Ahmad6644

تحلیل و پیگیری تحولات افغانستان ( از اوت 2007 )

Recommended Posts

21 minutes قبل , ak2 گفت:

ایران شیعیان هزاره رو به اسم دفاع از تشیع به سوریه فرستاد

حالا که وطن رزمنده های فاطمیون در خطر هست منافع ملی به جان شیعیان هزاره ارجحیت دارد

چطور می‌شه رزمنده های فاطمیون رو بابت این تناقض توجیه کرد

 

با سلام

مسئله افغانستان با عراق و سوریه بسیار متفاوته.

در عراق و سوریه دولت مرکزی وجود داشت که در کنار مردم ایستاد و با کمک نیروهای مردمی در مقابل تروریست ها از کشور دفاع کردند

از طرفی بصورت رسمی کشورهای عراق و سوریه و لبنان از ایران درخواست کمک نظامی، تسلیحاتی و مستشاری کردند.

 

اما آیا دولت افغانستان از ایران اینچنین کمکی خواسته! به هیچ وجه. ایران نمیتواند در هر کشوری بصورت خودسرانه دخالت کند، مگر در مواردی که دولت مرکزی از ایران درخواست رسمی کرده باشد و ایران هم در طرف مقابل اراده و نیت واقعی همکاری رو ببیند و به ایران در این زمینه اختیارات و مجوز بدهد.

در غیر اینصورت ورود ایران به این کارزار به هیچ وجه سودی برای ما ندارد و تغییر خاصی هم در افغانستان ایجاد نمیکند به جز اینکه طالبان را در کنار داعش در مقابل ما و شیعیان افغانستان قرار دهد.

از طرفی فاطمیون افغانستان متاسفانه در داخل افغانستان فعلاً جایگاه رسمی ندارند و هیچ پایگاه یا ادوات خاص نظامی هم در این کشور در اختیار ندارند.

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وال‌استریت‌ژورنال: دولت افغانستان ممکن است ظرف ۶ ماه بعد از تکمیل خروج آمریکا سقوط کند

20210623_232429.jpg

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده جدیدترین ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که دولت افغانستان ممکن است ظرف ۶ ماه بعد از تکمیل خروج نظامیان آمریکایی سقوط کند. 

 

پ. ن:این حرف بیشتر شبیه به این هست که برنامه ی آمریکا اینه که شش ماه بعد از رفتنش افغانستان در دست طالبان باشه. 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
57 minutes قبل , mehdipersian گفت:

وال‌استریت‌ژورنال: دولت افغانستان ممکن است ظرف ۶ ماه بعد از تکمیل خروج آمریکا سقوط کند

20210623_232429.jpg

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده جدیدترین ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که دولت افغانستان ممکن است ظرف ۶ ماه بعد از تکمیل خروج نظامیان آمریکایی سقوط کند. 

 

پ. ن:این حرف بیشتر شبیه به این هست که برنامه ی آمریکا اینه که شش ماه بعد از رفتنش افغانستان در دست طالبان باشه. 

 

به نظرم آمریکا سودی از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان نمیبرد آنها دنبال روی کار آوردن داعش در افغانستان هستند و ایران هم انگار مسئله را درست متوجه شده.

احتمالاً ایران هم با در نظر گرفتن این فرضیه از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان ناراضی نیست

  • Like 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تسلیم نیروهای نظامی  دولتی به طالبان(بیشتر شبیه خوش و بش دوست های قدیمی هست!!! ) 

Screenshot_20210624_015452.jpg

غنیمت های طالبان از پادگان های رها شده توسط اردوی ملی افغانستان:

Screenshot_20210624_014708_com_mxtech_vi

Screenshot_20210624_014900_com_mxtech_vi

Screenshot_20210624_014941_com_mxtech_vi

Screenshot_20210624_015023_com_mxtech_vi

Screenshot_20210624_015425.jpg

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دولت افغانستان دست نشانده امریکاست و این بضرر ایران هست از طرفی در گذشته اخباری از رابطه طالبان و رفت و امد انها به ایران شنیده شده ظاهرا پشت پرده توافقاتی صورت گرفته برای همین فکر نکنم طالبان با شیعیان افغان کاری داشته باشن مگر اونهایی که خودشون بخوان به حمایت دولت بپردازن و با طالبان درگیر بشن 

  • Like 1
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نامه طالبان به اهالی شهرستان هزاره و شیعه نشین «لعل و سرجنگل» :

اگر تسلیم شوید کاری با شما نداریم،در غیر این صورت، شما را قتل عام میکنیم.

20210624_105454.jpg

نظر یکی از رهبران طالبان در مورد ایران:

امکانات برایتان فراهم میکنم که حملات انتحاری تروریستی در مشهد و تهران و... انجام بدهید!!! 

udl6.png

به سخنرانی این فرد دقیق گوش بدهید جالب هست. البته چند وقت پیش این مزدور کشته شد. 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

احتمال وقوع جنگ داخلی تمام عیار در افغانستان زیاده باید مراقبت از مرزها بیشتر بشه همزمان حضور نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ما در داخل افغانستان باید بیشتر از قبل باشه چون احتمال قدرت گرفتن داعش زیاده دولت دموکرات امریکا هم همینو میخواد..

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ادامه سریال سقوطهای سهمگین

 

شهرستان مهم قره باغ در غزنی ، چهارچینو در اروزگان ، شهرستان استراتژیک گرزیوان در فاریاب ، آذره در لوگر به راحتی سقوط کردند اما نیروهای دولتی در آکادمی دشت ابدان قندوز تا حدی مقاومت کردند که موجب تلفات شد و در نهایت آکادمی با تمام امکانات به دست طالبان افتاد. 

 

 از سوی دیگر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و یار جهادی احمد شاه مسعود جناب عبدا ...عبدا....به منظور رایزنی بر سر اتفاقات اخیر این کشور وارد واشنگتن شدند 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

طالبان در حال بازگشت است و گمانه زنی هایی از باب بازگشت ناامنی و ... به گوش می رسد. در رسانه ها خیلی بر این معلول تکیه میشود غافل از اینکه  نیاز است  که علت هم موشکافی شود. افغانستان حدود بیست سال بدون حکمرانی طالبان زیست کرد، پای همه جور افکار و اعمال خارجی در مدیریت و نظامی گری پیش کشیده شد. مدتها این کشور رو به عنوان کشوری در حال پیشرفت یا در حال توسعه از نظر سیاسی عنوان می کردند ولی این موارد پاک کردن صورت مسئله است چون در این معادلات اقلیم افغانستان، نیاز مردم افغانستان و  ضرورت حفظ استقلال و عزت نفس این مردمان که از اقوام مختلف هستند را در نظر نگرفتند. نتیجتا کشوری شد که نه از نظر اقتصادی و شاخص های توسعه تکانی خورد، نه حوزه امنیتی و نظامی گری و نه حتی دموکراسی تا جایی که دو نفر همزمان اعلام پیروزی کرده و جشن و بعد معارفه گرفتند و بعدا با ریش سپیدی و همان مدل طالبان به حداقل تفاهمی در تقسیم قدرت رسیدند. این موارد بجز فسادی  بود که  سالیان سال در حکومت مرکزی  ریشه دوانده بود نتیجتا این شد که مردم نه اینکه به استقبال دشمن و هیولای مهیب دیرین بشتابند ولی باز به مانند مردمان عراق حداقل مقاومتی هم در مقابل این هیولای از خواب برخاسته نکردند و این چنین یک به یک شهرهایی که زیر نظر دول مرکزی هستند سقوط می کردند. قبلا هم در زمان مجاهدین همین اختلافات زمینه روی کار آمدن طالبان در سالهای بعد شد که متاسفانه این امر دوباره تکرار شد.

شاعر بزرگ معاصر مهدی اخوان ثالث در این باب شعری کم نظیر دارد که خالی از لطف نیست:

زندگی را دوست می دارم؛ مرگ را دشمن

وای، امّا  با که باید گفت این؟

من دوستی دارم

که به دشمن خواهم از او التجا بردن

باید این مورد درس عبرتی برای کشورهای خاورمیانه باشد که اعتماد بی حد و حصر به دول استعمارگر، فساد ساختاری و عوامل فریبی و نزاع های بی پایان سیاسی و قدرت طلبی داخلی این عاقبت را خواهد داشت.

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

در پی تشدید درگیری‌ها و نگرانی مردم افغانستان از سقوط پیاپی شهرستان‌ها، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم گفت که در پیشروی‌های تازه این گروه اقدامی علیه غیرنظامیان صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

وی افزود: ما کاملاً به این موضوع توجه داشته و اجازه نمی‌دهیم که مردم عادی، از هر قوم و مذهبی که باشند، مورد تبعیض قرار بگیرند، آن‌ها هموطنان ما هستند.

مجاهد ادامه داد: ما به مردم عادی می‌گوییم که آرام باشند، علیه آن‌ها هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت، امنیت آنها تامین خواهد شد و هر خواسته‌ای که دارند شنیده خواهد شد و در برخورد با آن‌ها کرامت انسانی رعایت شده و برخورد اسلامی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی طالبان تصریح کرد: برای ما تفاوتی نمی‌کند افراد مرتبط با کدام قوم و مذهب هستند، همه افغان‌ها برادر هستیم و در یک کشور زندگی می‌کنیم و در خدمت به وطن همه مسئول هستند؛ هم اهل تسنن و هم اهل تشیع مسئولیت مشترک داریم و باید با اتحاد با هم و ذهنیت باز به عنوان افغان مسلمان خدمت کنیم.

وی تاکید کرد که در تشکیلات طالبان در بسیاری از ولایت‌های شیعه‌نشین، اهل تشیع مسئولیت دارند و خطاب به شیعیان این کشور گفت: به برادران اهل تشیع اطمینان می‌دهیم که هیچ حرکت تبعیض‌آمیزی علیه آن‌ها به راه نخواهد افتاد و اجازه آن را نخواهیم داد.

مجاهد افزود: در برخی مناطق که سربازان دشمن حضور دارند از هر قوم و مذهبی که باشند تا وقتی سلاح بر زمین نگذارند طبعا‌ً در خط دولت کابل شمرده می‌شوند و اگر جنگ و مقاومت کنند علیه آن‌ها اقدام می‌کنیم.

 

قرار نیست ما تنها به حرف ها اعتماد کنیم خصوصا با تجاربی که وجود داره ولی از طرفی قرار نیست در پازل دشمن هم بازی کنیم با تمام شواهد موجود که تحلیل شد.

 

در نظر بگیرید اردیبهشت ماه ملاعبدالمنان نیازی از فرماندهان سابق و منشعب شده طالبان که سخنان تند و تهدیدآمیزی همیشه علیه شیعیان میگفت در درگیری توسط طالبان کشته شد و جالب اینجاست که این فرد نزدیک به حکومت بود به نظر و حتی بنا بر گفته ها توسط تیم امنیتی دولت تجهیز میشد و حمایت آمریکا را هم پشت سرش داشت و حتی گویا ارتباطاتی هم با داعش گرفته بود و دولت افغانستان به همراه آمریکا ازش به عنوان مهره تشعیف کننده طالبان بهره برداری میکردند.

 

در شرایط فعلی یک طرف ما دولت موذی و وابسته اشرف غنی را داریم که بسیاری از انفجارها در مناطق شیعه نشین تحت سکوت و حتی بنا بر برخی اقوال حمایت همین دولت صورت گرفته و اصولا خودش یک دولت قبیله ای و ضدشیعی لااقل در تبعیض هاست. و از طرفی مدام در حال تحریک مردم عادی است برای مسلح شدن و درگیری با طالبان در صورتیکه خودش شهرها را داره تقدیم طالبان میکنه و مردم و شهرها را بی دفاع میزاره. حالا احتمالا با رسیدن درگیری ها به مناطق عمده شیعه نشیت شاید ما با برنامه های خبیثانه بیشتری هم روبرو بشیم. کشتار مردم و نسبت دادنش به طالبان مثلا. بی دفاع گذاشتن مردم. درگیر کردن مردم با طالبان و ...

 

نشانه های زیادی از بی اعتمادی به دولت فعلی وجود داره. رفتارها و گفتارهاش در مقابل ایران بماند. ما نیروهای مردمی را در بهسود داشتیم که دیدیم این دولت چطور باهاشون خشن برخورد کرد و طی چند روز با گسیل انبوه نیروی نظامی باهاشون برخورد کرد در حالیکه در مقابل طالبان فقط عقب نشینی میکنه.

 

نهایتا اشرف غنی خودش قطعا بخشی از بازی نیست و شاید فقط ابزاری است در دست ایالات متحده برای درگیر کردن طالبان و ایجاد یک جنگ داخلی در افغانستان. برنامه های کشتار و مشغول کردن مردم خاورمیانه به خودشون و ویرانی کشورهاشون و کشته شدن طرفهای مقابل هم سالهاست ادامه داره. هم جمعیت دو طرف کشته میشند. هم کشورهاشون به ویرانی میره. هم مشغول خودشون میشند و دول متحد غرب و غرب نفس راحتی میشکند و هم نهایتا بعدها بازسازی ویارنه ها یعنی فرصت برای غرب.

 

پ ن: در این تحلیلها یک بدبینی شاید حتی افراط آمیز نسبت به دولت فعلی افغانستان وجود داره و بر این مبنا جمع بندی میشند. پس یک تحلیل کامل نیستند ولی از اونجا که خطر بزرگی محسوب میشه سعی در برجسته سازی این زاویه از ماجرا را دارند این تحلیلها و این نقصشون هست که بیشتر به این زاویه میپردازند و کمتر روی رفتار طالبان تحلیل میکنند.

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , alala گفت:

 

قرار نیست ما تنها به حرف ها اعتماد کنیم خصوصا با تجاربی که وجود داره ولی از طرفی قرار نیست در پازل دشمن هم بازی کنیم با تمام شواهد موجود که تحلیل شد.

 

 

با سلام خدمت شما دوستان عزیز واقعیت این هست که نه دولت افغانستان برا ما سود داشت و داره و نه طالبان بهترین حالت برای ما اینه که فاطمیون رو در افغانستان مستقر کنیم و مناطق شیعه نشین رو از افغانستان جدا کنیم یا با جنگ یا با مذاکره از اونجایی که طالبان بک گروه تروریستیه و دولت افغانستان سقوط میکنه برای ما موقعیت خوبیه که نقاط حساس مرزی مانند هرات و سرچشمه رودهای مرزی رو به دست بگیریم

یا

بشینیم و نگاه کنیم داستان آذربایجان دوباره تکرار بشه و دور بخوریم

ویرایش شده در توسط ldmdff
  • Like 4
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

50 minutes قبل , ldmdff گفت:

با سلام خدمت شما دوستان عزیز واقعیت این هست که نه دولت افغانستان برا ما سود داشت و داره و نه طالبان بهترین حالت برای ما اینه که فاطمیون رو در افغانستان مستقر کنیم و مناطق شیعه نشین رو از افغانستان جدا کنیم یا با جنگ یا با مذاکره از اونجایی که طالبان بک گروه تروریستیه و دولت افغانستان سقوط میکنه برای ما موقعیت خوبیه که نقاط حساس مرزی مانند هرات و سرچشمه رودهای مرزی رو به دست بگیریم

یا

بشینیم و نگاه کنیم داستان آذربایجان دوباره تکرار بشه و دور بخوریم

سوالی که پیش میاد با سقوط دولت ایا ایران امکان و تواناییلازم برای اقدام رو داره که مثلا بخواد قسمتی از مناطق مهم رو بدست بگیره؟

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
40 minutes قبل , OneManArmy گفت:

 

سوالی که پیش میاد با سقوط دولت ایا ایران امکان و تواناییلازم برای اقدام رو داره که مثلا بخواد قسمتی از مناطق مهم رو بدست بگیره؟

توانایی یا اراده؟

با توجه به شرایط بینالمللی و آزاد شدن منابع مابع مالی و رفع 1000 تحریم و همچنین وجود فاطمیون و قدرت پهپادیمون امکان عملی وجود داره و بین المللی هم کسی چیزی نمیگه

ولی شک دارم اراده ای برای بازگرداندن سرزمینهای از دست رفته وجود داشته باشه

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ای کاش احمد شاه مسعود هنوز زنده بود ...

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , ldmdff گفت:

با سلام خدمت شما دوستان عزیز واقعیت این هست که نه دولت افغانستان برا ما سود داشت و داره و نه طالبان بهترین حالت برای ما اینه که فاطمیون رو در افغانستان مستقر کنیم و مناطق شیعه نشین رو از افغانستان جدا کنیم یا با جنگ یا با مذاکره از اونجایی که طالبان بک گروه تروریستیه و دولت افغانستان سقوط میکنه برای ما موقعیت خوبیه که نقاط حساس مرزی مانند هرات و سرچشمه رودهای مرزی رو به دست بگیریم

یا

بشینیم و نگاه کنیم داستان آذربایجان دوباره تکرار بشه و دور بخوریم

 

کاش مثل ترکیه که بخشی از سوریه را تحت کنترل خودش در آورد

ایرانم استانهای مرزی و مناطق شیعه نشین را تحت حمایت جدی قرار بده

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.