EMPEROR

تحلیل و پیگیری تحولات شمال افریقا ( لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و مصر )

Recommended Posts

37 minutes قبل , aminf14 گفت:

خب گره لیبی گره پیچیده ی خورده و حضور مصر، ترکیه، روسیه، رژیم سعودی ، امارات و دیگر کشورها میدان جالبی را رقم زده باید از ای موقعیت استفاده کرد و غده سرطانی ادلب رو ریشه کن کرد چون ترکیه نمی تونه همزمان در چند جبهه بجنگه و حتی روسیه هم اگر ماجرا پیش بره کارت های اصلی رو در سوریه رو می کنه چون منافع گسترده تری داره. پیش باید تا وقت هست استفاه وافر رو برد.

 

من حضور پر رنگی از سعودی ها در لیبی نمی بینم.

امارات چه در یمن چه در لیبی قدرت درجه ۲ هست و به تنهایی نمیتونه با قدرت های سطح ۱ سر شاخ بشه.

 

یک وجه مهم در جنگ و تعیین قدرت نظامی ، اقتصاد هست که از این منظر ترکیه در موضعی کاملا برتر قرار میگیره، به لحاظ توسعه فناوری هم در سطح بالاتری هستن. شاید فاکتورهای انسانی نظامی مصر با پشتیبانی اقتصادی امارات بتونه اون ها رو‌در سطح تقریبا متعادلی نسبت به ترکیه قرار بده وای باز هم به نظرم کم میارن.

 

عواملی که کفه رو به سمت مصر سنگین می کنه یکی مرز زمینی گسترده با لیبی، و دومی حضور مهره تغییر دهنده ای مثل روسیه هست.

 

البته باید دید روس ها تا چه حد تمایل به حضور و نقش آفرینی جدی در میدان بازی دارن یا اینکه دارن صرفا بهره برداری مالی می کنن با فروش تجهیزات و خدمات نظامی به مدد تامین مالی امارات.

ویرایش شده در توسط M-ATF
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, M-ATF گفت:

 

من حضور پر رنگی از سعودی ها در لیبی نمی بینم. امارات چه در یمن چه در لیبی قدرت درجه ۲ هست و به تنهایی نمیتونه با قدرت های سطح ۱ سر شاخ بشه. یک وجه مهم در جنگ و تعیین قدرت نظامی ، اقتصاد هست که از این منظر ترکیه در موضعی کاملا برتر قرار میگیره، به لحاظ توسعه فناوری هم در سطح بالاتری هستن. شاید فاکتورهای انسانی نظامی مصر با پشتیبانی اقتصادی امارات بتونه اون ها رو‌در سطح تقریبا متعادلی نسبت به ترکیه قرار بده. عواملی که کفه رو به سمت مصر سنگین می کنه یکی مرز زمینی گسترده با لیبی، و دومی حضور مهره تغییر دهنده ای مثل روسیه هست. البته باید دید روس ها تا چه حد تمایل به حضور و نقش آفرینی جدی در میدان بازی دارن یا اینکه دارن صرفا بهره برداری مالی می کنن با فروش تجهیزات و خدمات نظامی به مدد تامین مالی امارات.

حالا میزان دخالت این کشورها متفاوته ولی در هر تغییر و کشمکشی که در خاورمیانه رخ میده شک نکنید یکی از عوامل ایجاد کننده اش سعودیه. حالا ممکنه این دخالت در قالب مستقیم باشه و یا حمایت مالی و پشتیبانی های ممختلف که سعودی ها از این حیث نشون دادن کم فعال نیستن و امارات و قطر هم همین رویکرد رو حدودا داشتن با شدت و ضعف. در مورد ترکیه الان وضع ترکیه خوبه ولی این حالت که ترکیه خودش رو لولوی هر خرمنی کرده و حتما هم دخالتش مفید و همراه با پیروزی نیست باعث میشه بعدا ترکیه در داخل با بحران مواجه شه. در مورد روسیه موافقم و نهایت دخالتش همین معرفی محصولات یا ناخنک زدنی به کیک پیروزیه. میدان اصلی دخالت روسیه سوریه است و امیدوارم دست از این زد و بندهاش برداره و کار شورش داخلی سوریه تموم شه. 

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

به نظر شما آیا لیبی محل تسویه حساب هواداران اخوان المسلمین با موافقان اخوان المسلمین شده است ؟ اگر کار به درگیری مصر و ترکیه در لیبی بکشد ، اخوان المسلمین داخل مصر چه خواهند کرد ؟

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

ملاقات   سفیر  آمریکادر لیبی Richard Norland  و فرمانده آفریکام General Stephen Townsend با فایز السراج  

 

 

EbIMz88XsAIXiJN.jpg

 

 

EbIMzikWoAUjLMV.jpg

 

EbHaIZaWoAIomqp.jpg

 

EbG5QH-WsAElluF.jpg

 

 

EbG5RREXYAAs24a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 10 تیر 1399 در 09:13 , HAMAD2012 گفت:

بهار عربی کلا یکسری سلسله فجایعی هست که فقط باعث خرابی های بیشتر و به نوعی از چاله به چاه افتادن ملت های مسلمان بوده وهست...

شاید اسما ازش به عنوان بهار یاد بشه ویا در کشور ما به طرز عجیبی ازش تمجید بشه وبا افتخار توصیفش کنن ولی عملا هیچ  فایده ای برای جامعه ی اسلامی نداشته.

و کلا اکثرشون شون یک روال رو طی کردند و میکنند

ابتدا هرج ومرج و در نهایت دوحالت وجود داره:1.سرکوب کردن مخالفان که اتیش زیرخاکستر رو بیشتر میکنه

2.یا ایجاد کودتا ویا درگیری های داخلی که مشخصه توسط چه کسانی هدایت میشه!

در معدود مواردی حالا مثل عمان به صورت مقطعی شاید بازخورد مثبتی داشت ولی در مجموع کلا فلاکت به بار آورد.

درلیبی هم خیلی وقته نشونه های تجزیه دیده میشه و به نظرم به زودی آمریکا حالا به هر طریقی هست برای کنترل اوضاع لیبی(ایجاد توازن بین طرف های درگیر)اقدام میکنه.

وحتی ممکنه اتحادیه اروپا هم به فکر یه چاره(درگیری که نه ولی اعمال فشار یا کمک گرفتن از ابرقدرت ها)بیافته.

ولی لیبی دیگه رنگ آرامش رو به خودش نخواهد دید با توجه به سناریویی که شما زحمتشو کشیدید و توضیح دادید. به هرحال جنگ سر انرژیه...روسیه عمرا بخواد بازار انرژیش تو اروپا رو از دست بده...

ویرایش شده در توسط Gunslinger
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همانند داستان‌های سال ۵۷ کشور خودمان، موضوع خیلی پیچیده تر از این حرف ها است. بصورت تصادفی در فضای مجازی به چیزی برخوردم که بد ندیدم با دوستان به اشتراک بگذارم. ببینید چگونه یک شرکت اروپایی دست اندرکار صنایع فولادسازی درباره آینده انرژی کشورهای شمال آفریقا بحث کرده است. نظام سرمایه داری این گونه برای جهان برنامه ریزی می کند:

1dxq_4c80020b-b872-433b-8b13-53fc89fd495

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبر

سوگند وفاداری صدها مزدور سوری به رجب طیب اردوغان در طرابلس

پ.ن : نگاه ها به لیبی هم دوخته خواهد شد با شیطنت های روز افزون ترکیه و آمادگی مصر برای مداخله.


طنز تلخ: یکی نیست به رجب جون بگه کپی کردن از دیگران ممنوع؟ :mellow:<_< ( اشاره به سوگند وفاداری به هیتلر قبل از ج.ج 2 )

منبع: Libya Review
برای مشاهده ویدیو بر روی لینک ( متن ) کلیک کنید.
خبرا مستقلا توسط مترجم تایید یا رد نمیشه اما منبع به نسبت مطمئنی هست LR.

ویرایش شده در توسط AM4
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله........

 

31 مرداد 1399

 

هدیه ناخواسته

 

به تازگی تصاویری توسط پهپادهای ترک در لیبی ضبط شده است که در ان یک بالگرد میل 17 نیروهای قوای خلیفه را در  منطقه ایی بیابانی نمایش میدهد. در واقع این تصاویر مربوط به یک بالگرد میل قوای حفتر است که به علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در اطراف شهر سرت شده است منطقه ایی که این بالگرد به زمین نشسته است در بین خطوط نیروهای دو طرف واقع شده است . منابع دولت وفاق مدعی به غنیمت گرفتن این بالگرد هستن اما بعد از گذشت چند روز تا کنون هیچ تصویری دراین رابطه منتشر نکرده اند

 

Efz3MoXXgAkGkL_.jpg

 

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اهدا تجهیزات نظامی ترکیه به سومالی

IMG_20200903_122815.jpg

 

ترکیه در هفته گذشته 12 دستگاه وانت تکنیکال به همراه 9 دستگاه امرپ  Kirpi-1 را به ارتش سومالی اهدا کردند. هدف ترکیه از اهدا این تجهیزات نظامی تقویت ارتش سومالی برای مبارزه با تروریست های الشباب وابسته به القاعده است.  حسنعلی محمد وزیر دفاع سومالی و ژنرال اوداوا یوسف راگه فرمانده نیروهای مسلح سومالی کمک نظامی ترکیه را در مراسمی در موگادیشو پایتخت برگزار شد دریافت کردند. سفیر ترکیه در سومالی محمد يلماز و دیگر مقامات دولت سومالی نیز در این مراسم حضور داشتند. این تجهیزات نظامی در  اختیار  واحد ویژه سومالی ، یعنی Gorgor (عقاب) قرار داده میشوند. این نیروها توسط  دولت ترکیه نیز مورد اموزش قرار می گیرند تا بتوانند از این تجهیزات استفاده نماییند.  راگه فرمانده نیروهای مسلح سومالی گفت: "امروز ما اینجا هستیم تا جدیدترین نفربرهای زرهی مدرن را از کشور دوست و برادرمان ترکیه دریافت کنیم و از ترکیه برای حمایت از ارتش و کشورمان تشکر می کنیم." يلماز  سفیر ترکیه در سومالی گفت:" ترکیه به پشتیبانی از سومالی ادامه خواهد داد". روابط ترکیه و سومالی طی سالهای گذشته موفقیت های زیادی را تجربه کرده اند و ترکیه به عنوان بخشی از استراتژی همکاری خود ، یک سوم نیروهای نظامی سومالی را آموزش داده است. دو کشور علاوه بر همکاری های نظامی ، در زمینه بهداشت ، آموزش و سایر بخش ها نیز شریک هستند.  یلماز در اوایل ماه جاری اظهار داشت که روابط تاریخی بین ترکیه و سومالی از سالها قبل آغاز شده است اما پس از سفر رسمی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به موگادیشو در سال 2011 زمانی که این کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد ، توسعه بیشتری یافت. يلماز در ادامه گفت: "سفر رئیس جمهور ما در سال 2011 به سومالی سرنوشت این کشور را تغییر داد و روابط دوجانبه را به سطح جدیدی رساند." وی گفت كه سومالی پس از دیدار رئیس جمهور اردوغان "مورد توجه قرار گرفت".

 

IMG_20200903_122808.jpg

ژنرال اوداوا یوسف راگه فرمانده نیروهای مسلح، حسنعلی محمد وزیر دفاع سومالی و محمد يلماز سفیر ترکیه در سومالی در مراسم اهدا تجهیزات نظامی
IMG_20200903_122817.jpg IMG_20200903_122813.jpg 54523~0.jpg

 

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Crash گفت:

ترکیه در هفته گذشته 12 دستگاه وانت تکنیکال به همراه 9 دستگاه امرپ  Kirpi-1 را به ارتش سومالی اهدا کردند. هدف ترکیه از اهدا این تجهیزات نظامی تقویت ارتش سومالی برای مبارزه با تروریست های الشباب وابسته به القاعده است.

 

 

در سوریه همکاری با القاعده در سومالی مقابله با القاعده! :) فقط از اردوغان برمیاد. البته داره عاقلانه رفتار میکنه، همین حالا هم با تمام خدماتش به القاعده در سوریه گاهی القاعده جفتک میندازه و برای همین دوست نداره در کل منطقه قدرت القاعده زیاد بشه چون القاعده سوریه ممکنه اونوقت فکرهای دیگه ای در سر داشته باشه جز مزدوری برای ترکیه و اجرای فرامین (بماند از روز اول تا تنها کشوری بود که رسما با داعش همکاری رفاقتانه داشت از مبادلات اقتصادی تا نظامی و لجستیکی و اگر نبود الان معذوریتها باز بدش نمیاد برای توازن قوا بین القاعده و داعش از هر دو حمایت کنه)

 

البته یک بخش دیگش به رقابتش با امارات برمیگرده در منطقه. امارات در کشورهای آفریقایی خصوصا در مجاورت دریای سرخ و تنگه عدن سرمایه گذاری وسیعی کرده و همین امروز هم قبایل شبوه یک تظارهات بزرگ در حمایت از جنوبی ها و امارات (فکر کنم تصاویر بن زاید بود در دستانشون) داشتند ضد صالح.

حساب کنیدجیبوتی و جنوب یمن و جزیره سقطری و اریتره و سودان و همپیمانی با مصر چه قدرتی برای امارات در اون منطقه ایجاد کرده. کم و زیاد تو هر کدوم سرمایه گذاری داشته و جایی مثل جنوب یمن و جزایرش که کاملا در اختیار گرفته. دقیقا هم به شیوه خود ترکها در سوریه و تلاشش در عراق و لبنان با ترکمن ها.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وزارت دفاع آمریکا مجوز فروش سیستم ضد موشکی و مقابله مادون قرمز را برای پرنده های مقیاس بزرگ* را (طبیعتا بخشی برای حفاظت ویژه برای سیسی جانشون!) از وزارت خارجه دریافت کرد.

 

Egypt_to_protect_Airbus_340-200_Head-of-

 

 

سفارش حکومت مصر شامل یک سامانه AN/AAQ-24(V)N  برای ایرباس A340-200 ریاست جمهوری است.

 

*Large Aircraft Infrared Countermeasures (LAIRCM)

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.