DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts


 

کلاپر درباره توانمندی های فنی ایران نیز می گوید: «آنها (ایرانی ها) قادر خواهند بود مهارت و توانایی خود را در همه حوزه های مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای و استفاده از آن حفظ کنند. آن ها هم اکنون نیز مهارتهای خاصی دارند. در حقیقت این مساله، تصمیمی سیاسی برای آنها است و نه اینکه آنها دانش فنی و توانایی فنی لازم برای این کار را نداشته باشند، زیرا آنها چنین توانایی را دارد».

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بازی تکراری توافق ژنو؛ بازارگرمی فابیوس برای بالابردن نرخ توافق مرحله اول/ ظریف اظهارات اوباما درباره محدودیت ۱۰ ساله را تایید کرد؟
وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه "ما طرفدار یک توافق قطعی هستیم. اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد" گفته است: «در مورد تعهداتی که دولت ایران باید نسبت به حجم و سطح غنی سازی، حوزه نظارت و مدت زمان محدودیت برنامه هسته‌ای بدهد، کمبودهایی وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرند.»

رجانیوز: در حالی که رسانه های خبری و کارشناسان از توافقات شفاهی ایران و آمریکا برای امضای توافق سیاسی تا پایان ماه مارس خبر می دهند ، وزیر امور خارجه فرانسه همانند توافق ژنو اعلام کردتعهداتی که ایران پذیرفته کافی نیست.

به گزارش رجانیوز، دور جدید مذاکرات هسته ای در حالی قرار است ۲۴ اسفندماه برگزار شد که مقامات ایرانی و آمریکایی حصول توافق اولیه تا پایان ماه مارس را بسیار نزدیک عنوان کرده اند.

با این حال وزیر امور خارجه فرانسه امروز نسبت به مذاکرات اخیر ظریف و کری واکنش نشان داد و در این باره گفت: تعهدات ایران (برای توافق جدید) به شش قدرت جهانی کافی نبوده و به کار بیشتری نیاز است.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه "ما طرفدار یک توافق قطعی هستیم. اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد" گفته است: «در مورد تعهداتی که دولت ایران باید نسبت به حجم و سطح غنی سازی، حوزه نظارت و مدت زمان محدودیت برنامه هسته‌ای بدهد، کمبودهایی وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرند.»

این در حالی است که بر اساس سیاست مذاکراتی دولت و وزیر امور خارجه، طرف ایرانی برای حصول نتیجه در توافق هسته ای ابتدا در فکر بستن با آمریکا است و پس از توافق ایجاد شده میان ایران و آمریکا، متن مورد توافق به سایر کشورهای ۱+۵ ارائه می شود تا سند نهایی به امضای ۷ کشور برسد.

چنین سیاستی در طول مذاکرات هسته ای به ریاست محمد جواد ظریف پیگری شده است و اولین نتیجه آن توافق ژنو در سوم آذر سال گذشته بود. اما دو هفته پیش از امضای توافق ژنو و در حالی که رسانه های خبری از توافق آمریکا و ایران برای دستیابی به توافق هسته ای خبر داده بودند و قرار بود این توافق به امضای وزرای امور خارجه دیگر کشورها برسد، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با حضور در محل مذاکرات مخالفت خود را با امضای توافق هسته ای اعلام کرد.

استدلال فابیوس این بود که هیچ اعتمادی به ایران وجود ندارد و ایران برای اینکه حداقل اعتماد ایجاد شود باید گام های بسیار بزرگی بردارد.

این موضع گیری فرانسه سبب شد که امضای توافق ژنو دو هفته به تاخیر بیافتد و طی دو هفته تیم ایرانی مجبور شد این بار نه برای جلب نظر آمریکا بلکه برای جلب رضایت فرانسوی ها امتیازات بیشتری را واگذار کند.

این "بازی دیپلماتیک"، که غربی ها از آن نتیجه گرفتند بار دیگر در آستانه توافق سیاسی (مرحله اول) در حال تکرار است.

در حالی که گفته می شود مقامات آمریکایی با ایجاد محدودیت های بسیار گسترده تر از آنچه که در توافق ژنو علیه برنامه هسته ای ایران اعمال شده، در مرحله اول به دنبال توافق بر روی کلیات هستند و طرف ایرانی برای آنکه این توافق به امضا برسد این محدودیت های را پذیرفته با این حال، لوران فابیوس بار دیگر وارد میدان مذاکرات شده است و از کافی نبودن تعهدات جدید ایران گلایه کرد.

حال اگر تیم هسته ای بخواهد بر مبنای همان سیاست توافق ژنو عمل کند بار دیگر باید برای جلب رضایت فرانسوی ها تعهدات بیشتر از آنچه که در دیدار با طرف آمریکایی پذیرفته، بپذیرد.
ظریف اظهارات اوباما را تایید کرد؟

هر چند فابیوس اعتقاد دارد محدودیت های ایجاد شده برای ایران در نتیجه مفاد توافق مرحله اول کافی نیست، با این حال وزیر امور خارجه ایران به صورت ضمنی اظهارات اوباما مبنی بر اعمال محدودیت های ۱۰ ساله برای برنامه هسته ای ایران را تایید کرد.

محمد جواد ظریف روز پنج شنبه ۱۴ اسفند در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" اظهار داشت که ایران احتمالا پیشنهاد اعمال محدودیت ۱۰ ساله در برخی از جوانب برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد. وی از دادن جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستین امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان در رابطه با اظهارات چند روز گذشته باراک اوباما مبنی بر لزوم توقف ۱۰ ساله برخی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران از آقای ظریف سوال کرد که وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: «بستگی دارد که این موضوع را چگونه تعریف کنید، اگر توافقی صورت بگیرد، ما (ایران) آماده‌ایم که برخی محدودیت‌های مشخص برای یک بازه زمانی معین را قبول کنیم، اما من نمی‌خواهم جزئیات مذاکرات را در رسانه‌ها مطرح کنم».

رییس جمهور آمریکا روز ۱۲ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که حصول توافق نهایی اتمی با ایران مستلزم این است که جمهوری اسلامی دستکم به مدت ۱۰ سال فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را کنار بگذارد و غرب هم بتواند از توقف این فعالیت‌ها مطمئن شود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بخشی از اظهاراتش در کنگره درباره جزییات توافق نهایی گفت: امتیاز دوم توافقی که قرار است با ایران به امضا برسد برداشتن تمام محدودیت‌ها از فعالیت هسته‌ای ایران «پس» از ۱۰ سال است.

انگونه که از اظهارات مقامات داخلی و خارجی برمی آید محدودیت هایی که آمریکا علیه ایران در ازای توافق مرحله اول در نظر گرفته بسیار گسترده است و در نظر دارد این محدودیت ها را حداقل برای ۱۰ سال آتی نیز حفظ کند. با این حال این سئوال وجود دارد وقتی قرار است محدودیت ها برای سالیان طولانی حفظ شود، طرف ایرانی به چه علت محدودیت های بیشتر علیه برنامه هسته ای را میپذیرد؟ ایا صرف مانور تبلیغاتی در داخل کشور آن هم در آستانه انتخابات مچلس دلیل امضای چنین توافقی است و یا آنکه برخلاف اخبار منتشر شده، تعهداتی که آمریکا در نتیجه توافق نهایی می پذیرد سنگین تر از تعهدات ایران است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عزیز دلم ، مسلما دولت فعلی جزو یقیمون صلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون نیست ( اصلا اکثریت حامی های دولت فعلی به این چیزها اعتقادی ندارند ! ) پس مسئله اینجاست که باید یک دولت بسازیم که فان حزب الله باشه که در نهایت بشه هم الغابون ... با خر لنگ باری به مقصد نمی رسه ...

 

 

 

نخست اینکه کل حامیان دولت تکفیر کردی یعنی کبیره ترین گناه ممکن رو انجام دادی ! و بعد هم میخوای با همین  حامیان کافر ، دولت حزب الله مورد نظر خودت رو بسازی ! ، در حالی که توجه نداری حزب الله در بهترین حالتش هم از همون صدر اسلام حتی در دوره پیامبر(ص) هم خرلنگ میزده ! ، پس بشین بیرون گود و بی خبر از دل و وضع مردم تا ابد بگو لنگش کن ! ،...

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه/ اختصاصی
موضع امریکا درباره تحریم ها تغییر نکرد
دیپلمات ها در تهران می گویند در مذاکرات هفته گذشته ایران و 1+5 در ژنو هیچ پیشرفت اساسی درباره مسئله جدول زمانی لغو تحریم ها ایجاد نشده است.
 
محمد صدری، ایران هسته ای- دیپلمات ها در تهران می گویند در مذاکرات هفته گذشته ایران و 1+5 در ژنو هیچ پیشرفت اساسی درباره مسئله جدول زمانی لغو تحریم ها ایجاد نشده است.

 

پس از حصول پیشرفت هایی درباره مسئله ظرفیت غنی سازی در مذاکرات علی اکبر صالحی و رابرت مونیز، دیپلمات های ایرانی و امریکایی هفته گذشته تلاش کردند پیشرفت هایی هم در موضوع تحریم ها بوجود بیاورند ولی این امر محقق نشده است.

 

یک دیپلمات در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «دو طرف درباره مسئله تحریم ها حتی به طور نسبیهم پیشرفت نداشته اند».

 

از دید ایران، یک توافق نهایی تنها زمانی قابل پذیرش است که همه تحریم ها به طور یکپارچه و یکجا در همان گام نخست پس از توافق لغو شود.

 

این در حالی است که امریکا خواهان برچیدن تحریم ها در یک بازه زمانی حداقل 15 ساله است.

 

کارشناسانی که با موضوع مرتبط هستند می گویند امریکا می گوید در 10 سال اول تحریم ها را به تدریج تعلیق می کند و در 5 سال دوم، آنها را لغو خواهد کرد.

 

این زمان بندی پیش از این 20 ساله بوده اما امریکا دیدگاه خود را تعدیل کرده است.

 

با این حال، ایران اعتقاد دارد دولت اوباما به اندازه کافی کنگره را برای لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران تحت فشار قرار نداده است.

 

تحلیلگران در تهران عقیده دارند اگر تحریم ها در همان گام نخست پس از توافق برچیده نشود، هیچ زمان دیگری در آینده هم برچیده نخواهد شد.

 

به اعتقاد دیپلمات ها، اگر امریکا در این موضوع دیدگاه خود را به طور اساسی متحول نکند توافق نهایی قطعا منتفی است. 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
روایت مقام هسته ای سابق امریکا از سیر تغییر دیدگاه های واشینگتن درون مذاکرات هسته ای
یک مقام سابق امنیت ملی امریکا آخرین جزئیات از مذاکرات ایران و 1+5 را با تمرکز بر تغییر دیدگاه های امریکا منتشر کرده است.
 

ایران هسته ای- یک مقام سابق امنیت ملی امریکا آخرین جزئیات از مذاکرات ایران و 1+5 را با تمرکز بر تغییر دیدگاه های امریکا منتشر کرده است.

 

ویلیام توبی که اکنون عضو ارشد مرکز بلفر است و پیش از این معاون مدیر سابق « دفاع از منع گسترش سلاح های هسته ای » در اداره امنیت ملی هسته ای امریکا بوده، در مصاحبه با وب سایت مرکز بلفر رد روز 14 اسفند، به نکات مهمی درباره مذاکرات جاری ایران و امریکا اشاره کرده است.

 

متن اصلی اظهارات وی را اینجا ببنید.

 

متن اظهارات توبی چنین است:

 

اگر مذاکرات ایران شکست بخورد، این شکست برای عدم سازش آمریکا و متحدان آن نخواهد بود. بر اساس گزارش های مطبوعاتی در مورد توافق در حال ظهور، موضع آمریکا به این شکل تغییر کرده است :

 

1- غنی سازی صفر، به اجازه دادن به ایران برای فعالیت 1500 سانتریفیوژ، به 4500 سانتریفیوژ، به 6500 سانتریفیوژ و شاید حتی بیشتر در یک حالت پیکربندی مجدد.

 

2- بدون راکتور آب سنگین در اراک، به راکتوری با تغییرات اندک.

 

3- اصرار بر حل نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد  ابعاد نظامی احتمالی  برنامه هسته ای ایران قبل از آنکه توافقی منعقد شود، به برخورد با این موضوع به صورت موضوع اجرایی که باید بعد حل و فصل شود.

 

4- بسته شدن تاسیسات در عمق زمین در فردو، به اصلاحاتی در آن.

 

5- توافق با مدت زمان نامحدود، به توافق به مدت 20 سال، به 15 سال، به 10 سال با لغو تدریجی پنج ساله محدودیت ها در برنامه هسته ای ایران. پس از آن تهران برای بازگشت به فرار هسته ای دو ماهه (یا کمتر) آزاد خواهد بود وضعی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا آن را غیر قابل قبول خواند.

 

6- یافتن تشابه هایی بین حذف و محدودیت های تحریم در برنامه هسته ای ایران، به دادن امتیازات دائمی برای محدودیتهای موقت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نخست اینکه کل حامیان دولت تکفیر کردی یعنی کبیره ترین گناه ممکن رو انجام دادی ! و بعد هم میخوای با همین  حامیان کافر ، دولت حزب الله مورد نظر خودت رو بسازی ! ، در حالی که توجه نداری حزب الله در بهترین حالتش هم از همون صدر اسلام حتی در دوره پیامبر(ص) هم خرلنگ میزده ! ، پس بشین بیرون گود و بی خبر از دل و وضع مردم تا ابد بگو لنگش کن ! ،...

عزیز دلم ، من تکفیر نکردم ، من فقط گفتم مسلما حامیان دولت جزو یقیمون الصلاه قرار نمی گیرند ، یا شما معنای تکفیر کردن رو نمی دونی یا خودت رو به ندونستن می زنی ...

یا اینکه به صرف رای دادن به یک نفر در یک برهه ی زمانی ، همه می شوند « حامی دولت » ...

ویرایش شده در توسط blender

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عزیز دلم ، من تکفیر نکردم ، من فقط گفتم مسلما حامیان دولت جزو یقیمون الصلاه قرار نمی گیرند ، یا شما معنای تکفیر کردن رو نمی دونی یا خودت رو به ندونستن می زنی ...

یا اینکه به صرف رای دادن به یک نفر در یک برهه ی زمانی ، همه می شوند « حامی دولت » ...

 

ذهنت مملو از تناقضاتی هست که تا وجودشون رو بصورت جدل بیرون از خودت جایی مثل اینجا نبینی آروم نمیشی ، این بیماری هست درمان شدنی هم نیست چون لازمه اش منطقه چرا که نمیتونی منطقی که ساختار ذهنت رو میشکنه بپذیری ،...

 

شما صراحتا تکفیر کردی نه یکبار بلکه بارها در این سایت در همین جمله فوق هم تکفیر کردی ، مشکل شما فقط تکفیر بیمارگونه عقاید مخالف نیست ، بلکه از اساس دین رو وسیله و بازیچه مطامع خود قراردادنه، دین رو به چماقی تبدیل کردید که برای کوبیدن هر حرف مخالفی به کمکتون بیاد ، بالاخره استفاده بیش از حد از یک ابزار اون رو فرسوده و بی فایده میکنه  ،آسیبی که امثال شما در پوست حزب الله به دین میزنه به مراتب بدتر از کاری هست که داعش میکنه ،...

نه فقط تکفیر ، بلکه قشر بندی ، تفرق انداختن بجای متحد و هم نظر کردن ، جدل سازی بیهوده در راه های ناصواب ، گرفتن وقت و انرژی ملت ، دشمن سازی و ...

خودت رو جمع کن .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ذهنت مملو از تناقضاتی هست که تا وجودشون رو بصورت جدل بیرون از خودت جایی مثل اینجا نبینی آروم نمیشی ، این بیماری هست درمان شدنی هم نیست چون لازمه اش منطقه چرا که نمیتونی منطقی که ساختار ذهنت رو میشکنه بپذیری ،...

 

شما صراحتا تکفیر کردی نه یکبار بلکه بارها در این سایت در همین جمله فوق هم تکفیر کردی ، مشکل شما فقط تکفیر بیمارگونه عقاید مخالف نیست ، بلکه از اساس دین رو وسیله و بازیچه مطامع خود قراردادنه، دین رو به چماقی تبدیل کردید که برای کوبیدن هر حرف مخالفی به کمکتون بیاد ، بالاخره استفاده بیش از حد از یک ابزار اون رو فرسوده و بی فایده میکنه  ،آسیبی که امثال شما در پوست حزب الله به دین میزنه به مراتب بدتر از کاری هست که داعش میکنه ،...

نه فقط تکفیر ، بلکه قشر بندی ، تفرق انداختن بجای متحد و هم نظر کردن ، جدل سازی بیهوده در راه های ناصواب ، گرفتن وقت و انرژی ملت ، دشمن سازی و ...

خودت رو جمع کن .

 

عزیز دلم ، من فقط دارم بازی رو که طرف مقابل شروع کرده رو به روش خودشون ادامه می دهم ، مشکلی داری !؟

من هیچ وقت ادعای حزب اللهی بودن نکردم ، ادعای دین دار بودن نیز نکردم ، این بازی که شما شروع می کنید و از هرکی خوشتون نمیاد سعی می کنید  با این جملات وارد مارپیچ سکوتش کنید «  مشکل شما فقط تکفیر بیمارگونه عقاید مخالف نیست ، بلکه از اساس دین رو وسیله و بازیچه مطامع خود قراردادنه، دین رو به چماقی تبدیل کردید که برای کوبیدن هر حرف مخالفی به کمکتون بیاد ، بالاخره استفاده بیش از حد از یک ابزار اون رو فرسوده و بی فایده میکنه  ،آسیبی که امثال شما در پوست حزب الله به دین میزنه به مراتب بدتر از کاری هست که داعش میکنه ،... »

 

 هر انسان عادلی اگر کل پست های من رو توی این تایپیک بخونه ، سر هم 2 یا 3  تا پست از من که توشون روایتی از قرآن یا حدیث باشه رو نمی بینه در حالی که طرف مقابل برای ساکت کردن امثال من چندین و چند بار از قران یا حدیث استفاده کرده پس کی این میان داره از قرآن یا حدیث استفاده می کنه !؟

 

بس کنید این خود برتر بینی ها را ، این مخالفین را « داعشی » نامیدن ، بس کنید ، بس کنید این هجمه های تبلیغاتی را ، هر چیزی هم حدی دارد .


ذهنت مملو از تناقضاتی هست که تا وجودشون رو بصورت جدل بیرون از خودت جایی مثل اینجا نبینی آروم نمیشی ، این بیماری هست درمان شدنی هم نیست چون لازمه اش منطقه چرا که نمیتونی منطقی که ساختار ذهنت رو میشکنه بپذیری ،...

 

البته در مورد صحت ذهنم چیزی نمی گم چون شاید شما درست بگید ، به هر حال کمی تند مزاجی و بدبینی ذاتی و رگه هایی از افسردگی در وجود من هست ولی اینکه پست خودتون رو با ترور شخصیت شروع کنید دیگه اوج نامردیه ...

ویرایش شده در توسط blender

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عزیز دلم ، من فقط دارم بازی رو که طرف مقابل شروع کرده رو به روش خودشون ادامه می دهم ، مشکلی داری !؟

 

 

بیجا میکنی بازی میخوری !

 

شما هم ادعای حزب الهی بودن داری و هم ادعای اینکه تایین کنی چه کسی حزب الهیه و چه کسی نیست ، بیجا میکنی دیگه از این کارها توی این سایت انجام بدی ، اینجا همه حزب الهی هستن مگر اینکه عکسش ثابت بشه یا اینکه خودشون بگن ، شما حق تایین برای دیگران نداری  ،...

ضمنا درس ارتباطات هم به من نده ،...

 

هر انسان عادلی اگر کل پست های من رو توی این تایپیک بخونه ،

 

قبلتر تایین میکردی کی حزب الهی هست حالا تایین میکنی هر کی پست های شما رو تایید کنه عادل هست ! مظهر عدالت هم شدید ،..

 

 

البته در مورد صحت ذهنم چیزی نمی گم چون شاید شما درست بگید ، به هر حال کمی تند مزاجی و بدبینی ذاتی و رگه هایی از افسردگی در وجود من هست ولی اینکه پست خودتون رو با ترور شخصیت شروع کنید دیگه اوج نامردیه ...

 

امراض روانی شما به خودتون مربوطه نه این سایت ، بجای انتقال به دیگران یا ننه من غریبم بازی تشریف ببرید دکتر روانشناس درمانشون کنید ،...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بیجا میکنی بازی میخوری !

 

شما هم ادعای حزب الهی بودن داری و هم ادعای اینکه تایین کنی چه کسی حزب الهیه و چه کسی نیست ، بیجا میکنی دیگه از این کارها توی این سایت انجام بدی ، اینجا همه حزب الهی هستن مگر اینکه عکسش ثابت بشه یا اینکه خودشون بگن ، شما حق تایین برای دیگران نداری  ،...

ضمنا درس ارتباطات هم به من نده ،...

 

 

عزیز دلم ، شما دچار سوبرداشت شدی ؟! کی گفته من « بازی می خورم » من دارم بازی می کنم ... همه ش همین ...

 

 

شما هم ادعای حزب الهی بودن داری و هم ادعای اینکه تایین کنی چه کسی حزب الهیه و چه کسی نیست ، بیجا میکنی دیگه از این کارها توی این سایت انجام بدی ، اینجا همه حزب الهی هستن مگر اینکه عکسش ثابت بشه یا اینکه خودشون بگن ، شما حق تایین برای دیگران نداری  ،...

یادم نمیاد چنین ادعایی کرده باشم  ... ولی در این صورت هم این نشانه ی بی عرضگی اعضای سایت هست که یک نفر خیلی راحت می تونه بیاد خودش رو بکنه علم دار یک عده ... در ضمن من نه به کسی پست خصوصی می دادم ، نه با کسی گروه تشکیل دادم ، یک نفر تنهام که حرف هام رو می زنم ، حالا خوب یا بد و خیلی ها هم تخطئه م کردند ولی به هر حال حرفهام رو می زنم ...  من برای کسی چیزی رو تعیین نمی کنم ...

 

ضمنا درس ارتباطات هم به من نده ،...

 

البته شما با این حرفها می خواستید کاری کنید که من بیام در مقام تکذیب خودم رو لو بدم .... مسلم هست که به استادی مثل شما نمی شه درس داد ... عزیز ...

 

 

قبلتر تایین میکردی کی حزب الهی هست حالا تایین میکنی هر کی پست های شما رو تایید کنه عادل هست ! مظهر عدالت هم شدید ،..

آرزوی انسان عادل داشتن و با عدالت با انسان برخورد شدن ، « مظهر عدالت » شدن نیست ... بهتره سعی نکنید ذهن دیگران رو با این حرفها از اصل درخواست من منحرف کنید ...

 

 

 

امراض روانی شما به خودتون مربوطه نه این سایت ، بجای انتقال به دیگران با ننه من غریبم بازی تشریف ببرید دکتر روانشناس درمانشون کنید ،...

گفتم « شاید » ... می دانم  چطور از واژه ها استفاده کنم  ...

 

 

بیجا میکنی دیگه از این کارها توی این سایت انجام بدی ،

 اگه واقعا وجود من رو مضر می دونید ، باید از ابزارها و اختیاراتون برای در امان نگه داشتن سایت استفاده کنید ... اگر هم نمی تونید ، به امانتی که دستتون هست خیانت نکنید و عطای مدیریت رو به لقاش ببخشید ... از مسدود شدن ناراحت نمی شم ( هر چند برای شما مهم نیست ) ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عزیز دلم ، شما دچار سوبرداشت شدی ؟! کی گفته من « بازی می خورم » من دارم بازی می کنم ... همه ش همین ...

 

بحثم صریح و روشن هست ، کسی اشتباهی کرد شما حق نداری ، اینجا نه مکان بازی شماست و نه دیگران ،...

 

یادم نمیاد چنین ادعایی کرده باشم  ... ولی در این صورت هم این نشانه ی بی عرضگی اعضای سایت هست که یک نفر خیلی راحت می تونه بیاد خودش رو بکنه علم دار یک عده ... در ضمن من نه به کسی پست خصوصی می دادم ، نه با کسی گروه تشکیل دادم ، یک نفر تنهام که حرف هام رو می زنم ، حالا خوب یا بد و خیلی ها هم تخطئه م کردند ولی به هر حال حرفهام رو می زنم ...  من برای کسی چیزی رو تعیین نمی کنم ...

 

اگر حزب الهی نیستی پس بیجا میکنی در مورد حزب الله اظهار نظر کنی ، و اگر هستی لازم نیست تایین کنی کی حزب الهی هست کی نیست ،...

 

اگه واقعا وجود من رو مضر می دونید ، باید از ابزارها و اختیاراتون برای در امان نگه داشتن سایت استفاده کنید ... اگر هم نمی تونید ، به امانتی که دستتون هست خیانت نکنید و عطای مدیریت رو به لقاش ببخشید ... از مسدود شدن ناراحت نمی شم ( هر چند برای شما مهم نیست ) ...

 

از تایین حزب الهی و تکفیر کردن دیگران رسیدی به مظهر عدالت شدن حالا هم رسیدی به تایین تکلیف برای مدیران سایت ! ،...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر حزب الهی نیستی پس بیجا میکنی در مورد حزب الله اظهار نظر کنی ، و اگر هستی لازم نیست تایین کنی کی حزب الهی هست کی نیست ،...

 

عزیز دلم ، من نه در مورد حزب اللهی ها نظر دادم ، نه در مورد « حزب الله » ... حالا شما چه اصراری دارید من رو به ایشان بچسبانید !؟ استاد ما هم در خدمت استادید مثل شما استاد شدیم ، پس با ما از این بازی ها نکن ...

 

 

بحثم صریح و روشن هست ، کسی اشتباهی کرد شما حق نداری ، اینجا نه مکان بازی شماست و نه دیگران ،...

کاش از همون اول به « دیگران » هم این رو می گفتید ، شاید هم گفتن چنین چیزی  به یک نفر ساده تر از گفتن به یک گروه باشه ... ضعف مدیریتی ...

 

 

از تایین حزب الهی و تکفیر کردن دیگران رسیدی به مظهر عدالت شدن حالا هم رسیدی به تایین تکلیف برای مدیران سایت ! ،...

تعیین

من فقط بخشی از حقیقت رو گفتم ... دیگرانی هم باید باشند که این رو به شما بگند ولی یا مواظبند که « زبان سرخ سر سبز ندهد بر باد » یا براشون مهم نیست یا ....

در ضمن ، چرا مبحث تایپیک رو عوض می کنید !؟

 

در پایان لطفا در پست بعدیتان چنین جمله ای رو به کار نبرید

 

« از تایین حزب اللی و تکفیر کردن دیگران رسید به مظهر عدالت و بعد هم برای مدیران تعیین تکلیف کردی و حالا حقیقت گوی شد ! ، ... »

ویرایش شده در توسط blender

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نقطه تثبیت دستاوردهای هسته‌ای رسیده‌ایم

 

 

دیپلماسی ایرانی: زمانی وارد مباحث هسته ای شدم که یکی دو ماه از ریاست آقای مهندس آقازاده در سازمان انرژی اتمی می گذشت و دکتر محمد سعیدی نیز به عنوان مشاور عالی و اصلی آقازاده حضور داشت. در آن زمان طرحی تمام عیار برای برنامه صلح آمیز هسته ای که قابل اجرا بود، ارایه و تصویب شد. آن اوایل مهندس آقازاده جلسه ای نسبتا طولانی با من داشت که درباره برنامه هسته ای توضیحاتی ارایه کرد. در آن جلسه گفته شد برنامه ای که قرار است آغاز شود، 5 سال دیگر به نتیجه می رسد و طی این مدت می توانیم هر آنچه لازم است از منظر فنی و عملیاتی انجام دهیم. ایشان با اعتماد و اطمینان می دانست که به نتیجه خواهند رسید، اما گفته شد اگر از بعد حقوقی و سیاسی با کار عملیاتی و فنی به طور دقیق، حساب شده و برنامه ریزی همراه شویم، در نهایت کار به سرانجام خواهد رسید و مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر در این زمینه با کمبود و خلائی مواجه شویم، می تواند به بحران بزرگی تبدیل شود. به همین دلیل بر بعد سیاسی و حقوقی تاکید داشت. بعدها هم همواره بر این مساله تاکید می کرد که ای کاش بر روی بعد حقوقی و سیاسی بیشتر فعالیت شده بود و به وضعیتی که تقریبا یک شوک برای ما به حساب می آمد، نمی رسیدیم. نیت کاملا صادقانه و خالصانه بود. برنامه ای که سال ها قبل در ایران تنظیم شده بود، به دلیل عدم همکاری کشورهای طرف معامله متوقف شده و برای سال های طولانی تلاش های مختلفی برای احیا آن شده بود. تلاش بر این بود که با تکیه بر توان داخلی و به خصوص جوان گرایی و پذیرش خطر و ارایه تعهدات به داخل و همچنین ایستادگی با بودجه و امکانات محدود، برنامه صلح آمیز را به نتیجه برسانند.

اما آنچه طرف مقابل مطرح می کرد، ایجاد یک بحران غیرواقعی و خلاف بود. در واقع تصویری از برنامه هسته ای ایران ارایه شد که صرفا یک برنامه با هدف نظامی بوده که در نهایت ایران بتواند جایگاه استراتژیک خود را در منطقه و شاید سطح بین المللی به طور کیفی ارتقا دهد. آنها بر روی نگاه غیرواقعی خود آنقدر اصرار کردند تا تبدیل به یک باور شد مبنی بر اینکه ایران برنامه هسته ای نظامی داشته و هدفش دستیابی به سلاح است. بنابراین غرب تمام برنامه ها، طرح ها و حرکت های خود را منطبق با این دیدگاه تنظیم کرد.

هر وضعیتی می تواند یک مبنای خطر و یک مبنای فرصت باشد. همین دیدی که طرف های غربی و به طور مشخص آمریکا، نسبت به برنامه هسته ایران پیدا کردند، گرچه می تواند منشا یک سری معضلات باشد - این فکر همواره بین مجموعه افرادی که درگیر مذاکرات بودند، مطرح بود – اما در عین حال می تواند فرصتی را فراهم آورد. اینکه طرف مقابل چنین موضوع ساده ای را به این اندازه بزرگ کرده و به تدریج اهمیت آن از تمام مسایل دیگر که موضوع اختلاف ایران و غرب است، عمده تر و مهمتر شده، یک فرصت است. مساله مهم این بود که پس از آن وضعیت پیش آمده را چگونه می توان مدیریت کرد تا آن را تبدیل به یک فرصت کرده و از آن استفاده کنیم. این دیدی کلی است.

به همین دلیل فکر می کنم باید از همان ابتدا، اهداف و نوع برخورد با این مساله و در نهایت آنچه به عنوان توافق احتمالی است را مبنا قرار دهیم؛ یعنی اگر غرب موضوع هسته ای را یک موضوع استراتژیک می داند، ما نیز با دید استراتژیک به آن بنگریم؛ گرچه برنامه و نیت ما صلح آمیز است و بیشتر از آن هم نمی خواهیم. هدف این بود که نیروگاه بوشهر راه اندازی شود و اگر همه سوخت آن تامین نشد، حداقل سوخت ذخیره ای یا امکان تولید سوخت وجود داشته باشد. در عین حال اگر طرف های خارجی مانند چینی ها، فرانسوی ها و آلمانی ها در میانه کار به تعهدات خود عمل نکردند، پروژه نیمه کاره رها نشود. اما این موضوع ساده تبدیل به موضوع بسیار بزرگ شد. در همین قالب باید بررسی کنیم که چگونه وضعیت، جایگاه، نفوذ و نقش خود را در منطقه و سپس در صحنه بین المللی ارتقا دهیم.

بر اساس آنچه در ده سال گذشته روی داد، اکنون فرصتی به دست آمده تا همه عوامل دست به دست هم دهد و برنامه هسته ای به فرجام برسد و بتوان طبق یک تفاهم و توافق به اهداف خود دست یابیم. اگر طرف مقابل نیز به بخشی از اهداف خود می رسد، ایرادی ندارد. مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به اهدافی که برای ما امتیازات دراز مدت و آثار راهبردی دارد، دست یابد. اکنون شرایط بیش از گذشته فراهم است. شرایط کنونی بهترین شرایطی است که می توان تصور کرد. اکنون به سمت آنچه تثبیت دستاوردهاست رسیده ایم. بنابراین توجه به چند نکته در این باره ضروری است:

نکته اول آنکه اکنون طرفین تخاصم در موضوع کاملا روشن و تعریف شده اند. دیگر آنگونه نیست که زمانی با چین، روسیه یا اروپا مذاکره کنیم. این دعوا میان ایران و آمریکاست. دیگر شرکت کنندگان در مذاکرات طفیلی هستند، یا نقشی ندارند یا بی طرف هستند. واقعیت امروز نشان می دهد که آمریکا و ایران به عنوان دو طرف اصلی دعوا در حال مذاکره هستند. این نکته بسیار مهمی است که احتمال رسیدن به تفاهم و تثبیت وضعیت و دستاوردها را بیشتر از همیشه فراهم می کند.

دوم نقش و عمق نفوذی است که جمهوری اسلامی ایران طی ده سال در منطقه پیدا کرده است. در حال حاضر در تمامی موارد بحرانی، مناقشات منطقه ای و درگیری های اصلی در منطقه و فرای منطقه، ایران به تدریج دست بالا را پیدا کرده و با وجود همه برداشت های اولیه که شاید خلاف آن را نشان می داد، امروز به طور روشن جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر و هدایت کننده اصلی است که می تواند در آینده منطقه تاثیرگذار باشد. درواقع هیچ یک از مسایل عمده منطقه ای بدون همراهی و تفاهم با ایران قابل حل نخواهد بود. برای طرف اصلی یعنی آمریکا نیز روشن شده اگر این منطقه روزی بخواهد به آرامش برسد، باید حداقل خواسته های ایران برآورده شود. اینکه عمق و نفوذ ایران به سطح امروزی برسد، عامل مهمی است. به همین دلیل اکنون زمان رسیدن به تفاهم است.

نکته سوم که شاید کمتر راجع به آن گفت وگو می شود، موضوع دفاعی و پدافندی است. از همان روزهای نخست، اولین بحثی که مطرح شد، مواجهه ما با تهاجم سنگین بین المللی بود که روشن است به سمت تقابل در حرکت بوده و این تقابل می تواند نظامی هم باشد. تقابلی که هنوز وضعیت ما نیمه کاره بوده و قدم های زیادی برای رسیدن به نقطه مورد نظر باقی مانده تا بتوانیم فعالیت های اصلی خود را آغاز کنیم. از طرفی به دلیل کمبود تمهیدات دفاعی و پدافندی نتیجه آن شد که طراحی فردو در دست اقدام قرار گیرد. فردو به عنوان یک نطقه امن نهایی بود تا طرف مقابل به این نتیجه برسد حمله نظامی اثر واقعی و اصلی نخواهد داشت. فکر می کنم قضاوت درستی است که تاسیس فردو با پذیرش خطرها و دشوارهای فنی، یکی از مهمترین عوامل بازدارنده در مقابل حمله احتمالی آمریکا و طفیلی آن یعنی اسرائیل بوده و هست. بنابراین فردو باید فعال بماند و اگر آمریکا اصرار بر حفظ گزینه نظامی دارد، باید فردوهای دیگری تاسیس شود. در این باره نمی توان هیچ تعارفی با طرف مقابل داشت، زیرا یک امر حیاتی است.

چهارم بعد فنی و عملیاتی است. زمانی که درگیر مذاکرات بودیم، فکر می کنم با روش بسیار حساب شده، دقیق و ممزوج کردن حرکت های دیپلماتیک با برنامه های عملیاتی که سازمان انرژی اتمی داشت و با هماهنگی کامل، تمامی نواقص برنامه هسته ای برطرف شد و هنگام آغاز بحران، نه با هزینه بلکه حتی با گرفتن امتیاز از طرف مقابلی که طرف اصلی ما هم نبود (یعنی سه کشور اروپایی که با واسطه آمده بودند) برنامه تکمیل شد و به تمامی اهداف سازمان انرژی اتمی دست یافتیم. برنامه این بود که وقتی به نقطه ای دست یافتیم که طرف مقابل می داند می توانیم برنامه غنی سازی را شروع کنیم، آنگاه مذاکرات جدی شروع می شود و همچنین شروع مذاکرات با آمریکا است، زیرا اروپایی ها کاره ای نیستند. در این نقطه ارزیابی طرف مقابل این خواهد بود یا با ایران کنار بیاید یا ایران برنامه غنی سازی خود را شروع کند یا بعد از چند ماه، چند هفته یا چند سال با ایران مواجه شوند که تاسیسات وسیع غنی سازی نداشت اما اکنون دارد و حتی مقداری مواد ذخیره شده نیز دارد. سرانجام به این نقطه رسیدیم و طرف مقابل حاضر به حل مساله نشد و این خطر را پذیرفت که با تقابل با ما شاید مانع اجرای برنامه هسته ای شود و به آنچه ایده آل بود یعنی توقف کامل برنامه غنی سازی، دست یابد. اما مقاومت مردم و هزینه هایی که پرداخت شد، ما را به نقطه ای رساند که در زمینه علمی و عملیاتی، توافق ما قابل برگشت نبود.

نکته پنجم که شاید مهم بوده و بهترین فرصت برای رسیدن به راه حل است، نیات سیاسی طرفین تخاصم مبنی بر دستیابی به تفاهم است. فکر نمی کنم هیچگاه همانند امروز رهبران دو کشور دیدگاه و نقطه نظرات ذهنی و فکری که نسبت به آینده دارند، تا این اندازه متوجه دستیابی به توافق باشد. شخص رییس جمهور آمریکا، وزیر امورخارجه و افراد کلیدی در دولت این کشور، بیش از هر مجموعه دولتی در ده سال گذشته، به دنبال تفاهم هستند. البته من در مورد مجموعه نظام آمریکا صحبت نمی کنم. از طرفی نسبت به نفوذ اسرائیل و حرکت های مختلفی که لابی های صهیونیستی انجام می دهند، غافل نیستم. اما دولت فعلی و افراد کلیدی سعی در به نتیجه رساندن موضوع داشته و اتفاقا خود آنها موضوع را به نقطه ای می برند که عدم تفاهم برای آنها بار بسیار سنگینی خواهد داشت و هرچه قدر پیش برویم، نیاز به اینکه در نهایت موضوع به توافق تبدیل و آن را پیروزی اعلام کنند، بیشتر می شود. در طرف ایرانی نیز همواره این نیت وجود داشته که برنامه صلح آمیز هسته ای را حفظ کرده و در عین حال به تفاهم برسیم. آقای دکتر روحانی دید کاملا توسعه گرایانه ای نسبت به کشور داشته و نگاهش این است که کشور ما یک کشور هزار تریلیون دلاری است. منظور از هزار تریلیون دلار تراز ارزی کشور است که بسیار آسان باید بدست بیاید. دلیلی ندارد کشوری مانند ایران با این همه ثروت، گرفتار بحث های ده میلیون دلاری یا یک میلیارد دلاری باشد. ما هیچ چیزی از کشورهایی مانند کره جنوبی کم نداریم. به طور حتم از ترکیه کم نداریم. روزی اقتصاد ما می تواند مقاوم باشد که در مقابل هر نوع تحرک بین المللی که طرف مقابل خواهان خدشه وارد کردن است، بایستد. باید به حدی طرف مقابل وابسته شده باشد که هر حرکتی که می خواهد انجام دهد، سیستم و نظامش به هم بریزد. ما می توانیم خیلی ساده به این نقطه برسیم. به طور حتم توان، شایستگی و استعداد آن را داریم. تنها لازمه اش فراهم آوردن بستر مورد نظر آن است.

 

ششم عوامل موثر برای رسیدن به تفاهم است. اکنون ما در چه نقطه ای قرار داریم. از یک طرف باید گفت خوشبختانه ابزار و عوامل موثر برای داشتن یک مذاکره موفق فارغ از بحث منطقه ای را داریم. اما متاسفانه کمبودهایی نیز داریم. ما در جایی موضوع از دستمان خارج شد. ما به طرف مقابل اجازه دادیم که اهرم های فشار خود را تقویت کند. دلیل آن را نمی دانم و اطلاعی ندارم. نگران بودم. به طور مشخص پس از شکست در مذاکرات مسکو به ناگاه، تهاجم و تخاصم به حدی رسید که طرف مقابل دست بر روی گلوگاه کشور یعنی نفت و بازارهای مالی گذاشت. این نشان از جنگ تمام عیار دارد. جنگ تمام عیار تنها شلیک موشک نیست. وقتی طرف مقابل رگ های حیاتی را می بندد و آن را اعلام می کند، باید بدانید که در شرایط جنگی قرار دارید. در اینجا نمی توان کوتاه آمد یا از کنارش به راحتی گذر کرد. دل بستن به اینگونه موارد خطای بزرگی است.

نمی دانم چرا غنی سازی خود 20 درصد را متوقف کردیم و بیشتر تولید نکردیم؟ یعنی چرا در این میزان و حجم متوقف شدیم؟ چرا بالاتر از 20 درصد نرفتیم؟ چرا به این میزان اجازه بازرسی دادیم؟ وقتی شرایط در طرف مقابل جنگ است، چگونه یک سازمان می تواند به کارشناسان طرف مقابل که تحت نفوذ آژانس نبوده و متخصص سلاح های هسته ای هستند، اجازه بازرسی بدهد؟ چرا باید گرم به گرم آنچه تولید می کنیم را بدانند؟ نمی خواهم به گذشته بازگردم. تیم مذاکره کننده کنونی در شرایطی پرونده را در اختیار گرفت که وضعیت نامتعادل بود. آنچه به عنوان اهرم در طرف ما و در طرف مقابل قرار داشت، نمی توانست به گونه ای باشد که برنامه غنی سازی را حفظ کند. بنابراین کار معجزه آسا و زیرکی و توانایی تیم مذاکره کننده و همچنین قدرت تشخیص آقای ظریف و نظر دقیق و تیزبینانه دکتر روحانی و همچنین هدایت عالی مقام معظم رهبری در کلان قضیه بود که طراحی دقیقی انجام دادند و موجب شد در نوامبر پیروزی بزرگی عاید ملت شود. آنها توانستند حرکت طرف مقابل را به آرامی به سمتی بچرخانند که تعادل را بر هم بزنند. افرادی که می گویند کلاه بزرگی بر سر ایران رفته، کلان قضیه از دست آنها رفته است. ماه نوامبر پیروزی بزرگی برای ایران حاصل شد؛ برای آنکه آمریکا به قطعیت و به دلیل موضع سرسختانه اسرائیل به هیچ وجه قصد رسیدن به نقطه ای که ناچار به پذیرش برنامه غنی سازی هسته ای ایران شود را نداشت. اما این را در نوامبر و در عمل پذیرفت. آمریکا این کار را با هیچ کشوری در دنیا که چنین شرایط مشابهی داشته، انجام نداده است. اگر کشور دیگری بود، بر مبنا، قاعده و استاندارد خودش با آن به تفاهم کلی می رسیدند و تعهدات سنگینی به طرف مقابل تحمیل می کردند تا برنامه آن کشور تحت نظر و کنترل شدید باشد. برای اولین بار آمریکا با کشوری وارد مذاکره شده که جنس مذاکرات بازدارندگی است. مذاکرات بازدارندگی همواره بین دو ابرقدرت و کشوری که دارای توان عظیم نظامی است، صورت می گیرد. اما اکنون با کشوری در سطح ایران صورت گرفته است. این یعنی شناسایی ایران به عنوان قدرت بزرگ و تعیین کننده حداقل در منطقه.

 

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1945084/به+نقطه+تثبیت+دستاوردهای+هسته‌ای+رسیده‌ایم.html

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دکتر ظریف گفته احتمالا توافق نامه رو در سازمان ملل تصویب میکنند که در طرف مقابل نتونه بزنه زیرش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.