EMPEROR

تحلیل و پیگیری تحولات شمال افریقا ( لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و مصر )

Recommended Posts

بسم الله................

17 اردیبهشت 1398

 

وضعیت نظامی جنوب طرابلس / نیروهای خلیفه حفتر منطقه السبیعه را باز پس گرفتن

 

D59crVSU0AAWk0W_large~0.jpg

 

 

سرنگون کردن یک جنگنده میراژ نیروهای وفاق ملی گفته شده این  جنگنده  از پایگاه مصراته به پرواز درآمده است . نکته جالب توجه بنا بر گزارشات ملیت خلبان جنگنده مذکور است .  پرتغال

 

 

thumb_D59UVX8X4AAq156.jpgthumb_D5-Ep4rXsAE2BuV.jpgthumb_D5-EoRFW4AA25WC.jpg

thumb_D5-EtMpW4AAeZm8.jpg

 

ویرایش شده در توسط aminor
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , aminor گفت:

استفاده نیروهای حفتر از موشک اندازat15

 

 

 

کاتیوشاست؟

این آتش عقبه واقعا فجیع هست:

 

D8XbMUfW4AA4-Si.jpgD8XbM2HXsAAG5Hx.jpg

 

در مقایسه:

 

ve_fsv_9p157_o1.jpg

 

http://weaponsystems.net/weaponsystem/HH06 - AT-15 Spinger (9M123).html

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , worior گفت:

 

 

کاتیوشاست؟

این آتش عقبه واقعا فجیع هست:

در مقایسه:

http://weaponsystems.net/weaponsystem/HH06 - AT-15 Spinger (9M123).html

ظاهرا خود AT-15 است :

https://www.youtube.com/watch?v=GrCXfDG_RpE

تصویر

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله................

8تیر 1398

 

نیروهای دولت وفاق شهرک غریان در شمال فرودگاه طرابلس را از قوای خلیفه باز پس گرفتن . در تصاویر منتشر شده از سلاح های به غنیمت گرفته شده  موشکهای جاولین  گلوله های هدایت شونده  155 میلی متری ساخت چین  (جی پی 1) و راکت انداز آر پی جی 32  به همراه پرنده های هدف اماراتی یبهون  مشاهده میشود

 

thumb_D-P63WAWkAIpQNQ.jpgthumb_D-P6-mlXUAEAgM_.jpgthumb_D-N1Sv6U8AAuwin.jpgthumb_D-FnmiUWwAEu9T-.jpgthumb_D-KyWmgXoAAhkCL.jpg

thumb_D-N1OAvVUAEi3xq.jpgthumb_D-II7ZDU8AArtUJ.jpgthumb_D-Gx9XTXYAElCII.jpgthumb_D-BaenGWkAQiB2U.jpg

ویرایش شده در توسط aminor
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله........

17 مرداد 1398

 

انهدام یک فروند ایلوشن 76 اکراینی در حمله هوایی قوای خلیفه حفتر در فرودگاه مصراته گفته شده این هوایپما حامل تجهیزات ارسالی از ترکیه بوده است

همچین یک روز بعد از این حمله خبرهای از انهدام  یک جنگنده سبک ال39 در حمله ایی مشابه در این فرودگاه منتشر شد منابع وابسته به دولت وفاق درباره این دو خبر سکوت اختیار کرده اند

 

1444.jpg

 

thumb_011_28129~0.jpgthumb_011_28329~0.jpgthumb_011_28229~0.jpg

ویرایش شده در توسط aminor
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , Crash گفت:

قدرت نمایی ترکیه در لیبی

 

thumb_asdgah.jpg

مظنون اصلی در این ماجرا سیستم لیزری ضد پهپادی ساخت شرکت Aselsan  ترکیه است.

 

در مورد این دست خبرها خیلی باید دقت کرد. از اونجا که شرکت های خصوصی/نیمه خصوصی/دولتی ترکیه به شدت در حال رقابت هستند و بازار تسلیحات براشون بسیار جذاب هست چه در جذب اعتبارات و قراردادهای داخلی و چه خارجی چنین خبری میتونه یک شوک بسیار مثبت برای بازارهاشون ( خصوصا جذب اعتبارات داخلی) باشه و برای همین باید کمی جدی تر به قضیه نگاه کرد.

 

مثلا اینکه اولین بار این خبر را چه منبعی منتشر کرده ( یک منبع مستقل، یک میلیتاری واچر!، یک خبرگزاری گمنام، یک خبرگزاری رسمی نزدیک به ترکیه ( قطر، ترک، ...)، یک وبسایت متعلق به نیروهای نزدیک به ترکیه) و اینکه بعد سوال بشه اگر چنین سلاح پیش رویی منتقل شده چرا سایر گروه های تسلیحاتی کمی عقب تر هستند در دست متحدین ترکها.

 

بعد هم به نظر پهپاد روی زمین اتش گرفته چون همه اجزاش تقریبا یکپارچه هستند، اگر مخزن سوخت هدف قرار گرفته باشه که به نظر اتش سوزی سقوط اجازه نده این شکل از وضعیت فعلی را، اگر سیستم ارتباطی هدف قرار گرفته باشه ولی ممکنه پهپاد گلاید کرده باشه و بعدش اتش گرفته باشه.

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درباره پهپاد هم درابتدا با انتشار تصاویرش خبر از سرنگونی توسط پدافند هوایی نیروهای وفاق اعلام شد حتی گفته شد توپهای ضد هوایی عامل سرنگونی بودن  تا اینکه یکی دو اکانت مدعی سرنگونی توسط سیتم لیزری ساخت ترکیه دادن . بدون هیچ گونه مدرک خاصی . حتی برخی ها اعلام کردن با توجه به اینکه تمام اجزای پهپاد تقریبا در سر جای خود قرار داره احتمالا بعد از اصابت یک فرود داشته و بعد از فرود یا توسط نیروهای وفاق اتش زده شده ویا به علت ضربه ویا اسیب ناشی از برخورد گلوله اتش گرفته است .

 

 

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خودرو زرهی  LT-79 در لیبی

IMG_20191221_130414-scaled.jpg

 

به تازگی تصاویری از تیپ 106 نیروهای ویژه ارتش ملی لیبی (LNA) منتشر شده است که نشان می دهد این تیپ به 9 دستگاه خودرو زرهی  Terrier LT-79 مجهز شده است. این خودروهای زرهی ساخت شرکت آمریکایی TAG است که در سال 2018  برای اولین بار معرفی شد. Terrier LT-79 با استفاده از شاسی  وانت تویوتا لندکروز VDJ79 ساخته شده است در نتیحه تعمییر ونگهداری این خودرو را برای کاربر در دسترس و ازران خواهد کرد. خودرو رزهی LT-79 توانایی حمل 8 نفر (2 خدمه+6 سرنشین) به شکل استاندارد را دارد. بدنه این خودرو زرهی استاندار حفاظت  B6  و استادندار حفاظتی STANAG 4569  سطح 1 را دارد و می تواند در برابر مهمات 7/62х51 میلیمتری مقاومت کند. مدل تحویلی به ارتش ملی لیبی مسلح به مسلسل های PKM کالیبر 7/62 میلیمتری است. مسلئه مبهم در مورد این خودروهای زرهی، کشور تحویل دهنده آنها به  ارتش ملی لیبی است. تا کنون گمانه زنی های در این مورد مطرح شده است. احتمالا مصر یا امارات متحده عربی این خودرو زرهی را به ارتش ملی لیبی تحویل داده اند.

 

 

 

thumb_IMG_20191221_130609-scaled.jpg thumb_IMG_20191221_130536-scaled.jpg thumb_IMG_20191221_130506-scaled.jpg thumb_EMOmD3qWwAYL-c.jpeg thumb_IMG_20191221_130318-scaled.jpg

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

بسم الله........

11 دی ماه 1398

وضعیت لیبی / جنوب پایتخت

 

پیشروی های اهسته نیروهای خلیفه حفتر همچنان ادامه دارد .قوای بیشتری در حال اعزام به حومه پایتخت هستن . نیروهای دولت وفاق کاملا در لاک دفاعی فرو رفته  و به خوبی میدادند که اگر وضع به همین روال پیش رود قوای انها تحلیل رفته و بزودی مجبور خواهند شد در خیابانهای شهر طرابلس دست به نبرد شهری بزنند . 

در این بین ورود  ترکیه به بحران وتهدید به دخالت مستقیم  میتونه اوضاع رو بشدت پیچیده کنه . ترکها  با پول قطری  ها از سال گذشته با ارسال سلاح  خودروهای زرهی و پهپاد به همراه مستشارهای نظامی به صورت غیر مستقیم در برابر عربستان امارات ومصر  در لیبی صف کشیده اند اما با تهدیدهای چند روز اخیر   و در صورت دخالت مستقیم  مصر امارات وعربستان  وحتی الجزایر مجبور  به واکنش میشودن

 

در مجموع دخالت مستقیم یک طرف پای سایر کشورهای رو هم به لیبی باز میکنه . مصر ارتش به مراتب قوی تر از ترکیه داره الجزایر با وجود اینکه در درگیریهای لیبی خودش رو دور نگهداشته اما خواهان به قدرت رسیدن اخوانی ها نیست و حداقل در سطح سیاسی اقداماتی رو درنظر میگیره   امارات و عربستان هم همینطور . مصرهای توی این چند سال چندین جنگنده و بالگرد به قوای خلیفه دادن تعمیرات هواگردها و حتی زرهپوشهای قوای حفتر رو بعضا نجام دادن .  البته شاید این اقدامات و حملات لفظی  ترکیه برای مجاب کردن قوای حفتر به یک نوع آتش بس باشه . این موضوع رو هم باید در نظر گرفت در کوتاه مدت حذف یک جریان امکان پذیر نیست . همانطور که دیدم با وجود کشته شدن معمر قذافی اما حالا خیلی از هواداراش زیر پرچم حفتر جمع شدن

 

EMpm_JdXkAAHBXT_large.jpg

 

ENOJ3RWXUAA8gmc_large.jpg

 

thumb_EMydbJ1W4AA09ul_large.jpg

 

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مجلس ترکیه با رای 325 به 184 اجازه ارسال نیروی نظامی به لیبی رو صادر کرد. اوضاع از الان هیجان انگیز میشه. مسلما محور مقابل هم دست روی دست نمیذاره و حتی بعید نیست که مثلا ارتش مصر هم بصورت علنی وارد معرکه بشه(همین الان هم صحبتهایی درباره حضور مزدوران سودانی در صف افراد حفتر هست)

روسیه فعلا طرف سعودی ها و حفتر هست(حتی فکر کنم حفتر رفته بود به یه ناو روسی در مدیترانه سر زده بود) ولی فرهمند(خبرنگار بی بی سی) توی پیجش از احتمال یه معامله خبر داده: اینکه روسیه در لیببی کنار بکشه و درعوض ترکیه هم ادلب رو واگذار کنه(میشه انتقال مسلحین سوری به لیبی رو هم در همین راستا ارزیابی کرد) ضمن اینکه بزودی قراره خط لوله گاز روسیه به ترکیه هم راه بیفته و پوتین هفته دیگه برا افتتاحش میره ترکیه.

آمریکا فعلا حرکت خاصی نکرده ولی به نظرم طرف حفتر رو بگیره چون اولا سعودی ها به نفعش لابی می کنن. ثانیا شایعاتی هست که حفتر قبلا با cia کار میکرده و ثالثا هم اینکه آمریکایی ها زیاد به اخوانی ها اعتماد ندارن(تازه "دیکتاتور مورد علاقه" ترامپ یعنی سی سی هم طرف حفتر هست)

حالا این وسط باید دید محور ترکیه قطر چه میکنن. جامعه بین الملل اسما دولت وفاق رو به رسمیت میشناسه ولی اوضاع براشون خوب پیش نمیره. کشورای همسایه شون از اخوانی ها خوششون نمیاد و امیدشون فقط به قطر و ترکیه هست.  ترکیه سر قضیه گاز مدیترانه هم درگیره. اسرائیل و یونان و بخش یونانی قبرس به توافق رسیدن ولی ترکها هم اصلا نمیخوان از چنین منبعی بگذرن.

حالا باید دید اوضاع چطور پیش میره. ممکنه این تحولات کمک بزرگی برای ما در سوریه و حتی یمن باسه ولی از طرف دیگه با ابنکه الان بن سلمان و اردوغان دشمن خونی هستن، سلطان رجب نشون داده که بدجوری اهل تغییر رنگ برای منافعش هست و ممکنه ناگهان به توافقی برسن.

 

ویرایش شده در توسط Dolphin
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آهای گلادریاتورها! بجنگید و خون همدیگه رو بریزید

خونریزی بیشتر

فروش سلاح بیشتر

یعنی بدبختی و فقر فرهنگی بیشتر

خیزش زیادتر گروه های بنیادگرا و افراطی

یعنی استفاده استعمارگران پیر

و ایجاد شکاف های بیشتر و فروش سلاح بیشتر و به تاراج  بردن سرمایه های ملی کشورهای دیگر

و این بازی همچنان ادامه دارد....

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برخی منابع از فرود یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ روسی در مناطق تحت کنترل خلیفه حفتر خبر می‌دهند. 
همچنین از استقرار گروهی از نظامیان مصری در پایگاه جفری ! 
خب ترکیه هم طرح دخالت در لیبی رو هم تصویب کرد ! 
در هر صورت ترکیه داره بیش از توان واقعی خودش عمل می‌کنه اما ارتباطات اردوغان با ترامپ ممکنه تأثیر داشته باشه ! 
در هرحال بازیگران اصلی طرف ارتش ملی مصر و امارات و عربستان هستن  و شاید روس‌ها هم تمایل دارند بخشی از این بازی باشند !
روس‌ها با ترکیه منافع مشترکی ساختند اما دو عامل ممکنه روسیه رو برای ترکیه از اهمیت ساقط کنه یا اینکه این ارتباط رو تحت شعاع قرار بده و اون هم موفقیت ترکیه در مناقشه گازی شرق مدیترانه و دیگری ماهیت سیاسی ترکیه هست.
در طرف دیگه ترکیه و قطر !!
در کل اوضاع فعلاً به خلیفه حفتر پیش میره .. دفاع از طرابلس برای ترکیه هزینه های هنگفت داره ! 

 

اما بنظرم روسیه قادر به تثبیت موقعیت در لیبی نخواهد شد. 

در وجود رقبای قدرتمند که کنترل میدانی رو در دست دارند روسیه بازیگر اصلی و برجسته‌ای نیست. 

اگر ترکیه که خواب های زیادی برای سوریه دیده بخواهد در ازای لیبی ادلب رو تخلیه کنه هرچند که از اردوغان بعیده همچین خبطی اما اگر صورت بگیره یک حماقت خواهد بود.‌

 

 

در هرحال ترکیه با رفتار های گذشته‌ش و ساماندهی تروریست‌ها تصویر مثبتی از خودش نشون نداده .

اما اگر شرایط جوری پیش بره که رودروی مصر و... قرار بگیره اوضاع خیلی جالب میشه.

 

البته ممکنم هست که ترکیه در ادامه دچار دگرش در سیاست خارجی بشه مخصوصا اگه اردوغان دچار شکست بشه

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.