DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

با توجه به جلسه مطبوعاتی رییس جمهور و همچنین دبیر شورای امنیت ملی، میشه برآورد کرد که مذاکره به مشکل اساسی برخورده و آمریکاییها شرایط توافق با ایران رو با مسایل داخلی_حذبیشون گره زدن، همچنین گویا فشار طرفهای غیر حاضر در مذاکرات، بخوانید صهیونیستها_اعراب و... بسیار شدید هست و نتیجتا حصول توافق رو به بن بست (انشاءا... مقطعی و نه بنیادی) رسوندن.
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته بنا بر گفته های رئیس جمهور اگر اشتباه نکنم مبنی بر اینکه ایران تعدیل های اساسی را در خواسته هاش انجام داده و حالا نوبت طرف مقابل هست برای تصمیمی گیری به نظرم بحث های فنی و جانبی را در رابطه با غنی سازی شاید بشه خاتمه یافته و مورد توافق دونست حتی و موضوع اصلی بر سر تحریم هاست که گویا ایالات متحده حتی با تعدیل ایران بر خواسته هاش ( یعنی شاید کوتاه اومدن از حذف همه جانبه و یکجای تحریم های سه گانه ) هنوز هم شرایط خاصی را برای این امر اصرار داره.

 

به هر حال با وجود انعطاف های ایران طرف مقابل اگر طبق گفته های رئیس جمهور بخواد فشارهای داخلی و یا صهیونیستها را هم در مذاکرات لحاظ کنه واقعا سخت هست احتمالا رسیدن به یک توافق جامع و مد نظر طرفین.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آمریکا وقتی تحریم وضع میکنه به این راحتی ها ازش کوتاه نمیاد، در واقع وضع تحریم برای آمریکا هدف هست و چیزی که به عنوان دلیل تحریم ذکر میشه وسیله.

آمریکا به جز تحریم، اهرم فشار و کنترل دیگری علیه ایران (و اخیرا روسیه) نداره، ما با آمریکا روابط دیپلماتیک، اقتصادی یا نظامی نداریم و همینطوری هم ازش حساب نمیبریم پس تحریم ها رو برای کنترل و فشار بر ایران لازم داره.

هسته ای بهانه ای بیش نیست شک نکنید.

در طی سال های اخیر و همزمان/متناسب با قدرت گرفتن ایران در منطقه و افزایش اهمیت راهبردی ایران تحریم ها هم افزایش یافته.
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یادمه توی تاپیک تروفی  وقتی دیگه راه حل ها جالب نبودن یا عملی نبودن جناب واریور یه حرف جالبی زدن گفتن که طرز فکر و روش کار رو عوض کنید چون سوال تغییر کرده(قریب به مضمون)

در مورد مشکلات هم باید راه حل ها عوض بشه هممون میدونیم هسته ای بهانه هست درسته همین بهانه رو ازشون باید بگیریم ولی راه حل مشکلات کشورمون جای دیگس خیلی ها دارن چندین ساله داد میزنن که مسئولین برن دنبال اون راه حل ها نه دولت قبل رفت و نه این دولت عزمی برای حداقل امتحان اون راه ها داره

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برخی دوستان میگن اگه توافق نشه ایران اسیب شدید میبنه درسته اما این اسیب دوطرفه اس

اگه توافق نشه :

ایران امتیاززیادی داد اما بازتوافق صورت نگرفت پس در ریاست جمهوری های دیگه غرب نباید دنبال توافق باشه چون در زمان حال موقعیت خوب را با شکست همراه کرد.

شاید بگید با جنگ کار ایران رو یکسره میکنن که بیشتره به جوک شبیه ( می تونه یکیش هزینه جنگ و دومی  زنگ خطر نزدیکی غرب به چین و روسیه باشه و.....)

ما  مردم ایران همیشه نشون دادیم هرچقدر زخمی تر بشیم بیشتر از طرف مقابل کینه به دل میگیرم و کاری برای اسیب رساندن انجام میدیم (شاید بعضیا موافق نباشن با این حرفم)

اما یه کشور رو در نظر بگیرید اگه به پایین کشیده بشه همه رو به پایین میشکشونه اگه تحریم شدید تر بشه احتمال رفتن ایران به بمب هسته است و این بار دو کشور میشن خطرناک کره شمالی در نزدیکی امریکا و ایران نزدیکی اسراییل و اروپا و چون ایران به سمت بمب هسته رفته کشور های نزدیک ایران هم به سمت این سلاح خواهند رفت .

نتیجه گسترش سلاح های کشتار جمعی

در اینجا همه کشورها با عقاید غرب همخونی ندارند و عامل رو گردن غرب میندازند

و......

اما اگه توافق بشه :

1-ایران تقریبا مهار شده چه بخواد با عقاید اونها همخونی داشته باشه چه نه

2-اگه ایران به سمت سلاح بره یا ... بهانه دست اونا میشه که بگن دیدید راست گفتیم و همه کشور ها باهشون هم صدا میشن

3-در این وضعیت اشفته بازار اقتصادی و تحرمی که به ایران اعمال شده کشور ایران براشون میشه منبع اقتصادی جدید و براحتی میتونن سرمایه گذاری کنن و اقتصاد خودشونو رونق بدن

راه های ارتباطی با غرب هموارتر میشه و غرب راحتر میتونه عقاید خودشو در یک بازه زمانی بر مردم ایران اعمال کنه و خطر ایران رو برای همیشه خنثی کنه

ویرایش شده در توسط milad021
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوباما تحریم‌ها علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد
خبرگزاری آنا: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است،‌ قانون «شرایط اضطراری ملی» که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را همچنان حفظ می‌کند،‌ برای یک سال دیگر تمدید کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پرس تی وی،‌ باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، به کنگره این کشور اعلام کرد که قانون «شرایط اضطراری ملی» علیه ایران را برای سی و ششمین سال پیاپی تمدید می‌کند؛ این اقدام اوباما به دلیل این صورت می‌گیرد که هنوز روابط آمریکا با ایران به حالت طبیعی بازنگشته است.

در سال 1979 میلادی و پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران، جیمی کارتر رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، قانون «شرایط اضطراری ملی» علیه ایران را تصویب کرد.

از آن سال به بعد، روسای‌جمهوری آمریکا در هر نوامبر، به صورت معمول تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کنند.

روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» هم، در گزارشی اعلام کرد که اکنون 30 وضعیت اضطراری علیه ایران بر اساس قانون «شرایط اضطرار ملی» تصویب شده است.

روسای‌جمهوری آمریکا، از زمانی که کنگره این کشور قانون «شرایط اضطرار ملی» علیه ایران را در سال 1976 میلادی تصویب کرد، تاکنون 53 بار وضعیت فوق العاده علیه ایران اعلام کرده‌اند.

قانون «شرایط اضطرار ملی» پایه و اساس قانونی بیشتر تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران تصویب کرده است.

این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ایران و 1+5 در تلاش هستند، در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند.

کارشناسان مسائل بین‌الملل می‌گویند که آمریکا و اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، مشغول دروغ‌پردازی و گسترش تبلیغات منفی هستند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در این ماه گفته بود که تهران و 6 قدرت جهانی، می‌توانند قبل از ضرب الاجل 24 نوامبر به توافق جامع برسند.

ایران و گروه 1+5 که شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان می‌شود، در حال مذاکره هستند تا اختلافاتشان را در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل 24 نوامبر حل و فصل کنند.
http://www.ana.ir/Home/Single/114814

___________________________

 

 

پ.ن: حداقل یکی دو هفته صبر نکردن که نتیجه مذاکرات مشخص بشه تا بعد اقدام کنن!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
سناریوی جدید مذاکرات: توافق کلی بدون روشن کردن همه جزئیات
برخی شواهد نشان می دهد با نزدیک شدن به ضرب الاجل 3 آذر، تیم ایرانی بدون آنکه درباره همه جزئیات توافق شده باشد، به دنبال یک توافق کلی و مبهم با گروه 1+5 است.

 

حامد علوی، ایران هسته ای- برخی شواهد نشان می دهد با نزدیک شدن به ضرب الاجل 3 آذر، تیم ایرانی بدون آنکه درباره همه جزئیات توافق شده باشد، به دنبال یک توافق کلی و مبهم با گروه 1+5 است.

با مشخص شدن دورنمای غیر ممکن بودن توافق نهایی پس از مذاکرات مسقط، به نظر می رسد تیم های مذاکره کننده ایران و امریکا در پی آن هستند که بدون حاصل شدن یک توافق واقعی، اعلام کنند به طور کلی به توافق رسیده اند و بحث درباره موضوعات باقی مانده را ادامه بدهند.

به نظر می رسد این تاکتیک قبل از هر چیز تلاشی است برای گریز از تبعات اعلام شکست مذاکرات که هر دو طرف عقیده دارند پس از آن رسیدن به یک توافق بسیار سخت خواهد شد.

یک کارشناس ارشد مطلع از موضوع به «ایران هسته ای» گفت: «هنوز چیزی نهایی نشده ولی به نظر می رسد تیم ایرانی درصدد راه انداختن نوعی نمایش مذاکراتی است».

وی اضافه کرد: «واضح است که به دلیل دیدگاه های امریکا دو طرف به توافق نرسیده اند ولی می خواهند اعلام کنند توافق کردیم و بحث درباره جزئیات ادامه دارد».

سیروس ناصری و عباس عراقچی این موضوع را تایید کرده اند.

ناصری در نمایشگاه مطبوعات گفته است: «توافق بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع جمهوری اسلامی ایران است. اگر ایران به تفاهم کلی سیاسی با 1+5 دست یابد و زمان مناسبی برای بررسی تمام جزییات با دقت تخصیص دهد به نفع کشور خواهد بود».

عباس عراقچی هم پیش از این در مسقط گفته بود: «کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن».

یک ارزیابی اولیه حکایت از آن دارد که تیم ایرانی تصور می کند می تواند به این ترتیب می تواند از شکست مذاکرات و کاهش احتمال توافق جلوگیری کرده و راه را برای توافق در آینده نزدیک باز کند.

اما متقابلا این خطر وجود دارد که با این روش، زیر پوشش مذاکره درباره جزئیات، یک معامله عمیقا نامتوازن شکل بگیرد.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمی خواهم در مورد درستی یا دم درستی مذاکرات یا بده بستان ها قضاوتی کنم 

ولی باید کمی در مورد خبرهای پیرامون مذاکرات چه از سوی ما و چه از سوی آمریکا و غرب نظرتان را جلب کنم

 

یک دسته افرادی هستند که پیروزی مذاکرات به نفعشان نیست و مدام نمی شود و خیانت و ... می گویند

یک دسته آنقدر به نفعشان است که برای رسیدن به توافق رویاها می بافند و بهشت برین بعد از توافق به تصویر می کشند 

یک دسته  کمی تا قسمتی حزب بادند یکی به در می زنند و یکی به تخته 

دسته آخر که خیلی خیلی معدودند کسانی هستند که بدور از نتایج و خبرهای مذاکرات در حال تلاش و تولید اند و گذشته ، حال و آینده خود و تولیدشان را به مذاکرات گره نزده اند

 

در آخر نیز دسته برنده به همراه دسته سوم پوست دسته دیگر را کنده و داغ دلشان را خالی می کنند 

ولی در آخر تنها دسته چهارم به من و شما خیر واقعی  و شکم ما را سیر و امنیت و سلامتی ما را در همه ابعاد تامین می کنند و دسته های دیگر گوش و مغز و احساس ما را سیر و درگیر می کنند که خدا همه شان را قوت دهد !!!!!!!!!!!

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برخی دیپلمات ها هم گفته اند که صرف تمدید مذاکرات، امکان پذیر است. یک مقام ارشد ایرانی هم اظهار داشت مذاکرات میان ایران و 1+5 تا ماه مارس آینده تمدید می شود.
منابع آگاه به رویترز گفته اند که احتمالا مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تا مارس آینده (اسفند - فروردین) تمدید می شود.

به گزارش عصرایران، رویترز نوشت: منابع آگاه دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در مهلت تعیین شده را بعید دانستند و گفته اند به احتمال زیاد مذاکرات هسته ای تمدید می شود.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافق جامع و نهایی بر سر مسئله هسته ای تهران هستند. دو طرف قبل از این مهلت 4 ماهه ای را برای دست یابی به وافق تعیین کرده اند که این مهلت در روز 3 آذر ماه آینده به پایان می رسد.

مقامات غربی و ایرانی به رویترز گفته اند که دو طرف به توافق موقت دیگری اکتفا خواهند کرد که بر کاهش محدود تحریم ها علیه ایران تاکید دارد تا بتوانند در چند ماه آینده برای حل اختلافات خود گام بردارند.

یک مقام غربی هم اظهار داشت: ممکن است چارچوب توافق نهایی را در روز 24 نوامبر (3 آذر) ببینیم اما احتمالا خود توافق را نمی بینیم.

یک مقام ارشد ایرانی هم گفت: به احتمال زیاد به توافقی شبیه توافق ژنو دست می یابیم که نسبت به آن، مفصل تر است. 

برخی دیپلمات ها هم گفته اند که صرف تمدید مذاکرات، امکان پذیر است. یک مقام ارشد ایرانی هم اظهار داشت مذاکرات میان ایران و 1+5 تا ماه مارس آینده تمدید می شود.

مسؤولان غربی و ایرانی همچنین گفتند که شکست مذاکرات بعید است زیرا دو طرف خواهان پایان یافتن این نزاع 12 ساله است.

رویترز ادامه داد: نقاط اختلافی باقیمانده در مذاکرات شامل تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران می تواند بعد از توافق جامع داشته باشد و دوره زمانی برداشتن تحریم ها علیه صادرات نفت، بانک و بیمه ایران است.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان می گویند که تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران نباید بیش از چند هزار دستگاه باشد اما ایران خواهان تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای فعال در توافق جامع و نهایی است.

ایران هم اکنون حدود 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ است که حدود 10 هزار دستگاه آن فعال هستند.

همچنین از دیگر ایده های مطرح در مذاکرات، انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به روسیه برای ذخیره سازی است. 

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت: بخش اعظم پیوست های فنی توافقنامه، تکمیل شده اند و دیپلمات های ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال کار بر روی سند سیاسی توافق هستند.

یک مقام اروپایی هم گفت ایران از تاثیرپذیری دولت آمریکا از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در زمینه دست یابی به توافق هسته ای نگران است.
هم اکنون جمهوری خواهان کنترل کامل کنگره را در دست گرفته اند. پیش بینی می شود آنها شیوه جدی تری را در برابر ایران در پیش می گیرند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمی خواهم در مورد درستی یا دم درستی مذاکرات یا بده بستان ها قضاوتی کنم 

ولی باید کمی در مورد خبرهای پیرامون مذاکرات چه از سوی ما و چه از سوی آمریکا و غرب نظرتان را جلب کنم

 

یک دسته افرادی هستند که پیروزی مذاکرات به نفعشان نیست و مدام نمی شود و خیانت و ... می گویند

یک دسته آنقدر به نفعشان است که برای رسیدن به توافق رویاها می بافند و بهشت برین بعد از توافق به تصویر می کشند 

یک دسته  کمی تا قسمتی حزب بادند یکی به در می زنند و یکی به تخته 

دسته آخر که خیلی خیلی معدودند کسانی هستند که بدور از نتایج و خبرهای مذاکرات در حال تلاش و تولید اند و گذشته ، حال و آینده خود و تولیدشان را به مذاکرات گره نزده اند

 

در آخر نیز دسته برنده به همراه دسته سوم پوست دسته دیگر را کنده و داغ دلشان را خالی می کنند 

ولی در آخر تنها دسته چهارم به من و شما خیر واقعی  و شکم ما را سیر و امنیت و سلامتی ما را در همه ابعاد تامین می کنند و دسته های دیگر گوش و مغز و احساس ما را سیر و درگیر می کنند که خدا همه شان را قوت دهد !!!!!!!!!!!

 

 

با توجه به  یکسال پیش تون ، خودتون در کدام دسته هستید ؟؟؟؟

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به  یکسال پیش تون ، خودتون در کدام دسته هستید ؟؟؟؟

واضح و مشخصه که دسته سوم و حزب باد البته افول ها و ضعف هایی هم داشتم که دوستان باید حقیر را ببخشند 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزیده‌ هایی از نشست خبری کری در پاریس
10 نوامبر 2014

وزارت امور خارجه ایالات متحده 
دفتر سخنگوی وزارت 
اقامتگاه رئیس نمایندگی
پاریس، فرانسه 
5 نوامبر 2014

سخنان

جان کری، وزیر امور خارجه 
نشست خبری

(آغاز گزیده‌ها)

کری: بسیار خوب، شب بخیر و از حضورتان در اینجا سپاسگزارم. خوشحالم که در راه خود برای رفتن به اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در پکن به پاریس برگشتم. و در عین حال، توانستم امروز دیدارهای مهم و سازنده ‌ای را در اینجا به خصوص با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، و همچنین با ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن، داشته باشم.

...

فابیوس، وزیر امور خارجه و من در گفتگوهای امروز بعدازظهر به موضوعات زیادی توجه کردیم و به بررسی و تمرکز ویژه‌ای بر مواردی شامل مذاکرات هسته‌ ای با ایران، مبارزه مشترک ما علیه داعش، مناقشات سوریه، چالش‌های سوریه و روند صلح خاورمیانه پرداختیم. و همچنین موضوعات دیگری نظیر غلبه بر ابولا، وضعیت لبنان و البته مسائل مهمتر درارتباط با اروپایی که یکپارچه، آزاد و در صلح باشد و به‌ ویژه چالش اوکراین و اجرای موافقتنامه مینسک را بررسی کردیم.

...

به این ترتیب فابیوس، وزیر امور خارجه، و من وقت زیادی به گفتگو دربارۀ مذاکرات هسته ‌ای هماهنگ شده 1+5 توسط اتحادیه اروپا با ایران اختصاص دادیم. ایالات متحده و فرانسه با شرکای بین‌المللی خود در‌خصوص اهمیت این مسئله که ایران راهی برای دستیابی به سلاح هسته ‌ای نداشته باشد، نظر هماهنگی دارند. این سیاست جامعه بین‌المللی، سیاست همه و سیاست سازمان ملل متحد است که از طریق چند قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بیان شده است.

من در حالی که مهلت 24 نوامبر به‌ سرعت در حال نزدیک شدن است، در اواخر این هفته به عمان سفر می‌کنم تا با ظریف، وزیر امور خارجه و کتی اشتون ملاقات کنم. کشورهای 1+5 به شیوه‌ای متحد فکر‌های خلاقانه‌ای را بر روی میز گذاشته‌اند تا ما بتوانیم به هدف خود برسیم و خواهیم دید که آیا ایران قادر است گفته‌های خود در را درمجامع عمومی دایر بر آمادگی برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه به جهان با تصمیمات دشوار و شجاعانه‌ ای که همه ما باید بگیریم تطبیق دهد. اکنون وقت گرفتن چنین تصمیماتی فرارسیده است.

و من در طول جلسات امروز خود با فابیوس، وزیر امور خارجه [فرانسه]، و جوده، وزیر امور خارجه [اردن]، همچنین در مورد بهترین راه برای هماهنگ کردن تلاش‌های بین‌المللی در برابر تهدید داعش صحبت کردم. اندازه و قدرت داعش نیازمند ائتلافی فراگیر است. ماهیت اقدامات آن مستلزم ائتلافی با یک تکیه گاه وسیع است. و ما درهمکاری با شرکای خود در در راستای پنج محور اقدام برای کوچک کردن قلمرو ، قطع منابع مالی، جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی، افشای ریاکاری ادعاهای دینی پوچ، و ارائه کمک‌های بشردوستانه به قربانیان تهاجم‌های داعش بشدت در تلاش هستیم.

بیش از 60 کشور تعهدات مهمی را متقبل شده‌اند و بسیاری دیگر نیز مخالفت‌های شدیدی با ترور و ایجاد وحشت توسط داعش ابراز کرده‌اند. جهان در برابر این تهدید متحد است و راهبرد پرزیدنت اوباما موفق خواهد شد، زیرا به اجرا گذاشتن آن همرا با متحدان و شرکا نه تنها کاری هوشمندانه است، بلکه مطلقا ضروری و راهی مطمئن برای مقابله با این چالش است. و من به تلاش خود برای جلب حمایت از این ائتلاف در نشست APEC در پکن ادامه خواهم داد.

من در مکالمه خود با جوده، وزیر امور خارجه [اردن] ، ما همچنین در مورد تنش‌های روزافزون اخیر در ستاسر بیت ‌المقدس، و به ‌ویژه در مورد حرم الشریف/مسجد الاقصی بحث کردیم. ما حمله تروریستی امروز صبح را در اورشلیم که طی آن فردی خود رویی را ظالمانه و عمدا به سمت عابران پیاده راند واین اقدام به کشته شدن حداقل یک نفر انجامید محکوم می‌کنیم. همچنین برخوردهایی که در مسجد الاقصی صورت گرفته بویژه جای نگرانی دارد و گزارش‌های مربوط به آسیب های وارد شده عمیقاً نگران ‌کننده است. مکان‌های مقدس نباید به کانون‌های تنش تبدیل شوند و همه طرف ها باید گام‌های عملی برای کاستن از تنش ها بردارند.

ما همچنین اهمیت نقش ویژه اردن را در اماکن مقدس مسلمانان در بیت ‌المقدس که در معاهده صلح اردن و اسرائیل به تایید رسیده است یادآور شدیم. و ما البته این باوریم که صلح بین اسرائیل و اردن برای ثبات منطقه حیاتی است و ارتباط خود را با هر دو طرف در این مورد حفظ می ‌کنیم و امیدواریم که همه طرف ها کوتاه بیایند و این تنش‌ها را کاهش دهند.

در نهایت، ایالات متحده متعهد است تمام جنبه‌ های مشارکت خود در برابر چالش ابولا را تقویت کند و ما از شرکای بین‌المللی خود می‌ خواهیم تا آنها نیز به اقدام مشابهی دست زنند. ما عمیقاً از کمک‌هایی که بسیاری از کشورها کرده‌اند، سپاسگزاریم. ما عمیقاً از تلاش‌های فرانسه متشکریم و از نقش رهبری آنها به‌ ویژه در ارتباط با گینه قدردانی می ‌کنیم.

من هر روز برای تشویق اقداماتی عملی از سوی این یا آن کشور، با همتایان خود در تماس تلفنی بوده ام. هر کشوری ممکن است تصمیم بگیرید کاری متفاوتی انجام دهد. اما نکته مهم این است که هیچ کشوری به تنهایی نخواهد توانست این موضوع را فیصله دهد. این امر به یک ابتکار جهانی و تلاش جهانی نیاز دارد. و ما معتقدیم که اقداماتی که تاکنون انجام شده است تأثیرات قابل سنجشی داشته است. و به معنای واقعی کلمه این موضوع را در تمامی نشست های دو‌جانبه ‌ای که داریم مطرح می ‌کنیم.

به همین دلیل برای من مایه افتخار است که مردم ایالات متحده به طور مستقیم بیش از 360 میلیون دلار به تلاش‌های واکنش [در برابر بیماری] کمک کرده ‌اند؛ و بیش از یک میلیارد دیگر نیز صرف اعزام نظامی نیروهای ما که به آنجا رفته‌ و جان خود را به خطر انداخته‌ اند شده است تا توانمندی لازم برای مقابله با این وضعیت ایجاد گردد. ما در حال ارائه پشتیبانی به شیوه‌های بسیار منحصر به فردی که تنها ارتش آمریکا قادر به انجام آن است هستیم.

اما می ‌دانیم، همان‌طور که چند لحظه پیش گفتم این کار به تنهایی امکان‌پذیر نیست. هر کشوری سهمی دارد که می‌ تواند شامل تأمین افراد، پول، کمک‌های انسان ‌دوستانه، تجهیزات پزشکی، تخت ‌خواب یا حمل و نقل هوایی باشد. راه ‌های بی‌ شماری برای کمک کردن وجود دارد و امیدواریم که طرف‌های بیشتری به این طرح بپیوندند. هر کاری که انجام می‌ دهیم در عمل به چگونگی هماهنگی ما با هم بستگی دارد و من مایلم از شرکای فراوانمان به‌خاطر کمک‌های فوق‌العاده خود از اقصی نقاط جهان، از چین و آسیا گرفته تا کشورهایی که درست در مرکز آفریقا هستند و به این مبارزه کمک می ‌کنند، تشکر کنم.

اکنون بسیار خوشحال خواهم شد که به هر سؤالی پاسخ بدهم.

...

پرسش: روشن است که امروز مذاکرات هسته‌ ای ایران مهمترین موضوع پیش روی شما بود. آیا امکان دارد مذاکرات از مهلت نوامبر 24 فراتر رود و احتمال وقوع این امر تا چه حدی است؟ علاوه بر این، آیا فوریت جددی برای رسیدن به توافق قبل از این که اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا کنترل را به‌ دست بگیرند مطرح است؟

کری، وزیر امور خارجه: بسیار خوب، سپاسگزارم. در مورد مسئله مذاکرات هسته‌ ای ایران، ما خود را آماده کرده ‌ایم و هدف خود را 24 نوامبر قرار داده ‌ایم. ما در مورد فراتر رفتن از این تاریخ صحبت نمی‌کنیم و به آن نمی‌اندیشیم. این تاریخ مهم است. و به اعتقاد ما به دلایل بسیار مختلفی لازم است چنین کاری انجام شود. اکثر مردم درک نمی کنند چرا نشان دادن این که که برنامه‌ ای صلح‌آمیز است، باید این ‌قدر طول بکشد. مردم می‌ خواهند بدانند که شفافیت و پاسخگویی لازم برای انجام این کار روی میز قرار دارد، و ما باید بتوانیم به توافق برسیم. به همین دلیل تلاش ما این است که چنین کاری انجام شود. و فکر می‌ کنم اگر نتوانیم به این کار توفیق یابیم اوضاع پیچیده‌ تر می‌شود.این غیرممکن نیست که نتوانیم، اما فکر می ‌کنم باید ببینیم در حالی که برای این کار تلاش می‌ کنیم، چه اتفاقی می ‌افتد.

کارهای بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است. ماه‌های متوالی است که تیم‌های کارشناسی نشسته‌ اند، به جزئیات پرداخته‌ اند، به تمام اطلاعات فنی لازم که ما را قادر به قضاوت در مورد تأثیر یک تصمیم خاص می ‌سازد، توجه کرده ‌اند. برخی از این موضوعات بسیار پیچیده است و ما تلاش کرده ‌ایم آن را به ساده‌ ترین و قابل فهم‌ ترین شکل ممکن درآوریم. و این کار بسیار سازنده ای بوده است. تیم ایران بسیار سخت و جدی کار کرده است. گفتگو‌ها دوستانه و کارشناسانه بوده است.

امید من این است که اکنون زمان تصمیم‌ گیری‌های سیاسی واقعی فرا رسیده باشد تا ما بتوانیم به جهان نشان دهیم کشورهایی با دیدگاه‌های مختلف و با نظام‌های متفاوت، اما با منافع متقابل که در تلاش برای اثبات صلح‌ آمیز بودن برنامه‌ ای هستند توانایی آن را دارند و می توانند آن را به سرانجام برسانند. بنابراین ما در مورد آن بسیار امیدوار هستیم و من تمام تلاش خود را برای حضور یافتن و انجام هرکاری که برای این منظور لازم باشد خواهم کرد. و مطمئن هستم که ظریف، وزیر امور خارجه، نیز به همین ترتیب در دسترس خواهد بود و همچنان برای پیشبرد مسئله تلاش می ‌کند.

در خصوص موضوع انتخابات، اجازه دهید تنها این را بگویم که 10 سال پیش در بعد از ظهر چنین روزی به شکست در رقابت ریاست جمهوری اذعان کردم. و من احساسی جز نهایت احترام به فرایند انتخابات سیاسی آمریکا قائل ندارم. برخی برنده می‌ شوند و برخی بازنده. گاهی اوقات دوستان شما در میدان و گاهی اوقات خود شما هستید. اگر در این در این فرایند وارد شوید آنچه می‌آموزید چیزی جز احترام به رأی ‌دهندگان و برای نظام نخواهد بود.

...

پرسش متشکرم. می‌خواستم در مورد فرایند صلح خاورمیانه سؤالی بپرسم، اما نمی‌دانم آیا تمایل دارید نکته‌ای را که همین الان در مورد مذاکرات ایران گفتید واضح‌ تر بیان کنید. شما گفتید ما باید قادر به رسیدن به توافق باشیم؛ اگر نتوانیم، اوضاع پیچیده ‌تر می‌شود، اما وقوع آن غیرممکن نیست . بنابراین سؤال این است: آیا به نظر شما مذاکرات از 24 نوامبر فراتر خواهند رفت؟ آیا دارید می ‌گویید غیرممکن نیست که مذاکرات از 24 نوامبر فراتر بروند؟

کری، وزیر امور خارجه: آنچه می ‌گویم این است که در این مرحله ما هیچ قصدی برای صحبت کردن در مورد تمدید نداریم و به تمدید فکر نمی‌ کنیم. اگر تنها فاصله ناچیزی با هم داشته باشیم و بخش عمده‌ای از مسائل منطقی، دست یافتنی و مورد انتظار فیصله یافته، اما جزئیاتی باقی مانده باشد که باید آنها را مشخص کرد، تحت آن شرایط – می توانستم بگویم «شاید». اما مسئله به‌ طور کامل به موارد باقی‌مانده بستگی دارد. اگر مسائل بسیار عمده‌ ای وجود داشته باشد که واقعاً اساسی و نسبتا ساده باشند، «نه»، چنین چیزی نمی‌ گویم. من فکر می‌کنم در چنین شرایط، اشکالی وجود دارد. بنابراین ما ناچاریم منتظر بمانیم تا ببینیم چه پیش می آید. و فکر می‌کنم اشاره ای که کردم مربوط به این بود که مسائل ممکن است از حد ادارۀ شرایط بیرونی آنها پیچیده تر شوند، و مذاکرات به دلایلی که توضیحشان دشوارتر است به طول بیانجامند. .

بنابراین ما هیچ انتظاری برای ادامه [مذاکرات] نداریم. ما در به این موضوع - من به این وضوع فکر نمی ‌کنم. من می‌خواهم این اتفاق بیفتد. فکر می‌ کنم آنها هم همین را می ‌خواهند. فکر می‌کنم این تیم هم همین را می‌ خواهد. و ما در حال رفتن به سمت خط پایان هستیم با این دید که تلاش کنیم تا این کار انجام شود.

پرسش: اما با کنترل جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان و مجلس سنا این کار پیچیده ‌تر می‌ شود.

کری، وزیر امور خارجه: نه، این سؤال مطرح نیست - نه - فکر نمی‌کنم که این تغییری در هیچیک از دو طرف ایجاد کند. من صادقانه چنین فکری نمی‌کنم. من عقیده دارم که همان مسائل اصلی صرف‌نظر از اینکه چه کسی کنترل مجلس سنای ایالات متحده را در دست داشته باشد کماکان برجای خود باقی خواهند بود. و به یاد داشته باشید، مجلس سنای ایالات متحده برای تصویب هر موضوعی به 60 رأی نیاز دارد. بنابراین ممکن است [سنا] در کنترل حزب جمهوری ‌خواه یا دموکرات باشد، اما باز هم به 60 رأی مورد نیاز است. و همانطور که در چند سال گذشته آموخته ‌ایم، اقلیت قدرت خارق‌العاده ‌ای در مجلس برای متوقف کردن برخی از جریانات دارد، پس این مسئله واقعاً به چیزهای دیگری بستگی خواهد داشت. این آن چیزی نیست که منظور من است. مسئله‌ ای که پیچیده است مدیریت انتظارات داخلی در محافل دیگری بیرون از ماست که ممکن است تأثیر عمیقی در دراز مدت داشته باشد و ممکن هم هست نداشته باشد.

...

 

منبع

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
ویژگی های اصلی یک توافق خوب چیست؟
با نزدیک شدن به تاریخ 27 آبان، یکی از مهم ترین سوالات پیش روی جامعه تحلیلی کشور این است که مشخصات یک توافق خوب چیست؟

 

 

محمد صدری، ایران هسته ای- با نزدیک شدن به تاریخ 27 آبان، یکی از مهم ترین سوالات پیش روی جامعه تحلیلی کشور این است که مشخصات یک توافق خوب چیست؟

تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 روز 27 آبان (18 نوامبر) آخرین دور از مذاکرات خود را پیش از فرارسیدن ضرب الاجل 3 آذر انجام خواهند داد.

در حالی که هنوز روشن نیست که سرنوشت این مذاکرات چه خواهد بود، تلاش هایی در این زمینه آغاز شده است که توافقی که ایران بتواند آن را بپذیرد، چه ویژگی های حداقلی دارد.

«ایران هسته ای» پس از مشورت با جمعی از کارشناسان شاخص های زیر را در این زمینه استخراج کرده است:
توافق خوب توافقی است که در یک بازه زمانی معقول برنامه غنی سازی صنعتی را برای ایران تضمین کند.
توافق خوب توافقی است که در مدت زمان توافق، زیرساخت هسته ای ایران را حفظ کند.
توافق خوب توافقی است که زیرساخت تحریم ها را عملا و نه فقط روی کاغذ برچیند.
توافق خوب توافقی است که غرب را تشویق به سرایت دادن فشارها به سایر حوزه نکند.
توافق خوب توافقی است که فردو را به عنوان یک تاسیسات غنی سازی حفظ کند.
توافق خوب توافقی است که هیچ معاهده ای را جانشین ان پی تی نکند.
توافق خوب توافقی است که به اندازه کافی شفاف بوده و تضمین های معتبری در زمینه عمل طرف مقابل به تعهداتش در آن وجود داشته باشد.
توافق خوب توافقی است که در زمان کوتاه بازگشت پذیر باشد.
توافق خوب توافقی است که مطلقا تحقیق و توسعه را محدود نکند.
توافق خوب توافقی است که هیچ تاسیسات هسته ای در آن تعطیل نشود.
توافق خوب توافقی است که فقط هسته ای باشد و به بهانه موضوع هسته ای به حوزه های دیگری مانند برنامه های موشکی و نظامی ورود نکند.
توافق خوب توافقی است که به سیاست داخلی در ایران گره زده نشود.
توافق خوب توافقی است که همانطور که نگرانی های فوری 1+5 را رفع می کند نگرانی های فوری ایران را هم رفع کند.
توافق خوب توافقی است که ایران را به مثابه یک استثنا در نظر نگیرد
توافق خوب توافقی است که توافقی است که به صورت صریح از موضوع رابطه ایران و امریکا تفکیک شود.

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در حالی در سفری از پیش اعلام نشده به تهران می‌آید که تنها هشت روز از مهلت تعیین شده برای حصول توافق جامع هسته‌ای ‌مانده است. بن علوی دو روز پیش از این در فرودگاه مسقط و در جریان سوخت‌گیری هواپیمای وزیر خارجه آمریکا، دیداری یک ساعته و از پیش اعلام نشده با جان کری داشت. 

به گزارش «تابناک»، بن علوی ۶۹ ساله که تقریبا همه نیمه دوم عمر خود را وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان بوده، در حالی به تهران می‌آید که تصور می‌رود، حامل پیام مهمی برای مقامات ایرانی در باره موضوع هسته‌ای باشد. 

برگزاری آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در مسقط بین جان کری، ظریف و اشتون که بعد از آن با مذاکرات کار‌شناسی همراه شد، بنا به گفته برخی مقامات روس به مرحله‌ای رسیده ‌که توافق بر سر چهارچوب برداشته شدن تحریم‌ها تنها مسأله مهم باقی مانده در مذاکرات است، ولی آنچه کار‌شناسان از آن ‌به «ناخن خشکی» طرف آمریکایی یاد کرده و باعث واکنش نسبتا تند رئیس جمهور روحانی شد، احتمالا موضوع اصلی گزارش کری به اوباما در جریان سفر وی به پکن بوده است. 

فروکش کردن بحث‌های فنی ـ رسانه‌ای در‌باره موضوع غنی‌سازی و اشاره اخیر وزیر خارجه آمریکا به تبدیل شدن فتوای رهبری در موضوع هسته‌ای به سندی حقوقی گمانه‌ها درباره اینکه تحریم‌ها تنها مسأله مهم باقی مانده در مذاکرات است را تقویت کرده است. 

کری پس از سفر به پکن و در حالی که هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آن بازگشت وی به مسقط را تکذیب کرده بود، بنا به دلیل اعلام شده سوخت‌گیری در فرودگاه مسقط، توقفی یک ساعته داشت که به گفت‌و‌گو با بن علوی اختصاص یافت. 

گفتنی است، سفر بن علوی به تهران می‌تواند آخرین نقش‌آفرینی همسایه ایران در روندی باشد که از ماه‌های پایانی دولت دهم و با میزبانی همسایه آرام ایران، محرمانه و بدون خبرسازی و حاشیه‌های رسانه‌ها آغاز شده بود. شاید بن علوی حامل پیامی باشد که آخرین گره‌های پرونده را هم باز کند!

 

منبع

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.