DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

گزارش ویژه
موسویان: تعهدات هسته ای ایران زودتر از حداقل 6 سال بازگشت پذیر نیست
یک دیپلمات بسیار نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پذیرفت زمان بازگشت پذیری تعهداتی که ایران در تفاهم لوزان پذیرفته بیش از 6 سال است.

 

علی شاهدیان، ایران هسته ای- یک دیپلمات بسیار نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پذیرفت زمان بازگشت پذیری تعهداتی که ایران در تفاهم لوزان پذیرفته بیش از 6 سال است.

 

از زمانی که ایران تفاهم لوزان را در روز 13 فروردین 1394 پذیرفت این بحث به طور جدی در محافل کارشناسی مطرح بوده است که در صورت عدم پای بندی 1+5 به تعهداتش و منتفی شدن توافق، ایران به چه مقدار زمان برای بازگشت به وضعیت ما قبل توافق نیاز خواهد داشت؟

 

تیم مذاکره کننده هسته ای در ایران همواره اصرار داشته که این زمان بسیار کوتاه است ولی اکنون حسین موسویان پذیرفته است که این زمان حداقل 6 سال خواهد بود.

 

موسویان روز 17 اردیبهشت در سخنانی طی یک نشست در حاشیه اجلاس بازنگری NPT در نیویورک گفته است: «عقبگردهایی که ایران در توافق احتمالی اخیر پذیرای آن شده، کاری است که حداکثر تا سه ماه قابل اجراست ولی ‌در صورتی ‌که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، بازگشت ایران به سطح کنونی حداقل به پنج تا شش سال زمان نیاز خواهد داشت».

 

این نخستین بار است که یک مقام نزدیک به دولت روحانی تایید می کند که ایران در صورت عدم پای 1+5 به تعهداتش، زمانی بسیار طولانی برای بازگشت به وضعیت ماقبل توافق نیاز خواهد داشت و چیزی به نام بازگشت پذیری فوری کاملا متتفی است.

 

این در حالی است که تعلیق تحریم ها به سرعت بازگشت پذیر است.

 

پرسش اصلی منتقدان این است که اگر امریکا به هر دلیل از عمل به تعهدات خود شانه خالی کرد، آیا ایران می تواند به سرعت وضعیت ماقبل توافق را در برنامه هسته ای خود احیا کند؟

 

منتقدان می گویند اگر چنین چیزی ممکن نباشد توافق بد و نامتوازن خواهد بود.

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مگه اونجا چه فرقی با ایران داره ؟ اتفاقا همه این کشورهایی که بنده مثال زدم هم حکومت ایدئولوژیک داشتند ، اقتصاد و صنعت وابستگی چندانی به پایه فرهنگی و سیاسی نداره این مسائلی هم که میفرمایید در همان کشورها بوده اما عزم ملی و انسجام در اون کشورها خصوصا بعد از جنگ های جهانی به نحو احسن به بخش اقتصاد و صنعت منتقل شد اما در ایران و دوران سازندگی نه تنها از این نیروی محرکه عظیم استفاده نشد بلکه با فرهنگ سازی های غلط جامعه رو بردن به سمت تن پروری و تجمل گرایی ، کار رو عار کردند و دلال بازی رو افتخار !

 

ببین من هم میدونم این مشکلات وجود داره ، دزدی هست پارتی بازی هست فساد هست ... اما این رو به شما میگم که اگر الان و تحت فشار و موقعی که نیازه نتونیم از این مشکلات رو حل کنیم مطمئن باشید بعد از توافق هم نمیتونیم چون دوباره مسکن دلارهای نفتی میاد کشور رو میبره تو خلسه و دیگه نیازی به مبارزه با فساد و اینها وجود نداره.

ببینید دوست عزیز نمیدونم چرا شما اینقدر ساده میگیرید داستان اگه با این حرفا کار درست میشد که دولت قبل هر روز ازین حرفا میزد. دوست عزیز فرض کنیم ما اصلا این مسائل پیچیده و شرایط دشوار رو حل کردیم در هر صورت باید با دنیا تعامل کرد باید باید برادر من نمیشه که شما در خونتون ببندید بگید همه نیازامون تو خونه برطرف میکنیم. تعامل هم انجام نمیشه مگه اینکه کمتر ما همه رو فحش بدیم یا تهدید کنیم. من کاری به مسائل سیاسی ندارم ولی تندروی های چند سال گذشته الان باعث شده واقعا قضیه پیچیده تر بشه. الان با یه اقتصاد نابود شده و این همه مشکلات مردم اگه دولت بخواد تو قضیه هسته ای کوتاه نیاد که بیشتر تحریم میکنن و دیگه نیازی نیست بگم چقدر شرایط بدتر میشه اگه هم بخوایم کوتاه بیاییم معلوم نیست خیلی شرایط بهتر بشه. متایفانه این همه هشدار داده شد ولی خیلی از دوستان تو همین سایت مارو فتنه گر میخوندن در ضمن تو موضوع هسته ای هم ما اومدیم تاسیسات پنهانی درست کردیم معلومه اونا بهونه میکنن که ایرانیا قابل اعتماد نیستن  


بنده نمیگم دور کشور دیوار بکشیم اما وقتی اقتصاد درونزا و بر پایه صنعت داخلی (بجای خام فروشی) باشه اونموقع خارج هست که به ما نیاز داره ، در حال حاضر بدلیل خام فروشی ما به دنیا نیاز داریم چون میتونن برن از منابع دیگه نفتشون رو تامین کنند اما ما نمیتونیم تجهیزاتی که از اونها لازم داریم از جای دیگه تهیه کنیم 

 

چیزی که مورد نیاز این کشور هست رسیدن به سطحیه که بتونه رابطه پایاپای اقتصادی با بقیه دنیا داشته باشه ، حتی چین هم که انقدر میگن تسلیم شد و به سمت غرب رفت الان چنین رابطه ای داره یعنی همونقدر که چین به آمریکا نیاز داره آمریکا هم به چین نیازمنده در مراودات اقتصادی . اما مراودات اقتصادی ایران و دنیا (علی الخصوص غرب) به هیچ وجه پایاپای نیست و میشه گفت ایران تقریبا آویزون خارج شده ، واردات بی رویه و صادرات مبتنی بر تک محصولی باعث شده تمام صنعت و اقتصادمون وابسته به خارج باشه بدون اینکه اون طرف کوچکترین نیازی به ما داشته باشه 

 

بنده میگم این نوع رابطه اقتصادی هست که باید تغییر کنه ، اونموقع هست که هم صنعتمون رونق گرفته و هم بقیه قبل از قطع کردن رابطه اقتصادیشون با ما دوباره فکر خواهند کرد

برادر من شما از نظر فکری چین رو با ما مقایسه میکنی؟ نیاز آمریکا به چین و چین به آمریکا بخاطر اینه که چین اصلاحات گسترده انجام داد که در ایران شدنی نیست و خیلی از مسائل رو حل کرد الانم داره با آمریکا کنار میاد یعنی مثلا چین نمیاد خط قرمز آمریکا (صهیون) رو تهدید به نابودی کنه. مشکل اینجاست پارامترهای تاثیرگذار در اقتصاد و سیاست ایران خیلی زیادتر از کشور دیگه ایه و متاسفانه خیلی ازین مسائل با هم تناقض دارن و به این راحتی که شما میگی حل نمیشن

ویرایش شده در توسط king-of-heaven
  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتفاقا خیلی کارها میتونیم بکنیم

 

مثلا پیمان دوجانبه پولی رو جدی بگیریم. اینجوری 50 درصد تحریمها رو که بانکی هستند میشه دور زد.

وابسته های تجاری سفارتخونه هامون رو فعال کنیم. مثلا چرا توی لبنان که عده زیادی برای ایران و ایرانی سر و دست میشکونند کالای سوپرمارکتی ایرانی نیست اما ترکیه ای فت و فراوون؟

تجارت با کشورهای همسایه و منطقه ای رو جدی تر کنیم.

سیستمهای گمرک رو بهبود بدیم. در یک مورد فقط با بهبود و کامپیوتری کردن سیستمهای گمرک بندرعباس، درآمد گمرکی 10 برابر شد! این علاوه بر درآمد دولت، کالای قاچاق رو هم کم میکنه و تولید کننده توان رقابت بیشتر پیدا می کنه.

طرح کاداستر که 10 ساله قانونش تصویب شده رو تکمیل کنیم تا زمین خواری از بین بره.

قانون مالیات بر درآمد ناشی از معاملات زمین رو تصویب و اجرایی کنیم

بازار تجارت B2B خودمون رو ارتقا بدیم مثل کاری که سایت علی بابا و مشابه های اون در چین انجام میدن. مثلا الان یک تولید کننده فلان ماشین آلات ایرانی رو بخوای پیدا کنی راهی نداری جز اینکه ده سال تو اون صنعت کار کرده باشی!

 

و خیلی کارهای دیگه...

 

اصل اینه که نگاه به داخل باشه...

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متن کامل/ 115 عضو کنگره امریکا:
توافق هسته ای بیش از حمله نظامی برنامه هسته ای ایران را به تاخیر می اندازد
میزان تاخیری که این توافق در برنامه هسته ای ایران ایجاد خواهد کرد، بسیار بیش از مقداری است که در صورت حمله نظامی امریکا به ایران ایجاد می شد.

 

ایران هسته ای- 115 نماینده دموکرات کنگره امریکا در نامه ای به رییس جمهور امریکا از وی خواستند به تلاش های خود برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با ایران ادامه بدهد.

 

آنها در این نامه از جمله به این دلیل از اوباما تقدیر کرده اند که میزان تاخیری که این توافق در برنامه هسته ای ایران ایجاد خواهد کرد، بسیار بیش از مقداری است که در صورت حمله نظامی امریکا به ایران ایجاد می شد.

 

متن کامل این نامه در ادامه می آید.

 

متن اصلی را اینجا ببینید.

 

***

 

درحالیکه مذاکرات درباره ی برنامه ی هسته ای ایران ادامه دارد، ما مصرانه از شما می خواهیم که در این مسیر بمانید و کار درباره چارچوب توافقنامه ی سیاسی را ادامه دهید و همچنان به سمت دستیابی به یک توافقنامه ی قوی و قابل راستی آزمایی بین کشورهای 1+5 و ایران که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود، کار کنید.

 

ما از شما و تیم مذاکره کننده شما و نیز از شرکای ائتلافی برای پیشرفت مهمی که تاکنون بدست آمده است، تمجید می کنیم.

 

این موضوع فراتر از مسائل سیاسی است. مخاطرات بسیار بالا است و گزینه جایگزین نیز بسیار شوم است. ما باید هرگونه مسیر به سمت راه حل دیپلماتیک، قابل راستی و قابل اجرا را به منظور جلوگیری از یک ایران مسلح به سلاح هسته ای، به طور کامل طی کنیم. اگر آمریکا بخواهد مذاکرات را ترک کند یا اینکه باعث فروپاشی آن شود، نه تنها ما در جلوگیری مسالمت آمیز از یک ایران مسلح به سلاح هسته ای ناکام خواهیم ماند بلکه باعث می شویم که دستیابی به این نتیجه بعید تر شود، رژیم تحریم های چندجانبه ای که ایران را به پای میز مذاکره آورد به احتمال زیاد از هم خواهد گسست و رژیم ایران نیز به احتمال زیاد تصمیم خواهد گرفت تا به برنامه ی هسته ای خود بدون محدودیت و نظارت سرعت بخشد. چنین تحولاتی می تواند ما را به جنگ هدایت کند.

 

جنگ به خودی خود باعث ایمن شدن ما نخواهد شد. یک حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل ممکن است که پیشرفت هسته ای ایران را دربهترین حالت دو تا سه سال به عقب بیاندازد، این مدت زمان بسیار کمتر از زمانی است که توافقنامه هسته ای مورد مذاکره ی 1+5 با ایران آن را پوشش می دهد. ما باید مشوق بکارگیری کامل روش های دیپلماتیک باشیم و اجازه بدهیم که مذاکره کنندگان مسیر خود را طی کنند، به خصوص اکنون که طرف ها یک چارچوب قوی را اعلام کردند و باید اجازه دهیم که مذاکره کنندگان به کار خود روی یک برنامه ی جامع اقدام مشترک (برجام) تا سی ام ژوئن ادامه دهند.

 

ما باید به تیم مذاکره کننده خود اجازه دهیم که فضای لازم برای ادامه کار براساس پیشرفت بدست آمده در چارچوب سیاسی در اختیار داشته باشند و بتوانند این چارچوب سیاسی را به یک به یک توافقنامه ی بلند مدت قابل راستی آزمایی، تبدیل کنند. اگر ما موفق نشویم، کنگره آماده باقی خواهد ماند تا اقدام کند و گزینه های بیشتری را به شما ارائه کند تا این اطمینان را بدهد که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای گرفته می شود.

 

از عزم شما در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تشکر می کنیم. ما مشتاقیم که به کار مشترک روی این موضوع مهم ادامه دهیم.

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب لرد 

راهکارهای شما بسیار ارزشمند، لازم و عملی هست ولی قبل از آنها مبارزه با فساد سیستماتیک.

 

با چنین فساد گسترده ای هیچ چیز درست که نمیشه هیچ روز به روز بدتر میشه. قبل از همه از خود فساد در قوه قضاییه باید شروع کرد تا برسیم به بانک ها و بقیه داستان.

 

رهبر معظم انقلاب از بس به مبارزه با فساد اشاره کردند که در نهایت پیام ایشان به همایش مبارزه با فساد دو ماه قبل نشاندهنده اطلاع دقیق ایشان از عمق فاجعه و البته دلخوری  بزرگوار از همه مسولین بود! کو گوش شنوا؟؟؟

 

==========================================================================================

اما درباره پیمانهای ارزی ببینیم درچه شرایطی کشورهای مقابل زیر بار چنین پیمانهایی میروند!!!

 

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران:

برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه به نفع ایران نیست


رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه با کشورهای عراق، ترکیه و روسیه در شرایط فعلی نمی‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد، چرا که میزان صادرات ایران به این سه کشور بیشتر از میزان واردات از آن‌هاست.
مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره برقراری پیمان‌های پولی دوجانبه ایران با سه کشورعراق، ترکیه و روسیه که هفته گذشته به طور از سوی بانک مرکزی اعلام شد، اظهار کرد: معمولا کشورهایی به سمت برقراری پیمان های پولی دو جانبه می روند که تعادل بین صادرات و واردات آن ها وجود داشته باشد و با این کار می ‌توانند‌ به نوعی از تعادل دست یابند.
وی ادامه داد: درغیر این صورت اگر مازاد دریافتی واحد پولی باشد که به سرعت امکان تبدیل شدن آن به ارزهای معتبر دنیا وجود نداشته باشد چنین اقدامی درست نیست.

ویرایش شده در توسط CHAF
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز فرض کنیم ما اصلا این مسائل پیچیده و شرایط دشوار رو حل کردیم در هر صورت باید با دنیا تعامل کرد باید باید برادر من نمیشه که شما در خونتون ببندید بگید همه نیازامون تو خونه برطرف میکنیم. تعامل هم انجام نمیشه مگه اینکه کمتر ما همه رو فحش بدیم یا تهدید کنیم. من کاری به مسائل سیاسی ندارم ولی تندروی های چند سال گذشته الان باعث شده واقعا قضیه پیچیده تر بشه

 

پس درد اصلیتون رو بفرمایید ! مشکل شما وضع اقتصادی نیست وگرنه اقتصاد راه حل به خصوص خودش رو داره 

  • Upvote 5
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سیدفضل الله موسوی در گفت‌وگو با فارس:
طبق کنوانسیون وین، تهدید نظامی باعث بطلان معاهده می‌شود/پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه طبق کنوانسیون وین نباید در حین مذاکره تهدید نظامی صورت گیرد، گفت: طبق کنوانسیون 1969 وین اگر در مذاکره برای رسیدن به توافق، تهدیدی صورت گیرد -چه تهدید نماینده کشور و یا خود آن کشور باشد- آن معاهده را «بطلان مطلق» می‌کند.


دکتر سید فضل‌الله موسوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیرامون شرایط مذاکره در سایه تحریم‌ از نظر حقوق بین‌الملل گفت: طبق کنوانسیون 1969 وین اگر در مذاکره برای رسیدن به توافق، تهدیدی صورت گیرد -چه تهدید نماینده کشور و یا خود آن کشور باشد- آن معاهده را بطلان مطلق می‌کند.

وی با اشاره به وجود دو نوع بطلان نسبی و مطلق در معاهدات بین‌المللی گفت: در بطلان نسبی ممکن است اشکالی در رضایت به معاهده صورت گرفته باشد اما در بطلان مطلق، معاهده از ابتدا باطل بوده است از این جهت که موضوع معاهده یا مغایر قواعد آمره بین‌المللی است و یا نماینده کشور و یا خود آن کشور تهدید شده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: البته ممکن است تهدیدات اقتصادی و سیاسی هم وجود داشته باشد که در متن کنوانسیون وین نیامده است هرچند در ضمیمه آن توصیه شده است که تهدید سیاسی و اقتصادی هم نباشد.

موسوی با تاکید بر این موضوع که براساس ماده 52 کنوانسیون 1969 وین، تهدید نظامی باعث بطلان معاهده می‌شود، گفت: تهدیداتی که امروز آمریکا در مذاکره با ایران انجام می‌دهد و اینگونه بیان می‌کند که گزینه نظامی روی میز است، بدین معنی است که اگرچه درحال مذاکره هستیم اما اگر مذاکره به نتیجه نرسد، از گزینه نظامی استفاده می‌کنیم. معاهدات و توافقات در چنین وضعیتی اصلا اعتبار نخواهد داشت.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه گفت: مسئولان کشورمان در مذاکرات باید در مقابل این تهدیدات محکم بایستند و ضمن رعایت خطوط قرمز از حقوق ملت دفاع کنند.

وی با بیان اینکه مذاکره در سایه تهدید نظامی معنا ندارد، گفت: طبق قوانین بین‌المللی نباید در حین مذاکره تهدید نظامی صورت گیرد اما آمریکایی‌ها برای گرفتن امتیاز بیشتر این تهدید را انجام می‌دهند.

موسوی در ادامه پیرامون پذیرش پروتکل الحاقی گفت: از لحاظ قانونی پذیرش پروتکل‌الحاقی باید به تصویب مجلس برسد چون یک معاهده است. در گذشته نیز زمانی دولت برای نشان دادن حسن نیت خود به غربی‌ها پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت تا موضوع هسته‌ای ما خاتمه پیدا کند اما غربی‌ها از این موضوع سوء استفاده کردند. البته مجلس ما نیز آن را تصویب نکرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: عده‌ای در توجیه پذیرش پروتکل الحاقی می‌گویند صدها کشور آن را پذیرفته‌اند و ما نیز بپذیریم. اما این موضوع دلیلی برای پذیرش پروتکل الحاقی از طرف ایران نمی‌شود چرا که شاید این کشورها اصلا مسئله هسته‌ای نداشته باشند.
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940216001227

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مگه اونجا چه فرقی با ایران داره ؟ اتفاقا همه این کشورهایی که بنده مثال زدم هم حکومت ایدئولوژیک داشتند ، اقتصاد و صنعت وابستگی چندانی به پایه فرهنگی و سیاسی نداره این مسائلی هم که میفرمایید در همان کشورها بوده اما عزم ملی و انسجام در اون کشورها خصوصا بعد از جنگ های جهانی به نحو احسن به بخش اقتصاد و صنعت منتقل شد اما در ایران و دوران سازندگی نه تنها از این نیروی محرکه عظیم استفاده نشد بلکه با فرهنگ سازی های غلط جامعه رو بردن به سمت تن پروری و تجمل گرایی ، کار رو عار کردند و دلال بازی رو افتخار !

 

ببین من هم میدونم این مشکلات وجود داره ، دزدی هست پارتی بازی هست فساد هست ... اما این رو به شما میگم که اگر الان و تحت فشار و موقعی که نیازه نتونیم از این مشکلات رو حل کنیم مطمئن باشید بعد از توافق هم نمیتونیم چون دوباره مسکن دلارهای نفتی میاد کشور رو میبره تو خلسه و دیگه نیازی به مبارزه با فساد و اینها وجود نداره.

این دو مورد اساساً درست و کامل هست و جای بحثی ندارد. البت بماند که عزم ملی رابط قوی با فرهنگ و سیاست دارد و ازهم جدا نیستند. دولت سازندگی کند، مردم فداکاری میکنند. سازندگی به معنای ساخت و ساز صنعتی نیست به معنای مدیریت درست ارکان و نقاط قوت و ضعف یک جامعه هم هست. باید طلا رو به لایق داد و مدال تلاش بیشتر رو به نالایق! این وظیفه مدیریت دولت در قبال جامعه خود است. بگذریم!

 

آقا ختم کلام رو میخواید، بنده بدون ریا و صادقانه میگم که مشکل اساسی این مملکت از اقتصاد و پارتی بازی و... از کجا نشئت میگیره:

 

1-مشکل در گزینش سازمانها و ادارات دولتی(شایسته سالاری یه بخشیش هست)

2-مشکل در آموزش و پرورش

3-عدم داشتن برنامه ریزی برای کشور

 

 

این سه تا درست بشه ایران میشه گلستان! خیلی واضح هست. از اقتصاد و سیاست و دولت و مردم و جامعه بگیری تا انتها مشکل ما از این سه تا گزینه آب میخوره.

 

در مورد اول گزینش ما برای پستهای دولتی و سیاسی، کلاً آدمهایی بالا میان که بر اساس ملاکهای مذهبی و دینی(نه به طور کلی ولی بخش اعظمش رو این ملاک هست) انتخاب میشن؛ یعنی چی؟! مشخص هست کسی که بشه رئیس فلان سازمان صنعتی(اسم نمیارم) و حتی فرق بین پیچ و پیچ گشتی رو ندونه و بر اساس آموزه های دینی و شناخت رفتاری مذهبی نمادی انتخاب شده باشه وضعیت مشخص هست!!! یک نمونش رو عرض میکنم(خدایی به امید تو که این صداقت سرم رو به باد نده) رئیس جمهور قبلی و بسیاری از وزراش! همه فکر میکردیم پیغمبر، ولی یکدفعه شد اونی که نباید میشد! چرا؟! به این آدم بر اساس ملاکهای مذهبی و دینیش بیشتر پرداخت شده بود تا ملاکهای تخصصیش! نتیجه هم عقب افتادن چند ده ساله کشور. به خاطر یک گزینش اشتباه! یعنی فکر کنیم که کسی انسان مذهبی باشد مشخصاً به درد هر کاری میخورد؛ یعنی مهم نیست چون یک فرد اخلاق مدار و مذهبی هست، مشکلی برای ریاست مثلاً هوا فضا ندارد(منظورم کسی خاصی نیست). دقیقاً شایسته سالاری وجود نداره.

 

یک نمونه شایسته سالاری در این چند سال داشتیم که عرض میکنم: جناب سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش؛ فقط ببینید در عرض این چند سال چه تحولات اساسی برای نیروی دریایی رقم زد. یعنی فقط یک مدیر درست به جایی که باید میرسید رسید و نتیجه همین یک انتصاب درست، نتیجش تحولات اساسی در نیروی دریایی شد.

 

در مورد دوم اصولاً ما نیروی انسانی تربیت نمیکنیم بلکه نیروی نابودگر داخلی تربیت میکنم. جدی میگم که این بخشیش نشئت میگیره از عدم پرداخت اساسی به معلمان کشور. شما فکر کنید در هر مدرسه ما از 100 چند نفر نیروی بدردبخور برای پیشرفت کشور بیرون میاد؟ اصولاً شاید اگر بر اساس آمار درست هدف گیری کنید 5 نفر و از همون 5 تا 3 تاش به فکر مهاجرت و اون 2 تا باقی مونده هم بعد از مدتی میشن جزو الافان خیابانی! این جزو واقعیات جامعه ای که در اون داریم زندگی میکنیم هست متاسفانه.

 

برای نمونه مردم ما مصرف گرا بار اومدن و الان در جامعه همه بدنبال یک لقمه نان راحت هستند: معنی این جمله این است که کسی بدنبال بلند پروازی صنعتی و اقتصادی پویا نیست؛ بلکه بدنبال راحت طلبی هستند یا ایجاد شبکه مافیایی برای چاپیدن پول ملت و اساس همه میگن ملت و خد ملت دارن همدیگر رو میچاپن و باز از خودشون خرده میگیرن! کل اینها مشکل از آموزش هست که افراد رو متخصص و خود کار آفرین و وطن دوست بار نیاورده است. در واقع کسی حاضر نیست زندگیش رو در راستای صنعت فدای زندگی دیگران کند؛ منظور اینه کسی ریسک صنعتی برای پیشرفت عمومی نمیکند و اگر چنین ریسکی هم کند صرفاً شخصیست؛ در حالی که کشورهای صنعتی از چنین چیزی فارغ هستند نمونش آلمان و ژاپن بعد جنگ دوم.

 

حتی در قضیه فداکاری وطنی بعضاً در روح و روان ما رسیدن به درجات شخصی معنوی عامل اصلی فداکاری هست!

 

 

در قضیه سوم که خیلی مهم هست عدم داشتن برنامه ریزی هست. برای مثال چشم اندازه 1404 در کمال بی برنامگی پیش رفت و امروز نه تنها بهش نزدیک نشدیم بلکه باید عقب بندازیم این چشم انداز رو. اصولاً هدفی نداریم:

هدف ما چیه؟

 

اقتصاد پویا؟

اقتصاد وابسته به داخل؟

پیشرفتهای نظامی؟

صادرات کالای غیر نظامی؟

صادرات کالای نظامی؟

صادرات نفت؟

 

یه زمانی در یک دهه هدف آمریکاییها رفتن به ماه بود، یه زمانی در یک دهه(2000 به بعد) هدف توسعه ارتباطات بود. به عنوان مثال در یک زمان خاص چندین برنامه رو مورد هدف قرار ندادن چون امکانش نیست.

 

وقتی اولین ماهوار ایران به فضا پرتاب شد دستکم جرقه ایجاد شغل چندین هزار نفر زده شد؛ ولی متاسفانه عدم پرداخت به این موضوع چنین فرصتی رو از دستور کار خارج کرد، این نه ربطی به تحریم داشت و نه ربطی به اقتصاد قوی. در واقع خودش میتونست یکی از محرکهای اقتصاد کشور باشه ولی الان کجاست؟!

 

هر زمانی یک هدف باید داشته باشیم تا به توسعه کامل دست پیدا کنیم. اصولاً چون چندین سال از دیگر کشور ها عقب افتاده ایم میبایست در هر دوره در یک زمینه سرمایه گزاری کنیم؛ سرمایه گزاری موازی فقط پولها را هدر و سرمایه گزافی را میطلبد که ما نه توانش رو داریم و نه افرادش رو در حال حاضر!

 

وقتی شما در یک زمینه به پیشرفتی دست یافتید مرحله بعد انتخاب سازمان مدیریتی درست برای مدیریت مجموعه بدست آمده خواهد بود و دیگر نیازی به هزینه کردن زیاد نیستید.

 

تمامی این چیزها فعلاً در کشور رخ نداده است. و فعلاً امیدی نیست. به شخصه اگر قرار باشه تحریم بره کنار و فروش نفت همانا و ریخت و پاش همانا؛ بهتر است که تحریمها در جای خود بمانند و این مردم با سختی مدارا کنن تا شاید به خود بیایند.

 

در مورد خروج نخبگان از کشور باید عرض شود یه زمانی بنیاد ملی نخبگان در کشور تاسیس شد که هدفش رسیدگی به نخبگان بود الان برید ببینید کارش چیه!!! تنها کاری که نمیکنن تامین مالی و معیشتی نخبگان هست. برای مثال کسی که به عنوان یک نخبه تلقی میشود باید فقط فکر کند و کار پژوهشی انجام بدهد و از نظر مالی تامین شود کاری که در کشورهای غربی این رو انجام میدن ولی اینجا!!!!!!!!!!!!!!

 

به طور کلی نظام باید اصلاحاتی بنیادی انجام بدهد و کم و بیش بنده پیش بینی این رو دارم که روزی رهبری همین اصل رو مورد نظر قرار بدن.

ویرایش شده در توسط nepton
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در یادداشتی نوشته است که اسرائیل باید به جای تهدید نظامی که اثرگذاری خود را از دست داده، تهدید کند در صورتی که توافق هسته‌ای از سوی ایران نقض شود، به عربستان بمب اتم می‌دهد.

این عربستان وهابی چه تضمینی میدهد که در اینده توحش وار به ایران حمله نکند ( مثل حمله به یمن )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از شروط توافق باید این باشه که هر کشوری توی خاورمیانه بخواد بمب اتم تولید یا وارد کنه، دقیقا همون کارایی رو که در قبال ایران کردن اعمال کنن روش. وگرنه چه تضمینی هست مثلا عربستان بمب اتم نخره؟ پاکستان یک نمونه هست، کافیه به سیاستمدارش یه رشوه تپل بدی تا کل کشورشون رو بفروشن.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پس درد اصلیتون رو بفرمایید ! مشکل شما وضع اقتصادی نیست وگرنه اقتصاد راه حل به خصوص خودش رو داره 

برادر چکا اول اینکه شما هم مثل صدا و سیمای میلی کلا گزینشی یه حرفایی انتخاب میکنی بعد نتیجه میگیری الان اون همه بنده توضیح دادم شما اومدی این قسمت گذاشتی بعد جواب میدی ببین دوست من شما عادت دارید که همه آدما و کشورای دنیارو کافر و نجس بخونید ولی دوستان تندرو خودمون آدمای ارزشی و خدایی. در ضمن یعنی شما اقتصاد رو جدا از سیاست و فرهنگ و شرایط دیگه میدونید؟ باشه اصلا شما راست میگید ما با دنیا کاری نداریم فقط داخل رو میخواییم درست کنیم. خب الان به نظر شما تو کشور ما اجازه میدن همه نخبه ها کار کنن؟ اگه یه نخبه انتقاد کرد میزارن کارشو بکنه یا هزارتا مشکل براش ایجاد میکنن؟ حرف آخر من اینه تمام این مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به هم مرتبط هستن نمیشه که شما بیای بگی ما بدون تغییر بقیه موارد فقط اقتصاد رو درست کنیم  

  • Upvote 6
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برادر چکا اول اینکه شما هم مثل صدا و سیمای میلی کلا گزینشی یه حرفایی انتخاب میکنی بعد نتیجه میگیری الان اون همه بنده توضیح دادم شما اومدی این قسمت گذاشتی بعد جواب میدی ببین دوست من شما عادت دارید که همه آدما و کشورای دنیارو کافر و نجس بخونید ولی دوستان تندرو خودمون آدمای ارزشی و خدایی. در ضمن یعنی شما اقتصاد رو جدا از سیاست و فرهنگ و شرایط دیگه میدونید؟ باشه اصلا شما راست میگید ما با دنیا کاری نداریم فقط داخل رو میخواییم درست کنیم. خب الان به نظر شما تو کشور ما اجازه میدن همه نخبه ها کار کنن؟ اگه یه نخبه انتقاد کرد میزارن کارشو بکنه یا هزارتا مشکل براش ایجاد میکنن؟ حرف آخر من اینه تمام این مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به هم مرتبط هستن نمیشه که شما بیای بگی ما بدون تغییر بقیه موارد فقط اقتصاد رو درست کنیم  

 

مگه اینجا کسی گفته که با دنیا ارتباط نداشته باشیم ..... بحث سر ارتباط با دنیا نیست عزیز من .... بحث بر سر نفروختن کشور است .... بحث بر سر واردات بی رویه است .... قبلا هم گفتم باز هم می گم .... پول نفت این کشور رو بدبخت کرده .... اگه می خوای این کشور رو درست کنی اولین کار اینه که پول نفت رو از دولت ایران بگیر بعد بهش بگو کشور رو اداره کن .... تمام مشکلاتی که شما می گویید به دلیل دیکتاتوری نفت به وجود آمده است  .... دیکتاتوری نفت .... با پول نفت هر خری می تواند بگوید من مدیرم

 

اگه می خوای دولت رو کوچک کنی

اگه می خوای فضای رقابت سالم اقتصادی به وجود بیاوری

اگه می خواهی مدیرلایق بر سر کار بیاید 

و

و

و

و

و

 

 

نفت رو از حکومت ایران بگیر ....

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مگه اینجا کسی گفته که با دنیا ارتباط نداشته باشیم ..... بحث سر ارتباط با دنیا نیست عزیز من .... بحث بر سر نفروختن کشور است .... بحث بر سر واردات بی رویه است .... قبلا هم گفتم باز هم می گم .... پول نفت این کشور رو بدبخت کرده .... اگه می خوای این کشور رو درست کنی اولین کار اینه که پول نفت رو از دولت ایران بگیر بعد بهش بگو کشور رو اداره کن .... تمام مشکلاتی که شما می گویید به دلیل دیکتاتوری نفت به وجود آمده است  .... دیکتاتوری نفت .... با پول نفت هر خری می تواند بگوید من مدیرم

 

اگه می خوای دولت رو کوچک کنی

اگه می خوای فضای رقابت سالم اقتصادی به وجود بیاوری

اگه می خواهی مدیرلایق بر سر کار بیاید 

و

و

و

و

و

 

 

نفت رو از حکومت ایران بگیر ....

دوست عزیز اولا این حرف شما کاملا ساده و برای توجیه. اگه مشکلات کشور اینطوری حل میشه پس رهبری دستور بده کلا وزارت نفت تعطیل بشه. برادر من این حرف شما تنها یکی از مشکلات اساسی کشور و زمانی حرف شما درسته که اولا این عدم وابستگی کم کم جلو بره و از پول نفت برای توسعه صنعت استفاده بشه و حتی توسعه خود صنایع نفت و گاز استفاده بشه بجای حذف کردن نفت باید اینقدر اقتصاد ما بزرگ باشه که نفت بخش کمی ازش بشه. در ضمن بازم میگم اقتصاد با همه مسائل دیگه مرتبط شما نمیتونی بدون اصلاح موارد دیگه صرفا ادعای درست کردن وضع اقتصادی رو بکنی و بعضی مسائل دیگه رو رها کنی

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اهل فن می دانند پارگی روده چه بلایی سر آدم میاره... خدا نصیب هیچ کس نکنه...  فکر می کنم با توجه به خبر زیر مذاکرات دچار وقفه ی شدیدی خواهند شد...

 

 

 

معاون حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران از بستری شدن "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دلیل کسالت ناگهانی در یکی از بیمارستان‌های تهران، خبر داد.
کد خبر: ۴۹۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶ - 11 May 2015 
معاون حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران از بستری شدن "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دلیل کسالت ناگهانی در یکی از بیمارستان‌های تهران، خبر داد.

به گزارش «تابناک» اصغر زارعان معاون حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران در از بستری شدن "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دلیل کسالت ناگهانی در یکی از بیمارستان‌های تهران، خبر داد.

وی به باشگاه خبرنگاران گفت: صالحی لحظات پیش مورد عمل جراحی قرار گرفت.

گفتنی است؛ دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به دلیل عارضه ناگهانی عصر امروز در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و مورد عمل جراحی قرار گرفته است و به گفته پزشکان نیاز به عمل جراحی دوم است.

تکمیلی:

*دکتر صالحی به دلیل مشکل روده ساعاتی پیش جراحی شد و جراحی دوم هم اکنون در حال انجام است.

*در همین زمینه نیز سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر امروز 21 اردیبهشت به دنبال یک روز پرکار دچار عارضه جسمانی شد و بلافاصله به بیمارستان انتقال و پس از معاینه و تشخیص پزشکان تحت عمل جراحی قرار گرفت.

*دکتر حسن هاشمی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر رضا ملک زاده متخصص گوارش نیز برسر بالین دکتر صالحی حضور یافته اند.گفته می شود در حین کولونوسکپی روده دکتر صالحی دچار پارگی شده است.در ساعت 12 نیمه شب، جراحی دوم با موفقیت پایان یافت.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد...........
در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/499451/%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA © www.tabnak.ir
ویرایش شده در توسط hossein9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.