PILOT_OF_PERSIA

مانتیس و تلموس؛ پدر و پسر نیمه جان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بر اساس اطلاعات اینجا
http://dic.academic.ru/dic.nsf/enwiki/10649439

و اینجا

http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Mantis

موتورش قطعا توربوپراپ هست. بعدش هم کمپرسور ربطی به ملخ نداره. یعنی کارشون ربطی به هم نداره. این قضیه 55 هزار پا شاید حالا باشه 54 هزار پا شما خیلی سخت نگیر. قضیه این جوریاس که بر طبق مطالعات من!!!!! تمام این هواپیماهای این تیپی (مثه پریدتور و...) از نظر اسکلت و سازه و بدنه شباهت خیلی زیادی با یو-2 خدابیامرز دارند. البته یو-2 هنوز هم خدابیامرز کامل نشده و ناسا داره ازش به عنوان ابزار هواشناسی در ارتفاعات بالا استفاده می کنه. اگه خوب یادت باشه یو-2 در ارتفاعات بالا اصلا از موتور استفاده نمی کرد و گلاید می کرد. منظورم اینه که این جور هواپیماها احتیاج خیلی زیادی به پیشرانه در ارتفاعات بالا ندارند و با کمترین نیرو می تونند خودشون رو در پرواز نگه دارند.

مسئله توربوچارژر و سوپرچارژر اگه واقعا تمام مشکلات موتورهای پیستونی رو حل می کرد خوب چه مرضی بود که اینهمه تحقیق کنند و موتورهای جت رو بسازند. مطمئن باش که اونها هم محدودیتهای خودشون رو دارند. اگه بخواهی از دیدگاه هزینه ای حساب کنی قیمت یه موتور جت شاید به اندازه خود بدنه یه هواپیما (به غیر از آویونیک) بیارزه. قطعاتش رو که اینجا دارند به ما 4 لا 5 لا می فروشتند یه استارتر خالی اش که خودمون اگه همت کنیم می تونیم بسازیمش توی ایران به قیمت چند ده هزار دلار به ما فروخته میشه .

در زمینه خروجی اگزوز هم فکر نکنم که خیلی داغ تر از موتورهای توربوجت باشه.

آخرین نکته درباره شاگرد و استاده که من حرفی ندارم بزنم. شما خودت استادتری.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همون طور كه در پستم مشخصه٬ برداشت شخصى ام اين بود كه از موتور پيستونى(جهت خرج كمتر و مصرف سوخت پايين تر) استفاده مى كنه٬ كه با مستندات شما غير از اون محرض شد. در مورد اگزوز هم كه نظرتون كاملاً مورد تأييد تمامى اهل فن هست. اون كمپرسور هم كه ربطى به ملخ نداره٬ خودم مى دونم! شَكّم رو اين قضيه بود كه هواى مورد نياز كمپرسور(و كلاً موتور) از همون ريزه سولاخ تأمين مى شه؟! بعدش نشستم فكر كردم ديدم همشين خيلى هم كوچيك نيست٬ با مقايسه با ابعاد انسانى كه كنار آن ايستاده مى توان متوجّه شد. توربو/سوپر شارژر فقط كمك به تنفس بهتر موتور در ارتفاعات بالا و افزايش راندمان اون مى شه نه توليد نيرويى معادل موتور جت! صد البتّه اين هم مثل روز براى شما روشنه٬ فقط گفتم كه تصورات شخصى ام رو روشن كرده باشم(منظورم اين بوده كه شايد بتوان موتور پيستونى مناسبى براى ارتفاع زياد طراحى كرد٬ كارى به موتور جت نداشتم).

اگه خوب یادت باشه یو-2 در ارتفاعات بالا اصلا از موتور استفاده نمی کرد و گلاید می کرد. منظورم اینه که این جور هواپیماها احتیاج خیلی زیادی به پیشرانه در ارتفاعات بالا ندارند و با کمترین نیرو می تونند خودشون رو در پرواز نگه دارند.


نه يادم نيست!! يعنى اصلاً از چنين چيزى اطلاع نداشتم! با لطف شما اين رو هم ياد گرفتيم!(خداييش اون جا هم جريان هواى بالا رونده هست؟! اگر نباشه كه اينا ارتفاعشون رو از دست مى دن؟! ولى خيلى جالبه!)

به هر حال هميشه از حضور و مباحثتون استفاده كرده ايم٬ و كماكان اگر توفيقى باشه قصد داريم باز هم از آن بهره ببريم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام آرماني عزيز ...



راستش 10 سال ديگه اوجشه ولي از اون به بعد شديدا افت ميكنه !
چون فعلا دارن روي سيستمهايي كار ميكنند كه نتيجه اون تا چندين سال اين پرنده ها رو محافظت ميكنه منتها زماني كه يكمي اون تكنولوژي فراگير شد (يعني دست روسهاي عقب مونده و چيني هاي زبل)‌افتاد ديگه اوضاع دوباره به حال اول بر ميگرده !

اونهم استفاده از محدوده هاي فركانسي تراهرتزه كه امكان آشكار سازي اون براي خيلي از كشورها وجود نداره ...
يعني شما اصلا نميفهمي كه چنين چيزي داره توي فضاي كشور شما هدايت ميشه و نميتوني مقابلش ترفند الكترونيك بكار ببندي ! فقط راههايي مثل پدافند ميتونه موثر باشه ...



سلام وريور جان
جالب شد. شايد ربطي به تاپيك نداشته باشه ولي ميتوني تصويري از 10 سال بعد اين نسل از هواپيماها بدي و فرجام اونها بعد از ده سال. ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1- گري پاورز يه خلبان آمريكايي بود. با يو-2 پرواز مي كرد. از يه جاهايي وسط پاكستان بلند مي شدند تا نزديكي هاي مسكو مي رفتند(از مسير افغانستان) و بعدش هم از مسير ايران يا افغانستان برمي گشتند. سيستم كارشون اين بود كه بعد از رسيدن به سقف پرواز يو-2 و هنگامي كه وارد حريم هوايي شوروي مي شدند موتور هواپيما رو خاموش مي كردند. يه بار كه گري پاورز خيلي ارتفاع از دست مي ده. تصميم مي گيره موتورش رو روشن كنه تا اوج بگيره و بعد دوباره اون رو شات دان كنه. روشن كردن موتور همان و اصابت سام 2 به هواپيماش همان. اينها چيزهاييه كه من خيلي سال پيش خوندم (حدود 20 سال) شايد اون زمان كه اينترنت و كتاب متاب نبود توي مجله ها يه مقدار پيازداغش رو زياد كرده بودند ولي اصل واقعه اينه كه يو-2 بالاخره با سام ساقط شد. اين هواپيماهاي جديد شناسايي رو يه وقت بذار و با دقت نگاهشون كن و بعد يه دو تا عكس يو-2 رو هم با دقت نگاه كن. ببين شباهت دارند يا نه؟

icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام وريور جان


جالب شد. شايد ربطي به تاپيك نداشته باشه ولي ميتوني تصويري از 10 سال بعد اين نسل از هواپيماها بدي و فرجام اونها بعد از ده سال. ممنون


مخلصيم ...

هر طلوعي يه غروبي هم داره ...
امواج هدايت كننده و سيستمهاي الكترونيك همچنين اقدامات متقابل ضد راداري كه روي اين پهباد ها نصبه در حال حاظر امكان درگير شدن الكترونيك با اونها وجود داره اما بعد از چندي كه وارد امواج محدوده بالاتر از توان كشف رادارهاي كنوني شدند ! عصر پهباد هاي رادار گريز قدرتمند شروع ميشه و شروع ميكنند به بافوندن پدافندها رادار ها و قلع قمع سايتهاي موشكي همچنين عمليات عميق درون كشورها براي حمله به زيرساختهاي خارج از كنترل و شناخت غرب ...


بعد از اون اين دوران مجددا افول ميكنه و راههاي مقابله پيدا ميشن همچنين جنگ هاي ضد ماهواره امكان هدايت بلند برد اونها رو صلب ميكنه !
اينجاست كه سيستمهاي هوشمند دورانش شروع ميشه ! يعني شناسايي مسير و حمله با تاسيسات با استفاده از تكنولوژى هاي فوق پيشرفته مسير يابي از روي سطح زمين و ايميج پروسسينگ و ... كه حتي اين پهباد ها توان رزمي متقابلي بر عليه هواپيما هاي حريف هم پيدا خواهند كرد ! اين تكنولوژى در ابتدا با نواقص فراواني روبرو خواهد بود ! اما طي 20 سال تمامي اين مشكلات حل ميشه پردازنده هاي قدرتمند به كمك ميان و جنگ رو خود اين روبوت هاي پرنده هدايت ميكنند ! يعني حمله ميكنند پدافنده ها رو درو ميكنند و راه رو باز بعد هم مسير بمباران انواع ديگه باز و... كه انسان نقش مديريت و نقشه ريزي يا برنامه نويسي روي اونها رو انجام خواهد داد ...

خلاصه اين تكنولوژى به حدي موفق ميشه پيشرفت كنه كه سيستمهاي شبيه ساز نبرد مثل كامپيوتري كه شطرنج بازي ميكنه . جنگ رو اداره ميكنند ! و انسان فقط ميسازه !
خلاصه اونقدري پيش ميره كه عاقبت ميشه نسخه مشابه اي از فيلم ترميناتور ٬ .......
البته دور از دست رس نيست كه خيلي سريعتر اين اتفاق بيفته ...

ولي دوره اونها با نابودي عصر الكترونيك تموم ميشه !!! اينجاست كه اگر فتونيك و يا روشهاي ديگه گسترش داده نشن ! توپ هاي قدرتمند اي ام پي جديد دوران الكترونيك و مخابرات امواج رو در اين سامانه ها نابود ميكنند ...
اينجاست كه حتي يدونه پهباد هم نميتونه بلند شه ! و فقط هواپيماهاي ملخي عصر باستان چاره ساز خواهند بود ...

و در آخر ( ‌جدي نگيريد ) icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جت جنگنده روباتيك، سال آينده به پرواز درمي‌آيد

فناوري بكار رفته در جت جنگنده رباتيك مي تواند در آينده براي ساخت جت هاي مسافربري بدون خلبان مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جت جنگنده رباتيك Mantis يك پهپاد نيست، بلكه يك هواپيماي رباتيك با برد بسيار زياد و مجهز به تجهيزات پيشرفته شناسايي است كه مي تواند بدون نياز به دخالت انسان، عمليات شناسايي مشابه چهار بالگرد را انجام داده، هدف را شناسايي كرده و با موشك مورد حمله قرار دهد.
اين جت جنگنده رباتيك بدون خلبان از پهپاد بزرگتر است، مي تواند منطقه اي به وسعت يك هزار و 200 كيلومتر را تحت پوشش قرار داده و در ارتفاع 15 هزار پايي تا 24 ساعت مي تواند بصورت خودكار پرواز كند.
بلند شدن و فرود جت جنگنده رباتيك بصورت كنترل از راه دور انجام مي شود، اما عملكرد آن در هوا بصورت خودمختار است؛ همچنين اين سيستم مجهز به دوربين مادون قرمز است كه در موارد اضطراري امكان فرود خودكار جت جنگنده را فراهم مي كند.
با كمك چشم الكترونيك يا دوربين كابين خلبان، تيم پشتيباني در مركز زميني مي تواند از طريق رايانه مراحل مأموريت جنگنده را نظارت كند.
نخستين تست پرواز جت جنگنده رباتيك Mantis سال 2013 انجام مي شود و طي 20 مرحله آزمايش، جت جنگنده به مدت سه ساعت در هوا پرواز كرده و مأموريت هاي در نظر گرفته شده را انجام مي دهد.
مسؤولان شركت معتقدند كه فناوري بكار رفته در اين جت جنگنده رباتيك‌ مي تواند در نسل آينده جت هاي مسافربري بدون خلبان با عملكردي مشابه قطارهاي رباتيك مورد استفاده قرار بگيرد.
شركت BAE قراردادي به ارزش 62 ميليون دلار با وزارت دفاع انگليس و فرانسه براي طراحي Mantis‌ منعقد كرده است و محققان اميدوارند با تكميل و توسعه فناوري، جت جنگنده رباتيك بتواند تا ارتفاع 60 هزار پايي پرواز كند و با تجهيزات شناسايي پيشرفته قادر به رمزگشايي و شنود پيام هاي مخابراتي و تلفن همراه باشد.

۱۴ تیر ۱۳۹۱
منبع: ايسنا

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظري، چيزي...!؟
اگر اين، همان است، پس چرا بعضي اعداد و ارقامش فرق دارد؟
راستي worior عزيز، آيا كماكان به آنچه كه در انتهاي تاپيك قبلي (مانتیس ( Mantis ) دریچه ای رو به آینده) اشاره كرديد، باور داريد؟
اگر داريد، آيا از اولين ماهواره تراهرتز هم خبر داريد؟ (اصلا برنامه‌اي براي ساختش هست؟ ساخته شده؟ كلا در چه وضعيه...؟)

ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. تاپيك بالا بيايد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توی متن نوشته "جت" ، اون پهباد هم که ملخی هست ...

راستي worior عزيز، آيا كماكان به آنچه كه در انتهاي تاپيك قبلي (مانتیس ( Mantis ) دریچه ای رو به آینده) اشاره كرديد، باور داريد؟


اگر داريد، آيا از اولين ماهواره تراهرتز هم خبر داريد؟ (اصلا برنامه‌اي براي ساختش هست؟ ساخته شده؟ كلا در چه وضعيه...؟)



کار با امواج تراهرتزی (مثلا مدولاسیون و دیمدولاسیون همچنین قطعاتی که بتونند با سرعتهای بالا پردازش کنند ) بسیار سخت هست ، تا اونجا که به خاطر دارم روی 370 گیگاهرتز به بالا کار میکردن ، این اواخر یه شرکت اگر اشتباه نکنم ژاپنی با 540 گیگاهرتز موفقیتهای بدست آورده بود ،اگر درست خاطرم مونده باشه ، میگفتند که ریتون هم سابقه تولید ترانزیستور های 1 تراهرتزی رو داره ..

بازه امواج تراهرتز 300 گیگا تا 3 تراهرتز هست ..

البته اخلال در این بازه بسیار مشکل هست ، بنابراین چاره همون رهگیری پدافند ، هک و نفوذ هست ...

مراد از مثالی که در اون تاپیک زدم "نوعی خود آگاهی مستقل الکترونیکی هست" مثل بازی شطرنج کامپیوتر که براحتی میتونه حرکات شما رو پیشبینی کنه و شکستتون بده ، هرچند که هنوز مقداری زود هست و ایرادات و محدودیت های فراوانی در تسلط فرمان (سایبرنتیکی) روی اجزای مکانیکی وجود داره .....
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان و اساتید گرامی؛ لطفاً نظر اصلاحی خود را در مورد این تاپیک بیان بفرمایید. با تشکر از شما عزیزان

 

thumb_91352.png

 

مانتیس و تلموس؛ پدر و پسر نیمه جان

 

(از مجموعه تاپیک های هیأت تحریریه میلیتاری)

 

0~1.jpg

 

پهپاد با برد متوسط و مداومت پروازی بالا (MALE) مانتیس توسط صنایع BAE Systems انگلستان و به طور ویژه برای نیروهای دفاعی این کشور جهت اجرای عملیات جاسوسی، مراقبت، رهگیری و شناسایی اهداف (ISTAR) طراحی و توسعه داده شده است. ایجاد پشتیبانی نزدیک هوایی در عملیات زمینی و جمع آوری اطلاعات جاسوسی آنی (Real Time) پیش از انتقال به ایستگاه کنترل زمینی توسط دیتالینک های ماهواره ای از وظایف اصلی این پهپاد می باشد. مانتیس قابیلیت شناسایی و تخریب اهداف توسط موشک و بمب را داراست.

مانتیس اولین پهپاد از نوع سیم - پرواز- کنترل الکترونیکی همه جانبه می باشد که توسط صنایع BAE Systems توسعه داده شده است. این پهپاد اولین پرواز آزمایشی خود را در 21 اکتبر 2009 در  منطقه Woomera در جنوب استرالیا انجام داد. مانتیس با پرواز در ارتفاع 55 هزار پایی، اپراتورها را قادر می سازد تا به عملیات مراقبت و رهگیری هدف در منطقه وسیعی بپردازند.

طراحی پهپاد مراقبت و شناسایی مانتیس

مانتیس به عنوان یک هواپیمای مراقبت و ترابری نظامی به گونه ای طراحی شده که تمام عناصر آن قابلیتplug-and-play  را داشته باشند. بر روی پهپاد در قسمت گنبدی شکل جلو، یک سیستم ارتباط ماهواره ای بالانما نصب شده است. همچنین در قسمت جلویی بدنه نیز دوربین الکترواپتیک جهت تصویر برداری از منطقه نبرد نصب شده است.

  thumb_1~4.jpg  thumb_2~3.jpg

این پهپاد برای عملیات خودکار در هر نوع شرایط آب و هوایی طراحی شده به گونه ای که این عملکرد خودکار، اپرتورها را قادر می سازد به جای تمرکز بر کنترل پهپاد بر روی وظایف اصلی متمرکز شوند.

مانتیس تحت برنامه با عنوان Demonstrator انگستان توسعه داده شده است. توسعه این پهپاد در سال 2007 شروع شده و شامل 3 فاز بوده است. فاز اول به صورت مشترک توسط صنایع BAE Systems و وزارت دفاع انگلستان بنیان نهاده شد.

دو موتور توربوشفت از نوع Rolls-Royce Model 250 در فاز 1 جهت این پهپاد بکارگیری شد. فاز اول توسعه در استرالیا صورت گرفت و شامل ارزیابی سامانه های کنترل خودکار و عملیات جاسوسی، مراقبت، رهگیری و شناسایی اهداف (ISTAR) می شد. در فاز دوم تمرکز بر روی توسعه محموله های سنسور و مهمات صورت گرفت. این مرحله در افغانستان انجام شده و مراحل تست رهاسازی سلاح صورت گرفت. فاز سوم نیز جهت ارزیابی برنامه های غیرنظامی و انواع مسلح پهپاد خواهد بود.

مانتیس در نمایشگاه هوایی Farnborough در 14 جولای 2008 به نمایش گذاشته شد. همچنین این پهپاد بعد از اسمبل نهایی، در نمایشگاه بین المللی سلطنتی در 2009 نیز نمایش داده شد. بعد از 5 بار تست پرواز و تست های زمینی، مانتیس، تست های فاز 1 را در نوامبر 2009 به پایان رسانید.

گرچه مانتیس بعد از پایان فاز 1 و قطع بودجه در حین بازبینی راهبردهای دفاعی در سال 2010، در حد یک طرح مفهومی باقی ماند ولی بعد از آن صنایع BAE Systems حمایت از پروژه را ادامه داده و تکنولوژی پروژه Herti را نیز به مانتیس منتقل کرد که منجر به شروع مجدد تست های پروازی در سال 2013 شد.

 

   normal_3~3.jpg  normal_4~1.jpg

 

ویژگی های مانتیس

مانتیس شش آویزگاه (سه نقطه در هر بال) دارد. این نقاط قابلیت پر شدن توسط 12 موشک هوا به هوای Brimstone  یا شش بمب هدایت شونده دقیق از نوع Raytheon با وزن 226 کیلوگرم را داراست. این پهپاد همچنین دارای سامانه الکترواپتیکی wescam و سیستم های نابودی پرواز و ارتباطات، سامانه اینرسی آتلانتیک،  فعال کننده های کنترل پرواز اولیه، سامانه های ترمز الکترونیکی و سامانه های عملیات رادار می باشد.

راهبری

پهپاد مانتیس می تواند به صورت خودکار یا دستی از ایستگاه کنترل زمینی هدایت شود. این پهپاد قابلیت تجهیز به سامانه های پرتاب و بازیابی خودکار (ALR) را نیز داراست که در مواقع قطع ارتباط با GCS جهت فرود خودکار و امن کمک کننده است.

سنسورها

این پهپاد مجهز به سنسورهای الکترواپتیکال (EO)، مادون قرمز (IR) و سنسورهای جاسوسی الکترونیک (ELINT, COMINT) می باشد. سنسورهایEO، با تبدیل باریکه های نور به سیگنال های الکترونیک جهت گرفتن تصاویر، اطلاعات و ویدئوهای آنی (Real Time)  به کار می روند.

رادار

مانتیس مجهز به رادار سار (synthetic aperture radar)، جاسوسی سیگنال (SIGINT) و جاسوسی ارتباطات (COMINT) می باشد.

موتور

این پهپاد دارای دو موتور توربوشفت Rolls-Royce RB250B-17 بوده و هر موتور قابلیت تولید 310 کیلووات توان خروجی را داراست. موتورها توسط صنایع Rolls-Royce انگلستان ساخته شده اند.

ویژگی های عملیاتی

مانتیس می تواند در ارتفاع 55 هزار پایی (16 هزار و 764 متری) پرواز کند. حداکثر سرعت این هواپیما بین 370 کیلومتر بر ساعت تا 555  کیلومتر بر ساعت متغیر می باشد. حداکثر مداومت پروازی این آن نیز 30 ساعت می باشد. وزن پهپاد در حدود 1000 کیلوگرم بوده و حداکثر وزن برخاست نیز 9000 کیلوگرم می باشد.

ایستگاه کنترل زمینی

پردازش، بازیابی و ذخیره داده های ارسالی از پهپاد مانتیس در ایستگاه کنترل زمینی (GCS) صورت می گیرد. ایستگاه کنترل زمینی نیز توسط صنایع BAE Systems توسعه داده شده که نمونه تمام عملیاتی آن در نمایشگاه هوایی هندوستان در سال 2009 نمایش داده شد.

 

  thumb_5~2.jpg  thumb_6~2.jpg

در حین اجرای فازهای مختلف توسعه، صنایع BAE Systems در کنار وزارت دفاع انگلستان و صنایع کلیدی زیر فعالیت داشت:

Rolls- Royce: سامانه پیشرانه یکپارچه و تصفیه موتور

QinetiQ: سامانه اتمام پرواز و سامانه های ارتباطی

GE Aviation: سامانه های برق رسانی و راه انداز اولیه کنترل پرواز

Meggitt: سامانه توقف الکتریکی

Selex Galileo: لوازم مربوط به سنسور و سامانه های عملیاتی آینده

Chris Allam، از مسئولین صنایع BAE Systems در مورد مانتیس می گوید: «این موفقیت مرهون تلاش تمام تیم هایی است که در این پروژه نقش داشته اند. مانتیس در مدت زمان 19 ماه از یک طرح مفهومی به نمونه پروازی رسید و وزارت دفاع، صنایع BAE Systems و سایر شرکت های دخیل با همکاری یکدیگر موجب این اتفاق شدند. این موضوع مهارت، خلاقیت و توانایی صنایع هواپیمایی انگلستان در تبدیل سریع یک طرح مفهومی به واقعیت را اثبات می کند.»

مانتیس دارای عرض بالغ بر 20 متر بوده و به عنوان اولین هواپیمای تمام الکترونیک صنایع BAE Systems می باشد و به گونه ای طراحی شده که به راحتی قابل سرهم بندی و یا جداشدن باشد تا در هواپیماهای ترابری نیز قابل حمل باشد.

 

  thumb_7~1.jpg  thumb_8~0.jpg

این پهپاد به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین تمام خودکار نسل آینده بوده و می تواند مأموریت های خود را با دخالت حداقلی انسان، درک محیط پیرامونی و عکس العمل مناسب به آن انجام دهد. این خودمختاری، اثربخشی عملیاتی را افزایش داده و امکان تمرکز بر مولفه های دیگر مأموریتی بدون نگرانی های رایج در مورد کنترل پهپاد را فراهم می سازد. این مزیت نیاز به نیروی انسانی و به تبع آن خطای انسانی و همچنین نیاز به دیتالینک های ارتباطی بین پهپاد و ایستگاه کنترل زمینی را نیز کاهش می دهد.

مانتیس، برقراری هماهنگی کامل بین زیرواحد های فرماندهی و کنترل را تسهیل کرده و به صورت معنی داری قابلیت های عملیاتی را تقویت خواهد کرد. در دنیای پرتحرک امروز، آگاهی از وضعیت های متفاوت و تصمیم سازی به موقع از طریق عملکرد یکپارچه به دست می آید. از این لحاظ، مانتیس قابلیت اشتراک گذاری زیرسامانه های کنترل بدون سرنشین با سایر محصولات صنایع BAE Systems مانند تارانیس و HERTI را نیز داراست.

در مارس 2011، صنایع BAE Systems و Dassault Aviation یک تفاهم نامه همکاری در مورد طراحی، توسعه و تولید یک پهپاد MALE و ارائه پیشنهاد آن به وزارتخانه های دفاع دو کشور (انگلستان و فرانسه) امضا کردند. این پروژه با نام تلموس شناخته شده و بر پایه تجربیات دو شرکت در زمینه های مختلف بویژه حول پروژه مانتیس می باشد. در ادامه؛ این پهپاد نیز به عنوان محصول اصلی پروژه مانتیس بررسی خواهد شد.

 

   normal_9~0.jpg  normal_10.jpg

 

برخی از ویژگی های پهپاد مانتیس در ذیل آمده است:

مدل: BAE Systems Mantis

کشور سازنده: انگلستان

کارخانه سازنده: BAE Systems، انگلستان

سال ورود به خدمت: 2009

تعداد تولید شده: 1 فروند

خدمه: 0

طول: 19.8 متر

عرض بال: 20.4 متر

ارتفاع: 4.1 متر

وزن خالی: 1000 کیلوگرم

حداکثر وزن هنگام برخاست: 9000 کیلوگرم

موتور: 2 موتور توربوشفت از نوع Rolls-Royce M250B-17، با توان 380 اسب بخار در هر موتور

نقاط سخت: 6

محفظه  تسلیحات: نوع پروتوتایپ قابلیت حمل انواع مهمات دقیق هدایت شونده را داراست

بکار گیرنده: انگلستان

تلموس

11.jpg

 

تلموس، یک هواپیمای بدون سرنشین نظامی می باشد که به صورت مشترک توسط دو شرکت صنایع BAE Systems انگلستان و Dassault Aviation فرانسه توسعه داده شده است. در افسانه های یونان، تلموس پسر اوریموس بوده که به خاطر پیش گویی و اخطار به Polyphemus در مورد حمله ادیسه مشهور شده است.

تاریخچه پروژه:

پروژه مانتیس صنایع BAE Systems که اولین پرواز خود را در سال 2009 انجام داد، به عنوان مبنای اولیه توسعه تلموس استفاده شد. گرچه باید این نکته را متذکر شد که استفاده از پهپادهای بزرگ در نیروی هوایی انگلستان به عنوان یک موضوع چالش برانگیز در بین مسئولان مربوطه مطرح می باشد.

نمونه ماکاپ تلموس در نمایشگاه هوایی Le Bourget در سال 2011 رونمایی شد. در آن زمان BAE و Dassault همکاری نزدیکی با هم داشتند که البته BAE در این همکاری نقش محوری را داشت و هنوز نیازی به مشارکت رسمی از نیروهای نظامی فرانسه و انگلستان وجود نداشت ولی به تدریج این نیازمندی ها بویژه در زمینه قابلیت های جاسوسی، مراقبت و رهگیری 24 ساعته هدف احساس شد. هر گونه سرمایه گذاری در این پروژه نیز ذیل قانون رقابت تحت قانون رقابت تجاری اتحادیه اروپا قرار داشت.

توافقات بیش تر در نمایشگاه هوایی Farnborough در سال 2012 منعقد شد.

 

  thumb_12~1.jpg  thumb_13~0.jpg

پیش بینی می شد تلموس به عنوان رقیب EADS Talarion و پهپادهای آمریکایی مطرح شود. همچنین پیشنهاد انتخاب به عنوان پروژه نیروی هوایی سلطنتی اسکاونجر نیز برای تلموس عنوان شده بود. توافق اختصاصی بین BAE و Dassault موجب عدم مشارکت سایر شرکت ها در توسعه این پهپاد شد. در غیاب سایر رقبا، همکاری BAE/Dassault موجب قرارداد بین این کمپانی ها و دولت انگلستان شد. تلموس به عنوان تکمیل کننده تالاریون جهت مأموریت های آینده در اروپا در نظر گرفته شد.

طراحی

هر دو نوع موتور توربوفن و توربوپراپ جهت طراحی اولیه در نظر گرفته شد. ماکاپ این پهپاد که در نمایشگاه Le Bourget نمایش داده شده بود از نوع توربوپراپ بود که مداومت پروازی بالا را به ارمغان می آورد. صنایع BAE Systems و Dassault Aviation به صورت مشترک پروپوزالی را جهت طراحی، توسعه و تولید یک پهپاد از نوع MALE به وزاتخانه های دفاع دو کشور انگلستان و فرانسه ارائه دادند. پروژه فرانسوی - انگلیسی تلموس در جولای 2012 به دلیل سیاست های دولت جدید سوسیالیست فرانسه و تصمیم این کشور به همکاری با سایر کشورهای اروپایی در پروژه EADS Talarion متوقف شد.

در نهایت شرکت صنایع Dassault، بدون حضور BAE به سمت شرکای جدید یعنی EADS/ Alenia سوق پیدا کرد و بدین ترتیب سرنوشت تلموس به عنوان پهپاد آینده اروپا در هاله ای ابهام قرار گرفت چرا که احتمالاً انگلستان نیز تمایلی به سرمایه گذاری انفرادی روی این پروژه نخواهد داشت.

 

  thumb_14.jpg  thumb_15.jpg

برخی از ویژگی های اولیه پهپاد تلموس در ادامه آمده است:

عرض بال: 15 متر

طول: 13.4 متر

وزن خالی: 4400 پوند

سقف پرواز: 45 هزار پا، در وضعیت با نصف ظرفیت حمل سوخت و بدون سلاح تا 70 هزار پا

موتور:  2 Pratt & Whitney PT-6 @1,261 shp. Props are 400-800 rpm

(هر دو نوع موتور توربوفن و توربوپراپ برای مدل اولیه در نظر گرفته شده بودند و مدل نمایش داده شده در نمایشگاه Le Bourget موتور از نوع توربوپراپ داشت.)

حداکثر کروز در وضعیت بدون اسلحه: 342 نات و در ارتفاع 45 هزار پا

حداکثر وزن برخاست: 8818 پوند برای نوع پروتوتایپ و 13279 پوند برای نمونه اصلی

خدمه: 0 (یک خلبان و یک کمک خلبان/ راهبر/کنترل کننده تسلیحات و یک نفر جهت اطلاع تصمیم هدف گیری در ایستگاه کنترل زمینی قرار می گیرند.)

ماده سازنده: کامپوزیت های کربنی و فایبرگلاس

مداومت پروازی: 72 ساعت

کروز در پروازهای طولانی مدت: 76 تا 120 نات

برد: بیش از 7200 مایل

  normal_16.jpg

 

  thumb_17.jpg  thumb_18.jpg

در فیلم های زیر تست پرواز پهپاد مانتیس و همچنین توضیحات یکی از مسئولین BAE Systems در مورد این پهپاد و همچنین پهپاد Herti در نمایشگاه دوبی قرار داده شده است.

فیلم تست پرواز پهپاد مانتیس                                                         فیلم صاحبه یکی از مسئولین BAE Systems در مورد مانتیس و هرتی در نمایشگاه دوبی

 

 

در این مورد در میلیتاری بخوانید:

مانتیس ( Mantis ) دریچه ای رو به آینده (تاپیک سال 2009)

جت جنگنده روباتيك مانتيس سال آينده به پرواز درمي‌آيد (تاپیک سال 2012)
پهپاد EADS Talarion (تاپیک سال 2014)

 

منابع:

 

http://www.baesystems.com/product/BAES_019760?_afrLoop=1221050156795000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#!%40%40%3F_afrWindowId%3Dnull%26_afrLoop%3D1221050156795000%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3D10o9o71kpr_97

 

http://www.baesystems.com/product/BAES_019764/telemos;baeSessionId=5RjKMIPBeuwV2DNp861PXkBE2luE9WY-oMo3mE0cmFbuB5JwpVoe!-344350213?_afrLoop=1220069203111000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#!%40%40%3F_afrWindowId%3Dnull%26_afrLoop%3D1220069203111000%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3D1cdmqilr87_4

 

http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Mantis

 

http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems/Dassault_Telemos

 

http://www.thinkdefence.co.uk/2011/06/telemos-uav/

 

http://www.thinkdefence.co.uk/2013/06/telemostalarionhammerhead-and-the-mystery-of-the-european-male/

 

http://forums.x-plane.org/index.php?app=downloads&showfile=24765

 

http://www.airport-data.com/aircraft/TELEMOS.html

 

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1028

 

http://m.blog.daum.net/_blog/_m/articleView.do?blogid=0F5CQ&articleno=11796029

 

«برداشت فقط با ذکر military.ir مجاز است»

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گرچه مانتیس بعد از پایان فاز 1 و قطع بودجه در حین بازبینی راهبردهای دفاعی در سال 2010، در حد یک طرح مفهومی باقی ماند ولی بعد از آن صنایع BAE Systems حمایت از پروژه را ادامه داده و تکنولوژی پروژه Herti را نیز به مانتیس منتقل کرد که منجر به شروع مجدد تست های پروازی در سال 2013 شد.

 

 

در رابطه با این پروژه میتونید کمی توضیح بدید؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 در فیلم مصاحبه ای که قرار داده شده مسئول BAE Systems مانتیس را برادر بزرگ هرتی معرفی می کنه. ظاهرا هرتی هم اولین پروازش رو در سال 2004 انجام داد. در نمونه های اولیه مداومت پروازی 20 ساعته داشته، وزن برخاستش 450 کیلوگرم بوده و می تونست محموله های با وزن 150 کیلوگرم رو هم حمل کنه. همچنین ذیل پروژه Morrigan تعدادی از هرتی ها به افغانستان انتقال داده شدند که از عملیات هاشون چیزی منتشر نشده. استفاده در نیروهای پلیس، کنترل ترافیک، مرزبانی، صنایع نفت و گاز و ... از موارد احتمالی بکارگیری هرتی در آینده عنوان شده. نمونه های مختلفی مثل HERTI-1D ،HERTI-1A ،HERTI-1B ،Fury ،HERTI-OC داره که هنوز هم در حال توسعه از نظر مداومت پرواز، وزن و ... هستند.

 

مشخصات HERTI-OC به صورت ذیل می باشد:

  • خدمه: 0
  • وزن محموله: 150 کیلوگرم
  • طول: 5 متر
  • عرض بال: 12 متر
  • وزن پر: 340 کیلوگرم
  • موتور: یک موتور از نوع Rotax 914 4-cylinder با قدرت 100 اسب بخار
  • سرعت کروز: 232 کیلومتر بر ساعت
  • سقف پرواز: 6100 متر

  normal_12~2.jpg

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پهپاد مانتیس

 

این پهپاد دارای دو موتور توربوپراپ با قدرت 380 اسب بخار میباشد، که در سال 2009 اولین پرواز خود را انجام داد. این پهپاد توسط شرکت BAE Systems طراحی و ساخته شده است. طول این پهپاد 19.8 متر و وزن خالی آن 1000 کیلوگرم میباشد. مداومت پروازی پهپاد 30 ساعت، حداکثر سرعت پهپاد556 کیلومتر و سرعت پیمایشی آن 370 کیلومتر بر ساعت میباشد این پهپاد در مرحله گذراندن تستهای پروازی میباشد.

 

 

 

Mantis_UAV_28129~0.jpeg

Mantis_UAV_28229.jpeg

bae_mantis.jpg

 

 

 

دلیل نامگذاری این پهپاد به این نام ( مانتیس نام یک حشره است)، شباهت این پهپاد به یک حشره به نام مانتیس یا آخوندک میباشد.

Mantis.jpg

 

http://www.military.ir/forums/topic/29146-مانتیس-و-تلموس؛-پدر-و-پسر-نیمه-جان/

ویرایش شده در توسط 7mmt
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.