milad11110

بمب های پناهگاه شکن يا بانکر باستر

Recommended Posts

"بمب های پناهگاه شکن " يا "بانکر باستر" (Banker Buster)، بمب هايی هوشمندند که بوسيله ی ماهواره هدايت می شوند. دولت اسراييل، تعداد 500 بمب پناهگاه شکن به مبلغ 319 ميليون دلار از آمريکا خريداری کرده است که احتمالا برای حمله به مراکز اتمی ايران به کار خواهد رفت. در اين مقاله طرز کار اين بمب ها، به زبان ساده، شرح داده شده است

http://akhbar.gooya.com/columnists/archives/images/bm.jpg

طرز پرتاب بمب های پناهگاه شکن

بمب هایی که با اشعه ی ليزر هدايت می شوند، گرچه بسيار دقيق اند و بسياری از هدف های های جنگی را از بين می برند، اما در برابر پناهگاه های زيرزمينی، مانند پناهگاه اتمی نطنز که از بتون آرمه در اعماق زمِن ساخته شده است، تقريبا اثر چندانی ندارند. به همين دليل، ايالات متحده ی آمريکا، نسل تازه ای از بمب های پناهگاه شکن به نام "بی ال يو" (BLU) را توليد کرده است که در مقام مقايسه با بمب های معمولی ، دارای کلاهک و بدنه ی بسيار باريک تری است. اين کلاهک و بدنه ی باريک باعث می شود که اين بمب ها، بتوانند به عمق بيشتری از زمين نفوذ کنند. از سوی ديگر، فيوز و چاشنی ی بمب های پناهگاه شکن نيز با فيوز بمب های معمولی فرق می کند. در بمب های معمولی، به محض اصابت بمب به هدف، فيوز و چاشنی ی آن، بدون تاخير، عمل می کند و بمب در همان لحظه منفجر می شود. اما، در بمب های پناهگاه شکن، فيوز و چاشنی بلافاصله عمل نمی کند و مدتی طول می کشد تا فيوز آن فعال شود. به عبارت ديگر، بمب های پناهگاه شکن دارای فيوز تاخيری هستند که از نظر فنی به نام "فيوز اچ تی اس اف" (HTFS) مشهورند. اين فيوز ها را می توان طوری تنظيم کرد که پس از نفود در زمين و يا پس از عبور از ديواره های بتونی، فعال شوند. به اين ترتيب، بمب های پناهگاه شکن، برخلاف بمب های معمولی، در لحظه ی اصابت به زمين منفجر نمی شود و مدتی فرصت دارند تا به خاطر بدنه ی باريک شان در زمين فرو بروند و پس از رسيدن به عمق دلخواه، در آن جا منفجر شوند و پناهگاه های زيرزمِنی را نابود کنند.

" بمب پناهگاه شکن " از سه قسمت سکان و کلاهک و دم درست شده است:

تصویر

قسمت های مختلف يک بمب "پناهگاه شکن"

سکان – اين قسمت در نوک بمب قرار دارد و دستگاه کامپيوتری ارتباط با ماهواره در این قسمت تعبيه شده است. سکان دارای چهار پره ی متحرک است که برای هدايت بمب به کار می رود. عضو هوشمند بمب همين سکان کامپيوتری است که می تواند مسير پرتاب بمب را، در حين پرواز، تصحيح کند و بمب را با دقت خارق العاده به سوی هدف هدايت کند.

کلاهک – اين قسمت بين سکان و دم قرار دارد. کلاهک يک محفظه ی فولادی است که در داخل آن، مقدار زيادی مواد منفجره قرار دارد. قدرت نفوذ بمب به خاطر باريکی اين محفظه و قدرت تخريبی آن به خاطر مواد منفجره ای ست که در اين قسمت وجود دارد.

دم – اين قسمت در انتهای بمب قرار دارد و از چهار پره ی درست شده است. هرچه اندازه ی پره ها بزرگ تر باشد، برد بمب بيشتر است. فيوز تاخيری، برای آن که کمتر صدمه ببيند، در اين قسمت جاسازی شده است.

بمب های پناهگاه شکن، بر حسب وزن و عرض و وزن و قدرت نفوذ آن ها، به چند گروه تقسيم می شوند که در زير به چهار نوع آن اشاره می شود:
***

1- بمب " بی ال يو – صد و نه"
BLU-109 Penetrator

اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.50 متر و به وزن 885 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 1.8 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 243 کيلوگرم مواد منفجره از جنس تريتونال (Tritonal) يا پی بی اکس (PBX) به کار رفته است.

تريتونال يک نوع ماده ی منفجره به رنگ نقره ای ست که از هشتاد درصد پودر"تی ان تی" و بِيست در صد پودر آلومينيوم درست شده است. پودر"تی ان تی" همان ماده ای ست که درساختن ديناميت به کار می رود. پی بی اکس يک نوع ماده ی منفجره ی پلاستيکی ست که نام کامل آن پلاستيک – باندد – اکسپلوسيو" (Plastic Bonded Explosive) می باشد. ماده ی "پی بی اکس" مانند پلاستيک قابل انعطاف است و می توان آن را مانند موم به هر شکلی درآورد.
***

2- بمب "بی ال يو – صد وشانزده"
BLU-116 Advanced Unitary Penetrator

اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.4 متر و به وزن 874 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 3.4 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 240 کيلوگرم مواد منفجره از جنس پی بی اکس (PBX) به کار رفته است.
***

3 - بمب "بی ال يو – صد وهيجده"
BLU-118/B Thermobaric Warhead

اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.5 متر و به وزن 895 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 3.4 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 254 کيلوگرم مواد منفجره از جنس "ترموباريک" (Thermobaric) به کار رفته است.

ماده ی "ترموباريک" از نسل جديد مواد منفجره است که، در مقام مقايسه با بمب های معمولی، انرژی تخريبی خود را در طول زمان بيشتری آزاد می کند. بنابر اين، وفتی اين بمب در فضای سرپوشيده ی پناهگاه های زيرزمينی منفجر شود، فشار تخريبی آن به مدت طولانی تری در فضای بسته ی پناهگاه باقی می ماند و باعث تخريب بيشتری می گردد.
***

4 - بمب "بی ال يو – صد و سيزده"
BLU-113 Super Penetrator

اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.88 متر و به وزن 2000 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 6 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 285 کيلوگرم مواد منفجره از جنس تريتونال (Tritonal) به کار رفته است.
***

دقت در هدف گيری

ارتش آمريکا برای اندازه گيری دقت بمب ها در اصابت به هدف از فرمول مخصوصی به نام "دايره ی احتمال خطای اصابت" یا "سيرکولار – ارور – پروبابيليتی" (Circular Error Probability :CEP) استفاده می کند. برای محاسبه ی اين عدد، دايره ای بر گرد هدف ترسيم می کنند به نحوی که بمب مزبور از صد بار، پنجاه بار در داخل اين دايره اصابت کرده باشد. سپس شعاع اين دايره را برای نشان دادن دقت بمب مزبور به کار می برند.

شعاع "دايره ی احتمال خطای اصابت" برای بمب های غيرهوشمندی که آمريکا در جنگ ويتنام به کار برد، حدود 45 متر بود. يعنی در پنجاه در صد موارد، اين بمب ها در دايره ای به قطر 90 متر در اطراف هدف، به زمين اصابت می کردند و تلفات جانبی زيادی به وجود می آوردند.

شعاع "دايره ی احتمال خطای اصابت" برای بمب های هوشمند "پناهگاه شکن" حدود 3 متر است. يعنی در پنجاه در صد موارد، اين بمب ها در دايره ای به قطر 6 متر در اطراف هدف، به زمين اصابت می کنند و بنابراين تلفات جانبی زيادی به وجود نمی آوردند.
***

نتيجه گيری
" بمب های پناهگاه شکن " يا "بانکر باستر" (Banker Buster)، بمب هايی هوشمندند که بوسيله ی ماهواره هدايت می شوند. دولت اسراييل، اخيرا تعداد 500 بمب پناهگاه شکن به مبلغ 319 ميليون دلار از آمريکا خريداری کرده است که احتمالا برای حمله به مراکز اتمی ايران به کار خواهد رفت. در اين مقاله طرز کار اين بمب ها، به زبان ساده، شرح داده شد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اميدوارم هر چه زودتر بتونيم اينا رو توليدكنيم چون دربرابر اسراييل لازم ميشن٠ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اميدوارم هر چه زودتر بتونيم اينا رو توليدكنيم چون دربرابر اسراييل لازم ميشن٠ :mrgreen:


وقتی حزب الله از این نوع موشک ها داشته باشه! بخصوص از نوع زمین به زمینش به نظرتون کی بهش داده؟! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بدنه بعضی از این موشکها از اورانیوم ضعیف شده ساخته میشود که استحکام آن 1.5 برابر فولاد است.در ضمن من در ماهنامه نوآور خواندم که این موشکها از 6 متر بتن و 30 متر خاک عبور میکند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اميدوارم هر چه زودتر بتونيم اينا رو توليدكنيم چون دربرابر اسراييل لازم ميشن٠ :mrgreen:


وقتی حزب الله از این نوع موشک ها داشته باشه! بخصوص از نوع زمین به زمینش به نظرتون کی بهش داده؟! icon_cheesygrin


نه ايران اين بمب ها را داره و صنعت ساخت اين بمب ها به صورتی که بازده بالا داشته
باشه دشوار هست و اينکه به خاطر نبود مشابه اين بمب در شرق ايران هم نمی تونه بمبي به خوبی
اين مهندسی معکوس کنه و در کل هم ساخت چنين بمب فعلا به صرف ايران نيست به جز زمانی که
ما نيروی هوايی قوی تر داشته باشيم و قصد حمله به اسرائيل

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز برای بمب های بانکر بلستر تنها نیاز به هواپیما نیست! موشک های زمین به زمین که کلاهک حمل می کنند این کار رو انجام می دند! به هیچوجه نیازی به هواپیما نیست ولی در هر صورت تاثیر بمب هایی که از هواپیما پرتاب می شوند بیشتره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقای ليچ به نظر شما به صرفه هست که توسط موشک اين کار را انجام داد و فکر نکنم هيچکی از موشک زمين به زمين استفاده کند چون بازده اين موشک ها به نحوه هدف گيری و دقت اون هست بنا بر اين اصلا به صرفه نيست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز منظور من از موشک، موشک بالستیک نبود! :mrgreen: می شه از موشک کروز استفاده کرد که دقتش با موشک هایی که از هواپیما پرتاب می شه برابری می کنه! درضمن باید بهتون بگم حداقل من نشنیدم هیچ جای دنیا بانکر بلستر رو روی موشک کروز نصب کنند که به همین خاطر باید به متخصصین ایرانی تبریک و خسته نباشی گفت! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این بمب 5000پوند وزن دارد . وقتی که ما 2000پوندی آن را ساخته ایم 5000 پوندی آنرا هم میتوانیم بسازیم. :mrgreen: در ضمن راسته که میگن آمریکا چند وقت پیش یکی از این بمبها را در حوالی کرمان انداخته است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام به دوستان عزيز با تعريفي كه از اين نوع سلاح شد مشخصه كه اين نوع از بمب ها يك سلاح تهاجميه كه فعلا هم توليدش براي ايران ضروري نيست . اين بمب فعلا فقط به درد ضربه زدن به تجهيزات اسراپيل به درد ميخوره و از اونجايي كه هواپيمايي نداريم كه بره اسراپيل رو بمباران كنه و برگرده داشتن اين نوع بمب براي ما لزومي نداره . ما نميتونيم وقت خودمون رو صرف ساخت هر چيزي كه ميبينيم بكنيم . يك موضوع ديگه هم هست كه بايد به اون اشاره كنم. در مباحث مربوط به تجهيزات اتمي اينقدرها هم ساده اظهار نظر نكنين . براي انهدام مثلا يك سانتريفيوژ غني سازي اصلا نيازي نيست كه بمب بتونه به داخل پناهگاه راه پيدا كنه فقط كافيه كه بتونه لرزشي با قدرت و يا فركانسي خاص تو محوطه اي كه تجهيزات اونجا قرار دارند به وجود بياره. البته به علت اينكه ممكنه اين اطلاعات محرمانه باشه از توضيح بيشتر در مورد نحوه منهدم شدن اين تجهيزات خودداري مي كنم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام و وقتتون بخیر 

با تشکر از زحماتتون و مطالب زیبا و بجایتان 

البته تاریخچه این گونه بمبها هم جالب است از تال بوی و گرند اسلم انگلیسی تا ای اس ام  ای1 تارزون (نمونه هدایت شونده امریکایی تالبوی )که مخصوصا تالبوی و گرند اسلم کارنامه جالبی هم دارند

https://en.wikipedia.org/wiki/Tallboy_(bomb)

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Slam_(bomb)

https://en.wikipedia.org/wiki/ASM-A-1_Tarzon

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.