Ramtin

تاپیک جامع بررسی ناوگان بالگردی ایران ( و بالگردهای بومی )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

فكر مي كنم اين هليكوپتر جنگي هم يكي از اولين توليدات صنايع نظامي ما در اين زمينه باشه كه به نام فجر اسم گذاري شده:


اين تصوير مربوط به اولين بالگرد آموزشي ساخت داخل هست با نام ظفر 300 كه اگه اشتباه نكنم سال 1360 يك نمونه ازش توليد شد و اولين گام براي ساخت بالگرد در داخل به حساب مي‌آد . بعد از پايان يافتن اين پروژه و توليد اولين نمونه طرح‌هاي زيادي در وزارت دفاع براي ساخت يك بالگرد تهاجمي پيشنهاد شد ولي از سرنوشتشون اطلاعي در دست نيست ولي همين امسال شنيدم كه پنها داره روي پروژه‌ي ساخت بالگرد تهاجمي 100% داخلي كار مي‌كنه كه تا سال 2010 اولين پروازش رو انجام مي‌ده و قبل از سال 2015 وارد خدمت ميشه .
پروژه‌ي توليد تحت امتياز ايران 140 هم براي كسب تجربه در زمينه‌ي ساخت موتور براي بالگرد بود تا با تجربه‌ي بدست اومده بشه بالگردي كاملا ايده‌آل به توليد برسه

موفق باشيد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من توی کتاب دیدم که نوشته بود ایران ah1-w سوپر کبرا داره فکر کنم منظورش ارتقا کبراها به این سطح بوده آیا ایران میتونه کبراهاش را به سطح ah1w بروسونه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
iranian chinooks شینوک های ایرانی یک فروند هلیکوپتر Ch-47C با شماره سریال 5-4059 (متعلق به هوانیروزشاهنشاهی )که در رژه ای در تابستان سال 1976 در اصفهان شرکت کرده است -------------------------------------------------------------------------------- بر اساس توافق مهمی که بین شرکت امریکایی بوئینگ و شرکت ایتالیایی Elicotteri meridionali صورت پذیرفت نیرویی هوایی 20 فروند از این هلیکوپتر را که شرکت ایتالیایی برایش ساخته بود در سال 1971 تحویل گرفت . شرکت ایتالیایی Elicotteri meridionali در آگوست سال 1976 در شهری به نام Frosinone واقع در جنوب شرقی رم تاسیس گردید . نخستین گروه 20 فروندی از بالگردهای نیروی هوایی ایران با شماره سریالهای 4-200 تا 4-209 و 5-300 تا5-309 بود . پیش از تحویل این بالگردها به ایران شرکت بوئینگ نمونه هایی از این بالگرد را برای آزمایش در آب و هوا کویری و ارتفاعات به ایران فرستاده بود . برخی منابع بر این عقیده هستند که شش یا هشت فروند نخستین بالگردهای شینوک ایران ساخت بوئینگ بوده است که توسط منبع معتبری تایید نشده است. هوانیروز هفتاد فروند از این هلیکوپتر را در سالهای میان 1972 تا 1976 تحویل گرفت . شماره سریال این بالگردها 5-4050 تا 5-4119 بود ، البته ایران قراردادی برای تحویل 50 فروند دیگر از این هلیکوپترها با شرکت Elicotteri Meridionali منعقد کرد که متاسفانه لغو گردید . هرچند ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت Augusta در سال 1987 حداقل 11 فروند از این هلیکوپتر را با شماره سریال نامعلوم به کشورمان تحویل داد . -------------------------------------------------------------------------------- عکس بالا یک هلیکوپتر Ch-47C با شماره سریال 5-382 ( متعلق به نیروی هوایی سلطنتی ) در سال 1977 در فرودگاه مهرآباد تهران -------------------------------------------------------------------------------- پس از انقلاب اسلامی سیستم سریال بندی هواپیماها به یک - و چهار عدد تغییر یافت که سریال بندی کنونی انها نامعلوم است . همچنین برای سریال بندی هواپیماهای نظامی از هیچ ترتیب یا استانداری تبعیت نشده است و از این رو تشخیص شماره سریالها تقریبا غیر ممکن است ( به خاطر دسترسی نداشتن افراد خارج از برنامه ها ویا نیروهای مطمئن ). زیر این شماره سریالها همیشه عددی داخل یه دایره وجود دارد که به نظر میرسد نشان دهنده شماره پایگاه عملیاتی بالگرد و یا هواپیماهاست. بر اساس اطلاعاتی از منابع نامشخص ، شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) با مجموعه ای زنجیره ای و بسیار گسترده و مجهز (در 16 مکان ) بطور کامل تمام مدلهای بالگردهای نظامی ایران را اورهال کرده و برخی قطعات آن را به روش مهندسی معکوس ساخته که این شامل chinook هم میشود. منابع اذعان دارند که در دسامبر 2001 نیروی هوایی دارای 14 فروند هلیکوپتر شینوک عملیاتی بوده است که از این میان 5 فروند از بالگردهای زمان جنگ بوده اند که بطور کامل بازسازی شده بودند . شش فروند از این هلیکوپتر ها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد . هوانیروز نیز دارای 45 فروند بالگرد شینوک عملیاتی در شرایط بسیار خوب بوده است. -------------------------------------------------------------------------------- پایگاههای عملیاتی بالگرد شینوک در سال 2000 : تهران - پایگاه شکاری مهرآباد - پایگاه هوایی یکم تاکتیکی (TAB-1 )-پس از بکارگیری گسترده در جنگ طولانی هشت ساله تمامی بالگردهای شینوک ساخت آگوستا در پنها بازسازی کامل گردید و به سرویس بازگشت . این تعمیرات شامل تعمیرات اساسی و بالانس کردن Rotor Blade های اصلی بالگرد و همچنین ساخت ابزارهای مربوطه . تهران - دوشان تپه-ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش که شامل بسیاری از قطعات با ارزش در انبارهای بزرگ خود می باشد . تبریز- پایگاه شکاری تبریز - پایگاه دوم تاکتیکی (TAB-2 )ستاد فرماندهی بالگردی در منطقه شمال کشور و همچنین پشتیبانی لجستیک پهپادها . همدان - پایگاه شکاری شهید نوژه - پایگاه سوم تاکتیکی (TAB-3 )این پایگاه شامل تاسیساتی برای اورهال بالگرد میباشد . کرمانشاه- پایگاه تاکتیکی پنجم(TAB-5 )این پایگاه بزرگترین پایگاه بالگرد ایران میباشد که 300 گونه مختلف بالگرد را در خود جای میدهد و شامل تاسیسات تعمیراتی و همچنین بازسازی و اورهال بالگرد و پهپاد میباشد . شیراز - پایگاه شکاری شهید عباس دوران - پایگاه هفتم تاکتیکی (TAB-7 )شامل تاسیسات آموزشی هوافضایی ، تونل باد و همچنین طراحی سیستمهای الکترونیکی و اوینیکی . اصفهان- پایگاه شکاری شهید عباس دوران - پایگاه هشتم تاکتیکی (TAB- 8 )این پایگاه که به Helo-City مشهور است ستاد فرماندهی بالگردهای ایران است . دراین شهر(شاهین شهر) تاسیسات بسیار گسترده ای توسط شرکت Bell_Textron بنا نهاده شده است که توسط شرکت اوکراینی آنتونف برای ساخت هواپیمای IRAN-140 و همچنین تعمیر موتور بالگردها مورد استفاده قرار میگیرد. بندرعباس- پایگاه نهم تاکتیکی (TAB-9 )که پایگاهی مشترک بین هوانیروز و هوادریا ست و دارای تاسیسات تعمیراتی و آزمایشی است .همچنین این پایگاه مقر فرماندهی منطقه جنوب نیز می باشد. چابهار- پایگاه دهم تاکتیکی(TAB-10 ) پایگاهی از مواد مرکب که توسط ایالات متحده بعنوان پایگاهی سه منظوره ساخته شده بود که شامل بالگردهای هوانیروز نیز می شود . امیدیه- پایگاه یازدهم تاکتیکی (TAb-11 )آقاجاری - این پایگاه که در طول جنگ با عراق تکمیل گردید بزرگترین دستاورد مهندسی و تاسیساتی وزارت دفاع ایران است . این پایگاه شامل سه مرکز آموزشی تخصصی ، دو موسسه پژوهشی تکنیکی ، یک مرکز پژوهش فیزیک ، دو مرکز پژوهش بازسازی ، لابراتوارهای توسعه اوینیک رادار موشکها ، مراکز آزمایش و تاسیسات ساخت و توسعه تسلیحات بالگرد است. مسجد سلیمان - پایگاه دوازدهم تاکتیکی(TAB-12 )این پایگاه نوین ترین پایگاه ساخته شده ایران میباشد و در طول جنگ ساخته شده است و میتواند تا 200 فروند هواپیما و تعداد زیادی بالگرد تهاجمی / ترابری را در خود جای دهد . مشهد- نزدیک ترین پایگاه به افغانستان می باشد که در آمادگی برای جنگی که نزدیک بود با طالبان رخ دهد توسعه یافت و مرکز فرماندهی منطقه شرق بالگردها می باشد و دارای تاسیسات تعمیرات و اورهال بالگرد نیز میباشد . -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- ایران در طول جنگ با عراق حداقل هشت فروند بالگرد شینوک خود را ازدست داده است . در یک روز بسیار بد در 15 جولای 1983 یک فروند هواپیمای Mirage F-1 عراقی سه فروند بالگرد شینوک را که در ارتفاع پایین برای رساندن نیرو به خط مقدم در حال پرواز بود را هدف قرار داد . -------------------------------------------------------------------------------- در عکس بالگرد شینوک با شماره سریال 5-4001 را مشاهده میکنید که رزمندگان ایرانی را در حوالی مرزهای عراق در سال 1986 پیاده می کند -------------------------------------------------------------------------------- حدود 21جولای 1978 چهار فروند از شینوکهای ایران 15 تا 20 کیلومتر وارد فضای شوروی در ترکمنستان می شوند .این بالگردها نخست توط یک MiG-23M به خلبانی A.V. Dem'janov رهگیری میشوند که وی این بالگردها را با بالگردهای شوروی اشتباه میگیرد ولی این بالگردها کمی پس از ساعتی از ماجرا بوسیله یک فروند MiG-23M دیگر به خلبانی V.I. Shkinder رهگیری می شود و وی بلافاصله دو فروند موشک (R-60 (AA-8 Aphid به سوی یکی از بالگردها شلیک می کند و تمام هشت سرنشین این بالگرد کشته میشوند ، وی سپس با شلیگ توپ 23 میلیمتری GSh-23L خود بالگرد دوم را مجبور به فرود در نزدیکی Gjaurs می کند . چهار سرنشین این بالگرد زنده میماند ولی بوسیله مرزبانان شوروی دستگیر می شوند . دوفروند شینوک دیگر نیز به سرعت به سمت فضای ایران فرار می کنند . مدت کوتاهی پس از این ماجرا شوروی به ایران اجازه میدهد تا شینوک (5-4092 )صدمه دیده را تعمیر کرده و چهار سرنشین آنرا نیز به ایران بازمی گرداند . -------------------------------------------------------------------------------- عکس بالا که در سالهای1997- ۱۹۹۸ گرفته شده است از آخرین بالگردهای تحویلی به ایران میباشد (5-3302) . با اصلاحاتی که در ظاهر آن شده میتوان آن را با سالهای اولیه تحویل به ایران مقایسه کرد .Balde های ساخته شده در داخل ، توری محافظ در ورودی موتورها برای جلوگیری از ورود اشیاء اضافی به داخل موتورها و آرم نیروی هوایی در بین پنجره ها -------------------------------------------------------------------------------- انتقال یک فروند هواپیمای C-47D Dakota از مهرآباد به دوشان تپه برای قرارگیری در موزه هوایی که هیچگاه به روی عموم باز نشد . توجه کنید که Rudder و بال این هواپیما جدا شده و دوdrag chutes که برای حفظ تعادل این هواپیما در طول Sling آن میباشد. -------------------------------------------------------------------------------- فضای داخلی شینوک -------------------------------------------------------------------------------- هلیکوپتر شینوک با شماره سریال 4-201 در زمان پیش از انقلاب. -------------------------------------------------------------------------------- هلیکوپتر شینوک با شماره سریال 5-4061 در زمان پیش از انقلاب. -------------------------------------------------------------------------------- در یازدهم فوریه 2004 که جشنهای بیست و پنجمین سال پیروزی انقلاب در سراسر کشور جشن گرفته شد که مراسم اصلی در میدان آزادی تهران با حضور صد هزار نفر برگزار گردید.در طول مراسم چندین فروند بالگرد از نیروهای مختلف به پرواز درآمدند... منبع:helicopter.blogfa + نوشته شده در چهارشنبه هفدهم آبان 1385ساعت 9:23 توسط حمید | 6 نظر Apache Apache -------------------------------------------------------------------------------- هلیکوپتر آپاچی چه نوع هلیکوپتری است که وقتی نام آن به گوش یگانهای زرهی دشمن می افتد لرزه بر اندام آنها نمایان می شود. در این مقاله سعی کرده ام تا در حد توان این پرنده ی مخوف را به شما دوستان معرفی نمایم. امید است مورد توجه دوستان قرار بگیرد. -------------------------------------------------------------------------------- تاریخچه: هلیکوپتر تهاجمی آپاچی در دهه ی ۸۰ میلادی توسط کمپانی معظم مک دانل داگلاس ایالات متحده ساخته شد و نوع AH_64A آن در سال ۱۹۸۴ وارد ارتش آمریکا گردید. آپاچی که در واقع پیشرفته ترین هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره ی جهان شناخته می شود در دو نوع A و D در حال خدمت در برخی از ارتشهای جهان است.Apache longbow یا AH_64D جنگ افزار مخوفی است که فقط برای نبرد دیجیتالی در آینده طراحی گردیده است.به این هلیکوپتر رادار موج میلیمتری کنترل آتش(FCR), موشک هوا به زمین, فرکانس رادیوئی شلیک کن ـ فراموش کن Longbow hellfire , که نیاز به نوع لیزری را رفع کرده ,موتورهای تقویتی, سیستمهای اویونیک پروازی پیشرفته تر و کابین یکپارچه نسبت به مدل قبلی اضافه شده است. -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- سیستم Longbow می تواند عملیات شناسایی طبقه بندی و اولویت بندی ۲۵۶ هدف زمینی را به طور تمام خودکار و در تمام شرایط جوی و پیچیدگی محیط نبرد انجام دهد.این سیستم رادار کنترل آتش در بالای روتور اصلی آپاچی قرار دارد و متشکل از آنتن و ترانسیمتر است که به صورت چند حالته و موج میلیمتری است. این سیستم در ۴ حالت مورد استفاده قرار می گیرد: ATM: حالت هدف گیری هوائی GTM: حالت هدف گیری زمینی TPM: حالت تهدیدهای هوائی BIT: سیستم آزمایش درونی رادار -------------------------------------------------------------------------------- سیستم TADSیا سیستم تصاویر اوپتیکی و تلوزیونی به همراه دید مادون قرمز از جلو برای خدمه ارسال میشودو سیستم تصاویرمادون قرمز در تمامی جهات را برای دید در شب به عدسی تک چشمی متصل به کلاه خلبان که در کابین عقب قرار دارد و یا کمک خلبان که در کابین جلو قرار گرفته شده می فرستد. هر دو سیستم بر روی برجک گردان یا ثابت بر روی دماغه ی هلیکوپتر نصب شده اند. جنگ افزار: مهمترین جنگ افزار آپاچی موشکهای هوا به زمین Hellfire RFبا جستجوگر موج میلیمتری و برد ۸ تا ۱۲ کیلومتر است. همچنین می تواند انواع موشکهای هوا به هوای استینگر, سایدویندر و میسترال را جهت شکار هلیکوپترها و هواپیماهای دشمن برگزیند.در ضمن جهت مقابله با تهدیدهای راداری دشمن نیز می تواند از موشک ضد رادار ساید آرم استفاده نماید. توپ ۳۰ میلیمتری با قابلیت ۶۲۵ بار در دقیقه و با توانائی حمل ۱۲۰۰ گلوله و سیستم پرتاب راکت با بالچه های تا شونده شامل ۷۶ راکت ۷۰ میلیمتری هایدرا نیز از دیگر قابلیتهای این پرنده ی آهنی مخوف است. قوای محرکه: موتورهای این هلیکوپتر از دو موتور پر قدرت توربوشفت جنرال الکتریک و با قدرت ۱۲۶۵ کیلووات میباشد. البته آپاچی های سفارشی ارتش انگلیس از موتورهای وطنی ساخت خود یعنی رولزرویس ـ توربومکا بهره می برند. -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- حداکثر برد پروازی آپاچی با مخزن سوخت خارجی ۱۹۰۰ کیلومتر و بدون آن ۴۰۰ کیلومتر است. ضمنا بد نیست بدانید که برای انتقال آنها از پایگاههای خود به مناطق جنگی معمولا از هواپیماهایC_17 یاC_5 استفاده می گردد. -------------------------------------------------------------------------------- استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر نام منبع بلا مانع است + نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم مهر 1385ساعت 11:43 توسط حمید | 5 نظر Bell AH Bell AH -------------------------------------------------------------------------------- معرفی: در ماه مارس 1965 شرکت بل تکسترون برنامه ای را آغاز کرد تا با استفاده از سیستم تولید و انتقال قدرت و پروانه هلیکوپتر یو اچ 1 سی‌، و فقط با یک بدنه ایرودینامیکی‌، هلیکوپتری مناسب برای اجرای ماموریتهای رزمی‌ تدارک کند.هدف این برنامه رسیدن به بیشترین سرعت طراحی‌ و ظرفیت تسلیحاتی‌، و افزیش بازده خدمه بود.طرح نهایی‌ بدنه باریک با نیم رخ کوتاه داشتش که استتار اونو راحت میکرد، و همچنین جایگاه 2 نفره اون به صورت پشت سر هم بود تا هر 2 بهترین دید رو داشته باشن.در این طرح 2 تا باله کوچیک هم 2 طرف بدنه نصب شد که کار حمل تسلیحات رو انجام میداد. پیش نمونه طرح جدید به اسم بل 209 در 7سپتامبر 1965 برای اولین بار پرواز کرد و حدود 8ماه بعد، تمایل نیروی زمینی‌ آمریکا برای خرید آن اعلام شدش.بعد از اون مدلهای دیگه مثل سی کبری (SEA COBRA) و سوپر کبری (SUPER COBRA) هم طراحی و ساخته شدش.کبری همون دستگاه قدرت انتقال هیویی استفاده میکنه و بدنه جدید با دو صندلی پلکانی داره. ای اچ 1 اولین هلیکوپتر تهاجمی غربی هستش و از تجربیات جنگ ویتنام تو این هلیکوپتر استفاده فروان شده.این هلیکوپتر تو جنگهای زیادی استفاده شده(از جمله جنگ ایران و عراق) و به همین دلیل خیلی تغیرات توش به وجود اومده و چنانکه در مدلهای اخیر از دو موتور استفاده شده و سوپرا کبری و بعدیهاش از قابلیت جنگ شبونه برخورداره. -------------------------------------------------------------------------------- تاکسی نمودن هلیکوپتر بل برای فرود بر روی عرشه ی ناو -------------------------------------------------------------------------------- انواع مدلها: AH-1E: مدل اولیه تهاجمی AH-1F: مدل مجهز به موشک ضد زره تاو TAH-1F: مدل آموزشی اف AH-1G: هیویی کبری مدل اولیه برای تحویل به نیروی زمینی AH-1J: سی کبری، اولین مدل 2موتوره برای خدمت تو نیروی دریایی که ایران از همین مدلها را داراست. AH-1P: مدل ارتقا یافته و مجهز به موشکهای تاو AH-1S: اصلاح شده مدل جی،با قابلیت شلیک موشک تاو AH-1T: سی کبری اصلاح شده مدل جی با قابلیت پرواز بالاتر AH-1W: سوپر کبری، قادر به انجام رزم شبانه TH-1G: مدل آموزشی با فرامین دوگانه AH-1Q: هیویی کبری قابلیت رزم شبانه و قادر به حمل 8 موشک تاو AH-1S: هیویی کبری TH-1S: مدل آموزشی برای رزم شبانه AH-1RO: دراکیولا شبیه مدل W ،برای صدور به رومانی کابرها: آمریکا-ایران-اردن-اسراییل-پاکستان-ژاپن-تایلند-کره جنوبی-ترکیه-رومانی قیمت بر اساس قیمت سال 1996برای مدل W: حدود 10.7 میلیون $ -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- در گوشی: **ایران 202 فروند از مدل J رو خرید و خودش تغییراتی زیادی توش داده،مثلا شیشه ضد گلوله، قابلیت حمل موشکهای مختلف مثل طوفان و تاو توسط ایران به قابلیتهای این هلیکوپتر اضافه شده است. -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- مشخصات سوپر کبری: طول: 17.68متر عرض بدنه: 3.28 متر(دهانه 2 سر بال) موتور: 2 موتور T700-GE-401با ۱۲۵۰KW نیرو ضرفیت حمل سوخت: 1162لیتر قطر پروانه اصلی: 14.63 متر عرض پروانه اصلی: 0.84 متر وزن خالی: 4634 کیلو بیشترین وزن: 6690 کیلو سرعت مبادا گذر(یعنی هیچ رقمه نمیتونه از این بگزره): 352 KM/H سرعت افقی: 282 KM/H بیشترین نرخ صعود: 244 M/MIN سرعت دوارانی پروانه اصلی: 311 rpm سرعت دوارانی پروانه دمی: 1460rpm سقف پرواز خدمتی: 4270متر (در شرایط IGE) سقف پرواز ایستا: 4495متر (در شرایط OGE) برد: 587کیلومتر)در شرایط SL،سوخت استاندارد و بدونه سوخت ذخیره) تسلیحات: یک قبضه توپ هوایی 3لول زیر دماغه با 750گلوله 20MM با قدرت چرخش 100 درجه به طرفین و 18 درجه بالا و 50 درجه پایین انواع راکتها و شعله نما و موشکهای هلفایر(HELLFIRE)،تاو،سایدویندر منبع:helicopter.blogfa + نوشته شده در شنبه هشتم مهر 1385ساعت 11:16 توسط حمید | 7 نظر دانستنی های وبلاگ آیا میدانید که: ۱ـ بزرگترین هلیکوپتر جهان MIL -MI12 ساخت روسیه است.طول این هلیکوپتر ۳۷ متر و دارای وزنی برابر با ۱۰۵ تن است.این هلیکوپتر در ششم اوت ۱۹۶۹ موفق شد باری به وزن ۲/۴۰ تن را به ارتفاع ۲۲۵۵ متری انتقال دهد.نیروی محرکه ی آن نیز ۴ موتور است که هر یک ۶۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند. به عظمت این هلیکوپتر که در کنار یک فروند سوخو ۲۷ (فلانکر) پارک شده است دقت فرمایید -------------------------------------------------------------------------------- ۲ـ کوچکترین هلیکوپتر دنیا که اصطلاحا مینی کوپتر نام دارد توسط کارخانه ی آئرو - اسپیس جنرال آمریکا ساخته شده است.این هلیکوپتر یک نفره بوده و وزن آن فقط ۵/۷۲ کیلوگرم است و ۱۳۷ کیلومتر در ساعت سرعت دارد. -------------------------------------------------------------------------------- ۳ـ بیشترین ارتفاعی که یک هلیکوپتر توانست به آن دست یابد ۴۴۲/۱۲ متری است که توسط هلیکوپتر لاما ساخت فرانسه و در تاریخ ۲۱ ژوئن ۱۹۷۲ صورت پذیرفت. نمایی از هلیکوپتر لاما در حین پرواز -------------------------------------------------------------------------------- ۴ـ بیشترین سرعتی که یک هلیکوپتر در پرواز افقی توانست ثبت نماید ۸/۵۵۷ کیلومتر در ساعت است که بل ۳۰۱ ساخت آمریکا در یک پرواز آزمایشی در ژوئن ۱۹۸۰ بدان دست یافت. روتورهای این مدل قابلیت چرخش ۹۰ درجه ای به سمت جلو را دارند + نوشته شده در چهارشنبه پنجم مهر 1385ساعت 13:41 توسط حمید | یک نظر پاسخ به سوالات (۲) پاسخ به سوالات (۲) -------------------------------------------------------------------------------- سوال ۱ـ آقای کیوان : زمانی که بر روی عکسها برای بزرگنمایی کلیک مکنیم وارد سایتهای دیگر میشویم. علت چیست؟ در پاسخ به این دوســت گرامی باید عنوان کنم که با توجه به اینکه تمامــی مطالـب این وبلاگ از سایتهای معتبری مانند Airliners اقتباس شده و پس از برگرداندن به زبان فارسی در اختیار خوانندگان محترم وبلاگ قرار میگیرد و نیز با اشاره به اینکه عکس های آنها نیز از همین سایت هاست بنابراین عکسها به طور شبکه ای به سایت مادر متصل اند و شما علاوه بر روئیت وبلاگ از عکسهای سایت اصلی نیز میتوانید دیدن فرمایید. -------------------------------------------------------------------------------- سوال ۲ـ آقای کیوان : سوال فرمودند که آیا در ایران هلیکوپتر کبری ( ظفر ۳۰۰ ) ساخته میشود؟ خیر - در ایـران هیچــگونه هلیکوپتری ساخته نمی شـود جراکه کشـورمان از لــحاظ دانش فنی به حد ساخت نرسیده اما اگر منظورتان بهینه سازی هلیکوپتر است جواب مثبـت است . چرا که با تحـریم هایی که پـیش رو داریــم فقط از طریق مهندســی معکوس و ساخت قطعه و بهینه سزی تمامی تجهیزات سرپا هستند. و اما ظفر ۳۰۰ : یک طرح تحقیقاتی از سوی وزارت دفاع در سال ۱۹۸۶ میلادی بود که با موفقــیت انجام شد. در این طـرح با تغییراتی در هلیکوپتر جت رنجـــر آنرا به صــورت هلیکوپتری تهاجمی در آوردند. کابین خلبان مانند کبرا به صورت پشت سر هم در آمده و تجهیزاتی مانند لانچــر در طرفین آن نصــب گردیده است.ضمنــا از همان موتـور آلیسون در این مدل استفاده شده و قابلیت استفاده در موارد کشاورزی را نیز دارد. -------------------------------------------------------------------------------- سوال ۳ـ آقای جیمی : در مورد سقوط هلیکوپتر در شمال ایران سوال فرمودند ؟ علاوه بر پاسخ مفصلی که قبلا داده ام دوباره عرض میکنم که: هلیکوپتر مورد بحث از نوع جت رنجر بوده که در اختیار یک شرکت پیمانکار بوده است و روز حادثه علاوه بر حمل ۶ سرنشین در حال حمل تیرآهن نیز بوده که در اثر نقص فنی ضمن برخورد به کوه مرگ هر ۶ هموطن را رقم میزند. -------------------------------------------------------------------------------- سوال ۴ـ آقای محمد سعید: آیا سوپر کبرا دارای رادار ملی است؟ دوست عزیز اگر منظورتان هلیکوپتر AH_1j Sea Cobra است باید بگویم که ایران در حال بهینه سازی آنهاست و در کل چیزی به نام رادار ملـــی وجود ندارد. چون اگــر چنین چیزی وجود داشتـــه باشد قطعا باید با پیشرفت روزانه آن نیز بایــــد مورد بازنگری کلی قرار گیرد. -------------------------------------------------------------------------------- سوال ۵ـ آقای محمد سعید: در مورد هلیکوپتر های ترابری سنگین توضیح دهید؟ حتما دوست عزیز - با توجه به اینکه هلیکوپتر های ترابری سنگین در کشورمــــان بیشتر CH_47 (شیــنوک) را شامل میشود ولی مطمئـن باشید در مورد آنها خواهم نوشت. -------------------------------------------------------------------------------- سوال ۶ـ آقای محمد جعفر : در مورد ساخت هلیکوپتر در اصفهان سوال فرمودند؟ دوست گرامی همانطور که قبلا اشاره کردم در کشورمان هلیکوپتری ساخته نمیشود و فقط در مراکزی مثل هلیکوپترسازی اصفـهان مراحل اورهـال و بهینه سازی انــجام میگردد. -------------------------------------------------------------------------------- و در پایان باز هم پذیرای سوالات انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستم + نوشته شده در سه شنبه چهاردهم شهریور 1385ساعت 11:21 توسط حمید | 10 نظر Agusta A119 Coala Agusta A119 Coala -------------------------------------------------------------------------------- نخستین پروتوتایپ این هلیکوپتربا یک موتور توربومکا با قدرت 595kw و روتور دو تیغه توسط کشور ایتالیا ساخته شد. سپس با بهینه سازی انجام شده در این مدل و با توجه به ضعف قدرت آن در مانورهای پروازی قدرت این هلیکوپتر به 747kw که توسط یک موتور توربوشفت ساخت پرات اند ویتنی کانادا و با کد PT6B_37 شناخته میشد افزایش یافت. -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- حداکثر سرعت این هلیکوپتر 260 کیلومتر بر ساعت است و تا ارتفاع 17915 فوت نیز قابلیت پروازی دارد.ضمنا ماکزیمم برد پروازی آن بدون سوخت گیری مجدد 635 کیلومتر است. حداکثر وزن این پرنده 2600 کیلوگرم است که با حمل بار یا سرنشین این میزان وزن به 2850 کیلوگرم نیز میرسد. در مورد روتورهای این مدل که از جنس مواد کامپوزیت است باید اذعان کنم که طول آن 11 متر است.حداکثر ظرفیت این هلیکوپتر نیز خلبان و کمک خلبان در جلو و 6 نفر نیز به طور استاندارد در کابین آن است در عملیاتهای اضطراری پزشکی نیز قابلیت حمل 2 برانکارد را داراست. -------------------------------------------------------------------------------- (متاسفانه قابلیت حمل بار یا افراد در کشورمان در مورد هلیکوپتر بدون محاسبات و نیز نادیده گرفتن استانداردها صورت می گیرد. مانند حادثه ی چند روز پیش سقوط یک فروند هلیکوپتر بل در شمال کشور که در حال حمل تیر آهن با سقوط و برخورد به کوه مرگ ۶ نفر از هموطنانمان را رقم زد.) -------------------------------------------------------------------------------- تاریخ اولین ورود این هلیکوپتر در سال ۱۹۹۹ بود که به نظر می آید با اینکه هلیکوپتر جدیدی است اما تغییرات عمده ای در آن صورت گرفته است . حداکثر ظرفیت تولید در شرکت آگوستا ایتالیا ۲۰ تا ۲۵ فروند در سال میباشد + نوشته شده در چهارشنبه یکم شهریور 1385ساعت 9:49 توسط حمید | 8 نظر --------------------------------------------------------------------------------

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام جناب demolotion دستت از بابت مطالبی که به سایت ارسال می کنی درد نکنه ولی سعی کن مطالب رو مرتب تر و به همراه عکس ارسال کنی. برای ارسال عکس در هنگام ارسال مطلب می تونی لینک عکس رو در قسمت مربوطه اضافه کنی و در ضمن حتما منبع رو هم ذکر کن icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببین، وقتی داری مطلب رو کپی می کنی در هر جایی که عکس هست متوقف می شی و عکس رو اضافه می کنی حالا چه طوری. الان می گم. توی قسمت ارسال کردن یک آیکون هست که وقتس روش میری زیرش می نویسه Insert Image . توی اونجا می تونی آدرس URL عکس رو قرار بدی. برای بدست اوردن آدرس عکس هم کافیه که روی عکس کلیک راست بکنی و ببینی. وقتی کار تموم شد و آدرس رو قرار دادی اوکی رو میزنی و بقیه مطلب رو کپی می کنی و الی آخر. موفق باشی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]وزارت دفاع هزارمين بالگرد نوسازي شده را تحويل داد

هزارمين بالگرد نوسازي شده توسط وزارت دفاع پس از پيروزي انقلاب، به ناوگان هوايي كشور پيوست.

تصویر[/align]

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار مصطفي محمدنجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اين مراسم اظهار داشت: امروز صنايع هوايي بويژه در حوزه بالگرد از خودكفايي و توانمندي بسيار بالايي برخوردار هستند و متخصصين صنايع هوايي وزارت دفاع علاوه بر تعميرات اساسي كليه پرنده‌هاي موجود در كشور، آستين همت را بالا زده و با تعهد، نبوغ، خلاقيت و نوآوري، بتدريج و يكي پس از ديگري حلقه‌هاي وابستگي را گسستند.
نجار افزود: بحمدالله امروز ثمره تلاش و مجاهدت اين متخصصان يعني طراحي و ساخت بالگرد، هواپيماي جنگنده و آذرخش و انواع هواپيماهاي بدون سرنشين و هزاران قطعه مورد نياز براي تعميرات اساسي انواع بالگرد و هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي مشاهده مي‌شود.
وزير دفاع با تقدير از كاركنان و مديران شركت پنها (نوسازي بالگردهاي ايران) خطاب به آنها خاطرنشان كرد: شما همانگونه كه در 12 بهمن 57 با انتقال حضرت امام (ره) به بهشت زهرا وفاداري خود را به آن حضرت و راه شهيدان نشان داديد، امروز نيز با سرپا نگهداشتن ناوگان بالگردي كشور همچنان به عهد و پيماني كه با امام خود داشته‌ايد وفادار مانده‌ و اين بزرگترين افتخار براي صنعت هوايي و نيروهاي مسلح مقتدر و توانمند جمهوري اسلامي ايران است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست متخصصین درد نکنه البته کاش که اون سوپر کبرا/آپاچی ها رو هم رونمایی می کردند! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]شبيه‌ساز بالگرد كبري و 206 در هوانيروز طراحي و توليد شد

شبيه‌ساز ثابت بالگردهاي كبري و شبيه‌ساز كامل بالگرد 206 در هوانيروز ارتش طراحي و توليد شد.

تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس در مراسم افتتاح رسمي اين شبيه‌سازها كه با حضور امير سرلشكر صالحي فرمانده كل ارتش و امير دادرس فرمانده نيروي زميني ارتش در محل ستاد هوانيروز برگزار شد، سرلشكر صالحي ضمن بازديد از اين شبيه‌سازها و گفتگو با طراحان اين سامانه پيشرفته، شخصاً در محل هدايت بالگردها حاضر شد و نحوه عملكرد آن را بررسي كرد.
با طراحي و توليد اين شبيه‌سازها، نياز قسمت قابل توجهي از بخش هواپيمايي نيروي زميني ارتش در آموزش خلبانان ماهر و توانا با بهره‌گيري از فناوري‌هاي مدرن پروازي مرتفع شده و علاوه بر كاهش سوانح پروازي، ميزان سوخت، خسارات جاني و استهلاك تجهيزاتي، سطح كمي وكيفي آموزش‌ها نيز بهبود مي‌يابد.
استفاده از اين شبيه‌سازها در هر يك هزار ساعت پرواز، تنها امكان بروز يك خطا را داشته و هرگونه خطا و يا عيب به طور خودكار و به صورت بصري به خلبان هشدار داده مي‌شود.
به گفته امير خلبان احدي فرمانده هوانيروز ارتش، با راه‌اندازي و بهره‌برداري از شبيه‌ساز متحرك بالگرد 206 انواع آموزش‌هاي خلباني و تيراندازي با بالگرد و اجراي مانورهاي اضطراري در شرايط مختلف جوي امكان پذير است كه براي توليد اين شبيه‌ساز متحرك، 18 هزار نفر ساعت و يك سال زمان و هزينه‌اي معادل 800 ميليون تومان صرف شده و تمامي نرم‌افزارها و تجهيزات الكترونيكي آن توسط متخصصان هواپيمايي نيروي زميني ارتش و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طراحي و ساخته شده كه موجب صرفه‌جويي كلاني در خريد تجهيزات مشابه وارداتي نيز شده است.
به گزارش فارس، دانش ساخت و راه‌اندازي انواع شبيه‌سازهاي متحرك و كامل پروازي تاكنون در اختيار تعداد معدودي از كشورهاي امريكايي و اروپايي بوده و به دليل تحريم‌ها، امكان خريد آن با صرف هزينه‌هاي سنگين نيز ميسر نخواهد بود.
همچنين شبيه‌ساز ثابت بالگرد كبري پس از يك سال تلاش شبانه‌روزي و با هزينه 250 ميليون تومان مورد بهره‌برداري قرار گرفت كه اين سيستم، امكان ارائه آموزش‌هاي ناوبري، تيراندازي با راكت و تيربار منطبق با شرايط واقعي پروازهاي عملياتي ميسر مي‌شود.
پيش از اين، 30 شبيه‌ساز ثابت در هواپيمايي نيروي زميني ارتش توليد شده و به منظور تقويت بنيه آموزشي در اختيار پايگاه‌هاي هوانيروز در سراسر كشور قرار گرفته است.
همچنين امروز بيش از 9700 قطعه انواع قطعات حساس و تند مصرف بالگردهاي مختلف هجومي و ترابري كه توسط متخصصين هوانيروز ارتش طراحي و ساخته شده است به چرخه توليد و شبيه‌سازي بالگردهاي ارتش جمهوري اسلامي اضافه شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولين و مهمترين تغييردر اين مدل تغيير اما در مورد بالگرد کبری جديد يا Modell - 2091 برابر انواع گلوله های با کاليبر متوسط را دارد . اين بالگرد مجهز به ( MFD ( Multi-function display ميباشد و موشکهای پيشرفته طوفان ( توفان) که نمونه ايرانی موشک TOW است بر روی آن نصب شده . طی پروژه موسوم به Maymand ايران موفق به ساخت rocket Launcher در انواع ۱۹ تايی ( M- 200 ) و ۷ تايی ( M - 158) با کاليبر 2.75 اينچ شد . تصاويری از اين بالگرد رو در زير ببينيد .
تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد ولي دو اشكال در اين تاپيك وجود دارد: 1-كبري لفظي عربي است در حاليكه كبرا (COBRA) يك كلمه ي انگليسي بوده وهيچ ارتباطي با كبري ندارد.در حقيقت نام اين هليكوپتر كبرا (مار كبرا) و نه كبري است. 2-تصاويري كه دوست عزيزم كركس زحمتشان را كشيده اند متعلق به نمونه هاي امريكايي و دو تصوير زيري هليكوپترهاي زولو كبرا ( AH-1 Z ) ايالات متحده هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر بسیار خوشحال کننده ای است. استفاده از اين شبيه‌سازها خیلی با صرفه است و هزینه ی این طرح ظرف چند ماه جبران میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته که دست متخصصین درد.ولی دوستان لطف کنید به من بگید مگه ایران چند تا بالگرد داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به اميد روزي كه خودمون يه هلكوپتر تهاجمي كاملا ايراني بسازم كه همه انگشت به دهن بمونن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.