EMPEROR

تحلیل و پیگیری تحولات شمال افریقا ( لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و مصر )

Recommended Posts

اصولا از بی بی سی خوشم نمیاد خصوصا با افریقا  بیاد بلایی که سر المان ها در جنگ های شمال افریقا امد می افتم

در کتاب جنگ نرم 4: عملیات روانی و فریب استراتژیک از موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران بهش اشاره شد

 

گزارش بی بی سی از انتقال تجهیزات نظامی ترکیه به لیبی

 

https://www.aparat.com/v/wrFZH

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , HAMAD2012 گفت:

سقوط پهپاد ترکی (احتمالا) در  لیبی 

 

4huk_et5rmwdxqai-tlv.jpg

 

 

p84j_et5rmwdxsaundkb.jpg

 

 

 

 

 

 

lw71_et5rmwexyaifvkq.jpg

 

 

 

cfmi_et5rmwbxkaa76hg.jpg

 

 

جناب  

aminor

   تذکر دادن  که این تصاویر  ممکن است مربوط به  مخزن سوخت جت میراژ۲۰۰۰ حالا یا مصری بودن به احتمال خیلی زیاد و یا به احتمال کمتر اماراتی     که من  از ایشون تشکر میکنم و از دوستان میلیتاری  عذرخواهی میکنم ودر صورت امکان مدیران محترم  عنوان رو ویرایش نمایند

ویرایش شده در توسط HAMAD2012
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دو فرمانده بلند پایه مصری  سرتیپ ستاد(لواء أركان حرب) خالد شلتوت و سرتیپ (اللواء ) شفيع عبد الحليم بر اثر  بیماری کرونا جان خود را ازدست دادند. این دو فرمانده چند هفته قبل دریک جلسه هماهنگی با  رئیس جمهور مصر عبد الفتاح سیسی حضور داشتند .

 

 

cy87_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%A   شفيع عبد الحليم

 

 

wyq3_%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%A1_%D8%A3%D8%     خالد شلتوت

 

 اخرین جلسه هماهنگی  که این دو فرمانده حضور داشتن

0v7e_resize.jpg

 

منبع :

 

https://www.youm7.com/story/2020/3/23/وفاة-اللواء-شفيع-عبد-الحليم-داوود-بعد-إصابته-بفيروس-كورونا/4684103

 

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله........

 

24 فروردین 1398

 

نیروهای خلیفه حفتر در یک هفته گذشته حداقل 7 گزارش از سرنگون کردن پهپادهای ترک منتشر کرده اند  که  تصاویر سه فروند از آنها پخش شده است از جمله 2 پهپاد TB2  یک پهپاد ساخت رژیم صیهونیستی  برخی منابع از انتحاری بودن این پهپاد ( مدل هاروپ ) صحبت کرده اند ولی به نظر میرسد یک پهپاد شناسایی از نوع بیرد ایی است  عموم این پهپاد ها توسط سامانه پانتسیر اماراتی سرنگون شده اند دو هفته پیش هم یک هواپیمایی رزمی -آموزشی ال 39 نیروهای دولت وفاق سرنگون شد . البته پهپادهای ترک هم چندین حمله بر علیه ادوات نظامی وغیر نظامی ترتیب داده اند

 

thumb_EVVAnUdXkAA05WW.jpgthumb_EU1JWGQWsAI6-Ag.jpgthumb_EU5gSz5XYAAPwQ0.jpg

thumb_EU5gcTDWAAYGhP0.jpgthumb_EU5gcRDWAAAyvfF.jpgthumb_EVVAYJ2XQAA6KKU.jpg

 

 

ادوات هدف قرارگرفته توسط پهپادهای ترک از جمله آمبولانس

 

 

thumb_EVJGl3NUEAAwPf9.jpgthumb_EUlcFq3U8AErtV9.jpgthumb_EUlcE3VVAAE8Aaq.jpg

 

thumb_EVXQe-iX0AAsXs2.jpgthumb_EVXQe-oXYAEWV_1.jpgthumb_EVXQe-hWAAE1DG2.jpg

 

thumb_EU-K6UAWoAAiAoK.jpgthumb_EU-K6UFWkAA6APh.jpg

 

 

حمله هوایی نیروهای خلیفه به مقر فرماندهی دولت وفاق در ابوقرین

 

 

thumb_55417.jpgthumb_EVUGWn-XQAAK5Ze.jpgthumb_EVS-N3KX0AEogCL.jpg

thumb_EVQY7WlUYAE7DPO.jpgthumb_EVUGWn2XQAAEByH.jpg

 

هدف قرار گرفتن فرودگاه معیتیقه توسط راکت اندازهای قوای خلیفه

 

thumb_EVBZrZOWkAEs6hh~0.jpgthumb_EVBZqwIWAAMCNLl~0.jpgthumb_EVBZsTAWkAcZgXB~0.jpg

 

 

جدیدترین تصویر از حضور سیستم پانتسیر اماراتی در لیبی البته به نظر میرسد این سامانه در بخش رادار آسیب دیده باشد

 

EVTs43iXsAEqau3.jpg

 

 

 

ویرایش شده در توسط aminor
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

نیروهای دولت الوفاق لیبی حملات خودبه نوار ساحلی را آغاز کردند و کنترل شهر صرمان را به دست گرفتند

 

خبرنگار الجزیره گزارش داد که نیروهای دولت الوفاق حمله گسترده ای به نوار ساحلی در غرب لیبی را آغاز کردند و گفتند که آنها منطقه المطرد ، مهم ترین  سنگر نیروهای  خلیفه حفتر را تصرف کردند.

در جبهه مصراته در شرق طرابلس ، سخنگوی نیروهای دولت الوفاق از ساقط کردن دو پهپاد و یک بالگردمتعلق به نیروهای حفتر در منطقه   "ابوقرین" در شرق شهر مصراته خبر داد.

سخنگو همچنین گفت: سه نفر از نیروهای حفتر که در هدف قرار دادن غیرنظامیان در طرابلس و "ابو قرین" دخیل بودند ، در سقوط این هلیکوپتر کشته شدند که سعی در هدف قرار دادن نیروهای  الوفاق داشت.

منابع الجزیره تأیید کردند که نه نفر از نیروهای الوفاق و بیش از سی نیروی   خلیفه حفتر   از جمله تعدادی از نیروهای  سودانی" الجنجوید" و نیروی هایی از  چاد کشته شدند ، در این درگیری ها  نیروهای الوفاق از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کردند ، و اقدام به انجام تعدادی  حملات به مراکز تجمع  نیروهای حفتر کردند.  

 

نیروهای دولت الوفاق  همچنین پس از بمباران هواپیماهای بدون سرنشین و پیشروی نیروهای زمینی ،  شهر صرمان ، غرب پایتخت طرابلس را تصرف کردند.

یک منبع نظامی از نیروهای الوفاق به خبرنگار الجزیره گفت: این نیروهاتجهیزات و مهمات زیادی از مقرهای نیروهای حفتر در صرمان بدست اوردند و علاوه بر کشته و زخمی های نیروهای حفتر  تعدادی از آنها را نیز اسیر کردند.

سخنگوی ارتش لیبی ، سرهنگ محمد قنونو ، به نیروهای حفتر در شهر صبراته ، غرب پایتخت ، طرابلس ، هشدار داد که خود و اسلحه شان راتسلیم کنند.

قنونو  - در یک نشست مطبوعاتی -   به نیروهای حفتر یک  محاکمه عادلانه و سریع را قول داد ، در غیر این صورت زمان از دست خواهد رفت وی همچنین افزود که نیروهای الوفاق به عملیات نظامی خود ادامه خواهند داد.        

 

 

مصطفی المجعی ، سخنگوی مرکز رسانه ای عملیات البرکان الغضب( آتشفشان خشم ) - به آناتولی گفت: "نیروهای دولت الوفاق  لیبی وارد مرکز شهر صرمان شده اند و آنها در حال تلاش برای تصرف کل شهر هستند."

المجعی توضیح داد که نیروهای الوفاق کنترل اداره امنیت ملی و دفتر مرکزی تحقیقات جنایی نیروهای حفتر را در صرمان  به دست گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای دولت الوفاق سلاح ها و وسایل نقلیه نظامی - از جمله وسایل زرهی - متعلق به حفتر را به غنیمت گرفتند.

 

 

منبع :  

 

https://www.aljazeera.net/news/politics/2020/4/13/ليبيا-حكومة-الوفاق-الشريط-الساحلي-صرمان-حفتر

 

ویرایش شده در توسط HAMAD2012
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله........

 

26 فروردین 1399

 

پیشروی های نیروهای دولت وفاق در نوار ساحلی غربی طرابلس

 

روز گذشته نیروهای دولت وفاق بعد از ماهها که در حالت تدافعی به سر می بردن دست به یک حمله غافلگیرانه زده و موفق شدن تقریبا تمام نوار ساحلی غربی طرابلس  را پاکسازی کنند . در این حملات چند شهرک از جمله صرمان /مصراته/ العجیلات/ الجمیل و زلطن به تصرف نیروهای دولت وفاق در آمده .این در حالی ایست که فشار نیروهای خلیفه در جنوب طرابلس همچنان ادامه دارد . عمده تمرکز قوای حفتر در حومه طرابلس بوده و   درگیریهای چندانی در نوار ساحلی غرب طرابلس رخ نداده  در واقع با پاکسازی صرمان و مصراته نیروهای حفتر به سمت فرودگاه الوطیه   عقب نشینی کرده اند

 

 
EVf2jgvWsAAjz53_-_Copy.jpg
 
 نقشه قبل وبعد از عملیات + غنائم و خسارتها
 
thumb_EUyDZxQWkAA68on.jpgthumb_EVgA2NmX0AI-QtB~0.jpg
 
 
thumb_EVaZyEDWAAYwn8i.jpgthumb_EVaZyVDWkAQ3Epx.jpgthumb_EVfoUk-XgAA9jPI.jpgthumb_EVfXRCKXsAAEhVv.jpgthumb_EVfXTp_XkAE6bpB~0.jpg
 
 
یک بالگرد میل 35 نیروهای خلیفه حفتر در اطراف ابو قریان  سرنگون شده و حداقل دوخدمه آن کشته شدن برخی منابع از کشتهشدن هر سه خدمه این هواگرد صحبت کرده اند + سرنگون شدن یک پهپاد دیگر TB2  ارتش ترکیه در لیبی
 
thumb_EVfUzObX0AQe9RR.jpgthumb_EVi_fvAXsAIcB7R.jpgthumb_EVi_hrTWoAAd0KZ.jpg
 
 
هفته گذشته هواگردهای نیروهای دولت وفاق فرودگاه ترهونه را مورد حمله قرار دادند . به نظر میرسد در این حمله یک هواپیما ترابری 
آنتونف 32 منهدم شده است . مشخص نیست که حمله توسط پهپادها بوده ویا هواگردهای رزمی سرنشین دار (ال 39)
 
thumb_987411~0.jpgthumb_EVaqy31WoAA0vyz.pngthumb_EU3GMwRXsAMyz-c.jpg
 
ویرایش شده در توسط aminor
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

دولت الوفاق  نیروهای خلیفه حفتر  را در پایگاه هوایی الوطیه هدف قرار داد

 

 

خبرنگار الجزیره در طرابلس از منابع میدانی گزارش داد که نیروهای دولت الوفاق به سمت حومه پایگاه الوطیه در شمال غربی کشور پیشروی کرده اند و منتظر فرمان  برای شروع عملیات تصرف  آن  ، پس از بمباران هوایی که علیه نیروهای  خلیفه حفتر که  در آنجا مستقر هستند.

 محمد قنونو سخنگوی نیروهای دولت الوفاق در صفحه فیسبوک  مربوط به عملیات برکان الغضب  گفت: نیروی هوایی لیبی  حملاتی علیه ، بقایای شبه نظامیان فراری حفتر  را در پایگاه الوطیه   ، در 140 کیلومتری جنوب غربی طرابلس  انجام داده است.

پایگاه هوایی الوطیه بزرگترین پایگاه نظامی در منطقه می باشد که  از غرب پایتخت طرابلس تا مرز تونس است و شش سال پیش توسط شبه نظامیان وفادار به حفتر تصرف شد  ، و آن را به مرکزی برای هدایت عملیات  کشورهای غربی و نقطه ای برای تجمع نیروهای  شرق لیبی ،  همچنین برای بمباران تعدادی از مناطق طرابلس مورد استفاده قرار می گرفت.

نیروهای الوفاق پس از درگیری های شدید با نیروهای حفتر، تسلط کامل سواحل غربی را به دست گیرند ، و  آرامش برشهرهای صرمان ، صابراته  و العجلات پس از تصرف  انها توسط  نیروهای الوفاق ، حاکم است .



فائز السراج ، رئیس شورای ریاست  دولت الوفاق ، امروز با فرماندهان نیروهای خود دیدار کرد تا وضعیت میدانی را ارزیابی  ، و در مورد اقدامات مرحله بعدی عملیات و روشهای اجرای آن مشورت کنند ، این جلسه  پس از آنکه نیروهای الوفاق ،  تواستند کل سواحل غربی ،  تا مرز با تونس را تصرف کنند ، برگزارشد

در این جلسه سرلشکر
أسامة جويلي ، فرمانده منطقه غرب و مسئول  اتاق عملیات مشترک ، سرلشکر محمد الحداد ، فرمانده منطقه مرکزی و سرلشکر عبدالباسط مروان ، فرمانده منطقه طرابلس حضور داشتند.السراج در سخنرانی خودقول داد كه نقشه های شومی را كه او پایتخت های خیانتکار (قاهره و ابوظبی)  نامید و هواپیماهای خود را برای بمباران شهرهای لیبی ، ارسال میکنند ، خنثی كند.

نیروهای الوفاق کنترل شهر زلیتن ، در شرق پایتخت  طرابلس ، و شهرهای
مِطْرِدْ وصُرمان و صبراتة و العجيلات والجميل و راقدالين را به دست گرفتند. همچنین وسایل نقلیه و سلاح های مصری و اماراتی را موفق شذن به غنیمت بگیرند.     

 

 

این پیشروی مهم  برای  نخستین بار  از زمانی است که نیروهای خلیفه حفتر  عملیات  خود را برای تصرف شهر طرابلس در اوایل آوریل سال گذشته آغاز کردند.

محورهای نبرد بین نیروهای الوفاق و نیروهای حفتر ، پس از توافق امنیتی و نظامی بین دولت الوفاق و ترکیه ، ازحدود  دو هفته  گذشته شاهد تغییر موازین قوا به نفع الوفاق بوده است ، زیرا هواپیماهای بدون سرنشین نقش اساسی در این تغییر  به نفع نیروهای الوفاق داشتند. 
 

 

دیروز دیروز ، خالد المشری ، رئیس شورای عالی امور دولت الوفاق اظهار داشت كه دولت الوفاق  مسافت 500 كیلومتر را در ساحل دریا به دست گرفته است ، و اینكه "و عملیات آزادسازی بقیه شهرها  مانند  شهر ترهونه " ادامه دارد.

المشری در مصاحبه با الجزیره با بیان اینکه این پیشرفت میدانی در ترسیم نقشه ژئوپلیتیکی لیبی اهمیت دارد ، اظهار داشت: "پیشروی که امروز به دست آمده است ، راه را برای آزادسازی کل مناطق جنوبی هموار می کند و نظر کشورهای غربی را در تعامل با خلیفه حفتر تغییر میدهد"         .
ویرایش شده در توسط HAMAD2012
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

یک افسر امنیتی و تعدادی از افراد مسلح در درگیری هایی در قاهره کشته شدند

 

تلویزیون دولتی مصر با بیان اینکه یک افسر سازمان امنیت ملی در جریان درگیری های  بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح در منطقه  الأميرية  در قاهره کشته شده است ، افزود: در جریان این درگیری ها  تمام ستیزه جویان نیز کشته شدند.
 
وزارت کشور مصر در بیانیه ای تأیید کرد که "کنترل اوضاع را در دست گرفته است و توانست به ساختمانی که شبه نظامیان به آن پناه بردن حمله  وهمه افرا مسلح را  از پای در آورد."
 
پیش از این ، برخی منابع به الجزیره گفتند که نیروهای امنیتی مصر ورودی ها و خروجی های منطقه الامیریه را که از ساعت پنج عصر آغاز شده بود بستند و این عملیات ابتدا با حضور نیروهای پلیس آغاز  و سپس نیروهای ضد تروریستی و افسران عملیات ویژه  به آن پیوستند.
 
پلیس به مردم منطقه هشدار داد که با توجه به ادامه درگیری ها با افراد مسلح ، به پنجره ها نزدیک نشوند و تعدادی آمبولانس به محل درگیری ها رسیدند.
 
منابع از منطقه الامیریه  نیز گزارش دادند که برق  منطقه قطع شده است ، و نیروهای  امنیتی زیادی با شروع درگیری ها وارد منطقه شدند.  

 

منبع:

 

https://www.aljazeera.net/news/politics/2020/4/14/مقتل-ضابط-أمن-ومسلحين-في-اشتباكات-بمنطقة-الأميرية-بالقاهرة

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موضوع قابل توجه در چند درگیری اخیر نقش پررنگ و تعیین کننده پهپادهاست. البته باید موشکافی بشه مطلب. چرا در این دو درگیری (ادلب و لیبی) موفقیت پهپادها(منظور ترکیبی و خصوصا پهپادهای مسلح و سنگین هست) تا این حد بیشتر بود در حالیکه قبلا از پهپادها در سوریه و لیبی و یمن(توسط امارات و عربستان) هم استفاده شده بود.

 

هرچند اطلاعات ما کامل نیست و اینکه تمام موفقیتها هم فقط حاصل حضور پهپادها بوده قاعدتا اینطور نیست ولی با این فرض میشه اینطور دید وقایع را:

 

ترکیه بر خلاف نبردهای دیگه که عمدتا به صورت نیابتی انجام میگیره، در این دو حادثه به صورت مستقیم ورود کرده. یعنی نیروی پهپادی خودش را به شکلی گسترده وارد کارزارها کرده که در ادلب مستقیم از سرزمین اصلی پشتیبانی و پروازها انجام میشد و میشه گفت تمام توان پهپادی را میتونست سازمان بده و این در کیفیت و کمیت قاعدتا متفاوت هست با حضور چند فروند پهپاد در یک میدان نبرد اون هم با نیروی مستشاری و در لیبی هم حتی میشه گفت به علت نزدیکی تقریبی مرزها و همسایگی دریایی و همینطور در اختیار داشتن چندین پایگاه نظامی و یک پیمان نظامی رسمی تا حد زیادی با تمام قوا در این حوزه مستقیم وارد شده با نیروی پهپادیش.

 

در این نبردها پهپادها ضد نیروهای کلاسیک و شبه کلاسیک و پایگاه های تقریبا ثابت و زرهی های حجیم و کند مورد استفاده قرار گرفته و عنصر غافلگیری ( چیزی که این نیروها تا قبل از این باهاش مواجه نبودند در این حجم و حالا با اضافه شدنش و شیوه رزم کلاسیکشون دچار سردرگمی شدند ) باعث شده که تاثیرپذیری نیروهای مدافع به شدت افزایش پیدا کنه.

 

در این نبردها سلاح موثر پدافندی به شکل کاملش حضور نداشته، یعنی هم در سوریه یک رینگ و سامانه کامل پدافندی وجود نداره و هم در لیبی و هر دو از سیستمهای هرچند مدرن ولی کم تعداد برد کوتاه نقطه ای استفاده میکنند که خب نشون داد این نبردها اصلا در برابر هجوم پرتعداد ( پرتعداد را میشه با توجه به حجم اخبار ساقط شده ها و تعداد پروازها در سوریه و البته عملیاتهای روتین پهپادی ترکیه در این دو سال گذشته ( و تازه شرایط غیرجنگی) حدس زد که در رادارهای عمومی فقط در یک منطقه تا 5 یا 6  پهپاد هم دیده میشد ) پهپادها کارا نیستند و خیلی راحت یا غافلگیر میشند یا اوت نامبر.

 

در پایان باید به این نکته توجه کرد که اعتماد به نفس اردوغان و آگاهی از نقاط ضعف جبهات درگیر ( در این مورد در برابر پهپادهاش) میتونه اون را سوق بده به حرکت های هیجانی! تر. باید خصوصا در سوریه برای این نقطه ضعف فعلی یک راه حل فوری و ابتکاری یافت ( مشخصا فارغ از پروژه های زمان بر و بسیار سخت مثل پدافند یکپارچه که بیشتر از این جهت امکان نداره که اسراییل مترصد فرصت هست تا هر فازش را بمباران و نابود کنه و امکان شکل دادنش را نده) خاصه اینکه به موعد راه اندازی و عملیاتی کردن اس-400 ترکیه هم زمانی نمونده.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.