امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

afx_rockwell_lockheed_01.jpg

این نمونه پیشنهادی راک ول و لاکهید با این بال ها چطور میخواسته از روی ناوهواپیمابر بلند میشده؟

احتمالا سرعت تقرب برای فرودش از f-104 هم بیشتر میشده

بیشتر شبیه lifting body  ها هستش مثل x-24b تا جایگزین تامکت 

کسی قصه این نمونه پیشنهادی رو میدونه؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 hours قبل , Amirali123 گفت:

 

این نمونه پیشنهادی راک ول و لاکهید با این بال ها چطور میخواسته از روی ناوهواپیمابر بلند میشده؟

احتمالا سرعت تقرب برای فرودش از f-104 هم بیشتر میشده

بیشتر شبیه lifting body  ها هستش مثل x-24b تا جایگزین تامکت 

کسی قصه این نمونه پیشنهادی رو میدونه؟

 

اینجا چند تا مساله هست که قبل از رفتن سر اصل مطلب نیاز هست بهش توجه بشه.

 

اول اینکه طرح اولیه ای که به عنوان پروپوزال تو یه پروژه ارسال میشه، الزاما همون طرحی نیست که در انتها ساخته میشه. اول کمپانی ها پروپوزال های خودشون رو ارسال می کنن که در ابتدا صرفا در حد نمونه های مفهومی یا کانسپت هستند. ارگان صاحب پروژه مثلا در اینجا نیروی دریایی، تا زمان انتخاب یه طرح مدام رو اینا فیدبک میده و اصلاحیه رو این طرح ها انجام میشه و در هر مرحله بعضی از طرح ها کلا از دور کنار می رن، بعضی طرح هایی که صلاحیت بیشتری دارن برای ادامه کار به مرحله بعد پروژه ارسال میشن. یه نمونه معروف از این قضیه A-12 هست. تو تاریخ هوانوردی نظامی آمریکا 2 تا پروژه A-12 داریم. یکی آ-12 اونجر 2 که برای نیروی دریایی بود و قرار بود مکدانل اون رو بسازه که نهایتا لغو شد (قبلا در موردش تو یکی از تاپیک ها نوشتم) که اینجا آ کد بر اساس کد گذاری استاندارد بود مث سایر هواپیماهای این سری مث آ-6 یا آ-10. هواپیمای دوم آ که ساخت لاکهید و دفتر طراحی اسکانک ورکز به ریاست کلی جانسون بود (در تاپیک هوانوردی و جنگ سرد مفصل توضیح داده شده) ، آ در اینجا اسم گذاری داخلی خود کمپانی بود که روی طرح مونده بود و عدد 12 مربوط به شماره پروپوزال بود! لاکهید تا قبل از تصویب طرح نهایی 11 تا پروپوزال دیگه داده بود که رد شده بودن یا اصلاحیه خورده بودن. لذا اولا این طرح هم حتما مث خیلی طرح های دیگه ایراداتی داشته که شاید حتی به همون دلایل رد شده، و شاید اگه کار روش ادامه پیدا می کرد اصلاح می شد. به عنوان یه مثال دیگه یکی از پیش نمونه های لاکهید تو همین پروژه جی اس اف که حتی به تست های سطح بالا و ساخت ماک اپ تمام مقیاس و ... هم رسید دارای کانارد و شکل بال کاملا متفاوتی بود (که نظر شخصی من اینه که سرقت اطلاعات این بخش از پروژه به ساخت جی-20 منتج شد).که این داستان هم تو یه تاپیک دیگه توضیح داده شده ....

 

اما برسیم به بررسی این کانسپ به خصوص.اول اینکه در مورد این طرح ها معمولا اطلاعات فنی منتشر نمیشه، حتی انتشار خود پروپوزال ها هم بعد از طی مدت زمان قابل توجه و به صورت خیلی محدود صورت می گیره و اونم نه الزاما برای همه طرح ها در همه پروژه ها...

اما بر اساس اونچه از تصویر میشه برداشت کرد، در مورد شباهت به لیفتینگ بادی ها، بله در طراحی این کانسپت از مفهوم برازایی بدنه استفاده شده ولی به دلایلی که در ادامه میگم از دسته لیفتینگ بادی ها حساب نمیشه. در مورد سرعت تقرب اما، یه نکته اینکه سرعت تقرب هورنت که جایگزین تامکت شد هم به میزان قابل توجهی بیشتر از تامکت بود. اینجا یکی از جاهایی بود که مزیت بال متغییر تامکت به خوبی خودش رو نشون میداد. ولی در مورد این پروژه با توجه به زاویه زیاد پس روندگی و نسبت منظری کمی که داره به نظر می رسه سرعت تقرب واقعا زیادی داشته باشه. در اینجا 2 نظر رو میشه مطرح کرد، اول اینکه این دقیقا همون ایراد بزرگی (یا حتی بلند پروازی بزرگ) بوده که باعث شده طرح لغو بشه 

نظر دوم که با توجه به شواهدی به نظرم درست تره اینه که قطعا این موردی نبوده که مهندسان راکول ازش غافل بوده باشن، لذا این طرح هم با توجه به شواهد مورد اشاره در واقع یه طرح بال متغییر هست. در عکسی که می بینید بال دلتا شکل به صورت یک ساختار یک دست با پروفایل همگن دیده نمیشه، بلکه به وضوح یه قسمت مثلثی در انتها در کنار سکان های عمودی دیده میشه، که در واقع همون دم افقی پرنده هستن، و مابقی اون یه بال تو وضعیت کاملا عقب رفته و چسبیده به دم هست که شکل کاملا متفاوتی داره و همین بال داشتن باعث میشه که با یه لیفتینگ بادی تمام عیار مواجه نباشیم. 

 

تو عکس پایین سعی کردم محل حدودی این خط منفصل بین سکان افقی و بال رو نشون بدم، تو تصویر اصلی هم دقت کنید مشخصه 

 

thumb_afx_rockwell_lockheed_2.jpg

 

تو عکس کمیاب دیگه ای که همین کانسپت رو از زاویه بقل نشون میده این ساختار بهتر و واضح تر دیده میشه و حتی طول بیشتر بال نسبت به سکان در محل فلش مشخصه

 

photo_2020-07-26_19-54-29.jpg

 

2~13.jpg

 

 

ویرایش شده در توسط 7mmt
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , 7mmt گفت:

تو عکس پایین سعی کردم محل حدودی این خط منفصل بین سکان افقی و بال رو نشون بدم، تو تصویر اصلی هم دقت کنید مشخصه 

 

thumb_afx_rockwell_lockheed_2.jpg

 

تو عکس کمیاب دیگه ای که همین کانسپت رو از زاویه بقل نشون میده این ساختار بهتر و واضح تر دیده میشه و حتی طول بیشتر بال نسبت به سکان در محل فلش مشخصه

5 hours قبل , 7mmt گفت:

 2~13.jpg

 



اول یه تشکر ویژه بابت پاسخ به سوال 

و اما بعد

در رابطه با پروپوزال ها، بله قطعا یک ایده تا رسیدن به یک وسیله عملیاتی راه زیادی رو باید طی کنه در این مسیر تعداد زیادی طرح مطرح میشه که در مراحل مختلف کنار گذاشته میشن ولی همون طرح ها نشون دهنده طرز تفکر طراحان و مدیران ارشد هستند.

این نمونه در مقایسه با دیگر هواپیما های نیروی دریایی امریکا ( آن هایی که وارد خدمت شدند) از لحاظ ابعاد و احتمالا وزن خشک دارای شباهت زیادی با A-4 skyhawk است.

(یکی از موفق ترین هواگرد های وارد خدمت شده)

ایا نیروی دریایی تصمیمی مبنی بر کنار گذاشتن هواگرد های بزرگ و سنگین خودش و استفاده از یک جنگنده سبک رو داشته؟ یا فقط مهندسان و مدیران شرکت ها چنین فکری داشتند؟

ویرایش شده در توسط Amirali123
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 6 مرداد 1399 در 01:39 , Amirali123 گفت:

ایا نیروی دریایی تصمیمی مبنی بر کنار گذاشتن هواگرد های بزرگ و سنگین خودش و استفاده از یک جنگنده سبک رو داشته؟ یا فقط مهندسان و مدیران شرکت ها چنین فکری داشتند؟

 

معمولا اینطور هست که از سمت ارگان مربوطه نیازمندی هایی مطرح میشه و طی رای زنی ها به صورت اسپیرال و یا مسائلی که خود دفاتر طراحی بهش می رسن راه حل هایی ارائه میشه، ممکنه راه حل کوچک و ارزان قیمت و یا پیشرفته تر و پیچیده تر باشه، یه مثال اون ایکس-32 و ایکس-35 هست یا خیلی موارد دیگه

 

اما در مورد این پروژه به خصوص، حد فاصل اف-22 تا اف-35 تعداد قابل توجهی پروژه هوایی خصوصا تو نیروی دریایی مطرح و بعد لغو میشه از ATA تا NATF تا A/F-X و ... در مورد پروژه های نیروی دریایی اما مساله اصلی کوچک و بزرگ بودن پرنده نبوده، بحث اصلی مساله احساس نیاز نیروی دریایی به یه پرنده پنهان کار تهاجمی بود یا شکاری بود که در قالب پروژه های مختلف با رویکرد های متفاوت مطرح می شد که معروف ترین پروژه قبل از این مورد که حتی به انتخاب طرح نهایی و انتخاب پیمان کار ساخت هم رسید پروژه آ-12 اونجر 2 مکدانل بود که بعد از برنده شده تو مناقصه به دلیل مشکلات بعدی پروژه لغو شد. نهایتا با تجمیع این پروژه ها و نیاز مندی های نیرو های هوایی، دریایی و سپاه تفنگداران پروژه جنگنده ضربتی مشترک  JSF مطرح و اجرایی شد. 

حرف در این خصوص و پروژه های مختلف زیاده، قبلا بار ها در تاپیک های مختلف شخصا اشارات و نوشته های مختلفی در این حوزه داشتم و دوستان دیگه هم حتما مواردی نوشتن، سعی می کنم لینک چند تاشون رو پیدا کنم اینجا قرار بدم. 

 

///////////

 

خب! قبلا یه تاپیک ارسال کرده بودم در بخش گالری نیروی هوایی، به اسم کانسپت که الان نه تو لیست تاپیک های خودم هست نه تو بخش هوایی و یا سرچ سایت یافت میشه. ظاهرا دوستان تاپیک رو ترکوندن (مثل خیلی تاپیک های دیگه سایت) و مث بخش زیادی از آرشیو میلیتاری دیگه  دسترسی بهش وجود نداره، درواقع برای همیشه از بین رفته. تو اونجا چند تا پست به همراه تصاویر کمیاب داشتم که یادش گرامی ... 

 

یه تاپیک نقش رو یخ دیگه که هنوز امکان دسترسی بهش وجود داره اینه: 

 

 

 

در مورد اونجر-2 ، پروژه های ATA ، NATF ، و طرح های TR3_A _ Sneaky Pete _ cold pigeon  همین طور طرح های مربوط به توسعه مستقیم پلتفرم تامکت (و البته موارد دیگه ای که الان تو ذهن من نیست یا موارد جدیدی که خودتون بهش بر خواهید خورد) در خارج از میلیتاری یا احیانا اگر بر حسب بخت و اقبال موفق شدید در داخل میلیتاری سرچ کنید و مطالعه بفرمایید. 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

F15EX

 

https://www.businessinsider.com/what-the-air-force-is-getting-with-its-f15ex-fighter-2020-5?international=true&r=US&IR=T

 

نیروی هوایی ایالات متحده ی آمریکا بعد از نزدیک به دو دهه از آخرین سفارش جنگنده های نسل 4 و نسل 4++ خودش ، تعدادی جنگنده ی مدرنیزه شده با قابلیت پرواز در ارتفاع پائین ، سیستم هدایت الکترونیکی ، و سامانه های راداری و ارتباطی جدید F15Ex رو در سال 2020 سفارش داده کرده . قراره این جنگنده ها پس از تعیین اهداف هوایی و زمینی توسط سیستم های نظارتی مثل آواکس ها و پهپادهای والکیری ، به سمت اهداف با سرعت فراصوت حرکت کنند و کار رهگیری و شلیک نهایی روی انجام بدهند ... یکی از اهداف اصلی به کارگیری این جنگنده ها ، استفاده از اونها در خاک آمریکا و آزاد سازی جنگنده های نسل 5 مثل اف 22 برای عملیات های خارج از خاک آمریکاست .

 

قرارده در صورت جلب رضایت کامل نیروی هوایی آمریکا ، تعداد بیشتری از این نوع جنگنده به خدمت گرفته بشه و تعدادی از جنگنده های قدیمی تر به روز بشوند تا به این استاندارد نزدیکتر شوند .

 

اف 14 با سطح مقطع راداری بهبود یافته و به روز می تونه همین کار رو برای ایران انجام بده ...

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , 7mmt گفت:

خب! قبلا یه تاپیک ارسال کرده بودم در بخش گالری نیروی هوایی، به اسم کانسپت که الان نه تو لیست تاپیک های خودم هست نه تو بخش هوایی و یا سرچ سایت یافت میشه. ظاهرا دوستان تاپیک رو ترکوندن (مثل خیلی تاپیک های دیگه سایت) و مث بخش زیادی از آرشیو میلیتاری دیگه  دسترسی بهش وجود نداره، درواقع برای همیشه از بین رفته. تو اونجا چند تا پست به همراه تصاویر کمیاب داشتم که یادش گرامی ..

باز هم ممنون بابت پاسخ

واقعا حیف هستش تاپیک هایی این چنینی از بین برن و امکان استفاده ازشون برای خیلی ها فراهم نشه

اگر مقدور است و منابع هنوز موجود هستند دوباره اقدام به ارسال تاپیک کنید و اگر مقدور نیست منابعی برای مطالعه در خصوص همین پروژه های لغو شده(نسبت به طرح هایی که عملیاتی شدند بسیار ناشناخته موندند) معرفی کنید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.