EMPEROR

تحلیل و پیگیری تحولات شمال افریقا ( لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و مصر )

Recommended Posts

[quote]آخرش من نفهميدم جمهوري اسلامي طرف قذافيه يا نه؟ :mrgreen: icon_cheesygrin زمان جنگ ما ليبي كشور دوست و برادر بود ولي تو سالهلاي اخير دست نشانده ي آمريكا و اسراييل و... نيروهاي خارجي هم قبل از حمله به ليبي غربي هاي متجاوز بودن الان كه ورق داره بر عليه قذافي برميگرده شدن اعتلاف بين المللي و سازمان ملل. جان من به تيترهاي فارس نيوز تو 5 روز گذشته يه نگاهي بندازين .آدم خندش ميگيره :mrgreen: . آخه چه قدر رياكاري و دورويي icon_arrowd . از اعضاي سايت خواهش ميكنم ي منيع ديگه براي خبر پيدا كنن . اين رسانه اصلا صلاحيت نداره :([/quote]
میشه دو نمونه خبر از فارس نیوز بیارین که متضاد هستن تا ما هم بخندیم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آخرش من نفهميدم جمهوري اسلامي طرف قذافيه يا نه؟ :mrgreen: icon_cheesygrin زمان جنگ ما ليبي كشور دوست و برادر بود ولي تو سالهلاي اخير دست نشانده ي آمريكا و اسراييل و... نيروهاي خارجي هم قبل از حمله به ليبي غربي هاي متجاوز بودن الان كه ورق داره بر عليه قذافي برميگرده شدن اعتلاف بين المللي و سازمان ملل. جان من به تيترهاي فارس نيوز تو 5 روز گذشته يه نگاهي بندازين .آدم خندش ميگيره :mrgreen: . آخه چه قدر رياكاري و دورويي icon_arrowd . از اعضاي سايت خواهش ميكنم ي منيع ديگه براي خبر پيدا كنن . اين رسانه اصلا صلاحيت نداره :([/quote]دوست عزیز زمان جنگ هم رابطه‌ی ما با لیبی زیاد خوب نبود، به خصوص سر ماجرای امام موسی صدر؛ فقط چون از معدود کشورهایی بود که به ما سلاح می‌داد ازش سلاح می‌خریدیم (کما این که از خود آمریکا هم سلاح خریدیم). ولی همین وضع هم در سال‌های اخیر عوض شده و قذافی از سال ۱۹۹۹ به بعد، رسماً شروع کرده به نقل مکان کردن به اردوی غرب. اول مسئولیت حادثه‌ی لاکربی رو پذیرفت و شروع به پرداخت غرامت کرد، بعد برنامه‌ی تولید سلاح هسته‌ای‌اش رو تعطیل کرد و شروع کرد به عادی‌سازی روابط با آمریکا و اروپا. در نتیجه در سال ۲۰۰۴ تحریم‌های آمریکا علیه لیبی برداشته شد و روابط این دو کشور عادی شد. در سال‌های بعدی هم آمریکا لیبی را از فهرست کشورهای «حامی تروریسم» حذف کرد. روابط لیبی به خصوص با ایتالیا از سال ۲۰۰۸ خیلی خوب شده. غول‌های نفتی غربی هم در سال‌های اخیر هجوم آوردن به لیبی برای سرمایه‌گذاری.

بنابراین لیبی دیگه در سال‌های اخیر کشور دوست آمریکا و غرب محسوب می‌شه، هرچند عدم تعادل قذافی گه‌گاه گسترش روابط رو با غرب مشکل کرده (مثل قضیه‌ای که سر بازداشت پسر قذافی در سوئیس پیش آمد). در شورش‌های اخیر هم اگر دقت کرده باشید قذافی در روزهای اول، از موضع دوستی با غرب صحبت می‌کرد، مثلاً شورشی‌ها رو متهم به هدایت توسط القاعده و بن‌لادن می‌کرد و به غرب هشدار می‌داد که لیبی دارد دست بنیادگرایان تندرو می‌افتد (و بیایید کمک). بعد از مدتی که غرب مجبور شد علیه قذافی موضع بگیرد، قذافی آمریکا را هم متهم کرد.

کلاً این بشر تعادل ندارد و هیچ وقت هم با هیچ کشوری به جز ایتالیا در سال‌های اخیر به معنای واقعی دوست نبوده. اگر هم دقت کرده باشید قذافی هیچ وقت به ایران دعوت نشده و رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر ایران (زمانی که نخست‌وزیر داشتیم) هم هیچ وقت به لیبی نرفته. روابط ایران با لیبی آن هم در گذشته، بیشتر از روی اجبار بوده (مثل روابط فعلی ما با کره‌ی شمالی) و نه از روی «دوستی» مثل رابطه‌ای که با سوریه داریم. در سال‌های اخیر هم که هیچی، صرفاً روابطی سرد و عادی داشته‌ایم مثل ده‌ها کشور دیگر. در شورش اخیر هم که موضع ایران کاملاً حمایت از قیام مردم لیبی بوده و حمایت از انقلابیون، ولی در عین حال ایران نسبت به حمله‌ی ناتو به لیبی هم بدبین است هرچند این حمله رو رد هم نکرده. به نظر من موضع ایران در این زمینه خیلی خوب بوده و بین دو اصل «حمایت از مردم» و «عدم دخالت مستقیم خارجی» تعادل خوبی برقرار کرده. من نمی‌دونم شما با کجاش مشکل دارید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از دوستان زحمت انتقال عکسهای رویترز رو از آدرس زیر به گالری و گذاشتنشون در این تاپیک بکشه که اصلا حالش نیست! ( آخ جوونی . . .!)

http://www.reuters.com/article/slideshow?articleId=USTRE7270JP20110320&slide=1#a=1

بسیار عکسهای جالبی هستند، با توضیحات جالبتر.

نمونه اش رو در سایتهای داخلی اصلا پیدا نمی کنید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از عكسهاي آقاي محمد icon_cheesygrin
ولي عجب شهر هرتي شده ليبي . دوشكا و كلاشو آر پي جي رو دست هر قد و نيم قدي دادن :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue][size=18]عملیات نظامی «سفر سحرگاه»، تکرار تاریخ از صدام تا قذافی[/size] [/color]


[align=center][img]http://gdb.rferl.org/9B5396CC-EE95-4825-B24D-3EA617925993_w527_s.jpg[/img][/align]


با آغاز اولین بخش از عملیات مشترک نظامی «اودیسه داون» (سفر سحرگاه)، توسط نیروی دریایی آمریکا و عملیات «ایلامی» توسط نیروی دریایی بریتانیا، در فاصله کوتاهی پس از هجوم مستقل ۲۰ فروند هواپیمای جنگنده فرانسوی به خاک لیبی، شمارش معکوس برای راندن قذافی از قدرت آغاز شد.

هشت سال قبل، در همان روز (۱۹ ماه مارس) عملیات مشترک نظامی آمریکا و بریتانیا علیه رژیم صدام آغاز شد و ۲۰ روز بعد آن به سقوط دیکتاتور عراق انجامید.

در عملیات جاری نظامی علیه قذافی، علاوه بر دو ناو شکن یو اس اس-باری، و یو اس اس استات، زیر دریایی اتمی معروف آمریکا «پراویدنس» و زیر دریایی بریتانیایی «ترایومف» نیز مشارکت داشتند.

زیر دریایی پراویدنس که از روز ۱۴ ماه مارس در آب‌های مدیترانه مستقر شده بود، طی ۱۰ سال اخیر در تمام عملیات نظامی حساس آمریکا، از جمله هجوم نظامی ۱۹ مارس ۲۰۰۳ علیه عراق شرکت داشته است.

دو ناو شکن آمریکایی باری و استات، هر یک تا ۹۶ فروند موشک‌های کروز از نوع تاما هاک (مدل قدیمی و نوع جدیدتر) را در اختیار دارند. بریتانیا نیز در سال ۱۹۹۵ تعداد ۹۶ فروند موشک تاما هاک به ارزش هر فروند یک میلیون دلار از آمریکا خریداری کرده و در روز نخست جنگ لیبی تعددای از آنها را به کار برد.

زیر دریایی بریتانیایی که در اولین روز جنگ موشکی هدف‌هایی را در داخل لیبی مورد حمله قرار داد موسوم «اچ ام اس ترایومف» و دارای ۱۳۰ خدمه و سرنشین است. این زیر دریایی غیر اتمی است و تا ۳۰ فروند موشک تاماهاک و اژدرهای سنگین را در خود جای می‌دهد.


[b]عملیات چند مرحله‌ای[/b]
در بخش اول عملیات واحدهای نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا، ۱۱۲ موشک کروز به ۲۰ هدف از غرب لیبی (شهرهای زاویه، زواره و تریپولی ) تا شرق آن کشور (اجدابیا و بنغازی) شلیک شد. هدف اصلی این هجوم موشکی از میان بردن ظرفیت دفاع ضد هوایی نیروهای قذافی و کم خطر ساختن حملات هوایی بعدی نیروهای ائتلاف بود.

انتظار می‌رود که در بخش‌های بعدی این عملیات، نیروی هوایی، شبکه فرسوده رادار (ساخت روسیه) و توپ‌های ضدهوایی در اختیار نیروهای طرفدار قذافی نیز منهدم شده و در فاصله چند روز بعد اجرای بقیه عملیات عمدتاً به نیروی هوایی ائتلاف واگذار شود.

روز گذشته هواپیماهای جنگنده تورنادو، بریتانیا، مجهز به موشک‌های «مرحم» از پایگاه خود در اسکاتلند آماده حرکت به منطقه جنگ شدند. یک فروند هواپیمای پشتیبانی نظامی متعلق به کانادا نیز روز گذشته به منظور شرکت در جنگ به مدیترانه پرواز کرد.

علاوه بر بریتانیا و فرانسه، نیروی هوایی دانمارک، ایتالیا و نیروی هوایی کانادا نیز طی روزهای آینده عملیاتی را در لیبی در کنار هواپیماهای آمریکایی اجرا خواهند کرد.

[b]تلفات و خسارات جنگ[/b]
در صورت ادامه اصرار قذافی به عدم ترک قدرت، انتظار می‌رود طی چند روز آینده تعداد بیشتری از موشک‌های کروز هدف‌های خاص در داخل آن کشور را مورد حمله قرار دهند. بی‌شک تلفات غیر نظامیان در این حملات قابل ملاحظه خواهد بود. در روز اول این عملیات، مسئولان دولت قذافی از کشته شدن ۴۸ غیرنظامی خبر دادند.

با داخل شدن نیروی هوایی ائتلاف در جنگ و تدارک هجوم به نیروهای زرهی و یکان های زمینی قذافی، این تلفات می‌تواند به نحو چشمگیری افزایش یابد.

در جنگ سال ۲۰۰۳ علیه عراق، صدام فرصت یافت که تعدادی از هواپیماهای خود را به ایران و تعداد دیگری را به سوریه بفرستد. مشابه چنین فرصتی در اختیار قذافی قرار ندارد. از این لحاظ باید انتظار داشت که نیروهای مسلح لیبی، اعم از زمینی و با هوایی عمدتاً بروی زمین هدف قرار گرفته و از میان بروند.

هم اکنون هفت پایگاه نظامی ناتو در ایتالیا (از جمله سه مرکز در سیسیل) و مراکز نظامی دیگر در مالت و قبرس به منظور انجام چند مرحله بعدی جنگ علیه قذافی آماده شده‌اند.

تفاوت عمده هجوم نظامی علیه صدام با عملیات جاری علیه قذافی، پرهیز نیروهای ائتلاف از درگیر شدن در روی زمین با نیروهای قذافی است. در حمله علیه عراق ده‌ها هزار نیروی زمینی آمریکا و بریتانیا شرکت داشتند و شما آنها به سرعت از مرز یکصد هزار تن گذشت. مطابق گفته نظامیان آمریکا تا کنون هیچ فرد نظامی آمریکایی در لیبی پیاده نشده است.

ادامه حمله علیه نیروهای قذافی از راه هوا بی‌تردید میزان تلفات نیروهای انسانی و همچنین تخریب زیر ساخت‌ها، از جمله راه‌های ارتباطی، شبکه برق و آبرسانی در آن کشور را اجتناب‌ناپذیر خواهد ساخت.

از سویی در صورت عدم اقدام سریع نیروهای ائتلاف به آغاز حمله نظامی علیه قذافی، بی‌شک تلفات انسانی بخصوص در بنغازی می‌توانست این شهر یک میلیون نفری را با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو سازد. پیش از آغاز حمله در روز ۱۹ مارس، واحدهایی از نیروهای طرفدار قذافی به شهر بنغازی داخل و علاوه بر قرار دادن تانک‌ها در حاشیه شهر، عملیات پاک‌سازی را در داخل آغاز کرده بودند.

با آغاز عملیات نظامی نیروهای ائتلاف، نگرانی مردم بنغازی از اقدام تلافی‌جویانه قذافی علیه آنها کاملاً از میان رفته است. در عین حال مشکل تلفات انسانی همچنان باقی است.

[b]خلأ قدرت و مشکل جانشینی[/b]
تنها امید برای کاهش تلفات و محدود نگاه داشتن خسارات جنگ جاری در لیبی، در هم شکستن سریع مقاومت نیروهای طرفدار قذافی و فروپاشی آن از درون است. در چنین حالتی تنها نگرانی باقی‌مانده، پرکردن خلأ قدرت بعد از سقوط دولت قذافی خواهد بود.

به دلیل نبودن یک نیروی جانشین بعد از سقوط قذافی در لیبی، و فقدان رهبری متمرکز و شناخته‌شده سیاسی نزد مخالفان او، بخصوص در طرابلس، تا مدتی لیبی با خطر هرج و مرج و آشفتگی داخلی روبه‌رو خواهد بود.

راه حل دیگر، وقوع یک کودتا در لیبی و یا کشته شدن ناگهانی قذافی و انتقال قدرت به دولت جانشین او است. چنین دولتی می‌تواند شکل «اتحاد ملی» به خود گرفته و تدریجاً نظم را به لیبی باز گرداند.

در این مرحله انتقالی و حساس، کشورهای عرب همسایه، بخصوص مصر در شرق و تونس در غرب و همچنین کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، بریتانیا و ایتالیا می‌توانند به حفظ نظم در داخل لیبی کمک کنند.

[b]دو اودیسه در هشت سال[/b]
آمریکا طی چند روز آینده و بعد از پاک‌سازی نیروهای نظامی طرفدار قذافی از راه هوا، فرماندهی نیروهای ائتلاف را به کشورهای اروپایی منتقل خواهد کرد. اگرچه این نقش در صورت بروز تحولات پیش‌بینی نشده در طرابلس می‌توانند مورد تجدید نظر قرار گیرد.

انتخاب نام عملیات «سفر سحرگاه» یا Odyssey DAWN که از داستان معروف هومر، شاعر حماسه‌سرای یونان باستان (قرن‌های هشت و ۹ پیش از میلاد) گرفته، حاکی از دشواری‌های راه و چالش‌های ناشناخته این عملیات است.

اودیسیوس، پادشاه کشور خیالی ایتاکا، به گفته هومر، سر انجام سر در راه بازگشت به خانه می‌گذارد. در این راه، اودیسیوس با حیله و ترفندها و دام‌های [خدایان ساکن] المپوس روبه‌رو است. او با کمک خدای شفق سر انجام راه خود را می‌یابد. در طول سفر و گذر از تاریکی و رسیدن به نور، تجربه می‌گیرد و خود را به خانه می‌رساند.

در بغداد، اودیسه سال ۲۰۰۳ در مرحله ابتدایی ۲۰ روز طول کشید و رژیم صدام (المپوس) در ۹ آوریل همان سال ساقط شد. اویسه سال ۲۰۱۱ در طرابلس و شکست دادن المپوس در آن شهر تا حدودی پیچیده‌تر از داستان هشت سال پیش به نظر می‌رسد. هر چند که این پیچیدگی، ضرورتاً به معنی طولانی‌تر شدن آن نیست.


[b]رضا تقی زاده (تحلیلگر سیاسی)[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote][quote]قذافی تا حالا هیچ غلطی نکرده دیگه هم نمی کنه.خون آدما رو تو شیشه کرده بود.اینا نمی دونن هر قدرم با حال باشن آخرش با عمو عزراییل میرنت ددر؟:mrgreen:


کاش اون 3 تا بی2 میومدن ایران تا بفهمن نمی تونن اینجا هیچ شکری icon_arrowd بخورن  [/quote]
مگه برد پدافند هوایی ایران چقدره که میتونه بی 2 بزنه ؟[/quote]

مطمئنم خیلی بیشتر از اون چیزی که من و تو فکر میکنیم :( در ضمن اس300 هر شی25 سانتی رو تشخیص میده.بی 2 هم کمی بزرگتر از 25 سانتیمتره icon_cheesygrin[/quote]
ایران که اس 300 نداره.[/quote]
چرا پس از اینکه روسها کنار کشیدن اس300 در ایران بومی سازی شد تو وبلاگ موشکی و نظامی هم مطلبش موجوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ه گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، "رابرت گيتس " در گفت‌وگو با خبرنگاران همراهش در سفر به روسيه مخالفت خود را با هرگونه حمله نظامي مستقيم به "معمر قذافي " ديكتاتور ليبي ابراز داشت.

وي درپاسخ به سوالي درباره امكان حمله مستقيم نيروهاي غربي به قذافي بعد از انهدام توانمنديهاي نظامي او گفت: ائتلاف [نيروهاي غربي] بايد به قطعنامه شوراي امنيت كه اجازه استفاده از زور براي حفاظت از جان غيرنظاميان در ليبي را داده است، احترام بگذارد.

گيتس افزود: مهم است كه درچارچوب اختيارات واگذار شده در قطعنامه شوراي امنيت حركت شود.

وي با طفره رفتن از پاسخ به سوالي درباره انتقادات شديد "عمرو موسي " دبيركل اتحاديه عرب مبني بر قتل غيرنظاميان در حملات نيروهاي غربي به ليبي تنها گفت: معتقدم كه روند امور به خوبي پيش مي‌رود.

دبيركل اتحاديه عرب از حملات نيروهاي غربي به غيرنظاميان در ليبي به شدت انتقاد كرد و گفت: هدف ما ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي و نه بمباران غيرنظاميان بوده است.

گيتس در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران اظهار داشت: دخالت نظامي عليه ليبي را يك "ائتلاف بسيار متنوع " رهبري مي‌كند و توسعه اهداف اين دخالت نظامي، چه بسا بر اجماعي كه قطعنامه شوراي امنيت تاكنون از آن برخوردار شده است، تاثير منفي بگذارد.

وي افزود: فكر مي‌كنم كه اگر دامنه اهداف در ليبي را افزايش دهيم، مشكلاتي بروز خواهد كرد و اشتباه است، اهدافي را تدوين كنيم كه نخواهيم توانست آن را تحقق بخشيم.

وزير دفاع آمريكا گفت: عمليات نظامي غرب عليه ليبي "به شكلي قوي و موفقيت آميز آغاز شده است " و آمريكا "نقشي اصلي " را در اين دخالت نظامي بازي نخواهد كرد زيرا كشورهاي ديگري "در روزهاي آينده " پيشرو خواهند شد.

وي تصريح كرد: ما نقشي نظامي در ائتلاف غرب عليه ليبي داريم اما نقشي اصلي نيست و كشورهاي مختلف ذيربط فرماندهي عمليات را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

وزير دفاع آمريكا فاش كرد كه كشورهاي عربي با ايده انتقال فرماندهي عمليات نظامي عليه ليبي به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي "ناتو " مخالفت كرده اند.

وي همچنين درقبال امكان ارايه كمك مستقيم به انقلابيون ليبي كه بر منطقه شرق اين كشور مسلط هستند، موضع محتاطانه‌اي ابراز داشت.

گيتس گفت: معتقدم كه ليبيايي‌ها بايد خودشان همه اينها را حل كنند و اين موضوع باقي خواهد بود كه آيا كمكي خارجي به انقلابيون خواهد شد؟

وي تصريح كرد: مسئله اساسي در وهله اول ايجاد منطقه پرواز ممنوع براي جلوگيري از استفاده قذافي از نيروهاي خود براي قتل مردم است.

وزير دفاع آمريكا از نقش نظامي اعراب در ائتلاف غرب عليه ليبي ابراز خرسندي كرد و گفت: نشانه‌هاي قوي دريافت كرده‌ايم مبني بر اينكه چندين كشور عربي در آن [عمليات نظامي] شركت خواهند كرد و اين چالش جديدي براي آنها به شمار مي‌رود و غيرمنتظره نخواهد بود؛ اگر سازماندهي و اجراي اين امر تاحدي زمان ببرد.

"لوران تيسير " سخنگوي وزارت دفاع فرانسه اعلام كرد: قطر تصميم گرفته است كه چهار فروند هواپيماي جنگي خود را در عمليات نظامي نيروهاي غربي عليه ليبي مشاركت دهد.

پيش از آن شيخ "حمد بن جاسم آل ثاني " امير قطر اعلام كرده بود كه كشورش در عمليات نظامي عليه ليبي مشاركت خواهد كرد.

خبرهايي نيز از مشاركت امارات و اعزام هواپيماهايش براي عمليات نظامي عليه ليبي منتشر شده است.

وزير دفاع آمريكا در ادامه گفت: واشنگن و دولت‌هاي غربي ديگر دوست ندارند كه ليبي تقسيم شود اما زمان هنوز براي پيش‌داوري در اين زمينه زود است و نمي‌دانيم آينده چگونه خواهد بود و همه كشورها مي‌خواهند كه ليبي كشوري يكپارچه باشد.

منبع : خبرگزاري فارس
لينك خبر :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9001010028

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلاصه واسه ایران هیچ نفعی نداره

و کشور های مهاجم هم باید تسلیحات انبار شده خود رو یه جا مصرف کنن
در ضمن من مطمئنم پول تمام این تسلیحات مصرف شده رو از حلقوم مردم بد بخته لیبی می کشه بیرون همون جور که از عراقیا کشیدن بیرون

حالا وایسسد چنان بمبی بریزن سر قزافی اگه بخواهد مقاومت کنه
در ضمن بعید می دونم نیرو پیاده کنن تو خاک لیبی
به نظرم نوبت فرانس و انگلیس که حلقومشون رو پر نفت کنن
امریکا فکر نمی کنم امتیاز زیادی ببره
چون اوباما تحت فشار مردم قرار داره برای دوجنگ پیش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقام های نیروهای ائتلاف می گویند حمله موشکی به مقر معمر قذافی رهبر لیبی در طرابلس، ساختمان مرکز فرماندهی کنترل را نابود کرده است.

ساختمان آسیب دیده به خبرنگاران مستقر در منطقه نشان داده شده است، اما هنوز از تلفات احتمالی خبری نیست.

این عملیات در حالی انجام می شود که ائتلافی از کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه به حملات خود برای اجرای قطعنامه پرواز ممنوع بر فراز لیبی ادامه می دهند.

سرهنگ قذافی نیز همچنان مشغول نبرد با مخالفان مسلح خود است که از یکماه پیش آغاز شد.

مقام های آمریکایی گفته اند هدف این حملات هوایی نیروهای مسلح و سیستم دفاع هوایی لیبی است نه سرهنگ قذافی.

شامگاه یکشنبه صدای شلیک ضدهوایی و چند انفجار در طرابلس شنیده شد. یکی از خبرنگاران بی بی سی می گوید دود از محلی در نزدیکی باب العزیزیه که مقر نظامی سرهنگ قذافی است، بلند شد.

مقام های لیبی خبرنگاران غربی را به این مقر برده و یک ساختمان سه یا چهار طبقه را که به گفته آنها توسط نیروهای ائتلاف بمباران شده است، نشان داده اند.

یک مقام کشورهای ائتلاف که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که این حمله "توانایی فرماندهی و کنترل" سرهنگ قذافی را نابود کرده است.

پیش از آن دریادار ویلیام گورتنی در وزارت دفاع آمریکا گفت که عملیات نظامی که از روز شنبه آغاز شده "توانایی دفاع هوایی" حکومت لیبی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

وی گفت نیروهایی که به سمت مخالفان مسلح حکومت در حال پیشروی هستند نیز هدف حمله هستند، اما افزود سرهنگ قذافی و محل زندگی او مورد حمله قرار نخواهند گرفت.

با وجود آنکه سرهنگ قذافی اعلام آتش بس کرده، کاخ سفید می گوید که این تعهد او صحت ندارد و حملات حکومت لیبی متوقف نشده است.

در همین حال جنگنده های فرانسوی یکشنبه برای دومین روز پیاپی، به عملیات بر فراز لیبی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع علیه نیروهای سرهنگ قذافی ادامه دادند.

یک سخنگوی ارتش فرانسه گفت که پانزده هواپیما در آسمان لیبی گشت زدند اما از آنجا که با مقاومتی روبرو نشدند آتش نگشودند.

بیش از یکصد موشک کروز تاکنون توسط ناوها و زیردریایی های آمریکا و بریتانیا شلیک شده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است که این کشور به حضور خود در عملیات نظامی علیه نیروهای معمر قذافی ادامه می دهد، اما نقش رهبری ندارد.

وی گفت که اتحادیه عرب مایل است این عملیات تحت هدایت ناتو باشد و اکنون باید راهی یافت که ناتو کنترل و فرماندهی را بر عهده داشته باشد بدون آنکه این ماموریت تحت نام و پرچم ناتو انجام شود.

در همین حال فرانسه گفته است که قطر قصد دارد به زودی چهار هواپیما را برای شرکت در این عملیات گسیل کند.

این اقدام می تواند قطر را اولین کشور عربی کند که نقشی فعال در عملیات علیه نیروهای سرهنگ قذافی بازی می کند. آقای قذافی طی یک ماه اخیر مشغول نبرد با نیروهای مسلح مخالف بوده است.

در روز اول این عملیات، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و نروژ نیز امکانات نظامی بیشتری ارائه کرده اند.

با این حال به نظر می رسد که دبیر کل اتحادیه عرب از شدت بمباران انتقاد کرده باشد.

عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب گفت: "آنچه در لیبی اتفاق می افتد متفاوت از هدف (قطعنامه) در اعمال منطقه پرواز ممنوع است، و ما خواهان حفاظت از جان غیرنظامیان هستیم و نه بمباران غیرنظامیان بیشتر."

این در حالیست که که شورای امنیت پس از درخواست اتحادیه عرب قطعنامه پرواز ممنوع را تدوین و تصویب کرد.

منبع خبر : اخبار بيگانه
لينك خبر :
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/03/110320_u03_gaddafi_compound_attacked.shtml

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دقت کنید به مردم عادی یک میلیون اسلحه داده واین یعنی یک ویتنام دیگه [size=18][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
این قذافی هم فقط فک میزنه عمل نمیکنه که
تو که مهره سوخته ای بدبخت و میخوان پدر پدر پدر.....ت رو در بیارن


خداکنه لااقل این دم آخر عمر کثیفش یه موشکی به این ناوهای غربی شلیک کنه دلمون خنک بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دقت کنید به مردم عادی یک میلیون اسلحه داده واین یعنی یک ویتنام دیگه [size=18][/size][/quote]

چه دیدی شایدم لیبی پیروز شد!!!!!!! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش فارس،‌ شبكه خبري پرس‌تي‌وي گزارش داد كه "خميس قذافي " در حملات نيروهاي غربي به اين كشور كشته شد.

اين در حالي است كه نيروهاي غربي در ادامه حملات خود به مناطق مختلف ليبي مقر "معمر قذافي " ديكتاتور ليبي را در منطقه "باب العزيزيه " در شهر طرابلس پايتخت اين كشور با موشك هدف قرار دادند.

همزمان خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه انفجارهاي قوي يك‎شنبه‎شب شهر طرابلس را لرزاند كه يكي از آنها در منطقه باب العزيزيه محل اقامت قذافي بود.

برپايه اين گزارش، ستون‌هاي دود بر فراز منطقه باب العزيزيه به آسمان برخاست و صداي شليك ضدهوايي‌ها به گوش رسيد.

در همين حال، فرماندهي نظامي آمريكا اعلام كرد كه سيستم‌هاي اصلي دفاع هوايي و پايگاههاي موشكي "سام " در نزديك شهرهاي طرابلس، مصراته و سرت هدف حمله قرار گرفته‎اند.

وزارت دفاع انگليس نيز اعلام كرد كه نيروهاي انگليسي در حمله‌اي هماهنگ عليه سيستم‌هاي دفاع هوايي ليبي شركت داشته‏اند.

[url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9001010050]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 میلیون نفر را مسلح کردن بلوفی بیش نیست برای ترساندن غرب. این اقا قذافی از لحاظ روانی یه خورده نه خیلی مشکل و توهمی است. انشالله که خبر مرگ خودشم به زودی بشنویم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]1 میلیون نفر را مسلح کردن بلوفی بیش نیست برای ترساندن غرب. این اقا قذافی از لحاظ روانی یه خورده نه خیلی مشکل و توهمی است. انشالله که خبر مرگ خودشم به زودی بشنویم.[/quote]

البته بعد اینکه چنتا موشک شیمیایی به اروپا زد :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.