DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

موشکهای سپاه با ناموس ملت ایران برابری میکنن...مگه ظریف یا هر کس دیگه ای میتونه سر ناموس مردم مذاکره کنه؟

 

ناموس پرست می خواد در چنین مواقعی که به فکر حفظ ناموس باشه ... حالا تاریخ ثابت خواهد کرد که آقایون هستند یا نیستند ... البته اگه تاریخ ثابت کنه که ناموس پرست نبودند ، به حال ملت ایران فرقی نداره چون اونموقع از دستش داده ...

 

دیگه به جای سفت شدن رگ گردن در مورد صیغه در شاندیز ، باید غصه ی چیزهای دیگه ای رو بخوریم ...

ویرایش شده در توسط Juicer

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان یکم شرم و حیا هم خوب چیزیه ! اگه دقت کنید سیاست نظام در شرایط فعلی حمایت همه از تیم مذاکره کننده است !

 

همین ظریف این چند روزه چقدر بحث و جدل با کری داشته سر موضوعات مختلف که بقیه بهشون گفتند یکم آروم تر !

 

تمام این اخبار هم زاییده ذهن ژورنالیست هاست  ! وقتی که هیچ کس از مباحث مورد مذاکره چیزی بیرون نمیده به صورت دقیق اینطور میشه که هر کسی هر چیز ی دوست داره میگه و اختلاف نظر های 180 درجه ای پیش میاد...

 

در جایی گفته شد که بین اجرا و خود توافق یه فاصله حدود دو ماهه خواهد بود برای تصویب و بررسی توافق توسط کنگره و پارلمان های کشور ها .... این یعنی خود تیم های مذاکره کننده هم می دونند که در صورت توافق بد هم پارلمان های کشورشون با این موضوعات موافقت نخواهند کرد !

 

بعد از اون هم آمریکایی ها بگند 300 کیلومتر !حالا کی قبول کرده ؟ شما دقت کنید که الان بحث اساسی دارند می کنند سر تحریم های تسلیحاتی ! یعنی تیم مذاکره کننده ما داره تمام تلاشش رو می کنه که هرچی تحریم هست برداره تا همون نظامی ما هم تقویت بشه ... .

 

حال کمی جوگیری رو بزاریم کنارو هیاهو رو که مطمئنا الان خواست نظام همدلی و یکپارچگیه !

 

امسال رو رهبری چه نام گذاری کردند؟

 

آقا ما فناوری هسته ای و موشکی رو در اختیار داریم ! کسی نمی تونه این فناوری رو ازمون بگیره ... فوقش هسته ای رو تعطیل کنیم بعد اونا دبه کنند به قول آقای لاریجانی با سرعت بسیار بیشتر شروع به حرکت دوباره خواهیم کرد... .

 

همین مذاکرات حتی اگه به نتیجه نرسه دیگه نمیشه اون اجماع جهانی رو به این سادگی علیه ایران تشکیل داد ... به کلی دلیل ....

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فرمایش شما متین ولی آیا واقعا باور دارید که در مواردی غیر از هسته ای مذاکره نکردند و نمیکنند، در ضمن قضیه موشکهای بالستیک رو خیلی راحت میشه به هسته ای مربوط کرد، راحتتر از خیلی از بازرسیهایی که درخواستش رو دادن و تیم ما هم حرفی نداشت.


اگر بخواییم با نگاه به عملکرد گذشته حضرات عملکرد فعلی رو پیشبینی کنیم (با توجه به مخفی کردن جزئیات مذاکرات از مردم علی رغم خواسته رهبری) مورد خط قرمز بازرسی از اماکن نظامی رو میبینیم که هر بار یه جوری توجیهش کردن! الان هم احتمال بررسی این مورد جدید بعید به نظر نمیرسه اما باید توجه داشت که ذخایر بالستیک جزو بازدارنده ترین تسلیحات ماست! از طرفی تجربیه عراق و لیبی و سوریه (از دست دادن تسلیحات شیمیایی و از بین رفتن بازدارندگیش در برابر رژیم اسرائیل) جلوی چشم ماست! اگر بر این مبنا توافقی شکل بگیره یقینا رد خواهد شد بنابراین فکر نمیکنم تیم مذاکره کننده این مورد رو بپذیره!
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آخرين جزئيات مذاكرات؛ نتیجه در گرو جلسات امروز و امشب

به گزارش «تابناک»، فضای مذاکراتی میان ایران و کشورهای 1+5 هم اکنون وارد فاز بسیار مهمی شده است. جلسه امشب سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا بسیار مهم ارزیابی می‌شود. از آنجا که بسیاری از اختلافات میان طرفین در جلسه امشب که قرار است از صبح فردا ادامه آن انجام شود، مورد ارزیابی و تصمیم گیری قرار گیرد، امشب شب سرنوشت سازی برای مذاکرات است. برخی از مهم ترین اختلافات دو طرف که نیاز به تصمیم گیری میان سطوح عالی دارند در این جلسه تعیین تکلیف خواهد شد. می‌توان گفت در صورتی که در جلسه امشب و فردا صبح نتایج مورد انتظار حاصل شود، فردا شب یا صبح دوشنبه با حضور تمام وزرا توافق اعلام حصول می‌شود.

با این حال به گفته مقامات ارشد دو طرف هیچ گزینه ای برای تمدید طولانی مدت و یا حتی چند روزه مذاکرات روی میز نیست. تمام هیات ها تلاش خود را برای دستیابی به توافق تا حداکثر 36 ساعت آینده متمرکز کرده اند. نکته ای که به قطعیت می توان در خصوص آن سخن گفت این است که مباحث کارشناسی فنی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی کاملا بسته شده‌اند و اکنون تمام تصمیم‌گیری‌ها به سطوح بالای سیاسی میان وزرای خارجه موکول شده‌اند. مباحث اساسی مذاکراتی هم تقریبا در جلسه‌های معاونین بسته شده و نتایج به وزرا تحویل داده شده است.

موضوع مهم دیگر این است که بار اعظمی از حل مسائل مذاکراتی اکنون میان ایران و ایالات متحده در جریان است و این دو باید تکلیف بسیاری از مسائل را حل کنند. جلسه‌ای که امشب برگزار می‌شود و همچنین جلساتی که از فردا صبح برگزار خواهد شد تکلیف مسائل باقی‌مانده را هم بین ایران و آمریکا و هم سایر طرف‌های درگیر مشخص خواهد کرد.

با این حال در صورتی که نتایج مورد انتظار در این جلسات محقق شود، باز نیازمند این است که مورد ارزیابی نهایی در پایتخت‌ها قرار گرفته و در صورت کسب نظر مثبت، در اجلاسیه نهایی با حضور همه وزرای خارجه ایران و 1+5 جمع بندی نهایی صورت گیرد. 

آنگونه که منابع نزدیک به هیات ها می‌گویند، در صورت دستیابی به این جمع بندی و نتیجه تا فردا عصر، اعلام توافق با حضور وزرا تا فردا شب و یا دوشنبه صبح صورت خواهد گرفت. البته نباید این بازه های زمانی را قطعی در نظر گرفت، چرا که روند متفاوت هر کدام از این جلسات ممکن است هم در نتیجه و هم در تاریخ ها تغییر به وجود آورد.


 


کری: پس از توافق، می‌توان در مورد منطقه با ایران گفت‌وگو کرد

 

به گزارش مشرق، جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که روز شنبه در پایگاه «بوستون گلوب» منتشر شد، ابراز امیدواری کرده است که توافق هسته‌ای با ایران بتواند به بهبود اوضاع در خاورمیانه منجر شود.

در ابتدای گزارش-مصاحبه بوستون گلوب که تحت عنوان «کری توافق با ایران را عامل تحول در خاورمیانه می‌داند» منتشر شده و نشان‌دهنده اهمیت توافق با ایران برای واشنگتن است، به نقل از وزیر خارجه آمریکا آمده است: «تصور می‌کنم، این فرصت وجود دارد که همه برای رسیدن به رویکردی که امیدوارم معقولانه باشد، به تکاپو بیفتند.»

وی افزود: «چه کسی می‌داند توافق با ایران، اگر به دست بیاید، دروازه این مسیر را باز می‌کند یا نه؟»

بوستون گلوب با بیان اینکه کری در 15 روزی که از مذاکرات متوالی‌اش در وین می‌گذرد 51 ملاقات مجموعا 46 ساعته با طرف ایرانی داشته، این مسئله را نشان خوش‌بینی وی به چشم‌انداز توافق احتمالی با ایران به خصوص در موضوعات منطقه‌ای دانسته است.

بنا بر این گزارش، تاریخ‌نویسان وزارت خارجه آمریکا می‌گویند مذاکرات متوالی کری خارج از کشور بر روی یک موضوع، از سال 1974 که هنری کیسینجر 28 روز را صرف مذاکرات صلح خاورمیانه کرد، تاکنون در میان وزرای خارجه آمریکا بی‌سابقه بوده است.

در این گزارش با بیان اینکه چشم‌‌انداز منطقه‌ای توافق، کری را هیجان‌زده می‌کند، آمده است که وی امیدوار است توافق با ایران، راه را برای همکاری منطقه‌ای بیشتر باز کند.

کری در این مورد به گلوب گفته است: «به هیچ وجه نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم. نمی‌گویم که این شرط قطعا برنده است، اما فکر می‌کنم که گفت‌وگویی در راه است.»

وی افزود: «به همین خاطر هم هست که اینطور روی به سرانجام رساندن این کار، متمرکز شده‌ام.»

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند سوال از دوستان گرامی:

 

-چرا اینقدر خبرهای دوستان ضد و نقیضه؟ یک فرمایش هست توافق قریب الوقوعه فرمایش دیگر مبنی بر بازگشت احتمالی دیپلماتها؟ گاها بین اخبار منابع بسته به موضعشون ۱۸۰ درجه اختلاف هست.

 

-یک سوال هم از دوستان حامی سرسخت توافق، اگر این قضیه برد موشکها صحت داشته باشه، شما به عنوان یک هموطن چه نظری دارید، آیا همچنان از مذاکره با این شرایط حمایت میکنید؟ تنها یک کنجکاوی هستش، قصد و غرضی ندارم.

 

نظر حقیر، البته من اخبار مذاکرات رو دنبال نمیکنم و تنها ارسال دوستان رو مرور میکنم ولی بر میاد که اوباما پیش نویس توافقی رو که قرار بود ۵ شنبه نهایی بشه به افراد ذی نفوذ کنگره ابلاغ کرده و اونها هم گفتن هیچ رقم قبول نمیکنن، اوباما هم علی رغم امکان  قانونی برای مقابله با نظر کنگره شاید به این نتیجه رسیده که به لحاظ سیاسی براش به صرفه نیست و زیرش زده.

 

تا نظر دوستان چی باشه.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب گریپن

بنظرم هنوز خود مقامات درگیر در مذاکرات هم دقیقا نمیدانند ایا توافق صورت میگیرد یا خیر

هربار یکی از مشکلات حل میشود یا یک طرف انعطافی نشان میدهد خبر درمورد توافق درز میکند در حالیکه اینگونه نیست (مثلا در مورد تحقیق و توسعه ساعت ها تا همین دیروز اقای صالحی درگیر بودند)

شخصا موافق مذاکره و تعامل و ایجاد توافق هستم ولی درمورد برد موشک ها رهبری عزیز وضعیت رو کاملا مشخص کردند این بحث برد موشک از اونجا ناشی شد که این اقا محمد جواد عزیز به علتی کاملا خاص مانوری بروی قضیه تحریم تسلیحاتی زدند که طرف مقابل اول یک مدتی گیج بود بعدش به این نتیجه رسید که میتونه پاتک بزنه و درخواست داشته باشد که ظاهرا یکی از این درخواست ها محدود کردن برد موشک هاست کلا شدنی نیست این امر حداقل در نظرم اصلا پذیرفتنی هم نیست چون هدف از بیان این قضیه کاملا مشخص هستش (البته ظاهرا درخواست دیگری هم بوده که میتوانید موشک تجاری برد بلند داشته باشید اینهم پذیرفته شده نیست )

بیشتر فکر میکنم چون مذاکرات خیلی جدی هستش طرفین فکر میکنند میتونند در دقایق اخر با مانورهای خاص امتیاز بیشتری بگیرند اما این رو در نظر نمیگیرند که ممکن طرف مقابلشون چنان صدمه ایی ازاین مانور ببینه که میز مذاکره رو ترک کنه

در نهایت فکر میکنم اگر مسئله توافق به برد موشک وابسته بشه بهتر توافق نکنیم چون هدف آشکاره

ولی حالا یک سئوال داشتم از خدمتتان

بنظرتان لغو تحریم تسلیحاتی به کاهش برد موشک ها میارزه ؟



 

یعنی شما فکر کردی آمریکا میاد عربستان و قطر و امارات و کویت رو با ذخایر ارزی بیش از 1100 میلیارد دلار رو ول می کنه و ایران رو با ذخیره ی ارزی 60 میلیارد دلاری می چسبه !؟

 

جناب juicer

مسئله فقط پول نیست پرستیز و توانایی هم هستش

زمان شاه کشورهای عربی کم ثروت نداشتند که آمریکا بازهم طرف ایران را میگرفت و ژاندارم منطقه بود

هر وقت امریک اف 22 به عربستان داد البته نه 50 سال بعد

اون موقع میشه مقایسه کرد

 

----------------------------------------------------

یک نکته هم خواستم عرض کنم

وقتی مسئول سیاست خارجی اروپا خانم موگرینی میگند مسئله امنیت جهانی هستش

بنظرم بحث هسته ایی فقط مد نظرشون نبوده و نیست

البته این نظرات شخصیه و منبع خاصی براشون متصور نیست

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم .... ما دوره ی تبعیدمون تموم شد ..... من رو بدلیل توهین به سایت اخراج کردند که خوب باید بگم که منظور بنده از اون گفنه ها اون سایتی بود که خبر رو زده بود نه میلیتاری !!!!!! ولی خوب دوستان بصورت واکنش سریع ما را تیر کردن بیرون ... از تمام دوستانی که ناراحت شدند یا براشون سوء تفاهم شد عذر خواهی میکنم ... یا علی .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب ahmad1361، در رابطه با مساله ای که مطرح نمودید بنظر حقیر کم کردن برد موشکها به رفع تحریم تسلیحاتی اصلا نمیارزه.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب ahmad1361، در رابطه با مساله ای که مطرح نمودید بنظر حقیر کم کردن برد موشکها به رفع تحریم تسلیحاتی اصلا نمیارزه.

 

مضاف بر اینکه مثل بیشتر داشته های دو طرف و مذاکرات بر سر اون بر فرض قبول پیشنهاد، باز طرفی که به طور روشن توافقاتی خواهد داشت ایران خواهد بود که ضمن دسترسی کامل باید تمام موشک های برد مثلا بالاتر از ایکسش را نابود کنه و ضمن پذیرفتن ساز و کاری محدودیت برد ایکس را در ساخته های بعدی رعایت کنه. در مقابل طرف پیش رو رفع تحریم تسلیحاتی را اعلام کنه!! در حالیکه مثلا بسیاری از کشورها به بهانه های مختلف اعم از سود ده نبودن، خوششون نیومدن، آماده نبودن و امنیتی بودن و چه و چه از عقد قرارداد سر باز خواهند زد. یعنی در حقیقت تا وقتیکه مثل داده ها و ستانده های مذاکرات هسته ای طرف مقابل نیتش بر مبنای تضعیف و تسلیم شما باشه هر چه داد و ستد کمتر باشه ضررش هم کمتره.

 

یا میشه اینطور تعریف کرد فرض محال. کاهش برد موشک ها در برابر قرار دادهای مشخص الزام آور معین مثلا : 200 فروند اف-16 / 500 عراده آبرامز / 10 فروند زیردریایی فلان / 5 فروند ناوچه بهمان !! در اونصورت میشه گفت توافقی متوازن تقریبا که باز هم مثلا در اون باید قدرت بازدارندگی و محدودیت در برابر گزینه دشمن اتمی اصلی یعنی اسرائیل حفظ بشه و سر بالاتر از 2000 کیلومتر بحث بشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب ahmad1361، در رابطه با مساله ای که مطرح نمودید بنظر حقیر کم کردن برد موشکها به رفع تحریم تسلیحاتی اصلا نمیارزه.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب گریبن

با تشکر از توجه جنابعالی

با چنابعالی هم عقیده هستم

چون هیچ انسان عاقلی از برتری نقد خودش دست نمیکشد که بعدها شاید قدرت نسیه را بدست بیاورد

سرکه نقد به از حلوای نسیه هستش بنظرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
مذاکرات هسته ای امروز جمع بندی خواهد شد
کارشناسان مطلع از روند مذاکرات می گویند مذاکرات میان ایران و 1+5 امروز (یکشنبه، 21 تیر 1394/ 12 جولای 2015) جمع بندی خواهد شد.

 

حامد علوی، ایران هسته ای- کارشناسان مطلع از روند مذاکرات می گویند مذاکرات میان ایران و 1+5 امروز (یکشنبه، 21 تیر 1394/ 12 جولای 2015) جمع بندی خواهد شد.

 

منابع مطلع از روند مذاکرات به «ایران هسته ای» گفتند ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه مذاکرات هسته ای تعیین تکلیف خواهد شد.

 

به گفته این منابع، هیئت های ایرانی و 1+5 ادعا می کنند درباره 3-4 مسئله باقی مانده راه حل ها را پیدا کرده اند و جلسه جمع بندی میان وزرای خارجه ایران و 1+5 امروز برگزار خواهد شد.

 

در جلسات ورزا این راه حل ها باید بدل به تصمیم شود.

 

منابع غربی ادعا می کنند دیدارهای امروز منجر به اعلام توافق خواهد شد اما در ایران تردیدهایی در این باره وجود دارد.

 

منشا اصلی تردید ها این است که متنی که نهایتا آماده شده تا چه حد با دستورالعمل های ارسالی از تهران منطبق است.

 

به عنوان نمونه پرسش های جدی درباره متن قطعنامه شورای امنیت، تحریم های موشکی، جدول زمانی و نحوه لغو تحریم ها، تحقیق و توسعه، بازرسی ها و همچنین نسبت این توافق با قانون مجلس وجود دارد.

 

ضمن اینکه روشن نیست فشارهای دقیقه 90  از سوی واشینگتن چه سمت و سویی خواهد داشت.

 

اگر مذاکرات امروز جمع بندی شود، احتمالا تا شب و یا حداکثر تا فردا (دوشنبه) با یک خروجی از مذاکرات وین مواجه خواهیم بود.

 

همانطور که علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرده این خروجی باید در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود.

 

کنگره امریکا نیز 60 روز فرصت خواهد داشت تا این توافق احتمالی را بازبینی کند.

 

«ایران هسته ای» پیش تر، پیش بینی کرده بود که دبه امریکا در وقت اضافه مذاکرات خود یک تاکتیک برای رسیدن به نتیجه مدنظر واشینگتن است نه شیوه ای برای بر هم زدن بازی.

 

در گزارش «ایران هسته ای» پیش بینی شده بود چرخ های مذاکرات باز هم -با سرعت بیشتر- به گردش در خواهد آمد.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ببیند سینه ستبر اقا محمد جواد ما را

 

mHmd_jwd.jpg

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صالحي: مذاكرات فني پايان يافته است ودرحال بازنگري متن توافقنامه هستيم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی اكبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد مذاكرات فنی پایان یافت و در حال بازنگری متن برای اطمینان یافتن از مطابقت داشتن آنها با مذاكرات شفاهی هستیم.


به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از المیادین ؛ وی افزود این کشور بعضی محدودیت ها را پذیرفت، اما این محدودیت ها تاثیری بر روند برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نخواهد داشت و این برنامه حتی سریعتر توسعه پیدا خواهد کرد.

صالحی افزود: یکی از اهداف مذاكرات هسته ای و رسیدن به توافقنامه، پیشرفت در زمینه های صنعتی و تجاری است.

وی خاطر نشان کرد: در مذاكرات زمینه انتقال تجربیات دیگر طرف ها به ما به ویژه در زمینه های فراهم شد.

صالحی گفت: یک کمیته بین المللی با مدیریت چین تشکیل خواهد شد که هر کشوری بخواهد می تواند به عضویت آن درآید. مسئولیت این کمیته تجدیدنظر در ساختار سایت اراک خواهد بود. قصد داریم بعضی از تولیدات راهبردی مانند اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را به فروش برسانیم. ایران وارد باشگاه کشورهایی خواهد شد که از فناوری تجاری هسته ای استفاده می کنند. مسایل مربوط به نیروگاه های انرژی و تولید سوخت در توافقنامه هسته ای در نظر گرفته شده است. ایران با تشکیل گروه فنی خواهد توانست از سوخت هسته ای امن به صورت همه جانبه استفاده کند.

http://www.entekhab.ir/fa/news/214774
 
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پس مسئله انتقال مواد غنی شده به خارج از کشور هم درست بوده. البته تیم ایرانی میتونه زین پس همکاری تنگاتنگی با فرهنگستان زبان داشته باشه چون کلی معادل معنایی و متضادمحتوایی! ایجاد کرد در این مدت:

 

خارج سازی مواد غنی شده = فروش مواد غنی شده.

لغو تحریم = تعلیق تحریم.

عدم بازرسی از مراکز نظامی = بازدید از مراکز نظامی.

لغو همه تحریم ها در روز امضا = تعلیق برخی تحریم ها در روز اجرا.

همزمانی لغو تحریم ها = لغو تحریم ها پس از تایید آژانس.

 

حالا این وسط فروش آب سنگین چیه یا اینکه اصولا در برابر بار زدن صنعت هسته ای و انتقالش به خارج از کشور جلوی هر قستش یک فروش بزرایم آیا زیباتر خواهد شد و دلنشینتر و قاعدتا! منطقی تر بحث دیگری است.

 

 

ایرنا- حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

 

البته همه چیز یک طرف و برگزاری جشن کاملا خودجوش! بعد از این توافقنامه هم یک طرف.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ترفند امریکایی ها در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای چیست؟
طرح مد نظر امریکایی ها برای اعمال محدودیت گسترده در تحقیق و توسعه صنعت هسته ای/ ۱۵ سال توقف تحقیق و توسعه در ۶ دوره زمانی؛ تا ۱۰ سال فقط نسل اول، بعد از ۱۵ سال تولید نسل های در آنزمان از رده خارج ۴، ۵، ۶ و ۸
محدود شدن تحقیق و توسعه (R&D) به انجام تحقیق ناقص روی تنها ۴ مدل دستگاه سانتریفیوژ (۴، ۵، ۶ و ۸). تحقیقات زمانی کامل انجام می گیرد که بتوان روی یک زنجیره ۱۶۴ دستگاهی تحقیق نمود. در متن توافق شده آمده است که تحقیقات به ۶ دوره (۳ سال اول، ۳ سال دوم، ۶.۵ سال سوم، ۲ سال چهارم، ۲ سال پنجم، یک سال ششم) تقسیم شده است.

گروه بین الملل- رجانیوز: تلاش امریکا برای اعمال محدودیت بر فعالیت های هسته ای در دو سال مذاکره فشرده با ایران فراز و نشیب های فراوانی داشته است، اما آنچه روشن است، تاکید و تصریح رهبری معظم انقلاب بر باز ماندن مسیر تحقیق و توسعه در حوزه دانش و فناوری هسته ای است که به صورت مشخص در آخرین دیدار کارگزاران نظام، چند روز پیش از آغاز دور نهایی مذاکرات به عنوان یکی از خطوط قرمز اصلی نظام مطرح شد.

 

به گزارش رجانیوز، این نقطه مهم یکی از چالشی ترین نقاط مورد بحث در مذاکرات دور نهایی بوده است، به نحوی که امریکا در آخرین نسخه پیشنهادی خود، تلاش دارد تا محدودیتی طولانی را در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای بر ایران وارد کند.

 

یک منبع آگاه بر روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ با اشاره به پیشنهاد عجیب و غیرقابل پذیرش امریکا برای محدودیت گسترده تحقیق و توسعه صنعت هسته ای ایران، خبر داده است.

 

بر اساس این پیشنهاد که مبنای آن چهارچوب توافق شده در لوزان است، تلاش شده تا محدودیتی ۱۵ ساله بر روند تحقیق و توسعه صنعت هسته ای کشور اعمال شود.

 

آنچه طرف امریکایی به ایران پیشنهاد داده است شامل ۶ دوره تحقیقاتی است که با شروع هر دوره محدودیت ها کاهش می یابد ولیکن تا پایان دوره چرخه تحقیق و توسعه هسته ای کامل نخواهد شد.

محدودیت توسعه غنی سازی که طرف امریکایی پیشنهاد داده است به شرح ذیل می باشد.

۱- ایران تا ۱۰ سال صرفا از دستگاه سانتریفیوژ نسل قدیمی IR-۱ استفاده خواهد کرد.

۲- محدود شدن تحقیق و توسعه (R&D) به انجام تحقیق ناقص روی تنها ۴ مدل دستگاه سانتریفیوژ (۴، ۵، ۶ و ۸). تحقیقات زمانی کامل انجام می گیرد که بتوان روی یک زنجیره ۱۶۴ دستگاهی تحقیق نمود. در متن توافق شده آمده است که تحقیقات به ۶ دوره (۳ سال اول، ۳ سال دوم، ۶.۵ سال سوم، ۲ سال چهارم، ۲ سال پنجم، یک سال ششم) تقسیم شده است.

* دوره اول ۳ ساله: ایران صرفا مجاز خواهد بود که روی کمتر از ۳ دستگاه تحقیق انجام دهد.
* دوره دوم ۳ ساله: ایران صرفا مجاز خواهد بود که روی کمتر از ۱۰ دستگاه تحقیق انجام دهد.
* دوره سوم ۳/۵ ساله: ایران صرفا مجاز خواهد بود که روی کمتر از ۳۰ دستگاه تحقیق انجام دهد.
* دوره چهارم ۲ ساله: ایران سال های ۱۱ و ۱۲ بعد از توافق، صرفا فقط روی ۵۰ دستگاه حق تحقیق خواهد داشت.
* دوره پنجم ۲ ساله: ایران تنها در سال ۱۳ و ۱۴ خواهیم توانست روی یک زنجیره ۱۶۴ عددی تحقیق انجام دهد.
* دوره ششم یکساله: ایران صرفا در سال ۱۵ اجازه خواهد داشت شروع به ساخت این دستگاه ها بکند.

این در حالی است که پس از اعلام صریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم پذیرش محدودیت ۱۰ ساله و بعد از آن ۱۵ ساله، در متن جدید تلاش شده است تا با بزک ظاهر متن و اعلام محدودیت ۸ ساله در عمل زمینه برای اعمال محدودیت ۱۳ ساله طبق زمانبدی فوق اعمال شود.

 

بر این اساس، تحقیق و توسعه (R&D) صنعت هسته ای، حدود ۱۵ سال کند و متوقف خواهد بود. این در حالیست که در فرآیند تحقیق و توسعه یک ماشین سانتریفیوژ، با تولید یک نمونه از آن ماشین محقق نخواهد شد، چنانکه وقتی یک ماشین جدید سانتریفیوژ تولید و یک نمونه آن گاز دهی می‌شود، هنوز فرآیند تحقیقاتی آن کامل نشده است، مثل خودروسازی که وقتی یک نمونه آزمایشگاهی خودرو از یک مدل جدید تولید و آن را تست می‌کنیم به معنی این نیست که کار تحقیقات آن خودرو کامل شده است، و می توان تولید صنعتی آن را در تیراژ میلیونی شروع کرد، بلکه باید ده ها نمونه از این خودرو تولید و در شرایط مختلف تست شده و بکارگیری شود تا فرآیند تحقیقات کامل شده و تولید صنعتی خودرو ممکن شود.

 

به طور مشابه، برای ماشین سانتریفیوژ نیز باید اول یک نمونه ماشین جدید، سپس سری های ده و۲۰ تایی ماشین تولید و تست شود، سپس نوبت تست یک زنجیره کامل فرا می رسد و حتی بعضا باید چندین زنجیره را نصب و با هم تست کرد تا ماشین به ثبات و پایداری لازم برسد و فرآیند تحقیق و توسعه یک ماشین سانتریفیوژ خاص کامل شده و آماده تولید صنعتی شود. حتی بعضا تست سه الی پنج زنجیره از ماشین جدید لازم است تا آن ماشین به حالت پایداری و ثبات برسد.

فقط در این صورت است که می‌توانیم بگوییم تحقیق و توسعه یک نوع ماشین جدید کامل شده و این ماشین می‌تواند وارد فرآیند تولید صنعتی شود.

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

مهم اینه که مثل ادامه داشتن غنی سازی (اصلا نه  در حد مینیاتوری ) / برداشته شدن تحریم ها (اصلا نه  در حد تعلیق و بخشی و قسمتی و با تایید آژانس ) / باز ماندن فردو (اصلا نه در حد موزه اشیاء باستانی ) / کار کردن اراک (اصلا نه در حد راکتور فقط موتور روشن! ) / تحقیقو توسعه هم یک اسمی در توافقنامه ازش بیاد. حالا با چه کیفیتی و یک ماشین و دو ماشین مهم نیست. همین که اسمش بیاد یعنی حقمون! را پذیرفتند و ما پیروزیم!! و به قول رئیس جمهور در دیدار با هنرمندان در شب پیش تنها و تنها با زبان گفتگو و منطق و نه البته خدای نکرده تعطیلی بخش اعظم صنعت هسته ای و نابود سازی ذاخیر و فروش مواد و تخریب قلب راکتور و پذیرفتن بازرسی ها و پروتکل الحاقی دولت به این موفقیت دست پیدا کرده و این خودش یک دستاورد بزرگه!

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.