MR9

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (3)

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

1326_orig.jpg

 

 

باتوجه به اینکه امروز ، دوشنبه 29 تیرماه 1394 ، توافق میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5، برای تصویب و تایید به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است  ،برای بررسی جزییات  این ماجرا ، تاپیک جداگانه ای ایجاد شود .

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت

 

جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید برجام بیانیه‌ای صادر کرد.

 

1-  جمهوری اسلامی ایران دانش و فناوری، از جمله فناوری صلح آمیز هسته ایران را به عنوان میراث مشترک بشریت قلمداد می نماید. در عین حال، بر اساس مبانی محکم ایدئولوژیک، راهبردی و بین المللی، سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح های هسته ای را به طور مطلق به عنوان سلاح هایی منسوخ، غیر انسانی و مضر برای صلح و امنیت بین المللی، مردود می داند. با الهام از آموزه های متعالی اسلامی و بر مبنای اندیشه ها و سیره بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی (ره)، و فتوای تاریخی رهبر انقلاب اسلامی،حضرت آیت الله خامنه ای، که کلیه سلاح های کشتار جمعی، به ویژه سلاح های هسته ای را در فقه اسلامی حرام اعلام نموده اند، جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد که سیاست همیشگی اش منع اکتساب، تولید، انباشت یا استفاده از سلاح های هسته ای می باشد.

 

2-  جمهوری اسلامی ایران ضرورت امحاءکامل سلاح های هسته ای را،به عنوان یک ضرورت امنیت بین المللی و یک تکلیف منطبق بر معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) مورد تاکید قرار می دهد. جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال در کلیه تلاش های بین المللی حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطرسلاح های هسته ای و اشاعه آنها، از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح های هسته ای به ویژه در خاورمیانه، مشارکت نماید.

 

3-  جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ابرام می ورزد که دولت های عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بدون تبعیض و منطبق با مواد 1 و 2 معاهده نباید از بهره مندی از حقوق لاینفک خود برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز، ،باز داشته شوند.

 

4-  جمع‏بندی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر 1394، نشانگر یک گام بسیار مهم توسط جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 برای حل و فصل یک بحران غیر ضروری، از طریق مذاکره و بر مبنای احترام متقابل است؛بحرانی که در نتیجه‏ی اتهامات بی پایه و اساس درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ایجاد، و با اقدامات ناموجه و مبتنی بر انگیزه های سیاسی علیه ملت ایران دنبال شده بود.

 

5-  برجام مبتنی است بر تعهدات متقابل جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، که از یک سو، موجب حصول اطمینان از ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران شده، و از سوی دیگر، تمامی مفاد قطعنامه های شماره 1696 و 1737 (مصوب سال 2006)، 1747 (مصوب سال 2007)، 1803 و 1835(مصوب سال 2008)، 1929 (مصوب سال 2010) و 2224 (مصوب سال 2015) رالغو کرده و همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های مرتبط با هسته ای که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپایی و دولت های عضو اتحادیه اروپایی تحمیل شده بودند را به طور جامع لغو می کند. جمهوری اسلامی ایران متعهد است که تعهدات داوطلبانه خود را با حسن نیت و منوط به اجرای با حسن نیت همه تعهدات توسط گروه 1+5 وفق برجام، از جمله تعهدات متضمن رفع تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز، اجرا کند.

 

6-  رفع تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز مرتبط هسته ای توسط اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به این معنا خواهد بود که معاملات و فعالیت های مورد اشاره در برجام می توانند با ایران و اشخاص ایرانی در همه جای دنیا بدون هراس از مجازات های ناشی از مزاحمت های فراسرزمینی انجام شوند و همه اشخاص قادر خواهند بود تا با آزادی انتخاب به معاملات تجاری و مالی با ایران بپردازند. در برجام به وضوح تصریح شده است که اتحادیه اروپایی و آمریکا هر دو از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز که منطبق با برجام رفع شده اند، خودداری خواهند ورزید. تفاهم بر آن است که بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز از جمله از طریق تمدید، به مثابه عدم پایبندی اساسی خواهند بود که ایران را از تعهداتش به طور جزئی یا کلی معاف خواهد ساخت. برداشتن تحریم ها مستلزم اتخاذ اقدامات مقتضی حقوقی و اجرایی داخلی از جمله اقدامات تقنینی و آئین نامه ای به منظور لازم الاجرا نمودن رفع تحریم ها می باشد. برجام مستلزم خاتمه‏ی موثر همه تدابیر و رویه های الزامی تبعیض آمیز و همچنین بیانیه های عمومی ای است که با هدف موافقتنامه همسویی نداشته باشد. ایران بر توافق حاصله میان اعضاء برجام تاکید می نماید که بر مبنای آن بلافاصله پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام، اتحادیه اروپایی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و ایالات متحده مشورت با ایران را درباره دستورالعمل های مربوطه و بیانیه های در دسترس عموم در خصوص جزئیات تحریم ها یا اقدامات محدودیت سازی که قرار است مطابق با برجام لغو شوند،آغاز خواهند نمود.

 

7-  جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ای صلح آمیز ، از جمله غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی را منطبق با برنامه خود همان گونه که در برجام توافق شده، دنبال خواهد نمود و با طرف های خود از نزدیک کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که این توافق از گذر زمان به سلامت گذشته و همه اهداف خود را محقق خواهد ساخت. این تعهد بر مبنای تضمین هایی است که گروه 1+5 داده اند که بر مبنای آن در این برنامه صلح آمیز بر اساس تعهداتشان مطابق برجام همکاری خواهند نمود.همچنین این گونه تفاهم و توافق شد که از طریق گام های مورد موافقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همه موضوعات موجب نگرانیِ گذشته و حال، قبل از پایان سال 2015توسط شورای حکام آژانس بررسی و مختومه خواهند شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون مستمراً نتیجه گیری کرده است که فعالیت های اظهار شده ایران منحصراًصلح آمیز هستند. بنابراین، از این به بعد هدف از اجرای پروتکل الحاقی فراهم کردن زمینه برای «نتیجه گیری گسترده تر»بر این مبنا است که مدرکی دال بر وجود فعالیت اظهارنشده نیز در ایران وجود ندارد. بدین منظور، جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وفق ضوابط پروتکل الحاقی به همان گونه که در مورد همه امضاء کنندگان اعمال می شود، همکاری خواهد نمود. در عین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید اقدامات احتیاطی لازم را برای تضمین حفاظت کامل از اطلاعات طبقه بندی شده به کار گیرد. جمهوری اسلامی ایران همواره تکالیف بین المللی عدم اشاعه ای خود را با دقت تام اجرا نموده است و با نهایت دقت همه فعالیت های مرتبط خود را منطبق بر پروتکل الحاقی اظهار خواهد نمود. در این چارچوب و از آنجا که هرگز هیچ گونه فعالیت هسته ای در هیچ یک از تاسیسات نظامی وجود نداشته و نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد چنین تاسیساتی موضوع درخواست بازرسی نخواهند بود.

 

8-  کمیسیون مشترک ایجاد شده بر مبنای برجام بایستی قادر باشدتا اختلافات را به نحو بی طرفانه، موثر، کارآمد و سریع، رسیدگی و حل و فصل نماید. نقش اصلی این کمیسیون عبارت است از رسیدگی به شکایت های ایران و حصول اطمینان نسبت به این که آثار لغو تحریم های تصریح شده در برجام بطور کامل محقق گردند. در صورتی که آثار لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، یا تحریم ها یا اقدامات محدودیت ساز مرتبط با هسته ای اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به وسیله تداوم اعمال یا تحمیل تحریم های جدید با ماهیت و گستره‏ی همسان یا مشابه تحریم هایی که قبل از روز اجرا برقرار بودند، مخدوش گردد،جمهوری اسلامی ایران اختیار خواهد داشت تعهدات خود وفق برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد؛ فارغ از اینکه چنین تحریم های جدیدی بنا به دلایل مرتبط هسته ای یا دیگر دلایل وضع شوند، مگر این که مسائل در طی یک دوره زمانی کوتاه و معقول اصلاح گردند.

 

9-  اقدامات متقابل پیش بینی شده در سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام در واکنش به عدم پایبندی اساسی، به عنوان آخرین حربه در نظر گرفته شده اند، و در صورتی به کار گرفته خواهند شد که عدم پایبندی اساسی تداوم یابد و طی ترتیبات در نظر گرفته شده در برجام جبران نشده باشند. جمهوری اسلامی ایران چنین اقداماتی را بسیار غیرمحتمل قلمداد می کند چرا که هدف، تضمین پایبندی است نه فراهم ساختن بهانه ای برای برگشت پذیری خودسرانه یا ابزاری برای فشار یا اعمال نفوذ. ایران متعهد است تعهدات داوطلبانه خود را به طور کامل و با حسن نیت اجرا کند. به منظور حصول اطمینان ازپایبندی مستمر همه اعضاء برجام، جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند در صورتی که سازوکار مذکور علیه ایران یا اشخاص ایرانی اعمال شوند و تحریم ها به ویژه تدابیرشورای امنیت اعاده گردند، جمهوری اسلامی ایران این کار را به منزله مبنایی برای توقف اجرای تعهدات خود وفق برجام و تجدید نظر در همکاری اش با آژانس بین المللی انرژی اتمی تلقی خواهد نمود.

 

10-  جمهوری اسلامی ایران تفاهم مشترک و توافق صریح همه طرف های شرکت کننده در برجام را مورد تاکید قرار می دهد که بر مبنای آن مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام، به مثابه مفاد برجام نبوده و به هیچ وجه نمی تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.

 

11- دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال برای ارتقاء صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده‏ی تروریسم و افراط گرایی خشونت بار کمک کند. ایران نقش پیشرو خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی بطور کامل همکاری نماید. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن می باشند.

 

12-  جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همانگونه که در مقدمه قطعنامه 2231 پیش بینی شده است،شاهد تحقق معنادار تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت باشد.شورا سابقه سیاهی در رفتار با ایران دارد که از سکوت توأم با رضایت شورا در مواجهه با تجاوز صدام حسین علیه ایران در سال 1980 آغاز شد و با امتناع شورا حتی از محکوم کردن، چه برسد به اقدامی علیه، استفاده انبوه، سیستماتیک و گسترده از سلاح های شیمیایی توسط صدام حسین علیه رزمندگان و غیرنظامیان ایرانی طی سال های 1984 تا 1988 و همچنین حمایت مادی و اطلاعاتی چندین عضو شورا از جنگ شیمیایی صدام حسین ادامه یافت. حتی بعد از این که صدام حسین کویت را مورد تهاجم قرار داد، شورای امنیت نه تنها به طور لجاجت آمیز از اصلاح و جبران کینه توزی خود علیه ملت ایران امتناع کرد، بلکه پا را از این نیز فراتر گذاشت و علیه این قربانی جنگ شیمیایی و سکوت مماشات گرانه شورا در قبال آن، به تحمیل تحریم هایی پرداخت که علی الظاهر به بهانه نگرانی از سلاح های کشتار جمعی وضع شده بودند.در عوض آن که حداقل این واقعیت را مورد توجه قرار دهد که ایران حتی اقدام صدام حسین در استفاده از سلاح های شیمیایی را تلافی نکرده است، شورای امنیت بر اساس اتهامات بی پایه و بر مبنای انگیزه های سیاسی به اقدام علیه ایران شتافت و طیف گسترده ای از تحریم ها را علیه ملت ایران با هدف مجازات مقاومت آنها علیه فشار زورگویانه برای کنار گذاشتن برنامه هسته ای صلح آمیزشان به نحو ناموجهی تحمیل کرد. مهم است یادآوری شود این تحریم ها که نبایست از همان ابتدا تحمیل می شدند، اکنون بر اساس برجام و قطعنامه 2231 باید لغو شوند.

 

13- بنابراین، جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود مبنی بر این که همه تحریم ها و اقدامات محدودیت سازی که علیه ملت ایران وضع و اعمال شده اند از جمله آنهایی که به بهانه برنامه هسته ای ایران اعمال شده اند، بی پایه و اساس، ناعادلانه و غیرقانونی بوده و هستند پافشاری می نماید. در نتیجه، هیچ چیزی در برجام نباید به نحوی تعبیر و تفسیر شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به معنای پذیرش یا مماشات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشروعیت، اعتبار یا قابل اجرا بودن تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز تصویب شده توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا یا دولت های عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا هر کشور دیگری علیه ایران باشد؛ همچنین نباید به معنای چشم پوشی یا محدودیت در اعمال هر گونه حقی که جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین ملی، اسناد بین المللی یا اصول حقوقی مربوطه دارد، تعبیر و تفسیر شود.

 

14- جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که اجرای با حسن نیت برجام توسط همه اعضاء برجام به اعاده اعتماد ملت ایران که به نحوی ناعادلانه متحمل فشارها و زورگویی های غیرقانونی به بهانه این بحران ساختگی بوده اند، کمک خواهد کرد و فرصت های جدیدی برای همکاری در جهت پرداختن به چالش ها واقعی جهانی و تهدیدات واقعی علیه صلح منطقه ای خواهد گشود. دیر زمانی است که منطقه ما دچار تنش های ناروا شده است، در حالی که افراط گرایان و تروریست ها مشغول تثبیت خود و پیشروی هستند. زمان آن فرا رسیده است که توجه و تمرکز بر این تهدیدات قریب الوقوع معطوف گردد و روش های موثر برای شکست دادن این تهدید مشترک دنبال و پیگیری شود.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1- بسیار امیدوارم که همه دوستان فاضل ، دانشمند ، محقق و علاقه مند ، بدون  ایجاد حاشیه ، در این تاپیک نیز ، کمال همکاری را با  یکدیگر داشته باشند 

 

 

2- دوستان عزیز ، از ارسال لینکهای خبری در تاپیک خودداری فرمایند .

 

3- به پست های سایر کاربران ، منفی بدون دلیل ندهید . اگر استدلالی وجود دارد ، بدون ترس  و با رعایت احترام کامل ، بیان کنید ، مسلماً از آن استقبال خواهد شد . 

 

انشاا... 

 

 

ارادتمند /MR9 :rose:  :rose:  :rose: 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله

دوستان نظرتون راجع به بند 13 بیانیه وزارت خارجه درباره قطعنامه چیه؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله

دوستان نظرتون راجع به بند 13 بیانیه وزارت خارجه درباره قطعنامه چیه؟

 

نظرات وزارت خارجه ی ما ارزشی نداره ، متن توافق و متن قطعنامه چیزیه که باید اجرا بشه ، نه پروپاگاندای وزارت خارجه .

 

جناب جویسر عزیز ، از همین اول بسم الله ، شروع شد !!!!! رعایت بفرمایید /MR9  

  • Upvote 8
  • Downvote 23

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متن کامل پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران/ تشریح مکانیزم ماشه و زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی

 

متن چون زیاده خودتون مطالعه کنید

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940425000905

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظرات وزارت خارجه ی ما ارزشی نداره ، متن توافق و متن قطعنامه چیزیه که باید اجرا بشه ، نه پروپاگاندای وزارت خارجه .

 

جناب جویسر عزیز ، از همین اول بسم الله ، شروع شد !!!!! رعایت بفرمایید /MR9

 

والله من نمی دونم با چه زبانی صحبت کنم !؟ برای طرف مقابل ، چیزی که امضاء شده ، مهمه نه چیزی که وزارت خارجه می گه ...


پس تکلیف قطعنامه قبلی چی بود...؟ چه طور اون موقع نپذیرفتن ما ملاک بود برای بی ارزش بودن کاغذ پاره ها... حالا نظرات وزارت خارجه میشه پروپاگاندا... یک بام و دو هوایی هم حدی داره دوست عزیز...

 

 

پ.ن. جناب ام ار 9، بنده اصلا قصد جدال ندارم و دارم به امید خدا فایل مفصلی رو آماده میکنم در بررسی دقیق برخی موضوعات توافق هسته ای، ولی برخی اوقات صحبت هایی میشه که اصلا آدم نمیتونه ساکت بشینه...، اگر میدونید که منجر به انحراف زودرس تاپیک میشه حذف بفرمایید...

 

چی بگم ...

یک جایی بود که می گفتیم قطعنامه غیر قانونی هست ...

در حقوق بین الملل ، تا زمانی که خودت چیزی رو رسما نپذیری ، می تونی بزنی زیرش ...

از ان پی تی بگیر ، تا ادعات بر روی خاک سایر کشورها ....

  • Upvote 8
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

والله من نمی دونم با چه زبانی صحبت کنم !؟ برای طرف مقابل ، چیزی که امضاء شده ، مهمه نه چیزی که وزارت خارجه می گه ...

 

چی بگم ...

یک جایی بود که می گفتیم قطعنامه غیر قانونی هست ...

در حقوق بین الملل ، تا زمانی که خودت چیزی رو رسما نپذیری ، می تونی بزنی زیرش ...

از ان پی تی بگیر ، تا ادعات بر روی خاک سایر کشورها ....

 

قطعنامه شورای امنیت تصویب میشه... ایران که امضاش نمیکنه... چه در مورد 1929 که ما محکومش میکردیم... چه الان... یعنی 2231، وقتی قطعنامه ای تصویب بشه، بندهای الزام آورش برای تمام کشورها الزام آوره.. کسی قطعنامه رو امضا نمیکنه دوست عزیز...

 

همین الان هم بند 13 بیانیه وزارت خارجه رو بخونی همینو میگه... محکوم کردن هر محدودیتی که هنوز باقی مونده...

 

و چه الان، چه اون موقع، اصلا در بحث قطعنامه ها عنوانی رسمی و حقوقی به عنوان نپذیرفتن وجود نداره، که وقتی نپذیرفتی صورت مساله تغییر بکنه...یعنی همون زمان 1929 هم بیان مخالفت طرف ایرانی فقط کاربرد رسانه ای داشت... همین الان هم همینطوره... موضوع مهم اینه که مخالفت در هر دو مورد فقط یک چیز ظاهری بوده... ولی دوستان مخالفت با 1929 را یک جوری مطرح میکنند که انگار مثلا حقی برای ما ایجاد میکرده... نخیر... اگر اینجوری بود که هر کشوری میتونست بگه من فلان قطعنامه رو قبول ندارم و کلا شورای امنیت میشد مترسک...

 

اون چیزی هم که در مورد ان پی تی میفرمایی، به خاطر این هست که اون یه متن رسمی هست که باید توسط کشوری که تعهد میده امضا بشه... ولی قطعنامه اینطوری نیست... یعنی وقتی صادر شد نمیان از کشورا بپرسن که حاضری اینو اجرا کنی یا نه... مثلا نمیان از هند امضا بگیرن پای 1929... امیدوارم واضح باشه...

ویرایش شده در توسط hasanjj2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

والله من نمی دونم با چه زبانی صحبت کنم !؟ برای طرف مقابل ، چیزی که امضاء شده ، مهمه نه چیزی که وزارت خارجه می گه ...


 

چی بگم ...

یک جایی بود که می گفتیم قطعنامه غیر قانونی هست ...

در حقوق بین الملل ، تا زمانی که خودت چیزی رو رسما نپذیری ، می تونی بزنی زیرش ...

از ان پی تی بگیر ، تا ادعات بر روی خاک سایر کشورها ....

جناب عراقچی فرمودند نقص قطعنامه نقص برجام نیست ، همین مورد خیالمون رو راحت کرد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قطعنامه شورای امنیت تصویب میشه... ایران که امضاش نمیکنه... چه در مورد 1929 که ما محکومش میکردیم... چه الان... یعنی 2231، وقتی قطعنامه ای تصویب بشه، بندهای الزام آورش برای تمام کشورها الزام آوره.. کسی قطعنامه رو امضا نمیکنه دوست عزیز...

 

خیلی فرق داره ، شما حالا یا اجراش می کنی یا زیر بند 7 شورای امنیت ( که قرار بود ایران توی این پیروزی دیپلماسی ازش خارج بشه ) بری ... تا دیروی به صورت کج دار و مریض فقط آمریکا و انگلیس وفرانسه جلومون بودند  ، حالا 200 کشور ...


جناب عراقچی فرمودند نقص قطعنامه نقص برجام نیست ، همین مورد خیالمون رو راحت کرد

 

توی برجام ،  به قطعنامه ی شورای امنیت ارجاع داده شده و اجرایی شدن تعهدات طرف مقابل به اجرا شدن بند های قطعنامه ای که بعدا صادر می شه ، منوط شده ... این هم از این قطعنامه ...

 

 

و چه الان، چه اون موقع، اصلا در بحث قطعنامه ها عنوانی رسمی و حقوقی به عنوان نپذیرفتن وجود نداره، که وقتی نپذیرفتی صورت مساله تغییر بکنه...یعنی همون زمان 1929 هم بیان مخالفت طرف ایرانی فقط کاربرد رسانه ای داشت... همین الان هم همینطوره... موضوع مهم اینه که مخالفت در هر دو مورد فقط یک چیز ظاهری بوده... ولی دوستان مخالفت با 1929 را یک جوری مطرح میکنند که انگار مثلا حقی برای ما ایجاد میکرده... نخیر... اگر اینجوری بود که هر کشوری میتونست بگه من فلان قطعنامه رو قبول ندارم و کلا شورای امنیت میشد مترسک...

 

شورای امنیت مترسکی بیش نیست ، این روابط بین کشورهاست که نتایج رو مشخص می کنه ، عربستان سه ماهه حمله می کنه ، شورای امنیت کاریش نداره ، اسرائیل حمله می کنه ، شورای امنیت کشک ، روسیه گرجستان و اوکراین رو سیلی می زنه و عملا بخشی از خاکشون رو ضمیمه می کنه ، شواری امنیت ارزشی نداره و هزار تا مورد دیگه ...

 

فقط مائیم که خودمون رو با این نظام بین الملل مسخره کردیم ... وقتی عملا می گند پاکستان نیازی به اجرای ان پی تی نداره و ما با بمب های هسته ای پاکستان مشکلی نداریم ، چون ان پی تی رو امضاء نکرده ، یعنی تا زمانی که امضاءش نکنی هیچ مسئولیتی نداری ...

ویرایش شده در توسط Juicer
  • Upvote 5
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

همین الان هم بند 13 بیانیه وزارت خارجه رو بخونی همینو میگه... محکوم کردن هر محدودیتی که هنوز باقی مونده...

سلام

 

دوست خوب در تهیه متن این قطعنامه متاسفانه خودمون مشارکت داشتیم. مثل سایر قطعنامه ها نمیشه باهاش برخورد کرد که صرفا توسط یکی از کشورهای متخاصم تنظیم و بعد هم با تلاشش به تصویب می رسید. الان بیانیه و انتقاد از قطعنامه ای که خودمون در آماده سازیش مشارکت داشتیم؟! و توافقی روش صورت دادیم هر چند شاید آنچنان معنا دار به نظر نرسه ولی خب لااقل اعلام موضعی هست دیرهنگام.

 

بعد هم به هر حال قطعنامه و بندهاش و حالا تفسیر هایی که اتفاقا بر خلاف بیانیه وزارت امور خارجه کاملا میتونند بعدها مشکل ساز بشند ( دیگه حداقل حداقل حداقل در حد تبلیغات مضاعف مبنی بر عدم رعایت ایران از درخواست های قطعنامه و زمینه چینی رسانه ای برای بهانه گیری در رابطه با برجام که میشه انتظار داشت) یک چیز هست و یک بیانیه! خشک و خالی و یک طرفه هم یک چیز.

 

در یک مورد این بیانیه خیالمون را میتونه راحت کنه که تیم ایرانی ( با امیدواری ) اونجا تعهدی را نپذیرفته و در مورد مسائل نظامی بحثی نکرده و نگرانی ها ما از این جهت بی مورد بوده و این بند حالا یا با سهل انگاری یا با حسن نیت و یا خوش بینی در قطعنامه به منظور هدف دیگه ای آورده شده. ولی این تفسیر طرف ایرانی از بندهای مندرج در قطعنامه هست و نگرانی از تفسیر طرف غربی هم چنان پابرجا.

 

حالا من چون از ابتدا وارد سایر  بحث ها مثل مکانیسم ماشه نشدم هر چند آقای عراقچی هم توضیح مبسوطی در این رابطه ندادند واردشون نمیشم.

 

 

و چه الان، چه اون موقع، اصلا در بحث قطعنامه ها عنوانی رسمی و حقوقی به عنوان نپذیرفتن وجود نداره، که وقتی نپذیرفتی صورت مساله تغییر بکنه...یعنی همون زمان 1929 هم بیان مخالفت طرف ایرانی فقط کاربرد رسانه ای داشت... همین الان هم همینطوره... موضوع مهم اینه که مخالفت در هر دو مورد فقط یک چیز ظاهری بوده... ولی دوستان مخالفت با 1929 را یک جوری مطرح میکنند که انگار مثلا حقی برای ما ایجاد میکرده... نخیر... اگر اینجوری بود که هر کشوری میتونست بگه من فلان قطعنامه رو قبول ندارم و کلا شورای امنیت میشد مترسک...

فکر کنم توجه دارید که شاید منظور دوستان همون مشارکت در تهیه متن و پذیرفتن تعهدات قطعنامه جدید هست و در قبلی ها صدور یک قطعنامه یک طرفه. هر چند شاید از منظر سایر کشورها در تعهداتشون در مورد قطعنامه ها چندان فرقی نکنه ولی قبول دارید که به هر حال تفاوت هست در اون رعایت نکردن و این رعایت نکردن.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بر گرفته از کامنت های فارس :

 

 

11. ذیل بند 41 منشور ملل متحد، تصمیم می‌گیرد که ظرف 30 روز از دریافت تذکر یکی از طرف‌های برجام در مورد موضوعی که یک کشور طرف برجام اعتقاد دارد مصداق عدم اجرای تعهدات ذیل برجام است، ادامه اجرای لغو مصرح در پاراگراف 7 (a) این قطعنامه باید به رأی گذاشته شود، علاوه بر این، تصمیم می‌گیرد که اگر ظرف 10 روز از تذکر اشاره شده در فوق، هیچ‌یک از اعضای شورای امنیت چنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای رأی‌گیری ارائه نکرد، آنگاه رئیس شورای امنیت بایستی چنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرده و آن را ظرف 30 روز از زمان تذکر اشاره شده در فوق، به‌ رأی بگذارد و قصد خود را برای در نظر گرفتن دیدگاه‌های کشورهای دخیل در موضوع و هر نظری در مورد موضوع از سوی هیئت مشاور شکل‌گرفته در برجام، ابراز می‌دارد.
می گوید اگر شکایتی شد( یک دلیل واهی یا بهانه گیری) که مثلا ایران به تعهداتش پایبند نبوده .5 عضو شورای امنیت دوباره باید اجماع کنند که لغو تحریم ها ادامه داشته باشد زیرا می گوید ( ادامه اجرای لغو مصرح در پاراگراف 7 (a) این قطعنامه باید به رأی گذاشته شود)یعنی کافیست یکی مثلا آمریکا وتو کند .ادامه لغو غیر ممکن است. انصافا تمام اختیار لغو یا ادامه تحریم دست آمریکاست

 

عملا از فردا ، چین و روسیه هم می تونند برای ما کلاس بگذارند و با وتو کردن ، تحریممون کنند .... تا دیروز درد فقط آمریکا بود ، امروز انگلیس و فرانسه و چین و روسیه هم اضافه شدند !!!

 

فرض کن عربستان و شورای همکاری خلیج فارس ، قرارداد خرید مثلا 50 میلیارد دلار تسلیحات رو با روسیه منوط به وتوی « معلق بودن تحریم ها » کنند ...

 

در مورد مسائل اقتصادی این توافق که حالا شده « قطعنامه » هم در یک تایپیک صحبت کرده بودم ، ولیکن عزیزان با کمال احترام پاکش کردند .

فقط کافیه بازاری ها بفهمند که چه دست گلی به آب دادیم ، شما منتظر بالا رفتن نرخ ارز و تورمی حبابی باش ....

ویرایش شده در توسط Juicer
  • Upvote 4
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک نکته ظریف هم در سخنان آقای عراقچی بود :

 

ایشون فرمومدند ما موظفیم طبق قطعنامه موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک های انفجاری را دارند کار روشون را متوقف کنیم و فعالیتی در اون زمینه نداشته باشیم ولی ما که اصلا چنین فعالیتی نداشتیم ( نقل به مضمون ) و نتیجه گرفتند پس این بند برای ما مشکل ساز نخواهد بود. آیا فرض ایشون را غرب هم قبول کرده؟ آیا تعریف مشخصی برای فعالیت‌های موشکی که طراحی حمل کلاهک هسته‌ای را دارند وجود نداره در عرف بین الملل؟ و نظر آقای عراقچی مورد وثوقه در رابطه با این تعریف؟ چون اگر چنینی تعریفی در عرف بین الملل وجود داشته فرضی که جناب عراقچی می کنند اشتباه هست و پس حکمشون هم غلط خواهد بود.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در رابطه با محدودیت ها بر سر فعالیت موشکی ایران گفت:‌ بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 فعالیت های موشکی ایران به طور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه می داد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الان شورای امنیت در قطعنامه مذکور می خواهد فعالیت های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت های موشکی را نه تحت ماده 41 و نه فصل هفت بیان نمی‌کند و فقط به عنوان "یک خواسته" آن را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: این قطعنامه با همه مواردی که در آن است و محدودیت‌هایش مرزبندی مشخصی با توافق دارد اگر مواردی باشد در قطعنامه که در توافق نباشد نقض آن‌ها توسط ایران نقض توافق به حساب نمی‌آید. ما به همه سیاست های خود در چارچوب برنامه های موشکی و تسلیحاتی‌مان ادامه می دهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق.

 

http://www.entekhab.ir/fa/news/216129/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%DA%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%BE%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA

ویرایش شده در توسط majid363

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پس تکلیف قطعنامه قبلی چی بود...؟ چه طور اون موقع نپذیرفتن ما ملاک بود برای بی ارزش بودن کاغذ پاره ها... حالا نظرات وزارت خارجه میشه پروپاگاندا... یک بام و دو هوایی هم حدی داره دوست عزیز...


...


نپذیرفتن ما به خودی خود ملاک نیست، ولی وقتی چیزی رو بپذیریم و تخطی کنیم عواقبش وخیم تره.

اون قطعنامه ها از ما درخواست میکردن علیرغم تمایل فعالیت های موشکی خودمون رو متوقف کنیم وگرنه با عواقب خاصی روبرو بشیم و از کشورهای دیگه هم درخواست هایی داشت. قطعنامه هایی که ما عادلانه نمیدونستیم و قبول نداشتیم هر چند که تخطی از اونها عواقب داشته.

در این توافق ما در چهارچوب یک بده بستان بین المللی که مورد پذیرشمون هست یک سری محدودیت در عرصه های مختلف از جمله موشکی رو پذیرفتیم، خودمون پذیرفتیم.

تخطی از این تعهدات عواقب سنگین تری برای ما خواهد داشت.

من واقعا دوست دارم که حرف جناب عراقچی رو باور کنم، ولی سخته، چیزیه که در توافق به صراحت آمده و ما هم قبول کردیم؛ در تاپیک قبلی به اندازه کافی بحث شد. ضمن اینکه تجربه فکت شیت ایرانی و آمریکایی دفعه قبل رو پیش رو داریم و نمیدونم اگر اسمش دروغ نبود، چی بود؟
  • Upvote 4
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده از قطعنامه‌ای که قرار است بر اساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، تاکید کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران بوده بویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچگاه مورد پذیرش ما نخواهد بود.  

سرلشکر جعفری تاکید کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند  .http://www.mashreghnews.ir/fa/news/442962/%D9%87%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

این جناب فرمانده سپاه چی داره میگه! یعنی توجیه نشده!؟

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.