SUPERASSAULT

نسل آينده شناورهاي سطحي قسمت پنجم(ويسبي)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اچ ام اس ویسبی
در سال 1986 نیروی دریایی سوئد طراحی یک شناور آزمایشی را آغاز نمود . هدف ساخت شناوری بود که بتواند در تمام شرایظ رزمی قابلیت حرکت پنهان داشته باشد . این شناور که اسمایگ نام گرفت در سال 1991 به آب انداخته شد و تحت آزمایش قرار گرفت . قسمت عمده ای از طراحی اچ ام اس ویسبی بر اساس تجربیات حاصل شده از اسمایگ صورت گرفته است . ناوچه های سبک کلاس ویسبی جدیدترین شناورهای نیروی دریایی سوئد هستند . در حقیقت ویسبی اولین ناو جنگی تمام پنهان در جهان است . در حال حاضر نیروی دریایی سوئد 5 فروند شناور از کلاس ویسبی سفارش داده است و احتمال دارد که 1 فروند دیگر نیز سفارش دهد . ویسلی پس از ساخته شدن تحت آزمایش های سنگینی قرار گرفت تا توانایی های خود را اثبات کند .
بدنه ویسبی از یک ساختار فیبر کربن ساندویچی (چند لایه) ساخته شده است استفاده از این مواد ترکیبی وزن بدنه ویسبی را در حدود 50 درصد شناورهای سنتی کاهش داده است در نتیجه شناور می تواند محموله سنگین تری را نسبت به شناورهای سنتی حمل کند . از دیگر مزایای مواد ترکیبی بکار رفته در بدنه ویسبی می توان به نکات زیر اشاره کرد : حذب امواج رادار ، کاهش میدان مغناطیسی ( برای فرار از دست مین های مغناطیسی ) و مقاومت خوب در برابر موج انفجار.
درطراحی ویسبی به توانایی حرکت پنهان توجه ویژه ای شده است . زوایای بدنه به گونه ای طراحی شده اند تا سطح مقطع راداری شناور به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.حتی حتی توپ57میلیمتری سینه شناور میتواند به داخل برجک خود جمع شود تا امواج رادار منعکس شده از شناور کاهش یابند . توانایی حرکت پنهان به ویسبی این مزیت را میدهد که بدون ترس از رهگیری شدن وارد محدوده شناورهای دشمن شده و به آنها حمله ور شود .
به دلیل توانایی های ویسبی در جنگهای شبکه محور و همچنین حرکت پنهانی این شناور مورد توجه کشورهای زیادی واقع شده است . تمامی ماموریتهای محول شده به ویسبی توسط یک سیستم فرماندهی-اطلاعاتی "کتریس" انجام میشود . سیستم کرتیس ساخته شرکت ساببودهبه صورت ماجولارطراحی شده است تا اگر در آینده نیلزی بود ماجولهای دیگری برای برآوردن نیازهای دیگر شناور - به سیستم مادر متصل شوند . با این روش و با صرف کمترین هزینه میتوان سیستم های شناور را ارتقا داد و به روز کرد . رادار کروس 200 ساخت شرکت ساب با سیستم کرتیس به صورت یکپارچه عمل میکند . سیستم دفاع هوایی ویسبی کاملا خودکار بوده و با اطلاعات خود توپ 57 میلیمتری شناور را تغذیه میکند . موشکهای ضد هوایی شناور را میتوان در قسمت پاشنه کشتی و درون بدنه آن جای داده و با اطلاعات همین سیستم یکپارچه هدایت کرد . سیستم دغاع هوایی ویسبی همچنین کنترل ادوات جنگ الکترونیک شناور را نیز بر عهده دارد .
در ابتدا قرار بود که شناورهای کلاس ویسبی به دو زیر گروه تقسیم شوند . زیر گروه اول برای جنگ سطحی وزیر گروه دوم برای جنگ با زیردریایی های دشمن اختصاص داده شده بودند .اما کمبودهای مالی باعث شد تا این تقسیم بندی کنارگذاشته شود و تمام شناورها به تسلیحاتی مشابه با یکدیگر تجهیز شدند . همچنین محدودیت مالی باعث کنار گذاشتن موشک انداز 127 میلیمتری "آلکتو شد" و در نهایت قرار شد که موشک های ضد کشتی "آر بی اس 15 مارک 2" بر روی شناورها نصب شوند . این موشکها در یک پرتاب کننده 8 تایی قرار می گیرند که در داخل بدنه شناور نصب شده است و مجهز به دریچه های باهوش می باشند . موشکهای سطح به هوا بر روی ویسبی نصب نشده اند اما میتوان آنها را بعدا بر روی شناور نصب کرد . گزارش شده است که نیروی دریایی سوئد موشکهای ضد هوایی "آمخونتو" را بر روی ویسبی نصب خوهد کرد . این موشک ها ساخت آفریقای جنوبی بوده و 12 کیلومتر برد دارند .به دلیل این کمبود هنز هیچ یک از شناورهای ساخته شده به توان کامل عملیاتی خود دست پیدا نکرده اند .
یک آشیانه ی هلی کوپتر برای ویسبی در نظر گرفته شده بود که به دلیل کمبود فضای کافی حذف شد . به هر حال هلی کوپترهای کوچک "اچ کا پی 15 بی" (آگوستا 109) کوتاه تر شده اند تا بتوانند در شناور جای بگیرند.
ویسبی میتواند انواع ماموریتهای ضد کشتی-مین یابی-ضد زیر دریایی-گشت ساحلی و مانند آنها را انجام دهد . ویسبی برای انجام ماموریتهای مین یابی به روباتهای زیر دریایی مجهز شده است . این روباتها میتوانند در اطراف شناور گشت زده و مین های دشمن را شناسایی کنند . این روبات ها در صورت مجهز شدن به سونار می توانند نقش فعالی برای عملیات ضد زیر دریایی ویسبی بازی کنند .
یک سونار داخلی پرقدرت برای ویسبی نصب شده است که برای کشف ، شناسایی و هدفگیری زیر دریایی ها به کار میرود . ویسبی به اژدرهای هدایت سیمی 40 میلیمتری مسلح است و می تواند زیر دریایی های دشمن را به وسیله روباتهای شناور یا یک سیستم راکت انداز چند لوله جدید شکار کند . این راکت انداز 127 میلیمتری میتواند برای شلیک اژدر بمب زیر آبی با نارنجک بکار گرفته شود .
یک سیستم فریب دهنده چندمنظوره ساخت شرکت راین متال آلمان وظیفه حفاظت ویسبی را در برابر موشکهای شلیک شده دشمن بر عهده دارد . این سیستم میتواند در یک لحظه 32 پرتابه فریبنده ها میتوانند موشکهای با هدایت راداری ، مادون قرمز ، الکترو-اپتیک ، لیزری را به سادگی منحرف کنند .
ویسبی دارای 2 توربین جت برای حرکت با سرعت بالا و 2 موتور دیزل برای سرعتهای پایین است. این موتورها وظیفه تامین نیروی محرکه برای دو جت آبی شناور را بر عهده دارند .
مشخصات اچ ام اس ویسبی
تاریخ سفارش : ؟
تاریخ شروع پروژه :1996
تاریخ به آب انداختن:8 ژوئن 2000
تاریخ به خدمت گرفته شدن : به صورت رسمی درژوئن 2006
وزن کامل : 650 تن
طول : 73 متر
عرض : 10/4 متر
آبخور : 2/4 متر
پیشرانه : 2 توربین جت هر کدام به قدرت 4 مگاوات برای سرعت زیاد -2جت آبی- موتور دیزل برای سرعت کم
سرعت : 15 گره دریایی برای مسافت طولانی - 35+ گره دریایی (63 کیلومتر بر ساعت) برای مسافتهای کوتاه
برد : ؟
خدمه : 43 نفر
هلیکوپتر : ندارد
تجهیزات الکترونیک : رادار جستجوی دریایی سه بعدی-رادار کنترل آتش-رادار جستجوی تاکتیکی-سونار نصب شده در بدنه-سونار یدک کش-سیستم فرماندهی و کنترل 9 ال وی شرکت ساب-4 پرتاب کننده فریبنده راین متال
تسلیحات : توپ 57 میلیمتری بوفورس-پرتاب کننده 8 تایی موشکهای ضدکشتی آر بی اس 15-4 قبضه اژدر افکن 400 میلیمتری-امکان نصب موشکهای ضد هوایی آمخونتوتصویر
منبع:مجله جنگ افزار شماره 38

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوتا تاپيك مشابه ارسال كردي. icon_cheesygrin مطالب خوبي بود. نگفتي منبع اين مطالب خوب كجاست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من گفته ام كه منبع اين مطالب كجاست اگر زير مطلب را ببينيد نوشتم (((((مجله جنگ افزار)))))

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه. مطلب مفیدو خیلی خوبی بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه مطلب جالبي بود هرچند كه در انتخاب موضع توجه كنيد كه تكراري نباشه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.