Moghaddam

موشک قاره پیما LGM-30G Minuteman-III

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

انواع سکوی پرتاب موشک (Missile Launcher

 

 

ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : لانچ (Launch) در ادبیات انگلیسی به معنای آغاز کردن (Start) و در دانش مهندسی هوافضا به معنای پرتاب (پرتاب کردن) می باشد.

Launcher (=پرتابگر) در دانش هوافضا به وسیله ای گفته می شود که به حالت دستی (Manual) و یا حالت خودکار (Automatic)، گلوله، توپ و موشک را شلیک می کنید.

Missile Launcher نیز به معنای پرتابگر گلوله می باشد که در هوافضا به آن لانچر موشکی می گویند.

سکوهای پرتاب (پرتابگر) های موشکی به حالت ریز به شکل زیر تقسیم بندی می شوند:

لانچر ثابت:

به این نوع سکوهای پرتاب، اصطلاحا Fixed Launcher می گویند.
سکوهای پرتاب ثابت (سکوهای پرتاب غیر متحرک) به سکوهایی می گویند که سازه (سازه ها) ی آن به صورت ثابت (fixed) در یک مکان از پیش تعیین شده ساخته شده است و جابجایی بسیار دشواری دارد.
سکوهای پرتاب زیر زمینی (Underground Missile Launchers) که داخل تاسیسات زیر زمینی موشکی (UMF) می باشند نیز از نوع سکوهای پرتاب غیر متحرک می باشند.

لانچر رگباری:
به این تایپ قدیمی و پراستفاده از سکوهای پرتاب موشکی، اصطلاحا Multiple Launcher می گویند.
این سکوهای موشکی، بسته به نوع مهندسی آن ها، می توانند تعداد قابل توجهی موشک به سمت هدف (اهداف) شلیک کنند و یا همانند قایق های تندرو تهاجمی سپاه پاسداران، تعدادی زیادی راکت به سمت اهداف شناور دریایی پرتاب کنند.

لانچر توپ:
این نوع لانچر نیز سابقه ی بسیار قدیمی دارد و اکنون نسل تکامل یافته ی آن را با نام هویتزر (Howitzer) می شناسیم که هزینه ی تولید انبوه و استفاده ی آن نسبت به سایر لانچر های موشکی و همچنین سامانه های موشکی (Missile Systems) کمتر است و به همین دلیل برای حملات سنگین علیه دشمن، از این تایپ لانچر بیشتر از سایر تایپ ها استفاده می شود.
به لانچر توپ اصطلاحا Gun Launcher می گویند.

لانچر متحرک:
Mobile Launcher یا همان سکوی پرتاب متحرک موشکی تایپی از لانچرهای مباشد که هم اکنون در شرکت های وابسته به صنایع دفاعی کشورهای مختلف با استقبال بیشتری مواجه می شود.
این سکوی های موشکی نیز طراحی های متنوعی دارند.
اگر لانچرها همانند سیستم سام 6 به خدمت گرفته در سپاه پاسداران به منظور سامانه های موشکی دفاع هوایی (SAM) ساخته شده باشند، می توانند در بیابان ها و جنگل ها با بهترین استتار مخفی شوند و هنگام نزدیک شدن هواپیماهای نظامی دشمن با سیستم نشانه روی (killer) روی هدف قفل (lock) کنند و آن را نابود سازند و سریعا از منطقه دور شوند.
این لانچرها یکی از مهمترین و پراستفاده ترین سکوی پرتاب برای موشک های بالستیک (Ballistic missiles) محسوب می شوند که می توانند در نقاط مختلفی از زمین در بین سیلوها و پایگاه های موشکی جابجا شوند و یا به نقاط دلخواه روی سطح زمین به منظور پرتاب مستقر شوند.
انواع پیشرفته تر این لانچرها می توانند سیستم کنترل از دور (Remote control) حرکت کنند و موشک (موشک ها) ی خود را شلیک کنند.

لانچر تک ریلی:
به این نوع لانچر اصطلاحا Mono-rail Launcher گفته می شود که به دو دسته ی لانچر ثابت (Fixed launcher) و (Mobile launcher) تقسیم می شوند.
هر واحد لانچر تک ریلی می تواند صرفا یک فروند موشک شلیک کند.

لانچر پورتابل:
به سکوهای پرتاب سبک و قابل حمل اصطلاحا Portable Launcher یا لانچر پورتابل (پرتیبل) می گویند.
این نوع لانچر به طور گسترده به منظور استفاده در سامانه های موشکی ضد زره (AAeMS) و سامانه های موشکی ضد هوایی (SAM Systems) از نوع دوشپرتاب طراحی و تولید شده است.
لانچر پورتابل در انواع مختلفی ساخته شده است و تهدید بزرگی برای هواپیماهای پشتیبان زمینی (ground support)، پهپادها و مخصوصا بالگردها به شمار می آید زیرا یک سرباز می تواند با استفاده از تاکتیک های نظامی آموزش دیده ی خود، بالگرد دشمن را سرنگون سازد.
در طول تاریخ معاصر این نوع لانچر بارها به دست شورشیان ضد حکومتی در کشورهای مختلف در آمده است و می توان گفت بعد از اسلحه ی کلاشینکف، این لانچر مهمترین سلاح چریک ها محسوب می شود.
بدلیل استفاده ی آسان این لانچر نسبت به سایر تایپ های لانچرها، فراوانی تولید، قیمت کمتر و قابل حمل بودن آن، یکی از خطرناکترین سلاح ها به شمار می آید، زیرا یک فرد می تواند با مسلح کردن این لانچر به موشک آن، حتی از داخل یک ساختمان نیز یک هواپیما و یا یک بالگرد را نابود سازد و یا بار نوع راکت انداز آن، یک وسیله ی نقلیه ی زره ای را منهدم کند.

لانچر هوایی:
به سکوهای نصب شده ی زیر هواپیمای نظامی به منظور پرتاب موشک های غیر هدایت شونده و یا موشک های مجهز به سیستم هدایتی، اصطلاحا Post Aircraft Rocket Launcher می گویند.
این لانچرها به تایپ های متنوع دیگری نظیر Drop Aircraft Rocket Launchers یا لانچر موشک های هوایی با قابلیت پرتاب قبل از روشن شدن موتور موشک تقسیم می شود.
کاربرد این نوع سکوهای پرتاب در بالگردهای تهاجمی و هواپیماهای شکاری می باشد.
البته بسته به موقعیت قرارگیری لانچرهای هوایی، اصطلاحات متفاوت دیگری نیز برای این نوع لانچرها وجود دارد.

لانچر چهارگانه:
به سکوهای پرتاب موشکی ای که قابلیت پرتاب همزمان 4 فروند موشک به سمت هدف را دارند، لانچرهای چهارگانه (لانچرهای چهارتایی) یا Quadruple Launcher می گویند.

لانچر جمع شونده:
به سکوهای موشکی ای که توانایی باز و جمع شدن را داشته باشند، لانچرهای جمع شونده یا Retractable Launchers می گویند.
بیشترین کاربرد این نوع لانچرها در نیروی دریایی می باشد.
سامانه های سام موجود بر روی رزم ناو ها عموما از نوع لانچرهای retractable می باشند.
برای مثال سامانه ی سام محراب در نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از این نوع لانچر استفاده می کند.
این سکوهای پرتاب موشکی عموما در جای خود روی ناوها و سایر شناورهای نظامی غیر متحرک هستند و جمع شدن سامانه، جای کمتری را بر روی ماژول ها (Modules) ی محدود شناورهای نظامی اشغال می کند.

لانچر سرپوشیده:
سکوی پرتاب سرپوشیده یا به اصطلاح Shoe Launcher می تواند بسیاری از تایپ های ذکر شده در موارد بالا و پایین باشد.
در کل به سکوی پرتابی که قبل و بعد از پرتاب موشک از دید هواپیماها و سیستم های اطلاعاتی بدون سرنشین (URAS و URAV) و همچنین ماهواره ها (Satellites) ی جاسوسی پنهان شده باشد (یا به اصطلاح استتار کرده باشد) را shoe launcher می گوییم.

لانچر برجی:
به لانچری که دارای برج می باشد اصطلاحا Tower Launcher می گویند.
کاربرد گسترده ی این نوع سکوی پرتاب در پرتاب 90 درجه ی موشک های بالستیک می باشد.
می توان گفت این لانچر گونه ای از mobile launcher ها می باشد که موشک را بر روی خود به موقعیت تعیین شده حمل می کند و موشک نصب شده روی برج را به حالت 90 درجه و قائم نسبت به سطح قرار می دهد.
لانچرهای موشک های شهاب 1، 2، 3 و 4 از با استناد به اطلاعات منتشر شده از نوع tower launcher می باشند.

لانچر بوستر:
شکل ظاهری و مکانیزم این لانچر با تمامی لانچرهای ذکر شده در بالا متمایز است و به آن Booster Launcher می گویند.
این لانچر برای استفاده در پهپادهای رزمی نیز به کار می رود.
لانچر بوستر یا لانچر شتاب دهنده ی موشکی، گاهی به حالت انفرادی (صرفا لانچر بوستر) و گاهی به همراه لانچر دیگری نیز استفاده می شود.
برای مثال این لانچر می تواند یک پهپاد که بر روی ارابه ی فرود (Landing gear) بر روی باند، ثابت است را در سریعترین زمان ممکن به حالت برخاست میرساند.
بوستر اگر طوری طراحی شود که به طور 100% از پهپاد جداشود، به آن راکت کمکی نیز می گویند.
در موشک هایی نظیر سامانه ی S-200، علاوه بر لانچر اصلی، بر روی موشک نیز از بوستر استفاده شده است که علاوه بر کمک به انجام عملیات لانچ، به هدایت آن نیز کمک می کند.

لانچر تریال:
به نمونه ی آزمایشی لانچر، Trial Launcher یا Test Launcher می گویند.

لانچر زیر زمینی:
این نوع لانچرها از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردارند و اصطلاحا به آن Underground Missile Launcher می گویند که درون تاسیسات زیر زمینی موشکی موسوم به UMF قرار دارند.
جمهوری اسلامی ایران نیز از کاربران و دارندگان این فناوری می باشد.
این نوع لانچرها، به صورت fixed در عمق زمین قرار دارند و با صدور دستور آتش (fire command)، موشک از حالت locked به حالت آماده باش در می آید و با کنار رفتن درهای خروجی، پس از شلیک، موشک را به بیرون از UF هدایت می کند و تمامی دودهای ناشی از لانچ توسط exhaust های تعبیه شده در UF از مکان دیگری خارج می شوند.
این نوع لانچرها از امتیاز استتار بالایی برخوردارند و قبل از شلیک، ممکن است به هیچ وجه توسط دشمن شناسایی نشوند و توانایی رهگیری به موقع موشک را از دشمن بگیرد.
 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انیمیشن مینوتمن 3

 

 

[aparat]7E6gm?data[rnddiv]=14215837738512915&[/aparat]

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قویترین موشک روسیه

 

 

به گزارش صدای روسیه این موشک در رده های سازمان ناتو به نام "ساتانا" و در روسیه به نام RS-20V شناخته شده است.
به گزارش تابناک، فرماندهی یگان موشکی روسیه در مصاحبه خبری جمعه گفت، روسیه دارای قویترین موشک بالستیک در جهان می باشد و این نمونه موشکها تا سال 2020 در خدمت ارتش روسیه خواهد بود.

به گزارش صدای روسیه این موشک در رده های سازمان ناتو به نام "ساتانا" و در روسیه به نام RS-20V شناخته شده است

 

موشک RS-20یک موشک قاره پیمای بالستیک ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق است که با سوخت مایع پرواز میکند . این موشک ، بزرگترین موشک های بین قاره ای نسل چهارم اتحاد جماهیر شوروی است و تنها موشک سنگین مجاز تحت پیمان محدودیت سلاح های استراتژیک (SALT II) است. این موشکها دارای کلاهک جنگی چند مرحله ای هستند و از همتایان آمریکایی خود بزرگتر و دارای شعاع تخریبی بیشتری هستند . همچنین این موشکها قابلیت حمل کلاهکهای هسته ای را دارا هستند . کلاهک های جنگی تا ده مرحله و از انواع مختلف برای اهداف مختلف هستند .

RS-20A/-20B/-20V (SS-18)
RS-20 (سیستم سلاح استراتژیک جین)
نسازنده: روسیه
بهره بردار: روسیه
کلاس: موشک بالستیک قاره پیما (ICBM)
نوع پایگاه پرتابی: سیلو
طول: 33.65 متر
قطر: 3.0 متر
وزن راه اندازی :208،000-210، 400 کیلوگرم
بار مفید: چهار یا ده MIRV، 7825 کیلوگرم
نوع سر جنگی: هسته ای، 4 × 1 MT یا 10 * 400 KT
پیشرانه: دو مرحله ای سوخت مایع
محدوده: 10،500 کیلومتر

 

ترجمه شده از سایت : Missile Threat | A Project of the George C. Marshall and Claremont InstitutesMissile Threat | A Project of the George C. Marshall and Claremont Institutes

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خسته نباشی حمید جان ولی میشد تاپیکش کنی! ارزش داره...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خسته نباشی حمید جان ولی میشد تاپیکش کنی! ارزش داره...

تا بیان انتقال بدن پیر میشیم

سعی میکنم این دست مطالبو در تاپیک استادانی همچون شما بزارم تا دوستان استفاده کنند

ویرایش شده در توسط hamidz65
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.