Recommended Posts

سیعد من تقریبا اوازه JSF رو شنیدم ها ؟!

تا اونجا که میدونم معمولا اشتباه نمیگه .... حالا یادمه شما بیشتر باهاش برخود داشتی و بلک هاوک و.... اما قضیه اف5 ها و اذرخش ... یادته که؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كي بود گفت اين موشك حرارتيه

اين موشك يك موشك نيمه فعال راداريه !

تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قضیه اف5 و آذرخش چیه؟

بیش از این هم مایل به ادامه بحث نیستم چون فرد مزبور در این جمع حاضر نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر دوستان عزیز چه تغییراتی برای تولید نسخه هواپایه این موشک لازم است و برد اون در هوا چقدر می‌تونه افزایش پیدا کنه؟

راستی به نظر اساتید عزیز، می‌شه نسخه کوچکی از این موشک برای پشتیبانی هوایی نزدیک و یا شکار تانک از ذوی هلیکوپتر ساخت؟

----------------------------------------
[quote]
هیچ موشک هاکی تولید نشده و آنچیزهایی که در تصاویر نمایش داده اند همان هاک هایی هستند که از قبل در نیروی هوایی وجود داشتند.
اگر میبینید چندین قطعه و بدنه را روی هم تلنبار کرده اند تنها برای عوام فریبی هست.
حتی اجزای موشک هم هیچ تغییری نکرده.
[/quote]
به دوست عزیزی که این فرمایشات رو فرموده بگید که حرف مفت زدن هزینه‌ای نداره. اگه می‌تونه خودش یک تیرکمون مگسی بسازه بعد بیاد حاصل کار یه سری آدم بی ادعا رو بی‌آبرو کنه. منو ببخشید که نتونستم جلوی خودمو بگیرم ولی خداییش بی‌شرمی هم حدی داره. مگر سازنده‌های بی ادعا از این حضرات چیزی گرفتن یا کمکی خواستن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر دوستان عزیز چه تغییراتی برای تولید نسخه هواپایه این موشک لازم است و برد اون در هوا چقدر می‌تونه افزایش پیدا کنه؟

راستی به نظر اساتید عزیز، می‌شه نسخه کوچکی از این موشک برای پشتیبانی هوایی نزدیک و یا شکار تانک از ذوی هلیکوپتر ساخت؟[/quote]

نسخه هواپایه هاوک سالهاست ساخته شده با برخی تغییرات روی نسخه زمین پایه و البته خط تولید نداشت تعدادی از هاوکهای موجود رو به هوا پایه تبدیل کردند. برد یک موشک زمین به هوا به هوا به هوا خیلی تفاوت داره. وقتی موشک از زمین شلیک میشه باید نیروی برا برای کندن از زمین رو خودش تامین کنه و همین باعث هدر رفت بخشی از سوخت میشه و چون از زمین به هوا میره و انرژی اولیه نداره نیروی وزنش به نسبت مدل هوا پایه باعث کاهش برد و سرعت میشه. اما در نمونه هوا پایه با سرعت اولیه حداقل یکی دو ماخ شلیک میشه از ارتفاع که بدون موتور بصورت اینرسیایی دهها کیلومتر رو میتونه طی کنه همینطوری حالا وقتی موتور داشته باشه سرعت اولیه با سرعت موشک جمع میشه یعنی اگر سرعت اولیه یک ماخ هست و سرعت موشک سه ماخ جمعا میشه چهار ماخ البته این سرعت برای فاز بوست هست بعدا کم میشه حتی در بردهای طولانی ممکنه به یک ماخ هم کاهش بیابه ولی در حالت کلی تا بردی که سرعت موشک به حدی باشه تا بتونه یک هواپیما رو بزنه یعنی سرعتش نیروی کافی برای تغییر جهت سریع رو فراهم کنه بهش میگن برد مفید نهایی. برد نمونه هوا به هوای این موشک رو براحتی میشه تا 100 کیلومتر هم رسوند.

سوال دوم شما عملی نیست نیازی هم نداره ولی میتوان به نمونه زمین به زمین تاکتیکی تبدیل کرد کاری که چین با موشک سام2 انجام داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هیچی ... ولش!

راست میگی خودش نیست غیبت میشه .... البته کلا میدونم خوشت ازش نمیاد سعید!

قضیه اذرخش هم که یقین درام میدونی یا حداقل شنیدی.. اما بی خیال ...

قضیه این بود ایران گفت اذرخش رو خودم ساختم اما اون گفت از اتیوپی اومده ....

ولش! شما که کلا از درجه اعتبار برات ساقط هست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمی دونم چطور بعضی دوستان اینقدر با اعتماد به نفس دستاورد به این ارزشمندی رو زیر سوال می برن.

1-یکی گفته بود آمریکا این موشک رو 20 سال پیش از رده خارج کرده، نمی دونم از کجا این اطلاعاتو آورده؟

2- حتی موشک های هاوک ساخت آمریکای مورد استفاده نیروی هوایی هم به لحاظ راداری و سیستم های الکترونیکی تغییر داده شده اند.

3- این موشکی که من می بینم حد اقل به لحاظ تجهیزات راداری و الکترونیکی خود موشک این سامانه، کاملا متفاوت از نمونه های استاندارد هاوک موجود در ایران است

4- در مورد موتور مطمئن نیستم ولی چند تا نکته نظر من رو جلب کرد :
4-1- رنگ دود و شعله این موشک به نظر متفاوت از موشک های هاوک استاندارد میاد.رنگ دود این موشک کاملا سیاه رنگه ولی موشک هاوک اونی که من دیدم سفید ( بهتر بگم شیری رنگ یه همچین جیزی ) رنگ شعله هم از نظر من متفاوت بود. اگه من درست برداشت کرده باشم این احتمالا به معنای تغییر سوخت موشک هست و خوب به تناسب تغییر سوخت احتمالا باید تغییراتی در موتور موشک هم بوجود آمده باشه.

4-2- من قبلا فیلم شلیک یک هاوک استاندارد ایرانی رو دیده بودم احساسم از شلیک موشک شاهین این بود که سرعت این موشک بیشتر از موشک هاوک هست.

4-3 با توجه به موارد گفته شده بالا و در نظر داشتن این نکته اکنون ایران اثبات کرده که تکنولوژی و مهارت کافی در ساخت موتور های سوخت جامد رو کسب کرده بعید نیست که موتور این موشک هم تغییر پیدا کرده.

بنابراین نتیجه گیریه شخصیه من اینه که در صورت صحیح بودن برداشت من در مورد تغییر موتور می تونم بگم حد اقل در مورد موشک های این سامانه تنها چیزی که بین هاوک و شاهین یکسان باقی مونده طراحی بدنه موشک هست. پس اطلاق لفظ بومی بودن این موشک سخن گزافی نیست.

[b]یه سوال[/b]
یکی از دوستان جناب آقای karkas از سیستم هدفیابی QWKM در این موشک صحبت کرده بودند ؟ میشه اطلاعات بیشتری در باره این سیستم بدید؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام برادرا...

به خودتون افتخار كنيد !


چرا كه زماني ايراني حق نداشت دست به اين موشك بزنه و فقط ميتونست با اجازه اوپراتوپر اجنبي كليد فاير رو سوييچ كنه همين ! به ايراني ها ميگفتن اگر اين موشك كوچكترين ضربه اي ببينه منفجر ميشه ! و كسي حق نداره اون رو وارسي يا عملياتي كنه فقط تكنيسين امريكايي !
كه البته توي يك سري نصب يكي از اين موشكها از ارتفاع چند متري روي زمين ميفته هيچ اتفاقي هم نميفته . همه تكنيسين هاي ايراني هم اين صحنه رو ميبينند ! بگذريم ...


الان كه نه تنها بومي شده بلكه بسيار پيشرفته تر شده !

در حالت ارايه فازي اين رادار ضمن داشتن هر سه حالت فعال نيمه فعال و غير فعال ميتونه در برابر امكانات الكترونيك دشمن بخوبي مقاومت كنه !
اين سيستم توان كشف بالايي داره و اگر هواپيماي دشمن از جنگ الكترونيك استفاده وارد حالت غير فعال ميشه و روي همون جيمينگ دشمن قفل ميكنه ! چه بسا كه ديتا لينك هم با وجود چنين راداري كنار ميره و موشك مستقل عمل ميكنه ! بنابراين در صورت شليك به هدف حتي زدن رادار كنترل آتش هم كاري نميتونه از پيش ببره !
تركيبي از توان آمرام و فونيكس !

همچنين هيچ كس از توانايي هاي اين سيستم خبر نداره و ماكان جمع آوري سيگنال در اين محدوده براي دشمن هم نيست !با توجه به برد متوسط و قرار گرفتن اين سامانه در دل يك سامانه بلند برد تر هيچ تدبير صحيحي نميتونه اعامل عبور از اين خط پدافندي ناشناش بشه !

بهتر از اون موشك همون راداره كه قابليت بردن روي موشكهاي هوا به هوا يا مدلهاي مختلف سام رو داره چه بسا كه با افزايش توان عملياتي و افزپدني هاي مجاز و غير مجاز كابري خوبي هم بتونه براي بهپادها موشكهاي ضد كشتي و غيره پيدا كنه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه این طرح بهینه سازی بود مثل همین اس200 و......خودشان می گفتد نه اینکه مثل احمق ها سر خودشان کلاه بزارند و موشک رنگ شده تحویل بدن :lol:

آقا موشک های هاوک ایران از نوع MIM23B هست که سیستم جنگ الکترونیک نداشتند
چطوری به این موشک می گین هاوک رنگ شده!! در حالی که در برد و هم در سرعت و هم در رادار سیستم جنگ الکترونیک کلاهک و ....متفاوته یه خورده هم بدنه!

الگوی مورد استفاده هاوک بوده که طبیعیست! بده بهتر از هاوک را تولید انبوه کنیم!


در پایان حتی اگه نسخه MIM23L/Mرا هم تولید انبوه کرده باشند بد نیست icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ernesto_rommel,
فکر کنم دیده بودم همچین ادعایی خوبه پس منبعش ایشون بود! خسته نباشه!

m-atf,
به نکات خوبی اشاره کردید تشکر میکنم.

worior,
[b]در حالت ارايه فازي اين رادار ضمن داشتن هر سه حالت فعال نيمه فعال و غير فعال ميتونه در برابر امكانات الكترونيك دشمن بخوبي مقاومت كنه !
اين سيستم توان كشف بالايي داره و اگر هواپيماي دشمن از جنگ الكترونيك استفاده وارد حالت غير فعال ميشه و روي همون جيمينگ دشمن قفل ميكنه ! چه بسا كه ديتا لينك هم با وجود چنين راداري كنار ميره و موشك مستقل عمل ميكنه ! بنابراين در صورت شليك به هدف حتي زدن رادار كنترل آتش هم كاري نميتونه از پيش ببره !
تركيبي از توان آمرام و فونيكس ![/b]

واریور به نکته مهمی اشاره کرد اون هم احتمال برخورداری شاهین از امکان رهگیری غیر فعال هست که اگر چنین سیستمی رو یک موشک رهگیر نصب بشه هواپیمای دشمن ecm اش رو فعال نکنه خیلی بیشتر شانس فرار داره تا اینکه اونو فعال کنه که موشک بتونه با دقت بیشتری و تعداد بیشتری امواج رو از منبع که هدف باشه بگیره!

البته من احتمال هدایت فعال راداری رو نمیدم ولی اون رادار رو که نگاه میکنم نمیدونم شاید فعال باشه!

nasirirani,
دوست من کی گفته هاوک نمیتونه در شب رهگیری کنه؟ اصلا برای رادار روز و شب معنا نداره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از بس گفتند هاوک یه خورده داغ کردم خواستم به این هاوک بتوپم دیگه رادار رو فراموش کردمicon_cheesygrin

ولا از MIM23L/M اطلاع ندارم ولی در موردش توضیح داده بودند که نسبت به MIM23B از سیستم های نوینی برای هدف یابی در شب استفاده می کنه!

گفتم شاید دلیل خاصی داره و فکر کردمMIM23B قادر به هدف یابی در شب نیست! دیگه رادار هم!!!

سعید جان حالا تا چه ارتفاعی توان درگیری داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا سعید یک توضیح گوچک در مورد سیستم های پیشرفته و جنگ الکترونیک اف-15 نمونه ایی لطفا بدید تا من بهتون بگم . icon_cheesygrin

پدافند هوایی SA-2 رو به خاطر دارید . می دونید که در سال 1957 ساخته شد و از لحاظ سیستم های هدفگیری و مقابله با جنگ الکترونیک در حد کمتری از موشک هاوک هست . همین پدافند SA-2 توسط موشک S-75 تونست یک فروند اف-15 نمونه E رو در جنگ خلیج فارس به دیار باغی بفرستونه . در صورتیکه سیستم های قدرتمند جنگ الکترونیک IFIR/KK3.0LL اف-15 در روی حالت ON قرار داشته و هدف اصلی اف-15 از بین بردن پدافند هوایی بوده .

این دلیل نمی شه که چون آمریکا از رده خارجش کرده یا 40 سال پیش ساخته شده دیگه قابلیت نداره . و نباید فراموش کرد که با وجود اون رادار آرایه فازی و سیستم هدف یاب QWKM مطمئنا تغییراتی اساسی در این موشک داده شده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هم این یک موشک جدید هست

به نظر من برای اینکه بتونه در برابر جمینگ مقاوم باشه بهتره رادار تعقیب هدف زمینی ارایه فازی باشه چون هواپیمای مهاجم به محظ اینکه رادار اصلی خواست روش قفل کنه سیستم جمینگ خودش رو فعال میکنه تا مانع از قفل رادار روی خودش بشه و اگر رادار روی هدف قفل کرد بعد از شلیک موشک تنها راه فرار استفاده از فریبنده ها (چف و فلر) خواهد بود

یک دلیل برای اینکه این موشک جدیدی است همون رادار ارایه فازی است چون در نمونه هایی که در زمان شاه به ایران داده شد مطمئنا رادار موشک ارایه فازی نبوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عکسی از رادار قدیمیه این موشک پیدا کردم ( هاک های آمریکایی ) که فکر میکنم دیدنش برای دوستان هم جالب باشه .... و قضیه تغیرات ایجاد شده در موشک رو اثبات میکنه ... البته اگه موشک هم با همینا که تو عکسه مونتاژ شده باشه و تست شده باشه ...

http://i44.tinypic.com/yjkll.jpg

اما در مورد خود عکسی که به نظر میرسه یه رادار آرایه فازیو روی میز گذاشتن ....
منم دفعه اولی که عکس و دیدم ذوق درد گرفتم و گفتم ای وللللللل .... آرایه فازی ...
ولی راستشو بخواین بعدش یکم دو به شک شدم ... و گفتم بهتره تو سایت داد نزنم آرایه فازی.....

البته عکس خبرگزاری فارس خیلی کیفیت جالبی نداشت و نمیشد به اندازه کافی زوم کرد ...
ولی به هر حال یه نکاتی به نظرم رسید ... میگم که نظر دوستانو هم بشنویم و یکم بحث تخصصی هم ببینیم اینجا بعد از مدتی ! icon_cheesygrin

[quote]دوستان یه کم رادارش رو تحلیل کنن ما هم فیض ببریم![/quote]

نکته ای که هست اینه که ... تو تمام نمونه هایی که تا حالا ( در عکس ) دیده بودم هر سلول دارای ضخامت بیشتریه ، یعنی هر سلول برا خودش عقبه ای داره و تشکیلاتی ... که از نظر سیستم های الکترونیکیش هم منطقی به نظر میرسه ... ولی در اینجا ضخامت سلول ها خیلی کمه ، انگاری که سلول رو همین جوری چسبوندن رو صفه ... این ادعا در نمونه دیگری هم که پشتش قابل دیدن هست و یکم جلو تر روی میز قرار داره ... قابل بحت تر هستش ...

حالا از همه این حرفا گذشته ... باید گفت که تا اوجایی که به یاد دارم ... این موشک از روش هدایت آشیانه یابی نیمه فعال (Semi Active Homing ) ... استفاده میکنه ، یعنی هدف به وسیله آنتن هدایت زمینی که در این موشک ، همون آنتن دوقلو ( زمینی ) باشه ، روشن میشه .
برا همین در داخل موشک اصلا چیزی به اسم رادار وجود نداره ... تنها یک آنتن غیر فعال روی موشک وجود داره که هدف آشکار شده رو ، در واقع بازتاب امواج رادار کنترل آتش زمینی رو آشیانه یابی میکنه و با تصحیح خطای پیوسته ، موشک رو به طرف هدف هدایت میکنه ...
( حالا فرض میکنیم این یه غلط مصطلح گفتاری هستش ) .

بنا به همین دلیل ، این صفحه ای که میبینین ، به نظر من در بهترین حالت یک آنتن فازی اونم از نوع غیر فعال هستش ( در مورد غیر فعال بودنش شک نکنین چون تو این سیستم هدایت همون طوری که توضیح دادم در موشک از یک آنتن یا شاید بنا به غلط مصطلح بشه گفت رادار غیر فعال استفاده میشه ) .

و نبود عقبه آنچنانی هم به این ترتیب شاید شاید شاید قابل توجیح باشه ...

ولی اون رادار آرایه فازیی که مدنظر شماست ... چیزه دیگه ایه !
به هر حال هرچی باشه تا همین جاشم خیلی خوبه و جای تبریکو تشکر داره ... ولی بهتره فعلا صابون اون رادار آرایه فازی رو به شیکمتون نزنین .

تو این سایت هم که گویا یه سایت پاکستانی باید باشه ... اون پاییناش یه کلیپ هستش که در ترکیه وزیر دفاعشون داره یه رادار ارایه فازی زمین پایرو افتتاح میکنه ، جالبه و غم انگیز که چرا ترکیه آره و ما نه ...
http://www.defence.pk/forums/defence-industry-technology/21107-bmc-mrap-won-turkish-mrap-tender.html

در مورد تغيير رنگ دود خروجي هم كه يكي از دوستان اعلام كرده بود ... موافقم ...
قديميا دود سفيد توليد ميكردن و اين جديده دود سياه ! ولي الزاما نشانه بهبود نيست . من شخصا تغييري در سرعت موشك احساس نكردم ...

http://www.youtube.com/watch?v=W7QrYM4j3qc
اين شليك موشك قديميه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.