Sami1993

تحليلي بر توان رزمي و عملياتي نيروي هوائي سوريه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قسمت دوم 
 
در عين حال هنوز دو قرارداد ديگر با محتواي مرمت و بازسازي جنگنده هاي MiG-23MLD و نيز انتقال روش هاي به مراتب پيشرفته ترتعمير و نگهداري هواپيماها وجود دارد . به صورت سنتي ، هواپيماهاي روسي پس از رسيدن به زماني مشخص ، چك ، بررسي ، رسيدگي هاي لازم و نيز اورهال را دريافت مي كنند. برخي قطعات ويژه ، صرفا براي مدت زماني مشخصي عمر مي كنند و اين قطعات در جريان عمليات چك و اورهال برداشته مي شوند. در سالهاي اخير شيوه هاي نگهداري و اورهال پيشرفته تري مورد استفاده قرار مي گيرد كه براي قطعات مشخص ذكر شده با ساعات كاركرد محدود امكان ادامه كار را پس از گذراندن آن ساعات مي دهد . كارخانه هواپيما سازي MiG از سال 2009 به نيروي هوائي ارتش سوريه كمك كرده تا اين شيوه پيشرفته نگهداري را مستقر سازد . بكارگيري اين روش جديد در زماني بهتر از آن امكان پذير نبود چرا كه هم اكنون در جريان جنگ خانگي ، نيروي هوائي سوريه بهترين منفعت را از آن مي برد. قرارداد فوق به همراه ( قرارداد) انتقال حدود 30 فروند MiG-23MLD جمهوري بيلاروس به نيروي هوائي سوريه امكان داده تا هنوز بر روي اين نوع جنگنده شديدا حساب كند .


 
normal_op9lgsm7tipzgue1ojgw.jpg
يك فروند از جنگنده هاي MiG-23MLD كه قبلا متعلق به بلاروس بوده به همراه خلبانش در تصوير مجهز به پرتابگرهاي چف / فلير مشاهده مي گردد.


پس از انهدام دو هواپيماي L-39 در پايگاه هوائي نيرب ، حداقل يك فروند L-39 ديگر در پايگاه ديرالزور مستقر شده تا در ضد حملات بر عليه نيروهاي داعش مشاركت نمايد. از آنجائيكه عمليات و نگهداري اين هواپيماها ساده است ، مي توان آنها را به راحتي در هر نقطه از سوريه مستقر نمود. 
 

normal_8owg9t9bd72xuctc5pap.jpg

يك L-39 را كه به تازگي عمليات اورهال و رنگ آميزي جديد را در مجتمع صنعتي كارخانه به پايان رسانده در تصویر مشاهده مي فرمائيد.


تعداد زيادي از هواپيماهاي L-39 براي حمل غلاف هاي راكت انداز جديد 80 ميليمتري B-8 سيم كشي شده اند . سلاحي كه استاندارد اين هواپيماها نبوده است .
 

normal_m4rlc6d5v5r7y4jau2zj.png

يك فروند L-39ZO  مجهز به غلاف B-8 را كه در پايگاه حماء استقرار يافته در در تصویر مشاهده مي فرمائيد.


در حاليكه اين هواپيماها در مراحل اوليه جنگهاي داخلي بسيار فعال بوده اند اما يكي از پايگاه هاي استقرار اين هواپيماها توسط شورشيان جيش الاسلام تصرف شد . اين شورشيان بعدها تلاش كردند تا حداقل 4 فروند ديگر از اين هواپيماها را كه از پايگاه هوائي جيره به چنگ آورده بودند عملياتي سازند. به نظر مي رسد كه اين پروژه توسط نيروهاي داعش نيز پس از تصرف چند پايگاه هوائي دنبال شده باشد . دولت بشار الاسد نيز با انتشار خبر انهدام دو فروند از هواپيماهاي L-39 شورشيان داعش با زيركي از اخبار منتشره فوق به نفع خودش بهره برداري نمود :

"در رابطه با تصرف سه فروند جت در پايگاه هوائي شهر حلب توسط تروريستها ، ..... اين سه هواپيما قديمي بوده كه پس از انجام آزمايش توسط تروريستها ، ارتش عربي سوريه به سرعت دو فروند از آنها را بر روي زمين منهدم نمود."

از آنجائيكه ارتش عربي سوريه از هيچ سمتي حتي در نزديكي پايگاه هوائي مزبور مستقر نيست ، هر اقدامي بر عليه نيروهاي داعش مي بايست توسط SyAAF صورت گرفته باشد . اما اين پايگاه مملو از لاشه حدود 60 فروند هواپيماي اسقاطي است ، بنابراين بسيار غيرمحتمل است كه نيروي هوائي سوريه قادر به شناسائي و انهدام هواپيماهاي L-39 مستقر در پايگاه جيره بوده باشد ، خصوصا آنكه اين هواپيماها بيشتر اوقات در آشيانه هاي بتوني مستحكم مستقر هستند. اگرچه از نوامبر سال 2013 وجود دو فروند هواپيماي L-39 عملياتي در اختيار شورشيان تائيد شده بود اما نيروي هوائي سوريه آن را به طور كامل رد كرده است . يكسال بعد ، هنگامي داعش تلاش كرد تا هواپيماهاي مزبور را به پرواز درآورد ، بي درنگ اين هواپيماها تبديل به اهدافي با اولويت بالا شدند.

 
normal_dpda64io8eqmclzq2xj1.png normal_yiaunw5w3bl2l9j6y0ih.png
دو فروند هواپيماهاي L-39 مورد بحث را در تصویر ( اندكي پس از تصرف توسط داعش ) مشاهده مي فرمائيد .


اما جنگنده هاي MiG-25 به عنوان عمده ترين رهگير نيروي هوائي سوريه در خلال چند سال گذشته فعاليت چنداني نداشته اند. تعداد دقيق اين جنگنده ها مشخص نيست اما حدود 40 فروند تخمين زده مي شود كه شامل گونه هاي MiG-25P ( بعدها به MiG-25PDS ارتقاء يافتند ) و MiG-25PD به عنوان رهگير ، و گونه هاي MiG-25R و RB به عنوان هواپيماهاي اكتشافي و گونه MiG-25PU به عنوان هواپيماهاي آموزشي مي باشند . بخش عمده اي از ناوگان نيرومند MiG-25 تا سال 2011 بتدريج متوقف شدند كه حدود 28 فروند اسقاط شده آن را مي شد در نوامبر سال 2013 در پايگاه T4 ( معروف به تياس ) مشاهده نمود. بخش ديگري از اين ناوگان را نيز مي شد در بيابان مشاهده نمود كه مشخص بود بيشتر اين هواپيماها ديگر پرواز نخواهند كرد. يكي از دلايل اين بالاي حجم خروج از خدمت ناوگان MiG-25 را مي توان آسيب پذيري ذاتي اين هواپيماها در مقابل سامانه هاي اخلال اسرائيل دانست .

 
a9omy7tumwgdzc7gtw22.jpg
در تصوير بالا در پايگاه هوائي T4 يك جنگنده MiG-25 در جلوي يك آشيانه و دو بمب افكن SU-24 را در پشت آن ملاحظه مي فرمائيد. مجددا در انتهاي تصوير يك جنگنده MiG-25 ديگر ديده مي شود (اين تصوير در اصل مقاله نبوده است )

 

pmd7o7ygfoecm9afhxjw.jpg

در تصوير بالا در پايگاه هوائي T4 تعدادي جنگنده MiG-25 را در يك خزش راه به صورت پارك شده مشاهده مي فرمائيد. در پشت آنها در ميان خاكريز يك جنگنده ديگر احتمالا از نوع SU-22 ؟ را مشاهده مي فرمائيد. (اين تصوير در اصل مقاله نبوده است )

 

hb221g8xpqbsyhxrxv70.jpg spb62ubqyue7b9ficumn.jpg m3dmdn7rokzyk91xi9ss.jpg

در تصاوير بالا تعدادي جنگنده MiG-25 را مشاهده مي فرمائيد كه در شرايطي بسيار نامناسب در بيابان هاي پايگاه هوائي T4 رها شده اند. (اين تصاوير در اصل مقاله نبوده اند) 


با اين وجود ويدئوي منتشر شده از سوي مخالفان در 8 آگوست 2012 نشان مي دهد كه احتمالا تعدادي از اين جنگنده ها هنوز عملياتي و در پايگاه هوائي تدمر ( معروف به پالميرا ) مستقر هستند. در ماه مارس 2014 و يكبار ديگر در آوريل همان سال جنگنده هاي MiG-25 مجددا پديدار شدند و در طي اين حضور ، يك فروند MiG-25PD(S) دو موشك آشيانه ياب حرارتي هوا به هواي R-40TD را به سمت روستاي عقريبات در استان حماء شليك نمود. موشك نخست پس از اصابت به زمين منهدم نشد ولي موشك دوم در ميانه راه و با حدود 5 كيلومتر فاصله از موشك اول در آسمان منفجر شد . يك هفته بعد دومين MiG-25 چهار فروند موشك R-40 ديگر را پرتاب نمود . سپس در همان زمان چهار پرتاب ديگر نيز صورت گرفت . اگرچه آزمايشات پرتاب موشك هاي هوا به هواي R-40 به سمت اهداف زميني در سال 2013 گزارش شده بود ، اما نتيجه تمام اين پرتاب ها يك چيز بود : شكست . اينكه نيروي هوائي سوريه از انجام اين آزمايشات دنبال چه چيزي بود هنوز يك سئوال باقيمانده است .
 

normal_1w2xsqu1y58270bhdusq.jpg

لاشه يكي از موشك هاي عمل نكرده R-40 در استان حماء[/size]


در ميان چيز هاي جديدي كه SyAAF دريافت نمود تجهيزات ( پايلونهاي )چند منظوره حمل مهمات براي جنگنده هاي MiG-25RB وجود داشت . هنگاميكه اين جنگنده ها به پايلون هاي مذكور مجهز مي شدند ، قادر به حمل 8 فروند بمب FAB-500T براي انجام ماموريت هاي زميني شان بودند ، هر چند دقت هدفگيري شان بد بود. اما با وجود تعداد كافي جنگنده هاي موجود MiG-25RB ، اين گونه سورتي ها مي تواند جايگزين پرواز بمب افكن هاي Su-24M2 شود كه در آنها نيازي به بمباران با دقت بالا وجود نداشته باشند . شاهدان عيني برروي زمين از پرواز هواپيماهاي جديدي در جريان جنگ داخلي خبر داده اند. اگرچه اين هواپيما راSu-25 گزارش كرده اند اما به نظر مي رسد آنها در اصلMiG-25 را مشاهده كرده اند.

يكي از گزارشات بدين شرح است :

در خلال دو روز گذشته نيروي هوائي رژيم حملات هوائي متعددي را انجام داد كه در اين حملات هواپيماهاي جديد Su-25 اقدام به بمباران از ارتفاع بسيار بالا نمودند ....
همچنين اين هواپيماها براي مدت طولاني بر فراز منطقه پرواز و از ارتفاع 5 كيلومتري اقدام به آتش نمودند كه در اين ارتفاع هدف قرار دادن آنها تقريبا غيرممكن بود......
گزارشگر افزود : سربازان ارتش عربي سوريه در نقاط ايست بازرسي كه در اطراف شهر خان الشيخ مستقر شده با اشتياق از زناني كه از آنجا عبور مي كردند مي پرسند : آيا هواپيماهاي جنگنده جديد را دوست داريد ؟


به طور خلاصه هنوز تعداد زيادي رهگير MiG-25PD ، هواپيماهاي شناسائي و بمب افكن MiG-25RB و نيز هواپيماهاي آموزشي MiG-25PU هنوز توسط نيروي هوائي ارتش سوريه مورد استفاده قرار مي گيرند. 
 

normal_gcjreuom43tdbt7w4am5.png

تصويري مربوط به قبل آغاز جنگ هاي داخلي يك رهگير MiG-25PD مجهز به دو تير موشك R-40 ( به همراه خلبان در جلوي تصوير ) را در ذيل مشاهده مي فرمائيد.

 

ادامه دارد ....

 

منبع

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام و تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایضا تسلیت ایام فاطمیه؛ 

و اما بعد،

مدتی میشه که به سبب تشدید فشار کاری فرصت بازدید فوروم و شرکت در مباحث دوستان رو از دست دادم. در این روزهای تعطیل که فراغتی حاصل شد و پس از مدتها چرخی تو تاپیک ها زدم به این مقاله جالب و فوق العاده مهم برخوردم و متاسف شدم که چرا در غیاب من همچنان در میلیتاری بر همون پاشنه سابق می چرخه و رونق تاپیک های زرد موجب غربت و به حاشیه رفتن تاپیک های مهم میشه.

واقعا به نظر دوستان اطلاعات ناب این تاپیک که برخی از اونها مثل ارتقای فالکروم های سوری به استاندارد اس.ام و تجهیزشون به موشک آر-77، ارتقای فنسرهای سوری به استاندارد ام-2، انتقال بی سر و صدای 30 فروند فلاگر بلاروسی به سوریه، ناپدید شدن ناگهانی فیترهای سوری از میدان جنگ و مهمتر از همه وجود گزارشاتی مبنی بر مشاهده جنگنده مشابه سوخو-25 در آسمان سوریه نمی تونه با کشور و نیروی هوایی ما هم بی ارتباط باشه جای کمترین توجهی رو نداشت ؟!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

حداقل 4 فروند ديگر از اين هواپيماها را كه از پايگاه هوائي جيره به چنگ آورده بودند عملياتي سازند.

جراح درسته..

============================

تنها امید نیرو هوایی سوریه تحویل 36 فروند Yak-130 هست که بر طبق گزارش ریانوتسی 9 فروندش تا الان باید تحویل داده شده باشه و اگه روسها بدقولی نکن مابقی اونها باید تا 2016 تحویل داده بشوند..

که احتمالا کمک خوبی برای از رده خارج کردن Mig-21 های اوراقی سوری خواهد بود..

به هر حال اون چیزی که در مورد SyAF به شدت نگران کننده است فشار سنگینی که بر روی دوش ناوگان بالگردی این نیرو گذاشته شده، انتقال نیرو و غدا و بشکه پرانی..

گزارش شده حتی از Mi-14 ها هم برای بشکه پرانی اخیرا استفاده شده گویا یک فروندش هم چند روز پیش در نزدیکی ادلب به علت نقص فنی سقوط کرد..

به نقل از حاج اقا اوریکس و تام کوپر گویا Su-22 های عراقی هم دچار اورهال سنگین در ایران شدند و به سوریه اعزام شده اند. این Su-22 ها اولین بار در بمباران شهر تلبیسه در ریف شمالی حمص دیده شده اند.

منتظر ادامه این مقاله هستم.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک سوال ، خرید های سوری یا بصورت کلی اولویت سرمایه گذاری های آنها در حوزه نیروی هوایی باید حول چه محوری باشد ؟ 

جنگنده رهگیر دفاع هوایی ، جنگنده بمب افکن های دوربرد ، جنگنده بمب افکن چند منظوره ، جنگنده بمب افکن پشتیبانی نزدیک ؟

پهپاد های نظارتی ، پهپاد های جاسوسی مخصوص ، MAV های میدان نبرد ، پهپاد های MALE چندمنظوره و ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط Generalmohammad، 5 فروردین 1394 - ????? ?? ????? ???? .
مخفی شده توسط Generalmohammad، 5 فروردین 1394 - ????? ?? ????? ???? .

یک سوال ، خرید های سوری یا بصورت کلی اولویت سرمایه گذاری های آنها در حوزه نیروی هوایی باید حول چه محوری باشد ؟ 

جنگنده رهگیر دفاع هوایی ، جنگنده بمب افکن های دوربرد ، جنگنده بمب افکن چند منظوره ، جنگنده بمب افکن پشتیبانی نزدیک ؟

پهپاد های نظارتی ، پهپاد های جاسوسی مخصوص ، MAV های میدان نبرد ، پهپاد های MALE چندمنظوره و ......

دوستان مطلع لطفا پاسخ بدن ، مهمه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

یک سوال ، خرید های سوری یا بصورت کلی اولویت سرمایه گذاری های آنها در حوزه نیروی هوایی باید حول چه محوری باشد ؟ 

جنگنده رهگیر دفاع هوایی ، جنگنده بمب افکن های دوربرد ، جنگنده بمب افکن چند منظوره ، جنگنده بمب افکن پشتیبانی نزدیک ؟

پهپاد های نظارتی ، پهپاد های جاسوسی مخصوص ، MAV های میدان نبرد ، پهپاد های MALE چندمنظوره و ......

من مطلعم نیستم ولی نظرم رو میگم

به نظرم سوریها الان به سرمایه گذاری روی نیرو هوایی نیاز ندارند، الان اونها بیشتر نیازمند مهمات هستند، بمب های هدایت لیزری و هدایت شونده مسلح کردن بالگرد های گازل به موشک تاو و... (بالگرد های گازل سر قضیه ی فرودگاه طبقه و پشتیبانی از نیرو های صقور الصحرا در قضیه ی چاهها شاعر حمص خیلی خوب عملکردند..!

ولی بنظرم اگر قرار به سرمایه گذاری باشه سوری ها به شدت نیازمند جنگنده بمب افکن های چند منظوره هستند. چیزی مثله su-34 قطعا به اونها کمک شایانی در جنگ میکنه ولی سوری ها پول چنین خرید هایی رو ندارند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم سوریها الان به سرمایه گذاری روی نیرو هوایی نیاز ندارند، الان اونها بیشتر نیازمند مهمات هستند، بمب های هدایت لیزری و هدایت شونده مسلح کردن بالگرد های گازل به موشک تاو و... (بالگرد های گازل سر قضیه ی فرودگاه طبقه و پشتیبانی از نیرو های صقور الصحرا در قضیه ی چاهها شاعر حمص خیلی خوب عملکردند..!

ولی بنظرم اگر قرار به سرمایه گذاری باشه سوری ها به شدت نیازمند جنگنده بمب افکن های چند منظوره هستند. چیزی مثله su-34 قطعا به اونها کمک شایانی در جنگ میکنه ولی سوری ها پول چنین خرید هایی رو ندارند.

تبارک الله ، نکته اصلی همین تجهیزات و هزینه های اون هستش .

موضوع مهم این نیست که میل ها فرصت برای بشکه پرانی ندارن ، موضوع اینه که چرا از برامیل استفاده می کنند ؟

سوخو 34 یک جنگنده بمب افکن تاکتیکی سنگین هستش ، با قابلیت انجام پرواز های طولانی و استفاده از سلاح های سنگین و دورایستا برای هدف قرار دادن اهداف در پشت خطوط دشمن ، مانند ایستگاه های راداری و پدافندی ، مراکز فرماندهی و ... . در حالی که این اهداف در سوریه قابل تعریف نیستند . حتی برای تهاجم به اسرائیل هم نیازی به این جنگنده نیست .

واقعیت اینه که اگر مهمات درست در اختیار داشته باشند پی 51 موستانگ و اشتوکای جنگ جهانی دوم هم کفایت میکنه .

----

خب تا اینجا که فرمودید ، لطفا باقیش هم بفرمایید ؛ چه نوع مهماتی مورد نیاز هستش ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تبارک الله ، نکته اصلی همین تجهیزات و هزینه های اون هستش .

موضوع مهم این نیست که میل ها فرصت برای بشکه پرانی ندارن ، موضوع اینه که چرا از برامیل استفاده می کنند ؟

سوخو 34 یک جنگنده بمب افکن تاکتیکی سنگین هستش ، با قابلیت انجام پرواز های طولانی و استفاده از سلاح های سنگین و دورایستا برای هدف قرار دادن اهداف در پشت خطوط دشمن ، مانند ایستگاه های راداری و پدافندی ، مراکز فرماندهی و ... . در حالی که این اهداف در سوریه قابل تعریف نیستند . حتی برای تهاجم به اسرائیل هم نیازی به این جنگنده نیست .

واقعیت اینه که اگر مهمات درست در اختیار داشته باشند پی 51 موستانگ و اشتوکای جنگ جهانی دوم هم کفایت میکنه .

----

خب تا اینجا که فرمودید ، لطفا باقیش هم بفرمایید ؛ چه نوع مهماتی مورد نیاز هستش ؟

 

بقا پذیری جنگنده های سوری در میدان به شدت پائینه.. برای همین سو -34 رو پیشنهاد کردم، غالبا در سوریه شاهدیم جنگنده ای که حتی وظیفه اش حمایت از نیرو های در حال عقب نشینی هست میاد دو تا بمب 500 پوندی به صورت کور رها میکنه و میره..

برای جنگنده های سوری تنها مهماتی که میشه در نظر داشت بمب های خانواده KAB مثه KAB-500  یاKAB-1500 هست..

اما اصلی ترین چیزی که سوری ها به نظر من نیاز دارند موشکهای ویخر هست..! البته در صورتی که بتونن اون رو با MI-8 و MI-24 های خودشون تطبیق بدهند( اگر نتونستند فک کنم تطبیق این موشک با جنگنده های L-39 و YAK-130 کار ساده ای باید باشه..!) بهترین انتخاب برای سوری ها ویخر هست..

متاسفانه میل های سوری حتی از موشکی 9M120 Ataka هم محروم هستند (اوریکس میگه ایران تعدادی از میل ها رو به FLIR مجهز کرده!) موشک Ataka چندان موشک هدایت شونده موفقی نیست و فکر نمیکنم به درد سوری ها بخوره ولی بهترین انتخاب برای سوری ها در صورت عدم وجود ویخر هست.(از برمیل قطعا بهتره)

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.