cheka

سامانه ناوبری TACAN ، چشم سوم جنگنده ها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سامانه هد هد که خبرایی ازش بود  LPS محسوب میشه؟ یعنی کارکردی شبیه سیستم جی پی اس منتها با انتن های روی زمین درسته؟

 

خیر ، سامانه ملی هدی یک سیستم Differential GPS (به اختصار DGPS) و در حقیقت یک سیستم تقویت کننده GPS به حساب میره

 

طرز کار DGPS به این شکل هست که یک ایستگاه گیرنده GPS مرجع در یک موقعیت از پیش معلوم (که با دقت بالا اندازه گیری شده) نصب میشه و با استفاده از سیگنال های GPS موقعیتش رو حساب میکنه سپس با محاسبه خطای GPS (اختلاف بین موقعیت محاسبه شده از طریق سیگنال های دریافتی GPS و موقعیت جغرافیایی از پیش معلوم گیرنده) ، خطای محاسبه شده ی GPS رو از طریق یک سیگنال فرکانس بالا به استفاده کنندگان GPS در محدوده ی تحت پوشش ارسال میکنه.

 

با استفاده از سیگنال های GPS و سیگنال اضافی ارسالی از ایستگاه مرجع ، هواپیماها و کشتی ها (در کل تمامی استفاده کنندگان سرویس GPS) میتونند با دقت بالاتری موقعیتشون رو تعیین کنند. دقت موقعیت یابی با استفاده از سیستم های DGPS در مواردی تا 10 سانتیمتر هم ثبت شده است

 

Differential_GPS5B15D.jpg

 

با این گفته های شما فکر کنم سیستم اینرسایی به محض شروع  پرواز باید شروع به کار کنه تا همیشه محل فعلی جنگنده رو داشته باشه . مگر اینکه بشه میانه ی پرواز بهش مختصات داد .

 
سیستم اینرسیایی میتونه از آخرین موقعیت معلوم هواپیما (Last Known Position) موقعیت کنونی رو محاسبه کنه ، حالا این آخرین موقعیت میتونه از طریق دستی بهش داده بشه یا در ابتدای پرواز تنظیم بشه یا در حین پرواز توسط سامانه های دیگه داده بشه
 
البته بدلیل اثر انتگرالی خطا در سیستم های INS که باعث میشه خطای هر سیکل محاسبه موقعیت به سیکل بعدی انتقال پیدا میکنه (اصطلاحا Integration Drift) معقولانه است که هر چند وقت یک بار موقعیت هواپیما توسط یک سیستم دیگر بروز بشه ، اما در کل INS تنها سیستم Stand alone هست که برای کار به هیچ سامانه کمکی روی زمین یا فضا نیاز نداره و بصورت مستقل عمل میکنه
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا جایی که بنده اطلاع دارم سه نوع هست ، سیستم های موقعیت یابی فضاپایه (GPS و ...) سیستم های موقعیت یابی بر اساس امواج رادیویی کمکی (مثل TACAN) و سیستم های موقعیت یابی اینرسیایی که با استفاده از مجموعه ای از سنسورها (شتاب سنج ، ارتفاع سنج و ...) موقعیت هواپیما رو از یک نقطه مرجع محاسبه میکنند

جناب چکای عزیز سلام

ظمن تشکر از شما بخواطر تایپیک خوبتون

عزیز جان از اونجا که شما این مقاله رو ترجمه کردید

من و دوستانم از شبیه ساز 

dcs a-10c

استفاده میکنیم

که این سیستم تو اون تعبیه شده

 

برای دونستن موقعیت هواپیما از ایستاگاه زمینی

 

همچنین برای پیدا کردن تانکر سوخترسان

و احتمالا برای پیدا کردن موقعیت  اواکس و دیگر هواگردها

چرا که پیش از پرواز میشه برای همه اونها کد یا فرکانس تکن رو قرار داد

http://gamewiki.eu/images/thumb/f/f2/A-10c-tacan-dcs.jpg/800px-A-10c-tacan-dcs.jpg

 

این قسمت تنظیمات 

توی کاکپیته 

اینم نمایشگری که سمت و غیره رو نشون میده

http://www.mudspike.com/wp-content/uploads/2015/02/hsi-1nmi.jpg?w=507

 

اگر تا اونجایی که میتونی حقیر رو راهنمایی کنی کاربرد اون کلیدها چیه و  او نمایش گر ممنون میشم اینم یه چنتا لینک من انگلیسیم اثلا خوب نیست

 

http://www.mudspike.com/how-to-use-the-air-to-air-tacan-in-dcs-a-10c/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.