Ahmad6644

تحلیل و پیگیری تحولات افغانستان ( از اوت 2007 )

Recommended Posts

کشتار شیعیان، سوگواری برای «ملانیازی» و متهمی به نام اداره امنیت ملی کابل

 

 «محمد حسین جعفریان» کارشناس مسائل افغانستان با نگاهی به رخدادهای اخیر افغانستان به ویژه کشتار شیعیان و رابطه سرکرده انشعابی طالبان با امنیت ملی این کشور نوشت:

  یک

«ما هزاره‌ها را پنجاه‌پنجاه و صدتاصدتا می‌کشیم و چنان مرموز هم می‌کشیم که این‌ها نمی‌دانند از کجا زده شدند.» اینها را عبدالمنان نیازی گفته است، پس از آنکه مذهب هزاره‌ها، یعنی تشیع را  «دروغین» خواند.

او یک رهبر انشعابی از طالبان است؛ یک قصاب بالفطره و قاتل هزاران بیگناه. همان(به تعبیر طالبان)  «عضو خودسر»ی که دستور حمله به سفارت ایران در مزارشریف را داد. افراد او سالهاست در غرب افغانستان سرگرم کشتار مردم بویژه شیعیانند. اما تا امروز حتی یکبار نیروهای دولتی با آنها درگیرنشده‌اند.

نیازی سال گذشته در مصاحبه با روزنامه صبح کابل دشمنان خود را ایران، پاکستان و روسیه خوانده بود و گفته بود با آمریکا و دولت افغانستان مشکلی ندارد! چندروز پیش او در یک درگیری زخمی شد. ابتدا دربهترین بیمارستان هرات بستری و سپس برای ادامه درمان، باهواپیمای اختصاصی به کابل منتقل شد. اما مرد. تشییع جنازه مفصل او در هرات باحضور هواداران مسلحش برگزار و در گازرگاه (مدفن خواجه عبدالله انصاری) دفن و همانجا پسرش بعنوان جانشینش معرفی شد.

وقتی خبرنگاران متحیر از استاندار هرات پرسیدند چطور دولت اجازه چنین کاری را داده است گفت: ما پشت سر مرده گپ نمی‌زنیم.

دو

اگر هنوز متوجه نیستید در افغانستان طی سالهای اخیر چه اتفاقی درحال وقوع بوده است، بخشهایی از نامه ای طولانی را برایتان نقل قول می‌کنم. نامه توسط یک کارمند ارشد و نادم امنیت ملی افغانستان نوشته و در سایت «نن تکی آسیا» بزبان پشتو منتشر شده است:

«اینجانب «عیدگل وردک» ساکن ناحیه دره اونخی و...معاون عملیاتی ریاست عمومی  «اجمل عابدی» در جلسات سری و کوچک به ما وظیفه می‌داد روی طرح و برنامه‌هایی تمرکز کنیم که پیامدآنها بدنامی هرچه بیشتر طالبان و جلب حمایت مردم از حکومت باشد...استفاده از نام گروه داعش موثرترین حربه‌ای بود که در اختیار امنیت ملی قرار گرفت...در رویداد خونین کشتار خبرنگاران تلویزیون طلوع و دیگر رسانه‌های مخالف دولت، امنیت ملی عملیات را با نام داعش انجام داد.

[موفقیت این عملیات] اجمل عابدی و ریاست امنیت ملی را بسیار راضی و خوشحال کرد...دلیل دیگر استفاده از نام گروه داعش این بود که انجام عملیاتهای بیشتر برضد شیعه‌ها و هزاره‌ها را ممکن می‌ساخت....جنگجویان جوان در زندان‌های اداره امنیت به مهاجمان انتحاری مبدل می‌شوند...به آنها تلقین می‌شود مراکز آموزشی هزاره‌ها در واقع مراکز ترویج مسیحیت هستندو شما با عملیات انتحاری علیه آنها ثواب بزرگی کرده و به بهشت می‌روید‌...انفجار «دشت برچی» با هدف مقابله بیشتر هزاره‌ها با طالبان و جذب بیشتر جوانان هزاره با استفاده از فضای ایجاد شده به ارتش بود...»

قصد ندارم تمام این نامه تکان دهنده را نقل کنم. اما حالا تا حدی قابل درک است چرا انتحاری‌ها حتی به کودکان و زایشگاه غرب کابل هم رحم نکردند. در ادامه این توبه نامه می‌فهمید برای حذف دیگر مخالفان سرشناس نظیر مولوی ایاز نیازی، مولوی مفلح و...نیز از همین فرمول استفاده شده است.

اخیرا و کمی پس از بشهادت رساندن قریب یکصد کودک در غرب کابل نیز، مفتی نعمانی در عیدفطر و در منطقه شکردره کابل بر اثر حمله‌ای مشابه بشهادت رسید، بهمراه 12 تن از نمازگزاران. دست برقضا او هم یک روحانی ضد وهابیت، سعودی‌ها و البته دولت بود. شهادت او برای دشمنانش یک تیر با دونشان بود. هم می‌توانست حمله به کودکان شیعه را بالانس کند و هم طالبان را متهم به شکستن تعهد آتش بس عید فطر نماید. نیروهای دلسوز، متعهد و وطن‌پرست بسیاری در بدنه و راس دولت، امنیت و ارتش افغانستان هستند. آیا آنها از این امور آگاهند؟  

سه

«اگر جنگی وجود داشته باشد، من فرمانده کل قوا هستم. مردم خود را رها نخواهم کرد. نیروهایم را رها نخواهم کرد. من مایل هستم برای کشورم جانم را بدهم. من علاقه ای به قدرت ندارم. من به اصول پایبند هستم.»

بخشی از سخنان دکتر غنی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری پی بی اس». 

چهار

«مارشال دوستم» لوی درستیز [رئیس ستاد مشترک ارتش] و سالها معاون اول رئیس جمهور افغانستان (دکتر اشرف غنی) بوده است. او فعلا بالاترین رتبه نظامی را در افغانستان دارد. این رتبه هم با امضای رییس‌جمهور رسمیت یافت و به دوستم داده شد.

با این همه او چند روز پیشتر در جمع هوادارانش علیه شخص آقای غنی و از سر نفرت، شعار بی‌سابقه‌ای داد. حضار نیز همراهش علیه رییس‌جمهور و دولت شعارهایی غیرقابل درج سردادند! آیا مارشال در مصاحبه دکتر غنی معنای جمله «من مردم خود را رها نخواهم کرد» را درک کرده است؟ آیا آسمان ابری کابل صاف خواهد شد؟

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خروج ۵۰ درصد از نظامیان آمریکا از افغانستان

وزارت دفاع آمریکا؛ خروج نظامی آمریکا از افغانستان بیش از ۵۰ درصد انجام شده و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتامبر به طور کامل انجام شود. آمریکا معادل ۵۰۰ هواپیمای باری از نوع سی-۱۷ مملو از تجهیزات از افغانستان خارج کرده است.

منبع :فارس

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یاداشت های اسدالله اعلم وزیر درباری آریا مهر جلد ششم

 

بلافاصله قراردادهیرمند و کارسیستان را عرض کردم، فرمودند:

آخر اگر ما به افغانها سخت گیری بکنیم در دامن روسها می افتند! عرض کردم این یک مسئله جداگانه است واینها به هرحال در دامن روسها افتاده اند زیرا عمرِ داوود، آفتاب لب بام است. پس چرا ما سند را مبادله کنیم و یک سند محکمی به دست کمونیست بعدی افغان بدهیم؟ بهتر است قرارداد مبادله نشود. فرمودند: به هرحال ما باید از همین آبی که داریم استفاده خوب بکنیم!!! عرض کردم: خشکی دریاچه هامون یک بدبختی بزرگ منطقه است، زیرا گاودارای سیستان از بین می رود.

معلوم می شود استدلالات غلط دولت را قبول فرموده اند من هم دیگر اصرار نکردم

.

۱۷ خرداد ۱۳۵۶

چند دقیقه ای شرفیاب بودم و مرخص شدم دماغ کار هم نداشتم دیشب تا صبح بیدار بودم چون وقت خواب چشمم به خبر مبادله اسناد هیرمند بین وزیر خارجه و سفیر افغانستان افتاد آن چنان نارحت شدم که با قرص خواب هم خواب سنگین چند ساعته بر چشمم نیامد به محض آن که اندکی به هوش می آمدم این کابوس مرا در خود فرو می برد مدتی راه رفتم مدتی فکر کردم چندین دفعه استعفا از خدمت نوشتم باز پاره کردم فکر می کردم کار گذشته را استعفای من دوا نمی کند جز آن که باری بر دوش شاهنشاه عزیز بیفزایم و ناراحتش کنم نتیجه دیگری به دست نمی آمد. تیر از شصت گذشته است دیگر

.

هزاربار به نعیم خان درود فرستادم و به دولت لعنت. مردی که مثل شیر آمد و تهدید کرد که اگر میخواهید کمک به ما را در گرو آب هیرمند نگاه دارید ما کمک نمیخواهیم. ولی این بدبختها آن قدر از چپ گرایی افغانستان ترسیدند که همه شرایط را قبول کردند و بلاخره دیشب ضربه آخر را زدند کسی چه میداند شاید هم از اربابهای نامرئی دستور ارتکاب این خیانت به کشور را داشتند. به هر حال به شاهنشاه و کشور خیانت بزرگی شد که دیگر جبران پذیر نیست. به حدی بد حال بودم که به دفتر کار خودم هم نرفتم یکسر به سراغ یار و شراب شتافتم مدتی شراب خوردم و گریه کردم و او ندانست چرا فقط چون مرا منقلب یافته بود او هم بالطبع گریه می کرد البته آثار این خیانت ده تا پانزده سال دیگر ظاهر می شود که من مرده ام ولی مثل این است که یک قطعه گوشت بدن مرا پیش چشمم بریده اند

 

۱۲ مرداد:

به اروپا آمدم و مشغول پرسه زدن شدم حال مزاجی کمی بهبود یافت ولی روحاً کسل و ناراحت و نگران بودم کسالت از جهت کار سیستان و نگرانی از جهت کار عمومی کشور. باید بگویم که هر وقت در آب مدیترانه غوطه می زنم به یاد روزهایی می افتم که فرماندار کل سیستان و بلوچستان بودم در روزهای گرم اردیبهشت و خرداد سیستان در ابی که هزاران متر مکعب جاری بود شنا میکردم افسوس و صد افسوس که پس از ۱۵ سال دیگر شاهد آن نخواهیم بود و من انشالله مرده ام و این منظره خشک و جمعیتی که بالغ بر۳۰۰هزار نفر میشوند و اواره خواهند شد را نخواهم دید با هرکسی که در سیستم بود صحبت میکردم این سرزمین را به پول و درآمد ان میسنجید و میگفتن کل عایدی آن به ۴۰هزارتومان نمیرسد که در آمد ۱ساعت فروش نفت است!  و این چنین بی توجه!!

تفو بر تو ای چرخ گردون تفو که کشور در دست چنین عناصر پلیدی است بگذرم و دیگر بازگو نکنم که دیگر  فایده بر آن مترتب نیست.

 

مطالب فوق صرفا دست نوشته شخص اسدالله اعلم است ....

والبته اتفاقی که امروز تاثیر آن و زیان و خسران آن را در حال لمس هستیم. 

والبته استانی که روزگاران قدیم به انبار غله ایران معروف بود و در بسیاری از خشک سالی ها این کشور را از آثار زیانبار آن رهانید به وضعیت فعلی خود رسید!!

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Like 1
  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تسلط طالبان بر خط مرزی افغانستان با ایران در سکوت خبری

 

شهرستان‌های صیاد ولایت سرپل و خان آباد ولایت قندوز به صورت کامل تحت کنترل طالبان درآمد و نیروهای دولتی عقب نشینی کردند.

 

سقوط بزرگ‌ترین پایگاه ارتش در ولسوالی اندر غزنی

 

 یک عضو مجلس نمایندگان از سقوط یکی از پایگاه‌های بزرگ نیروهای ارتش در ولسوالی اندر این ولایت به دست طالبان خبر داده می گوید که مهمات و تجهیزات سبک و سنگین این پایگاه نیز در اختیار طالبان قرار گرفته‌است.

 

تقریبا بیشتر مناطق افغانستان درسکوت خبری خبرگزاریهای جهان باهماهنگی آمریکا، آل سعود و پس خروج نیروهای ائتلاف و ناتو به دست طالبان افتاده است و این خطری جدی برای افغانستان و منطقه است.

 

  • Like 6
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در قضیه افغانستان، ما روی فاطمیون سرمایه گذاری کردیم

فاطمیونی که از طوفان سوریه سربلند بیرون اومدن

 

از طرفی ایران با طالبان مذاکراتی داشته، و به نظر میاد طالبان هم کمی در روش کارش تغییر ایجاد کرده است

خود سردار قاآنی هم انگار پیگیر امور افغانستان بوده است. 

 

ولی در مجموع ایران به دنبال توانمند سازی شیعیان و دیگر قوم های افغان است

اینکه روی پای خودشون بایستند و عروسک خیمه شب بازی غربی ها نشوند

 

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توافق اولیه برای سرمایه گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان

 

سیدحسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان از مذاکره دو کشور ایران و افغانستان برای سرمایه‌گذاری 5.3 میلیارد دلاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیرساخت حمل و نقل در کشور افغانستان خبر داد.

 

وی تصریح کرد: در زمینه مسکن نیز پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در حال تدوین است که علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بخش خصوصی ایران در زمینه ساختمان‌سازی نیز در افغانستان مشارکت نماید. این سرمایه‌گذاری‌ در شهرهای جدید و همینطور احداث ساختمان‌های بلند در شهرهای بزرگ آن کشور همچون کابل، هرات، مزارشریف و قندهار امکان پذیر خواهد بود.

 

وی افزود: پیش‌نویس تفاهمنامه در این خصوص هم‌اکنون تهیه شده و از طریق مراجع دیپلماتیک در حال پیگیری است.برآورد می شود 5تا 10 هزار واحد مسکونی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با مشارکت شرکت‌های افغانستانی در این چارچوب اجرا شود.

 

پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه هایی است که در برنامه سرمایه گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است. این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند. طول این راه آهن 656 کیلومتر است. از طریق رسمی اعلام آمادگی شده است که این راه آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره برداری برسد. برآورد اجرای این پروژه 2.2 میلیارد دلار است.

 

میرشفیع ادامه داد: در زمینه راهسازی نیز مذاکرات خوبی با افغانستان انجام شده است. وزارت فواید عامه پروژه‌های مهمی که برای افغانستان از نظر ترانزیتی و حمل و نقلی مهم است به ایران معرفی کرده است. به دنبال آن وزارت راه و شهرسازی با انجمن صادر کنندگان خدمات مهندسی مذاکراتی مقدماتی داشته و زمینه همکاری مشترک به همتای افغانستانی اعلام شده است و ایران در این حوزه حداقل 3.1 میلیارد دلار در زمینه اجرای پروژه های حمل و نقل جاده‌ای خواهد داشت.

 

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: تکمیل راه‌آهن خواف و هرات سال‌ها نیمه تمام و متوقف باقیمانده بود که خوشبختانه در سال گذشته این راه‌آهن توسط روسای‌جمهور دو کشور افتتاح شد. در زمینه بهره‌برداری از این خط آهن تجار ایران و افغانستان استقبال خوبی داشتند. هم‌اکنون هماهنگی‌هایی بین روسای راه‌آهن دو کشور برای تسهیل عبور و مرور و ضمانت‌های امنیتی و فنی انجام شده و که در نهایت باید به امضای روسای راه آهن دو کشور برسد.

 

وی گفت: پایانه مرزی مهم دیگر که منطقه زابل ایران را به منطقه نیمروز افغانستان متصل می‌کند مرز میلک است. ترافیک زیاد این پایانه از یک پل مرزی عبور می کند که موجب معطل ماندن کامیون‌ها دو طرف مرز می شود. مقرر شده بود تا پل دومی با سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در این منطقه مرزی، احداث شود که این توافق بزودی اجرایی خواهد شد.

 

میرشفیع احداث و بهسازی مسیر جاده ای ماهیرود به میلک را از دیگر برنامه ها و کمک ایران به افغانستان عنوان کرد و افزود: پایانه مهم دیگر هم مرز با افعانستان، ماهیرود در مسیر بیرجند تا فراه است. علیرغم وضعیت مناسب پایانه ماهیرود مسیر ماهیرود تا فراه به طول 120 کیلومتر وضعیت خوبی ندارد. در قالب کمک‌های ایران به افغانستان مصوب شده که ایران این جاده را با سرمایه خود بسازد. این جاده ظرف امسال و نیمه اول ساده 1401 تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

منبع

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

20210620_134946.jpg‏نقشه‌ی میدانی افغانستان

️سیاه مناطق تحت کنترل طالبان

سفید مناطق تحت کنترل دولت
قرمز مناطق درگیری

طالبان در حال بلعیدن افغانستان است
روزانه چند شهر به دست طالبان سقوط می کند.

@wars_news

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

20210622_001926.jpg

مزار شریف در آستانه سقوط

مَزار شَریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان و چهارمین شهر بزرگ افغانستان (پس از شهرهای کابل، هرات و قندهار)می باشد که تروریست های طالبان هم اکنون به دروازه های شهر رسیده اند و گروه های مردمی در حال آماده سازی برای دفاع از شهر هستند. 

طی روزهای اخیر ، طالبان چندین ولسوالی را در سه ولایت شمالی کندز ، بغلان و بلخ به دست گرفته اند. شاهدان گفتند که منطقه دوشی در استان بغلان در دست طالبان است ، که در صورت صحت این امر ، راهی را که پنج ولایت شمالی به کابل متصل می کند ، به دست طالبان افتاده است. 

20210622_001930.jpg

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 minutes قبل , mehdipersian گفت:

 

مزار شریف در آستانه سقوط

مَزار شَریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان و چهارمین شهر بزرگ افغانستان (پس از شهرهای کابل، هرات و قندهار)می باشد که تروریست های طالبان هم اکنون به دروازه های شهر رسیده اند و گروه های مردمی در حال آماده سازی برای دفاع از شهر هستند. 

طی روزهای اخیر ، طالبان چندین ولسوالی را در سه ولایت شمالی کندز ، بغلان و بلخ به دست گرفته اند. شاهدان گفتند که منطقه دوشی در استان بغلان در دست طالبان است ، که در صورت صحت این امر ، راهی را که پنج ولایت شمالی به کابل متصل می کند ، به دست طالبان افتاده است. 

 

 

نکته عجیب اینه که ما هنوز نمی دونیم موضع ایران در خصوص چیه؟ 

و آیا میخواد فاطمیون رو پای کار بیاره یا نه؟

 

این احتمال وجود داره که ایران با طالبان برای عدم تعرض به مرز ایران توافقات شفاهی کرده باشد

و یا اینکه ایران تا زمانی که درخواستی از سمت مردم یا دولت افغانستان نشود قصد ورود ندارد

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

نکته عجیب اینه که ما هنوز نمی دونیم موضع ایران در خصوص چیه؟ 

و آیا میخواد فاطمیون رو پای کار بیاره یا نه؟

 

این احتمال وجود داره که ایران با طالبان برای عدم تعرض به مرز ایران توافقات شفاهی کرده باشد

و یا اینکه ایران تا زمانی که درخواستی از سمت مردم یا دولت افغانستان نشود قصد ورود ندارد

با توجه به رابطه ایران و طالبان و همچنین بازی در آوردن دولت مرکزی افغانستان برای ایران ، ما تو بهترین حالت نظاره گریم تو حالت دوم یه حالی به طالبان میدیم فقط امید وارم تجربه رو استفاده کنیم و بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان به بهانه ای یا با هماهنگی یکی دو شهر رو بگیریم مثل هرات

  • Like 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظر یک شهروند افغانستان از درگیری های این روز های افغانستان(داخل سایت مشرق گذاشته شده بود) 

من یک افغانستانی شیعه و البته فارسی زبان هستم. قدرت وزارت دفاع و حکومت افغانستان در دست پشتون های افراطی مانند اشرف غنی است. از طرفی طالبان هم اساسا تمامی رهبرانش پشتون هست و بشدت افکار نزدیکی به مولوی های سعودی دارند. گول نخورید اینها(طالبان) فعلا بخاطر منافع شون اظهار میکنند ما با شیعیان مشکلی نداریم.در حالی که رسما گفتن در دولت بعدی مذهب شیعه رو برسمیت نمی شناسیم. بنظر شما این وسط بین دو این دو جناح فارسی زبان ها و شیعیان چه نقشی دارند ؟ من اطلاع دقیق از منطقه دارم که دولت پشتونی اشرف غنی اجازه نمیدهد تا مردم محلی مسلح شوند و جلوی طالبان ایستادگی کنند. نیرو های پلیس و ارتش هم از روی عمد شبانه پایگاه های امنیتی را اکثرا در شمال افغانستان به روی طالبان تخلیه می کنند. هدف این است که در مذاکرات آینده مناطق شیعه نشین تحت کنترل طالبان باشد و در ضعیف ترین موضع خود در مذاکرات قرار داشته باشند. و در عوض پشتون ها ( چه طالبان و چه پشتون های دولتی)در غیاب و ضعف فارسی زبانان و شیعیان بیشترین امتیازات را دریافت کنند.

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینها مسائلی واقعی هست که در اطراف ایران وجود داره متاسفانه موضع انفعالی ما در این کنشهای منطقه ایی (بالاجبار در این حالت هستیم هم از نظر نظامی و هم اقتصادی در مضیقه ایم)در شدت و گستردگی ایش موثره 

ویرایش شده در توسط arjmandi
  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , ldmdff گفت:

با توجه به رابطه ایران و طالبان و همچنین بازی در آوردن دولت مرکزی افغانستان برای ایران ، ما تو بهترین حالت نظاره گریم تو حالت دوم یه حالی به طالبان میدیم فقط امید وارم تجربه رو استفاده کنیم و بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان به بهانه ای یا با هماهنگی یکی دو شهر رو بگیریم مثل هرات

 در جواب حالت دومی که وجود نداره:

https://www.alef.ir/files/post/lg/2021/05/255915.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قطعا همانطور که سال ها پیش حتی با تحریک مستقیم (یا غیرمستقیم یک طرف خارجی که خیلی دوست داشت پای ایران را به معرکه افغانستان بکشه و باتلاقی مثل باتلاق های مشابه (افغانستان برای امریکا، یمن برای سعودی، ...) ایران وارد یک رویارویی خسارت بار در بیخ مرزهاش با یک گروه پرنفوذ نشد (طالبان نفوذ گسترد های در افغانستان داره که اگر نداشت بعد  سال حضور نظامی آمریکا و ریختن انواع پدر و مادر! بمب ها این نمیشد که الان هست) این بار هم نخواهد شد و البته بنا بر تجربه اگر طالبان بخواد حقوق شیعیان افغانستان را بر خلاف گفتگوهاش پایمال کنه اونوقت زمان این هست که خود شیعیان افغانستان ( حالا با تجربه خوب فاطیمون عزیز در سوریه ) مسلح بشند و از حقوق مردمانشون و کشورشون دفاع کنند. درسته که به قول اون کامنت دولت افغانستان و حتی طرف های غربی در این رویارویی کار را بسیار مشکل میکنند برای هزاره ها و شیعیان با انواع خیانت ها ولی این تنها راه هست که قبلا هم امتحان شده در لبنان و سوریه و عراق که خود افراد اون کشور حقشون را بگیرند از گروه های انحصار طلب با حمایت های برادرانه. برای اشرف غنی که رسما کمپین ترور در مناطق شیعه نشین تدارک دیده (حالا آگاهانه یا ناآگاهانه) و در مقابل طلابان فقط عقب نشینی بلد هست ولی در مقابل نیروهای مردمی شیعه خشونت صریح هم با یک تاکتیک مناسب میشه به زمان مناسب برای ورود فاطمیون (در صورت گردنکشی طالبان از قول و قرارها) روند را تغییر داد.

 

قطعا کار با فاطمیون خیلی راحت تر هست با وجود مرزهای مشترک. طالبان هم فکر کنم این را خوب بدونند حالا و شاید همین کمک کنه که همزیستی مسالمت آمیز ولو تبعیض آمیز به قدری را انتخاب کنند که به نفع همه است.

 

 

  • Like 3
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اخبار ضد و نقیض از سقوط مزار شریف بدست طالبان

برخی اخبار تایید نشده حاکی است ساعاتی پیش طالبان از کمربندهای امنیتی شهر مزار شریف عبور کرده‌اند.

 

منابع رسمی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

 

برخی منابع محلی می‌گویند طالبان با تصرف شهر راهبردی بلخ که حدود ۳۰ دقیقه با مزار شریف فاصله دارد تا دروازه‌‌های ورودی غرب این شهر پیشروی کرده‌اند ولی فعلا حمله آنان توسط نیروهای امنیتی دفع شده است.

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.