امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام علیکم

 

این تیکه رو متوجه نشدم عزیز

 

 

از شروع درگیری ها نیروی هوایی 67 خلبان شهید را تقدیم نمود و پس از شروع رسمی جنگ تحمیلی : 

61 عقاب تیزپرواز نیروی هوایی پرواز ابدی خود را آغاز نمودند از این تعداد 39 نفر خلبان اف 4 و 22 نفر خلبان اف 5 بودند

 

قبل شروع جنگ 67 تا خلبان شهید دادیم؟

یا اینکه 6 تا خلبان شهید قبل جنگ و 61 بعد شروع جنگ؟

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 

این تیکه رو متوجه نشدم عزیز

 

 

قبل شروع جنگ 67 تا خلبان شهید دادیم؟

یا اینکه 6 تا خلبان شهید قبل جنگ و 61 بعد شروع جنگ؟

 

دوست عزیز 

در اصل ما از چندین ماه قبل از 31 شهریور با عراق درگیر بودیم که در این درگیری ها  6 خلبان را از دست داده ایم از 31 شهریور هم تا پایان مهر 61 نفر شهید دادیم 

پس در اصل تلفات ما 67 نفر بوده که 61 نفر آنها بعد از شروع رسمی جنگ بوده است 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شهدای روز اول آبان ماه سال 1359 


76 - شهید سرلشکر خلبان علی اقبالی دوکاهه


thumb_1~62.jpg

در مهر ماه سال 1328 در رودبار متولد شد پس از پایان تحصیلات در سن 18 سالگی در آذر ماه سال 1346 وارد نیروی هوایی گردید . پس طی دوره مقدماتی پرواز در مرداد ماه سال 47 جهت طی دوره پیشرفته پرواز عازم آمریکا می شود و با پایان دوره در بهمن ماه سال 1348 به ایران باز می گردد و به عنوان خلبان اف 5 انتخاب می گردد خیلی زود مدارج ترقی را طی و به درجه لیدر دومی می رسد همزمان در طی چهارسال 10 باز تضویق کتبی می شود . در سال 1353 او که یکی از بهترین خلبانان اف 5 می باشد برای طی دوره اطلاعات و عملیات مجددا به آمریکا اعزام می شود پس از پایان دوره به ایران باز می گردد و بعنوان افسر اطلاعات و عملیات به پایگاه ششم شکاری منتقل می شود پس از مدتی به عنوان فرمانده گردان 23 شکاری تبریز انتخاب می گردد و همزمان مسئولیت اطلاعات و عملیات پایگاه را نیز بر عهده دارد . با شروع جنگ در حالی که در معاونت طرح و برنامه نیرو خدمت می کند همراه با بزرگان اف 5 چون مرحوم دانشپور ، شهید ذوقی مقدم ، آغاسی بیک ، لطفعلی ، جواد پور ، سلیمانی و ... جهت کمک به پایگاه دوم شکاری می آیند . صدای غرش سهمگین مرکب آهنین بالش لرزه بر دل دشمنان می اندازد . صبح روز یکم آبان ماه 15 روز ماموریت ایشان در تبریز به اتمام می رسد و برای مرخصی آماده سفر به تهران می باشد ( در آن زمان در چندین پایگاه 15 روز حضور و 15 روز مرخصی در نظر گرفته می شد ) ولی سی 130 چهارساعت تاخیر دارد . ایشان به گردان بر می گردد و می گوید یک پرواز می روم و برمی گردم اگر سی 130 آمد نگه اش دارید تا بر گردم . حدود ساعت 10 صبح روز یکم مهر ماه سال 59 دوفروند اف 5 ئی به خلبانی شماره یک سرگرد علی اقبالی و شماره دو ستوان شفیع حسین پور جهت بمباران پایگاه موصل به پرواز در می آیند . با رسیدن روی هدف به دلیل حجم بالای پدافند و کشف توسط شکاری های دشمن لیدر تصمیم به گردش به سمت هدف دوم می کند . هدف دوم بمباران پادگان العقره عراق در نزدیکی موصل است که محل تجمع یک تیپ از سربازهای اردنی می باشد که به کمک صدام حسین آمده اند . با رسیدن روی هدف پادگان به خوبی بمباران می شود و تلفات سنگینی از دشمن گرفته می شود . ولی روی همین منطقه هواپیمای لیدر هدف قرار می گیرد و شماره دوم باز می گردد و در گزارش خود می نویسد به وضوح اجکت و باز شدن چتر ایشان را دیده است . ولی عراق منکر این قضیه می شود و اعلام می کند چنین شخصی را دستگیر نکرده و یا جنازه و حتی لاشه هواپیمایش را ندیده است . ولی داستان چیز دیگری است . بافرود ایشان یک گروه سریعا برای دستگیری او اعزام می شوند و در حدود 10 تا 15 کیلومتری شمال شرق پادگان ایشان دستگیره می شود . دژخیمان از خدا بی خبر در همانجا ضمن شکنجه ، او را در میان دو جیپ می بندند و او را به دو نیم می کنند بازهم از روی قصاوت و سنگدلی نیمی از بدن را در نینوا و نیم دیگر را در موصل دفن می کنند . در نهایت پیکر پاک ایشان در سال 81 از هر دو محل خارج و در تاریخ سی ام تیرماه سال 81 تحویل مقامات ایرانی می گردد . 


77 - شهید سرلشکر خلبان غلامعلی خجسته نیکو 

thumb_2~63.jpg

در فروردین ماه سال 1326 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در مرداد ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایاران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید . با شروع جنگ از عملیات 140 فروندی شروع به پرواز نمود . ساعت 5 بعداز ظهر روز یکم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان ابراهیم حسنی (هنرجو) و کابین عقب سروان غلامعلی خجسته (معلم خلبان) به قصد گشت هوایی از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند و بعد از حدود 15 دقیقه ارتباط آنها با رادار سوباپی قطع می شود تا اینکه حدود 30 دقیقه پس از قطع ارتباط بوسیله ژاندارمری شهر گرم آب از توابع استان زنجان به نیروی هوایی اطلاع داده می شود هواپیمای مذکور به یکی از تپه های اطراف که حدود 150 پا ارتفاع داشته برخورد و متلاشی شده است . با بررسی سانحه مشخص می شود هواپیما در ارتفاع 100 پایی با سرعت 550 نات به دلایل نامعلومی با تپه برخورد کرده است خلبان کابین جلو در دم به شهادت رسیده است و در لحظه برخورد صندلی پران کابین عقب فعال و ایشان به بیرون پرتاب شده و در دم به شهادت رسیده است . 


78 - شهید سرلشکر خلبان ابراهیم حسنی 

thumb_3~43.jpg

در اسفند ماه سال 1325 در گلپایگان به دنیا آمد و در حالی که مدرک سیکل خود را گرفته بود در تیرماه سال 44 به استخدام درجه داری نیروی هوایی در آمد . با جدیت در حالی که در مهرآباد خدمت می کرد مدرک دیپلم خود را گرفت و در سال 51 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره تکمیلی پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . 
 با شروع جنگ از عملیات 140 فروندی شروع به پرواز نمود . ساعت 5 بعداز ظهر روز یکم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان ابراهیم حسنی (هنرجو) و کابین عقب سروان غلامعلی خجسته (معلم خلبان) به قصد گشت هوایی از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند و بعد از حدود 15 دقیقه ارتباط آنها با رادار سوباپی قطع می شود تا اینکه حدود 30 دقیقه پس از قطع ارتباط بوسیله ژاندارمری شهر گرم آب از توابع استان زنجان به نیروی هوایی اطلاع داده می شود هواپیمای مذکور به یکی از تپه های اطراف که حدود 150 پا ارتفاع داشته برخورد و متلاشی شده است . با بررسی سانحه مشخص می شود هواپیما در ارتفاع 100 پایی با سرعت 550 نات به دلایل نامعلومی با تپه برخورد کرده است و در دم به شهادت می رسند 



هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

 

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

80 - شهید سرلشکر خلبان ابوالفضل مهدیار 
 

thumb_1~65.jpg

 

در خردادماه سال 1327 در قم متولد شد پس از پایان تحصیلات در بهمن ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه یکم شکاری منتقل گردید در سال 53 پس از طی دوره کابین جاو به پایگاه هفتم شکاری منتقل گردید در سال 56 مجددا به تهران منتقل گردید با پیروزی انقلاب به پایگاه ششم شکاری منتقل شد . تیرماه سال 1359 او را به جرم شرکت در کودتای نقاب بازداشت کردند ولی اسنادی مبنی بر دخالت وی در کودتا یافت نشد جنگ تحمیلی آغاز شد و او درخواست پرواز نمود که با درخواستش موافقت شد پروازهای بی نظیری را در یک ماه اول جنگ انجام داد روز یکم آبان ماه در حمله در دو پرواز جهت حمله به بندر فاو و اسکله ام القصر به عنوان لیدر شرکت نمود و ضربات سهمگینی بر پیکره دشمن وارد نمود . ساعت 12 شهر روز دوم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به لیدری شماره یک سرگرد خلبان ابوالفضل مهدیار و کمک سروان محمود شادمان بخت و شماره دو به خلبانی سرگرد محمود شرابی و کمک ستوانیکم اسماعیل پیروان جهت بمباران اسکله ام القصر به پرواز در می آیند با رسیدن روی هدف خلبانان ابتدا با تیربار اسکله را هدف قرار ومی دهند و سپس بمبهای mk82 خود را روی اسکله می ریزند و در حال گردش به سمت مرز هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن قرار می گیرد به گواه شماره 2 پرواز هر دو خلبان اقدام به اجکت می نمایند و هواپیما در دهانه فاو به داخل خلیج فارس سقوط می کند ولی دژخیمان بعثی هر دو خلبان را در آسمان به رگبار می بندند و پیکر بی جان آنان در خلیج همیشه فارس آرام می گیرد . 


81 - شهید سرلشکر خلبان محمود شادمان بخت 

 

thumb_2~66.jpg


در آذر ماه سال 1327 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در مردادماه سال 1348 وارد نیروی زمینی گردید با توجه به علاقه ای که به پرواز داشت در سال 1351 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی گردید پس از طی دوره مقدماتی جهت طی دوره شکاری به آمریکا اعزام گردید و پس از بازگشت بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید ابتدا بعنوان ناوبر و در سال 57 به جرگه خلبان شکاری پیوست . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . ساعت 12 شهر روز دوم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به لیدری شماره یک سرگرد خلبان ابوالفضل مهدیار و کمک سروان محمود شادمان بخت و شماره دو به خلبانی سرگرد محمود شرابی و کمک ستوانیکم اسماعیل پیروان جهت بمباران اسکله ام القصر به پرواز در می آیند با رسیدن روی هدف خلبانان ابتدا با تیربار اسکله را هدف قرار ومی دهند و سپس بمبهای mk82 خود را روی اسکله می ریزند و در حال گردش به سمت مرز هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن قرار می گیرد به گواه شماره 2 پرواز هر دو خلبان اقدام به اجکت می نمایند و هواپیما در دهانه فاو به داخل خلیج فارس سقوط می کند ولی دژخیمان بعثی هر دو خلبان را در آسمان به رگبار می بندند و پیکر بی جان آنان در خلیج همیشه فارس آرام می گیرد . چندی بعد بقایای پیکر این خلبان قهرمان در ساحل فاد کشف و در قبرستان زبیر عراق آرام می گیرد . 


هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

97 - شهید سرلشکر خلبان حسن مفتخری 

thumb_1~76.jpg

در مرداد ماه سال 1332 در تهران متولد شد با پایان تحصیلات در مرداده ماه سال 1350 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره یشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز هشتم آذرماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به قصد بمباران اسکله الامیه به پرواز در می آید شماره دو پرواز به خلبانی سروان حسن مفتخری و کمک ستوانیکم محمد کاظم روستا می باشد . پس از بمباران هدف هر دو جنگنده مورد تعقیب دو فروند میگ 23 دشمن قرار می گیرند و شماره دو در تعقیب و گریز هدف یک تیر موشک آر13 قرار می گیرد خلبان اعلام آتش سوزی شدید در ناحیه موتور چپ می شود ولی خلبان اعلام می کند با یک موتور به سمت مرز حرکت می کند که ثانیه ای بعد موشک دوم آر13 به موتور سمت راست اصابت می کند و ارتباط رادیویی قطع و هر دو نفر مفقود می گردند تا اینکه در سال 1370 عراق اعلام می کند هر دو خلبان در همان زمان شهید و در قبرستان حسن البصری عراق به خاک سپرده شده اند . 


98 - شهید سرلشکر خلبان محمد کاظم روستا 

 

 

thumb_2~78.jpg

 

 

 

در مهر ماه سال 1332 در آباده به دنیا آمد با پایان تحصیلات در مهرماه سال 1351 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره یشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز هشتم آذرماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به قصد بمباران اسکله الامیه به پرواز در می آید شماره دو پرواز به خلبانی سروان حسن مفتخری و کمک ستوانیکم محمد کاظم روستا می باشد . پس از بمباران هدف هر دو جنگنده مورد تعقیب دو فروند میگ 23 دشمن قرار می گیرند و شماره دو در تعقیب و گریز هدف یک تیر موشک آر13 قرار می گیرد خلبان اعلام آتش سوزی شدید در ناحیه موتور چپ می شود ولی خلبان اعلام می کند با یک موتور به سمت مرز حرکت می کند که ثانیه ای بعد موشک دوم آر13 به موتور سمت راست اصابت می کند و ارتباط رادیویی قطع و هر دو نفر مفقود می گردند تا اینکه در سال 1370 عراق اعلام می کند هر دو خلبان در همان زمان شهید و در قبرستان حسن البصری عراق به خاک سپرده شده اند . 



نیروی هوایی در آذر ماه سال 1359 پنج نفر از خلبانان خود را از دست داد 

هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

 

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

99 - شهید سرلشکر خلبان نصرت الله آقایی

 

thumb_1~84.jpg

 

در فروردین ماه سال 1327 در ساوه متولد شد با پایان تحصیلات در اردیبهشت ماه سال 1346 وارد نیروی هوایی شد و پس از طی دوره تی 37 در آمریکا با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی 130 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول خدمت گردید . قبل از انتخاب بعنوان خلبان هدف کش قسمتی از آموزش متصدیان توپهای اورلیکن را برعهده داشت .  او که 5500 ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت با شروع جنگ روزانه در حال نقل و انتقال مهمات ، نیرو و زخمی ها پرداخت . ظهر روز هفدهم دی ماه سال 1359 ماموریت می یابد مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل نماید پس از فرود بلافاصله ماموریت می یابد جهت حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز نماید . ساعت 6 بعدازظهر است هوا کاملا تاریک است و آسمان کرمانشاه مه آلود و دید در حداقل قرار دارد در فاصله پنج دقیقه تا فرود آزیر قرمز حمله هوایی هم به صدا در می آید و خلبانان سعی می کنند در کمترین زمان فرود بیایند همه چیز دست در دست هم می دهد و هواپیما در دو مایلی باند به دلیل عدم دید کافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد می کند و خلبان و تیم همراه همگی به شهادت می رسند او در این پرواز خلبان اول بود 


100 - شهید سرلشکر خلبان علی اصغر ملائک صفت 

 

thumb_2~83.jpg
 

در آبان ماه سال 1329 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1350 وارد نیروی هوایی گردید  و پس از طی دوره تی 37 در آمریکا در اردیبهشت ماه سال 1356 با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی 130 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول خدمت گردید . با شروع جنگ روزانه در حال نقل و انتقال مهمات ، نیرو و زخمی ها پرداخت . ظهر روز هفدهم دی ماه سال 1359 ماموریت می یابد مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل نماید پس از فرود بلافاصله ماموریت می یابد جهت حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز نماید . ساعت 6 بعدازظهر است هوا کاملا تاریک است و آسمان کرمانشاه مه آلود و دید در حداقل قرار دارد در فاصله پنج دقیقه تا فرود آزیر قرمز حمله هوایی هم به صدا در می آید و خلبانان سعی می کنند در کمترین زمان فرود بیایند همه چیز دست در دست هم می دهد و هواپیما در دو مایلی باند به دلیل عدم دید کافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد می کند و خلبان و تیم همراه همگی به شهادت می رسند او در این پرواز خلبان دوم بود . 


101 - شهید سرلشکر خلبان احمد رمضانی 

 

thumb_3~54.jpg
 

در آذر ماه سال 1323 در شمیران به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در شهریور ماه سال 1346 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره تی 37 در آمریکا با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی 130 انتخاب و در پایگاه هفتم شکاری مشغول خدمت گردید . در سال 53 برای طی دوره ناوبری مجددا به آمریکا رفت و پس از بازگشت مدتی بعنوان افسر کنترل شکاری در  همدان و دزفول به خدمت پرداخت قبل از انقلاب مجددا بعنوان ناوبر سی 130 مشغول به خدمت گردید او که 3500 ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت با شروع جنگ روزانه در حال نقل و انتقال مهمات ، نیرو و زخمی ها پرداخت . ظهر روز هفدهم دی ماه سال 1359 ماموریت می یابد مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل نماید پس از فرود بلافاصله ماموریت می یابد جهت حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز نماید . ساعت 6 بعدازظهر است هوا کاملا تاریک است و آسمان کرمانشاه مه آلود و دید در حداقل قرار دارد در فاصله پنج دقیقه تا فرود آزیر قرمز حمله هوایی هم به صدا در می آید و خلبانان سعی می کنند در کمترین زمان فرود بیایند همه چیز دست در دست هم می دهد و هواپیما در دو مایلی باند به دلیل عدم دید کافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد می کند و خلبان و تیم همراه همگی به شهادت می رسند او در این پرواز ناوبر بود 




هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

 

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

105 - شهید سرلشکر خلبان سید محمدتقی منصورقریشی 

thumb_1~85.jpg

در بهبمن ماه سال 1328 در شمیرانات به دنیا آمد با پایان تحصیلات در اسفند ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه هفتم شکاری و پس از چندی با تشکیل گردان 91 به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت و در همان روزهای ابتدایی بعنوان خلبان کمکی به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند فانتوم ئی به خلبانی سروان محمدتقی منصورقریشی و کمک ستوانیکم خسرو اخباری جهت پشتیبانی از نیروی های خود از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آید پس از بمباران هدف هواپیمایش مورد تعقیب دو فروند هواپیمای رهگیر دشمن قرار می گیرد خلبان ارتفاع هواپیما را به کمترین حد ممکن می رساند ولی در تعقیب و گریز در یکی از گردشها به دلیل ارتفاع پایین در حوالی بندر امام با آب برخورد می کند و هر دو خلبان در دم به شهادت می رسند . هنوز پیکر پاک ایشان کشف نگردیده است . 


106 - شهید سرلشکر خلبان خسرو اخباری 

thumb_2~84.jpg

در تیر ماه سال 1333 در تهران به دنیا آمد با پایان تحصیلات در مهر ماه سال 1352 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری  منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت و در همان روزهای ابتدایی بعنوان خلبان کمکی به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند فانتوم ئی به خلبانی سروان محمدتقی منصورقریشی و کمک ستوانیکم خسرو اخباری جهت پشتیبانی از نیروی های خود از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آید پس از بمباران هدف هواپیمایش مورد تعقیب دو فروند هواپیمای رهگیر دشمن قرار می گیرد خلبان ارتفاع هواپیما را به کمترین حد ممکن می رساند ولی در تعقیب و گریز در یکی از گردشها به دلیل ارتفاع پایین در حوالی بندر امام با آب برخورد می کند و هر دو خلبان در دم به شهادت می رسند . هنوز پیکر پاک ایشان کشف نگردیده است . 


107 - شهید سرلشکر خلبان جلال دمیریان 

thumb_3~55.jpg

در مرداد ماه سال 1330 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در در دی ماه سال 1349 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . در بیستم و هشتم شهریور ماه سال 1355 در حالی که بعنوان خلبان آماده در آلرت حضور داشت با به صدا در آمدن زنگ اسکرامبل بعنوان خلبان کابین عقب سرتیپ خلبان جعفری به پرواز در می آید و در آسمان تهران با شئی نورانی یا همان بشقاب پرنده برخورد و به مقابله با آن پرداخت و مفتخر به دریافت نشان جهانی UFO گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبان سروان جلال دمیریان و کمک ستوانیکم احمد نادی جهت پشتیبانی از نیروی های خودی در حوالی آبادن به پرواز در می آید و پس بمباران موفق هدف در راه بازگشت در حوالی پل ماروت ماهشهر به اشتباه مورد اصابت پدافند خودی قرار می گیرد و به دلیل ارتفاع کم هیچ کدام از خلبانان موفق به خروج از هواپیما نمی گردند و به هرماه جنگنده به زمین برخورد و به شهادت می رسند . 


108 - شهید سرلشکر خلبان احمد نادی 

thumb_4~43.jpg

در مرداد ماه سال 1329 در تبریز به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات وارد دانشکده افسری نیروی زمینی گردید ولی مدتی بعد به دلیل علاقه ای که به فن پرواز داشت در تیر ماه سال 1351 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبان سروان جلال دمیریان و کمک ستوانیکم احمد نادی جهت پشتیبانی از نیروی های خودی در حوالی آبادن به پرواز در می آید و پس بمباران موفق هدف در راه بازگشت در حوالی پل ماروت ماهشهر به اشتباه مورد اصابت پدافند خودی قرار می گیرد و به دلیل ارتفاع کم هیچ کدام از خلبانان موفق به خروج از هواپیما نمی گردند و جنگنده به زمین برخورد و به شهادت می رسند . 




هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

 

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

109 - شهید سرلشکر خلبان محمد بختیاری 

thumb_1~86.jpg

در اسفند ماه سال 1328 در ملایر به دنیا آمد با پایان تحصیلات در دی ماه سال 1349 به نیروی هوایی پیوست و پس طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل و تا جانشین عملیات پایگاه ششم شکاری نیز ارتقا پیدا نمود او که یکی از برجسته ترین معلم خلبانان فانتوم بود با پیروزی انقلاب به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و چهارم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان محمد بختیاری و کمک ستواندوم جمال مظفری جهت پوشش هوایی غرب به پرواز در می آید . پس از ساعتی به علت کمبود سوخت درخواست سوختگیری می نماید و عمل سوختگیری به خوبی انجام می پذیرد پس از جدا شدن از تانکر خلبان شروع به یک مانور غیر طبیعی به سمت زمین می کند در زمان کشیدن بالای جنگنده موتور هواپیما دچار استال می شود خلبانان سراسیمه در جنوب ملایر اقدام به اجکت می کنند که به دلیل چرخشهای متوالی هواپیما خلبانان هنگام خروج با کابین برخورد و هر دو به شهادت می رسند 


110 - شهید سرلشکر خلبان جمال مظفری 

thumb_2~85.jpg

در آبان ماه سال 1333 در گلپایگان به دنیا آمد با پایان تحصیلات در دی ماه سال 1353 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و چهارم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان محمد بختیاری و کمک ستواندوم جمال مظفری جهت پوشش هوایی غرب به پرواز در می آید . پس از ساعتی به علت کمبود سوخت درخواست سوختگیری می نماید و عمل سوختگیری به خوبی انجام می پذیرد پس از جدا شدن از تانکر خلبان شروع به یک مانور غیر طبیعی به سمت زمین می کند در زمان کشیدن بالای جنگنده موتور هواپیما دچار استال می شود خلبانان سراسیمه در جنوب ملایر اقدام به اجکت می کنند که به دلیل چرخشهای متوالی هواپیما خلبانان هنگام خروج با کابین برخورد و هر دو به شهادت می رسند 


هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد 

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.