deserthawk

حمله به شهر سوئز در جنگ یوم کیپور

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

با تشکر از شما برای این پست مفید...

برای من همیشه سوالی بوده که چطور اسرائیل به این راحتی در سرزمین های عربی پیشروی میکرد اما امروز حتی یک متر از نوار غزه رو نمی تونه به اختیار خودش در بیاره . آیا مصری ها و یا سوری ها ویا بقیه عربها در اون روزها جنگیدن بلد نبودن و یا ترسو بودن ویا احمق تر بودن ؟

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته به نظر بنده این اشتباه هست که شکست های اعراب رو بر احمق بودن اونها بگذاریم. در واقع در همین جنگ یوم کیپور اعراب در ابتدای جنگ با غافلگیری تقریبا کامل اسرائیل به پیروزی های انکار ناپذیری رسیدند. مصریها از کانال سوئز با موفقیت گذشتند و سرپل های ایجاد شده رو تا مدت ها نگه داشتند. سوری ها نیز در ابتدای حمله موفقیت های زیادی در جبهه جولان داشتند. ولی درباره شکست های بعد از اون بحث ها فراوان است. این که نقطه اتصال ارتش های دوم و سوم مصر در کرانه شرقی کانال چرا کامل نشده بود و نیروی کافی در ناحیه دفر سوار وجود نداشت جای صحبت بسیاری هست. ولی بعد از رخنه عملکرد نیروهای الصاعقه در مقابله با اسرائیلی ها در نبرد اسماعیلیه بسیار خوب بود و همچنین همان طور که این مطلب گفت در شهر سوئز نیز اسرائیلی ها با شکست سنگینی مواجه شدند.

فرماندهی سعدالدین شاذلی هم چه در دوران پیش از جنگ و چه در طی اون با توجه به امکانات مناسب بود. با این حال دخالت های سیاسی نابجا از میانه جنگ اوضاع فاجعه باری رو رقم زد.

عموما برای یک ارتش خوب نیاز به سه چیز هست. 1- انگیزه 2- امکانات 3- آموزش (چه در سطح فرماندهی و چه در سطح سرباز)

همچنین برای اجرای یک عملیات علاوه بر موارد باالا باید جایی هم برای ریسک های حساب شده باز کرد. همچنان که نیروهای زرهی و مکانیزه آریل شارون با اجرای یک ریسک حساب شده از کانال سوئز گذشتند و سرنوشت جنگ رو عوض کردند. ارتش های عربی در اکثر موارد در مورد آموزش مشکل داشتند. امکانات اونها هم در بسیاری از موارد تناسب درستی با استراتژی اونها نداشت. در بعضی از موارد هم انگیزه کافی در میان نیروها وجود نداشت و هنوز هم ندارد.

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.