DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

ترفند امریکایی ها در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای چیست؟
طرح مد نظر امریکایی ها برای اعمال محدودیت گسترده در تحقیق و توسعه صنعت هسته ای/ ۱۵ سال توقف تحقیق و توسعه در ۶ دوره زمانی؛ تا ۱۰ سال فقط نسل اول، بعد از ۱۵ سال تولید نسل های در آنزمان از رده خارج ۴، ۵، ۶ و ۸
محدود شدن تحقیق و توسعه (R&D) به انجام تحقیق ناقص روی تنها ۴ مدل دستگاه سانتریفیوژ (۴، ۵، ۶ و ۸). تحقیقات زمانی کامل انجام می گیرد که بتوان روی یک زنجیره ۱۶۴ دستگاهی تحقیق نمود. در متن توافق شده آمده است که تحقیقات به ۶ دوره (۳ سال اول، ۳ سال دوم، ۶.۵ سال سوم، ۲ سال چهارم، ۲ سال پنجم، یک سال ششم) تقسیم شده است.

گروه بین الملل- رجانیوز: تلاش امریکا برای اعمال محدودیت بر فعالیت های هسته ای در دو سال مذاکره فشرده با ایران فراز و نشیب های فراوانی داشته است، اما آنچه روشن است، تاکید و تصریح رهبری معظم انقلاب بر باز ماندن مسیر تحقیق و توسعه در حوزه دانش و فناوری هسته ای است که به صورت مشخص در آخرین دیدار کارگزاران نظام، چند روز پیش از آغاز دور نهایی مذاکرات به عنوان یکی از خطوط قرمز اصلی نظام مطرح شد.

 

به گزارش رجانیوز، این نقطه مهم یکی از چالشی ترین نقاط مورد بحث در مذاکرات دور نهایی بوده است، به نحوی که امریکا در آخرین نسخه پیشنهادی خود، تلاش دارد تا محدودیتی طولانی را در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای بر ایران وارد کند.

 

یک منبع آگاه بر روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ با اشاره به پیشنهاد عجیب و غیرقابل پذیرش امریکا برای محدودیت گسترده تحقیق و توسعه صنعت هسته ای ایران، خبر داده است.

 

بر اساس این پیشنهاد که مبنای آن چهارچوب توافق شده در لوزان است، تلاش شده تا محدودیتی ۱۵ ساله بر روند تحقیق و توسعه صنعت هسته ای کشور اعمال شود.

 

آنچه طرف امریکایی به ایران پیشنهاد داده است شامل ۶ دوره تحقیقاتی است که با شروع هر دوره محدودیت ها کاهش می یابد ولیکن تا پایان دوره چرخه تحقیق و توسعه هسته ای کامل نخواهد شد.

محدودیت توسعه غنی سازی که طرف امریکایی پیشنهاد داده است به شرح ذیل می باشد.

۱- ایران تا ۱۰ سال صرفا از دستگاه سانتریفیوژ نسل قدیمی IR-۱ استفاده خواهد کرد.

۲- محدود شدن تحقیق و توسعه (R&D) به انجام تحقیق ناقص روی تنها ۴ مدل دستگاه سانتریفیوژ (۴، ۵، ۶ و ۸). تحقیقات زمانی کامل انجام می گیرد که بتوان روی یک زنجیره ۱۶۴ دستگاهی تحقیق نمود. در متن توافق شده آمده است که تحقیقات به ۶ دوره (۳ سال اول، ۳ سال دوم، ۶.۵ سال سوم، ۲ سال چهارم، ۲ سال پنجم، یک سال ششم) تقسیم شده است.

* دوره اول ۳ ساله: ایران صرفا مجاز خواهد بود که روی کمتر از ۳ دستگاه تحقیق انجام دهد.
* دوره دوم ۳ ساله: ایران صرفا مجاز خواهد بود که روی کمتر از ۱۰ دستگاه تحقیق انجام دهد.
* دوره سوم ۳/۵ ساله: ایران صرفا مجاز خواهد بود که روی کمتر از ۳۰ دستگاه تحقیق انجام دهد.
* دوره چهارم ۲ ساله: ایران سال های ۱۱ و ۱۲ بعد از توافق، صرفا فقط روی ۵۰ دستگاه حق تحقیق خواهد داشت.
* دوره پنجم ۲ ساله: ایران تنها در سال ۱۳ و ۱۴ خواهیم توانست روی یک زنجیره ۱۶۴ عددی تحقیق انجام دهد.
* دوره ششم یکساله: ایران صرفا در سال ۱۵ اجازه خواهد داشت شروع به ساخت این دستگاه ها بکند.

این در حالی است که پس از اعلام صریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم پذیرش محدودیت ۱۰ ساله و بعد از آن ۱۵ ساله، در متن جدید تلاش شده است تا با بزک ظاهر متن و اعلام محدودیت ۸ ساله در عمل زمینه برای اعمال محدودیت ۱۳ ساله طبق زمانبدی فوق اعمال شود.

 

بر این اساس، تحقیق و توسعه (R&D) صنعت هسته ای، حدود ۱۵ سال کند و متوقف خواهد بود. این در حالیست که در فرآیند تحقیق و توسعه یک ماشین سانتریفیوژ، با تولید یک نمونه از آن ماشین محقق نخواهد شد، چنانکه وقتی یک ماشین جدید سانتریفیوژ تولید و یک نمونه آن گاز دهی می‌شود، هنوز فرآیند تحقیقاتی آن کامل نشده است، مثل خودروسازی که وقتی یک نمونه آزمایشگاهی خودرو از یک مدل جدید تولید و آن را تست می‌کنیم به معنی این نیست که کار تحقیقات آن خودرو کامل شده است، و می توان تولید صنعتی آن را در تیراژ میلیونی شروع کرد، بلکه باید ده ها نمونه از این خودرو تولید و در شرایط مختلف تست شده و بکارگیری شود تا فرآیند تحقیقات کامل شده و تولید صنعتی خودرو ممکن شود.

 

به طور مشابه، برای ماشین سانتریفیوژ نیز باید اول یک نمونه ماشین جدید، سپس سری های ده و۲۰ تایی ماشین تولید و تست شود، سپس نوبت تست یک زنجیره کامل فرا می رسد و حتی بعضا باید چندین زنجیره را نصب و با هم تست کرد تا ماشین به ثبات و پایداری لازم برسد و فرآیند تحقیق و توسعه یک ماشین سانتریفیوژ خاص کامل شده و آماده تولید صنعتی شود. حتی بعضا تست سه الی پنج زنجیره از ماشین جدید لازم است تا آن ماشین به حالت پایداری و ثبات برسد.

فقط در این صورت است که می‌توانیم بگوییم تحقیق و توسعه یک نوع ماشین جدید کامل شده و این ماشین می‌تواند وارد فرآیند تولید صنعتی شود.

 

 

مهم اینه که مثل ادامه داشتن غنی سازی (اصلا نه  در حد مینیاتوری ) / برداشته شدن تحریم ها (اصلا نه  در حد تعلیق و بخشی و قسمتی و با تایید آژانس ) / باز ماندن فردو (اصلا نه در حد موزه اشیاء باستانی ) / کار کردن اراک (اصلا نه در حد راکتور فقط موتور روشن! ) / تحقیقو توسعه هم یک اسمی در توافقنامه ازش بیاد. حالا با چه کیفیتی و یک ماشین و دو ماشین مهم نیست. همین که اسمش بیاد یعنی حقمون! را پذیرفتند و ما پیروزیم!! و به قول رئیس جمهور در دیدار با هنرمندان در شب پیش تنها و تنها با زبان گفتگو و منطق و نه البته خدای نکرده تعطیلی بخش اعظم صنعت هسته ای و نابود سازی ذاخیر و فروش مواد و تخریب قلب راکتور و پذیرفتن بازرسی ها و پروتکل الحاقی دولت به این موفقیت دست پیدا کرده و این خودش یک دستاورد بزرگه!

 

هنوز متنی منتشر نشده ، بازهم دوستان لطف کردند و خودشون فرض کردند و بر مبنای فرضشون که مسلم هم فرض کردند ، شروع به محکوم کردن فرمودند ؟

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بزارید ولی رک و پوست کنده یک سوالی ازتون بپرسم ! دوستانی که اینجا هر روز دم از هسته ای می زنند واقعا چقدر با ریز جزئیات این علم آشنایی دارند؟

 

ببخشید ولی تنها مزیت انرژی هسته ای در یک جاست ! اون هم دریا ! ناوها و زیردریایی ها !

 

برای هر کاربردی که فکر کنید امروزه کلی آلترناتیو عالی وجود داره ولی امان از روزی که یک موضوع حیثیتی بشه ... .

 

بحث انرژی پایدار اگه بخواد مطرح باشه هیچ انرژی پایدار تر از پیل سوختی، باد، خورشید و ... نیست ... . فقط یک مشکل پسماند هسته ای خودش یه مسئله بسیار خطرناک و مهم هست ....

 

در مباحث درمانی می توان از پلاسماها و پرتو درمانی ها استفاده کرد ... مخصوصا پلاسما که بسیار برتری داره به رادیو دارو ها ...

 

و ...

 

الانم هیچ چیز مشخص نیست که توافق چه بوده است ! پس بیخود جو دهی صرف نکنید لطفا !

 

انرژی هسته ای یک مبحث تخصصی در علم فیزیک و ماورای چند سری محاسبه ژورنالیستیه ... . بهتره هر کسی از راه رسید واسه ما محاسبه راه نندازه ... (سایت های مختلف خبری رو میگم...)

  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سخنان صالحی در ساعات پایانی مذاکرات

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تقریباً در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفاً در حال مرور نوشته‌ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم. مطمئن باشید نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شود.»

به گزارش ایسنا، سایت امید هسته‌ای در گفت‌وگویی با رئیس سازمان انرژی اتمی در ساعات سرنوشت‌ساز مذاکرت هسته‌ای در وین، نوشت: «مبنای مذاکرات وین تفاهم شکل گرفته در لوزان بود. آنچه درخصوص نطنز، اراک، تحقیق و توسعه و مسائل اساسی دیگر در لوزان تصمیم گرفته شد دستاوردهای خوبی بود.» این جمله را علی‌اکبر صالحی در حالی در محل اقامت خود در هتل کوبورگ به زبان آورد که بیرون از هتل همه در انتظار «متن توافق» هستند.

وی افزود: «وقتی وارد مذاکره می‌شویم طبیعی است که یکی از مبانی مذاکره، داد و ستد است. ایران نیز یک سری محدودیت‌هایی را پذیرفت اما تلاش هیأت ایرانی این بود که محدودیت‌های شکل گرفته نه تنها هیچ تأثیری بر نشاط هسته‌ای کشورمان نداشته باشد و حرکت صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان را کُند نکند بلکه در بخشی از زمینه‌های واقعی هسته‌ای شتاب بیشتری خواهیم داشت.»

صالحی با بیان اینکه "جنبه‌های کاربردی صنعت هسته‌ای در بخش های مختلف صنعتی،سلامت، کشاورزی و تولید برق و آب شیرین و نیز جنبه‌های تجاری و اقتصادی آن افزایش می‌یابد"، اضافه کرد: «در امور نیروگاهی و ساخت سوخت، وارد جنبه‌های تجاری و اقتصادی می شویم، به گونه‌ای که هزینه فایده آن را در نظر می‌گیریم.»

وی با اشاره به حرکت شتابان ایران در فن‌آوری هسته‌ای و تجارب زیادی که در این زمینه به دست آمده است، افزود: «به ناچار ما در طول این سال‌ها همه فن‌آوری را خودمان به دست آورده‌ایم و از همکاری دیگران بهره نبردیم و البته در مراحل اولیه بحث‌های هزینه و فایده یعنی مساله تجاری‌سازی مدنظر نبوده است، اما امروز با عبور از آستانه های فن‌آوری هسته‌ای در وضعیتی قرار داریم که تا حد مطلوبی به این صنعت اشراف داریم لذا تجاری‌سازی در این صنعت نیز اهمیت بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان اینکه "هنوز راه طولانی برای به بلوغ رساندن این صنعت داریم"، گفت: «زمینه‌های این تفاهم نامه چه در مذاکرات لوزان و چه در مذاکرات وین برای پیشبرد و توسعه جنبه‌های مختلف صنعتی و تجاری آن آماده شده است.»

صالحی با بیان اینکه بحث‌های فنی تمام شده است، تاکید کرد: «زمینه‌های انتقال تجارب دیگران بخصوص در ابعاد تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای در بُعد نیروگاهی و ساخت سوخت در مذاکرات لحاظ شده است و بنا داریم که تولیدات استراتژیک خود را همچون «اورانیوم غنی شده» و «آب سنگین» را بفروشیم، یعنی عملا وارد مجموعه کشورهایی می‌شویم که در نظام بین‌الملل می‌توانند از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای خود در جهت تجاری‌سازی استفاده کنند.»

وی درخصوص چگونگی بازطراحی اراک، گفت: «پارامترهای اصلی رآکتور اراک را به گونه‌ای مشخص کردیم که نظر طرفین در آن لحاظ شده است. با اینکه در بازطراحی، تولید پلوتونیوم کاهش یافته است اما این رآکتور به یک رآکتور چندوجهی با قابلیت بالا تبدیل می شود که پیش از این در طراحی سابق نبوده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تصریح کرد: «دستاورد بزرگ دیگری که در این مذاکرات به دست آمد این است که برای بازطراحی، یک گروه کاری تشکیل می‌شود که صاحب اصلی و مدیر پروژه جمهوری اسلامی ایران است ولی این کمیته کاری بین‌المللی نیز تشکیل خواهد شد که مدیریت اصلی آن با چین است ولی کشورهای 1+5 از جمله ایالات متحده آمریکا می‌تواند در آن مشارکت کند و حتی کشورهایی غیر از اعضای 1+5 نیز می‌توانند در صورت تایید ایران، درون این کمیته فنی وارد شوند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی کار ایران با این کمیته گفت: «جمهوری اسلامی ایران با این کمیته قرارداد الزام‌آور برای بازطراحی منعقد می‌کند. به دلیل اینکه پس از ژنو 3 فعالیت‌های ما در نیروگاه اراک کمتر شد، برای جبران این عقب‌ماندگی همکاری با کشورهای دارای فن‌آوری هسته‌ای را سرعت می‌بخشیم.»

رئیس فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان دستاور مهم دیگر مذاکرات هسته‌ای در وین را موضوع آزمایشات پسا تشعشعات (PIE) دانست و افزود: «آزمایشات پسا تشعشعات اقدام بسیار مهمی است.»

صالحی درباره این آزمایشات توضیح داد: «زمانی که سوخت رآکتور را می‌سازیم به دلیل حساسیت ویژه، اگر برخی مسائل پیش‌بینی نشود ممکن است سوخت نشتی بدهد و باعث حوادث ناگواری شود، لذا سوخت باید با حساسیت‌های زیادی تولید شود و امکان انواع آزمایشات وجود داشته باشد که آزمایشات پسا تشعشعات یکی از این آزمایش‌های مهم است.»

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «هنگامی که امکان ساخت سوخت از طریق کمیته فنی برای ما فراهم بشود در تولید سوخت رآکتور اراک بسیار جلو می‌افتیم و با اطمینان خاطر سوختی را تولید می‌کنیم که همه جنبه‌های ایمنی‌اش رعایت شود.»

رئیس فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به اینکه "خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده در وین به صورت فشرده مذاکرات را به گونه‌ای به سرانجام رساند که همه مسائل فنی پایان یافته است"، گفت: «تقریبا در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفا در حال مرور نوشته‌ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم.»

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ملت ایران پیام داد که «مطمئن باشید نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شود.» 


 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نقل به مضمون از حضرت آقا : بعضی ها مثل دوران قاجاریه که میگفتند نفت بو میده و در شان ما نیست در مورد انرژی هسته ای اظهار فیض نکنند لطفا.......... .

ویرایش شده در توسط 110110313

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نقل به مضمون از حضرت آقا : بعضی ها مثل دوران قاجاریه که میگفتند نفت بو میده و در شان ما نیست در مورد انرژی هسته ای اظهار فیض نکنند لطفا.......... .

 

مشکل الان نفت بو می دهد یا انرژی هسته ای به چه درد می خورد نیست 

مشکل فعلی از این ور بوم یا از آن ور بوم افتادن است 

هر چیزی حد تعادلی دارد ولی متاسفانه از نفع ملی به نفع شخصی تنزل کرده است

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نقل به مضمون از حضرت آقا : بعضی ها مثل دوران قاجاریه که میگفتند نفت بو میده و در شان ما نیست در مورد انرژی هسته ای اظهار فیض نکنند لطفا.......... .

سلام

میشه خواهش کنم به جای نقل به مضمئن دقیق نقل کنید !؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گویا متن در مرحله بازبینی نهایی کلمات و جملات هست (spell checking) و همچنان فرانسه مشکل ساز، منبع تریتا پارسی

 

CJvH2kXWEAAfU3R.jpg

 

این هم تقدیم به اولاند

 

CIQOxRIWcAA9get.jpg

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه چیزی قبلا داشتیم به نام مدافعان حریم ولایت

تازگی ها یه چیزی پیدا شده به اسم مدافعان حریم حزب کارگزاران

خداوند انشاالله توفیق دهد
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تو فیلم بین ستاره ای بخشی هست در رابطه با بحث تفکر عموم مردم و تصور صلاحشون و تفکر حاکمان و تدبیر! صلاحشون. یک اشاره کنایه ای ظریف! به کاربرد چیزهایی که به نظر هزینه بر هستند و به دردنخور ولی در نهایت در خدمت همون تفکر هزینه-فایده عموم مردم هستند.

 

قطعا انرژی هسته ای فقط " انرژی هسته ای " نیست!! اصولا تحقیقاتی که در ساخت پایه ای ترین مباحث این بخش از تکنولوژی-صنعت عظیم تا کلان ترین بخش هاش صورت میگیره ممکنه در جاهایی کاربرد داشته باشه که هیچ ربطی هم به انرژی هسته ای نداره. از آلیازهای مورد نیاز سانتریفیوژها تا تکنیک های مهندسی و ابزار دقیق و نرم افزارهای مورد نیاز و ده ها و صد ها مورد دیگه. پیشرفت های علمی قطعا منفک از یکدیگر نیستند و اتفاقا طوری در هم تنیدند که لنگی و گنگی و نقصان در یکی از بخش ها شاید در بخش های دیگه با هزینه بیشتر و مسیر سخت تر هم قابل جبران نباشه چون مسیری مورد نیاز هست که درش کشف ها و آزمون و خطاهایی رخ بده تا به هدف برسه. مثلش مثلا سانتریفیوژهایی هست که چندی پیش سازمان انرژی اتمی در اختیار یکی از مراکز ساخت واکسن گذاشت تا با نمونه های بسیار قدیمی تر و بعضا ناکارا برای تولید واکسن های خاص جایگزین بشه. این حالا نمونه عینی ترش هست ولی در موارد خرد یقینا پیشرفت در " علم " هسته ای و نه صرفا " انرژی " هسته ای مسیر پیشرفت در دیگر بخش ها را هم هموار خواهد کرد.

 

فرض برخی منتقدین این تاپیک هم بر این اصل استوار هست که فشار غرب برای عدم پیشرفت ایران در یکی از بخش های علمی مهم و انحصاری در جهان هست نه برای بهانه ی " عوام فریب " بمب! که اگر این هم جزئی از اهداف باشه قطعا یکی از ده ها مورد هست تنها. به این هدف خودش هم نخواهد رسید و توافق نخواهد کرد مگر با بستن مسیر پیشرفت با بهانه های نقد و نسیه! توافق های نقد و نسیه. قول ها و تعهدات نقد و نسیه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه چیزی قبلا داشتیم به نام مدافعان حریم ولایت

تازگی ها یه چیزی پیدا شده به اسم مدافعان حریم حزب کارگزاران

خداوند انشاالله توفیق دهد

 

حریم کارگزاران که سهله، م. ه. هم واسه خودش کلی مدافع حریم داره، رسما میگن نوش جونش.

 

فقط م. ا. اخه بقیه گرفته و نگرفته پادشاهن.

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زمانی که مردم یک کشور به خودفریبی روی بیارند ... همین می شه که می بینیم

  • Upvote 1
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فؤاد ایزدی در گفت‌وگو با فارس:
قطعنامه شورای امنیت درصورت توافق فقط برای ایران لازم‌الاجراست/ آمریکا با داشتن حق وتو می‌تواند از آن تخطی کند
عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: درصورت توافق هسته‌ای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل فقط برای ایران لازم‌الاجراست و آمریکا به دلیل داشتن حق وتو می‌تواند از آن تخطی کند.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس، با اشاره به برخی از اظهارات مذاکره‌کنندگان کشورمان مبنی بر اینکه قرار نیست پای متن نهایی را کسی امضا کند بلکه شورای امنیت در تایید این متن قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد، گفت: آمریکا شهروند درجه یک سازمان ملل است و به علت داشتن حق وتو می‌تواند از قطعنامه تخطی کند اما ایران به عنوان شهروند درجه دو، درصورت تخطی ممکن است با گزینه‌های نظامی هم روبرو شود.

ایزدی با اشاره به اینکه در طول عمر هفتاد ساله سازمان ملل، هیچ قطعنامه‌ای علیه آمریکا صادر نشده است، تصریح کرد: در طول سال‌های متمادی بارها شاهد تخطی آمریکا از قطعنامه‌های سازمان ملل بوده‌ایم ولی تاکنون هیچ عکس‌العملی از سوی این سازمان در هیچ کدام از موارد دیده نشده است و البته دولت آمریکا نیز موظف است به کنگره توجه داشته باشد نه سازمان ملل.

وی در زمینه عدم ارائه جزئیات توسط تیم مذاکره کننده ایرانی اظهار داشت: ظاهرا قبل از اینکه توافقی صورت بگیرد جزئیات در اختیار مردم‌ و مجلس قرار نمی‌گیرد و اگر توافقی صورت بگیرد شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد که ایران موظف به عمل به آن قطعنامه است و مجلس نیز باید آن را بپذیرد.

وی ادامه داد: درصورت صدور قطعنامه، مجلس و ایران موظف به پذیرفتن آن هستند چون در غیر این‌صورت تخطی از سوی ایران به حساب می‌آید. در واقع ایران را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهند و مجلس ما یک مجلس تشریفاتی خواهد بود و مصوبه آن جنبه تشریفاتی خواهد داشت.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر توافق نشود چه خواهد شد ؟

سلام

اگر توافق نشود اتفاقی نخواهد افتاد . یک روزی خواهد بود مثل امروز و یک سال پیش. 

سوال اصلی را اینطوری طرح بکنیم بهتر است : اگر توافق بشود چه خواهد شد ؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.