Recommended Posts

راه رهام هم از چین میگذرد!

spyder 700

این هیچ مشکلی نداره که برای شروع کمک بگیرن از طرح یا قطعه خارجی مسئله مهم اینجاست که از اینها چیزی رو که باید یاد بگیرن و نسخه بومی که صنعتش رو داشته باشیم و متناسب برای نیازهامان باشه طراحی کنن و تولید هم بشه ی تعدادی. ولی این رونمایی کیلویی با یک دانه محصول خریداری شده جالب نیست و کلا اعتبار رو زیر سوال میبره

بلخره ایام قدیم که نیست الان مملکت ۸۰ میلیونی ما ۴۰ میلیون کاربر نت داره اگر کسی پی این موضوعات باشه (حتی در حد فالو کردن یک پیج اینستاگرامی) این خبرها وقتی پخش شد توی همون اینستا و تلگرام و امثالهم گفته میشه که این مال چین هست و بازخورد بدی خواهد داشت. اگر قرار هست بخریم پس دیگه ساخت و رونمایی چیه یک تعدادی که مورد نیاز هست تهیه بشه و به ارگان های مسئول تحویل بشه و تمام اگر نه دیگه جاش اینجا نیست

یک مسئله ای که تو چشم میزنه نیاز ارگان های دفاعی ما هست به رونمایی که بگن روی خط پیشرفتیم (بر منکرش صلوات چرا نباید باشیم؟) و مسئله حزب زدگی ملت که شقیقه و رئیس جمهور و اینها رو به هم ربط میدن که نتایجش معلومه

به نظر من اگر به جای اینها با کار رسانه ای محصولات دستاوردهای رونمایی شده قبلی و نسخه های ارتقا داده شده رو نمایش بدن نیاز رفع میشه و تاثیر مثبتی هم خواهد داشت

 

در مورد این تهیه نقشه اگر همونی باشه که فکر میکنم خیلی خوبه الان خب ما مشکل داریم من برای یک طرحی رفته بودم جهادکشاورزی یک نقشه از زمین داشتن مال سال ۷۰ بود! به نقشه های عمومی گوگل و اینها هم استناد نمیکردن و اصلا هرجای دیگه یعنی شما استانداری هم که بری یک نقشه دیجیتالی به روز با لایه بندی یا نرم‌ افزار تهیه نقشه دیجیتالی قابل ویرایش از عکس های خودی و غیرخودی ندارن.. این خبر در کل خبر خوبی بود همین که نیاز احساس بشه اصلا بخریم مگر چه مشکلی داره بخوایم از صفر شروع کنیم که بیشتر طول میکشه در زمان فعلی هم لنگ میمانیم. نیاز به یک همچین پهپاد و کوادی برای سالیان سال خواهد بود تا کلا سیستم عوض بشه. عزیزان خسته نباشید.

  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

ولی این رونمایی کیلویی با یک دانه محصول خریداری شده جالب نیست و کلا اعتبار رو زیر سوال میبره

 

دوست عزیز دقت فرمودین یک  پست بالاتر چی عرض شد؟

 

وقتی که نیاز شما با یک پهپاد تجاری چند میلیونی حل میشه چه اصراری هست چند صد میلیون (در کمترین حالت!) رو برای تولید تعدادی معدود حامل صرف کرد؟ 

  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راه رهام هم از چین میگذرد!

 

normal_1820288_897.jpg

فکر نمیکنم این پهپادی که شما میگی رهام باشه.

بلکه پهپاد سفید رنگ در سمت راست عکس رهام باید باشه.به پایه لولا دار که پهپاد سفید رو با گیره ها نگه داشته دقت کنید....

ویرایش شده در توسط kelardasht
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز دقت فرمودین یک  پست بالاتر چی عرض شد؟

 

وقتی که نیاز شما با یک پهپاد تجاری چند میلیونی حل میشه چه اصراری هست چند صد میلیون (در کمترین حالت!) رو برای تولید تعدادی معدود حامل صرف کرد؟ 

منظور من چیز دیگه ای بود و موافق با شما هستم صرفا گفتم اگر خریداری هست چرا دیگه رونمایی به اسم تولید اولین پهپاد عمود پرواز و اینها؟ هرچیزی که هست به تعداد مورد نیاز تهیه بشه و البته هم که ارزانتر تمام میشه. حالا شاید اینقدر هم اختلافش نباشه که بخریش چند میلیون بسازیش چند صد میلیون. نسخه تجاری هم شاید همیشه جوابگو نباشه و نیاز به چیزی حرفه ای تر باشه حالا اگر کلا صفر بودیم تو اون زمینه تجاری هم خوبه برای شروع

 

و طبق صحبت خود شما محموله مهم هست و منم منظورم همون بود نه پهپاد حاملش

ویرایش شده در توسط meysam93

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

normal_1820288_897.jpg

فکر نمیکنم این پهپادی که شما میگی رهام باشه.

بلکه پهپاد سفید رنگ در سمت راست عکس رهام باید باشه.به پایه لولا دار که پهپاد سفید رو با گیره ها نگه داشته دقت کنید....

رهام عمود پرواز هست پهپاد سمت راست عمود پرواز نیست

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این هیچ مشکلی نداره که برای شروع کمک بگیرن از طرح یا قطعه خارجی مسئله مهم اینجاست که از اینها چیزی رو که باید یاد بگیرن و نسخه بومی که صنعتش رو داشته باشیم و متناسب برای نیازهامان باشه طراحی کنن و تولید هم بشه ی تعدادی. ولی این رونمایی کیلویی با یک دانه محصول خریداری شده جالب نیست و کلا اعتبار رو زیر سوال میبره

 

پهپاد هدهد3 ساخت شرکت دانش بنیان فاتح اسمان شربف که مدتهاست توسط شرکت برق برای پایش دکل ها استفاده میشه.

این پهپاد مجهز به سکوی دیدبان 1 هست.

 

http://bayanbox.ir/view/4501265586585849107/FREC-receives-its-Drone-and-imaging-payload.jpg

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید در وزارت دفاع این پروژه با نام شفق پیگیری میشه (در واقع همون شفق با دم معمولی) و چند وقت پیش هم گفته شد که این پروژه ادامه داره. 

اطلاق چنین اسمی به یک هواپیمای آموزشی یا رزمی چندان منطقی به نظر نمیرسه! این اسم (به معنای دلیل,حجت,دلیل قاطع) بیشتر برای یک پیش نمونه آزمایشی مناسبه! از طرفی طرح این هواپیما چیز خیلی خاصی نیست که مانند قاهر برای ارزیابی به نمونه 50 تا 70 درصد نیاز داشته باشه!

در کل این عزیزان معلوم نیست با خودشون چند چند هستن! به مدت سه سال سرنوشت پروژه ای به نام قاهر رو ابهام آلود کردند و هر سال یک حرف متناقض به مردم تحویل دادند! تا اینکه جدیدا گفته شد که در مراحل نهایی تولید قرار داره و به زودی قراره پرواز کنه!

 

--------

وی درباره آخرین وضعیت طراحی و ساخت جنگنده قاهر نیز بیان داشت: ایده ای وجود داشت که بتوان هواپیماهای سبک و ارزانی برای ماموریت های رزمی در پشتیبانی نزدیک تولید کرد که به صورت انبوه قابل تولید و به کارگیری باشد که این ایده در تولید قاهر ۳۱۳ تجلی پیدا کرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: نمونه هایی از این جنگنده در مقیاس های یک دوم و یک چهارم ساخته شده و پرواز هم کرده و امروز نیز مقیاس یک یکم آن نهایی شده و موتور به روی آن نصب می شود تا پرواز را شروع کند.
وی اعلام کرد: امسال قادر خواهیم بود این جنگنده آماده پرواز شود و بحث انبوه تولید آن نیز بسته به سفارشی است که در این رابطه وجود داشته باشد

http://www.mehrnews.com/news/3748024/محل-استقرار-سامانه-S-۳۰۰-به-آمریکایی-ها-ربطی-ندارد

 

 

سوالی که مطرحه اینه که طرح برهان و یا شفق چه مشکلات و ایراداتی داشت که وزارت دفاع اون رو رها کرد و برای کوثر 88 سراغ کپی برداری (و نه صرفا الگوبرداری یا شباهت) از طرح نه چندان به روزی مثل AIDC AT-3 رفت؟ 

 

 

کوثر 88

 

 

thumb_322~0.jpg

 

thumb_gdd.jpg

 

thumb_3232~0.jpg

 

 

AIDC AT-3

 

thumb_640px-ROCAF_AIDC_AT-3_Aoki-1.jpg

 

 

جالبه که خود تایوانیها برای نسل جدید جنگنده آموزشی پیشرفته / سبک رزمی شون سراغ M-346 ایتالیایی که همزاد یاک 130 هست رفتن و طرح برهان هم به نظر کپی برداری و یا الگوبرداری از یاک - 130 با بهره گیری از تجارب شفق به نظر بیاد باشه.

 

 

Yak-130:

 

thumb_Yakovlev_Yak-130.jpg

 

 

برهان:

 

thumb_795345_746.jpg

 

 

در حقیقت هم رها کردن طرح برهان جای سوال داره که به چه علتی و هم انتخاب طرحی (به لحاظ طراحی خارجی حداقل) مثل AT-3 ؟

 

هر چند با توجه به نام های کوثر 88 و B92 به نظر میاد کوثر قبل از برهان شکل گرفته ولی به هر حال باز طرح شفق قبل از هر دوی اینها مطرح بوده. و دیگه اینکه تصور می کنم منشا پیدایش کوثر نیروی هوایی ارتش بوده و نه وزارت دفاع، برخلاف طرح های برهان یا شفق.

 

با همه اینها، حالا که با رونمایی موتور اوج روزنه امیدی جهت تولید انبوه هواپیما پیدا شده، امیدوارم به هر حال یکی از این طرح ها هر چند ناقص یا دارای اشکال به تولید انبوه برسه.

ویرایش شده در توسط M-ATF
  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


سوالی که مطرحه اینه که طرح برهان و یا شفق چه مشکلات و ایراداتی داشت که وزارت دفاع اون رو رها کرد و برای کوثر 88 سراغ کپی برداری (و نه صرفا الگوبرداری یا شباهت) از طرح نه چندان به روزی مثل AIDC AT-3 رفت؟ 

 

 

کوثر 88

 

 

thumb_322~0.jpg

 

thumb_gdd.jpg

 

thumb_3232~0.jpg

 

 

AIDC AT-3

 

thumb_640px-ROCAF_AIDC_AT-3_Aoki-1.jpg

 

 

جالبه که خود تایوانیها برای نسل جدید جنگنده آموزشی پیشرفته / سبک رزمی شون سراغ M-346 ایتالیایی که همزاد یاک 130 هست رفتن و طرح برهان هم به نظر کپی برداری و یا الگوبرداری از یاک - 130 با بهره گیری از تجارب شفق به نظر بیاد باشه.

 

 

Yak-130:

 

thumb_Yakovlev_Yak-130.jpg

 

 

برهان:

 

thumb_795345_746.jpg

 

 

در حقیقت هم رها کردن طرح برهان جای سوال داره که به چه علتی و هم انتخاب طرحی (به لحاظ طراحی خارجی حداقل) مثل AT-3 ؟

 

هر چند با توجه به نام های کوثر 88 و B92 به نظر میاد کوثر قبل از برهان شکل گرفته ولی به هر حال باز طرح شفق قبل از هر دوی اینها مطرح بوده. و دیگه اینکه تصور می کنم منشا پیدایش کوثر نیروی هوایی ارتش بوده و نه وزارت دفاع، برخلاف طرح های برهان یا شفق.

 

با همه اینها، حالا که با رونمایی موتور اوج روزنه امیدی جهت تولید انبوه هواپیما پیدا شده، امیدوارم به هر حال یکی از این طرح ها هر چند ناقص یا دارای اشکال به تولید انبوه برسه.

 

دهه 80 شمسی (خصوصا سالهای انتهایی) همون برهه ای هست که ما انتظار به نتیجه رسیدن پروژه شفق رو داشتیم! به نظر میرسه بعد از جدایی روسیه از این پروژه و توقف پروژه شفق , ساخت کوثر 88 پیگیری شده و چون نیروی هوایی توان خاصی در طراحی محصول جدید نداره (به غیر طراحی  یکی دو تا پهپاد) و کارهاش عمدتا مهندسی معکوس به شمار میرن از پلت فرم اف 5 برای ساخت هواپیمای آموزشی جدید استفاده شده! مثلا همین مشکل دم و ایراینتیک های صاعقه سالها طول کشید تا مرتفع بشن! اونهم به اون صورتی که مطلعید!

 

به نظر بنده بعید نیست که علارغم نصب ماکت تسلیحات بر روی ماکاپ برهان , این مدل هیچگونه توانایی در زمینه حمل و پرتاب تسلیحات نداشته باشه و صرفا برای ارزیابی طرح جدید (ظاهرا همون فرم دایره ای موسوم به اینتگرال در برهان هم حفظ شده) مورد استفاده قرار بگیره! که اسم این هواپیما هم میتونه دلیلی بر این فرضیه باشه!

به طور کلی برهان نسبت به شفق آموزشی تفاوت ابعادی خاصی نداره و احتمالا در صورت موفقیت میشه با کمترین تغییرات موتوری مشابه RD-33 (فاقد پس سوز) رو در این هواپیمای آموزشی هم بکار برد! هرچند هواپیماهای آموزشی هم وجود دارند که توان پیشرانشون معادل جی 85 هست و با قاطعیت نمیشه گفت که در طرح برهان (شفق جدید) به موتور پرتوان تری فکر شده!

 

 

thumb_Borhan-Shafagh.jpeg

ویرایش شده در توسط Skyhawk
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اقا خبری نیست فردا چیزی رونمایی بشه؟

ویرایش شده در توسط k98

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد تانک کرار مشخصا اون تصاویر محصول نهایی نیست و یه چیزایی به تانک اضافه میشه اما همینکه به فکر حفاظت زرهی مناسب رفتن و حتی به سبک تانک های پیشرفته صفحه های محافظ تا نیمه توپ هم اومدن جای خوشحالیه.شباهت زیادش با تی 90هم عجیب نیست.به هر حال روسها دارن میرن سمت ارماتا و تی 90مثل سوخو 30نیست.با کمی تغییر میتونن نقشه ها و خط تولید رو به ما بدن و صداشو در نیارن و تحریم هارو هم زیر پا نزارن.اما مهم تغییراتیه که ما باید اعمال کنیم.
من هنوز هم معتقدم در موضوع جنگنده هم اگر ما مذاکره کننده خوبی داشتیم خیلی راحت تحریم هارو میشد دور زد و یه جنگنده با اسم بومی و در اصل ساخت روسها یا چینی ها تحویل میگرفتیم و تولید میکردیم.

اما از هرچه بگذریم سامانه باور فوق العاده است.انشالله تست عملیاتیش اینو ثابت میکنه.در مورد قاهر هم به نظر توان کم حمل تسلیحات تو محفظه داخلی باعث شده نیروی هوایی قیدشو بزنه و همچنین برد کم به اضافه سرعت پایین البته.اما برای سپاه میتونه خیلی کاربردی باشه.
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد تانک کرار مشخصا اون تصاویر محصول نهایی نیست و یه چیزایی به تانک اضافه میشه اما همینکه به فکر حفاظت زرهی مناسب رفتن و حتی به سبک تانک های پیشرفته صفحه های محافظ تا نیمه توپ هم اومدن جای خوشحالیه.شباهت زیادش با تی 90هم عجیب نیست.به هر حال روسها دارن میرن سمت ارماتا و تی 90مثل سوخو 30نیست.با کمی تغییر میتونن نقشه ها و خط تولید رو به ما بدن و صداشو در نیارن و تحریم هارو هم زیر پا نزارن.اما مهم تغییراتیه که ما باید اعمال کنیم.
من هنوز هم معتقدم در موضوع جنگنده هم اگر ما مذاکره کننده خوبی داشتیم خیلی راحت تحریم هارو میشد دور زد و یه جنگنده با اسم بومی و در اصل ساخت روسها یا چینی ها تحویل میگرفتیم و تولید میکردیم.

اما از هرچه بگذریم سامانه باور فوق العاده است.انشالله تست عملیاتیش اینو ثابت میکنه.در مورد قاهر هم به نظر توان کم حمل تسلیحات تو محفظه داخلی باعث شده نیروی هوایی قیدشو بزنه و همچنین برد کم به اضافه سرعت پایین البته.اما برای سپاه میتونه خیلی کاربردی باشه.

مشکل قاهر کوچکی هست.که طبیعتا باید بزرگ تر شه.پیچیدگی بهروری بالا در فضای کم هست .مثلا اف 35 رو که نگاه کنیم واقعا بی نظیر این همه تجهیزات درون بالها و بدنه تعبیه شده.با وجود فضا داخلی حمل سلاح.همه اینها کنار جالبه که برد پروازی بیشتر از هورنت داره.به لطف موتور پر بازده
امیدوارم سپاه دنبال کارو بگیره .با ظرفیتها موجود در سپاه میشه یک نسل 4++ رادار گریز ازش در اورد.
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشکل قاهر که باعث شد نهاجا پروژه را پیگیری نکند اینستکه نهاجا قاهر را جدی نمیگیرد. اونهایی که به مسایل ایرودینامیکی اشنایی دارند بعد از دیدن طرح رونمایی شده اعتقاد داشتند که طرح بسیار پرایراد بود. هزینه انجام پروژه خاطرم هست که پنج ملیون دلار اعلام شده بود که تا حدی خنده دار میباشد. من حدس میزنم به علت مشکلات زیاد طرح هواپیما باز طراحی شده و مجددا در حال ساخت است. که البته در این نوع پروژه ها طبیعی است. اگر اینطور باشد شاید طرح جدید کم ایرادتر باشد.
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ماجرای جنگنده ساختن صنایع دفاعی ما هم ماجرای "موش تو سوراخ نمی رفت جارو به دمش می بست" شده.

 

اگه یه نگاهی به طرح های ساخت (یا بازسازی) جنگنده بندازیم:

 

1- سیمرغ

2- آذرخش 1

3- آذرخش 2 

4- صاعقه

5- صاعقه 2

6- درنا

7- تندر

8-تذرو 

9- شفق

10- برهان

11 - کوثر 88

12 - قاهر 313

 

همه طرح های فوق تقریبا در یک کلاس به لحاظ ماموریت و وظیفه هستند یعنی جت آموزشی پیشرفته و یا جنگنده سبک رزمی - پشتیبانی نزدیک

 

ما در حالیکه زیرساخت ها و فناوری های لازم جهت تولید انبوه جنگنده و یا حتی گاها تست و ساخت پروتوتایپ رو نداشتیم، مدام طرح جدید (حداقل پنج پلتفرم مختلف) ایجاد کردیم.

 

نمیتونم بگم این تکثر طرح ها لزوما چیز بدیه، خصوصا که هر کدومشون بسته به اقتضائات و شرایط زمانی خاص خودشون توسعه داده شدن. مثلا در مورد قاهر با وجود اینکه ایرادات فراوانی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ نحوه رونمایی بهش وارد شد، نفس جسارتی که منجر به شکل گیری این طرح رادیکال و در عین حال  کاملا بومی شد در حالیکه ما تا پیش از این فقط وارد مقوله کپی کاری یا مهندسی معکوس بودیم، به نظر من خیلی با ارزشه حتی اگه این طرح به سر انجام نرسه، از این نوع طرح ها به وفور در مورد کشورهای سرآمدی چون ایالات متحده آمریکا و یا شوروی و روسیه وجود داشته که به هر حال تجاربش در دیگر طرح ها مورد استفاده قرار گرفته. 

 

ولی فکر می کنم اگه تمام این تلاش ها و سرمایه ها ابتدا به ساکن تجمیع میشد جهت ایجاد بستر و زیرساخت تولید انبوه و سپس سراغ طرح های جدید تر می رفتیم، شاید جلوتر از وضعیت فعلیمون بودیم. مثلا همین پلتفرم داخلی شده اف - 5 می تونست برای مدتی (تا زمانی که صنایع هوایی به بلوغ برسه)، نیاز به جت آموزشی پیشرفته / جنگنده رزمی سبک - پشتیبانی نزدیک رو تامین کنه، همون طور که همین پلتفرم تا همین الان در آمریکا به عنوان جت آموزشی مورد استفاده قرار می گیره ( T-38 Talon). 

 

و البته جای خالی یک پروژه در طرح های فوق که شاید یه مرحله قبل از اونها هم بایستی پیگیری میشد، هواپیمای آموزشی / ضد شورش توربوپراپ بود که با توجه به شرایط خاص کشورمون، کم بی نیاز نیستیم به این کلاس هواپیما. 

ویرایش شده در توسط M-ATF
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.