Ahmad6644

تحلیل و پیگیری تحولات افغانستان ( از اوت 2007 )

Recommended Posts

طالبان با انتشار تصاویری اعلام کرد در یک عملیات نفوذی  به پایگاه هوایی قندوز موفق به انهدام دو بالگرد بلک هاوک 60 UH شده است

 

 

77455.jpg

 

thumb_741122.jpg

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , arjmandi گفت:

با این تیتر اصلا موافق نیستم اتفاقا بعد از خروج آمریکا تعدد بازیگران منطقه ایی از چین و هند و پاکستان تا عربستان ترکیه و روسیه که در افغانستان دخالت خواهند کردعرصه رو برای ما سخت تر میکنه حمله بوش به افغانستان و عراق دو دشمن اصلی ما رو از بین برد ما تو مدیریت منطقه بعد اشغال آمریکا اشتباه کردیم به طور معمول ما باید جایگزین آمریکا میشدیم که نشدیم سیاست منطقه ایی ما درست نبود حالا دست وزارت خارجه بود یا سپاه قدس برآیندش منافع ما تامین نکرد اصلا هیچ جایی نباید به ترکیه میدادیم  تنش با آمریکا برای رسیدن به منافع ملی مدیریت نشد از عراق جز حشد الشعبی که اون هم آینده اش نا معلومه برامون مونده اولین کاری که باید میشد تفکیک مسئله مقاومت از افغانستان و عراق بود.من برعکس ترامپ فکر میکنم ما تو جنگ موفق تر از مذاکرات بودیم تقریبا در دوران اخیر تو هیچ مذاکره ایی برنده نبودیم  کلا تو دیپلماسی دچار ضعف مفرط و مزمن فقدان استراتژی صحیح(ما دقیقا نمی دونیم چه استراتژی "منافع ملی" توجه کنید" منافع ملی مون "رو تامین میکنه)بی سوادی و بی تجربگی هستیم

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

صدام از بین رفت ولی حزب بعث از بین نرفت و باقی مانده های آن در سوریه و عراق در قالب داعش علیه ما نبرد می کنند . در افغانستان هم طالبان از بین نرفت تنها اتفاقی که افتاد از بین رفتن بن لادن و ملاعمر بود و این مسئله که بعد از گذشت بیست سال از اشغال و نبرد برای نابودی طالبان و به ارمغان آوردن دموکراسی برای افغانستان به مذاکره با طالبان و در واقع پذیرش تفکر طالبانی به عنوان یک تفکر غالب حداقل در بخشی از افغانستان و تخلیه شتاب زده افغانستان در حدی که حتی نیروهای افغانی که باید جایگزین آمریکایی ها می شدند جا ماندند نشان از تغییر اوضاع دارد ولی نه با بازیگران متعدد . بلکه تعداد بازیگران آن محدود است . به همین دلیل هم وقتی قرار به مذاکرات است خبری از بقیه نیست یا آمریکا مذاکره می کند یا ایران . برعکس بقیه نقاط دست ترک ها در افغانستان کوتاه است و اصولا ترکها قرار است چه کاری را انجام بدهند که آمریکایی ها انجام نداده اند ؟ بازیگران سنتی در افغانستان تغییر نکرده اند و همان هایی هستند که قبلا بودند و اصولا همین بازیگران مجالی برای دخالت بقیه ایجاد نخواهند کرد . 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش ایرنا، "عبدالطیف پدرام " روزچهارشنبه به ایرنا گفت:انتقال داعش به شمال افغانستان برای دستیابی  به اهداف پنهان و پشت پرده صورت گرفته است.

وی  با اشاره به سخنان رئیس جمهوری سابق افغانستان در باره انتقال داعش به شمال افغانستان اظهار داشت دست برخی از کشورهای خارجی در انتقال این گروههای تروریستی قرار دارد.

دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان با اشاره به نگرانی روسیه در باره  حضور داعش  در شمال افغانستان به نقل از وزیر خارجه این کشور اظهار داشت وی از اینکه دولتمردان افغانستان مسوولانه برخورد نمی کنند گلایه  کرده است.

وی افزود:این مقام روسی به طور واضح اسمی از مقامات افغان که مسوولانه برخورد نمی کنند نامی نبرده است.

این سیاستمدار افغانستان تصریح کرد که روسیه نگران داعش است و تاکنون در باره حضور طالبان در شمال افغانستان بصورت روشن اعلام موضع نکرده است.

وی خاطرنشان کرد  داعش در استانهای مهم شمال افغانستان از جمله  در استان قندوز، سرپل، فاریاب و بدخشان حضور دارند و نگرانی روسیه از این بابت قابل درک است.

پدرام تأکید کرد که روسیه می تواند در چند کیلومتری از مرزهای خود با توجه به تهدیدی که متوجه آنهاست  چه به صورت مستقل و یا با هماهنگی دولت از خود دفاع کند.

وی اظهار داشت احتمال دارد که داعش پروژه بزرگ آمریکا برای مهار طرح یک کمربند و یک راه چین باشد و اگر وضعیت این گونه باشد، دولت افغانستان نمی تواند کار بزرگی برای مهار آن انجام دهد زیرا کابل بشدت وابسته به آمریکا است.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان  گفت که  با توجه به این وضعیت اگر گفت وگو با طالبان هم پیشرفت کند و تنش کمتر شود، بحران در بدخشان و مرزهای آسیای مرکزی ادامه می یابد و بزودی حل نخواهد شد، زیرا جنگجویان اسلامی اویغور نیز در بدخشان حضور فعال دارند.

وی می افزاید که آمریکا و هند هردو تلاش دارند که پروژه یک کمربند و یک جاده  چین را ناکام سازد و با توجه به این وضعیت مسئله داعش بزودی حل نخواهد شد.

این سیاستمدار افغانستان گفت که لاوروف از وضعیت در شمال افغانستان بطور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته است که اگر شمالی‌های افغانستان نتوانند علیه داعش کاری بکنند در آینده در اسارت آنها قرار خواهند گرفت.

به باور پدرام، اگر تهدید علیه کشورهای آسیای میانه و روسیه که همه عضو کشورهای مشترک المنافع هستند جدی شود، روسیه واکنش جدی نشان خواهد داد، وقتی روسیه در سوریه عکس العمل نشان می دهد در حیات خلوت خود در کشرهای آسیای میانه بصورت طبیعی واکنش نشان خواهد داد.

 

https://s4.uupload.ir/files/4_o463.jpg

https://s4.uupload.ir/files/2_fglm.jpg

https://s4.uupload.ir/files/3_0ads.jpg

https://s4.uupload.ir/files/3_0ads.jpg

https://s4.uupload.ir/files/1_heh6.jpg

 

 

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

ویدئوی حمله به نشست طالبان ( احتمالا با مهمات ضد زره AGM-114 هلفایر )

23 تیر 1400

 

https://www.aparat.com/v/Y4COa

  • Like 3
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , MR9 گفت:

بسم ا...

 

ویدئوی حمله به نشست طالبان ( احتمالا با مهمات ضد زره AGM-114 هلفایر )

23 تیر 1400

 

 

چرا سقفشون سوراخ بود؟

ویرایش شده در توسط hexman

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
21 minutes قبل , hexman گفت:

چرا سقفشون سوراخ بود؟

جلسه تو حیاط در فضای باز بود

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , MR9 گفت:

 

ویدئوی حمله به نشست طالبان ( احتمالا با مهمات ضد زره AGM-114 هلفایر )

23 تیر 1400

این ویدئو مال چند سال قبل هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , h298989 گفت:

کشته شدن 22 کماندور افغان که تسلیم شده بودن به طالبان

 

اینا هم فرق چندانی با داعش ندارن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , hexman گفت:

 

اینا هم فرق چندانی با داعش ندارن

شک داشتید مگه منتظر روزی باشید که رو بیارن به مرزای ایران تجربشو زمان صفویان داشتیم شاید دوباره تجربش کردیم

 

ویرایش شده در توسط ldmdff
  • Like 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

IMG_20210715_230451.jpg

تصویری از یک خودرو زرهی M1117 نیروهای ارتش افغانستان که توانسته است در مقابل سلاح سبک طالبان  (احتمالا یک تک تیرانداز ) مقاوت کند یک گلوله به شیشه ضد گلوله جلویی خودرو و یک گلوله دیگر به محافظ تیربارچی اثابت کرده است و حداقل جان دو سرباز را حفظ کرده است.

اهمیت و عملکرد شیشه های ضد گلوله در جنگهای اخیر خصوصا در افغانستان، عراق و سوریه  نشان داده است که این شیشه ها میتواند در برابر سلاحهای سبک و ترکشهای کشنده جان خدمه و سرنشینهای خودرو های زرهی را حفظ نمایید.

  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست.

 

درس های فراموش نشدنی آمریکا از جنگ افغانستان

Leon_Panetta.jpg

 

در حالی که نظامیان ایالات متحده بعد از بیست سال افغانستان را ترک می‌کنند، یک سیاستمدار ارشد آمریکایی با برشمردن دستاوردهای حضور آمریکا در آن کشور و تاثیر درازمدت و غیرقابل بازگشتی که جنگ افغانستان بر سیاست و فرهنگ و اجتماع آمریکا بر جای گذاشته، به درس‌هایی پرداخته است که نمی‌توان فراموش کرد.

 

لئون پانته‌تا، که چهار سال در مقام رئیس سازمان «سیا» و وزیر دفاع آمریکا بر جزئيات عملیات آمریکا در افغانستان نظارت داشت، با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی شبکه سی.ان.ان. می‌نویسد:‌

 

«آمریکا در افغانستان موفقیت‌هایی داشت، از جمله «تاسیس دولت دموکراتیک» ، «گسترش حقوق زنان» ، «به‌سازی آموزش» ، و «عملیات موفقیت‌آمیزی که به از میان برداشتن هسته‌ رهبری القاعده» و «اجرای عدالت در حق اسامه بن لادن» انجامید.

و آمریکا خسارات زیادی را تحمل کرد، تلفات ۲ هزار و ۲۰۰ رزمنده آمریکایی در عملیات جنگی و کشته شدن هفت افسر سازمان سیا بر اثر حمله انتحاری در سال ۲۰۱۰ و مرگ تعداد بیشماری غیرنظامی در این جنگ طولانی و مایوس‌کننده.»

 

لئون پانه‌‌تا که اندیشکده ای (*) برای تحقیق درباره سیاستگذاری دولت در واشنگتن تاسیس کرده است، بعد از اشاره به پیشروی‌های طالبان در افغانستان، این گروه را در امور مربوط به تروریسم غیرقابل اعتماد می‌داند و می‌نویسد رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند از توانایی‌های قابل‌ملاحظه‌ نظامی، دیپلماتیک، و اطلاعاتی که در اختیار دارد، برای کمک به افغانستان در این مقطع خطرناک، استفاده کند.

 

آقای پانه‌‌تا هشدار می‌دهد که در غیاب آمریکا، ارتش افغانستان ممکن است در مقابله با نیروهای با انگیزه طالبان، به زحمت بیافتد و به همین جهت، او کمک نظامی «معنی‌دار» به نیروهای امنیتی افغانستان را ضروری می‌بیند، و از سوی دیگر، به آمریکا توصیه می‌کند که عملیات ضدتروریستی را متوقف نکند، شبکه‌های اطلاعاتی را حفظ کند، حضور دیپلماتیک نیرومندی در این کشور داشته باشد، و سرانجام از افغان‌هایی که همراه نیروهای آمریکا جنگیدند حراست کند.

 

پانه‌‌تا می‌نویسد: «ما به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و تمام کسانی که در جنگ‌های بعد از آن جان باختند، وامدار هستیم که نگذاریم حادثه‌ مشابهی تکرار شود.»

 

 

منبع برای مطالعه بیشتر

 

 

(*) : https://www.panettainstitute.org/

ویرایش شده در توسط mehran55
  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.