hamidz65

اشنایی با نفربر ARMA ، ساخت ترکیه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نفربر Arma از یک موتور دیزل توربوشارژ   Caterpillar C9  خنک شونده با اب  ساخت شرکت دیزل با قدرت تولیدی 450 اسب بخار بهره میبرد 

 

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما برادر سخت کوش و باهوش . مطلب مفید ، آموزنده و البته عبرت آموزی هست . 

 

در مورد موتور باید خدمت شما عرض کنم که ، این موتور همون طوری که از نامش پیداست و شما نوشتی ، ساخت کاتِرپیلار و از نوع دیزل هست . شرکتی با نام دیزل که سازنده این موتور باشه وجود نداره .

 

و نکته بعدی اینه که ، سایت رسمی کاترپیلار ، قدرت این موتور رو حداکثر 375 اسب بخار اعلام کرده ونه 450 اسب.  تازه گونه بزرگتر و حجیم ترِ 9.3 لیتری این مدل هم ، حداکثر قدرتش 400 اسب شده .  حالا چه جوری میشه که اتوکار قدرت این موتور رو بر روی آرما 450 اسب اعلام کرده ، جای سوال داره . ( با توجه به این که احتمال دخل و تصرف و افزایش قدرت بر روی این موتور از سوی کارخانه اُتوکار خیلی بعید به نظر میرسه )

 

http://www.cat.com/en_US/products/new/power-systems/industrial/industrial-diesel-engines-lesser-regulated-non-regulated/18396452.html

http://www.cat.com/en_US/power-systems/industrial/industrial-diesel-engines-highly-regulated/18279848.html

caterpillar.jpg

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از ناصر عزیز بابت توجه به این موضوع ، البته ناصر خان بنده تقصیری ندارم و خود منبع این عدد رو ذکر کرده که غلط است....تصحیح شد

http://www.military-today.com/apc/arma.htm

..............................

 

قبلا در تاپیک عنوان شد که این نفربر ها به بحرین صادر شده ، با این حال ارتش کوچک بحرین اقدام به ارسال تعداد زیادی خودروی های زرهی ARMA به استان مارب یمن کرده است.

 

n39q0n1i16oqoch3kemg.jpg

 

 

ممنون از امیر ارسلان عزیز بابت انتشار خبر

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا چه جوری میشه که اتوکار قدرت این موتور رو بر روی آرما 450 اسب اعلام کرده ، جای سوال داره . ( با توجه به این که احتمال دخل و تصرف و افزایش قدرت بر روی این موتور از سوی کارخانه اُتوکار خیلی بعید به نظر میرسه )

 

در این مورد خاص چون مطالعه ای نداشتم، نظر خاصی ندارم ولی با تیونینگ موتور می شه قدرت موتور رو حتی نزدیک به دو برابر هم افزایش داد. برای مثال شرکتی مثل کارلسون میاد رو مدل های مرسدس بنز این کار رو می کنه. یا آلپینا روی ب ام و. افزایش 75 اسب بخاری قدرت موتور کار خیلی مشکلی نیست.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در این مورد خاص چون مطالعه ای نداشتم، نظر خاصی ندارم ولی با تیونینگ موتور می شه قدرت موتور رو حتی نزدیک به دو برابر هم افزایش داد. برای مثال شرکتی مثل کارلسون میاد رو مدل های مرسدس بنز این کار رو می کنه. یا آلپینا روی ب ام و. افزایش 75 اسب بخاری قدرت موتور کار خیلی مشکلی نیست.

 

بله در مورد تیونینگ کاملا درست میفرمایید . ولی بنده خیلی جستجو کردم و مدرکی مبنی بر این که اتوکار ،بهینه سازی و یا تیونینگی بر روی این موتور انجام داده باشه پیدا نکردم.

 

از طرف دیگه ، بحث تیونینگ بر روی موتور خودروهای تجاری که برای مصارف روزمره و زمان صلح طراحی و تولید میشن با خودروهای رزمی که قراره در میدان نبرد استفاده بشن ، خیلی متفاوت هست . اصولا تجربه ثابت کرده که موتورهای نمونه پایه از قابلیت اطمینان و بقاپذیری بیشتری نسبت به موتورهای تقویت شده برخوردارند.

 

فقط کافیه تا در فوروم های مرتبط با خودرو یه جستجوی مختصر انجام بدیم تا نظرات صاحبان خودروهای با موتور تقویت شده کارخانه ای را با نظرات صاحبان خودروهایی دقیقا از همان مدل و با همان حجم موتور ولی در مدل استاندارد و پایه ، بررسی کنیم . متوجه میشیم که هزینه های نگهداری و فرسودگی موتورهای تقویت شده به مراتب بیشتر هست.

 

دلیلش هم اینه که موتورهای تیونینگ شده ، با روش های متنوعی از قبیل افزایش میزان اختلاط هوا به سوخت و یا استفاده از توربوشارژرها و سوپرشارژرهای بزرگتر و قوی تر ،  از یک حجم ثابت موتور ، قدرت و گشتاور بیشتری رو استحصال میکنند . در اکثر موارد این تغییرات باعث افزایش فشار و دمای احتراق داخل محفظه سیلندر میشه که خود این عوامل باعث استهلاک بیشتر و کاهش عمر مفید قطعات موتور و افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات میشه.

 

قدرت تولیدی بیشتر به همراه کار فیزیکی سنگین تر ، تَنِش و فشار بیشتری رو به تمامی مجموعه موتور و سیستم انتقال قدرت وارد میکنه و این عامل هم مستقیما باعث فرسایش و استهلاک بیشتر میشه.

 

تمامی این فاکتورها ، برای ضریب اعتماد و اطمینان و بقاپذیری یک خودروی نظامی در میانه میدان جنگ ، بدترین و خطرناک ترین دشمن به حساب میاد.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سپاس بسيار
دنبال يه مطلب از اين زره پوش بودم
شبيه به يه مدل کره جنوبيه
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از ناصر عزیز بابت توجه به این موضوع ، البته ناصر خان بنده تقصیری ندارم و خود منبع این عدد رو ذکر کرده که غلط است....تصحیح شد

http://www.military-today.com/apc/arma.htm

..............................

 

قبلا در تاپیک عنوان شد که این نفربر ها به بحرین صادر شده ، با این حال ارتش کوچک بحرین اقدام به ارسال تعداد زیادی خودروی های زرهی ARMA به استان مارب یمن کرده است.

 

n39q0n1i16oqoch3kemg.jpg

ممنون از امیر ارسلان عزیز بابت انتشار خبر

 

 

تشکر از حمید عزیز برای تاپیک خوبشون 

 

صنایع نظامی ترکیه به شکل کاملا مشخصی رویکرد برای صادرات و به دست اوردن بازار مصرف خصوصا در کشورهای عربی را نشان دادند.  از چند جنبه این موضوع اهمیت داره  و نکته ای که نشون میده صنایع نظامی ترکیه برنامه مشخصی  را برای اینده خودشون دارند که تامین منابع مالی از محل صادرات جز هدف های مهم  انهاست 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با عرض سلام به دوستان عزیز و تشکر از جناب hamidz65 بزرگوار بابت تهیه این مطالب ارزشمند  :rose:  :rose:

 

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما برادر سخت کوش و باهوش . مطلب مفید ، آموزنده و البته عبرت آموزی هست . 

 

در مورد موتور باید خدمت شما عرض کنم که ، این موتور همون طوری که از نامش پیداست و شما نوشتی ، ساخت کاتِرپیلار و از نوع دیزل هست . شرکتی با نام دیزل که سازنده این موتور باشه وجود نداره .

 

و نکته بعدی اینه که ، سایت رسمی کاترپیلار ، قدرت این موتور رو حداکثر 375 اسب بخار اعلام کرده ونه 450 اسب.  تازه گونه بزرگتر و حجیم ترِ 9.3 لیتری این مدل هم ، حداکثر قدرتش 400 اسب شده .  حالا چه جوری میشه که اتوکار قدرت این موتور رو بر روی آرما 450 اسب اعلام کرده ، جای سوال داره . ( با توجه به این که احتمال دخل و تصرف و افزایش قدرت بر روی این موتور از سوی کارخانه اُتوکار خیلی بعید به نظر میرسه )

 

http://www.cat.com/en_US/products/new/power-systems/industrial/industrial-diesel-engines-lesser-regulated-non-regulated/18396452.html

http://www.cat.com/en_US/power-systems/industrial/industrial-diesel-engines-highly-regulated/18279848.html

caterpillar.jpg

به نظر میرسه موتورهای دیزل صنعتی C9 ACERT کاربرد نظامی نداره و بیشتر در خودروهای صنعتی و کشاورزی و ... استفاده میشه . چون در توضیحات ،کاربرد نظامی ندیدم .ضمنا این موتور توربوشارژ شده هست ؟

 

 

در مورد پیشران نفربر آرما باید بگم این نفربر به یک موتور ناشناخته مجهز هست البته برخی منابع ادعا میکنند از موتور دیزل توربوشارژ شده Caterpillar C9 بهره میبره .این موتور بر روی نفربر Terrex AV-81 سنگاپور (که Yavuz بر اساس اون توسعه یافته)هم نصب شده و قدرت 450 اسب بخار داره. (البته برخی منابع قدرت موتور رو 400 اسب بخار عنوان می کنند)

 

http://www.army-technology.com/projects/terrex-8x8-vehicle/

 

........................................................................................................................

نفربر آرما 6×6 بحرین :

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10294/Bahrain_armed_forces_equipped_with_Turkish-made_Otokar_Arma_6x6_armored_personnel_carrier_640_001.jpg]thumb_Bahrain_armed_forces_equipped_with[/url]

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

ارتش ترکیه تعداد 336 نفربر از این کلاس را به کمپانی سازنده سفارش داده که همه انها تا امروز تحویل یگانهای ارتش این کشور شده اند .

با توجه به ویژگی هایی که در ادامه توضیح خواهم داد این محصول بازار صادراتی نسبتا خوبی هم داشته و به کشورهایی نظیر بحرین و اذربایجان صادر شده و خیلی از کشورها هم به واردات این محصول علاقه نشان دادند.

ممنون از تاپیک زیباتون.درسته که منابعی میگن که ارتش ترکیه از این نفربرها داره ولی بنده تا به حال تصویری از این نفربرها ندیدم.یه شایعاتی هم هست که میگه اذربایجان از اینا خرید ولی باز تا به حال تصویری از اون منتشر نشده .سه  تصویر زیبا از این نفربر هم  با دوستان به اشتراک میزارم

thumb_P1040218.jpg

thumb_P1040221.jpg

07E3m8.jpg

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از قادر عزیز که همیشه تاپیک های بنده رو مطالعه و نظر تکمیلی خودشون رو بیان میکند :rose: :rose:  :rose:  

 

 

 

بله قادر جان حقیقت من هم زیاد در نت گشتم ولی تصاویری از این  محصول پیدا نکردم .

 

البته قادر جان این نفربری که شما زحمت کشیدی چند عکس ازش گذاشتید نفربر ارما با پیکر بندی 8*8 است . قبلا در تاپیک اشاره کردم نفربر ارما با پیکر بندی 6*6 برای اولین بار در سال 2010 به نمایش عموم درامد و بعد از مدت یک سال کمپانی اتوکار همین محصول رو با پیکر بندی 8*8 که بیشتر هم هدفش صادرات بود ، طراحی و ساخت که گویا از همین مدل هم به بحرین و اذربایجان فروخته شده . تقریبا نمونه 8*8 هم مانند نمونه قبلی است و زیاد تغییری نداشته ولی چون بیشتر بحث بازار صادرات برای این محصول مطرح بوده اپشن های بیشتری روی ان نصب میشود که خود سفارش دهنده محصول انها را انتخاب میکنند . مثلا یکی از اپشن هایی که قرار است روی این نفربر ها نصب شود سیستم حفاظت فعال AKKOR است  یا همین برجک متاقطع  نفربر  که در تصویر زیر مشاهده میکنید از مدل Mirzak است که میتونه بصورت 360 درجه بچرخه باز یکی از این اپشن ها میباشد ، اگر دوستان یادشان باشد این برجک ها بر روی نفربر های 40 تنی Tulpar هم نصب شده بود . مورد دیگه میشه به سامانه electro-optic  بر روی برجک ، استفاده از سامانه فاصله یاب لیزری و یک دوربین حرارتی قدرتمند ، استفاده از چند دوربین دوربین CCD ، استفاده از سیستم پیشرفته کنترل اتش دیجیتالی optimizes و.....اشاره کرد.

 

 

07E3m8.jpg

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گونه جدید خودروی رزمی پیاده نظام آرما 8×8 مجهز به برجک Mizrak-30 در نمایشگاه IDEF 2015 :

 

thumb_2083410_original.jpg thumb_2084059_original.jpg thumb_2083110_original.jpg thumb_2083595_original.jpg

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 این موتور توربوشارژ شده هست ؟

 

در مورد پیشران نفربر آرما باید بگم این نفربر به یک موتور ناشناخته مجهز هست

 

 

بله توربوشارژ داره . توی فایل PDF معرفیش که در ارسال قبلیم گذاشتم به این مورد اشاره کرده .  Turbocharged Aftercooled

 

حالا با فرض این که موتورش این مدل کاترپیلار نیست و به قول شما ناشناخته هست ، 1 - به نظر شما چه دلیلی میتونه داشته باشه که ترکیه نوع موتور رو اعلام نکرده ؟ تا به حال موردی ندیده بودم که نوع موتور یک خودروی نظامی ساخت ترکیه اعلام نشده باشه و ناشناخته بمونه.

2 - حدس شما درباره نوع موتور و سازنده اون چیه ؟

3 - با توجه به شناخت و احاطه اطلاعاتی شما به صنایع نظامی ترکیه ، چقدر احتمال میدید که چنین موتوری به صورت بومی در داخل ترکیه ساخته بشه و توسط چه سازنده ای ؟

ویرایش شده در توسط naserr
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بله توربوشارژ داره . توی فایل PDF معرفیش که در ارسال قبلیم گذاشتم به این مورد اشاره کرده .  Turbocharged Aftercooled

 

در هر حال از اونجاکه این موتور حداکثر 375 اسب بخار قدرت داره و قدرت پیشران Terrex AV-81 و Yavuz بیشتر از این مقدار هست (450 اسب بخار) میشه گفت در ساخت این خودروها از پیشران بهبود یافته صنایع کاترپیلار استفاده شده .

 

 

حالا با فرض این که موتورش این مدل کاترپیلار نیست و به قول شما ناشناخته هست ، 1 - به نظر شما چه دلیلی میتونه داشته باشه که ترکیه نوع موتور رو اعلام نکرده ؟ تا به حال موردی ندیده بودم که نوع موتور یک خودروی نظامی ساخت ترکیه اعلام نشده باشه و ناشناخته بمونه.

2 - حدس شما درباره نوع موتور و سازنده اون چیه ؟

همه ی ما میدونیم ترکیه در سال های گذشته توان ساخت خودروهای نظامی مدرن و پیشرفته رو نداشت به همین دلیل اقدام به همکاری با سایر کشورها کرد و تکنولوژی تولید این نوع خودروها را بدست آورد. در زمینه پیشران هم ترکیه به کشورهای خارجی وابسته هست و پیشران برخی از خودروهای زرهی رو از خارج وارد میکنه اما تولید آنها در ترکیه  دوراز دسترس نیست .

 

به طور مشخص اگر بخواهیم توسعه نفربر آرما رو بررسی کنیم به ساخت نفربر Yavuz که براساس نفربر Terrex AV81 سنگاپور و با تغییر طراحی بدنه و نصب سیستم تعلیق پیشرفته تر توسط صنایع اتوکار میرسیم که اتوکار با بدست آوردن دانش و تجربه ساخت این نفربر اقدام به طراحی و ساخت بومی نفربر آرما کرد .پیشران آرما هم به نظر میرسه براساس توسعه موتور کاترپیلار باشه و اعلام نشدن نوع آن بر خلاف سایر نفربرها که از موتور خارجی با نام مشخص استفاده می شد می تونه دلیل بر تولید آن در داخل ترکیه باشه .حداقل من خبری در رابطه با وارد کردن موتور از خارج و نصب اون بر روی آرما ندیدم !

 

 

3 - با توجه به شناخت و احاطه اطلاعاتی شما به صنایع نظامی ترکیه ، چقدر احتمال میدید که چنین موتوری به صورت بومی در داخل ترکیه ساخته بشه و توسط چه سازنده ای ؟

اطلاعات زیادی در مورد صنایع تولید پیشران خودروهای نظامی در ترکیه ندارم ولی با توجه به توان ترکیه در این زمینه تولید بومی پیشران حداقل نفربرها و خودروهای زرهی در ترکیه رو امکان پذیر میدانم .به هر حال با توجه به جاه طلبی های ترکیه در زمینه صادرات محصولات نظامی و محدودیت هایی که برخی از کشورها در این زمینه وضع کرده اند ترکیه اگر فکری به حال تولید پیشران این خودروها نکنه با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد به همین دلیل این کشور برنامه های مشخصی برای بدست آوردن توان تولید پیشران هایی که در گذشته از خارج وارد می کرد ،داره نمونه اش هم تولید بومی پیشران تانک آلتای هست که دبیرخانه صنایع دفاعی ترکیه (SSM) قراردادی رو به همین منظور با TUMOSAN امضا کرده :

 

http://www.defensenews.com/story/defense/land/vehicles/2015/03/24/turkey-tumosan-altay-tank-engine/70373916/

http://www.tumosan.com.tr/eng/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=109

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیشران برخی از خودروهای زرهی رو از خارج وارد میکنه اما تولید آنها در ترکیه  دوراز دسترس نیست .

 

پیشران آرما هم به نظر میرسه براساس توسعه موتور کاترپیلار باشه .

 

با تشکر از توضیحات مفید شما . در مورد تولید این موتور به صورت تحت لیسانس و با مجوّز کاترپیلار در داخل ترکیه با شما موافقم و کاملا منطقی هست. ولی این موضوعی که شما بهش اشاره فرمودی یعنی توسعه و بهینه سازی موتور کاترپیلار ، فکر نمیکنم در حال حاضر ترکیه توانایی علمی و تجربی این کار رو داشته باشه .

 

همون طوری که میدونید موتورهای دیزل نظامی و در مجموع همه محصولات کاترپیلار ، در لبه فناوری و بالاترین کیفیت حوزه خودش در سطح جهان قرار دارند و این مساله که یک مجموعه صنعتی دیگه بیاد و موتوری رو که در بالاترین سطح طراحی و ساخت قرار داره ، ارتقا و بهبود روی اون انجام بده ، کاری بسیار دشوار ، پُر هزینه و زمان بَر هست.

 

من تا حالا به موردی از این دست بر نخورده بودم . بسیار سپاس گذار و خوشحال میشم اگر شما مورد مشابهی از بهینه سازی و ارتقای موتورهای نظامی کاترپیلار توسط کشور خریدار اون موتور و به صورت بومی میشناسید معرفی بفرمایید.

 

البته احتمال و فرضیه دیگری که میتونه مطرح بشه اینه که ، سازندگان سنگاپوری و تُرک خودروهای تِرِکس و آرما ، نیاز خود برای یک موتور با قدرت 450 اسب بخار رو به کاترپیلار اعلام کردند و گونه بهینه سازی شده و افزایش توان یافته موتور C9 رو سفارش داده باشند . و چون این موتورِ تغییر یافته در فهرست تولیدات استاندارد تجاری و قابل ارائه برای فروش توسط کاترپیلار نیست ، نوع موتور اعلام نشده .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از توضیحات مفید شما . در مورد تولید این موتور به صورت تحت لیسانس و با مجوّز کاترپیلار در داخل ترکیه با شما موافقم و کاملا منطقی هست. ولی این موضوعی که شما بهش اشاره فرمودی یعنی توسعه و بهینه سازی موتور کاترپیلار ، فکر نمیکنم در حال حاضر ترکیه توانایی علمی و تجربی این کار رو داشته باشه .

 

همون طوری که میدونید موتورهای دیزل نظامی و در مجموع همه محصولات کاترپیلار ، در لبه فناوری و بالاترین کیفیت حوزه خودش در سطح جهان قرار دارند و این مساله که یک مجموعه صنعتی دیگه بیاد و موتوری رو که در بالاترین سطح طراحی و ساخت قرار داره ، ارتقا و بهبود روی اون انجام بده ، کاری بسیار دشوار ، پُر هزینه و زمان بَر هست.

 

من تا حالا به موردی از این دست بر نخورده بودم . بسیار سپاس گذار و خوشحال میشم اگر شما مورد مشابهی از بهینه سازی و ارتقای موتورهای نظامی کاترپیلار توسط کشور خریدار اون موتور و به صورت بومی میشناسید معرفی بفرمایید.

 

خواهش می کنم ،البته عرض بنده احتمال توسعه موتوری بومی در ترکیه بر اساس موتور کاترپیلار بود نه ارتقا و بهینه سازی آن چون قدرت پیشران آرما 450 اسب بخار اعلام شده و این مورد منتفی هست ...

 

 

البته احتمال و فرضیه دیگری که میتونه مطرح بشه اینه که ، سازندگان سنگاپوری و تُرک خودروهای تِرِکس و آرما ، نیاز خود برای یک موتور با قدرت 450 اسب بخار رو به کاترپیلار اعلام کردند و گونه بهینه سازی شده و افزایش توان یافته موتور C9 رو سفارش داده باشند . و چون این موتورِ تغییر یافته در فهرست تولیدات استاندارد تجاری و قابل ارائه برای فروش توسط کاترپیلار نیست ، نوع موتور اعلام نشده .

نوع موتور در نفربرهای Terrex AV-81 و Yavuz مشخص هست (مدل C9 با قدرت  450 اسب بخار)پس اعلام نشدن اسم موتور آرما نمیتونه این مورد باشه !

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.