DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

پیشرفت اساسی در دستیابی به توافق جامع

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی از ژنو به نقل از این دیپلمات آمریکایی در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا گفته است که مذاکرات را بعد از 30 ژوئن (9 تیر) تمدید نخواهد کرد، ما یقینا باور داریم امکان رسیدن به توافق تا 30 ژوئن هست و درمورد تمدید مهلت مذاکرات بحثی مطرح نیست.

این مقام آمریکایی که در ژنو بسر می برد، با تاکید بر مناسب بودن روند جاری گفت و گو ها برای رسیدن به توافق تا 30 ژوئن یادآور شد که برنامه کاری 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ژوئن (خرداد/تیر) به منظور تمرکز بیشتر وی بر موضوع مذاکرات هسته ای،تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از تصمیم های باقیمانده سیاسی است، به همین دلیل کری باید بیشتر در مذاکرات حضور داشته باشد و ممکن است از این پس،نشست های بیشتری در وین برگزار شود.
در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به اینکه آیا رسیدن به توافق تا ضرب الاجل 30 ژوئن ممکن است یا خیر گفت: برای این منظور تلاش می کنیم.
بر پایه این گزارش یک دیپلمات غربی نیز نظارت بر سایت های نظامی توسط بازرس های آژانس بین المللی انرژی اتمی و ملاقات با دانشمندان هسته ای ایران را ضروری دانست و گفت: اگر آژانس به این اماکن دسترسی نداشته یا با دانشمندان هسته ای ملاقات نکند، مشکل ساز می شود. دسترسی آژانس به این سایت ها باید کامل باشد تا از مفقود شدن هر چیزی مطمئن شود.
مقام وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان این نظر گفت که بدون اجازه دسترسی به سایت ها ما توافق را امضا نمی کنیم.
رویترز در ادامه با بیان اینکه با وجود اختلاف نظرها در این زمینه، بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند توافق جامع هسته ای در نهایت حاصل می شود،به نقل از سعید لیلاز مفسر سیاسی در تهران،نوشت:توافق جامع با وجود مقاومت مخالفان داخلی در ایران و آمریکا به دست می آید.

به گفته لیلاز، ایران و آمریکا راهی غیر از رسیدن به توافق ندارند، نرسیدن به توافق به معنای تشدید تنش در منطقه است.
'مارک فیتزپاتریک' از مقامات پیشین وزارت خارجه آمریکا و عضو فعلی اندیشکده مطالعات راهبردی نیز معتقد است توافق در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) به دست می آید.
وی گفت: دشوارترین مصالحه ها تاکنون انجام شده است،اما ممکن است ایرانی ها به دلیل این برداشت نادرست که 'باراک اوباما' رییس جمهوری امریکا بیشتر به توافق نیاز دارد تا آنها، بخواهند برای گرفتن امتیازهای بیشتر تلاش کنند.
 

ادامه‌مذاکرات‌وزیران خارجه‌ایران و آمریکا‌در نوبت‌عصر

 

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوهای صبح ظریف و کری به صورت خصوصی و سه جانبه با حضور نماینده 1+5 و اتحادیه اروپا در حدود دو ساعت و نیم انجام شد. این گفت‌وگوها عصر امروز بعد از وقفه‌ای کوتاه از سر گرفته شد.
در این مذاکرات معاونان وزیران خارجه و برخی از اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده حضور دارند.
مهم‌ترین موضوعات مورد بحث وزیران خارجه چگونگی لغو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران همزمان با اجرای توافق و نیز نحوه اجرای پروتکل الحاقی به ویژه موضوع بازرسی‌ها از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان است.

مذاکرات ايران و آمريکا امشب پايان مي‌يابد

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ شنیده ها حکایت از آن دارد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شنبه شب پس از پایان مذاکراتش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ،‌ عازم مادرید پایتخت اسپانیا خواهد شد.
در همین ارتباط تیم مذاکره کننده ایران نیز پس از پایان این مذاکرات ژنو را به مقصد کشورمان ترک خواهد کرد. 
 

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر امریکایی ها گفتن که مذاکرات بعد از نه تیر تمدید نمیشه حتمااز رسیدن به توافق اطمینان دارن شاید هم مذاکرات بعد از تاریخ معین تمدید بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کری: مذاکرات بسیار خوبی داشتیم

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از پایان دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش، این مذاکرات یک روزه را «بسیار خوب» توصیف کرد. 

کری و ظریف امروز به مدت بیش از 6 ساعت در شهر ژنو سوئیس گفت‌وگو کردند.
 

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کری: مذاکرات بسیار خوبی داشتیم

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از پایان دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش، این مذاکرات یک روزه را «بسیار خوب» توصیف کرد. 

کری و ظریف امروز به مدت بیش از 6 ساعت در شهر ژنو سوئیس گفت‌وگو کردند.
 

 

امام خمینی(ره)فرمود : هروقت دیدین دشمن ازشما راضیه بدونید که اشتباه کردید و اگر از شما ناراضی بودن بدونید که کار شما درست بوده

  • Upvote 8
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موضع رهبری در مورد بازجویی از دانشمندان و ضمیر مورد استفاده در اون مقطع شاید به نظر ناگهانی و حتی احتمالا مغایر با شرایط گذشته که دسترسی هایی داشتیم به نظر اومد ولی با مصاحبه ی امروز عراقچی فکر کنم اگر برداشتم درست بوده باشه کمی ماجرا را روشن کرد. در دور گذشته که تیم ایرانی برگشته گویا کشورهای 5+1 لیستی از افرادی که باید ایران اجازه ی دسترسی بهشون بده را به عنوان پیش شرطی ( و لیست بازدید از مراکز خاصی)؟ عنوان کرده و تیم ایرانی هم این لیست را به تهران اورده برای نظر مقامات. شاید بشه اینطور تصور کرد پیرو پست قبلیم افراد مورد نظر این لیست چنان بی ربط به هسته ای تا حدودی و با ربط به مسائل دیگه کشور بودند ( و نیت طرف غربی را وقیحانه آشکار میکرده ) که رهبری اون موضع سخت و ضمیر خاص را به کار بردند.

 

شمخانی همچنین گفت که او اولین کسی است که در فهرستی که طرف مقابل خواسته با آنها مصاحبه کند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص افراد دیگر عنوان کرد: مشخص نیست چه سؤالی دارند، 23 نفر هستند که مذاکره کنندگان ما این درخواست را قبول نکردند.

 

//////////////////////

 

مصاحبه / بازجویی از وزیر دفاع یک کشور /  از فرماندهان سپاه / دبیر شورای امنیت ملی / رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح / عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران / ..

 

خدا میدونه باقی لیست چه کسانی بودند! رهبری حق داشت ناراحت باشه.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شمخانی همچنین گفت که او اولین کسی است که در فهرستی که طرف مقابل خواسته با آنها مصاحبه کند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص افراد دیگر عنوان کرد: مشخص نیست چه سؤالی دارند، 23 نفر هستند که مذاکره کنندگان ما این درخواست را قبول نکردند.

 

//////////////////////

 

مصاحبه / بازجویی از وزیر دفاع یک کشور /  از فرماندهان سپاه / دبیر شورای امنیت ملی / رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح / عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران / ..

 

خدا میدونه باقی لیست چه کسانی بودند! رهبری حق داشت ناراحت باشه.

اینها که دانشمند هسته ای نیستن! ...............نمی دونم چرا  فکر می کنم  این لیست رو همون کشوری  داده که چندین سال پیش معاون وزیر دفاع ما رو در ترکیه ربود...

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینها که دانشمند هسته ای نیستن! ...............نمی دونم چرا  فکر می کنم  این لیست رو همون کشوری  داده که چندین سال پیش معاون وزیر دفاع ما رو در ترکیه ربود...

 

این ها مسئولیت های جناب شمعخانی هستند در دوره های مختلف. ( البته تفاوتی نمیکنه، به تاکید نظر شما اگر آدم هاش هم متفاوت بودند انگار با دسترسی به یک نفر دارند همه افراد فرضی مسئول در اون پست ها را بازجویی میکنند) منظورم این بود خود تقاضای مصاحبه/بازجویی از فقط همین یک شخص یعنی تقاضای سوالاتی که مربوط به بخشی عظیمی از امنیت ملی و نظامی و و امنیتی یک کشور میشه. فردی که به طور مستقیم هیچ ربطی به دانش هسته ای ما نداره. و این تنها یکی از اشخاص اون لیست هست. شک ندارم اگر شهید طهرانی مقدمی هنوز بود در صدر این لیست ( به بهانه ی برنامه موشکی ) بود که خیال خودشون را دیگه ناراحت سوال نکردند و قبلش راحت کردند خودشون را. کم کم خواسته های طرف مقابل که به مرور آشکار میشه آدم به این نتیجه میرسه هزینه این توافق برای ما از داشتن صنعت هسته ای داره فراتر میره. چه دانش هسته ای را ما برای منبع قدرت اون هم صرفا از لحاظ استقلال و اقتصاد برای آینده و در حقیقت نسیه میخواهیم و الان به نظر با یک سری خواسته های طرف غربی استقلال و امنیت ملی و همه چیز را در حال حاضر و نقدا داریم تقدیمشون میکنیم. ( بعید هم نیست برنامه طرف غربی برای دوشیدن دو طرفه باشه. )

 

به نظرم هنوز هم میشه سر این بحث کرد تیم ایرانی چرا اصلا همونجا "نه" به این لیست عجیب و غریب نگفته و اون را برای نظر مقامات به تهران اورده. چیزیکه به نظر میل و اشتهای طرف غربی را هم بالاتر برده در این زمینه و بازرسی ها البته. گویا لیستی از مراکز نظامی هم همراه این لیست اسامی بوده. مثلا فرضا سرلیست اون لیست هم این بوده " اول معرفی دقیق و آدرس به همراه کد پستی! مرکزی که موشک های بالستیک در اون ها ساخته میشن و بعد هم اجازه ی بازرسی از اون " و دوم " سیلوی موشک های بالستیک برای نگاهی به کلاهکشون که یک وقت هسته ای نباشه "!!

 

 

بازرسان سابق آژانس: آمریکا، اسرائیل و انگلیس هدایت بازرسی‌های آژانس را به عهده دارند

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بذرپاش در جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف:
شمخانی، دانشجو و عباسی در لیست ۲۳ نفره بازجویی قرار دارند/ با این رویه درخواست بازجویی از رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند
عضو هیأت رئیسه مجلس از قرار گرفتن نام علی شمخانی، فریدون عباسی و کامران دانشجو در لیست ۲۳ نفره آمریکایی‌ها برای بازجویی خبر داد و گفت: آنها از دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرماندهان نظامی کشورمان قصد بازجویی دارند.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس شب گذشته (شنبه) در جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و سنگ اندازی طرف آمریکایی در روزهای پایانی مذاکرات، گفت: هرچه به روزهای پایانی مهلت نهایی توافق جامع هسته‌ای نزدیک می‌شویم زیاده خواهی طرف آمریکایی بیشتر و بیشتر می‌شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تجربه نشان داده هرگاه در مقابل زیاده خواهی آمریکایی‌ها یک قدم عقب بنشینیم، خواسته‌های غیرقانونی آنها نیز بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بعد از طرح بازرسی از مراکز غیرهسته‌ای و نظامی کشورمان و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای، لیستی از فرماندهان نظامی کشور را برای بازجویی ارائه کرده‌اند.

بذرپاش در ادامه از قرار گرفتن نام اشخاصی چون علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان، فریدون عباسی و برخی مسئولان دولت سابق همچون کامران دانشجو در لیست 23 نفره آمریکایی‌ها برای بازجویی خبر داد و گفت: آنها از دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرماندهان نظامی کشورمان قصد بازجویی دارند اما کدام عقل سلیم در کجای دنیا این نسخه را تجویز می‌کند. همانطور که قبلا هم گفته بودیم موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای ورود به حوزه دفاعی و نظامی کشور است.

وی افزود: قطعا غیرت رئیس جمهور و آقای ظریف بازجویی از فرماندهان نظامی کشورمان را قبول نخواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس این را هم گفت که تیم مذاکره کننده ما وظیفه پیدا کردن راه حل برای بازجویی فرماندهان نظامی را ندارد بلکه وظیفه آنها بستن تمام راه‌حل‌ها برای بازجویی از فرماندهان نظامی کشور است.

بذرپاش با بیان اینکه از کجا معلوم اگر با همین روال پیش برویم آمریکایی‌ها فردا لیست مصاحبه یا بازجویی از سران قوا و یا شخص رئیس جمهور را روی میز مذاکرات قرار ندهند، گفت: هرچند اعضای تیم مذاکره کننده پاسخ قاطعی به این زیاده خواهی آمریکایی‌ها داده‌اند اما مجلس به نمایندگی از ملت ایران اجازه تحمیل چنین تحقیری که در طول تاریخ کم سابقه بوده را نخواهد داد و هرگز اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها حتی خواب مصاحبه و بازجویی از مسئولان و دانشمندان ایرانی را ببینند.

بذرپاش با بیان اینکه مجلس هیچگاه مخالف مذاکره نبوده و نیست، گفت: با این رویه و با توجه به سنگ اندازی و زیاده خواهی آمریکایی‌ها در مذاکرات رسیدن به توافق خوب دشوار خواهد شد.

وی خطاب به دولت و تیم مذاکره کننده گفت: اکنون معلوم شد انتقاداتی که به توافق ژنو از سوی دلسوزان و منتقدان مطرح می شد درست بوده؛ وقتی که شما داشته‌های هسته‌ای خود را با هیچ معاوضه می‌کنید آنوقت باید برای برداشتن اصل تحریم‌ها منتظر شنیدن چنین پیشنهادهایی باشید.

عضو هیات رئیسه مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: وقتی در ژنو غنی سازی 20 درصد را تقریبا در ازای هیچ واگذار کردید بدون اینکه به اصل تحریم‌ها خدشه‌ای وارد شود، معلوم است که در لوزان و توافق نهایی باید منتظر زیاده خواهی آمریکا و شنیده چنین پیشنهادهایی باشید.

بذرپاش با بیان اینکه آژانش قرار است اقدامات ایران را راستی آزمایی و تایید کند، اظهار داشت: سوال این است که چه نهادی و سازمان بین المللی قرار است اقدامات و انجام تعهدات آمریکایی‌ها را راستی آزمایی کند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، در این خبر آمده است: «کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در آمریکا (ECFMG) اعلام کرده است که روند تایید مدارک دانش‌آموخته‌گان رشته‌های پزشکی در ایران را متوقف کرده است.

این کمیسیون دلیل توقف این روند را محدودیت‌هایی اعلام کرده که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت دارایی آمریکا در ارتباط با با تحریم‌های ایران وضع کرده است.

اطلاعیه‌ای که روز جمعه 29 مه (8 خرداد) در این سایت منتشر شد می‌گوید این کمیسیون در حال «شفاف‌سازی محدوده مجاز برای ارتباط با نهادهای صدور مدارک و مجوزهای آموزشی، درمانی و پزشکی در ایران» با هدف تایید مدارک صادر شده توسط این نهادهاست.

بر اساس اعلام کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در آمریکا در طی این دوره «شفاف‌سازی» درخواست‌های مربوط به تایید مدارک پزشکی صادره در ایران بررسی نخواهد شد.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت ضمن تأیید این خبر به فارس گفت: ما نیز این خبر را در برخی سایت‌ها مشاهده کرده‌ایم به همین دلیل در حال بررسی موضوع و بررسی صحت و سقم ماجرا هستیم.

وی افزود: اکنون زود است که در مورد عواقب چنین تصمیمی صحبت شود ما در حال بررسی هستیم تا موضوع روشن شود و جزئیات آن، پس از انجام کار کارشناسی که یکی دو روز است آغاز کرده‌ایم اعلام می‌شود.

مسعود پزشکیان،وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس در مورد اینکه دور جدیدی از تحریم‌ها این بار در حوزه آموزشی به وقوع می‌پیوندد نیز گفت: اگر مدارک پزشکی ما را تأیید نکنند اتفاقی نمی افتد چرا که تاکنون نیز در مورد تأیید و پذیرش دانشجویان ما سختگیری وجود داشته و به راحتی نمی توانستند برای تحصیل به آمریکا بروند.

وی افزود: کار تازه ای نیست، همچنین اگر سختگیری هم بیشتر شود اتفاقی نمی‌افتد چون ما در رشته پزشکی پیشرفته شده‌ایم و کار خود را ادامه می‌دهیم و این تصمیم اتفاق خاصی برای کشور ایجاد نمی کند.

تصمیم جدید کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی آمریکا (ECFMG) برای تحریم و نپذیرفتن مدرک پزشکی، پزشکان ایرانی در زمانی اتفاق می افتد که پس از توافق ژنو بین ایران و غرب می گذرد و قرار بود با تفاهم انجام شده، تحریم ها گسترش پیدا نکند اما غربی ها این بار هم خلف وعده کردند.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940310000149

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیدگاه موافقان‌ و‌ مخالفان پذیرش پروتکل‌ الحالقی
مطابق پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس به هر مکانی در داخل خاک کشور میزبان دسترسی خواهند داشت در نتیجه امکان بازرسی مراکز هسته ای و حتی مصاحبه با دانشمندان ایرانی برای آژانس فراهم خواهد شد.

به گزارش مشرق، از جمله چالش برانگیزترین مسائل بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران از ابتدای ایجاد مناقشه هسته ای تا به امروز نحوه مواجهه ایران با پروتکل الحاقی بوده است؛ از امضا و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در سال 2003 و سپس توقف اجرای آن در سال های 2004-2005 گرفته تا اجرای دوباره و البته غیر رسمی آن از سال 2012. اکنون نیز ظاهرا پذیرش پروتکل الحاقی به جزء لاینفک توافق نهایی بین ایران و 5+1 تبدیل شده است.

همین امر جرقه ای برای شروع بحث‌های متعدد بین موافقان پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی و مخالفان اجرای آن شد. در این میان و در مقابلِ منتقدانی که سابقه بد آژانس در اجرای پروتکل در سال‌های 2003-2004 را دلیل مخالفت خود با اجرای پروتکل الحاقی در توافق نهایی می‌دانند و بنا بر شواهدی، ترور دانشمندان هسته ای را نیز به سوء استفاده های آژانس در زمان اجرای داوطلبانه پروتکل در ایران منتسب می دانند، موافقانی وجود دارند که با تکیه بر مدیریت شده بودن بازرسی‌ها و استناد به امضا و تصویب و اجرای پروتکل الحاقی در 125 کشور جهان بدون اینکه مشکلی برای کشور میزبان بوجود آمده باشد مشکلی بر سر راه اجرای این پروتکل در ایران نمی‌بینند. ابتدا و قبل از بررسی ادله هر یک از طرفین شاید خالی از لطف نباشد که به طور خلاصه به ماهیت پروتکل الحاقی و مواردی همچون تفاوت میان امضا و تصویب آن بپردازیم.

پروتکل الحاقی همانطور که از اسمش مشخص است، به عنوان الحاقیه‌ای به پادمان (بندهای اجرایی NPT) در نظر گرفته شده است و وظیفه آن علاوه بر تکمیل بندهای نظارتی موجود در موافقتنامه پادمان جهت عدم انحراف اعضای NPT از اهداف صلح آمیز هسته ای، نظارت ویژه بر عدم وجود فعالیت های هسته ای اعلام نشده توسط اعضا می باشد. در این راستا در بخش‌هایی از این پروتکل اختیارات بسیار گسترده ای برای آژانس در نظر گرفته شده است که توسط برخی صاحب نظران ناقض حاکمیت ملی اعضا تفسیر می شود.چ

برای مثال در ماده 4 در باره دسترسی های تکمیلی می خوانیم:

• دسترسی به جز در مواردی که مربوط به بازدیدهای بررسی اطلاعات طراحی یا بازرسی‌های ویژه یا معمولی از آن سایت باشد، حداکثر 2 ساعت یا کمتر از آن و در بقیه موارد حداقل 24 ساعت قبل به اطلاع کشور مورد نظر رسانده می‌شود. همچنین ماده فوق فرصتی را جهت توضیح و موجبات تسهیل برای رفع شبهه یا تناقض هر مسئله مورد نظر را به کشور عضو می‌دهد. چنین فرصتی پیش از درخواست بازرسی فراهم می‌شود مگر آنکه آژانس تشخیص دهد که تأخیر در بازرسی به هدف و منظور بازرسی لطمه می‌زند.

در بند C ماده 5 می‌خوانیم:

• دسترسی به هر مکان تعیین شده توسط آژانس به غیر از مکان‌های اشاره شده در بندهای A و B این ماده جهت انجام نمونه برداری‌های محیطی مختص آن مکان. چنانچه کشور عضو نتواند امکان دسترسی به این مکان‌ها را فراهم آورد، باید فوراً تلاش معقول خود را جهت برآوردن خواسته‌های آژانس از مناطق مجاور یا از طریق روش‌های دیگر به کار بندد. (بند های A و B مربوط به مکان های مرتبط با هسته ای می باشد که رژیم بازرسی متفاوت و سخت تری دارند).

در ماده 8 آمده است:

• هیچ‌یک از مفاد این پروتکل نباید موجب گردد که کشور عضو مکان‌هایی علاوه بر موارد اشاره شده در مواد 5 و 9، مورد درخواست برای انجام فعالیت‌های بازرسی در یک مکان خاص، را در دسترس آژانس قرار ندهد. آژانس باید بلادرنگ برای انجام چنین درخواستی به هر تلاش منطقی دست بزند.

و در بند 12 می‌خوانیم:

• کشور عضو باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت یک درخواست، روادید مناسب با مجوز ورود و خروج مکرر و یا روادید عبور را در صورت لزوم، در اختیار بازرس انتخابی و معرفی شده در درخواست قرار دهد تا بازرس بتواند به منظور انجام وظایف خود وارد قلمرو کشور عضو شده و در آنجا بماند. هرگونه روادید مورد درخواست باید حداقل یک سال معتبر بوده و در صورت درخواست برای مدت انتصاب بازرس مورد نظر در کشور عضو تمدید شود.

با تمام این اوصاف تا کنون 147 کشور این پروتکل را امضا و 125 کشور آن را تصویب نموده اند. تفاوت امضا و تصویب هم در یک قاعده بین المللی می باشد که درباره معاهدات، امضای دولت ها را برای الزام آور شدن معاهده برای آن کشور کافی نمی‌داند و تایید نهایی معاهده در نهاد شورایی هر کشور (که در ایران تصویب مجلس شورای ملی می باشد) را شرط الزام آور شدن آن معاهده برای کشور مزبور میداند و همانطور که در تصویر پایین می بینید جمهوری اسلامی ایران این پروتکل را فقط امضا نموده و تصویب مجلس بدست نیامده و تا امروز اجرای آن از طرف ایران داوطلبانه صورت گرفته است.
 
1086451298453.jpg
 
حال بازمی‌گردیم به بررسی میزان اتقان ادله موافقان و مخالفان پذیرش پروتکل الحاقی و راهکار از بین بردن اختلاف نظر بین دو گروه.

همانطور که خواندیم مطابق پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس به هر مکانی در داخل خاک کشور میزبان دسترسی خواهند داشت مگر اینکه تلاش معقولی توسط میزبان جهت تغییر نظر آژانس (بند C ماده 5 ) انجام شود که در نهایت تشخیص معقول بودن ادله میزبان بر عهده آژانس است. در نتیجه امکان بازرسی مراکز هسته ای و حتی مصاحبه با دانشمندان ایرانی برای آژانس فراهم خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه باز هم مرجع اعلام رضایت از نحوه بازرسی، آژانس است - و نه کشور میزبان - و همچنین پیش بینی بازرسی‌های سرزده (حداکثر دو ساعت قبل از بازرسی – بند4-) که تقریباً هرگونه عکس العمل از جمله پوشاندن تاسیسات حساس نظامی را غیر ممکن می‌کند، بازرسی مدیریت شده به نظر قابل اعمال نمی رسد. پس تا اینجای کار نگرانی منتقدین منطقی به نظر می رسد.

اما نکته اصلی مورد تاکید موافقین پذیرش پروتکل الحاقی پذیرش آن توسط 125کشور دیگر دنیا از جمله آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل می باشد و این پرسش که اگر پروتکل الحاقی ناقض حاکمیت ملی باشد چرا کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس آن را امضا و تصویب کرده اند؟؟؟؟

با کمی دقت در جایگاه ایران و بررسی کشورهای متخاصم با این کشور در نظام بین الملل به این نتیجه می رسیم که هیچ یک از این 125 کشور شرایط بین المللی ایران را ندارند به این معنا که دولت‌هایی همچون آمریکا یا رژیم صهیونیستی با سیاست تخاصم کامل در برابر آن ها قرار نگرفته اند و هم اینجاست که مشاهده می‌کنیم برای کشوری مثل برزیل ده ها قطعنامه شورای حکام آژانس هسته ای صادر می شود ولی هیچگاه پرونده آن به شورای امنیت ارجاع داده نمی شود و مردم هیچ تحریم و فشاری بر روی دوش خود احساس نمی‌کنند اما ایران به استناد چند قطعنامه شورای حکام پرونده اش به شورای امنیت می رود و داستانی که شرح آن را همه می دانیم.

در چنین شرایطی ممکن است قطعنامه شورای حکام برای برزیل و یا هرکشور دیگر خطرآفرین نباشد اما برای ایران خواهد بود و به همین ترتیب ممکن است پذیرش پروتکل الحاقی برای خیل عظیمی از کشورها مشکل آفرین نباشد - حتی اگر بازرسی ها از سیستم نظامی و سری آن کشورها صورت گیرد - اما از آنجایی که ایران به دلایل و شواهد فوق به نظر شرایطی متفاوت با دیگر کشورها دارد، ممکن است اجرای پروتکل برایش خطر آفرین باشد کما اینکه بازرسی‌های نظامی شاید از خیلی کشورها انجام شود اما وقتی از عراق در اوایل هزاره سوم میلادی انجام می شود این کشور را به کام جنگ و نابودی می کشاند!

نتیجه اینکه صرف استناد به پذیرش پروتکل توسط تعداد زیادی از کشور‌ها نمی‌تواند توجیه مناسبی برای بی خطر بودن آن باشد اما آن بخشی از استدلال موافقان که اگر پروتکل مخالف حاکمیت ملی باشد چرا توسط دولت هایی مثل آمریکا امضا و اجرا شده است قابل تامل بلکه قابل بررسی به نظر می رسد.

با مراجعه ای به سایت وزارت خارجه ایالات متحده و بررسی نحوه پذیرش پروتکل توسط این کشور به نکات جالبی برمی‌خوریم که ضمن روشن تر شدن علت پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایالات متحده با وجود شائبه خدشه به حاکمیت ملی چراغ راهی برای مذاکره کنندگان محترم کشورمان افروخته خواهد شد.

در سایت وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه پذیرش پروتکل الحاقی "سه حق شرط"* اصلی توسط آمریکا جهت پذیرش و تصویب پروتکل ذکر شده است که در این سه شرط ابتدائا دسترسی آژانس انرژی اتمی به مکان‌هایی که در ارتباط مستقیم با امنیت ملی آمریکا استثناء شده و تشخیص اینکه مکان‌های مورد نظر بازرسی آژانس در ارتباط مستقیم با امنیت ملی آمریکا می باشد یا خیر نیز به عهده دولت آمریکا است نه آژانس و به همین دلیل آمریکا می تواند با استناد به این حق شرط اجازه دسترسی آژانس به هر نقطه ای را که نخواهد ندهد، کما اینکه از زمان پذیرش پروتکل الحاقی توسط آمریکا از حدود 60 مورد درخواست آژانس جهت دسترسی به خاک آمریکا کمتر از یک سوم مورد موافقت دولت ایالات متحده قرار گرفته است.
 
10465368974655.jpg
 
نهایتاً با توجه به قید پذیرش پروتکل الحاقی در توافق نهایی در برنامه اقدام مشترک ژنو و اینکه به اقرار مذاکره کنندگان کشورمان نپذیرفتن پروتکل یعنی به نوعی شکست مذاکرات، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که راه حل منطقی که هم نگرانی منتقدان از درز اطلاعات سری و هدایت کشور به سمت جنگ همانند عراق را برطرف کند و هم خیال موافقین را از جانب شکست نخوردن مذاکرات و خدشه وارد نشدن به تعاملات بین ایران و 5+1، پذیرفتن پروتکل الحاقی اما با قید حق شرطی مشابه آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران می باشد.
 
*حق شرط حقیست که هر کشور نسبت به معاهدات بین المللی دارد تا با قید شروطی تعهدات خود را نسبت به آنچه در معاهده آمده کمتر یا بیشتر کند و هر کشوری می تواند نسبت به معاهداتی که می‌پذیرد حق شرط وضع کند مگر اینکه در متن معاهده حق شرط را منع کرده باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گروه سیاسی- رجانیوز: دکتر سعید جلیلی که هفته گذشته برای سخنرانی پیرامون موضوع فتح خرمشهر با عنوان «خرمشهر را خدا آزاد کرد نه کدخدا» به دانشگاه امیرکبیر رفته بود، در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوال مهم یکی از دانشجویان، توضیحات مبسوطی را پیرامون عملکردش در مذاکرات هسته ای بیان کرد که بخشی از آن تاکنون بیان نشده بود.

به گزارش رجانیوز، در همین باره وب سایت دکتر جلیلی متن کامل پرسش آن دانشجو و دکتر جلیلی را بهمراه فایل صوتی منتشر کرده است که از نظر می گذارنید:

سوال: شما می‌گویید هسته‌ای حق مسلم ما است ولی الان مجبور شدیم بگوییم که آمریکا به ما اجازه بدهد یا ندهد که انرژی هسته‌ای داشته باشیم یا نه. اما مگر در دوره شما قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟  قرار بود یک چیزی داده بشود و به جای آن تحریم‌ها برداشته بشود. آن جوری که ما شنیدیم در آلماتی ۲ قرار بود غنی سازی بیست درصد برای مدت کوتاهی تعلیق شود و به جای آن دوتا تحریم اصلی که نفتی و بانکی بودند برداشته بشود.  خب این هم همان منطق تیم مذاکره کننده فعلی است. فقط در دولت فعلی قرار است یک چیزی بیشتر داده بشود و در دوره شما یک چیز کمتری داده بشود. با آن منطق قرآنی که شما فرمودید هیچ کس نباید برای ما تعیین تکلیف بکند که شما چه چیزی داشته باشید یا نداشته باشد، این چگونه توجیه می‌شود؟

 

سؤال خیلی خوبی است. اتفاقاً فرصت خوبی است تا من این را توضیح بدهم. اگر سؤال دیگری نیست اجازه بدهید من این را یک کم توضیح بدهم. چون فکر می‌کنم درکش یک کم ضرورت دارد.

یکی از بحثهای مهمی که وجود دارد این است که همان طور که عرض کردم آیا حق یک ملت را باید کسی بیاید تعریف بکند یا نه. ملت یک حقوقی دارد و باید از آن حقوقش دفاع بکند. شما می‌ببینید که آنها در غرب این طوری تعریف می‌کنند. در صحبت‌هایی هم که الآن می‌کنند، این است که شما بیایید صحبت بکنید تا ما یک سهمی به شما بدهیم.

 

دفاع از حقوق هسته ای یعنی دفاع از همه ی حقوق ملت ایران

من چند بار دیگر هم عرض کرده‌ام. دفاعی که ما از حق هسته‌ای می‌کنیم، این دفاع فقط از هسته‌ای نیست. دفاع از همه حقوق ما است. چرا. چون اگر دشمن به هر دلیلی و با هر بهانه‌ای توانست در یک حق شما اخلال ایجاد بکند، به همان بهانه وارد سایر حقوق شما هم می‌شود. یعنی اگر دشمنی آمد خرمشهر را از شما گرفت. بعد دید که شما در آن جا کوتاه آمدید، به همان بهانه می‌گوید باید اندیمشک را هم بگیرم. همین طور بیا جلو. می‌گوید به همین دلیل آن کار هم باید بشود.

 

تبیین چرایی گفتگو در مذاکرات

لذا یکی از بحث‌های اساسی که ما در آن جا داشتیم این بود که اصلاً چرا ما باید با شما گفتگو کنیم؟ در زمان آقای لاریجانی که دبیر شورای امنیت بودند، یک بحثی که مطرح شد همین بود که اصلاً این که این چند کشور آمده‌اند و می‌گویند ما می‌خواهیم با شما صحبت بکنیم مبنایش چیست؟ اصلاً آنها چه کاره هستند که باید در این باره با آنها صحبت بشود. این یک سؤال بود.

آنها می‌گفتند شما در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای تان مشکلات اساسی دارید. این به آن دلیل است. آن زمان مطرح شد. ما گفتیم خیلی خب. ما یک عضو ان‌پی‌تی هستیم. دوستان این جا را توجه بفرمایند. وقتی که شما با انتخاب و  اختیار خودت رفتی در این مناسبات. خودت گفتی که من عضو این جا می‌شوم. عضویت یک حقوقی دارد و یک تکالیفی دارد. شما می‌گویید من آن تکالیف را می‌پذیرم اما باید یک حقوقی را هم عهده‌دار باشم. باید بین حقوق و تکالیف توازن باشد.

 

ما در مذاکرات گذشته حقوق کمتر و تکالیف بیشتر را نپذیرفتیم

تمام بحث ما این است که ما قبول نمی‌کنیم یک استثنا باشیم. یعنی یک حقوق کمتری بر ما تعلق بگیرد و یک تکالیف بیشتری تحمیل بشود. ما این را نمی‌پذیریم. می‌گفتند نه. آژانس در مورد شما مشکل دارد. گفتیم اگر آژانس به عنوان آن مرجع و سازمان رسمی‌ای که در ان‌پی‌تی مسؤولیت دارد، ما می‌توانیم آن مشکلاتی که شما می‌گویید با آژانس وجود دارد همه را حل کنیم.

 

مسائل مورد توافق ایران و آژانس

این را دقت بفرمایید. می‌گفتند نه. این مشکلات زیاد است. گفتیم چه کار دارید. ما حل می‌کنیم. این منجر شد به آن مدالیته‌ای که نوشته شد. گفتند خیلی خب. بیایید هر چه مسأله هست را حل بکنید. این مسائل چندتا بود. آنهایی که می‌گفتند مسائل بیشمار وجود دارد، این مسائل شش مسأله شد. آژانس در مدالیته‌ای که آمد امضا کرد، گفت از نطر ما به قول خودشان اوت استندینگ، شش‌تا بیشر نیست. مسائل باقیمانده شش‌تا است. ما گفتیم اینها را حل می‌کنیم. عده‌ای از همین‌هایی که می‌خواهند در مسیر پیشرفت کشور اخلال ایجاد بکنند گفتند نه. ایران که می‌گوید می‌خواهیم حل کنیم، می‌خواهد یک مسیر طولانی را باز کند. وقت بخرد و فلان بکند. گفتیم نه. برای همین آمدند گفتند شما باید این را در هیجده ماه حل بکنید. ما هم گفتیم یک بار برای همیشه هر چه مسأله دارید بدهید. ما اینها را حل می‌کنیم اما دوباره فردایش نباید بیایید بگویید یک مسأله دیگر داریم.

 

حل مسائل مورد توافق و صدور قطعنامه علیه ایران کمتر از یک هفته

اینها به این شش مسأله رسیدند. این شروع شد به حل کردن. در فاصله حدود شش ماه هر شش مسأله حل شد. این شش مسأله حل شد. آژانس برای تک تک اینها نامه داد که این مسائل از نظر من حل شدهجالب است که بدانید در ده اسفند هشتاد و شش مدیرکل وقت در گزارشش نوشت که این شش مسأله تمام شده است، اینها چهار روز بعد قطعنامه‌شان را صادر کردند. یعنی عوض این که حداقل بگذارند یک ماه بعد و دو ماه بعد. 

 

بسته پیشنهادی ایران

بعد از آن بحث چه شد؟ آنها گفتند گفتگو. اگر یادتان باشد، ما آن زمان چه را مطرح کردیم. گفتیم اگر می‌گویید گفتگو، در این موضوع دیگر موضوعیتی ندارد. لذا ما در آن جا آن بسته پیشنهادی را مطرح کردیم. گفتیم امروز جمهوری اسلامی ایران به ادعای اظهارات خود شما یک قدرت مهم در سطح منطقه است. حداقل. ما یک نکات و یک نگاه‌هایی داریم. اگر شما بحث دارید می‌توانیم در این چارچوب‌ها با هم گفتگو کنیم. ما آن بسته پیشنهادی را ارائه کردیم.

 

منطق بحث و مذاکره در خصوص مسائل مشترک

گفتیم اگر می‌خواهید صحبت بکنیم، هفت‌تا کشور بشویم و راجع به موضوعات مشترک حرف بزنیم. نه این که تو بیایی برای من تعیین تکلیف بکنی. اخیراً هم بعضی‌ رسانه ها یک بسته پیشنهادی برای آن موقع را منتشر کرده اند و  نوشته اند که  ببینید!  ایران آن موقع در بسته اش خطاب به ۱+۵ گفته بیایید راجع به فلان موضوع منطقه حرف بزنیم. راجع به دمکراسی حرف بزنیم. بله! ما همین را گفتیم. گفتیم ما به چه دلیلی باید سر موضوعی که شما می گویید صحبت بکنیم. در آن جا این بحث را مطرح کردیم که بله. اتفاقاً هسته‌ای می‌تواند یکی از موضوعات مشترک باشد. شما می‌گویید نگران بمب هسته‌ای هستید. خیلی خب. چرا خلع سلاح هسته‌ای انجام نمی‌شود؟ خود شما قدرت‌ها سلاح هسته‌ای دارید. یکی از موضوعات باید این باشد که چرا شما خلع سلاح را انجام نمی‌دهید؟ شما می‌گویید نگران اشاعه هسته‌ای هستید. خیلی خب. اتفاقاً خیلی موضوع خوبی است. چه کسی رژیم صهیونیستی را مسلح کرده؟ کی اشاعه هسته‌ای انجام داده؟ بیایید این را انجام بدهیم. بیایید روی این بحث کنیم. اتفاقاً همین یکی از موضوعات گفتگوها می‌شود.

در همین هسته‌ای یکی از موضوعات دیگر همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است. بله. خیلی خوب است. شما می‌خواهید در باره موضوع هسته‌ای ایران صحبت کنید، چرا ارودیف که ده درصد سهامش مال ایران است را به ما نمی‌دهید؟ یک شرکت هسته‌ای در فرانسه است. اینها موضوعات است. بنشینیم روی اینها گفتگو بکنیم. وقتی که این بسته پیشنهادی را دادیم، آنها سراسیمه در مو

سراسیمگی آمریکا و اولین حضورش در گفتگوها

آقای سولانا با همین نمایندگان به تهران آمد و یک بسته پیشنهادی دیگر آورد. گفت بسته پیشنهادی ما این است که روی این موضوعات صحبت بکنیم. گفتیم خیلی خب. ما که از گفتگو نگران نیستیم. یک بسته پیشنهادی شما دادید و یک بسته پیشنهادی ما دادیم. اگر می‌خواهید گفتگو کنید، بنشینیم روی مشترکات دو بسته با هم گفتگو بکنیم. بالاخره وقتی می‌خواهد شروع بشود باید از مشترکات دو بسته شروع بشود. این بود که این گفتگوها شکل گرفت.

جالب این است که تا آن زمان، همین امریکا می‌گفت چون ایران قطعنامه‌ها را اجرا نکرده است و یاغی است، مادام که ایران قطعنامه‌ها را اجرا نکند من درگفتگوها شرکت نمی‌کنم. در آن جا سراسیمه آمد و برای اولین بار در گفتگوها شرکت کرد.

بحث ما در آن جا این بود. سه دور گفتگوهای ما برای این بود که اگر می‌خواهد گفتگو بشود، گفتگو باید حول موضوعات مشترک آن هم برای همکاری باشد. نه برای این که تو بخواهی بیایی حقوق ما را تضییع بکنی.

 

نتیجه ژنو ۳ و ورود اشتون

نتیجه ژنو سه که اولین اجلاسی بود که خانم اشتون از طرف آنها مسؤولیت اداره گفتگوها را داشت، این شد. اگر به سوابق نگاه بکنید، نتیجه این شد که طرف مقابل بعد از سه دور گفتگو قبول کرد. البته مدت زمان زیادی گذشت. یعنی تقریباً حدود یک سال و نیم طول کشید تا آنها به این جا رسیدند که قبول کردند بیایند بنشینند و گفتگو برای همکاری حول مسائل مشترک.

نتیجه گفتگوهای ژنو سه که من در مصاحبه هم اعلام کردم این بود که بالاخره طرف مقابل قبول کرد بیاید بنشیند. گفتگو برای همکاری حول نقاط مشترک. نه این که او بخواهد بیاید برای ما تعیین تکلیف بکند. این روند شروع شد.

 

تبادل سوخت و چگونگی تولید سوخت بیست درصد

یکی از بحثهایی که آنها مطرح کردند، بحث تبادل سوخت مطرح شد. گفتند شما می‌گویید همکاری. شما بیایید سوخت را بدهید. گفتیم خیلی خب. تبادل سوخت می‌تواند یک موضوع همکاری باشد. نه این موضوع که تو بخواهی بیایی برای ما تعریف بکنی بیست درصد داشته باشیم یا نداشته باشیم. همین بیست درصدی که برادرمان بیان فرمودند. اصلاً موضوعش چطوری مطرح شد.

ما سال هشتاد و هشت سوخت بیست درصد نداشتیم. سوخت رآکتور اتمی تهران که بیست درصد بود داشت تمام می‌شد. یکی از مصارف این رآکتور تأمین دارو برای نزدیک به هشتصد و پنجاه هزار نفر بیمار در آن سال بود. ما گفتیم مگر شما نمی‌گویید همکاری حول نقاط مشترک؟ یکی از موضوعاتی که وجود دارد همین است. ما الآن به سوخت بیست درصد نیاز داریم. شما این سوخت بیست درصد را به ما بدهید. می‌خواهیم بخریم. بدهید دیگر. ما هم که نداریم.

 

سوخت بیست درصد اهرم فشار علیه ایران و بهانه زیاده خواهی ها

اگر یادتان باشد آن زمان آنها روی بحث سه و نیم درصد بحث می‌کردند که شما باید تعلیق کنید و اینها. این که آقا می‌فرمایند طرف مقابل قابل اعتماد نیست، این جا است. وقتی که این مطلب مطرح شد ما چه کار کردیم؟ گفتیم مگر شما نمی‌گویید می‌خواهید همکاری بکنید. شما چرا می‌روید این سوخت را انجام می‌دهید. در حالی که نیاز ندارید. الآن نیاز داریم. می‌خواهیم بخریم. بدهید. آنها احساس کردند چون ما نیاز داریم، پس این یک اهرم فشار علیه ما است. گفتند اگر شما این را می‌خواهید لازمه‌اش این است. شروع کردند به همان زیاده‌خواهی‌ها. باید هزار کیلو از این سوخت را به خارج از کشور منتقل بکنید. باید فلان باشد. بعد دو سال دیگر ما به شما بدهیم یا ندهیم. گفتیم این کجا یک بحث اقتصادی است. شما می‌گویید همکاری حول نقاط مشترک. بله. ما برای صد کیلو سوخت بیست درصدی که نیاز داریم، نسبت آن بده به یک است. باید حدود هزار و دویست کیلو سوخت سه درصد را غنی‌سازی کنیم تا از توی آن صد و بیست کیلو بیست درصد در بیاید. اگر شما این را می‌دهید ما حاضر هستیم. چه این کار انجام بشود، چه ما خودمان این کار را انجام بدهید. تبادل سوخت بر این مبنا شکل گرفت.

آنها در آن جا چه چیزی را مطرح کردند. گفتند نه و شروع به زیاده‌خواهی کردند. ما آن جا گفتیم اگر ما به سراغ سوخت بیست درصد رفتیم، مقصر شما هستید ها. ما می‌گوییم این نیاز ما است. بحث لجبازی نیست. لذا رفتیم این نیاز را تأمین کردیم. آنها گفتند اگر می‌توانید بروید تامین کنید. عرض کردم. شهید بزرگوار شهریاری و عزیزان پای کار آمدند و این کار را انجام دادند.

 

سوخت بیست درصد از اهرم فشار غرب تا افزایش قدرت چانه زنی ایران

نتیجه این شد که سوخت بیست درصد که آنها احساس می‌کردند نیاز ما است و این نیاز ما می‌تواند به یک اهرم فشار علیه ما تبدیل بشود و روی آن با ما چانه‌زنی کنند، برعکس شد. سوخت بیست درصد یک امکانی در اختیار ما شد و سطح چانه‌زنی ما از سه درصد به بیست درصد رسید. حالا آنها به ما می‌گفتند شما بیایید بیست درصدتان را متوقف بکنید. این جالب بود. در همین در گفتگوها انجام می‌شد. در فاصله بین گفتگوها.

ما در استانبول دو با آنها همین را بیان کردیم. گفتیم شما این کار را انجام دادید. ما که اول می‌خواستیم سوخت بیست درصد را بخریم. شما به ما ندادید ولی این حق ما است. تو نمی‌توانی بگویی این را داشته باش یا نداشته باشد. نمی‌توانی بگویی این کار را انجام بده یا نده. نمی‌توانی بگویی فردو باشد یا نباشد.

 

حقوق هسته ای کشورها در ان پی تی

شما می‌دانید که طبق ان‌پی‌تی غنی‌سازی حق همه کشورها است. یعنی داشتن چرخه سوخت هسته‌ای که یک بخش آن غنی‌سازی است. در این حق طبق ان‌پی‌تی، نگفته شما می‌توانید یک سایت داشته باشید یا بی‌نهایت سایت. یک سانتریفیوژ داشته باشی یا بی‌نهایت. یک گرم داشته باشی یا بی‌نهایت. اصلاً محدودیتی قائل نشده.

محدودیت آن دو شرط است. یکی این که زیر نظر آژانس باشد. دوم این که برای مصارف صلح‌آمیز باشد. ما پذیرفتیم که این کار انجام بشود. زیر نظر آژانس برای مصارف صلح‌آمیز. آنها رفتند دو سال بحث کردند. همین‌هایی که به ما سوخت بیست درصد نمی‌دادند. یک دفعه سطح چانه‌زنی از سه درصد به بیست درصد آمد. آنها دو سال بحث می‌کردند که حالا این را چکارش بکنیم. گفتیم این کماکان می‌تواند یک موضوعی برای همکاری باشد.

 

تعلیق تولید ۲۰ درصد «موضوع همکاری» نه «تکلیف» ایران

آنها در آلماتی می‌گفتند خیلی خب. حالا شما این کار را انجام دادید. نیازتان که تأمین شده. دیگر ادامه ندهید. گفتیم این که ادامه ندهیم می‌تواند یک موضوع همکاری باشد اما این نیست که بخواهد برای ما یک تکلیف باشد. این آن بحث بود. لذا وقتی که این را مطرح کرد، گفتیم اگر شما در چارچوب همکاری می‌گویید. شرط همکاری چییست؟ این است که تو باید این بحث‌های دشمنی‌ات را برداری که همین تحریم‌ها است. آن موقع گفتیم حالا مشخص کنیم. شما در این همکاری چه کاری حاضر هستید بکنید. تعریف کن. اما آن آقا (ولایتی) آمد و این بحث را در مناظره به یک شکل دیگری مطرح کرد که مطلب غلط و نادرستی بود. (فیلم این بخش از مناظره را به همراه پاسخ جلیلی ببنید)

 

منطق ایران در مذاکرات گام های متوازن و متقابل

ما به آنها بیان کردیم که شما پنج کیلومتر جلو بیایید. همکاری یعنی گام‌های متقابل و متوازن. اگر ما پنج کیلومتر می‌آییم، تو هم باید پنج کیلومتر جلو بیایی. اگر بیست و پنج کیلومتر بیاییم، تو هم باید بیست و پنج کیلومتر جلو بیایی. این نیست که تو بیایی برای خودت یک فهرستی تعریف بکنی. او می‌گفت من در ازای همکاری مثلاً تحریم صادرات پتروشیمی شما به اروپا را برمی‌دارم. این گامی بود که طرف مقابل می‌خواست همکاری بکند

ضع انفعال افتادند

صادرات پتروشیمی بدون نیاز به بازارهای اروپایی

قبل از گفتگوهای آلماتی صاحبان پتروشیمی را جمع کردیم. گفتیم همچین چیزی هست. این چه هزینه‌ای دارد؟ صاحبان پتروشیمی خندیدند. گفتند اصلاً یک همچین موضوعی نیست. می‌گفتند ما در همین منطقه این قدر برای صادرات پتروشیمی مشتری داریم. شما اگر می‌خواهید کمک بکنید بگویید که دولت جلوی صادرات ما را نگیرد! ما اصلاً به مشتری اروپایی نیاز نداریم. او می‌خواست این را به عنوان یک امتیاز بدهد. بعد از شما امتیاز بگیرد یا یک خواسته‌اش را پیش ببرد. حتی در بحث همکاری.

نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی در همکاری هم باید گام‌ها متوازن باشد. حتی در همکاری. نه این که تو بیایی برای خودت هر دو طرفش را تعریف بکنی. مثلاً بگویی قیمت این آب این قدر است. این قدر اندازه‌اش. من تعریف می‌کنم. برای چه. بحثی که ما داشتیم این بود که گام شما باید متوازن با بحث ما باشد.

 

امتیاز رفع ممنوعیت صادرات پتروشیمی؛ امتیاز پوشالی غرب در ژنو

شما بعداً دیدید که اینها در توافق ژنو آمدند همان را به عنوان ما به ازا تعریف کردند. همین که منع صادرات پتروشیمی برداشته می‌شد. آن قدری که من اطلاع دارم هنوز یک مشتری اروپایی هم نیامده بخرد. چون ما اصلاً نیازی نداریم و آنها هم نیامدند این کار را بکنند. این را به اسم امتیاز تعریف کردند.

 

اثبات حق هسته ای در مذاکره با دیپلمات اروپایی

لذا آن روندی که باید دنبال بشود این است که ما از حقوق خودمان. من یک خاطره دیگری خدمتتان عرض کنم. این نکته جالبی در تأیید سؤال این برادر است. من یادم هست موقعی که من در وزارت خارجه معاون اروپا و آمریکا بودم. یک ملاقاتی با همتای اروپایی‌مان در یکی از این کشورهای اروپایی داشتم. یک مشکلی برای یکی از ساختمان‌های سیاسی آنها در تهران پیش آمده بود. ساختمان‌های سفارتشان. گفت این موضوع این طوری بشود و این طوری. موضوع را مطرح کرد. من گفتم خیلی خب. یک کمیته‌ای تشکیل بشود و موضوع را بررسی بکند. دیدم او ناراحت شد. گفت یعنی چه کمیته تشکیل بشود. شروع کرد به بحث کردن. این را که گفت، من دو سه بار این را تکرار کردم. دو سه بار گفتم من که کفتم کمیته تشکیل بشود. بررسی بکنیم. دفعه سوم یا چهارم گفت این جزو حقوق ما است. طبق کنوانسیون فلان این حق ما است. حق قابل گفتگو نیست. گفتم اتفاقاً من می‌خواستم تو را به همین جا برسانم. اگر حق قابل گفتگو نیست، پس چرا از اول جلسه داری راجع به حقوق هسته‌ای ما بحث می‌کنی. دقیقاً همین نکته است. آن چیزی که مطرح می‌شود باید در چارچوب همکاری‌های ما باشد.

 

اجازه کوچکترین تعرض به حقوق ملتمان را نمی دهیم

باز من تأکید می‌کنم. آن چیزی که در موضوع هسته‌ای ما اهمیت دارد این است که ما با دفاع از حقمان به دشمن بفهمانیم که ما در دفاع از حقمان جدی هستیم. اگر او این ادراک را پیدا بکند. همان طور که در دفاع مقدس پیدا کرد. چرا بیست و پنج سال است دیگر تعرضی به خاک ما نمی‌کند. چون فهمید ما در دفاع از تمامیت ارضی‌مان جدی هستیم.

امروز هم باید بفهمد ما در دفاع از حقوق خودمان، چه حق هسته‌ای و چه سایر حقوق جدی هستیم و به او اجازه نخواهیم داد نه در حق هسته‌ای بلکه در هیچ حقی بخواهد کوچکترین تعرضی به این حقوق داشته باشد

ویرایش شده در توسط mohammad741741
  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چقدر جالبه که حتی از ازاد سازی خرمشهر هم میخوان برداشت سیاسی کنن اونم حزبی

 

این جناب جلیلی هم کارنامه بسیار درخشانی دارن در شش تایی شدن ایران نمیدونم دقیقا از کدوم قسمت عملکردش داره دفاع میکنه

  • Upvote 10
  • Downvote 19

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یعنی وقتی عملکرد تیم مذاکره ظریف رو میبینم و اون رو با تیم قبلی مقایسه میکنم از روش مذاکره تیم قبلی خندم میگیره. آخه تو این مملکت آدم قحطی بود؟؟!!

تازه از همه باحال تر کارهای متکی بود!! یعنی یه جواب سلام هم بلد نبود بده.هی کارش شده بود از این کشور فقیر آفریقایی بره اون کشور فقیر آفریقایی!! یعنی تنها کاری که احمدی نژاد تو زمان خودش انجام داد و به من چسبید اخراجش از وزارت خارجه بود وقتی رفته بود سنگال. چنان به این وزارت خانه چسبیده بود انگار ارث باباشه!!!

  • Upvote 4
  • Downvote 27

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سفیر فرانسه در امریکا: مذاکرات هسته ای در دوره احمدی نژاد در ساعت اول به کوروش کبیر و در ساعت دوم به مصدق اختصاص داشت

 

 

ژرار آرو سفیر فرانسه در امریکا مدعی شد که در زمان احمدی نژاد عملا مذاکره ای بین ایران و پنج بعلاوه یک صورت نمی گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، آرو اظهار داشت: مذاکرات هسته ای بین سه کشور اروپایی و ایرانی ها در پاییز سال 2003 منجر به تلعیق برنامه غنی سازی شد. برخی می گویند ما فرصتی مناسب را در آن زمان از دست دادیم. من نمی دانم، مورخان باید در این زمینه صحبت کنند.

وی افزود: زمانیکه احمدی نژاد رئیس جمهور شد، مذاکرات متوقف شد و من می توانم بگویم که بین سال های 2005 تا 2012 هیچ مذاکره ای صورت نگرفت.

سفیر فرانسه در آمریکا اضافه کرد: من به عنوان مذاکره کننده هسته ای فرانسه بین سال های 2006 تا 2009، چندین بار با ایرانی ها دیدار کردم.

وی مدعی شد: در آن سال ها ایرانی ها هرگز وارد مذاکره نشدند.

آرو گفت: مذاکرات با ایران اینگونه بود، ساعت نخست به کوروش کبیر اختصاص داشت، ساعت دوم به مصدق، و ساعت سوم به حقوق مردم ایران. این یک واقعیت است.

سفیر فرانسه در آمریکا افزود: در سال 2006، امریکایی ها، روس ها و چینی ها به محلق شدند و سپس نخستین قطعنامه علیه ایران با درخواست توقف غنی سازی صادر شد، اما ایرانی ها به آن تن ندادند. این خیلی مهم بود که روس ها و چینی ها با ما بودند.

http://www.entekhab.ir/fa/news/207601

  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.