DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

مگر در اون فایل صوتی از آقای نبویان که سامی عزیز ارسال کردن بندهای همین توافقنامه بازگو نشد؟! پس چرا دوستان میفرمایند معتبر نیست، اگر در بازگو کردن بندهای توافقنامه رعایت امانتداری نشده (که بعیده) دوستان صحیحش رو بگن ما هم بدونیم، اگر هم متن صحیحه پس چرا میگید منبع معتبر نیست؟ چون ایشون روحانین یا مثلا متعلق به جناح خاصین یا چی؟!

صحبت از رند و واشنگتن باعث میشه بندهای توافقنامه جور دیگه خوانده و تفسیر بشه که کار آقای نبویان نیست؟ ویرایش شده در توسط GRIPEN
  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاش مردم و دولت هم مثل زمان جنگ باهم متحد بودند...

همیشه خدا عقبیم

چند سال پیش رهبر گفت ناتوی فرهنگی مسئولین مسخره کردن

بعدش گفت تهاجم فرهنگی بازم مسخره کردن بعدش گفت شبیخون فرهنگی(یعنی خوابید ) بازم مسخره کردن تا دیگه کار گذشت الان بازم دارن با معلول میجنگن نه با علت. عزمی هم برای درست کردنش ندارن.

خیلی ساله رهبر در مورد مبارزه با فساد و درست کردن اقتصاد دارن حرف میزنن اقتصاد مقاومتی توی تعابیرشون از کلمه جنگ اقتصادی استفاده میکنن انصافا چند نفر از مسئولین واقفن که توی جنگ اقتصادی هستیم؟ حالت کشور به صورتیه که برای جنگ اقتصادی امادس؟ یا اصلا داریم به سمتش میریم؟

نه هر چند وقت یه بار مصاحبه میکنن میگن اقتصاد مقاومتی(من حس میکنم دارن رهبر رو مسخره میکنن)

نامه آقای جهانگیری به رهبر رو حتما دیدید و جوابش نامه رهبر رو بخوایم خلاصه کنیم این میشه که منو مسخره کردید یا مردم رو اقدام کنید.

 

مسکن های بهتری هم هست 

مثل تقویت کشاورزی 

مثل مبارزه بیشتر با فساد 

مثل اوراق قرضه نفت

مثل کاهش پاداش های مدیریتی 

مثل فروش سربازی

مثل ... 

و

مثل پیوستن به بریکس

کنار گذاشتن دلار به عنوان پشتوانه پولی خودمون

و هزارو یک چیز دیگه که به مغز ماها که خیلی هم بهش فکر نکردیم میرسه

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

فقط دعا بفرمایید در زمان این دولت هیچ جنگی رخ ندهد که این جام زهر خیلی با جام قبلی توفیر دارد. توفیری به اندازه تفاوت مظلومیت این سید(روحنا فدا) و آن سید (ره). 

 

در رابطه با انرژی هسته ای:

صد سال پیش خیلی ها می گفتن نفت می خواهیم چیکار؟ یک ماده سیاه ، کثیف ، بدبو و پرهزینه، (1280). الان ما در رابطه با آن افراد و عقاید چه قضاوتی داریم؟ صد سال آینده هم احتمالا راجع به ما همانطور قضاوت خواهند کرد.

انرژی هسته ای می خواهیم چیکار؟ پر هزینه ، خطرناک! چرنوبیل را نگاه کنید! آنقدر که انرژی هسته ای برای ما هزینه داشته جنگ برای ما هزینه نداشته! (1393)

-----------------------------------------------------------------------------------

همیشه بی کفایتی قاجار و بی وفایی کوفی برام جای سئوال داشت و نمی توانستم هیچ جوره رفتارشان را توجیه کنم اما چند وقتیه که فرقی بین آنها و خودم نمی بینم. چقدر بیرون گود با داخل گود فرق می کند، خیلی سخته این امتحانات خیلی، خدا عاقبت مان را بخیر کند ...

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اخوی خودت که خوندیش ان شا الله؟

 

اینجا میگه:

 

 

 

 

یعنی میگه چرخه غنی سازی یعنی تبدیل اکسید اورانیوم به هگزا فلوئور اورانیم،

 

 

پس در نتیجه عکس این عمل، یعنی تبدیل یو اف سیکس به اکسید اورانیوم رقیق سازی به شمار می رود!! یعنی نابود سازی ذخایری که می توان از آنها سوخت غنی شده به دست آورد!

سلام

مدیر محترم بخش نیروی هوایی ، محمد عزیز ممنونم که نخوندیش و حتی اون قسمتهایی رو که قرمز کردم رو هم نگاه نکردید و فقط دنبال یک کلمه گشتید تا حرف خودتان رو بزنید .

همچنین از تمام دوستانی که بازهم نخواندند و به پست شما مثبت دادند هم تشکر می کنم. می دانم که همچنان این پست من را هم کامل نخواهید خواند ( و نخواهند خواند ) ولی بازهم توضیح می دهم :

 

تری‌اورانیوم اکتوکسید (U3O8 ) به نام کیک زرد هم شناخته می شود و یکی از موادی است که معمولا از اورانیوم غنی نشده تهیه می شود تا در نهایت با تبدیل به اورانیوم هگزا فلوراید گازی به سانتریفوژها تزریق شود و غنی سازی شود. در ادامه چرخه و بعد از غنی سازی مناسب ، هگزافلورید اورانیوم در طی فرآیندی به شکل اکسید اورانیوم ( UO2) در می آید تا تبدیل به قرصهای سوختی شود که در نهایت به میله های سوخت و مجتمع های سوخت تبدیل شود.

تبدیل مجدد اکسید اورانیوم به هگزافلورید اورانیوم کمی سخت و مشکل دار است ( هر چند غیر ممکن نیست ) و تقریبا با تولید آن مواد تولید شده از چرخه غنی سازی بیشتر خارج می شوند،  ولی تبدیل تری اورانیوم اکتواکسید به هگزا فلورید اورانیوم آسانتر است. بنابراین تبدیل هگزا فلورید اورانیوم به اکسید یعنی تبدیل آن به ( UO2) به مفهوم رقیق سازی نیست ، بلکه به مفهوم رسیدن به مرحله قبل از ساخت قرص سوختی است.

 

اگر لطف می کردید و گزارش اقای آمانو را ( که خودم کاملش را قرار دادم ) نگاه می کردید ، در بند سوم آن به تبدیل U3O8 که شما آن را به عنوان رقیق سازی فرض می کنید ، به صفحه های سوخت اشاره شده است.

 

 

 

 

 

سلام

مدیر محترم بخش نیروی هوایی ، محمد گرامی برای این که همه دوستانی که اینجا سر می زنند یک بار و برای همیشه از این داستان نابود کردن و اکسید کردن و تولید صفحه سوخت و میله سوخت خیالشان راحت شود ، این مقاله را نقل می کنم: (برای راحتی دوستانی که نمی خواهند مقاله را بخوانند کلمات اکسید اورانیوم را قرمز رنگ می کنم.)

 

"

چرخه سوخت هسته ای چیست ؟

 

منبع

 

چرخه سوخت هسته‌ای به تمام مراحل مورد نیاز به منظور تولید الکتریسیته اطلاق می‌گردد. این مراحل شامل معدن، کانه آرایی، تبدیل، غنی سازی، ساخت میله و مجتمع سوخت، عملیات رآکتور، بازفرآوری و مدیریت پسماند هسته‌ای می‌شود. با توجه به نوع چرخه سوخت بعضی از این مراحل ممکن است مورد احتیاج نباشد. سه نوع عمده چرخه سوخت که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از: حرارتی بدون بازفرآوری، حرارتی با بازفرآوری و IFR . چرخه سوخت IFR مراحل معدن، کانه آرایی و غنی سازی را شامل نمی‌شود. 

 

یک قرص 30 گرمی اکسید اورانیوم به عنوان سوخت انرژی معادل سه تن زغال سنگ را دارا می‌باشد. اگر این سوخت مصرف شده بازفرآوری شده و در یک رآکتور زاینده مورد استفاده قرار گیرد، همین قرص کوچک انرژی معادل انرژی 150 تن زغال سنگ را دارا خواهد بود.

تکنولوژی تولید و بهره‌برداری از سوخت هسته‌ای یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین گسترده‌ای از علوم و فنون مختلف مانند شیمی هسته‌ای، مهندسی شیمی، مهندسی فرآیند، متالوژی مواد، متالوژی پودر، انتقال حرارت، حرکت شارها و غیره بهره می‌گیرد. کیفیت تولید و بهره‌برداری از سوخت هسته‌ای در رآکتورها در چهار دهه گذشته همواره رو به بهبود بوده و استفاده بهینه از این سوخت را با رعایت کامل مسائل ایمنی بهتر کرده است. همانگونه که گفته شد یکی از تفاوتهای اساسی سوخت هسته‌ای با سوخت فسیلی پدیده شکافت هسته‌ای در سوخت است. با تولید انرژی به وسیله شکافت، ساختار سوخت به صورت آرام ولی پیوسته تغییر کرده و پاره‌های شکافت پرتوزا به وجود می‌آیند. از این جهت رعایت مسائل ایمنی و پیش بینی جداره‌های بازدارنده متوالی در رآکتور برای جلوگیری از پخش تابش‌های "پرتوزا" ضروری است. غلاف میله سوخت به عنوان اولین جداره بازدارنده باید طوری طراحی و ساخته شود که امکان نفوذ پاره‌های شکافت پرتوزا به خنک کننده را ندهد.

سوخت پس از مصرف شدن از رآکتور خارج می‌شود. تنها بخشی از مواد شکافت پذیر آن برای تولید انرژی مصرف می‌گردد و قسمت اعظم اورانیوم موجود در آن و پلوتونیومی که از طریق واکنش هسته‌ای اورانیوم – 238 با نوترون تولید شده است، باقی می‌ماند. بنابراین در چرخه سوخت، این مواد بازیابی شده و دوباره به فرآیند تولید پودر و ساخت دی اکسید اورانیوم برگشت داده می‌شود. بازفرآوری سوخت مصرف شده در حال حاضر در سطح جهان در مقیاس صنعتی صورت می‌پذیرد. در دهه اخیر،‌استفاده از پلوتونیوم به صورت اکسید مشترک با اورانیوم (MOX) به سرعت توسعه یافته و دسترسی به منبع جدیدی از سوخت هسته‌ای را امکان پذیر ساخته است.

 

بنابراین قبل از اینکه اورانیوم به عنوان سوخت، در نیروگاههای هسته‌ای برای تولید نیروی برق استفاده شود،‌ مراحلی از قبیل استخراج، کانه‌آرایی، تبدیل، غنی سازی و ساخت مجتمع سوخت را پشت سر می‌گذارد. به مراحل فوق پیش چرخه سوخت گفته می‌شود. بعد از اینکه از اورانیوم در قلب رآکتور یک نیروگاه هسته‌ای به عنوان سوخت جهت تولید نیروی برق استفاده شد، این سوخت به عنوان سوخت مصرف شده تلقی شده و تحت عملیات دیگری قرار می‌گیرد. این مراحل ممکن است شامل ذخیره موقت، بازفرآوری، برگشت و دفن پسماندها باشد. در مجموع به این مراحل نیز پس چرخه سوخت هسته‌ای گفته می‌شود. 

باید توجه داشت که برنامه مرحله‌ای چرخه سوخت با استفاده از رآکتورهای مختلف و برنامه ملی هر کشور متفاوت است و ممکن است تنها قسمتی از آن به مرحله اجرا گذارده شود. برنامه چرخه سوخت از اکتشاف و استخراج سنگ معدن اورانیوم و تهیه U3O8 تغلیظ شده آغاز می‌شود (مراحل 1 تا 4). اگر هدف به کارگیری اورانیوم طبیعی در رآکتورهای با کندساز آب سنگین باشد، U3O8 تغلیظ شده مستقیماً به اکسید اورانیوم (UO2) و اگر هدف استفاده از سوخت در رآکتورهای آبی باشد به هگزافلوئور اورانیوم (UF6) تبدیل می‌شود (5). سپس UF6 با یکی از روشهای جداسازی ایزوتوپی غنی سازی شده (6)، در مرحله بعدی به صورت پودر UO2 در می‌آید (9). این پودر به وسیله فرآیندهای پرس کردن، سینترینگ و سایش تبدیل به قرص سوخت شده و برای قرار گرفتن در میله‌های سوخت آماده می‌گردد. با قرار دادن این قرصها در غلاف و مسدود کردن دو انتهای آنها، میله‌های سوخت ساخته می‌شود. 

میله‌های ساخته شده پس از انجام کنترل‌های لازم به صورت مجتمع سوخت درآمده (10) و جهت قرار گرفتن در رآکتور آماده می‌شوند. مجتمع‌های مصرف شده جهت نگهداری به استخرهای مخصوص انتقال پیدا می‌کنند. سوختهای مصرف شده پس از اینکه فعالیتهای هسته‌ای آنها تا حدود تعیین شده کاهش یافت به تأسیسات بازفرآوری انتقال می‌یابند (13). در این تأسیسات ابتدا با روشهای مکانیکی میله‌های سوخت مصرف شده قطعه قطعه شده و در اسید نیتریک حل می‌شود. این محلول سپس با روش استخراج حلالی در چندین مرحله به جداسازی مواد مختلف می‌انجامد. در اولین مرحله استخراج، کسر قابل توجهی از محصولات حاصل از شکافت و در مرحله بعد ایزوتوپهای سنگین مثل اورانیوم و پلوتونیوم از آن جدا می‌شوند. در آخرین مرحله، جداسازی اورانیوم و پلوتونیوم انجام می‌شود. اورانیوم باریابی شده به اکسید یا هگزافلوئور اورانیوم (17) تبدیل و به مراحل قبلی برگشت داده می‌شود. پسماندهای پرتوزا نیز جهت نگهداری و آمایش آماده می‌شوند.

 

انواع چرخه سوخت هسته ای :

باید توجه داشت که چرخه سوخت به سه نوع متمایز قابل طبقه بندی است:
1) چرخه کندو (HWR)
2) چرخه پورکس (اورانیوم/ پلوتونیوم) (LWR)
3) چرخه تورکس (LWR)

 

 پیش چرخه :
معمولاً بر اساس اینکه سنگ معدن اورانیوم در چه عمقی از سطح زمین یافت شود، استخراج از معادن آن با روشهای 
معدن‌کاری سطحی (روباز) یا زیرزمینی انجام می‌گیرد. در شرایط مناسب ممکن است عملیات فروشویی در همان محل معدن با پمپ کردن اسید یا باز به طرف سنگ معدن اورانیوم به منظور انحلال اورانیوم از سنگ معدن خودش انجام شود. در بسیاری از مواقع نیز، اورانیوم ممکن است با مقادیر مختلف به عنوان یک محصول جانبی از معادن طلا یا فسفات بدست آید. به عنوان نمونه معدن رنجر در شمال استرالیا یک معدن روباز است در حالیکه معدن المپیک دام در استرالیای جنوبی یک معدن زیرزمینی محسوب می‌شود که در آنجا همراه با اورانیوم، مس،‌ طلا و نقره نیز بدست می‌آید.

 

غنی سازی :
در اورانیوم طبیعی که از فرآیند تصفیه بدست می‌آید تنها 0.711 درصد ایزوتوپ U235 وجود دارد و بقیه آن را ایزوتوپ U238 و سایر ایزوتوپها تشکیل می‌دهند. اختلاف در جرم دو ایزوتوپ U235 و U238 این امر را ممکن می‌سازد که بتوان آنها را از هم جدا کرد و غلظت U235 را تا 5.2% - 5.3% افزایش داد و سپس بتوان از آن به عنوان سوخت هسته‌ای در نیروگاهها استفاده کرد. برای این منظور ابتدا باید 
اکسید اورانیوم (U3O8 ) را به گاز هگزافلوئور اورانیوم (UF6) تبدیل کرد. این گاز خوراک ورودی فرآیند غنی سازی است. در مجموع این فرآیندها به تبدیل و غنی سازی شهرت یافته‌اند. برخی از رآکتورها مانند کندو در کانادا و مگنوکس در انگلیس به اورانیوم غنی شده احتیاجی ندارند. 

 

برای تهیه سوخت اغلب رآکتورها، از جمله رآکتورهای آبی (آب تحت فشار یا آب جوشان) باید درصد ایزوتوپ 235 به 4% - 3% برسد. بنابراین افزایش درصد این ایزوتوپ مورد نیاز است. فرآیند افزایش ایزوتوپ اورانیوم 235 در اورانیوم طبیعی را غنی سازی اورانیوم گویند. تاریخ غنی سازی اورانیوم از جنگ جهانی دوم آغاز شد. برای تهیه اورانیوم بسیار غنی شده (بیش از 90%) که برای ساخت سلاح اتمی مورد نیاز بود، فرآیندهای مختلفی از قبیل الکترومغناطیسی، پخش گازی، سانتریفیوژ، شیمیایی و فتوشیمیایی به کار گرفته شد و بعضی از آنها سریعاً توسعه یافتند.
معمولترین روشهای غنی سازی، فرآیندهای پخش و سانتریفیوژ می‌باشند که پایه صنعتی غنی سازی، در عصر حاضر در جهان را تشکیل می‌دهند. باید توجه داشت که از روشهای 
الکترومغناطیسی ، لیزر ، جت آئرودینانیکی و غیره نیز استفاده شده و می‌شود.  
 

شرح مختصری از هر یک از روشهای غنی سازی در ذیل آمده است: 
 

الف) روش الکترومغناطیسی
روش الکترومغناطیسی در سالهای جنگ جهانی دوم به علت اینکه از روشهای دیگر آسانتر و قابل دسترس‌تر بود توسعه داده شد. این روش بر جداسازی مسیر هگزافلوئور اورانیوم (UF6) یونیده شده، در یک میدان مغناطیسی قوی، مبتنی است. روش غنی سازی در دستگاهی به نام کلکتور انجام می‌گیرد.
ابتدا گاز UF6 یونیده شده توسط الکترودهای میدان الکتریکی سرعت می‌گیرد و سپس در میدان مغناطیسی بسیار قوی مسیر دایره‌ای شکلی را در محفظه‌ای خالی از هوا طی می‌کند. مولکولهای 235UF6 که سبکتر هستند دایره‌های کوچکتر را می‌پیمایند. سپس مولکولهای 235UF6 و 238UF6 در کلکتورهای جداگانه جمع‌آوری می‌شوند. پس از جنگ جهانی دوم تا به حال روش الکترومغناطیسی به علت پایین بودن بازده نسبت به سرمایه‌گذاری لازم، فقط در موارد استثنایی بکار گرفته شده است.

 

ب) روش پخش گاز
محفظه‌ای را در نظر بگیرید که با مخلوطی از گازها پر شده و با محیط در حال تعادل گرمایی است، انرژی جنبشی تمام مولکولهای گاز موجود در محفظه مساوی ولی سرعت مولکولهای سبکتر بیشتر از مولکولهای سنگینتر است. در نتیجه مولکولهای سبک بیشتر از مولکولهای سنگین به جداره محفظه برخورد می‌کنند. چنانچه جداره محفظه دارای سوراخهای بسیار ریز باشد،‌ به گونه‌ای که مولکولها بتوانند تک تک از آن عبور کرده و جریان توده‌ای گاز امکان‌پذیر نباشد، گازی که از منفذها عبور می‌کند بیشتر دارای مولکولهای سبک خواهد بود تا مولکولهای سنگین .  بنابراین در این روش گاز UF6 توسط یک نیرو از داخل دیواری متخلخل یا سد عبور داده می‌شود. این دیوار به خاطر جرم کمتر U235 آن را بیشتر از U238 عبور می‌دهد و این باعث جدایی تدریجی آنها می‌شود. این فرآیند به دفعات زیاد بصورت پشت سر هم که آبشار نامیده می‌شود انجام می‌گیرد. برای تولید U235 با غلظت 5/3 – 5/2 % این فرآیند 1400 مرتبه تکرار می‌گردد. 
در جنگ جهانی دوم این فرآیند برای تهیه اورانیوم بسیار غنی از ایزوتوپ 235 جهت مصارف نظامی، توسعه قابل توجهی یافت. این فرآیند با وجود بازده خوب صنعتی و اقتصادی نیاز به انرژی زیاد دارد. نکته قابل توجه این است که در این فرآیند عبور مولکولها از منفذ شدیداً به فشار گاز بستگی دارد و به همین جهت باید فشار گاز را در هر مرحله به وسیله کمپرسور افزایش داد و از آن جایی که کمپرسور گاز را بیش از حد لازم گرم می‌کند باید آن را با مبدلهای حرارتی خنک نمود. 
در واقع در این روش ایزوتوپهای سبک و سنگین با سرعت زیاد از سطح دایره‌ای شکل عبور داده شده و در نهایت در قسمت انتهایی آن سطح، از هم جدا می‌شوند. در این روش غنای سوخت مورد احتیاج برای رآکتورهای نیروگاههای قدرت در 20 مرحله حاصل می‌شود اما به علت ظرفیت پایین هر کدام از این دستگاهها در هر مرحله تعداد زیادی از این دستگاهها به صورت موازی به یکدیگر متصل می‌شوند. 

 

ج) روش غنی سازی لیزری
توسعه لیزر از دهه 60 به بعد توجه کشورهای جهان را درباره غنی سازی با این روش جلب کرد. قابلیت تنظیم طول موج در لیزرهای رنگی، امکان استفاده از این روش برای جداسازی ایزوتوپهای مختلف را فراهم ساخت. دو فرآیند مختلف برای جداسازی ایزوتوپی با لیزر که توسعه یافته‌اند جداسازی اتمی و جداسازی مولکولی می‌باشد. باید توجه داشت که در سالهای اخیر به دلیل رقابت شدید تولیدکنندگان و بالا بردن ظرفیت تولید، هزینه‌های مربوط به غنی سازی کاهش داشته است. 

 

اورانیومی که برای تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای غنای U235 حدود 90% یا بالاتر می‌باشد. همچنین رآکتورهایی که برای پیشرانش کشتی‌ها و زیردریایی‌ها طراحی می‌شوند به اورانیوم با غنای بالا احتیاج دارند. بنابراین این رآکتورها دارای حجم کمتری بوده و تعداد تعویض‌پذیری سوخت آنها نیز کمتر می‌باشد. غنی سازی اورانیوم برای اولین بار در اواسط دهه 1940 میلادی در آمریکا به روش پخش گازی انجام شد. سه کارخانه بزرگ غنی سازی با روش پخش گازی در آمریکا تمام احتیاجات غنی سازی جهان غرب را تأمین می‌کردند. هم اکنون یکی از این سه کارخانه از کار افتاده است. در سال 1979 در تریکاستین واقع در جنوب فرانسه یک کارخانه غنی سازی با روش پخش گازی احداث شد که هم اکنون نیز در حال کار است. این کارخانه توانایی تولید 2700 تن اورانیوم با غنای 3% را دارد که برای صد رآکتور هسته‌ای با توان 1000 مگاوات کافی می‌باشد. هم اکنون کارخانه‌های غنی سازی با روش سانتریفیوژ در آلمان، ژاپن، هلند و انگلیس در حال کار می‌باشند. این کارخانه‌ها نسبت به کارخانه‌های غنی سازی با روش پخش گازی به انرژی کمتری در واحد غنی سازی احتیاج دارند.

 

ساخت مجتمع‌های سوخت   
میله سوخت یک جزء جا‌به‌جا شدنی قلب رآکتور است که ماده سوختنی در آن بصورت قرص یا به اشکال دیگر جای داده شده است. در رآکتورهای مختلف شکل میله سوخت از نظر قطر و طول و ظاهر آن متفاوت است و در بعضی از راکتورها میله‌ها بصورت انفرادی در رآکتور جاگذاری می‌شوند (رآکتورهای گازی) در حالیکه در بعضی دیگر تعدادی از میله‌ها در کنار هم قرار گرفته و ساختاری به نام مجتمع سوخت را تشکیل می‌دهند.


هگزافلوئور اورانیوم غنی شده به کارخانه ساخت مجمتع سوخت منتقل می‌شود تا در آنجا به پودر دی اکسید اورانیوم (UO2) تبدیل شود. این پودر پس از اینکه به قرص‌های کوچک پرس شده تبدیل شد، سینتر می‌گردد تا یک شکل سرامیکی به خود بگیرد. سپس این قرص‌ها درون یک سری لوله‌های نازک که معمولاً از جنس آلیاژ زیرکونیوم یا فولاد ضدزنگ می‌باشد، قرار داده می‌شود. این لوله‌ها کاملاً آب‌بندی شده و نهایتاً بصورت مجموعه‌ای در درون دسته یا مجموعه قرار می‌گیرد تا یک مجتمع سوخت را تشکیل دهد. این مجتمع در قلب یک رآکتور هسته‌ای قرار می‌گیرد.

 

مجتمع‌های سوخت از اجزاء مختلفی تشکیل می‌شود که به طور مختصر در پایین شرح داده شده است.

 

الف) پایه مجتمع
پایه مجتمع از یک قاب چهارگوش از فولاد ضدزنگ که صفحه مشبکی در 4 گوشه به آن جوش خورده است تشکیل می‌شود. این پایه 4 زانو دارد و دارای سوراخهای متمرکز کننده‌ای است که به وسیله آنها می‌توان مجتمع سوخت را به منظور یکنواخت کردن میزان سوخت 90 درجه چرخانید.

 

ب) کلاهک مجتمع
کلاهک مجتمع نیز از فولاد ضدزنگ ساخته شده و دارای یک قاب چهارگوش است که صفحه‌ای به آن جوش داده شده است. در قاب کلاهک، 4 سوراخ متمرکز کننده وجود دارد که دو‌به‌دو به طور مورب روبروی یکدیگر قرار گرفته و میلهایی از صفحه تکیه‌گاه بالایی مجتمع‌های سوخت وارد این سوراخها می‌شوند. بدین ترتیب امکان حرکتهای افقی و شعاعی مجتمع‌های سوخت محدود است. فنرهای ورقه‌ای به وسیله پیچ در روی چها ضلع قاب محکم شده‌اند. این فنرها از حرکات عمومی میله‌های سوخت که به علت شناور بودن آنها در آب به وسیله نیروی ارشمیدس نیروی حرکت آب و غیره بوجود می‌آید جلوگیری می‌کنند. بر روی صفحه کلاهک شماره مجتمع حک شده است. از این شماره برای شناسایی مجتمع، چرخانیدن و نقل و انتقال آن استفاده می‌شود. همچنین برای انتقال مجتمع، قلابی در روی کلاهک وجود دارد.

 

ج) شبکه نگهدارنده
نقش این شبکه‌ها که به فواصل حدود 50 سانتیمتر از یکدیگر در طول مجتمع‌های سوخت قرار می‌گیرند، جلوگیری از حرکت شعاعی و خم شدن میله‌های سوخت در اثر تنش‌های ناشی از درجه حرارت و تابش پرتوها در رآکتور است.
هر واحد شبکه دارای فنرهای تیغه‌ای است که میله‌های سوخت را که از میان واحد می‌گذرند، به دکمه‌های روبرویی می‌فشارد. بدینوسیله از ارتعاش میله‌های سوخت جلوگیری شده و فواصل میله‌ها ثابت می‌ماند. زائده‌های دیگری نیز در شبکه برای هدایت جریان آب خنک کننده وجود دارد که جهت آب را برای نیل به تعادل حرارتی در شبکه تنظیم می‌کند. در جدارهای بیرونی شبکه نیز زائده‌هایی به نام زائده ردکننده پیش‌بینی شده است. وجود این زائده‌ها سبب می‌شود که در موقع خارج کردن مجتمع‌های سوخت از داخل رآکتور از بهم چسبیدن بسته‌های مجاور جلوگیری به عمل آید. تثبیت میله‌های سوخت و تنظیم موقعیت آنها در شبکه، به وسیله فنرها و دگمه‌های اتکایی تأمین می‌شود. فنرها تنها نیروی لازم برای جلوگیری از تکان خوردن میله‌ها را ایجاد می‌کنند. نیروی فنر بگونه‌ای تنظیم می‌شود که کمترین مقدار آن بتواند از حرکت مماسی میله سوخت و شبکه جلوگیری کند و بیشترین مقدار آن به وسیله نیروی اصطکاک که در اثر انبساط محوری میله سوخت به وجود می‌آید، محدود می‌گردد.

 

ح) لوله‌های هدایت کننده میله‌های سوخت
در داخل هر مجتمع سوخت تعدادی لوله هدایت کننده میله‌های کنترل جهت کنترل توان حرارتی رآکتور قرار دارند. تعداد این لوله‌ها در مجتمع‌های مختلف متفاوت و حدود 24-20 است. لوله‌های هدایت کننده به کلاهک،‌ پایه و شبکه نگهدارنده متصل شده‌اند. جنس لوله‌های هدایت کننده از فولاد ضدزنگ است. اتصال لوله هدایت کننده به کلاهک مجتمع سوخت با بکارگیری یک بوش که در انتهای لوله هدایت کننده قرار گرفته است تأمین می‌شود.

 

د) اسکلت مجتمع سوخت
کلاهک و پایه، شبکه‌های نگهدارنده و لوله‌های هدایت کننده اسکلت مجتمع سوخت را تشکیل می‌دهند. اسکلت سبب می‌شود که ار وارد شدن نیروهای خارجی به مجتمع سوخت در حین عملیات جاگذاری و جا‌به‌جایی آن در رآکتور به عمل آید. همچنین وجود اسکلت، سقوط آزاد میله‌های کنترل را در شرایط اضطراری تضمین می‌کند. 


باید توجه داشت که اجزاء تشکیل دهنده مجتمع سوخت قبل از سوار شدن به صورت مجتمع باید مورد بازبینی دقیق و کنترل کیفی قرار گیرند. ابعاد، خواص مکانیکی و ناخالصیهای شیمیایی هر یک از اجزاء باید کنترل گردد. اندازه‌گیری، ارزیابی و ثبت اطلاعات به وسیله دستگاههای مجهز به کامپیوتر صورت می‌پذیرد. اندازه‌گیری نیروی فنر در شبکه نگهدارنده میله‌های سوخت بوسیله یک مدل میله و بلورهای پیزوالکتریک که در طول محور قرار گرفته‌اند انجام می‌شود. پس از خاتمه عملیات کنترل کیفی، اجزاء مجتمع‌های سوخت برای مراحل مختلف آماده می‌شوند. 
این عملیات شامل مراحل زیر است:


- لاک زدن میله‌های سوخت
- پیش مونتاژ میله‌های سوخت
- ساخت اسکلت مجتمع سوخت 
- کنترل کیفی اسکلت مجتمع سوخت
- مونتاژ مجتمع سوخت
- لاک زدایی میله‌های سوخت


 پس چرخه   :      
دو فرآیند ممکن است بر روی سوخت مصرف شده انجام گیرد:


1) بازفرآبری از طریق مجموعه‌ای از فرآیندهای شیمیایی.
2) دفن سوخت مصرف شده (زمانی که بازفرآبری مقرون به صرفه نیست یا به دلایل دیگر نباید انجام شود).


سوخت مصرف شده شامل 96% اورانیوم اولیه بوده و میزان  U235 قابل شکافت در آن تا حدود 1% کاهش یافته است. در طی فرآیند شکافت 1% سوخت مصرف شده به پلوتونیوم تبدیل شده و 3% باقیمانده به عنوان پسمان در مقایسه با بقیه از پرتوزایی بالایی برخوردار است (محصولات شکافت و اکتینیدها).

 

 

بازفرآوری:
یکی از ویژگی‌های سوخت هسته‌ای نسبت به سوختهای دیگر وجود مقدار زیادی مواد قابل استفاده در سوخت مصرف شده پس از پایان یک دوره بهره‌برداری از آن است. از اورانیوم با غنای 4%-2% که ماده اصلی سوخت اغلب رآکتورهای قدرت را تشکیل می‌دهد، تنها 2%-1% برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه آن به اضافه 
پلوتونیوم، ایزوتوپهای قابل استفاده دیگر و پاره‌های شکافت در سوخت مصرف شده باقی می‌ماند. در فرآیند بازفرآوری این مواد از یکدیگر جدا شده و بخش مهمی از آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اورانیوم و پلوتونیوم به چرخه سوخت برگشت داده می‌شوند. به این ترتیب که اورانیوم بدست آمده را به کارخانه تبدیل فرستاده و سپس آن را به منظور غنی سازی مجدد و نهایتاً ساخت سوخت تازه به کارخانه مربوطه انتقال می‌دهند. همچنین پلوتونیوم را می‌توان به مدت طولانی ذخیره کرد و یا آن را با اورانیوم ترکیب کرد تا از آن در تولید نوعی سوخت ترکیبی (MOX) به صورت اکسید مخلوط استفاده کرد. 
این عنصر در ترکیب سوخت رآکتورهای زاینده نیز نقش اساسی دارد. بنابراین 
جدا کردن قطعات مجتمع سوخت، (جداسازی مواد شکافت‌پذیر و بارور از پاره‌های شکافت و سایر ناخالصی‌های موجود در سوخت مصرف شده در رآکتور)، حل کردن مواد سوخت در اسید و پالایش شیمیایی محلول حاصل، از اهداف اصلی بازفرآوری است.

 

جداسازی مواد شکافت‌پذیر و بارور با درجه خلوص بالایی انجام می‌گیرد تا بتوان آنها را طی مراحل بعدی به شکل مناسب فلزی یا سرامیکی برای استفاده مجدد در رآکتورها درآورد. ناخالصی‌ها و پاره‌های شکافت در این مرحله به شکل پسمانهای جامد، مایع و یا گازی جدا و به شیوه‌های مناسب انبار و یا دفع می‌شوند. 


محصولات شکافت که به صورت گاز می‌باشند به منظور برداشت جزء خاصی از آنها فیلتر می‌شوند و محلول و اکتینیدها تغلیظ شده و سپس در تانکهای خنک شده‌ای به منظور جامدسازی احتمالی این مواد ذخیره می‌شوند. محصولات شکافت و اکتینیدها پسمانهای با پرتوزایی بالا می‌باشند که باید به طور دائمی از محیط مجزا شوند. باید توجه داشت که پرتوزایی بالای سوخت مصرف شده و لزوم ایجاد تأسیسات فنی گسترده و پیچیده برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست مشکل اساسی این فناوری را تشکیل می‌دهد. در تأسیسات بازفرآوری به دلایل زیر سعی می‌شود که تمام محتوای اورانیوم و پلوتونیوم بازیافت شود:


- اجتناب از مخاطرات ناشی از وجود اورانیوم و پلوتونیوم در پسمانهای انبار شده.
- جلوگیری از انباشته شده مواد قابل شکافت در تأسیسات بازفرآبری به دلیل خطر بحرانی شدن.
- حسابرسی اورانیوم و پلوتونیوم از نظر ضوابط.


پادمان هسته‌ای ایجاب می‌کند که در تأسیسات بازفرآوری در حال حاضر بیش از 99.8 درصد اورانیوم و 99.5 درصد پلوتونیوم از سوخت مصرف شده جدا شود.
 

قابل ذکر است که ترکیب سوختهای مصرف شده که ماده اولیه کارخانه بازفرآبری است به عوامل زیر بستگی دارد:


- ترکیب اولیه سوخت رآکتور.
- طیف انرژی نوترونها در قلب رآکتور و آهنگ تولید حرارت در سوخت.
- مدت زمان تابش‌دهی سوخت در رآکتور و مدت زمان خنک شدن و نگهداری سوخت مصرف شده قبل از شروع عملیات بازفرآبری.

 

اگرچه میزان پسمانهای با فعالیت پرتوزایی بالا کم است اما قابل ذکر است که این رقم 99% پرتوزایی حجم کلی پسمانهای پرتوزایی است که در تمام برنامه‌های نیروگاههای هسته‌ای تولید می‌شود. این محصولات شکافت و اکتینیدها به منظور رسیدن به پرتوزایی معادل با پرتوزایی همان سنگ معدن اولیه که از آن سوخت هسته‌ای تهیه شده به 10000 سال واپاشی احتیاج دارند. حجم پسماندهای با پرتوزایی بالا (HLW) که بعد از جامدسازی از یک رآکتور با توان 1000MW تولید می‌شود در حدود 3 مترمکعب می‌باشد. 
توان بازفرآوری سوخت مصرف شده بازده تولید انرژی هسته‌ای را چندین برابر می‌سازد زیرا می‌توان اورانیوم بازفرآوری شده را به منظور تولید سوخت تازه دوباره غنی کرده و بدینوسیله بازده استفاده از منابع محدود موجود بر روی زمین را به نحو بسیار قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

 

"

 

 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این سریال های کره ای رو دیدن دیگه .....
 
دیدن وزرای دربار جلوی اتقاق شاه و مردم عادی جلوی در قصر به خاک می افتن و به حالت التماس می گن عالی جناب ...................
 
حالا حساب کنید ، اطلاعات مردم عادی کره شمالی از وضعیت جهان ، به ویژه وضعیت هسته ای کره شمالی و ایران بیشتر بشه !
 
 می رن جلوی مقر حکومت ایم و به خاک می افتن و با حالت التماس می گن که عالی جناب نزارید وضعیت ما مثل ایران بشه !
 
حتما این کلیپ صوتی رو گوش کنید : http://www.seraj8.ir/1559

به قول مقام معظم رهبری : کار از اشاره گذشته !

 

همین الان تموم شد ،گوش کردم کامل، کاش گوش نمیکردم!

 

آتیش گرفتم ! اصلا حالم الان یه جوری شد، انگار با پتک کوبیدن تو سرم icon_eek

 

کسی هست ایرادی به این سخنرانی وارد کنه ؟! مثلا جاییش اگر صحت نداشته باشه ؟ ایرادی فکر نکنم بهش وارد باشه چون همرو از رو متن توافق و نقل قول حضرات گفت

 

یعنی چی  ...

 

خدا بخیر بگذرونه !

ویرایش شده در توسط Ripper

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب آقای نبویان عموما در سخنرانی هاشون در ابتدا تاکید میکنند که کسی ریکورد نکنه ، ولی کیفیت بالای این ریکورد حاکی از روی میز بودن ریکوردر هستش . شخصا تعجب میکنم چطور ایشون متوجه این موضوع نشده ...

اگر شب فرصت بشه یک ترجمه اصولی قرار میدم همراه با متن فکت شیت منتشر شده توسط آمریکا و ترجمه .

این صحبت ها هم کارشناسی نبود ، مثلا جایی که میفرمایند نابودی ذخایر بیست درصد ، در واقع اکسید کردن نصف ذخایر برای راکتور تهران و رقیق کردن نصف دیگر هستش . منظور هم جلوگیری از غنی سازی بیشتر ذخایر 20 درصد است که ما همچین قصدی هم نداریم .

یا جایی که میفرمایند در متن اصلی نوشته شده در " طول شش ماه اول " که درواقع همان فکت شیت رو عرض میکنند .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

U3O8 و UO2 هر دو اکسید اورانیوم ( منتها با درجات مختلف اکسایش) هستند، اگر مارو قبول نداری می تونی از دکتر خودمون که شیمیست هست بپرسی!

 

در فرایند غنی سازی، یکبار اکسید درجه سوم را (U3O8) به هگزا فلوئور اورانیوم تبدیل می کنند و سپس هگزا فلوئور اورانیوم را به دی اکسید اورانیوم (UO2) تبدیل می کنند، تا اینجای کار را که ان شا الله قبول دارید؟ چون بحث فنی هست.

 

حالا یه نکته ریز و شیطنت دیپلماتیک وسط میاد،

 

اگه ایران هگزا فلوئور رو به اکتا اکسید تبدیل کنه، اورانیوم اکسید کرده،

 

اگه هگزا فلوئور رو هم به دی اکسید تبدیل کنه بازم اورانیوم اکسید کرده!

 

منتها تفاوت ماه من تا ماه گردون رو داره!

 

اولی میشه رقیق سازی،

 

دومی میشه غنی سازی!

 

در زبان محاوره ای هم هر دو اکسید سازی هست!!

 

حالا گزارش جناب آمانو:

 

 

 

در کارخانه تولید صفحات سوختی خود، 100 کیلوگرم از اورانیوم 235 با غنای 20 درصد را به دستگاه تولید اکسید اورانیوم، تزریق کرده است

 

 

یعنی 100 کیلو از اورانیوم های 20 درصد غنی شده قبلی رو به دستگاه اکسید سازی تزریق کرده تا در مورد اونها رقیق سازی صورت بگیره.

 

اگر این تحلیل رو قبول ندارید باید به عرضتون برسونم که طبق توافق ژنو ما حق تولید سوخت 20 درصد نداریم، لذا اکسید سازی در اینجا به معنی اکسید سازی برای رقیق کردن ( و در واقع از بین بردن سوخت) هست و نه اکسید سازی برای غنی کردن.

 

کما اینکه در بند 2 هم می خوانیم:

 

 

 

108.4 کیلوگرم از هگزافلوراید اورانیوم 235 با غنای 20 درصدی خود را، به اورانیوم 235 با غنایی نه بیش‌ از 5 درصد، تبدیل کرده است.

 

 

یعنی در 2 کار داره سر سوختهای 20 درصدی میاد: 

 

1- مقداری اکسید میشن و از حالت سوخت خارج میشن.

 

2- مقداری تبدیل به سوخت 5 درصد یا کمتر میشن.

 

و السلام.

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب آقا برید مخالفت کنید اینجا تو فروم از پشت کامپیوتر که هنر نمی کنید. برید جلوی توافق احتمالی رو بگیرید چون میدومید خیانته حتی اگه  حدس میزنید اکثریت مردم هم مخالف شمان . بعد تو شرایط سختی تحریم شدید و احتمالا جنگ با آمریکا و متحدانش مملکت رو به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل کنید. اگه این کار رو نکنید پس حرفاتون فقط لاف زدنه.

ویرایش شده در توسط habdollahi83
  • Upvote 2
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

U3O8 و UO2 هر دو اکسید اورانیوم ( منتها با درجات مختلف اکسایش) هستند، اگر مارو قبول نداری می تونی از دکتر خودمون که شیمیست هست بپرسی!

 

در فرایند غنی سازی، یکبار اکسید درجه سوم را (U3O8) به هگزا فلوئور اورانیوم تبدیل می کنند و سپس هگزا فلوئور اورانیوم را به دی اکسید اورانیوم (UO2) تبدیل می کنند، تا اینجای کار را که ان شا الله قبول دارید؟ چون بحث فنی هست.

 

حالا یه نکته ریز و شیطنت دیپلماتیک وسط میاد،

 

اگه ایران هگزا فلوئور رو به اکتا اکسید تبدیل کنه، اورانیوم اکسید کرده،

 

اگه هگزا فلوئور رو هم به دی اکسید تبدیل کنه بازم اورانیوم اکسید کرده!

 

منتها تفاوت ماه من تا ماه گردون رو داره!

 

اولی میشه رقیق سازی،

 

دومی میشه غنی سازی!

 

در زبان محاوره ای هم هر دو اکسید سازی هست!!

 

حالا گزارش جناب آمانو:

 

 

 

یعنی 100 کیلو از اورانیوم های 20 درصد غنی شده قبلی رو به دستگاه اکسید سازی تزریق کرده تا در مورد اونها رقیق سازی صورت بگیره.

 

اگر این تحلیل رو قبول ندارید باید به عرضتون برسونم که طبق توافق ژنو ما حق تولید سوخت 20 درصد نداریم، لذا اکسید سازی در اینجا به معنی اکسید سازی برای رقیق کردن ( و در واقع از بین بردن سوخت) هست و نه اکسید سازی برای غنی کردن.

 

کما اینکه در بند 2 هم می خوانیم:

 

 

 

یعنی در 2 کار داره سر سوختهای 20 درصدی میاد: 

 

1- مقداری اکسید میشن و از حالت سوخت خارج میشن.

 

2- مقداری تبدیل به سوخت 5 درصد یا کمتر میشن.

 

و السلام.

سلام

مدیر محترم بخش نیروی هوایی ، محمد گرامی

اول این که : یک اصل رو توی دبیرستان همه یاد میگیرن اونم اینه که با ترکیب و تجزیه شیمیایی نمیشه مولکولها هستند که تغییر می کنند و اتمها تغییری نمی کنند . 

سوخت غنی شده 20 % یعنی اورانیومی که از هر صد گرم آن حدود 20% آن از نوع اورانیوم 235 ( که خاصیت واپاشی آن بیشتر است ) و حدود 80% آن اورانیوم 238 ( که پایدارتر است ) . هر دو نوع اتم اورانیوم موجود در این مخلوط خاصیت شیمیایی یکسانی دارند . این یعنی این که شما اگر این مخلوط را اکسید کنید باز هم 20 % آن از نوع 235 است . اگر آن را تبدیل به هگزا فلورید هم بکنید ، بازهم 20% آن از نوع 235 است . یعنی این که شما هر بلای شیمیایی سر آن بیاورید همان نسبت غنی سازی در محصول بدست آمده حفظ میشود.

رقیق کردن یعنی این که شما اورانیوم غنی شده را که حاوی 20% از اورانیوم 235 و 80% از اورانیوم 238 است ، با مثلا چهار برابر آن اورانیوم 238 ( یا تقریبا همان اورانیوم غنی نشده ) مخلوط کنید تا به مقدار پنج برابر مقدار اورانیوم غنی شده اول به اورانیوم غنی شده 5% دست پیدا کنید .

غنی کردن کمی سخت تر است و برای همین کار از سانتیفوژ استفاده می شود . در واقع هگزا فلورید اورانیوم گازی غنی نشده در سانتریفوژها در نهایت تبدیل به هگزا فلورید اورانیوم غنی شده ( حالا 5% یا هر درصد مورد نیاز دیگری ) می شود . البته هنوز هم هگزا فلورید اورانیوم است .

باور کنید توضیحی ساده تر از این به ذهنم نرسید . 

 

دوم این که : اگر کمی به جای بحث با من وقت می گذاشتید و گزارش آقای آمانو را می خواندید ، متوجه می شدید که توی گزارش رقیق کردن و اکسید کردن کاملا دو موضوع جدا و مشخص عنوان شده اند. پس با اجازه شما قرائت شما از بندی که ذکر کرده اید اشتباه است و صحیح آن به این شکل است:

 

یعنی دو کار داره سر سوختهای 20 درصدی میاد: 

 

1- مقداری اکسید میشن و از حالت آماده غنی سازی خارج میشن ( و یک مرحله به سمت تبدیل شدن به سوخت پیش میرن. )

 

2- مقداری تبدیل به سوخت حدود 5 درصد میشن. ( چون کمتر از اون حدود به درد سیستمهای موجود ما نمیخوره همونجوری که زیر 2% رو خودمون رقیق کردیم )

 

پی نوشت :

دوست گرامی اگر لازم نمی دانید ! نیازی نیست همه مطلب رو بخونید ، اما خواهش می کنم حتما قسمتهای رنگی رو بخونید . ممنون

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب آقا برید مخالفت کنید اینجا تو فروم از پشت کامپیوتر که هنر نمی کنید. برید جلوی توافق احتمالی رو بگیرید چون میدومید خیانته حتی اگه  حدس میزنید اکثریت مردم هم مخالف شمان . بعد تو شرایط سختی تحریم شدید و احتمالا جنگ با آمریکا و متحدانش مملکت رو به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل کنید. اگه این کار رو نکنید پس حرفاتون فقط لاف زدنه.

خخخخ اینو ببین

http://www.aparat.com/v/qETAV

 

اینم یه آماری از کشور های جهانی توش هست جالبه

خواستم پست متوالی ندم

 

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/596118

ویرایش شده در توسط kid

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما در شرایطی هستیم که اگه بخواهیم از اون خارج شیم باید یه باج اساسی بدیم چاره ای هم نیست

 

باید کمی منصف بود دشمن دست بالارو داره

 

ولی یه خواهش اگه تحریم ها برداشته شد انصافا مثل قبل عمل نکنید مسئولین چون بهای کمی بابتش ندادیم و اون جمع کردن بساط هسته ای است

ویرایش شده در توسط hamidz65
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Geneva, 24 November 2013

3 آذر 1392 (24 نوامبر 2013)

Joint Plan of Action

برنامه مشترک اقدام

 

 

Preamble

 

The goal for these negotiations is to reach a mutually-agreed long-term comprehensive solution that would ensure Iran's nuclear programme will be exclusively peaceful. Iran reaffirms that under no circumstances will Iran ever seek or develop any nuclear weapons. This comprehensive solution would build on these initial measures and result in a final step for a period to be agreed upon and the resolution of concerns. This comprehensive solution would enable Iran to fully enjoy its right to nuclear energy for peaceful purposes under the relevant articles of the NPT in conformity with its obligations therein. This comprehensive solution would involve a mutually defined enrichment programme with practical limits and transparency measures to ensure the peaceful nature of the programme. This comprehensive solution would constitute an integrated whole where nothing is agreed until everything is agreed. This comprehensive solution would involve a reciprocal, step-by- step process, and would produce the comprehensive lifting of all UN Security Council sanctions, as well as multilateral and national sanctions related to Iran's nuclear programme

مقدمه

هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حلِ جامعِ بلندمدتِ مورد توافق طرفین است؛ که اطمینان یابد برنامه هسته­ای ایران منحصراً صلح­آمیز باقی خواهد بود. ایران مجددا تصریح می نماید که تحت هیچ شرایطی، ایران هرگز به دنبال دستیابی یا گسترش هیچ سلاح هسته­ای نخواهد بود.  این راه حل جامع مبتنی بر این اقدام­های اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره­ زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی­ها می­انجامد.  این راه حل جامع ایران را قادر می­سازد تا به­طور کامل از حق خود از انرژی هسته­ای برای اهداف صلح­آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده ان پی تی و در تطابق با تعهدات خود در این [معاهده] برخوردار گردد. این راه حل جامع دربرگیرنده یک برنامه غنی­سازی که توسط طرفین تعریف شده با محدودیت­های عملی و اقدام­های شفاف­ساز برای کسب اطمینان از ماهیت صلح­ آمیز این برنامه استاین راه حل جامع از یک کل متحد تشکیل می­شود که هیچ چیزی توافق نمی شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق شود. این راه حل جامع شامل یک فرآیند متقابل و گام به گام است و به رفع جامع همه تحریم­های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم­های چندجانبه و  ملی مربوط به برنامه هسته­ای ایران می­انجامد

 

 

There would be additional steps in between the initial measures and the final step, including,  among other things, addressing the UN Security Council resolutions, with a view toward  bringing to a satisfactory conclusion the UN Security Council's consideration of this matter. The E3+3 and Iran will be responsible for conclusion and implementation of mutual near-term measures and the comprehensive solution in good faith. A Joint Commission of E3/EU+3 and Iran will be established to monitor the implementation of the near-term measures and address issues that may arise, with the IAEA responsible for verification of nuclear-related measures. The Joint Commission will work with the IAEA to facilitate resolution of past and present issues of concern 

 

گام های اضافی در میان اقدام  های اولیه و گام نهایی، از جمله، در میان موارد دیگر، پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با نظر به اینکه ملاحظه شورای امنیت سازمان ملل در این موضوع به صورت رضایت بخش، به نتیجه برسد. سه کشور اروپایی [فرانسه، انگلیس و آلمان] به اضافه  سه کشور دیگر [روسیه، چین و امریکا] و ایران، مسئول نهایی  کردن و اجرای اقدام های کوتاه مدت دوجانبه و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپایی به اضافه  سه کشور دیگر و ایران برای نظارت بر اجرای اقدام های کوتاه مدت و پرداختن به موضوعاتی که ممکن است مطرح گردد، ایجاد خواهد گردید، در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت راستی آزمایی اقدام های مربوط به هسته ای را خواهد داشت. این کمیسیون مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای تسهیل حل و فصل موضوعات گذشته و حال مورد نگرانی، همکاری خواهد کرد .

 

 

 

Elements of a first step

The first step would be time-bound, with a duration of 6 months, and renewable by mutual consent, during which all parties will work to maintain a constructive atmosphere for negotiations in good faith 

 

عناصر گام اول

گام اول دارای دوره زمانی  6 ماه خواهد بود و با توافق طرفین قابل تمدید است، که در این دوره، همه طرف­ها، برای حفظ فضای سازنده ی مذاکرات، با حسن نیت فعالیت خواهند کرد

 

Iran would undertake the following voluntary measures

ایران انجام اقدام­های داوطلبانه زیر را متعهد می گردد:

 

   From the existing uranium enriched to 20%, retain half as working stock of 20% oxide for fabrication of fuel for the TRR.  Dilute the remaining 20% UF6 to no more than 5%.  No reconversion line

 

از اورانیوم موجود غنی ­شده تا 20 درصد، نیمی را به­صورت اکسید 20 درصد برای ساخت سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران نگهداری ­کندبقیه یو اف شیش  با غنای 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق نمایدعدم ایجاد خط تبدیل مجدد.

 

 Iran announces that it will not enrich uranium over 5% for the duration of the 6 months

 

ایران اعلام می­کند برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را بیشتر از 5 درصد غنی سازی نخواهد کرد

 

 Iran announces that it will not make any further advances of its activities at the Natanz Fuel Enrichment Plant Fordow or the Arak reactor designated by the IAEA as IR-40

 

ایران اعلام می­کند که هیچ پیشرفت بیشتری در فعالیت­های خود در تأسیسات غنی سازی سوخت  نطنز ، فردو یا راکتور اراک - که با نام آی آر 40 توسط آژانس شناخته می­شود - انجام نخواهد داد

 

Beginning when the line for conversion of UF6 enriched up to 5% to UO2 is ready, Iran has decided to convert to oxide UF6 newly enriched up to 5% during the 6 month period,  as provided in the operational schedule of the conversion plant declared to the IAEA

 

 

هنگامی که خط تبدیل یو اف شیش غنی­ شده تا پنج درصد به یو او دو آماده گردید، ، ایران تصمیم گرفته است  مواد یو اف شیش جدیداً غنی­ شده تا سطح پنج درصد طی دوره شش ماهه را به اکسید تبدیل کند، همان­گونه که در برنامه عملیاتی­ کردن تأسیسات تبدیل ، به آژانس بین­ المللی انرژی اتمی اعلام کرده ­است

 No new locations for the enrichment

 

عدم محل­های جدید برای غنی­ سازی

 

Iran will continue its safeguarded R&D practices, including its current enrichment R&D practices, which are not designed for accumulation of the enriched uranium

 

ایران کارهای تحقیق و توسعه تحت پادمان خود شامل کارهای تحقیق و توسعه جاری غنی­ سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی­ شده صورت نمی­گیرد ، ادامه خواهد داد

 

No reprocessing or construction of a facility capable of reprocessing

 

عدم بازفرآوری یا ساخت تأسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشد.

 

 Enhanced monitoring

 

نظارت­های افزایش یافته

 

Provision of specified information to the IAEA, including information on Iran's plans for nuclear facilities, a description of each building on each nuclear site, a  description of the scale of operations for each location engaged in specified nuclear activities, information on uranium mines and mills, and information on source material. This information would be provided within three months of the adoption of these measures  

ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین ­المللی انرژی اتمی ، شامل اطلاعات درباره طرح­های ایران برای تأسیسات هسته­ ای ، تشریح هر ساختمان در هر ساختگاه هسته­ ای، تشریح میزان فعالیت برایهر مکانی که فعالیت­ های هسته­ ای مشخص دارد، اطلاعات درباره معادن و کارخانه­ های تولید اورانیوم و اطلاعات درباره مواد چشمه پرتوزا. این اطلاعات در طی 3 ماه از تصویب این اقدامات ارائه خواهد شد

 

 Submission of an updated DIQ for the reactor at Arak, designated by the IAEA as the IR-40, to the IAEA

 

تحویل پرسش­نامه به ­روز شده راکتور اراک ، که توسط آژانس با نام آی آر 40 شناخته می­شود، به آژانس

 

Steps to agree with the IAEA on conclusion of the Safeguards Approach for the reactor at Arak, designated by the IAEA as the IR-40

 

اتخاذ گام­ هایی برای توافق با آژانس بین­ المللی انرژی اتمی برای انعقاد رهیافت پادمان درباره راکتور اراک ، که توسط آژانس با نام آی آر 40 شناخته می شود

 

Daily IAEA inspector access when inspectors are not present for the purpose of Design Information Verification, Interim Inventory Verification, Physical Inventory Verification, and unannounced inspections, for the purpose of access to offline surveillance records, at Fordow and Natanz 

 

دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین­ المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز، در مواقعی که آنها برای راستی آزمایی اطلاعات طراحی  و راستی آزمایی موجودی میانی و راستی آزمایی انبار گردانی و بازرسی­ های بدون اطلاع قبلی، در ساختگاه حضور ندارند ، با هدف دسترسی موارد ضبط ­شده آفلاین دوربین­های نظارتی در فردو و نطنز . 

 

IAEA inspector managed access to

 

دسترسی مدیریت ­شده بازرسان آژانس به:

 

centrifuge assembly workshops

centrifuge rotor production workshops and storage facilities; and

uranium mines and mills

 

کارگاه­های مونتاژ سانتریفیوژ

کارگاه­های تولید روتور سانتریفیوژ و انبارهای محل نگهداری آنها

معادن اورانیوم و کارخانه ­های تولید اورانیوم

 

 

-----

ترجمه کار بنده نیست ، من فقط ویرایش کردم . استفاده از رنگ قرمز صرفا به معنی ابهام در مفهوم کلمات یا جملات میباشد . فردا ادامه رو قرار میدم .

اگر سوالی نسبت به هر بند دارید با نقل قول کردن اون بند در اینجا یا در پیام خصوصی بپرسید .

اگر سخنان آقای نبویان رو هم تایپ کنید میتوان مقایسه ای هم انجام داد .

ویرایش شده در توسط zeus
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

مدیر محترم بخش نیروی هوایی ، محمد گرامی

 

 

دوست عزیز! اگر با آوردن این عبارت اول پستهاتون قصد تمسخر دارید بنده جوابی به شما نخواهم داد.

 

 

 

دوم این که : اگر کمی به جای بحث با من وقت می گذاشتید و گزارش آقای آمانو را می خواندید ، متوجه می شدید که توی گزارش رقیق کردن و اکسید کردن کاملا دو موضوع جدا و مشخص عنوان شده اند. پس با اجازه شما قرائت شما از بندی که ذکر کرده اید اشتباه است و صحیح آن به این شکل است:

 

مشخص هست که نوشته پست قبلی بنده رو احتمالا نخوندید، حداقل پست جناب زئوس رو بخونید.

 

 

 

1- مقداری اکسید میشن و از حالت آماده غنی سازی خارج میشن ( و یک مرحله به سمت تبدیل شدن به سوخت پیش میرن. )

 

 

تناقض این دوقسمت از نوشته تون ( قسمت آبی با قرمز) رو چطور حل می کنید؟

 

 

 

2- مقداری تبدیل به سوخت حدود 5 درصد میشن. ( چون کمتر از اون حدود به درد سیستمهای موجود ما نمیخوره همونجوری که زیر 2% رو خودمون رقیق کردیم )

 

قسمت قرمز صحیح هست، ولی قسمت آبی غلط هست، چون 3.5 درصد هم به کار ما میاد.

 

 

------------------------------------------

 

احتمالا فرصت ندارید پست نسبتا بلد جناب زئوس رو بخونید، این قسمتش رو بخونید:

 

 

 

از اورانیوم موجود غنی ­شده تا 20 درصد، نیمی را به­صورت اکسید 20 درصد برای ساخت سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران نگهداری ­کندبقیه یو اف شیش  با غنای 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق نمایدعدم ایجاد خط تبدیل مجدد.

 

 

که البته بعدا تعهد دادیم که همون نصفی را هم که می تونستیم نگه داریم. . .

 

 

 

ایران اعلام می­کند برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را بیشتر از 5 درصد غنی سازی نخواهد کرد

 

 

که مجددا تمدید کردیم.

 

 

 

هنگامی که خط تبدیل یو اف شیش غنی­ شده تا پنج درصد به یو او دو آماده گردید، ، ایران تصمیم گرفته است  مواد یو اف شیش جدیداً غنی­ شده تا سطح پنج درصد طی دوره شش ماهه را به اکسید تبدیل کند

 

 

در حالی که در قسمت اول به صراحت از یو او 2 اسم می برد، در قسمت دم و با زرنگی دیپلماتیک فقط اسم اکسید را می آورد( هر دو را با رنگ بنفش نشان داده ام) تا بعدا بتواند بگوید منظورم تبدیل هگزا فلوئورها به یو 3 او 8 بود!!

 

--------------------------------

 

 

ترجمه کار بنده نیست ، من فقط ویرایش کردم . استفاده از رنگ قرمز صرفا به معنی ابهام در مفهوم کلمات یا جملات میباشد . فردا ادامه رو قرار میدم .

اگر سوالی نسبت به هر بند دارید با نقل قول کردن اون بند در اینجا یا در پیام خصوصی بپرسید .

اگر سخنان آقای نبویان رو هم تایپ کنید میتوان مقایسه ای هم انجام داد .

 

 

ممونو از زحمت شما، صحبتهای آقای نبویان در سایتهای مختلف هست،( البته نمی دونم این سخنرانی هم باشه یا نه، ولی نزدیک به اینها رو دیدم) .

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1 - دوست عزیز! اگر با آوردن این عبارت اول پستهاتون قصد تمسخر دارید بنده جوابی به شما نخواهم داد.

 

2 - مشخص هست که نوشته پست قبلی بنده رو احتمالا نخوندید، حداقل پست جناب زئوس رو بخونید.

 

3 - تناقض این دوقسمت از نوشته تون ( قسمت آبی با قرمز) رو چطور حل می کنید؟

 

4 - قسمت قرمز صحیح هست، ولی قسمت آبی غلط هست، چون 3.5 درصد هم به کار ما میاد.

------------------------------------------

5 - احتمالا فرصت ندارید پست نسبتا بلد جناب زئوس رو بخونید، این قسمتش رو بخونید:

 

6 - که البته بعدا تعهد دادیم که همون نصفی را هم که می تونستیم نگه داریم. . .

 

7 - که مجددا تمدید کردیم.

 

8 - در حالی که در قسمت اول به صراحت از یو او 2 اسم می برد، در قسمت دم و با زرنگی دیپلماتیک فقط اسم اکسید را می آورد( هر دو را با رنگ بنفش نشان داده ام) تا بعدا بتواند بگوید منظورم تبدیل هگزا فلوئورها به یو 3 او 8 بود!!

سلام آقا محمد عزیز 

 

1 - آوردن عنوان شما به عنوان قصد تمسخر نیست ، بلکه تاکید بر مدیر بودن جنابعالی در قسمتی از این سایت است که طبیعتا نشان می دهد شما کاربر سابقه دار و پر تجربه ای هستید .

 

2 - هم نوشته شما و هم نوشته جناب زئوس رو به طور کامل خوانده ام.

 

3 - دو قسمت نوشته من هیچ تناقضی ندارند ( لطفا قبل از جواب دادن تا آخر بخوانید .) . لازم است به اطلاع عالی برسانم تبدیل مجدد uo2 به هگزا فلورید اورانیوم کمی زمانبر و سخت است و به همین دلیل وقتی این تبدیل انجام می شود ، انجام دهنده نشان می دهد که قصد غنی سازی بیشتر اورانیوم موجود را ، ندارد . ظاهرا شما آن قسمتی از پست من را که مربوط به شیمی دبیرستان بود و در مورد این که تغییرات شیمیایی عنصر مورد نظر را ( اتم عنصر را ) تغییر نمی دهند نخوانده اید.

 

4 - وقتی از سوخت حدود 5% اسم برده می شود شامل سوخت مصرفی استاندارد در نیروگاههایی مانند بوشهر است که از حدود 3.5% تا حدود 5% را شامل می شود . اورانیوم غنی شده زیر 3% قابلیت استفاده در نیروگاههای با ساختار نیروگاه بوشهر ( یا همانهایی که ما در نظر داریم طراحی کنیم ) را ندارد .

 

5 - گفتم که پست جناب زئوس را خواندم و همان قسمتش را هم خواندم و جمله بندی کاملا صحیح و دقیق است . ما تعهد دادیم نصف اورانیوم 20% موجود را برای سوخت راکتور تهران اکسید کنیم ( پله اول تولید صفحات سوخت ) و در واقع امکان استفاده از آن برای غنی سازی مجدد برای به دست آوردن درصد های بالا را کنار بگذاریم. نصف بقیه را هم به حدود 5% تبدیل کنیم ( در واقع همانی که برای نیازهای خودمان تعریف کرده ایم.) . طبیعتا برای رقیق کردن هم از شکل uf6 استفاده می شود . علت آن هم گازی بودن uf6 است که فرآیند رقیق کردن را به درستی امکان پذیر می کند . و البته تعهد دادیم اورانیوم رقیق شده را دوباره 20% تبدیل نکنیم . نمی دونم شما به کجای این قضیه دارید ایراد می گیرید.

 

6 - اگر منظورتان نصفه ای است که اکسید کردیم که توضیح دادم و همچنان توضیح می دهم. اگر منظورتان ان نصفه رقیق شده است که اشتباه می کنید ، اون نصفه تبدیل شده به حدود 5% اضافه شد به موجودی که داشتیم و هیچ جای خاصی نرفته است که شما متاسف بشوید.

 

7 - دوره 6 ماهه که هیچی ، ما از روز اول اعلام کرده ایم که حاضریم تا دوره ای زمانی مشخص (که البته سر همون طول دوره که چند سال باشه ، خیلی بحث شده و یکی از گیرهای مذاکرات بود ) تعهد بدهیم که بالای 5% تولید نکنیم . پس فکر نکنید چیزی تمدید شده است . این تعهدی است که ما از روز اول حاضر به دادن آن بودیم و اتفاقا یکی از بند های هرگونه توافقی خواهد بود که البته سر دوره زمانی آن اختلافاتی موجود بود ( همون داستان 5 سال ما و 15 سال آمریکائیها ) .

 

8 - دوست گرامی اکسید کردن به شکل uo2 شروع روند برای ساخت قرصهای سوخت و در نهایت تولید میله های سوخت و مجتمع های سوختی است. اکسید کردن به u3o8 ( کیک زرد که یادتون نرفته ) پله اول برای تبدیل به هگزافلورید اورانیوم ( شکل گازی ) و در نهایت غنی سازی بیشتر در سانتریفوژهاست. هیچ زرنگی دیپلماتیکی به قول شما در کار نیست . اورانیوم غنی شده چه به هر دو شکل اکسید شده هم غنی شده است. مشکل شما این است که کیک زرد فراهم شده از اورانیوم غنی نشده را با کیک زردی که فکر می کنید ممکن است از اورانیوم غنی شده تهیه شود ، اشتباه می گیرید. برای بار آخر تاکید می کنم تولید ترکیبات شیمیایی مختلف از یک ماده جنس اتمهای آن ماده را تغییر نمی دهد . اورانیوم غنی شده را به هر ترکیب شیمیایی تبدیل کنید همچنان اورانیوم غنی شده است. ضمنا ظاهرا ترکیب uo2 از نظر شیمیایی پایدارتر است و نگهداری از آن راحت تر است 

 

پی نوشت : مطالب بالا رو که می نوشتم یاد سقراط افتادم.

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

اگر بحث علمی باشد نیازی به آوردن القاب و عناوین نیست.

 

از قسمتهای علمی پاسخ شما سپاسگزارم، 

 

 

 

دو قسمت نوشته من هیچ تناقضی ندارند

 

 

چطور امکان دارد که هم :

 

 

از حالت آماده غنی سازی خارج میشن 

 

و هم :

 

 

و یک مرحله به سمت تبدیل شدن به سوخت پیش میرن

 

اگر سوختی از حالت غنی شده خارج بشه، آیا می تونه تبدیل به میله یا صفحه سوخت بشه؟ فرض کنیم بفرمایید مثلا سوخت با غنای کم، خب اونوقت به چه درد ما می خوره؟!

 

 

 

وقتی از سوخت حدود 5% اسم برده می شود شامل سوخت مصرفی استاندارد در نیروگاههایی مانند بوشهر است که از حدود 3.5% تا حدود 5% را شامل می شود . اورانیوم غنی شده زیر 3% قابلیت استفاده در نیروگاههای با ساختار نیروگاه بوشهر ( یا همانهایی که ما در نظر داریم طراحی کنیم ) را ندارد .

 

ولی شما فرموده بودید:

 

 

 

2- مقداری تبدیل به سوخت حدود 5 درصد میشن. چون کمتر از اون حدود به درد سیستمهای موجود ما نمیخوره همونجوری که زیر 2% رو خودمون رقیق کردیم )

 

در حالی که همه می دانند( و الان خودتون هم اذعان فرمودید ) که 3.5 تا 5 درصد برای جایی مانند بوشهر قابل استفاده است.

 

 

 

گفتم که پست جناب زئوس را خواندم و همان قسمتش را هم خواندم و جمله بندی کاملا صحیح و دقیق است . ما تعهد دادیم نصف اورانیوم 20% موجود را برای سوخت راکتور تهران اکسید کنیم ( پله اول تولید صفحات سوخت ) و در واقع امکان استفاده از آن برای غنی سازی مجدد برای به دست آوردن درصد های بالا را کنار بگذاریم. نصف بقیه را هم به حدود 5% تبدیل کنیم ( در واقع همانی که برای نیازهای خودمان تعریف کرده ایم.) . طبیعتا برای رقیق کردن هم از شکل uf6 استفاده می شود . علت آن هم گازی بودن uf6 است که فرآیند رقیق کردن را به درستی امکان پذیر می کند . و البته تعهد دادیم اورانیوم رقیق شده را دوباره 20% تبدیل نکنیم . نمی دونم شما به کجای این قضیه دارید ایراد می گیرید.

 

کاملا صحیح می فرمایید ، ایرادش آنجاست که بعدا تعهد دیگری هم دادیم و در حال اجرای آن هستیم . . .

 

 

 

 اگر منظورتان نصفه ای است که اکسید کردیم که توضیح دادم و همچنان توضیح می دهم

 

بله منظورم همین است، و تعهد شفاهی قوی تر از کتبی ای که داده ایم . . .

 

 

 

دوره 6 ماهه که هیچی ، ما از روز اول اعلام کرده ایم که حاضریم تا دوره ای زمانی مشخص (که البته سر همون طول دوره کهچند سال باشه ، خیلی بحث شده و یکی از گیرهای مذاکرات بود ) تعهد بدهیم که بالای 5% تولید نکنیم . پس فکر نکنید چیزی تمدید شده است . این تعهدی است که ما از روز اول حاضر به دادن آن بودیم و اتفاقا یکی از بند های هرگونه توافقی خواهد بود که البته سر دوره زمانی آن اختلافاتی موجود بود ( همون داستان 5 سال ما و 15 سال آمریکائیها ) .

 

 

خدا پدرتو بیامرزه، ما هم همینو داریم میگیم، منظور اشاره به نقاط ضعف این توافق هست، والا آمریکایی ها که حاضرن تا روز قیامت با ما ادامه بدهند این روند رو . . .

 

 

 

هیچ زرنگی دیپلماتیکی به قول شما در کار نیست

 

 

ممنونم که در بند 8 بالاخره تلویحا اظهارات بنده در خصوص اکسیداسیون با درجات مختلف رو پذیرفتید، هرچند اظهار نکنید، در خصوص زرنگی دیپلماتیک هم فقط گذر زمان، زمان استفاده غربی ها از اون رو نشون خواهد داد.

 

 

 

پی نوشت : مطالب بالا رو که می نوشتم یاد سقراط افتادم.

 

 

خوشحالم که باعث شدم یاد چیز به این خوبی بیفتین، من چی باشم خوبه؟ اصلا چی می پسندین؟ شعبون جعفری خوبه؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.