Recommended Posts

 

-عراق نباید آوردگاه ایران و عربستان برای حل اختلافاتشون باشه.
-همکاری اطلاعاتی با روسیه، سوریه و ایران رو مطلوب میدونم و به این واسطه میتونیم از مردم بیشتر محافظت کنیم.
-من ترجیح میدم با یک ائتلاف کار کنم، اما اگر ایران یا چین بخوان وارد بشن، مشکلی ندارم.
- من وظیفه ای بزرگ دارم و اون ایجاد تعادل بین ایران و ائتلاف غربی در عراقه.
- عدم تمایل به بازپسگیری رمادی، گرمای هواست. (دو روز دیگه خدا کنه نگه سرمای هوا)    خاعن دست پرورده  cia

 

 

این عملا داره می گه « من در حد کار چاق کن هستم » ... مثلا این الدنگ رئیس دولت ( تا حدی رئیس حکومت ) یک کشور هست ... فاتحه ی سیاستمدارهای عراقی رو قبلا خوندم ، حالا تجدیدش می کنم .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من نمی خام از مالکی به هیچ وجه همایت کنم  { زیاد گند زده}  ولی ببینم....... عاملان تسلیم رمادی {عبادی و دوستان} ........... هم مثل عاملان تسلیم موصل {مالکی }............باز خواست میشن........ :cowboy:

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حضور کارشناسان نظامی روسیه در عراق

کارشناسان نظامی روسیه طی دور روز گذشته به سه استان عراق سفر و از پایگاه‌های نظامی آن بازدید کردند.

برخی منابع محلی عراق اعلام کردند که روسیه درحال رایزنی با دولت بغداد برای گرفتن پایگاه نظامی است تا با استفاده از آن‌ها بتواند مواضع داعش را سریع‌تر و هدفهمندتر بمباران کند.
بر اساس این گزارش، کارشناسان روسیه طی دو روز گذشته به سه استان عراق سفر و از پایگاه‌های نظامی آن بازدید کردند.
روس‌ها طی این سفر از فرودگاه‌های نظامی و پایگاه‌هایی که از زمان رژیم صدام بی‌استفاده مانده است ــ مانند فرودگاه بشائر، فرودگاه نظامی العماره و یک فرودگاه در جنوب بصره ــ بازدید کردند.
کارشناسان مسائل منطقه اظهار داشتند که روسیه در نظر دارد پایگاه‌هایی در برخی از استان‌های عراق ایجاد کند تا نقطه آغازی جهت حمله به داعش در سوریه و غرب عراق باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات بزرگی در رمادی در حال انجامه، نیروها تونستن از محور شمالی وارد شهر بشن.

از محور غربی هم که وارد شهر شده بودن.

انشالله اگر همینطور پیش بره، تا هفته دیگه شهر عملا به دست نیروهای عراقیه..............انشالاه

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

افزایش احتمال درخواست رسمی عراق برای حملات هوایی روسیه

حکیم الزمیلی، رئیس کمیتۀ امنیت و دفاع مجلس عراق می‌گوید امکان درخواست دولت این کشور از روسیه برای اجرای عملیات هوایی علیه داعش در خاک این کشور افزایش یافته است.

 

 

http://presstv.ir/DetailFa/2015/10/07/432372/Iraq-Russian-airstrikes-Daesh-Hakim-alZamili

ویرایش شده در توسط torero

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 

آنچه را در این مصاحبه در مورد داعش می خوانید مصاحبه با یک پژوهشگر عراقی بنام هاشم الهاشمی،الهاشمی متخصص گروه های تروریستی است

 

داعش چه تفاوتی با دیگر گروه های مسلح  اسلامی دارد؟

 

هاشم الهاشمی: داعش معرف اوج افراط گرایی جهادی اسلامی است. داعش ادغام  جناح تکفیری اخوان المسلمین و سلفی های جهادی است که مدت پانزده سال است شناسایی شده‌اند. عمکرد و فعالیت این گروه موجب شد گروه های دیگری از جمله بعثی های عراق و ناسیونالیست های عراق و بخشی از شخصیت‌های سرخورده دولت گذشته عراق به آن بپیوندند. سازمان داعش از دیگر گروه های سلفی به دلیل روش های ویژه مبارزه متفاوت است. رهبری داعش در تلاش است خود را مانند بن لادن معرفی کند. عبدالقادر عبدالعزیز یکی از رهبران این سازمان در مصر است. او چنین وانمود میکند که ارتش داعش در مناطق شکننده و ضعیف عراق که نیروهای ارتش و امنیتی عراق در آن ضعیف میباشند و مردم محلی به دلایل سیاسی - مذهبی از طرف دولت به حاشیه رانده شده اند از آنها حمایت می کنند. سازماندهی سه لایه دارد. نظامی، امنیتی و ایدئولوژیک. (اسلام خلافتی)

 

چگونه داعش مناطقی را که اشغال کرده و تحت کنترل دارد بین نیروهای خود تقسیم میکند؟

 

 

هاشم الهاشمی: داعش در عراق و سوریه سه هدف را دنبال میکند.

اول – جمع آوری ثروت تا آنجا که ممکن است.

دوم – حفظ وفاداری با بغدادی رهبر داعش.

سوم – اتحاد محکم با قبائل سنی در عراق و سوریه.

 

 

در واقع، داعش مناطق اشغال شده را به سه منطقه جغرافیایی بین رهبری خود تقسیم کرده است

1 – منطقه قرمز. که منطقه ای جنگی است بنام آن "دارالحرب". منطقه ای که از شرق موصل تا فلوجه در غرب بغداد ادامه دارد. مدیریت این منطقه در اختیار کامل فرماندهی نظامی است و دیگر ارگانها هیچ نقشی در مدیریت آن ندارند. در این منطقه رهبران نظامی در مورد همه مسائل تصمیم میگیرند.

2 – منطقه نارنجی. مناطقی که نزدیک به مناطق جنگی است و مناطق مختلط نام دارد. نواری که تا مرزهای سوریه ادامه دارد. رهبری منطقه نارنجی بر عهده رئیس امنیتی است و نه فرماندهان  نظامی.

3 – منطقه سبز. مناطقی که از مناطق جنگی دور و امن تر است. در مناطق دیرالزور و موصل در منطقه سبز یک دولت اسلامی با سازمان ویژه قضائی و مدنی و اقتصادی برای بخشی ازعراق بوجود آورده اند. اینجا دارالخلافه اسلامی داعش است.

در 8 آوریل سال 2013 تا 22 سپتامبر 2014 استراتژی ابوبکر البغدادی تغییر کرد و در  سه مرحله تکامل یافت:

 اول- اعلام بازگشت به خلافت که از لحاظ سیاسی و نمادین بسیار مهم است.

دوم- آغاز برنامه های اقتصادی برای خود کفائی اقتصادی.

سوم - تاسیس ارتشی قوی مرکب از 7 لشکر که هر یک از آنها 10 تا 15 هزار سرباز دارد.

ارتش داعش تا آنجا که برآورد شده، 72 تانک، 124 وسیله نقلیه زرهی ، 4000 خودرو مختلف نظامی و 42 موشک هاواکس و تجهیزات ذخیره دارد که قادر است چهار لشکر پیاده نظام و دو لشکر نیروهای ویژه و غیره ... را پشتیبانی کند. هزینه این ارتش سالانه حدود 8 میلیارد دلار است.

 

آیا ارتش داعش  از شکست های نظامی خود در کوبانی درسی گرفته؟

 

هاشم الهاشمی: برای داعش کوبانی یک ماجراجوئی بود. البته از نظر استراتژیک اشغال این منطقه کم اهمیت نبود. در واقع داعش قصد داشت ترکیه را در این درگیری وارد جنگ کند که البته موفق هم شد. داعش در کوبانی با نزدیک به هزار کشته شکست خورد و این تلفات سنگینی برای داعش بود. البته ما میدانیم که داعش به سادگی می تواند برای این شمار تلفات خود جایگزین پیدا کند. تعداد نیروهای داعش روز به روز رو به افزایش است.

ایالات متحده و ارتش عراق و گروه های متخاصم سوری و دیگر مبارزان، از جمله مبارزان کرد در منطقه بیش از 15 هزار نفر از ارتش داعش را در عرض یک سال نابود کردند؛ اما در همان زمان دو برابر این کشته شدگان به صفوف داعش پیوستند. در ژوئن سال 2014 نیروی ارتش داعش در عراق و سوریه 32 هزار نفر بود و امروز بیش از 120 هزار نفر است.  برآورد رسمی ایالات متحده از این ارتش 100 هزار نفر است.

 

استفاده داعش از شبکه‌های اجتماعی چه معنائی دارد؟

 

هاشم الهاشمی: ارتباطات و شبکه های اجتماعی مستقیماً به شخص بغدادی متصل است. کمیته مرکزی رسانه ها متشکل از سه متخصص از عربستان سعودی و دو عراقی است و کسانی که در تولید فن آوری نقش دارند اکثرا از کشورهای اروپائی می باشند. البته ارگانهای دیگری برای فیلم برداری تبلیغاتی نیروهای جهادی را در عملیات آن‌ها همراهی می کنند. داعش برای اهداف خود از فیس بوک و توئیتر در 108 کشور جهان به شکل  گسترده ای استفاده میکند و بیش از 46 هزار فعال در این ارگانها دارد

 

چه برداشتی می توان از ارتباط ترکیه با داعش داشت؟

 

هاشم الهاشمی: ترکیه د ر مورد عملیات داعش در منطقه کور و کر و لال است. برای ترکیه تاسیس  دولت کردها در این کشور بسیار خطر ناک تر از داعش است. سرویس های امنیتی ترکیه از وجود سلولهای مخفی در جنوب شرقی ترکیه و حومه استانبول مطلع هستند و میدانند که تقریباً 3هزار تن از نیروهای داعش در این مناطق مخفیانه فعالیت می کنند. داعش مبالغ هنگفتی در داخل ترکیه سرمایه گذاری کرده است. خانواده بغدادی از طرف دولت ترکیه مورد استقبال قرار گرفته است و دولت ترکیه به این خانواده  کارت اقامت  داده است. منافع بسیار مشترکی بین طرفین وجود دارد و به همین دلیل از رویاروئی خودداری می کنند. برای ترکیه اولویت اول جلوگیری از ایجاد یک دولت کرد در سوریه است. ترکیه از مقابله با داعش وحشت دارد. حتی امروز هم از مرزهای ترکیه جهاد گران ...

برای پیوستن به صفوف خود در خاک سوریه از مرزهای ترکیه آزادانه عبور میکنند. اگر چه مقدار قابل توجهی از این نقل و انتقال کاهش یافته است

 

چگونه میتوان با داعش مبارزه کرد؟

 

هاشم الهاشمی: برای عراق امکان ریشه‌کن کردن داعش ممکن هست اما برای سوریه این مسأله در تمام جبهه های اقتصادی، نظامی و غیره ... پیچیده‌ تر است. البته در عراق هم ریشه کن کردن داعش  زمان می برد  و طولانی خواهد بود. مشکل در گیری های سیاسی و قومی و مذهبی در عراق  است که باهم پیوند خورده اند و همین مسائل ریشه‌کن کردن داعش در منطقه را دشوار کرده است.  بعلاوه تمایلات منطقه ای و بین‌المللی نیز مانع می‌شود که عراق بر داعش غلبه کند. سازمان البغدادی در حال حاضر 80 در صد نفت سوریه  و تقریباً بین 7 تا 10 درصد نفت عراق را زیر کنترل دارد. داعش مناطق حاصل‌ خیزی را در خاک سوریه و عراق  تصرف کرده است. بین  5 تا 7 میلیون نفر در این دو منطقه به داعش وابستگی دارند. با  گذشت زمان برخی به این سازمان باور کرده اند. برخی تسلیم آن شدند و برخی به آن معتقد هستند

 

پانویس:



http://www.humanite.fr/daech-controle-entre-5-et-7-millions-de-personnes-584030
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

افزایش احتمال درخواست رسمی عراق برای حملات هوایی روسیه

حکیم الزمیلی، رئیس کمیتۀ امنیت و دفاع مجلس عراق می‌گوید امکان درخواست دولت این کشور از روسیه برای اجرای عملیات هوایی علیه داعش در خاک این کشور افزایش یافته است.

 

 

http://presstv.ir/DetailFa/2015/10/07/432372/Iraq-Russian-airstrikes-Daesh-Hakim-alZamili

خوب فکریه .....ولی شک دارم روسها بتوانن به هر دو برسن......خیلی کار سنگین میشه.....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

                                                                                    

                                                                            اخوان المسلمین در میانه جنگ سرد ایران و عربستان   

 

 

از زمان شکست مفتضحانه اخوان المسلمین در مصر، اشتغال ذهنی عربستان بر ایران متمرکز است. هدف مقدم آن ها مهار این «تهدید» در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن است و در این راه به ایجاد یک «جبهه سنی» علیه « المُهَرْطِقين الشيعة » (ملحدان شیعه) فرا می خوانند. توافق ایران و ۵ به علاوه یک بر سر برنامه هسته ای و چشم انداز مصالحه بین ایران و آمریکا، حتی این گزینش را اضطراری ساخته است.

چنین برمیآید که سلسله حاکم بر عربستان، راه های جدیدی – هر چند محتاطانه- اما با قاطعیت برای گفتگو با اخوان المسلمین یافته است. از این رو محتاطانه چرا که در دراز مدت، اخوان المسلمین همچنان خطری برای عربستان است از جمله در درون کشور؛ اما با قاطعیت، چرا که در کوتاه و میان مدت، تهدید ایران خطر بزرگتری است. بنا به اظهار منبعی نزدیک به این سازمان، تماس ها از ماه های آخر سلطنت ملک عبدالله برقرار شده، ولی پس از مرگ او در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ و شروع پادشاهی برادر ناتنی او، سلمان افزایش یافته است.

 مداخله نظامی عربستان در یمن که ابتدا با دخالت نیروی هوائی و سپس نیروی زمینی انجام گرفت، بیانگر سیاست اراده گراتر پادشاه جدید در منطقه است و نیاز به ایجاد یک «جبهه سُنی» دارد.

 

نزدیکی دوطرف ابتدا در مورد یمن مشاهده شد و با پشتیبانی اخوان المسلمین کشورهای مختلف از تهاجم نظامی به سرکردگی عربستان، این نزدیکی آسان تر شد. طبیعی است که سازمان یمنی الاصلاح وابسته به اخوان المسلمین که در گذشته با حوثی ها به جنگ پرداخته بود، در درون ائتلافی قرار گرفته که از حمایت عربستان برخوردار است، به ویژه که با حضور ژنرال علی محسن الاحمر نقشی قابل ملاحظه ایفا می کند. پس از تسخیر عدن به دست نیروهای ائتلاف در ماه اوت گذشته، حکومت «رسمی»، نایف البکری، عضو الاصلاح، را به فرمانداری شهر عدن برگزید. اما این انتصاب مورد نارضایتی امارات متحده عربی که حضور نظامی چشمگیری دارد شده و تنش هائی برانگیخته و در نتیجه موقعیت او متزلزل شده است. عبدالمجید الزندانی، یکی از رهبران این سازمان و چند نفر از مسئولان آن به ریاض پناهنده شده اند، در حالی که تا سال گذشته ، حتی حق اقامت در عربستان را نداشتند. حکومت ریاض دست اللقاعده را در جنوب شرقی شبه جزیره عربی در منطقهء موکلا که در دست این سازمان است، باز گذاشته است.

 باید منتظر ماند و اینده را دید که تحرکات ایران و به خصوص ورود روسیه به رقابت های خاورمیانه عربستان را به چه راههایی میکشاند و برنامه سعودی ها چگونه خواهد بود .

 پانویس :خودم نوشتم


                                                                                       حماس در میانه انتخاب ایران و یا عربستان    

 

آخرین نمونه تحرکات سعودیها در میدان یارکشی خاورمیانه  ، نزدیکی با حماس است که مدت زیادی به ایران نزدیک بود. رهبری این جنبش در سال ۲۰۱۲ دمشق را ترک کرده و بین همبستگی با اخوان المسلمین در سوریه و نقاط دیگر و ایران دو دل است. ایران کمک نظامی قابل ملاحظه ای به حماس می کند. در حالی که در سال گذشته، چندین بار خبر سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران اعلام شده بود، سرانجام در ژوئیه ۲۰۱۵، وی از عربستان سعودی دیدار کرد. او توانست با پادشاه، ولیعهد و جانشین وی ملاقات کرده و به کدورتی چند ساله پایان دهد. او موفق شد آزادی زندانیان حماس در عربستان را کسب کرده ولی موجب خشم ایرانی ها شد. منصور حقیقت پور، معاون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «این نخستین اشتباه حماس نیست.... قبلا به آن ها گفته ایم، اما درک نکردند.... اگر حماس خط مشی خود را تصحیح نکند، نخواهد توانست از قدرت جمهوری اسلامی ایران استفاده کند

 

لینک منبع  : خودم به سبک گزارش نوشتم

ویرایش شده در توسط vhsjdvsjd
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تکفیری ها هفتاد نفر از افراد قبیله بونمر را قتل عام کردند...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منابع عربی نزدیک به شورای همکاری خلیج فارس گفتند که کشورهای عضو این شورا، در راس آنها عربستان سعودی، تصمیم دارند عراق را به عضویت شورای همکاری در آورند تا به این ترتیب بتوانند از تاثیرپذیری ایران بر عراق جلوگیری کنند و خود بر آن تاثیر بگذارند.

به گفته منابع انتظار می رود به زودی تغییری در معادلات جاری در عراق با حمایت واشنگتن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به وجود آید که به دنبال آن دولت جدیدی در بغداد به روی کار آید که از ایران دور باشد تا به دنبال آن عراق به عضویت شورای همکاری خلیج فارس در آید.

این منابع به روزنامه الرای العام گفته اند که امریکایی ها در مذاکرات خود با دفتر آیت الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق در نجف اشرف پیشنهادهای تازه ای را مطرح کرده اند و گفته اند که قصد دارند نخست وزیری را معرفی کنند که مورد حمایت مرجعیت در نجف باشد تا دولتی را تشکیل دهد که تغییرات بزرگی در عرصه سیاسی عراق به وجود آورد.

به گفته این منابع این تغییرات شامل دور شدن دولت جدید از محور ایران در مقابل حمایت قاطع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بازستاندن تمامیت ارضی و استقلال این کشور و شکست داعش خواهد بود، همچنین دولت جدید رسما و عملا فرایند آشتی ملی را بر اساس اصول مسالمت آمیز و صلح طلبانه پیش خواهد برد تا به این ترتیب نگاه طایفه گرانه و قطب بندی طایفه ای حاکم بر دولت و جامعه عراق پایان یابد.

منابع آگاه می گویند که نخست وزیر جدیدی که واشنگتن پیشنهاد خواهد داد، «عماد الخرسان» نام دارد که مهندس است و شناسنامه امریکایی دارد و جزء تیم مشاوران پل بریمر، حاکم امریکایی عراق در زمان اشغال بوده است.

این منابع می گویند که خرسان تصور ایجاد کشور فدرالی اتحادی در عراق دارد و دنبال برقراری روابط خوب و معتدل با تمامی کشورها از جمله کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس است و تصور می کند که عراق با پیوستن به محور ایران متحمل خسارت های سنگینی شده بدون این که دستاورد روشنی به دست آورد و با این کار سرزمین خود را جولانگاه جنگ های طرف های درگیر در منطقه کرده است.

گفته می شود مذاکرات در این رابطه با میانجی گری سفیر امریکا در بغداد و شماری از وزرا و مسئولان سابق در جریان است.

به گفته این منابع آیت الله سیستانی گمان می کند که اصلاحات عبادی بدون فشارهای واشنگتن بر تهران به نتیجه نخواهد رسید اما با این حال خواستار دادن مهلت به عبادی برای بازتعریف عرصه سیاسی و اجتماعی عراق مطابق با این تغییرات و اصلاحات شده است. گفته می شود بر همین اساس به دولت حیدر العبادی نیز فرصت داده شده تا مستقیما اصلاحات خود را پیش ببرد و از او انتظار می رود در چارچوب این اصلاحات روابط بالا به پایین بغداد با تهران قطع شود.

این منابع همچنین می گویند که طرف امریکایی به آیت الله سیستانی محتوای مذاکرات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا که در ماه گذشته میلادی انجام شد را گفته است. ملک سلمان در این مذاکرات از دخالت ایران در عراق که او آن را بسیار توصیف کرده شکایت کرده و گفته است که این مساله می تواند منجر به تجزیه عراق و دور شدن کشورهای عربی از آن شود.

منابع آگاه می گویند که عربستان سعودی از پیوستن عراق به شورای همکاری خلیج فارس در صورتی که منجر به دور شدن آن از سیاست های ایران شود، حمایت می کنند. عربستان سعودی ادعا می کند که سیاست های ایران در قبال کشورهای عربی تحریک آمیز است و این نخستین دلیل آن در اعتراض به توافق هسته ای است.

 

 

 

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1952673/%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87+%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86+%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C+%D8%AF%D9%88%D8%B1+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82+%D8%A7%D8%B2+%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D9%81%D8%A7%D8%B4+%D8%B4%D8%AF.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با گذشت یک هفته از آزادسازی 18 کارگر تبعه ترکیه در عراق، روزنامه "حریت" چاپ ترکیه از نقش مستقیم ایران در آزادسازی این گروگانها خبر داده است.
گروه بین الملل مشرق- با گذشت یک هفته از آزادسازی 18 کارگر تبعه ترکیه در عراق، روزنامه "حریت" چاپ ترکیه از نقش مستقیم ایران در آزادسازی این گروگانها خبر داده است. این روزنامه نوشت که سرویس اطلاعات ملی ترکیه (میت) با سازمان‌های اطلاعاتی ایران و مقام‌های شیعه عراقی برای کمک به آزادسازی این کارگران تماس گرفته بود.
 
1256371_696.png
 
گروه مسلحی که این کارگران را ربوده بود، اعلام کرده بود که آزادی این افراد بعد از پاسخ مثبت دولت ترکیه به مطالبات آن‌ها صورت گرفته است. عناصر مسلح نا‌شناس، دوم ماه سپتامبر، ۱۸ کارگر ترکیه را از یک ورزشگاه در حال ساخت در شهرک صدر در بغداد ربودند. سپس یک گروه مسلح نا‌شناس به نام «جوخه مرگ» در شبکه اجتماعی «یوتیوب» مسئولیت این گروگان‌گیری را برعهده گرفت.
 
1256372_598.png
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عراق بهشت جاسوس‌های امریکایی

 

منابع سیاسی و امنیتی عالی رتبه عراقی به روزنامه العربی جدید گفتند که نیروهای امریکایی عملیات جذب نیروی گسترده ای را در داخل عراق به ویژه مناطقی که تحت کنترل داعش در شمال و غرب است، آغاز کرده اند که حتی دامنه آن تا بغداد و جنوب این کشور نیز رسیده و مبالغ خوبی را برای این کار صرف می کنند تا بتوانند اطلاعات امنیتی مورد نیاز خود را از درون مناطق هدف به دست آورند.

بنا به این گزارش امریکایی ها بابت هر فرد خبرچین یا جاسوس حداقل معادل یک حقوق ماهیانه یک شهروند عراقی پول می دهند.

یک مقام عالی رتبه عراقی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ایالات متحده فعالیت خود را در عراق افزایش داده تا از میان جوانان عراقی بتواند در زمینه های اطلاعاتی و تجسس نیرو جذب کند. این نیروها در قبال دریافت پول اطلاعات منطقه مورد نظر را در اختیار نیروهای امریکایی قرار می دهند. این اطلاعات هم شامل جنبه های نظامی است هم سازمانی نیروهای مسلح، چه از میان داعش چه از میان نیروهای داوطلب مردمی. آنها اطلاعات لازم درباره نرخ مواد غذایی و تحرکات ساکنان و میزان رضایتشان از وضعیت جدیدی که در آن به سر می برند را در اختیار نیروهای امنیتی امریکایی قرار می دهند.»

یک مقام عراقی که خود سرهنگی در دفتر اداری وزارت دفاع است اما نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «هدف اعلام شده تجسس علیه تحرکات شبکه های داخلی و شناخت نقاط ضعف آنها است، اما اطلاعاتی نیز در اختیار داریم که نشان می دهد امریکایی ها اخیرا فعالیت خود را گسترش داده اند و منابع اطلاعاتی ای در مراکز گروه های مسلح شیعی نیز به دست آورده اند.»

اشاره او به گروه های مسلح داوطلب مردمی است که شامل 53 گردان نظامی با ماهیت دینی می شود که به ایران تمایل دارند و از سوی آن حمایت می شوند.

وی همچنین گفت: «40 درصد حملات پیمان بین المللی مبارزه با داعش به استناد اطلاعات موجود از داخل شهرهای تحت تصرف داعش صورت می گیرد. امریکایی ها دستگاه های ارتباط مستقیم در اختیار مخبرهای عراقی خود قرار داده اند که به اینترنت وصل نمی شود، همچنین دستگاه هایی مثل ثریا در اختیار آنها قرار داده اند.»

این سرهنگ عراقی درباره حقوق و دستمزدی که امریکایی ها به مخبرهای خود می دهند نیز گفت: «چیزی بین یک هزار تا سه هزار دلار دستمزد هر کدام از این مخبرها است.»

وی در ادامه افزود: «واشنگتن همچنین تلاش دارد پایگاه بزرگی از مزدورهای خود تشکیل دهد که شامل بیش از هزار مزدور از جوانان محلی می شود، این پایگاه تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.»

داعش اخیرا شماری از جوانان در الانبار و موصل را اعدام کرد و گفت که «آنها برای صلیبی ها جاسوسی می کردند.»

در همین رابطه یکی از نمایندگان پارلمان عراق که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: «امریکایی ها در حال حاضر بزرگترین تیم جاسوسی در عراق را دارند. اشتباه است بگوییم نیروهای آنها افراد محلی یا جوانان عادی ساده هستند. ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد افسرهایی از ارتش و پلیس عراق و همچنین نیروهای عشایر برای امریکایی ها جاسوسی می کنند. حتی در داخل مجلس نمایندگانی به استخدام امریکایی ها در آمده اند و به سود منافع آنها کار می کنند. آنها حتی در درون شبکه های نیروهای داوطلب مردمی نیز نفوذ کرده اند و با دادن پول به آنها به شکل گسترده ای آنها را به خدمت خود در آورده اند.»

وی همچنین گفت: «دولت توانایی ایستادگی در برابر آنها را ندارد حتی نمی تواند از امریکایی ها درباره این موضوع بپرسد یا وارد فضای اطلاعاتی آنها برای جنگ با تروریسم شود.»

احمد عبدالکریم الموسوی، کارشناس امور عراق و مدیر مرکز مطالعات بغداد در این باره گفت: «امریکایی ها در طول چند ماه گذشته اطلاعات اساسی مورد نیاز خود را جمع آوری کرده اند و حتی این فکر به طور عموم وجود دارد که وضعیتشان از این لحاظ بهتر از حتی دولت عراق است.»

موسوی همچنین گفت: «عملیات جذب نیرویی که امریکایی ها در میان عراقی ها به راه انداخته اند جنبه علنی به خود گرفته و با پرداخت پول صورت می گیرد. به دلیل رکود و فقری که بر کشور حاکم شده این کار به حرفه ای برای کسانی که حرفه ای ندارند، تبدیل شده است.»

بر اساس اطلاعات منابع محلی در غرب و شمال عراق که تحت کنترل داعش است، داعش تا آن جا که بتواند برخوردهای شدید با شبکه های جاسوسی و مزدورها می کند، از جمله اقدام به بستن دفاتر خدمات اینترنت می کند، اینترنت خانه ها را قطع می کند و تنها به چند کافی نت که به شدت تحت کنترل است اجازه فعالیت می دهد، همچنین عملیات بازرسی و گشت منازل و مراکز تجاری به شیوه از قبل اعلام نشده نیز انجام می دهد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از رمادي خبراي خوبي مياد نقل قول يكي از دوستان عراقي رو براتون ميزارم:

hashad.jpg

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.