arash_slayer

تحلیل و پیگیری تحولات کره شمالی و جنوبی

Recommended Posts

بر 15 مرداد 1396 در 17:32 , IRIS1372 گفت:

مردم کره خیلی چیزا برای از دست دادن دارن من نمی دونم چرا دولت کره رو با مردمش یکی میکنید ؟؟؟

سوما همه کشورا بر علیه هم توطئه می کنن نکنه فکر می کنید چین و شوروی سابق روسیه و........حتی ایران بر علیه اهداف امریکا کار نمی کنن توهم رو تمومش کنید فکر کنم این دیگه مشخصه

دوست عزیز کنترل نیروهای نظامی دست دولت است نه مردم!

حال شما خوبه؟ بفرما سر ما رو ببر! چرا اینقدر تهاجمی موضع میگیرید؟

بله هم دولتها علیه هم توطئه می کنند و هرکدام توان بیشتری داشته باشد بیشتر توطئه می کند. همچنین بسته به میزان دشمنی و اولویت بندی اش میزان توطئه را تعیین میکند. سوال این است که آیا حجم توطئه های آمریکا در برابر کره شمالی واقعا کمتر از بقیه کشورهای ذکر شده است؟ نمی دونم این به کجای شما برخورده ...

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحران کره و امریکا ترسناک است:

 

سناریو اول:پایین آمدن سطح جنگ لفظی و آرام شدن نسبی فضا

 

در این حالت ایالت متحده همچنان تحریم های خود را اعمال میکند و کره شمالی طبق روال همیشگی برنامه خود را به پیش میبرد

تاثیر این سناریو بر ایران این است که ایران همچنان در اولویت وزارت خارجه ایران باقی میماند و توافق هسته ای همچنان خطر نابودی را دارد

 

سناریو دوم: ادامه جنگ لفظی در عین اجتناب از درگیری نظامی

 

در این سناریو بدون شک بازار جهانی دچار تغییرات می شود و قیمت طلا کاهش و قیمت  نفت افزایش می یابد همچنین بهانه ای برای امریکا برای تعرض به دریای جنوبی می شود و پکن هم وارد جنگ لفظیی با مقامات آمریکا میشود ولی اقدامی علیه متجاوزین صورت نمیگیرد .

 

تاثیر این سناریو بر ایران تنها از نظر اقتصادی(نفت) است و البته برای مدتی ایران و برجام از حمله جمهوری خواهان در امان میمانند و نگاه ها به شرق آسیا به عنوان تهدید شماره 1 دوخته میشود نه خاورمیانه و فشار نظامی آمریکا احتمالا بخاطر  تمرکز روی شرق کاهش می یابد چون  آمریکا نمی تواند ریسک کند و در 2 جبهه همزمان تهدید شود.

 

سناریو سوم : بالاگرفتن جنگ لفظی و درگیری نظامی

در این سناریو شوک بزرگی به بازار جهانی وارد می شود و بورس های معتبر جهان سقوط میکنند، کشور های آمریکا ،ژاپن ،کره جنوبی ،استرالیا و انگلیس احتمالا در یک ائتلاف درگیر جنگ با کره شمالی شوند .از مواضع مرکل و مکرون میشود حدس زد وارد چنین جنگی نشوند.

 

احتمالا در فاز اول جنگ با توجه به برتری هوایی امریکا و تجربه ویتنام  در گام اول آسمان کره تسخیر می شود .

 

دو طرف تا حد امکان از بروز جنگ اتمی خود داری میکنند چون پیامد های وحشتناکی برای طرفین دارد .

 

در صورت بروز جنگ  تلفات دو طرف بشدت بالا تخمین زده میشود چون هیچ ناو و پایگاه امریکا از موشک های کره شمالی در امان نمی ماند و از آن طرف هم آسمان کره تحت کنترل  آمریکا است.

تاثیر این جنگ بر ایران هم خوب است هم بد:قیمت بالای نفت می تواند نقشه عربستان و آمریکا علیه ایران و روسیه و ونزوئلا را خنثی کند و از جهتی جامعه  جهانی با بر هم زدن   برجام بشدت مخالفت کند البته در صورت شکست کره سناریو جایگزینی ایران به عنوان تهدید شماره 1 جهان کلید می خورد

سوای تمام مباحث نظامی احتمالا آغاز چنین جنگی با آغاز کودتا علیه ترامپ  یکی می شود

 

 

 

  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه آمریکا تا یک سال دیگه نتونه کار کره رو با ترور کیم ، کودتای نظامی ، تحریم اقتصادی یا جنگ مستقیم یکسره کنه ، بالاجبار مجبور می شه چند سال دیگه به محاصره ی اقتصادی کره ادامه بده و در نهایت مجبور می شه با کره ی شمالی رو مثل چین و هند و پاکستان کنار بیاد .

طمع آمریکا و پایداری کره ی شمالی وضع رو به جایی رسونده که آمریکا در وضعیت بدی قرار گرفته . ژاپنی با بهانه قرار دادن کره ی شمالی می خواهند دوباره ارتش خودشون فعال کنند و با فعال کردن ارتش ژاپن ، به احتمال زیاد از  آمریکا درخواست می کنند که جزیره ی اوکیناوا رو تخلیه کنه و یا حضورش رو محدودتر کنه و همین یک مورد برای اینکه آمریکا سعی کنه که قضیه رو هر چه سریعتر فیصله بده ، کافیه .

تجربه ثابت کرده که آمریکا پس از جنگ ویتنام با کشورهایی که توانایی ضربه زدن بهش رو دارند وارد جنگ مستقیم نمی شه .  کره ی جنوبی و ژاپن هم به احتمال بسیار زیاد حاضر نیستند خطر جنگ مستقیم با کره ی شمالی رو به جان بخرند و اینجاست که آمریکا تنها مانده .

مهمترین خطری که کره ی شمالی رو تهدید می کنه از جانب چین هست که کلا چیزی به نام  « متحد » در فرهنگشون تعریف نشده و از همه به عنوان « ابزار » استفاده می کنند . احتمالا چین مانع کاهش تنش و عادی سازی روابط بشه و یا شاید سعی کنه کیم رو حذف کنه و یک مهره ی ضعیف تر و حلقه به گوش تر رو به سر کار بیاره .

 

مطمئنا آینده ی کره ی شمالی به خاطر  شجاعت رهبران کره ی شمالی  از آینده ی ما روشن تر هست ، حداقلش اینه که تا قبل از 2020 تقریبا تکلیفشون روشن می شه .

  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, Ghalam گفت:

اگه آمریکا تا یک سال دیگه نتونه کار کره رو با ترور کیم ، کودتای نظامی ، تحریم اقتصادی یا جنگ مستقیم یکسره کنه ، بالاجبار مجبور می شه چند سال دیگه به محاصره ی اقتصادی کره ادامه بده و در نهایت مجبور می شه با کره ی شمالی رو مثل چین و هند و پاکستان کنار بیاد .

سلام

آمریکا احتمالا تا در جنوب شرق آسیا یک جنگ تمام عیار به وجود نیاره از چیزی دست نمیکشه . تمام حرکتهای انجام شده هم در همین جهت است . داستان اصلا سیاسی نیست ، موضوع کمی پایه ای تر است و به اقتصاد مربوط می شود.

جنگ جهانی دوم برای آمریکائیها یک نعمت بود و اونها رو از یک کشور دست چندم تبدیل به یک ابر قدرت کرد. اتفاقی که باعث تجربه ای فوق العاده برای آمریکائیها شد ، موضوع بیرون بودن سرزمین اصلی آمریکا از جنگ بود در حالی که بقیه کشورها در میان شعله های جنگ میسوختند . 

نظم حاصل شده بعد از جنگ جهانی دوم که بر اساس سلطه کامل اقتصادی آمریکا در دنیا تعریف میشد، کم کم داره شل میشه و با قدرت گرفتن سایر کشورها، اقتصاد آمریکا روز به روز داره لرزه های شدیدتری رو متحمل میشه .

از زمانی که بلوک شرق فرو ریخت ، رهبری همه جانبه امریکا در "دنیای آزاد"  مفهوم خودش را از دست داد و نشانه هایی از بروز مشکلات در روابط کشورهایی که قبلا زیر سلطه کامل تلقی می شدند ، به وجود آمد.

ظاهرا آمریکائیها دارند همان تجربه خودشان از جنگ جهانی دوم را ، البته به شکل کنترل شده اجرا می کنند ، پله اول خاورمیانه بود که فعلا تومارش را در هم پیچیده اند و تا سالها بعد هم کمر راست نخواهد کرد. پله بعدی شرق دور است که قرار است آنجا هم شاهد تولد خاور دور جدیدی باشیم که دوباره چین و ژاپن برای سالهای آینده تضعیف شوند و هیچ ادعایی نداشته باشند و در نهایت موضوع به اروپای جدید هم خواهد رسید و دوباره آنها را هم سر به راه ! ( می توانید بخوانید ورشکسته اقتصادی ) خواهند کرد. 

و البته همه اینها این بار بدون اتفاق افتادن واضح جنگ جهانی سوم است . در واقع میتوانیم بگوییم که جنگ جهانی سوم با فروپاشی بلوک شرق شروع شده است و نرم نرمک تا سالها بعد هم ادامه پیدا کرد.

:):)

پی نوشت : زیادی خلاصه شد ولی چاره ای نبود.

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , MR9 گفت:

سلام علیکم 

این لینک ، پست بنده در آبان 1394 شمسی هست 

اگر مبنا نظریات ژئوپلیتیکی باشد ، شرایط یک مقدار متفاوت خواهد بود .

تفاوتی که میان حال حاضر با دوران جنگ دوم جهانی وجود دارد ، این هست که نه ژاپن  تمایلات میلیتاریستی ان زمان را داشته  ( ولی دارد بسمت ان حرکت می کند ) و نه چین در دوران انحطاط خودش قرار دارد . امریکایی ها نظم موجود را می پسندند و بر ادامه ان اصرار دارند ، نظمی که در آن کره  شمالی یک تهدید نیمه جدی با یک اقتصاد در هم شکست منزوی و بعنوان یک کشور سرکش نمونه  ( از دید امریکایی ها ) همچنان موجودیت داشته باشد ، تا کشورهای حوزه  ژئو استراتژیک شرق آسیا همچنان شبح تهدید را بالای   خودشان ( در کنار چین ) ببینند و این هژمونی سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اقتصادی آمریکا را در شرق اسیا ( غرب اقیانوس آرام ) تضمین می کند ، جایی که استرالیا بعنوان یک سرپل نظامی همچنان در جرگه دوستان نزدیک واشنگتن مانده ، فیلیپین بعنوان  پایگاه نظامی آمریکا  باقی می ماند ، کشورهای جزیره ای ( مالزی / اندونزی و.... ) برای در امان ماندن از خطر اژدهای سرخ ( چین ) همچنان پیمانهای نظامی بلند مدت را با امریکایی ها می بندند ، ژاپنی ها بیشتر از گذشته اقتصاد پویای خودشان را به امریکا نزدیک می کنند ، روسها همچنان  بعنوان ضعیف ترین قدرت شرق اسیا ،نقش درجه دو را ایفا کرده و در بلند مدت جلوی بلندپروازی های چینی ها نیز  گرفته  میشود .

 

سطور فوق تنها یک  نمای شماتیک و خلاصه شده از وضعیت منطقه فوق هست . شاید از یک نظر ، مناقشه کشورهای شرق و جنوب اسیا بر سر جزایر اسپراتلی بیشتر از قضیه کره  ، قابلیت جنگ را دارد . تنها چیزی که در این مورد تقریباً غیر قابل پیش بینی و محاسبه است ، حدود حماقت تیم ترامپ / متیس و سایر همفکران انهاست ولی نکته جالب در این مساله که حتی متیس هم به حداقل شرایط یعنی ترساندن کره و نه  بیشتر راضی است و وزیر امور خارجه امریکا هم بیشتر بر راه حل سیاسی تاکید دارد 

.

استراتژی فعلی امریکایی ها ، در اسیای جنوب غربی و شرق دور بر بنیان " دفاع پیشگیرانه در عمق " قرارداده شده که نقطه اغاز آن از 1990 بوده و تا نیمه قرن جاری ادامه دارد . از سال 2004 ، کار گروه GDPR مستقر در پنتاگون سناریوهای مختلفی رابرای شبه جزیره کره  طراحی کرده و ظاهراً جنگ تمام عیار در ان دیده نشده  ( که اگر دیده شده بود، سالها قبل و در جریان غرق شناور رزمی کره جنوبی ، حتماً شاهد نبردی حتی محدود بین دو طرف بودیم . ) هر چند کسی از اینده خبر ندارد و باید منتظر ماند و دید . 

پی نوشت :

در طراحی استراتژیک صحنه رزم  باید دید کلان داشت و طرح منظرهای تاکتیکی تحلیلگر را قطعاً دچار اشتباه می کند 

ه. س. س.ق.ا.گ

MR9

سلام

دید کلانی که فرمودید در استراتژی نظامی کاملا صحیح است ولی وقتی پای منافع یک ابر قدرت و حفظ موجودیت آن به شکل یک ابر قدرت پیش می آید ، کمی باید کلان تر به قضیه نگاه کنیم . 

در مورد آمریکائیها و سیاستهای آنها در جهان حماقت و سیاستمندی مفهوم خوبی ندارد ، جمهوری خواهها و دموکراتها هر دو ، دو روی یک سکه هستند . حماقت ترامپ ، سیاست اوباما و حملات پیشگیرانه بوش همگی در خدمت برآوردن یک هدف هستند که کاملا برنامه ریزی شده است و اتفاقات ظاهرا متفاوت کاملا هدفمند و طراحی شده هستند. 

استراتژی " دفاع پیشگیرانه در عمق " همانطور که فرمودید استراتژی فعلی آمریکائیها است و طبیعتا در خدمت اهدافی در سطوح بالاتر است که بسته به نیاز با استراتژی های جدید قابل جایگزین شدن و یا اصلاح است. طبیعی است که ما فقط به مطالبی در زمینه این اهداف دسترسی خواهیم داشت که آنها بخواهند و طبیعی است که این دسترسی گزیده شده  کاملا سو گیری های خاص خودش را باعث خواهد شد .

اگر کمی روی مدلسازی های انجام شده اقتصادی مربوط به زمان قبل و حین جنگ جهانی دوم دقت بیشتری کنید تطابق فوق العاده ای با شرایط این سالها دارد ، فقط الان زمان اجرا کاملا کش آمده است و اتفاقات چنان لاکپشتی می افتند که رابطه بین آنها زیاد به چشم نمی آید.

یک کره شمالی میلیتاریست و عصیانگر ضامن تغییر رویه ژاپنی ها از اقتصاد مطلق به نظامی گری خواهد شد و این جاست که پای چین هم به میان خواهد آمد. در واقع به جای سیاست درگیری بین سه قطب سلفی _ اخوانی _ شیعی که در خاورمیانه جدید پایه گذاری شد ، تقابل بین ژاپن و چین خواهد بود که خاور دور جدید را پایه گذاری خواهد کرد ( کره شمالی فقط فتیله انبار باروت است ! ) و طبیعی است که با این وضعیت ، هزینه ها کمر اقتصاد خاور دور را نیز خم خواهد کرد ؛ همان اتفاقی که در خاور میانه افتاد و مطمئن باشید با رسیدن پروژه خاور دور به یک نقطه غیر قابل برگشت ( همان اتفاقی که در خاورمیانه افتاد ) ، کلید شروع رسمی پروژه اروپا هم خواهد خورد ، هر چند الان هم پیش لرزه ها در اروپا کم کم دارد خودش را نشان می دهد. 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 hours قبل , oldmagina گفت:

سلام

آمریکا احتمالا تا در جنوب شرق آسیا یک جنگ تمام عیار به وجود نیاره از چیزی دست نمیکشه . تمام حرکتهای انجام شده هم در همین جهت است . داستان اصلا سیاسی نیست ، موضوع کمی پایه ای تر است و به اقتصاد مربوط می شود.

جنگ جهانی دوم برای آمریکائیها یک نعمت بود و اونها رو از یک کشور دست چندم تبدیل به یک ابر قدرت کرد. اتفاقی که باعث تجربه ای فوق العاده برای آمریکائیها شد ، موضوع بیرون بودن سرزمین اصلی آمریکا از جنگ بود در حالی که بقیه کشورها در میان شعله های جنگ میسوختند . 

نظم حاصل شده بعد از جنگ جهانی دوم که بر اساس سلطه کامل اقتصادی آمریکا در دنیا تعریف میشد، کم کم داره شل میشه و با قدرت گرفتن سایر کشورها، اقتصاد آمریکا روز به روز داره لرزه های شدیدتری رو متحمل میشه .

از زمانی که بلوک شرق فرو ریخت ، رهبری همه جانبه امریکا در "دنیای آزاد"  مفهوم خودش را از دست داد و نشانه هایی از بروز مشکلات در روابط کشورهایی که قبلا زیر سلطه کامل تلقی می شدند ، به وجود آمد.

ظاهرا آمریکائیها دارند همان تجربه خودشان از جنگ جهانی دوم را ، البته به شکل کنترل شده اجرا می کنند ، پله اول خاورمیانه بود که فعلا تومارش را در هم پیچیده اند و تا سالها بعد هم کمر راست نخواهد کرد. پله بعدی شرق دور است که قرار است آنجا هم شاهد تولد خاور دور جدیدی باشیم که دوباره چین و ژاپن برای سالهای آینده تضعیف شوند و هیچ ادعایی نداشته باشند و در نهایت موضوع به اروپای جدید هم خواهد رسید و دوباره آنها را هم سر به راه ! ( می توانید بخوانید ورشکسته اقتصادی ) خواهند کرد. 

و البته همه اینها این بار بدون اتفاق افتادن واضح جنگ جهانی سوم است . در واقع میتوانیم بگوییم که جنگ جهانی سوم با فروپاشی بلوک شرق شروع شده است و نرم نرمک تا سالها بعد هم ادامه پیدا کرد.

:):)

پی نوشت : زیادی خلاصه شد ولی چاره ای نبود.

 

جنگ زمانی برای آمریکا سود داره که خاک اصلیش تهدید نشه و بخواد سلاح بفروشه وگرنه خود ورود به جنگ هزینه های بسیار زیادی داره . همین هزینه های بسیار زیاد جنگ جهانی اول و دوم برای انگلستان باعث شد که قدرتش رو از دست بده ( در حالی که عملا خاک اصلیش مورد تهاجم زمینی قرار نگرفت ) .اینکه فرض کنیم تمامی بازی کننده ها حاضرند طبق قواعد آمریکا بازی کنند تا خودشون ضرر ببینید و آمریکا پیروز مطلق باشه ، چندان عاقلانه نیست .

در خاورمیانه کینه ی عمیق فرهنگی ، ملی و از همه مهمتر مذهبی وجود داره که باعث می شه طرف های درگیر به این وضع موجود برسند چون از نظر عقلانی تمام طرف های درگیر می دونند که این درگیری ها به جزء اتلاف منابع مادی و انسانی و زمان ، براشون چیزی به ارمغان نمیاره ولی کینه های تاریخی و نفرت عمیق و ترس شدیدتر از قدرت گرفتن طرف مقابل ، تمامی طرف های درگیر رو وادار به بازی می کنه .

ویرایش شده در توسط Ghalam
اضافه کردن مطلبی
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , bds110 گفت:

خوب کیم جونگ اون رفته مرکز فرماندهی نیروهای استراتژیک موشکی و طرح حمله به گوام بهش نشون دادن 

DHQkY_qXUAA6C3W.jpg

مثل اینکه این بنده خدا واقعا دل دنده اش میخاره!

  • Upvote 1
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Raw video South Korea Hyunmoo-2C ballistic missile Test کره جنوبی تست موشک بالستیک هیونوو-۲ سی

 

https://www.youtube.com/watch?v=hWwPiFXepbc

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.