Recommended Posts

با گذشت زمان و ظاهر شدن لایه های پنهان و اطلاعات گذشته و وضعیت فعلی نشون میده اوضاع عراق و برنامه ریزی در این مورد خاص که انفجاری آغاز شد وضعیت و اهداف پیچیده تری داره.

 

حمایت تمام قد سلبریتی های خاص جهان عرب از رقاصه های اماراتی و بحرینی گرفته تا گوینده ها و بازیگرهای سعودی و خوانندگان کویتی و ... تا نبرد توئیتری و جایگزین هایی که برای قطع اینترنت استفاده میکنند و خدمت تمام قد شبکه های ماهواره ای که نفوذ زیادی در عراق دارند و قرائن حمایت خارجی خصوصا توسط عده ای از سلبریتی های عراقی که با سفارت خانه های خارجی تماس مستقیم دارند نشون میده اهداف فراتر از تظاهرات گذشته است.

 

منطقی هم جلوه میکنه، چیزی که رسانه های تحت حمایت سعودی به عنوان میدان دار تبلیغ میکنند دو هدف عمده است: تعیین یک حاکم نظامی موقت، انحالال کامل نهادهای دموکراتیک فعلی تا حصول شرایط بهتر به منظور رفع فساد(!)

 

- دقیق که نگاه میکنی هدف اصلی ایالات متحده ( و تمایل برخی طرف ها از جمله سعودیها و صهیونیستها) که معاون وزیر خارجه امریکا هم به صراحت برش تاکید کرده طی این چند روز برای انحلال حشد خصوصا وقتی از طرق دیگه رخ نداد میتونه تنها از طریق چنین برنامه ای (تعیین حاکم نظامی از اونجا که یک انتخابات دیگه با آراء دور قبل مشخصا باز با روی کار اومدن گروه اکثریت تقریبا مشابه این دور براشون بیفایده هست) حادث بشه.

- حتی از این هم مهمتر هدف دوم و باز هم با درجه اهمیت زیاد برای امریکا یعنی همکاری مطلق بغداد در تحریم های ضد ایرانی ( از اونجا که عراق الان اولین مقصد ورود ارز به کشور از طریق صادرات هست در شرایط تحریم و صادرات گاز و نفت و برق )تنها از این طریق میتونه حادث بشه.

- و هدف سوم یعنی قطع مسیر تهران به دمشق ( هوایی و زمینی ) باز از طریق یک حاکم نظامی به راحتی امکانپذیر هست.

 

خب با این همه منافع، به نظرم آمریکا به راحتی حوادث فعلی را رها نمیکنه.

  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

درباره شهرهای مختلف عراق و علی الخصوص مناطق شیعه نشین به هیچ عنوان نباید از حضور نیروهای اداره امنیت داخلی سازمان امنیتی حزب بعث عراق غافل شد . در زمان رژیم بعث این نیرو ها به صورت افراد عادی در مشاغل و مناصب مختلف با خانواده ها و به مانند شهروند عادی در بین مردم با تعداد بالایی زندگی می کرده اند و در این مناطق یک شبکه کنترل و نظارت گسترده وجود داشته مخصوصا در شهر های نجف و کربلا . تمام اطلاعات این افراد بعد از سرنگونی صدام در اختیار آمریکایی ها قرار گرفته است . مطمئنا بسیاری از آنها هنوز هم با خانواده هایشان که الان به احتمال زیاد گسترده تر هم شده اند در این مناطق ساکن هستند و می توانند به راحتی با شناختی که از محیط بومی دارند ، دست به اقدامات ضد امنیتی بزنند . در کل وضعیت جمعیت ساکن در عراق به شدت پیچیده است که به راحتی امکان سوء استفاده را می دهد . در کنار این موضوع ساختار دولت در عراق به گونه ای چیده شده است که هیچ گاه نمی توان یک جمع همگرا را در ساختار های اجرایی و قانون گذاری مشاهده کرد که این مسئله هم کنترل و بهبود شرایط را سخت تر می کند . 

به نظر می رسد حرکت جامعه عراق به سمت ثبات در شرایط کنونی درایت و عزمی بسیار فراتر از دیگر کشورهای منطقه را می طلبد .  

ویرایش شده در توسط HRA
  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
13 hours قبل , aminf14 گفت:

ساختار چند پاره عراق و کشورهایی نظیر سوریه و به خصوص لبنان همیشه پتانسیل تقابل و کشمکش هایی رو داره. کشور عراق با تجربه تقریبا موفق در دموکراسی در حال گذر از سیستم بسته حکومتی حاکم بر اکثریت کشور های عرب نژاده. 

عراق عرب زبان است و نه عرب نژاد. پاره های تن ایران سرانجام روزی به مام وطن باز می‌گردند.

  • Upvote 2
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 minutes قبل , Brave_Heart گفت:

عراق عرب زبان است و نه عرب نژاد. پاره های تن ایران سرانجام روزی به مام وطن باز می‌گردند.

خیلی از کشورهای عرب نژاد عرب نیستند ولی حرف شما هم قبول ندارم ایران چه بخواهیم چه نه درون همین مرز کنونی هست میتوانیم متحد و دوست اونا باشیم ولی اینکه بگیم قلمرو ما هستند بیشتر موجب تنفر میشه و یونانی ها هم یه زمانی اروپا داشتن دلیل نمیشه

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , Brave_Heart گفت:

عراق عرب زبان است و نه عرب نژاد. پاره های تن ایران سرانجام روزی به مام وطن باز می‌گردند.

من کلیات رو گفتم یعنی سیستم کلی حاکمیت بر مبنای نژاد عربه و از اقلیت یا اکثریت های آریایی ، آشوری ، یهودی سخنی به میان نیاوردم. در کشور عراق هم در قسمت کردستان اکثریت نژاد آریایی دارند و کرد هستند ولی اکثریت کشور عراق نژادشون عرب و دارای مذاهب شیعه و سنی هستند. در همین ایران خودمون اقلیت های درشت و ریزی وجود دارند که از نژاد آریا نیستند ولی وقتی در مورد کشور ایران صحبت میشه اذهان به سمت کشوری که در برگیرنده اقوامی آریایی نژاد هست میره. ما در دنیا  با نام پرشیا معروفیم. یعنی سرزمین اقوام پارس ( واژه ای که از زمان بکار بردن یونانی ها روی کشور ما مونده) در صورتی خود اقوام پارسی بخشی از اقوام آریایی هستند و خود اقوام آریایی قسمت اعظم اقوام ایران زمین و نه همه اون. سخن از کلیات یه چیزه و اشاره به جزئیات که در بحث نیازی به گفتنش نیست و بحث رو به بیراهه می کشونه یه چیز دیگه. در اونجا نیازی نبود وارد جزئیات شم

در مورد بازگشت سرزمین هایی که در زمان امپراطوری های قدرتمند ساسانی یا حتی هخامنشی مسلما خواسته ای دلچسبه ولی در واقعیت حتی درصدی امکانش وقوعش وجود نداره. بجز عدم توانایی ما در بکارگیری ابزارهای لازم بدین منظور، دنیای امروزه این تحمل رو نداره که حکومتی در خاورمیانه اقوام مختلف رو زیر یک لوا گرد هم بیاره. خاورمیانه بعد از جنگ جهانی اول با هدف تجزیه هرچه بیشتر کشورهای واقع در اون طراحی شد و این طراحی موزیانه به گونه ای بود که در هر کشور اکثریتی از یک نژاد و اقلیت یا اقلیت های تاثیر گذاری از اقوام دیگه وجود داشته باشند و یا کشور از جهاتی مثل عدم دسترسی به آب های آزاد یا نفت یا محصور بودن در میان چند کشور در تنگنا باشه و این تفاوت های فرهنگی و یا تنگناها سبب کشمکش های بعدی و به عنوان جا پایی برای بازگشت ای کشورهای غربی در قالب استعماری نو باشه.

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از نظر بلوغ سیاسی بین کشورهایی مثل عراق، اردن،لبنان و حتی مصر که بین کشورهای عربی بالاترین فرهنگ رو داره با ایران فاصله هست. دلیلش هم ریشه های تاریخی وابستگی به غرب برای استقلال از امپراطوری عثمانی بود. بر خلاف ما ایرانی ها که تجربه تاریخی موفق از تعامل با کشورهایی مثل ایالات متحده، روسیه، انگلیس، فرانسه و.... نداریم،  ظاهرا تعامل با کشورهای غربی به دهن این کشورها مزه داده. تا زمانی که شکل استعمار هم از این حالت مستقیم و سر سپردگی بعضی حکام و مقامات این کشورها به غرب در نیاد نمیشه انتظار بلوغ سیاسی و تکثر گرایی رو داشت. طراحی خاورمیانه هم طوری بود عملا با داشتن نژادها و مذاهب و درگیری های مختلف دائما این کشورها یا در حال نزاع خارجی باشند یا داخلی و همین امر وابستگی اونها و آسیب پذیری شون رو نسبت به نفوذ بیگانه بیشتر می کنه. همین مقتدا صدر و اثیل نجیفی که در قضایای این 5 سال موش می دووندند، بعدها ثابت خواهد شد که به طمع قدرت و با تحریک چه قدرت های خارجی به دنبال بحران آفرینی بودند.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 hours قبل , arminheidari گفت:

 

بنده خدایی حرفی زد که گفتنش اینجا بد نیست

سواد سیاسی عراقی ها نزدیک به 30 سال حداقل از ما عقب تر هست 

علت این صحبت پاسخ های جامعه عراق نسبت به بازی های سیاسیون هست

در ایران ما دوران سازندگی، دوم خرداد، احمدی نژاد و سال 88 و روحانی رو داشتیم و با بررسی لیست های نامزد مجلس در دوره ششم و نوع رای دادن مردم متوجه می شویم طیف های سیاسی چطور تونستن روی مردم اثر بذارن و رای هایی به ظاهر عجیب ولی حذفی کسب کنند 

 

مردم عراق هم اکنون این وضع رو دارن و چندین سال و شاید دهه طول میکشه تا سیاستمدارهای خودشون رو بشناسن و بازی نخبگان رو نخورن 

 

اصولا  ارتقا سواد و دانش بعد از تثبیت اوضاع رخ می دهد و عراقی ها زمان دارن تا خودشون رو پیدا کنن 

و خواسته های ضدفساد رو درست حاکم کنن ولی در حال حاضر به نام ضدفساد، فاسد ها رو تقویت می کنن

 

ولی ما هم بازی می‌خوریم ها

بگم دوستان دعوا میگیرن ولی عمق فهم سیاسی در جامعه به نظر بالاتر از دهه ۷۰ نیست

  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فعلا گویا این شیوه تقابل نامتقارن از طریق داخل کشورهایی که ایران درشون نفوذ داره ( محور نفوذ منطقه ای ایران در کنار دو محور دیگه که الان از طرق دیگه فشار مستقیم روشون دنبال میشه یعنی هسته ای و موشکی ) تازه شروع شده و هدفش گسترش اون و همچنین حفظ اون در بازه های زمانی مختلف برای فلج کردن فعالیتهای ایران هست( در راستا یا تکمیل کننده راهبرد فشار حداکثری با راهبری پمپئو و برایان هوک و دوستان در تعامل با سعودیها و صهیونیستها )

 

برای 25 اکتبر فراخوان تظاهرات جدید داده شده که ایدی کوهن فعال صهیونیست لیست شبکه هایی که از همین حالا پوشش کامل و مستقیم میدن این تظاهرات را اعلام کرده و عنوان کرده سفارت امریکا گفته در صورت قطع برق و پوشش مستقیمشون با اختصاص اینترنت ویژه بهشون ازشون حمایت میکنه و همچنین از خبرنگاران میدانیشون هم حفاظت کامل خواهد داشت ( استقلال و حاکمیت عراق هم کشک! )

 

تظاهرات لبنان هم هر چند طبیعی است شاید ولی ممکنه طبیعی جرقش زده نشده باشه! و همچنین سوء استفاده العربیه و ارتش توئیتری سعودیها هم مثل تمام ماجراهای اخیر به شدت پررنگ هست. ( اینکه شبکه یک کشور دیکتاتوری به شدت بسته و دارای خفقان شده شبکه حاضر در اکثر تظاهرات برای ازادیها و میدان دار ازادی خواهی برای این کشورها هم از لطیفه های عصر ماست! - البته یک دکور و آرایش شیک چه در گرافیک مجازی و چه انسانی! گویا مثل بسیاری از فریب های عصر ما به خوبی جواب میده )

 

خلاصه به نظر این شیوه فعلا رها نخواهد شد و چون ظرفیتش هم موجود هست جذاب هست براشون و هرچند خود ماجراها در ادامه به خاطر نداشتن عمق ( حتی با دلایل جدی و مشکلات ریشه ای ) شاید تضعیف بشند ولی طرف مقابل منتظر اشتباه در کشورهای هدف هست تا از این گل الود کردن اب ماهی خودش را بگیره.

 

دوستان بسیار صحبت کردند در مورد تهاجمات هیبریدی! و چندگانه و ما در نمونه بسیار کاملش به نظرم ضد ایران هستیم. نمونه ای فراتر از تصوراتی که حتی خود دشمن داشته و به نظر قبل از مطالعه حتی در یک بستر ازمایشی داره ازش استفاده میشه. یعنی بهره بردن از هر دستاویزی در تهاجم به یک کشور با هر ابزار موجودی.

 

پیچ و مقطع بسیار بسیار سختی هست برای ایران هرچند نگاه ها به تلاش برای دفع خدعه های دشمن هست ولی گاه چنان ضربه های غافل گیر کننده ای از داخل را مواجه میشیم* که میمونیم دست دعا برداریم برای کدومشون. شکست دشمن یا هدایت داخل. باشد که برای هر دو مقبول باشه.

 

*دو لشگر ( اون هم نه در یک جنگ یک بعدی که چند وجهی ) درگیر جنگی باشند اون هم بعد از صلح و پاره کردن صلح نامه توسط طرف مقابل و درخواست تسلیم بی قید و شرط و سربازها و جناح ها و پشت جبهه عرق ریزان و در سختی مشغول دفع حملات دشمن باشند وو ناگهان یکی از فرماندهان وسط میدان نبرد بگه البته بد نیست ببینیم نظر مردم شهر چیه! یک نظر سنجی بزاریم ببینیم ایا به نظرشون ارتفاع و عرض و طول و محل و تاکتیک دفاع از خندق مناسب هست یا نه؟! ایا اصلا نیاز به یک خندق داریم یا نه؟! شاید این خندق اصلا ارزشش را نداشته باشه. بعد متخصصان حفر خندق بزنند سرشون بگن البته حالا اصلا مطلب تخصصی و استراتژیک هم نباشه! وسط جنگ و حمله دشمن وقت این حرف هاست؟! بعد هم مشکل این نباشه، بلکه مشکل شل کن و سفت کن فرمانده باشه که یک روز از لزوم حتمی مقابله با تهاجم دشمن بگه و روز بعد از حالا ببینیم نظر مردم شهر چیه اصلا!! این وسط سربازان و سیستم لجستیک! و انبارداری و ذخیره اذوقه شهر و افرادی که جونشون را به خطر میندازن تا به شهر دیگه برای تهیه مایحتاج برن میمونن که با خودشون بگن اصلا وقتی وضع فردا معلوم نیست که تسلیم یا دفاع باشه ما برای چی تلاش کنیم؟!

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عراق و لبنان حکایت، یکی بر شاخ بن می بریده. مثال بارزی که دموکراسی در کشورهای عربی زبان هنوز به سطح قابل قبول نرسیده. موندم دیگه باید چه امکاناتی به سعد حریری داده بشه تا بدون غرغر کردن به دغدغه های مردم برسه. اینکه بن سلمان حریری رو با بازداشت خانگی تحقیر می کنه یا سر سعد حریری در زمانی که در قدرت نیست بجای طرح ریزی برای برنامه های قدرتمندی که به ایشون محبوبیت بده، بیشتر به هدیه دادن به فلان مدل گرمه مشکل خود سعد حریریه. این بهانه تراشی و تیپ اپوزیسیون گرفتن وقتی نخست وزیر باشی و ارکان قدرت در اختیارته، توجیهی نداره. همچنانکه در عراق هم مقتصدی صدر که به فساد ساختاری و... معترضه از این نکته غافله اگه شخصی مثل مقتصدی صدر بدون پشتوانه فعالیت سیاسی و پختگی لازم به ارکان قدرت برسه، خود این مسئله نشان دهنده یکجور فساده نه رقابت سالم سیاسی. در عراق و لبنان این دموکراسی من درآوردی قبیله ای سبب شده امثال مقتدی صدر، حریری، جنبلاط یا جعجع نفوذی داشته باشن ولی همچنانکه دوران مخوف فالانژها به سر اومد و حزب الله قدرتمند و کم کم اونها با به حاشیه رونده شدند ، باید این اشخاص و جریان های سیاسی حامی شون مثل مستقبل فراموش نکنن که دوران موج سازی و موج سواری دیر یا زود به پایان می رسه و بازنده خود اونها هستند.

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

و باز هم صدر و برخی شخصیت های سیاسی. اگر بی در و پیکری سیاست را کنار بزاریم و معدود افرادی که در سیاست و قدرت، سیاسی و برای قدرت نمی جنگند باید چنین نتیجه گرفت اگر توطئه ها و توهم توطئه ها را هم فاکتور بگیریم ( که در شرایط فعلی خاورمیانه بسیار سخت تر هم هست ) ولی شخصیت برخی افراد طوری است که نمیشه ازشون انتظار بیش از این داشت.

نهایتا ساده لوحی، درگیر تعصبات بودن، به صفات مذموم آغشته بودن و مذبذب بودن و خودرایی و اسیر شهوات عمومی (قدرت، تکبر، غرور و ...) شدن بدون آگاهی به این امر و توجه به نصیحت و مشورت دیگران سبب میشه که گاهی بدتر از دشمن خارجی خنج بزنند به صورت کشورهاشون و حتی بدتر ناخواسته بشند اسباب دست دشمن.

 

مقایسه کنید با سید حسن نصراللهی که در اوج سوء استفاده امثال جنبلاطها و حریری ها و جعجع ها و موج سواری هاشون در تظاهراتی که اتفاقا پیکانش مستقیم متوجه عملکرد خودشون هست و اپوزیسیون نماییشون ( بر خلاف موج ها و اون هم در شرایط حساسی که همه منتظر یک بهانه برای حمله بهش هستند ) تاکید میکنه مشکلات دولت فعلی انباشت مشکلات سی ساله است و نباید به هر بهانه ای از مسئولیت ها شانه خالی کرد و مهم من نیستم، حتی اگر از من بدتون بیاد ولی مشکلات را باید براش با قبول مسئولیت راه حل جست نه اینکه برشون افزود و ازشون سوء استفاده کرد ( طوریکه ایندیپندنت فارسی تیتر بزنه: سید حسن نصرالله راهش را از مردم جدا کرد و از دولت حمایت کرد و از اون طرف حریری و دولتی ها هم بهش ناسزا بگن)

 

حالا بحث یک شخص نیست و نقد عملکردش که یک روز گمان کردیم شاید ما در قضاوت زود عمل کردیم و یک روز بر عکسش ( چون قضاوت واقعا کار سختی است با دسترسی محدود ما به واقعیات و اطلاعات ) ولی به هر حال برای اینکه از این مرض قضاوت های سست خلاص بشیم فکر کنم باید از مصداق نمایی صرف بیرون بیاییم و رویه ها را در نظر بگیریم و بعد افراد را بر اساس رویه های صحیح بسنجیم.

 

بخشی از قدرت بودن و اپوزیسیون نمایی مظلومانه کردن

فرار از مسئولیت ها

موج سواری بر و با مردم

ساده لوحی، تکبر، سوء استفاده از مشکلات برای دستیابی به جایگاه و کرسی قدرت

و ....

 

از مواردی است که بر هر شخصی سوار بشه باید قضاوتش کرد به اصلاح ...

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

هم زمانی وقایع عراق و لبنان با عملیات ارتش ترکیه در سوریه چقدر می تواند مرتبط باشد ؟ این بار  چه خوابی برای سوریه دیده اند که نیاز است نگاه ها به جاهای دیگر معطوف شود ؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوابش در انفعال ج.ا هست که به همین راحتی داره خونها رو بر باد می ده و امید به روس ها بسته

19 minutes قبل , zed گفت:

 

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.