DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

جان ؟! 

 

تشریح کنید استقلال و امنیت کشور چگونه با سوخت با 500 تن سوخت 20 درصد بدست میاد ،... 0.0 نمره

 

 

در مورد امنیت انرژی تا امروز چیزی شنیده اید؟ 

 

معنی استقلال رو چی ؟ میدونید ؟ اروپای امروز با وجود دهها راکتور هسته ای و اینهمه اقتصاد و تکنولوژی بخش قابل توجهی از مصرف انرژیش رو با تکیه بر گاز تامین میکنه که همین باعث شده وابستگی انرژیش به روسیه عاملی باشه برای تاثیرگذاری در سیاست هاش در قبال روسیه ، این اگر اسمش عدم استقلال نیست پس چیه؟

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایا تحریم ها برداشته بشه میتونه درصورت  تحریم دوباره اثر داشته باشه یا نه؟

این سوال رو از یکی پرسیدم میگه اگر دوباره تحریم بشه بعد از لغو تحریم اثر و کارای مثل قبل رو نخواهد داشته دوستان با این گفته چه قدر موافق هستند؟ لطفا با دلیل شرح بدهند

ویرایش شده در توسط milad021
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الان کشور کناری خودمان عراق جنگ است 

ارتش عراق هم مدام شکست می خورد و دولت عراق برنامه منسجمی برای مبارزه با داعش ندارد 

مردم عراق هم بویژه در غربش هم بی خیال هستند 

 

اما دیروز 3 خرداد سالگرد آزادی خرمشهر بود 

خرمشهری که دست خالی 34 روز علارغم فروپاشی ارتش و خیانت های بنی صدر و ... مقاومت کرد

تا حالا از خودمان پرسیدیم چرا؟ عراق که ضعیف یا ترسو نبود، ما هم که قوی نبودیم پس چه شد؟

آن زمان هر کسی می گفت خرمشهر شهر ایران و پاره ایران است و من برای ایران جان فشانی می کنم دیگران هر چه می خواهند بگویند ولی من به تکلیفم عمل می کنم

و این باعث شد خرمشهر 34 روز بماند و ابدی شود و فتحش هم خدایی بود و لایق چنین فتحی بود 

حسین فهمیده خود را فدا کرد تا خرمشهر بماند مردمش در سلامت بمانند از خودش گذاشت برای ایران و هموطنش و دینش

 

الان در بحث مذاکره کم مانده است همدیگر را مرتد خطاب کنیم

الان مذاکره شده است بهانه ای برای کسب منافع در داخل نه حفاظت در کشور 

شکست مذاکرات به هرقیمتی برای عده ای در داخل پیروزی است و برای عده ای شکست 

پیروزی مذاکرات به هرقیمتی برای عده ای در داخل پیروزی است و برای عده ای شکست 

این یعنی شکست، این یعنی میل به سوی عهدنامه هایی چون گلستان و ترکمنچای 

 

الان دوستان دقیقا روی پیراهن های عثمان جناح های کشور مانور می دهند و یادشان رفته است ما مذاکره می کنیم تا منافع ملی را تامین کنیم

شاید باور نداشته باشیم راه مذاکره را، اما دلیل نمی شود که وضع مخرب به خود بگیریم 

شاید باور داشته باشیم راه مذاکره را، اما دلیل نمی شود که اثبات گر به خود بگیریم 

 

شرمنده اگر تند می گویم

ولی تمام کسانی که از عهدنامه های گلستان و ترکمنچای صحبت می کنند اصلا نمی دانند در مورد چه صحبت می کنند

چرا این قراردادها بسته شد ؟

کسی از دوستان علت رسیدن به این قراردادها را می داند؟ یا فقط مفاد آن را خوانده ایم؟

این قراردادها تجربه سنگین برای ما بودند که در اسمشان گم شدیم

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%87%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%87%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%86%D8%A7%DB%8C

 

اگر خوب بخوانید علت شکست ما تنها و تنها غلبه احساس بر فکر و وابستگی  به بیگانه و غرور بی درایت  بود 

 

احتمال زیاد ما در این مذاکرات به شکست می خوریم یا نتیجه خوبی نمی گیریم

چون منافع جناحی در کشور بر منافع ملی ارجحیت پیدا کرده است 

و زمانی موفق می شویم که هرکسی بگوید من فدا شوم عیبی ندارد ولی ایران بماند

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 - مشکل آمريکا بمب اتم نيست, استقلال مملکت در تصميم گيرى است.
2 - اشتباه دولت مذاکره نيست, گذاشتن همه تخم مرغها در سبد مذاکره است. بى تعارف, دولت برنامه و عزمى براى اصلاح اقتصاد نداره
3 - بازديد از مراکز نظامى مشکل ساز خواد بود و اطلاعات مستقىما به سروىسهاى جاسوسى بىگانه خواهد رفت و براى طراحى عملىات علىه خودمان استفاده خواهد شد. اىن لفظ مديرىت شده هم فرقى ايجاد نخواهد کرد
4 - حماىت از توافق در هر شرايط خفت بار که تاريک فکرها انجام مىدن, خلاف کمک به تيم ديپلماسى و خالى کردن دست اون بندگان خداست
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد امنیت انرژی تا امروز چیزی شنیده اید؟ 

 

معنی استقلال رو چی ؟ میدونید ؟ اروپای امروز با وجود دهها راکتور هسته ای و اینهمه اقتصاد و تکنولوژی بخش قابل توجهی از مصرف انرژیش رو با تکیه بر گاز تامین میکنه که همین باعث شده وابستگی انرژیش به روسیه عاملی باشه برای تاثیرگذاری در سیاست هاش در قبال روسیه ، این اگر اسمش عدم استقلال نیست پس چیه؟

 

معنیش استقلالی که الان داریم اینه ؛

 

FunSara.Com-405.jpg

 

.

.

.

.

----

جئوپلوتیک اروپا هیچ ارتباطی با ایران نداره ، حتی برای یک مقایسه بسیار کوچک ،...

  • Upvote 11
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیدوارم هرگز به سه چیز گرفتار نشویم:

اول. دو قطبی نشدن جامعه که مثل این که داریم می شیم!

دوم. نماندن در عمل انجام شده که مثل این که داریم می شیم!

سوم. قرار گرفتن در شرایط انتخاب بین بدتر و بدترین!!!

 

من فکر می کنم متهم کردن احزاب و دولت ها به بی عرضگی یا تندروی در حال حاضر دردی را دوا نمی کند چون شرایط چه بخواهیم چه نخواهیم شرایط خوبی نیست و باید همه ی فکرمون رو بر روی امنیت ملی متمرکز کنیم. در حال حاضر با فشار خارجی طرفیم، تحریم های شدید، جنگ فرسایشی با یک مشت وحشی در کشورهای همسایه، تحقیرها و توهین های غربی و عبری-عربی و مشگلات داخلی که خودتان در جریان هستید. واقعیت اینجاست که اصلاً در شرایط خوبی نیستیم همین بس که دولت مجبور شد برای کسری بودجه حامل های انرژی را گران کند و احتمالاً باید منتظر گرانی های بیشتر هم باشیم که فقط و فقط باعث نارضایتی داخلی خواهد شد و اما مهم ترین خطر هم بسیار به ما نزدیک است یعنی داعش که احتمال درگیری بسیار بالاست تا الآن که تا 50 کیلیومتری مرز رسیده اند.

به نظرم بهتره تک تک گزینه های حال حاضر را مطرح کنیم تا ببینیم کدام گزینه بهترین است؟ ترک میز مذاکره یا ادامه؟ اگر قرار باشه ترک کنیم باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ اگر بنا را بر ادامه ی مذاکره بگذاریم باید چه تدبیری بیاندیشیم؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

معنیش استقلالی که الان داریم اینه ؛

 

 

جئوپلوتیک اروپا هیچ ارتباطی با ایران نداره ، حتی برای یک مقایسه بسیار کوچک ،...

 

واقعا حرفی جز این نداشتید که مجبور شدید به مغلطه روی بیارید؟ زمان شاه که استقلال به معنی جنابعالی رو هم دیدیم ، باز هم داشتند همان پیکان مونتاژ میکردند !

 

کی صحبت از ژئوپلیتیک کرد ؟ عرض کردم "امنیت انرژی" و "استقلال" دو مقوله کاملا وابسته به هم هستند ، با اتمام نفت اگر زیرساخت های لازم برای تولید یک انرژی پایدار و در مقیاس وسیع رو نداشته باشیم مجبور میشیم انرژی وارد کنیم و این یعنی وابستگی ، حالا فرق نمیکنه وسط اقیانوس آرام باشید یا در خاورمیانه !

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند نکته دیگر هم اضافه کنم با اجازه دوستان:

 

الف - اقتصاد و امثالهم جای « هزینه و فایده » است ولی مسایل استراتژیک اینطور نیست. مساله استقلال مملکت که با خون صدها هزار شهید به دست آمده به بهانه اقتصادی قابل واگذاری به اجنبی نیست.

 

ب - در صورت تهدید شدن اصل استقلال، نقطه توقف دشمن به هیچ عنوان مسایل هسته‌ای نخواهد بود و حتی اگر مثل قذافی همه چیز را بار کشتی کنند و هدیه کنند به اجانب، این بار بحث موشکها و نیروهای دوست دار هم جهت و ... پیش می‌آید. آیا حمایت از حزب الله و داشتن موشکهایی که موازنه قدرت برقرار کنند و ... هم بحث هزینه فایده است؟ طرح اشتباه هزینه فایده در مسایل مرتبط با استقلال مملکت است که دشمن را امیدوار به اعمال فشار می‌کند.

 

ج - جمع بندی شخصی بنده آن است که دشمن استقلال کشور را هدف گرفته و به واسطه تحریمها توانسته برای خودش منطق و صداهای موافقی داخل مملکت ایجاد کند. این امتیاز را به این راحتی‌ها از دست نخواهد داد و مشخصا حتی با تعطیل تمام فعالیت‌های هسته‌ای، تحریمهای واقعی (نه نمایشی) به صورت کارا (نه در لفظ) برداشته نخواهد شد.

 

د - مذاکره خیلی هم خوب است ولی در میز مذاکره دیپلمات ما باید به چه نیرویی پشت گرم باشد؟ به نیروی توافق با هر شرایط؟! معلوم است دست دوستان ما در برابر زیاده خواهی خالی خواهد شد.

 

ه - دشمن بیش از آنکه به اثر اقتصادی تحریمها امید بسته باشد، به اثر روانی و اختلاف درونی ناشی از آن امیدوار است. اینکه عده‌ای (مثلا بازیگران سینما) کمپین راه بیندازند در حمایت از توافق به هر قیمتی، دانسته یا ندانسته، ضربه به خودی و حمایت از دشمن است. اینکه دولت و حتی شخص اول آن در بیش از ۵۰٪ فرمایشات، از تحریمها حرف بزنند و تحرک اقتصادی قوی و با انگیزه در کشور دیده نشود و کشوری با این عظمت را به زلف کج تحریمها گره بزنیم، دشمن را در اجرای تحریمهای مصمم تر خواهیم نمود.

 

ه - مملکتی که می‌خواهد اقتصاد و فرهنگ و ... خوبی داشته باشد، باید خودش بسازد. مشکل ما کلا جایی دیگر است که ان شاء الله اگر عمری بود، آنچه را که خودم در فضای کاری مملکت از نزدیک دیده‌ام، برای دوستان بیان خواهد کرد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دور جدید گفت و گوهای هسته ای؛ از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وین، در این دور از گفتگوها سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای حضور دارد؛ شرکت می کنند. 

این دور از مذاکرات هسته ای تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.
هفته گذشته نیز وین میزبان مذاکرات هسته ای بود که سه روز جلسات مختلف با شرکت تیم های حقوقی، فنی و هسته ای در هتل کوبورگ وین برگزار شد.
یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای در این باره می گوید که این نشست ها به منظور مرور متن و کاسته شدن موارد اختلافی در همه زمینه ها یعنی هسته ای و هم تحریم ها است. 
به گفته این منبع نزدیک به مذاکرات؛ هرچه بیشتر کار شود پرانتزها و یا موارد اختلافی هم کمتر می شود.


 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

geopolitics اروپا دخلی به اولویت های (سنتی) سیاست های انرژی اتحادیه اروپا که وابستگی واضح مصرف کنندگان اروپایی را به گاز روسیه برای سال ها تضمین کرده است، ندارد. مضاف بر اینکه اتحادیه اروپا صاحب منابع معنی دار سوخت فسیلی نیست که بهره مندی اش از انرژی هسته ای «مسأله ساز» و بستر ساز «back door policy to European energy independence» ترجمان شود (صرفنظر از این فاکت که اروپایی ها بازیگران «همسو  و هم سود» هستند و نه ساز مخالف و مزاحم). البته که بریتانیا وضعیتی به نسبت متفاوت دارد.

 

برعکس، جغرافیای طبیعی/سیاسی ایران، این کشور را بشکلی رقت بار در مرکز توجه بازیگران عمده عرصه سیاست و امنیت جهانی قرار داده است. ایران، پنجمین صادرکننده نفت و دومین کشور در ذخایر گاز طبیعی، برخوردار از شبکه نیروگاه های هسته ای تأمین کننده انرژی داخلی از سوی بازیگران سیاسی و اقتصادی یاد شده «هرگز» تحمل نخواهد شد. تغییرات در جهت گیری های دیپلماتیک خللی در این «تحمل ناپذیری» وارد نمی آورد؛ چرا که بنظر می رسد این رویکرد بعنوان بخشی از قاعده بازی با ایران تعریف شده است.     

 

 

پ. ن. 

 

مسأله شکنجه آوری موسوم به «توسعه نیافتگی» داستانی کاملا مجزاست. 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تمامی دستاورد ها و پیشرفت های ما جنسشون مثل همین وانت پژوی 405 هست ، تکنولوژی 30 40 سال پیش دنیا با دستکاری های محدود که هنوز در اصل تکنولوژی وابسته است ، این سوالی رو مطرح میکنه که ما 50 ساله که دست کم امنیت انرژی داشتیم چه گلی به سرمون زدیم !! که حالا بخواهیم بزنیم ؟ مشکل ما در انرژی نیست در امنیتش نیست ، در مصرفش هم نیست ، بلکه در تبدیلش به سرمایه و قدرت هست ، که این مدیریت و عقلانیت خاصی رو میطلبه و هنوز تا درکش فاصله بسیاری داری ، دست کم لازمه که جامعه شناسی صنعتی اروپا رو یدور مطالعه اساسی کنی بعد بیای سراغ مسائل و مصائب استراتژیک و بحث های مدیریتی اون ،...

 

باز هم مغلطه و البته با چاشنی ادبیات مشهور جنابعالی، البته اگر جوابتون مرتبط به بحث بود نیازی به روی آوردن به این ادبیات سطح پایین و تاسف آور نداشتید !

 

اولا مشکل ما الان در امنیت انرژی نیست اما بزودی خواهد بود !

 

دوما تبدیل انرژی به سرمایه و قدرت نمیشه درست ، چه ربطی به مقوله امنیت انرژی داره ؟ مشکل در سیستم اقتصادی کشور و تبدیل انرژی به سرمایه دلیلی برای از بین بردن امنیت انرژی کشور نیست چراکه انرژی صرفا مرتبط به اقتصاد و تولید نیست ، یک نیاز حیاتی یک کشور هست ، کوچکترین صنعت و فعالیت اقتصادی (حتی با راندمان پایین) مستلزم وجود انرژی هست ، تمام قوای نظامی کشور نیازمند انرژی هستند، فراهم کردن حداقل های زندگی مستلزم وجود انرژی هست

 

جنابعالی الان داری با هر وات برقی که صرف شارژ کردن گوشی موبایلت یا گرم کردن غذات میکنی صرفه اقتصادی خلق میکنی که انتظار داری همه همینطور باشند ؟! نیاز به انرژی با اینکه چجوری ازش استفاده بشه فرق میکنه 

  • Upvote 7
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خلط مبحث است که مسأله راهبردی «امنیت انرژی» مورد نظر بازیگران اصلی و تعیین کننده را با موضوع «تطور صنعتی اروپای نیمه دوم سده 20» بویژه در یک اوج تئوریک طی دهه 90 میلادی هم ارز قرار دهیم. حوالت داده شدن جامعه شناسی بنگاه به صنایع نوظهور و رو به گسترش در اروپای نیمه دوم قرن 20 میلادی چه ارتباط ارگانیکی با موضوع امنیت انرژی دارد!؟ و برای نمونه، لزوم بررسی و موشکافی همه جانبه رخنه های طبقاتی بسبب ظهور لایه های جدید در نخبگان اقتصادی و صنعتی جوامع اروپای مرکزی ارتباط مستقیمی به آنچه cheka نوشت پیدا نمی کند؛ ایضا راتسینالیزه شدن محافل صنعتی یا فربه شدن بوروکراسی تعاملات صنعتی در اروپای پس از جنگ جهانی دوم. دگردیسی«سرمایه و قدرت» برآمده از «نقطه ابتکار عمل geopolitical» مستلزم بحث جداگانه ای درباب پدیده «توسعه» است، در ضمن، کدام امنیت انرژی نیم قرنه!؟ شک ندارم که یک کشور در حال احتضار از انگل «petrocurrency» رنگ امنیت انرژی را نه دیده است و نه خواهد دید. شاید مقصود از امنیت انرژی چیز دیگری باشد مانند صدور نفت و دریافت کالای مصرفی!؟

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باز هم مغلطه و البته با چاشنی ادبیات مشهور جنابعالی، البته اگر جوابتون مرتبط به بحث بود نیازی به روی آوردن به این ادبیات سطح پایین و تاسف آور نداشتید !

 

اولا مشکل ما الان در امنیت انرژی نیست اما بزودی خواهد بود !

 

دوما تبدیل انرژی به سرمایه و قدرت نمیشه درست ، چه ربطی به مقوله امنیت انرژی داره ؟ مشکل در سیستم اقتصادی کشور و تبدیل انرژی به سرمایه دلیلی برای از بین بردن امنیت انرژی کشور نیست چراکه انرژی صرفا مرتبط به اقتصاد و تولید نیست ، یک نیاز حیاتی یک کشور هست ، کوچکترین صنعت و فعالیت اقتصادی (حتی با راندمان پایین) مستلزم وجود انرژی هست ، تمام قوای نظامی کشور نیازمند انرژی هستند، فراهم کردن حداقل های زندگی مستلزم وجود انرژی هست

 

فرمایش جناب چکا تایید میشه

 

مشکل کشور مدیریت کم شعوره و اینکه تا حالا الگویی درست نساخته. در همین ترکیه ناقابل که حجم اقتصادش مثل ماست (کمی بیشتر) فقط چهار پنج تا بانک وجود داره در ایران ۵۰ تا بعلاوه کلی موسسه بی مجوز با ۷۰۰ شعبه!

کشوری که مشکل ارزی داره و در جنگ اقتصادی درگیره، باید نیروهای جامعه‌اش رو در جهت جنگ اقتصادی سازماندهی کنه. دیگه نمیشه سالی ۴۰ میلیارد دلار قاچاق داشت یا لباس از ترکیه و چین آورد و صنعت لباس و کفش و با همه ملحقاتش ورشکست بشن و به خیل بیکاران اضافه بشن.

 

ورود پورشه و ... جنگ مستقیم اقتصادی و دهن کچی مفسدین به جامعه درحال درگیره. 

 

مشکل اصلی در دو چیزه:

- مسئولین کشور اراده، شعور و توانایی و خلوص تدوین الگوی بومی و انجام جنگ اقتصادی رو ندارند.

- مسئولین کشور خودشون پولدار هستند و رئیس جمهور به جای ماشین داخلی بی ام وی سری ۷ سوار میشه. 

 

این وسط حرف از تحریم، حرف از نمک روی این زخمه. تحریم هم فرصته و هم تهدید. اگر آدمهای باشعور و سالم سرکار باشند فرصت (متاسفانه دولت قبلی هم شعور کافی نداشت) و اگر کم شعور و یا تنبل و پولدار سرکار باشند میشه تهدید

 

ة کلید حل مشکلات کشور در داخل کشوره و نه در لوزان و نیویورک و ... » کاش همه این جمله رو می‌فهمیدیم.

  • Upvote 8
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

جئوپلوتیک اروپا هیچ ارتباطی با ایران نداره ، حتی برای یک مقایسه بسیار کوچک ،...

 

با سلام 

 

البته  این فرموده شما ، یک تبصره بسیار مهم دارد 

 

در سه نسل تاریخچه  دانش ژئوپلیتیک ، ( شامل ژئوپلیتیک سنتی ، مدرن و پسا مدرن ) یک مفهوم مشترک در همه آنها  قابل تشخیص هست . همه ما (191 کشور به غیر از رژیم صهیونیستی که اصولاً کشور محسوب نمی شود ) در یک خانه و در کنار هم هستیم و اتفاقاً نظریات  رسمی مکان- فضا هم بر آن صحّه می گذارند . مکان ها و فضاهای جغرافیایی ، به یکدیگر مرتبط هستند و از هم تاثیر می پذیرند . 

 

اگر کره  زمین را به یک خانه با 191 اتاق تشبیه کنیم ، تا قبل از شروع نسل سوم دانش ژئوپلیتیک ، کشورها بواسطه مرزهای سیاسی از هم جدا می شدند ( دیوارهایی که اتاق ها را از هم جدا می کند )  ، اما در دوران ژئوپلیتیک پسا مدرن ، مرزهای سیاسی ، عینیت قرن نوزدهم و بیستم خودشان را تقریباً از دست دادند ، هر چند هنوز از اهمیت برخوردار هستند . 

 

بنابراین فرموده شما در مورد عدم ارتباط یک مقدار دچار نقص هست . حوزه های جغرافیایی ، بی ارتباط نیستند و از یکدیگر تاثیر پذیرفته  و برهم اثر می گذارند . 

 

اتفاقاً ، بحث  دنبال کردن مذاکرات توسط آنچه که 5+1 خوانده می شود ، بیشتر با هدف تاثیر گذاری بر ژئوپلیتیک ج.ا.ایران و کاهش ارزش کدهای ژئوپلیتکی و در نهایت ظرفیت سنتی رهبری منطقه ای آن هست ( بحث دانش هسته ای در درجه دوم اهمیت قرار خواهد گرفت ) 

 

زمانی که کدهای ژئوپلیتیکی ج.ا.ا ایران ، تنزل پیدا کرد ( که با  نشانه های  بسیار روشن نظیر حمله صدام به ایران ، ظهور طالبان ، ظهور داعش ، جنگ داخلی سوریه ، عدم ثبات افغانستان ، بحث اقتصاد ، دنبال کردن استراتژی فروپاشی از درون  و صدها عامل فرعی  دیگر  بشدت توسط دشمن دنبال می شود ، قابل بررسی است ) ، آن زمان ، حتی دست یابی به پیشرفته ترین فناوری ها هم ، مانع از تنزل موقعیت ما نخواهد شد . 

 

به اعتقاد بنده ، یکسونگری به مساله مذاکرات ( البته منظور جنابعالی نیستید و بطور کلی عرض کردم )  ، اشتباه هولناکی است که بوجود آورنده یک دومینویی از اشتباهات  دیگر خواهد شد که جبران آن به شکل کاملاً واضحی ، غیر ممکن هست . 

 

مثالهای زیادی از آن وجود دارد که شاید در حوصله این تاپیک نگنجد  وشاید اصولاً صلاح نباشد که به شکل عمومی مطرح شود ، چون کار بسیار تخصصی است و بطور مستقیم با امنیت ملی کشور ارتباط دارد . 

 

پی نوشت : 

 

1- برای بررسی سودمند بودن یا سودمند نبودن مذاکرات یا حتی مبحث دستیابی به دانش هسته ای ، آن را باید از زوایای متعددی شامل مباحث ، ژئواستراتژیک ، ژئواکونومیک ، ژئوکالچر  و حتی ژئومیلیتاری مورد بررسی قرار داد . 

 

2- متهم کردن دولت ایکس یا ایگرگ هم دردی را دوا نمی کند ، چون اگر بخواهیم همین شکلی پیش برویم ، در نهایت به متهم کردن نظام می رسیم ، چرا که حوزه هسته ای نه از دولت اصلاحات و اصولگرا ، بلکه از ابتدای دولت سازندگی با جذب N تعداد محقق برجسته ایرانی از کشورهای دیگر بعلاوه پتانسیل داخلی شروع شد . پس زیاد نباید روی دولت یا شخص خاص مانور داد ، چون نتیجه ای بدست نخواهد آمد . 

 

3- چند سال پیش ، اگر اشتباه نکنم ، مجله فارن پالیسی ، یک مقاله ای را به قلم یکی از کارشناسان وقت وزارت امور خارجه ( ظاهراً نئوکان هم بود )  منتشر کرده بود که به این مضمون که آمریکایی ها برای برگشت به ایران یا کاهش کدهای ژئوپلیتیکی ایران ، تمام تلاش خودشون را متمرکز کردند تا جایی که از رقیب اصلی خودشون ( چین ) غافل شدند . ( ظاهراً این مساله که به گفته یک نئوکان سوپر دولوکس  بود :mrgreen: ) اهمیت کدهای ژئوپلیتکی ایران را حتی با گذشت 36 سال از قطع ارتباط با ایالات متحده ، برای این کشور ( آمریکا ) می رساند . 

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.