Ramtin

تاپیک جامع بررسی ناوگان بالگردی ایران ( و بالگردهای بومی )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این بنظرم بیشتر برمیگرده به قابلیت های نرم افزاری و برنامه نویسی رابط کاربری نمایشگرها و ربط دادن این موضوع به سخت افزار یعنی نمایشگرهای چند منظوره ، خطاست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 در بالگرد هما نحوه نصب موتور به بدنه بخصوص قسمت انتهاش خیلی تو چشم میزنه.....بنظرم اگر بشه مثل نمونه صبا درش اورد خیلی بهتره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد نمایش گر ها در نمونه های خارجی از بستری که توسط این نمایش گر ها و دیجیتالی شدن سیستم ها فراهم اومده علاوه بر اطلاعات روتین قبلی  اطلاعاتی برای  خلبان به نمایش در اومده که در بستر انالوگ امکانش فراهم نبود ولی در نمونه ی ایرانی فارق از رابط کاربری و گرافیک و .... تنها جهت نمایش همان اطلاعاتی که قبلا با عقربه و .... به صورت انالوگ نشان داده می شد استفاده شده و این رابط کاربری که دوستان اشاره می کنند اساسا یه بحث دیگست که در سطح پایین تری از اهمیت برخورداره هر چند نباید مورد غفلت واقع شه . البته نمایش اطلاعات بیشتر نیازمند وجود زیر سیستم های مربوطه است که در مورد داشتن یا نداشتنشون من فعلا اظهار نظر نمی کنم . 

نکته ی دوم که هم در کاپیت صاعقه ( البته به دلیل کوچکتر بودن با شدت کمتر ) و هم در کابین نمایش داده شده ی فعلی توی ذوق می زند استفاده از نمایشگر های کوچک است در حالی که فضای به مراتب بیشتری وجود دارد که در این چینش فعلی پرت شده . هر چتد ساخت نمایش گر های بزرگ یک پارچه شاید برای صنعت ما توقع زیادی باشد ولی این نمایش گر ها هم با این ابعاد پذیرفتنی نیستند . 

 

2014-09-06_112434.jpg

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد نمایش گر ها در نمونه های خارجی از بستری که توسط این نمایش گر ها و دیجیتالی شدن سیستم ها فراهم اومده علاوه بر اطلاعات روتین قبلی  اطلاعاتی برای  خلبان به نمایش در اومده که در بستر انالوگ امکانش فراهم نبود ولی در نمونه ی ایرانی فارق از رابط کاربری و گرافیک و .... تنها جهت نمایش همان اطلاعاتی که قبلا با عقربه و .... به صورت انالوگ نشان داده می شد استفاده شده و این رابط کاربری که دوستان اشاره می کنند اساسا یه بحث دیگست که در سطح پایین تری از اهمیت برخورداره هر چند نباید مورد غفلت واقع شه . البته نمایش اطلاعات بیشتر نیازمند وجود زیر سیستم های مربوطه است که در مورد داشتن یا نداشتنشون من فعلا اظهار نظر نمی کنم . 

نکته ی دوم که هم در کاپیت صاعقه ( البته به دلیل کوچکتر بودن با شدت کمتر ) و هم در کابین نمایش داده شده ی فعلی توی ذوق می زند استفاده از نمایشگر های کوچک است در حالی که فضای به مراتب بیشتری وجود دارد که در این چینش فعلی پرت شده . هر چتد ساخت نمایش گر های بزرگ یک پارچه شاید برای صنعت ما توقع زیادی باشد ولی این نمایش گر ها هم با این ابعاد پذیرفتنی نیستند . 

 

2014-09-06_112434.jpg

 سلام عزیز مگه پنل نمایشگر هارو ایران میسازه که تغییر سایز انتظار زیادی باشه  . البته باید ببینیم mfd های صاایران  چی از آب در اومده چون اون ها توان زیادی و هزینه و زمان زیادی رو روی این کار کذاشته اند این رو هم نباید فراموش کنیم که پنل جنگنده ها و هلیکوپتر های ما برای کار با mfd  طراحی نشده و تا یه باز طراحی کامل انجام نشه نتیجه به اون تمیزی نخواهد بود

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هنگامی که فرمانده پنها اظهار میدارد که این بالگردها پرواز هم کرده اند و در حال گذراندن تستهای مربوط به اخذ گواهینامه ها هستند ، دیگر مفهومی مانند ماک آپ معنی ندارد.در این حالت حداقل به این نمونه ها پروتوتایپ prototype گفته میشود و نه ماک آپ.
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 دیگر مفهومی مانند ماک آپ معنی ندارد.در این حالت حداقل به این نمونه ها پروتوتایپ prototype گفته میشود و نه ماک آپ.

 

با سلام،

اینکه من و برخی دوستان چند بار از واژه ماکآپ صرفا برای تصاویر منتشر شده استفاده کردیم، منظور این نیست که پروژه در حد ماکآپ هست، نمایش ماکآپ خود نشانه خوبی هست و نشان میدهد که محصولی که تولید شده و پرواز هم کرده است، مراحل لازم و منطقی که برای تولید صنعتی یک محصول لازم هست را طی کرده ومحصولی که تولید شده حاصل تست و بررسیهای لازم بوده و از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. 

ولی با توجه به تصویر منتشر شده هنوز هم معتقدم که بالگرد موجود در تصویر ماکآپ هست و پروتوتایپ هم نیست،

مثلا اگر در تصویر پایین دقت کنید بالگرد فاقد اهرم کالکتیو است. بدنه یکدست نیست و فرورفتگی و برآمدگیهایی دارد، مست بالگرد خیلی طولانی هست که در نمونه ای که باید پرواز کند دلیلی وجود ندارد که مست ملخ را اینقدر طولانی بسازند.

 

thumb_2014-09-06_111225.jpg

ویرایش شده در توسط MILAD110

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام،

اینکه من و برخی دوستان چند بار از واژه ماکآپ صرفا برای تصاویر منتشر شده استفاده کردیم، منظور این نیست که پروژه در حد ماکآپ هست، نمایش ماکآپ خود نشانه خوبی هست و نشان میدهد که محصولی که تولید شده و پرواز هم کرده است، مراحل لازم و منطقی که برای تولید صنعتی یک محصول لازم هست را طی کرده ومحصولی که تولید شده حاصل تست و بررسیهای لازم بوده و از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. 

ولی با توجه به تصویر منتشر شده هنوز هم معتقدم که بالگرد موجود در تصویر ماکآپ هست و پروتوتایپ هم نیست،

مثلا اگر در تصویر پایین دقت کنید بالگرد فاقد اهرم کالکتیو است. بدنه یکدست نیست و فرورفتگی و برآمدگیهایی دارد، مست بالگرد خیلی طولانی هست که در نمونه ای که باید پرواز کند دلیل وجود ندارد که مست ملخ را اینقدر طولانی بسازند.

 

thumb_2014-09-06_111225.jpg

 

سازه از نوک ( البته نوکش رو برش داده و عوض کردند ) تا دم یکسره هست ، در حالی که مثلا دم باید جدا ساخته شود و و سپس در زمان مونتاژ به بدن اصلی متصل شود !

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امروز این خبر را دیدم انگار به غیر از بالگردهای 8 و 14 نفره، بالگرد 6 نفره هم تولید خواهد شد!

 

 

 وی خاطرنشان کرد: در بخش محصولات می‌توان به ارائه محصولاتی چون هلی کوپتر، بالگرد 6 نفره چندمنظوره، بالگرد 8 و 14 نفره اشاره کرد. که بالگرد 8 و 14 نفره به ترتیب در سال های 2017 و 2015 به بازار عرضه می شود.

 

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/340678/خوداتکایی-کشور-در-بخش-تولید-موتور-و-مینی-جت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام خدا

 

ببخشید دوستان یه سوال خیلی مهم برام پیش اومده در مورد برنامه های نمایشگرها....شما به نمایشگرهای خارجی و ایرانی نگاه کنید ببینید چقدر فرق دارند یعنی مال اونا خیلی پیشرفته تر مشخصات و موقعیت ها و ...رو نشون میدن اما نمایشگرهای ایران به همون صورت قدیمی و فقط در صفحه دیجیتال اون مشخصات رو نشون میدن...

 

حالا میخواستم بدونم آیا برنامه خاصی روشون نصب شده یا چجوری هست

 

نمایشگر های هما :

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10292/2014-09-06_112434.jpg

 

نمایشگرهای خارجی :

http://www.airteamimages.com/bell-505-jet-ranger-x__bell-helicopter_200836_large.html

http://www.airteamimages.com/bell-407__-private_204502_large.html

http://www.airteamimages.com/bell-429-globalranger_OM-TIP_-private_176723_large.html

http://www.airteamimages.com/bell-429-globalranger_OM-TIP_-private_177038_large.html

http://www.airteamimages.com/bell-429-globalranger_N10984_bell-helicopter_150724_large.html

http://www.airteamimages.com/bell-407_N410TD_-private_143567_large.html

 

 

با ارتقای فریمور میشه علائم گرافیکی رو تغییر داد و رابط گرافیکی رو بهتر کرد , اما این نمایشگرها ظاهرا در ابتدا جهت نصب در بالگردهای فعال در ناوگان هوانیروز طراحی شدن و از این نظر اشکال چندانی بهشون وارد نیست  , هرچند اون کلید هایی که در قسمت پائین صفحه نمایش قرار دارن احتمالا جهت سوئیچ بین حالت های مختلف استفاده میشن.

من در مورد پیشرفت نمایشگرهای چند منظوره خوشبین هستم , به خصوص اینکه صاایران مسئول تولید این نمایشگرهاست و نشون داده که در جایی متوقف نمیشه.

 

KOBRA---.jpg

 

 

هنگامی که فرمانده پنها اظهار میدارد که این بالگردها پرواز هم کرده اند و در حال گذراندن تستهای مربوط به اخذ گواهینامه ها هستند ، دیگر مفهومی مانند ماک آپ معنی ندارد.در این حالت حداقل به این نمونه ها پروتوتایپ prototype گفته میشود و نه ماک آپ.

در کشور ما معمولا این دستاوردها در طی یک مراسم رونمایی میشن و بعید هست (البته در مواردی هم این اتفاق رخ داده) که پیش از رونمایی رسمی تصاویر نمونه اصلی نمایش داده بشه! حتی ممکنه در نمونه اصلی یه سری تغییرات و بهینه سازی ها هم صورت گرفته باشه! 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالا خره یکی .دسته بندی کنه ببینیم چند مدل بالگرد در حال ساخت داریم -از بی سرنشینه کسی چیزی میدونه؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالا خره یکی .دسته بندی کنه ببینیم چند مدل بالگرد در حال ساخت داریم -از بی سرنشینه کسی چیزی میدونه؟

 

بالگردهای بدون سرنشین: غزال، ناظر، بالگرد جدید با نام احتمالی ذوالفقار و چند مدل معرفی نشده دیگر که بیشتر در دانشگاهها در حد نمونه اولیه تولید شده اند

 

 

تولیدات شرکت پنها:

1- بالگرد دو نفره آموزشی با موتور پیستونی که گفته شده است که این بالگرد جایگزین جت رنجر در هوانیروز به منظور آموزش خلبانان خواهد شد.

2- بالگرد هشت نفره، دو موتوره و متوسط صبای-248 که در قالب پروژه پنها-2 (پی-2 ) تولید شده و به گفته مدیر عامل شرکت پنها پرواز کرده است و تا سال 2019 به بازار عرضه خواهد شد.، مشخه ظاهری ممتاز این بالگرد ملخ دمی از نوع داکت فن میباشد.

3- بالگرد 14 نفره، دو موتوره و نیمه سنگین هما که در قالب پروژه پنها-1 (پی-1) تولید شده و به گفته مدیر عامل شرکت پنها پرواز کرده است و تا سال 2017 به بازار عرضه خواهد شد و احتمالا تا پایان امسال بصورت رسمی رونمایی خواهد شد.

4- بالگرد 18 نفره شهریار که محصول پروژه بازسازی یک فروند بل-214 اس تی غنیمتی میباشد.

5- بالگرد سنگین پنها-3 که در مرحله طراحی قرار دارد.

6- بالگردهای سری شباویز هم محصول پروژه تعویض بدنه بالگردهایی بل-205 و بل-206 بوده است. شباویز75 همان بل-205 و شباویز2061 همان بل 206 با بدنه جدید میباشد.

 

 

تولیدات شرکت هسا:

1- بالگرد طوفان-1: 10 فروند از این بالگرد که حاصل بومی سازی تقریبا بدون ارتقاء بالگرد کبرا بوده به هوانیروز تحویل داده شده است (میزان بومی سازی مشخص نیست)

2- بالگرد تیزتک:تعداد نامشخصی از این بالگرد که سپاه تحویل شده که حاصل بومی سازی بالگرد کبرا بوده و تنها تفاوت آن کابین با شیشه های تخت میباشد (میزان بومی سازی مشخص نیست)

3- بالگرد طوفان-2: محصول پروژه بومی سازی و ارتقاء سیستم اویونیک بالگرد کبرا میباشد و احتمالا هنوز به محصول نهایی و مورد نظر ختم نشده است (میزان بومی سازی مشخص نیست)

4- بالگرد 6 نفره چندمنظوره: آقای منطقی خبر تولید یک بالگرد 6 نفره چندمنظوره را نیز داده است که احتمالا در شرکت هسا تولید خواهد شد.

 

 

تولیدات شرکت شاهد:

1- بالگرد شاهد-274: بالگردی بر مبنای بل-206 بوده و طراحی متفاوتی دارد و به تعداد محدودی تولید شد

2- بالگردشاهد-278: بومی سازی بالگرد بل-206 میباشد که تفاوتهایی مثل بدنه کامپوزیتی و انتقال مکان پایدار کننده عمودی دارد. تعداد تولید شده مشخص نیست ولی این بالگرد مجوزهای تولید را از هواپیمایی کشوری دریافت کرده است.

3- بالگرد شاهد-285: بالگرد تهاجمی تک نفره و تک موتوره، که در سه مدل A و B و C (مدل دریایی) و با آرایشهای تسلیحاتی متفاوتی تا کنون مشاهده شده است و مشخص نیست که چند فروند از آن تولید شده است.

 

البته در تولید بالگردهای سری شاهد شرکت هسا هم همکاری داشته است.

 

بالگرد ظفر-300 و ظفر-500 هم جزو اولین تجربه های تولید بالگرد در ایران بوده است.

 

 

****************************************************************************************

 

تصویر احتمالی از بالگرد بدون سرنشین ذوالفقار (البته در برخی قسمتها تفاوتهایی دارد)

 

unmannedhelo.jpg

ویرایش شده در توسط MILAD110
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

تولیدات شرکت شاهد:

تا جایی که می دونم خود شرکت شاهد توانایی تولید نداره و طرحاشو میده هسا براش بسازه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا جایی که می دونم خود شرکت شاهد توانایی تولید نداره و طرحاشو میده هسا براش بسازه.

 

با سلام،

 

در مراسم رونمایی دو فروند از نمونه اولیه این بالگرد، سردار جعفری رسما اعلام میکنه که این بالگرد در مرکز تحقیقات هوایی شاهد تولید شده است و یک نکته هم این است که اگر این بالگرد در هسا تولید شده بود در این مراسم مقاماتی از هسا هم شرکت میکردند در حالیکه فقط فرماندهان سپاه در مراسم حضور داشتند،

 

ویدیو مراسم : http://www.aparat.com/v/tN0L3/%D9%87%D9%84%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%BE%D8%AA%D8%B1_%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF_285_%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87

 

 

البته به نظرم بعد از ساخت این دو فروند که در واقع نمونه اولیه محسوب میشدند، ادامه پروژه و تولید صنعتی بالگرد به هسا منتقل شده باشد چون در مراسم تحویل بالگرد طوفان-2 در مرکز هسا در داخل این مرکز یک فروند بالگرد شاهد-285 هم دیده شده بود. 

 

میتوان اینطور نتیجه گرفت که مرکز شاهد توانایی تولید نمونه اولیه را داشته ولی برای تولید صنعتی فاقد زیرساخت لازم برای چنین کاری بوده که ادامه پروژه به هسا منتقل شده است، البته این فرضیه باز هم یک اشکال دارد و آن هم این است که در مراسم رونمایی بالگرد شاهد-285 ، تعدادی شاهد-278 هم دیده میشود که به سپاه تحویل شدند، اشکالی که اشاره کردم این است که اگر توانایی تولید صنعتی شاهد-285 در این مرکز فراهم نیست پس چطور شاهد-278 در این مرکز تولید شده بود؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به ساخت مشابه بالگردهای کبرا در ایران و سیر تکامل آنها ضروری است نکاتی چند در رابطه با این بالگردها مورد توجه قرار گیرد. ارتقاهایی که میتوان بر روی بالگردهای سری تیزتک و یا همان طوفان اعمال کرد عبارتنداز:

 

ارتقای موتور:

 

در بالگردهای جدید کبرا همانند AH-1Z موتورهای کم توان تر تی 400 با موتورهای نیرومندتر تی 700 جایگزین گردیده است از مزایای موتورهای جدید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حمل بدون مشکل موشک های سنگین همانند ماوریک (کبراهای ایرانی که در خلال جنگ ایران و عراق اقدام به حمل و شلیک این موشکها میکردند بدلیل وزن زیاد موشک و فشار مضاعف این موشکها به موتور و بدنه بالگرد، بالگردها بعد از گذشت مدتی دچار اشکالاتی میشدند)

 

اما موتور جدید یعنی موتور تی 700 با توجه به توان بالاتر به این هلیکوپتر اجازه می دهد در ارتفاعی به مراتب بالاتر و در هوایی بمراتب گرمتر و با تسلیحات به مراتب بیشتر پرواز نماید.

 

لزوم تغییر روتورهای دو تیغه به روتورهای 4 تیغه: از مزاياي تغییر روتورها ميتوان به بالا رفتن ثبات در حين پرواز، بالا رفتن سرعت، ارتفاع گيري سريعتر،تولید صدای کمتر، توانايي حمل بار بيشتر و كم شدن لرزش های متداول بدنه این بالگرد، اشاره كرد.

 

تجهیز بالگرد به سیستمهای هشدار دهنده و سیستم های اقدامات متقابل

 

مقاوم سازی بدنه بالگرد

 

تسلیح بالگرد به موشکهای هوا به هوای کوتاه برد همانند موشک سایدوایندر

 

ضد گلوله کردن کاکپیت تمامی بالگردهای تولیدی همانند نمونه های اسرائیلی

 

تجهیز بالگردها به تجهیزات اپتیکی جدید

 

استفاده از موشکهای ضد تانک دوربرد همانند کورنت بجای موشکهای تاو

 

و موارد دیگر ...

 

مراحل ساخت بالگرد ایرانی طوفان

 

thumb_T1.jpg

 

thumb_T4.jpg

 

thumb_6767.jpg

 

thumb_Recoverd_jpg_file2846729.jpg

 

thumb_T3.jpg

 

thumb_Recoverd_jpg_file2846629.jpg

 

thumb_t2.jpg

 

 

کبراهای ارتقا داده شده اسرائیلی

 

به کاکپیت بالگردها توجه کنید.

 

thumb_65656~1.jpg

 

thumb_6765433.jpg

استتارشون هم واقعا زیباست

 

 

تجهیز بالگردهای کبرای هوانیروز به موشکهای هوا به هوا از نوع سایدویندر در خلال جنگ ایران و عراق

 

thumb_iriaa__AH-1_sidewinder_.jpg

 

thumb_67567.jpg

 

بالگرد AH-1Z نیروی دریایی آمریکا

 

thumb_AH_1Z.jpg

 

thumb_AH-1Z_lands_on_USS_Makin_Island_LH

 

thumb_turnedexhaust.jpg

 

 

مقایسه سیستم های اپتیکی قدیم و جدید بالگردهای سری کبرا

 

مقایسه کارایی دو سیستم TSS و NTS

 

yourfile2.gif

yourfile22.gif

 

بنا به ادعای شرکت سازنده دوربین های اپتیکی جدید، این دوربین ها دور برد ترین سیستم بینایی ممکن یک بالگرد در جهان میباشند

 

شایان بذکر است بالگردهای AH-1Z بجز توانایی حمل و پرتاب موشکهایی همچون تاو، سایدوایندر و ماوریک قابلیت شلیک موشکهای ضد رادار AGM-122 Sidearm را نیز دارا میباشند که خود یک امتیاز بزرگ برای این بالگرد میباشد.

 

منابع مورد استفاده

 

http://www.military....wz-super-cobra/

 

http://www.military....می-ah-1z-viper/

 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.