ تیر) در کرملین برگزار شد و تقریباً سه ساعت به طول انجامید."

سخنگوی کرملین گفت که جزئیات این نشست محرمانه است، اما هر دو فرمانده پوتین و واگنر به ارزیابی وقایع ۲۴ ژوئن پرداختند: "تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که رئیس جمهور ارزیابی از اقدامات شرکت واگنر در خط مقدم در طول عملیات ویژه نظامی و همچنین ارزیابی خود را از رویدادهای ۲۴ ژوئن ارائه کرد. پوتین به توضیحات فرماندهان گوش داد و گزینه‌های شغلی پیشنهاد کرد."

این سخنگو در پایان گفت: فرماندهان واگنر به پوتین گفتند که حامیان سرسخت او هستند و آماده ادامه جنگ برای روسیه هستند.

 

"Indeed, the president had such a meeting. He invited 35 people to it. All group commanders and company management, including Prigozhin. This

meeting took place in the Kremlin on June 29 and lasted almost three hours," Peskov told a briefing.

منبع: 

https://sputnikglobe.com/20230710/kremlin-says-putin-held-meeting-with-wagner-group-commanders-1111788660.html

ترجمه از انتخاب

ویرایش شده در توسط Mohebbi
  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان جدید پوتین؛ روسیه چگونه به شراکت با «محور مقاومت» رسید؟ / هدف کرملین چیست؟ / ایران کجای ماجرا ایستاده؟

حقوق نیوز 

مسکو کنترل کننده اصلی محور مقاومت نیست و تلاش هایش برای تحریک اعضای این شبکه جهت فشار بر ایالات متحده حساب شده و محتاطانه خواهد بود. روسیه می خواهد روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اسرائیل را حفظ کند و بنابراین نمی تواند به صورت نامحدود از گروه های مرتبط با ایران حمایت نماید. اما با این حال روسیه همچنان طرح های ضد آمریکایی محور مقاومت را مورد تشویق قرار می دهد و به دنبال موثرتر ساختن این حملات است.

 

 نشریه صهیونیستی فارن افرز نوشت ، از زمان تجاوز به اوکراین در سال 2022، روسیه روابط عمیقی را با ایران برقرار نموده است. مسکو که در دهه 2010 و در تلاش برای محدود کردن برنامه هسته ای تهران به رژیم تحریم ها علیه این کشور پیوسته بود، مدتی است شروع به حمایت دیپلماتیک از جمهوری اسلامی و تقویت سرمایه گذاری در اقتصاد ایران کرده است. تهران نیز به نوبه خود حمایت های قابل توجهی را در صحنه نبرد از ارتش روسیه به عمل آورده است. هر دوی این تحولات توجهات بین المللی را برانگیخته و خشم کشورهای رقیب را به دنبال داشته است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: اما روسیه به صورت همزمان در حال ایجاد روابط دیگری نیز هست که هرچند نامحسوس تر و ظریفتر است اما اهمیت آن دست کمی از روابط با ایران ندارد. طی 2 سال گذشته، مسکو روابط خود با "محور مقاومت" را تقویت کرده است. این محور که شامل حماس، حزب الله، حوثی های یمن و شبه نظامیان مستقر در عراق و سوریه است در تقابل با رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد و طبیعی است که می تواند به متحدی برای کرملین تبدیل شود.

جنگ غزه موجب افزایش حمایت های مردمی از محور مقاومت شده و نیروهای تحت حمایت ایران را به اقدام نظامی علیه نیروهای آمریکایی، منافع اسرائیل و کشتیرانی بین المللی ترغیب کرده است. چنین اقداماتی این شانس جدید را به روسیه می دهد تا ایالات متحده و متحدانش را تضعیف نماید. مسکو این فرصت ها را نادیده نگرفته است.

بعد از عملیات 7 اکتبر، روسیه حمایت دیپلماتیک از حماس و حوثی ها را افزایش داده و ضمن انتقاد از اقدامات آمریکا، در سازمان ملل از این گروه ها حمایت کرده است. روسیه همچنین کمک های فنی و لجستیکی نیز به محور مقاومت ارائه کرده است. همچنین نشانه هایی نگران کنننده ای وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه ممکن است اقدام به تجهیز حزب الله به جنگ افزارهای پیچیده الکترونیکی در مواجهه با اسرائیل بزند.

مسکو کنترل کننده اصلی محور مقاومت نیست و تلاش هایش برای تحریک اعضای این شبکه جهت فشار بر ایالات متحده حساب شده و محتاطانه خواهد بود. روسیه می خواهد روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اسرائیل را حفظ کند و بنابراین نمی تواند به صورت نامحدود از گروه های مرتبط با ایران حمایت نماید. اما با این حال روسیه همچنان طرح های ضد آمریکایی محور مقاومت را مورد تشویق قرار می دهد و به دنبال موثرتر ساختن این حملات است.

همکاری مسکو با فعالیت های ضد آمریکایی محور مقاومت، نامحدود نخواهد بود. روسیه همچنین سرمایه گذاری قابل توجهی روی روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات کرده است و کرملین دارای منافع اقتصادی مهمی در این کشورهاست، اما این کشورها روابط خصمانه ای با اعضای محور مقاومت دارند. همکاری های روسیه و محور مقاومت همچنین ممکن است در کوتاه مدت تحت تاثیر این واقعیت قرار بگیرد که طرفین دارای اهداف مختلفی هستند. کرملین احتمالا می خواهد دست آمریکایی ها را در منطقه خاورمیانه بند کند، در حالی که محور مقاومت خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است.

اما این موانع مانع از تعمیق روابط طرفین نخواهد شد. بازیگران مختلف همواره از حمایت متقابل یکدیگر منتفع می شوند. برای مثال در ماه فوریه، مقام های اطلاعاتی ارتش اوکراین ادعا کردند که نیروهای روسی اوپراتور پهپادهای ایرانی توسط فرماندهان حزب الله در سوریه آموزش دیده اند. روسیه و محور مقاومت در دشمنی با ایالات متحده اتفاق نظر دارند. اهداف بلند مدت طرفین نیز همراستاست: زمانی که از شدت جنگ اوکراین کاسته شود، مسکو نیز خواهان خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه خواهد بود.

مقام های روس از تلاش عراق برای کاهش حضور نظامیان آمریکایی در این کشور تمجید کرده اند و به تمسخر حضور آمریکا در سوریه ادامه می دهند. آنها هشدار داده اند که اجازه نخواهند داد ایالات متحده طرح های خود برای "روز بعد" از جنگ غزه و کل منطقه را دیکته کند. این بدان معناست که روسیه تلاش خواهد کرد در هرگونه تلاش دیپلماتیک که بوی موفقیت آمریکا از آن به مشام برسد یا به دنبال به حاشیه راندن محور مقاومت باشد کارشکنی نماید.

برای ایالات متحده متوقف نمودن این طراحی روسیه کار آسانی نخواهد بود. واشنگتن فاقد اهرم فشار مستقیم برای تاثیر گذاری بر روسیه و گروه های تحت حمایت ایران است و این موضوع به خوبی خود را در حملات نظامی ضعیف اخیر به مواضع حوثی ها و شبه نظامیان مستقر در عراق نشان داده است. اما واشنگتن می تواند شروع به تلاش برای پایان دادن فوری جنگ در غزه نماید. هرچه جنگ در غزه طولانی تر می شود، روسیه بیشتر قادر خواهد بود از طرق مختلف از محور مقاومت پیشتیابی نموده و از حمایت های آن منتفع شود.

واشنگتن باید طرف های ثالث را تشویق نماید تا از نفوذ خود بر مسکو برای به حداقل رساندن کمک های متقابل بین کرملین و محور مقاومت استفاده نمایند. از آنجایی که روسیه اهمیت زیادی به روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خلیج فارس قائل است، احتمالا تحت فشار آنها دست از حمایت های بسیار موثر از گروه های حامی ایران خواهد کشید. این دولت ها در حال حاضر در زمینه محکومیت اقدامات اسرائیل در غزه با ایران همراستا هستند و از این رو اعمال چنین فشارهایی بر مسکو را در اولویت اصلی خود قرار نداده اند، اما به محض اینکه جنگ خاتمه یابد، واشنگتن خواهد توانست حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس را در این زمینه کسب کند.

به نظر می رسد که برای مقام های آمریکایی تلاش برای توقف شراکت بین روسیه و محور مقاومت دارای فوریت بالایی نیست. واشنگتن همین الان هم در تلاش های خود برای توقف اقدامات روسیه در جنگ اوکراین و مهار محور مقاومت ناکام مانده است. اما واقعیت این است که واشنگتن نمی تواند امیدوار باشد که به یک مشکل بدون رسیدگی به مشکل دیگر فائق آید. تهاجم روسیه به اوکراین همواره از جهت ماهیت و گستردگی یک موضوع جهانی بوده است و نشان دهنده تمایل روسیه برای بر هم زدن نظم موجود بین المللی است. پشتیبانی این کشور از محور مقاومت را نیز می توان در چهارچوب و بخشی از همین طرح کلان مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. آرزوی محور مقاومت نه تنها اخراج ایالات متحده از خاورمیانه، بلکه وارد آوردن یک ضربه سهمگین به کشوری است که به زعم آنها شیطان بزرگ و قدرتی امپریالیستی است.

مسکو از اقدامات مختل کننده محور مقاومت صرفا به این علت که توجهات را از جنگ اوکراین منحرف می کنند، حمایت نمی کند و محور مقاومت نیز صرفا به دلیل حمایت های کرملین، به صورت بی قید و شرط طرفدار روسیه نیست. این دو صرفا یکدیگر را دارای منافع مشترک در تلاش هایشان برای تضعیف سلطه غرب می بینند. اگر واشنگتن درباره اختلال در طرح های هر یک از این دو بازیگر جدی است، باید مانع از همکاری آنها با هم شود.

https://www.newslaw.net/دوستان-جدید-پوتین؛-روسیه-چگونه-به-شراکت-با-«محور-مقاومت»-رسید-هدف-کرملین-چیست-ایران-کجای-ماجرا-ایستاده.a288510

ویرایش شده در توسط MF44
  • Like 3
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بازدید ولادیمر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، از آکادمی نیروی هوافضای روسیه

 

رئیس‌جمهور روسیه از مدرسه عالی هوانوردی نظامی کراسنودار بازدید به عمل آورد .  مدرسه عالی خلبانان هوانوردی نظامی کراسنودار ،  یک مدرسه عالی نظامی روسیه است که برنامه‌های افسری سفارشی را انجام می‌دهد و در شهر کراسنودار روسیه واقع شده است. این آکادمی ، خلبانان نظامی را برای نیروهای هوافضای روسیه آماده می‌کند.

 

فیلم بازدید و سوار شدن پوتین به شبیه ساز جنگنده یاک 130

 

لینک :

https://www.isna.ir/news/1402121712433/بازدید-پوتین-از-آکادمی-نیروی-هوافضای-روسیه

 

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فیام سقوط و انهدام هواپیمای ایلیوشین 76 روسیه از 8 زاویه ی مختلف

 

یک هواپیمای عظیم الجثه ایلوشین | IL-76 کمی دورتر از فرودگاه «سورنی» در منطقه اوانوو در یک مزرعه جنگلی سقوط کرد. تصاویر ثبت شده از لحظات سقوط هواپیما نشان می‌دهد موتور این هواپیما آتش گرفته و این گمانه مطرح است که اوکراینی‌ها این هواپیما را هدف قرار داده‌اند. سقوط و انهدام این هواپیما را از هشت زاویه می‌بینید.

 

لینک ویدئو :

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/1226730/سقوط-و-انهدام-هواپیمای-عظیم-الجثه-روسیه-از-8-زاویه

 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , 951 گفت:

فیام سقوط و انهدام هواپیمای ایلیوشین 76 روسیه از 8 زاویه ی مختلف

 

یک هواپیمای عظیم الجثه ایلوشین | IL-76 کمی دورتر از فرودگاه «سورنی» در منطقه اوانوو در یک مزرعه جنگلی سقوط کرد. تصاویر ثبت شده از لحظات سقوط هواپیما نشان می‌دهد موتور این هواپیما آتش گرفته و این گمانه مطرح است که اوکراینی‌ها این هواپیما را هدف قرار داده‌اند. سقوط و انهدام این هواپیما را از هشت زاویه می‌بینید.

 

لینک ویدئو :

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/1226730/سقوط-و-انهدام-هواپیمای-عظیم-الجثه-روسیه-از-8-زاویه

 

 

نقص فنی عامل این سقوط بوده لحظاتی بعد از برخواستن یکی از موتورهای هواگرد اتش می گیرد . این منطقه در مجاورت مسکو قرار دارد و صدها کیلومتر با مرز فاصله داره

تا حالا جایی هم ندیدم اکراینی ها گردن بگیرند 

احتمال خیلی ضعیف گروههای خرابکار

  • Like 3
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 فیلم لحظات فرو ریختن سقف تالار مسکو بر اثر حمله تروریستی

 

بر اثر بمب‌های آتش سازی که تروریست‌ها در تالار کنسرت کروکوس مسکو منفجر کردند، بخش وسیعی از این تالار آتش گرفت و در نهایت بخشی از سقف ساختمان تالار کنسرت کروکوس فرو ریخت. مجروحان با بالگرد در حال انتقال هستند. لحظات فرو ریختن بخش‌هایی از سقف تالار را می‌بینید.

 

لینک ویدئو :

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/1228322/لحظات-فرو-ریختن-سقف-تالار-مسکو-بر-اثر-حمله

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 حمله تروریستی داعش به یک کنسرت در مسکو با 93 کشته و ۱۰۰ زخمی

IMG_20240323_123100_614.jpg

در جریان حمله تروریستی به سالن کنسرتی در شهر مسکو، پایتخت روسیه 93 تن جان باخته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

IMG_20240323_123109_914.jpg

IMG_20240323_123726_681.jpg

طبق گزارش رسانه های روسی، مهاجمین پنج نفر از اتباع تاجیکستان بوده‌اند که اقدام به تیراندازی به سمت شرکت کنندگان در کنسرت کرده‌اند.داعش نیز رسما مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت. 

 

هشدار چند وقت پیش آمریکا به اتباعش درباره احتمال حمله تروریستی در روسیه 

IMG_20240323_124221_043.jpg

سفارت آمریکا در مسکو روز ۸ مارس به شهروندان آمریکایی هشدار داده بود که ظرف ۴۸ ساعت آینده از حضور در تجمعات عمومی «از جمله محل برگزاری کنسرت» اجتناب کنند. 

 

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
    • توسط MR9
      تسلیحات هایپرسونیک ، حوزه جدید برای رقابت
      اعطاء قرارداد توسعه جنگ افزارهای هواپایه فراصوت به لاکهید – مارتین

      واشنگتن : وزارت دفاع ایالات متحده در 13 اوت 2018  اعلام نمود که مناقصه  طراحی و توسعه دومین نمونه از تسلیحات فراصوت مورد نیاز ارتش این کشور را به ارزش 480 میلون دلار به  دپارتمان موشک و سامانه های کنترل شرکت لاکهید- مارتین اعطاء نموده است .
      خبر امضاء این قرارداد در حالی منتشر گردید که پیش از این گمانه زنی هایی در خصوص نیازمندی فوری ارتش این کشور برای طراحی و و تولید تسلیحات هوا- پایه واکنش سریع وجود داشت و گفته شده بود که پشتیبانی های لازم از برنده مناقصه نیز بخوبی انجام خواهد شد این قرارداد ، در واقع ، ایجاد بستر مناسب برای طراحی ، تست و آمادگی برای تولید مهمات واکنش سریع هواپایه (ARRW) بشمار  می آید .

      وزیر نیروی هوایی  ، هدر . ای . ویلسون در این زمینه می گوید :" ما قصد داریم تا بسرعت و با بهره گیری از بهترین فناوری در دسترس ، در کوتاه ترن بازه زمانی ممکن ، قابلیت رزم هایپرسونیک را در اختیار نیروی هوایی قرار دهیم "

      پروژه ARRW ، یکی از دو تلاش ارتش ایالات متحده  برای نمونه سازی تسلیحات ماوراء صوت است که به نیروی هوایی  در توسعه قابلیتهای رزمی کمک می کند . نیروی هوایی ارتش ایالات متحده  ، با استفاده از دسترسی های داده شده  بخش 804 از اجازه نامه FY16 قانون دفاع ملی ، مجاز است تا سرمایه گذاری لازم برای توسعه این تسلیحات تا سال 2021 را داشته باشد . این پروژه قرار است تا در شعبه اورلاندو (فلوریدا ) شرکت لاکهید- مارتین اجرا گردد و انتظار می رود تا اواخر نوامبر 2021 به نتیجه قطعی برسد .

      از سویی دیگر ، مدیران ارشد وزارت دفاع  ، آژانش دفاع موشکی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی ، و ارتش روز 28 ژوئن  سال جاری توافقنامه ای را بصورت مشترک به امضاء رساندند که در آن بر همکاری و توسعه فناوری مهمات هایپرسونیک سُرشی ، تاکید وجود داشت .

      ژنرال دیوید . ال . گلدفین ، رییس ستاد نیروی هوایی ، در این زمینه می گوید :
      " این تیم مشترک  برای رقابت نیازمند ایجاد چابک سازی سازمانی خواهد داشت ، مرزهای فناوری در این برنامه بطور قطع جابه جا میشود و ما می بایست سهم خود را از این رقابت جدید ، داشته باشیم "
      انعقاد این قرار داد ، به دولت اجازه می دهد تا به نیاز فوری نیروهای مسلح ، پاسخ مناسب دهد ، به همین دلیل شروع به کار این پروژه ، به فاصله 180 روز پس از امضاء تعیین شده است .

      برنامه دوم نیروی هوایی برای طراحی تسلیحات هواپایه  فراصوت ، سرمایه گذاری برروی پروژه  جنگ افزار ضربتی متعارف فراصوت (HCSW) نام دارد . در مجموع ، این دو برنامه ، قابلیتهای منحصربفردی را برای ارتش فراهم می کند ، گرچه  هرکدام ازاین دو طرح ، رویکردهای فنی متفاوتی را دنبال می کنند . چنانکه برنامه ARRW تلاشی است میان نیروی هوایی و دارپا برای توسعه فناوری که امکان ارتقاء آن وجود دارد ، در حالی که برنامه HCSW ، بیشتر بر روی استفاده از فناوری هایی که وارد دوره بلوغ خود شده ، متمرکز شده است .
      پی نوشت :
      1- در یک دهه اخیر ، مفهوم جدیدی واردسازمانهای مسلح شده و آن ، " چابک سازی " سازمان است ، طبیعتا" سازمان های به اصطلاح " تنبل" در چنین وضعیتی ، محلی از اِعراب ، نخواهند داشت .
      2- نکته جالب اینجاست که مدیریت حاضر نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ( بعنوان متولی این دوبرنامه ) ، آنچنان به این فناوری علاقه مند شده که روی دو برنامه مشابه ، همزمان سرمایه گذاری می کند ، طبیعتا" در اینجا ( و نه الزاما"در یک سازمان قرن بیست و یکمی نظیر پنتاگون )  پول به هیچ عنوان مطرح نیست ، بلکه ، پیش فرضها ، عملکرد و آینده نگری مدیریت سازمان ، تاثیر گذار خواهد بود .
       
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.