GOLDEN-CROWN

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش دوم ( از July 2015 )

Recommended Posts

 

اس"400"روسیه در سوریه؛ کابوسی برای اسرائیل

 

محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از استقرار سامانه دفاع موشکی "اس 400" روسیه در خاک سوریه گفتند: این امر قواعد بازی را تغییر داد و خطری بزرگ برای منافع اسرائیل به شمار می رود

 

 

http://fa.alalam.ir/news/1763905

 

 تایمز اسرائیل گزارشی رو در این مورد در وبسایتش قرار داده.

و گفته که استقرار این سامانه بعیده!اما درصورت استقرار تهدید جدی بر علیه اسرائییل نیست.چون روسها قبلا به اسرائیل اطمینان داده بودند که عملیات نظامی شون در سوریه بر علیه حزب الله بدون مشکل میتونه ادامه پیدا کنه.

این سیستم بخش زیادی از خاک اسرائییل رو زیر پوشش راداری قرار میده و حتی میتونه پرواز های فرودگاه بن گوریون که در فاصله 395 کیلومتری محل استقرار این سامانه هست رو زیر نظر داشته باشه.

مشکلی که این سامانه برای اسرائیل ایجاد می کنه اینه که باید قبل از انجام هرگونه حمله هوایی در خاک سوریه.وقوع اون رو به اطلاع روسها برسونه تا جنگنده های اسرائیلی رو مورد هدف قرار ندهند.

ویرایش شده در توسط ssoheil1987
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 
 
اینکه روسها ضرر می کنند یا خیر ، در حال حاضر ، زیاد مهم نیست ، مهم این هست که ترکها قصد داشتند از انفعال حاصل از ورود روسها به جریان سوریه بیرون بیایند و خوشبختانه ، بدترین روش ممکن را انتخاب کردند ، در حالی که  به روشهای دیگری هم می توانستند عمل کنند . مثل تسلیح بیشتر شورشیان ، اما مساله اینجاست که این بازی دو سرباخت برای ترکهاست . 
 
اگر منفعل باشند ، که خوب ، تمام رشته هایی که در طول این چهار سال بافتند ، از بین می رود ( از دخالتهای متعدد تا تئوری سازی در خصوص رویای غیر قابل تحقق امپراتوری عثمانی ) 
 
اگر از حالت انفعال در آیند ، باید با روسها طرف شوند ( البته بدون ناتو ) چرا که دوستانشان در بروکسل ( مقر ناتو)  قصد دارند سر ریز قدرت نظامی ترکیه در سالهای اخیر را به شکلی رفع کنند که کمترین هزینه را برای آنها داشته باشد .
 
البته این را هم باید در نظر گرفت که اگر روسها قصد داشته باشند تا از کارت کردها استفاده کنند ، شرایط به مراتب حادتر خواهد شد . جرقه جنگ در مرزهای جنوبی ترکیه ، عملاً یک بحران سراسری را از شمال خلیج پارس تا مدیترانه ایجاد می کند که به نفع هیچ کس ( ایالات متحده ، اتحادیه اروپا ، ترکیه ، روسیه و حتی ایران )  نیست . 
 
اصولاً ترکیه یک وصله ناچسب برای اتحادیه اروپاست و این اتحادیه به شکل های مختلف می کوشد تا ترکها را در همان حوزه مدیترانه شرقی محدود کند و بیشتر بعنوان یک عامل بازدارنده برای ج.ا.ایران در آسیای جنوب غربی و یک متحد قابل اطمینان برای رژیم صهیونیستی استفاده نماید . 
 
والا خود ترکها هم بخوبی اطلاع دارند که در زمان مقتضی ، پشتوانه ناتو را نخواهند داشت و حداکثر حمایت لفظی و در حداکثر شرایط ، حمایت لجستیکی را باید انتظار داشته باشند . 
 
پی نوشت :
 
شرایط امنیتی کشورهای حاشیه شمالی مدیترانه به هیچ عنوان مناسب نیست ( جنگ ، بحران اقتصادی ، سیل مهاجران و.... ) و در صورت فشار بیش از حد ، ممکن هست هر اتفاق ناخوشایندی بیافتد که مطمئناً از کنترل خارج خواهد شد . 

دقیقا درست میفرمایید, ترکیه با این اقدام نابخردانه خودش, تا حد زیادی قدرت تاثیر گذاری خودش در تحولات منطقه رو از دست خواهد داد.
ولی از طرف دیگه شرایط رو هم از قبل برای تمام بازیگران پیچیده تر کرد, حالا باید ببینیم حمایت روسها از کرده تا کجا پیش میره, و ترکیه که الان در وضعیت انفعالی قرار گرفته, تا کجا این حمایت رو تحمل میکنه, و اگر تحمل نکنه چگونه به پیشروی کردها پاسخ میده. چون اگر بخواهد به این پیشروی ها پاسخ بده باید از نیروی هوایی خودش در خاک سوریه استفاده کند, و اگر این کار رو بکنه منجر به یک درگیری تمام عیار با روسیه میشود.
در مورد اسراییل بعید میدونم اسراییل ترکیه رو با این دولت به چشم یک متحد, اون هم از نوع قابل اطمینانش ببیند. در نهایت میتونه به چشم نه دوست نه دشمن ببینه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مسلحین ادعا میکنن تل باجردر جنوب العیس رو پس گرفتن و یک ایرانی رو هم اسیر کردن. امیدوارم دومی صحیح نباشه.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اقدامات روسیه بسیار برای ترکیه فلج کننده خواهد بود

مثلا قطع گاز به مدت یک هفته، ضرر زیاد به روسیه نمیزنه(دیگه بدتر از یک سوم شدن نفت که نیست) اما همین مدت میتونه مردم ترکیه رو به خیابون ها بکشونه صنایع و کارخانه ها و نیروگاههای برق رو تعطیل کنه و ضرر بسیار بزنه. 

وقفه در چرخه عرضه و تقاضا در مواد غدایی بسیار خطرناک هست برای تولید کننده مواد غذایی. مواد غذایی فاسدشدنی هستند و پس از مدتی ازبین میروند و یا کیفیت خود را از دست میدهند و مناسب صادرات به هیچ کشوری نمی باشند. در کشور ما کمی سیب زمینی زیاد تولید شد یک دولت اون رو بین نیازمندا تولید کرد (که خوب بود و فقط کشور اسلامی اینکار رو میکنه البته منظورم دولت نیست، مردم مسلمان و مسئول مربوطه) و دولتی هم اون رو در زیر خاک دفن کرد. حالا کشوری مثل ترکیه رو در نظر بگیرید که چندین مورد از تولیدات غذایی اون در جهان دارای رتبه های بالا است. انعقاد قرارداد جدید هم زمانبر هستو پیدا کردن بازار راحت نیست چون بازارجهانی متعادل هست و تاب جنس ورودی دیگه نداره. این وسط مردم تولید کننده ترکیه که چندین ملیون نفر هستن ضرر میکنن و درامد سالیانه اونهاست. در ضمن این جنس در کوتاه مدت در داخل ترکیه توزیع میشه که باعث افت قیمت در ترکیه و اسراف و دورریخته شدن یا دفن کردن برای کنترل قیمت میشه که باز هم ضرر هست. 

در خبری بود که امار تانکر های نابود شده تا بحال توسط روسیه نزدیک هزار تا شده، خوب این تعداد زمان جایگزینی بیش از چندین ماه رو نیاز داره و دست ترکیه از درامد ارزون رو قطع میکنه. داعش هم درامدش بسیار کم میشه. ضمنا این وسایل برای حمل سلاح به داعش هم استفاده میشدن. در واقع الان حلقه واسط بین تولید کننده نفت  و خریدار ترکیه قطع شده، همچنین قاچاق سلاح و کالا به مناطق داعش نشین! خط لوله هم که نیست.

به نظر من این اقدامات اگر با جدیت انجام بگیره بسیار به داعش و ترکیه ضرر اقتصادی خواهد زد. پیرو اون داعشی های بیشتری به ترکیه باز خواهند گشت و ناامنی ارمغان اون خواهد بود.  ناامنی هم با کاهش توریست همراه خواهد بود. همچنین یادم رفت که در خبر ها داشتیم که روسی ها دومین گردشگر ها به ترکیه هستند این رو هم اضافه کنید. 

من فکر کنم اگر روسیه سخت بگیره در همین سه چهار مورد، ممکنه ترکیه با تهدید بسیار بسیار خطرناکی درباره امنیت و اقتصاد و رضایت اجتماعی خودش بشه. شاید امریکا از اینکه ترکیه رو مجبور به زدن سوخو 24 کرده ضرر بسیاری بکنه. 

نظر من : و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین

  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رویترز در گزارشی به بررسی روابط تجاری بین ترکیه و روسیه پرداخته.

 

ترکیه روز سه شنبه یک فروند هواپیمای جنگی روسیه را در نزدیکی مرز سوریه با ادعای اینکه حریم هواییش را نقض کرده بود سرنگون کرد,که یکی از جدی ترین تنش های اشکار بین یک کشور عضو ناتو و روسیه در طی نیم قرن اخیر است.

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین گفته است که هواپیما وقتی هدف قرار گرفت که در داخل سوریه بوده و نسبت به"پیامد های جدی"چیزی که او ان را"خنجر زدن از پشت" نامید هشدار داد.

در زیر لیستی از حوزه های کلیدی روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و ترکیه قرار آورده شده است:

 

توریسم

 

-استراحت گاههای ساحلی ترکیه در میان محبوب ترین مقاصد توریستی روسها قرار دارد,برای ترکیه,روسیه دومین منبع ورود توریست پس از آلمان می باشد.

-وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف روز سه شنبه به روسها توصیه کرد که از ترکیه دیدن نکنند و گفت که خطر تروریسم در ترکیه کمتر از مصر نیست,جایی که در ماه گذشته انفجار بمب موجب سقوط یک هواپیمای مسافری روسی شد.

-آژانس توریسم روسیه نیز پیشنهاد تعلیق فروش بسته تعطیلات به ترکیه را مطرح نمود.

-ترکیه که برای سفر روسها نیازی به ویزا ندارد,زمانی که مسکو پرواز ها به مصر را تعلیق کرد برای روسها جذاب تر هم شده بود.در حدود 4.4 میلیون روس,شامل 3.3 میلیون توریست روسی در سال 2014 از ترکیه دیدن کردند.

 

 

محصولات غذایی

 

-صادرات محصولات غذایی ترکیه از تحریمهای روسیه در واردات محصولات غذایی از کشورهای غربی که در سال 2014 اجرا شد تاثیری نپذیرفت.موسسه Renaissance Capital  گفته است که در سال 2014 چهار درصد صادرات ترکیه که عمدتا پارچه و مواد غذایی بودند,به ارزش 6 میلیارد دلار به مقصد روسیه بوده است.

-از ماه ژانویه تا سپتامبر صادرات ترکیه به روسیه به میزان 40 درصد کاهش یافت و به 2.7 میلیارد دلار رسید.

 

 

انرژی و مواداولیه

 

-ترکیه پس از آلمان دومین خریدار گاز طبیعی روسیه است.روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی ترکیه  است که آنکارا سالانه 28 تا30 میلیارد متر مکعب از 50 میلارد متر مکعب گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می کند.

-روسیه همچنین عرضه کننده محصولات نفتی به ترکیه است.به گفته سفارت روسیه در ترکیه www.turkey.mid.ru روسیه در سال 2013 چهارمین تامین کننده محصولات نفتی برای ترکیه بوده است.

-ترکیه به همراه مصر بزرگترین خریدار گندم روسیه است.که در سال تجاری گذشته که در 30 ژوئن به پایان رسید 4.1 میلیون تن گندم از روسیه خریداری کرده است.

-ترکیه همچنین از خریداران بزرگ محصولات نیمه آماده فولاد روسیه است.

 

 

پروژه ها

 

-ترکیه همچنین در سال 2013 شرکت دولتی روسی روس اتم را مامور ساخت چهار راکتور 1200 مگاواتی در پروژه ای به ارزش 20 میلیارد دلار نمود.

-روسیه و ترکیه همچنین پروژه خط لوله TurkStream را دارند,که جایگزینی برای خط لوله South Stream روسیه برای انتقال گاز به اروپا بدون عبور از اوکراین است.پروژه South Stream در سال گذشته به علت اعتراضات کمیسیون اروپا رها شد.

-شرکت گازپروم(GAZP.MM) روسیه اخیرا ظرفیت پروژه خط لوله TurkStream  را به نصف میزان به 32 میلیارد متر مکعب در سال کاهش داد.

 

منبع:رویترز

 

 

ترجمه اختصاصی برای Military.ir

ویرایش شده در توسط ssoheil1987
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راشاتودی: فرمانده تروریست‌هایی که خلبان روس را کشتند، شهروند «ترکیه» است
 

شبکه خبری راشاتودی فاش کرد که فرمانده تروریست‌هایی که یکی از خلبانان سوخو 24 روس‌ها را در خاک سوریه کشتند، تابعیت ترکیه را دارد.

13940906000307_PhotoA.jpg
  •  

به گزراش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری راشاتودی فاش کرد که فرمانده تروریست‌هایی که یکی از خلبانان سوخو 24 روس‌ها را در خاک سوریه کشتند، تابعیت ترکیه را دارد.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940906000712

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میتونیم از بحث ترکیه و روسیه خارج شیم؟؟
من دوست دارم بدونم جبهه ها چه خبره و فکر کنم بسیاری دیگر همینطور. الان بیست صفحه فقط بحث اینه که ترکیه چرا اینکارو کرد و چی میشه.
به درک که چی میشه. مهم اینه که الان تو جبهه چی شده. آینده سوریه و ما از روابط ترکیه و روسیه تعیین نمیشه، از نبردهایی تعیین میشه که الان جریان دارند.
  • Upvote 16
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، گفته است کسانی که خواهان کنار زدن بشار اسد، رییس جمهوری سوریه هستند، در خواب و خیال به سر می‌برند.

 

آقای معلم گفت رییس جمهور سوریه اجازه نمی‌دهد هیچکس مردم این کشور را از حق تعیین سرنوشت خود محروم کند. او همچنین گفت سوریه به دیگران اجازه نمی‌دهد آنچه را نتوانسته‌اند در میدان نبرد کسب کنند، در یک روند سیاسی به دست بیاورند.

وزیر امور خارجه سوریه در واکنش به اظهارات لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه صحبت می‌کرد. آقای فابیوس پیشتر گفته بود که با رفتن بشار اسد، نیروهای دولت سوریه هم می‌توانند در مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) نقش ایفا کنند.

آقای فابیوس در ابتدا به رادیو RTL فرانسه گفته بود که نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌توانند در عملیات مقابله با داعش مشارکت داشته باشند اما سپس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه توضیح داد که این نیروها پس از روند دیپلماتیکی که به رفتن بشار اسد منجر شود، می‌توانند در چنین عملیاتی حضور یابند.

خبرنگار بی‌بی‌سی در پاریس می‌گوید این تغییری در موضع دولت فرانسه به حساب می‌آید. آقای فابیوس گفته است روسیه هم در موضع خود تغییر داده و گفته است که به گروه‌های میانه‌روی مخالف دولت بشار اسد حمله نمی‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه گفته است برای مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) دو اقدام باید مدنظر قرار گیرد: بمباران و اعزام نیروهای زمینی متشکل از نیروهای ارتش آزاد سوریه، نیروهای سنی عرب و نیروهای حکومتی.

روسیه می‌گوید حضور ارتش سوریه برای هر نوع عملیاتی علیه داعش ضروری است.

آقای فابیوس اعزام نیروهای فرانسوی را رد کرده و تاکید کرده است که حملات موشکی به تنهایی برای مقابله با گروه دولت اسلامی کافی نیست.

وزیر امور خارجه فرانسه این سخنان را پس از سفر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین بیان کرده است.

به دنبال دیدار فرانسوا اولاند و ولادیمیر پوتین، فرانسه و روسیه متعهد شدند که برای مبارزه با داعش، همکاری‌های بیشتری انجام دهند.

سرنوشت بشار اسد

وزیر امور خارجه فرانسه گفته است "اگر می‌خواهیم به سمت یک سوریه آزاد و متحد گام برداریم، این کار با اسد امکان‌پذیر نخواهد بود، چون او عامل اصلی مرگ ۳۰۰ هزار نفر و آوارگی یک میلیون پناهجو است. (بشار) اسد نمی‌تواند در آینده مردم سوریه نقش داشته باشد."

موضع فرانسه و کشورهای غربی، تاکید بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است اما روسیه و ایران، مهم‌ترین حامیان سوریه می‌گویند که سایر کشورها نمی‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند و تصمیم‌گیری به عهده مردم سوریه است.

منبع

----------------------------------

فکر میکنم فرانسوی ها هنوز از خواب بیدار نشدند

ضربه بعدی داعش فکر کنم بیدارشون کنه

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جالبه یک سری از دوستان جوری از وابستگی ترکیه به روسیه گفتن...ادم فکر میکنه سومالیه....کلا 6 میل صادرات  داشته به روسیه...که قبل این داستان ها 40 درصد کم شده...از اون طرففقط 20 میلیارد دلار روس هابابت نیرو گاه اتمی با ترکیه قرار داد دارن....که الان طرف های دیگه ارزو دارن قرارداد فسق شه اینا بگیرنش...تو توریسم هم سهم روس ها 8 درصده .....ترک ها یکی از بزرگترین بازارهای انرزی روس ها هستن.....................کاملا قابل پیش بینیه که این داستان ها در حده همون شو میمونه..برای 2 طرف زیان سنگینی داره..که جفتشون امکان نداره پیه همچین زیانی را به تن بمالن..نفت  فلزات هم دوباره کله کردن پایین..همه چی در امن امانه...

  • Upvote 9
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا این اردوغان معلوم نیست چه مشکلی پیدا کرده که میزنه بعد هم میگه جرات داری به ما حمله کنی  عجب جانوری هست

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 

سخنگوی پارلمان دوما : روسیه حق پاسخ نظامی به حادثه سرنگونی سوخو-24 را دارد /  لاوروف : روسیه از 1 ژانویه سیستم اخذ ویزا را برای شهروندان ترکیه باز میگرداند

 

https://www.rt.com/news/323650-russia-visa-travel-turkey/

 

 

 

اینکه ترکیه نصف گاز مصرفی خودش رو رو از روسیه می خره دلیلش این نیست که مجبوره. دلیلش به روابط گسترده اقتصادی این دو کشور بر می گرده وگرنه ترکیه می تونه از آذربایجان و ایران هم به راحتی گاز بخره. روسیه غیر از گاز، محصولات دیگری رو هم به صورت گسترده به ترکیه می فروشه. مثل چوب و محصولات کشاورزی و معدنی و شیمیایی و ... نمی تونه بگه که گاز نمی فروشم ولی چوب و سنگ و ... می فروشم. می تونه به نظر شما؟ ترکیه هم این رو به خوبی می دونه و برای همین هست که هیچ اقدام متقابلی فعلا انجام نمی ده. چون روس ها مجبورن برای آرام کردن افکار عمومی خودشون کارهایی انجام بدن. هر چند این کارها صرفا جنبه تبلیغی داشته باشه. مطمئن باشید هیچ یک از دو کشور و مخصوصا روسیه روابطش رو با دیگری در عالم واقعیت خراب نخواهد کرد. این اعمالی هم که انجام می شه مقطعی هست. روسیه در حال حاضر به حدی روابط اقتصادیش با غرب خراب هست که نخواد با شرکای نزدیکش هم این کار رو بکنه.

 

در مورد عملیات ترکیه در سوریه هم گذشت زمان همه چیز رو ثابت خواهد کرد و شواهد و قرائن فعلی هیچ ارزشی نداره. هرکس هرچی دلش می خواد می گه. کما اینکه برای روسیه هم محدودیت هایی به وجود آمده و در عملیات های مرزی جسارت سابق رو ندارن.

 

شما ظاهرا اخبار چند روز گذشته رو دنبال نکرده اید ، چراکه عملیات و تمرکز روسها روی مناطق مرزی سوریه و ترکیه اتفاقا بیشتر هم شده و هر چیزی از اونجا رد میشه رو میزنند ! هدف قرار دادن کاروان کمک های نظامی ترکیه دم مرز سوریه ، بمباران دو گذرگاه مرزی سوریه - ترکیه در باب الهوی و سرمدا و بمباران سنگین ترکمن های نزدیک به مرز ترکیه در منطقه سقوط سوخو تماما بعد از سقوط سوخوی روسی اتفاق افتاده 

 

نمیشه کلا حوادثی که روی زمین اتفاق میافته رو نادیده گرفت و با ذهنیات ایزوله تحلیل کرد !

 

در مورد گاز اینکه ایران قطعا در شرایط فعلی طرف ترکیه رو نخواهد گرفت کاملا واضح هست ! ایران خودش داره به روسیه نفت و گاز صادر میکنه! در مورد آذربایجان یا هر کشور دیگری که بخواد جای روسیه رو بگیره توجه داشته باشید که برای انتقال گاز از روسیه به ترکیه زیرساخت های عظیمی توسعه پیدا کرده و چند هزار متر خط لوله کشیده شده که هر کشوری از الان بخواد ساخت این خط لوله برای انتقال به ترکیه رو شروع کنه حداقل چند سال زمان میبره، حتی انتقال گاز بصورت LNG و توسط سوپرتانکرها هم شدنی نیست چراکه حرف سر حجم بسیار بزرگی از گاز هست نه چند متر معکب 

 

یادم میاد زمانی که روسیه بدلیل مناقشه مالی با اوکراین گاز اروپا رو بست هم همین حرفها زده شد که اروپا میتونه منبع جایگزین پیدا کنه و غیره اما به هر دری زدند آخر برگشتند به سمت روسیه 

 

به هر حال گذشت زمان نشون خواهد داد کی در این جنگ چند بعدی کوتاه خواهد آمد

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.