MR9

" ناسا و 10 فناوری برتر تاریخ هوانوردی "

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

یه چیز دیگه هم که کشف کردن و برای من خیلی جالب بود اینکه اگه نوک شاتل ها رو به سورت نوک تیز نسازن وقتی که وارد جو میشه و سرعت بسیار زیادی  داره تا برسه به زمین، نسبت به اینکه نوک تیز بسازن خیلی بهتر هستش. دلیل این مزیت هم اینکه کمتر داغ میشه. شاید عجیب باشه ولی چون موجی که در سرعت مافوق صوت درست میشه در حالت غیر نوک تیز روی بدنه درست نمیشه و کمی جلوتر از شاتل درست میشه دیگه نوک شاتل خیلی داغ نمیشه. در صورتی که در حالت نوک تیز این موج به بدنه شاتل میچسبه. البته کارهای دیگه هم میکنن که از داغ شدنش جلوگیری بشه مثل استفاده از سرامیک و استفاده از یک میدان الکتریکی و مغناطیسی تا الکترونهای با انرژی بالا به شاتل نچسبند.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

برای بیشتر مردم بخش فضایی ناسا و دستاورد هاش شناخته شده هستند ولی قسمت های پژوهشی این مرکز در سایه فعالیت های فضایی ناشناخته باقی مونده در صورتی که اگر کمی دقیق تر بشیم دستاوردهای غیر فضایی ناسا اگر بیشتر از دستاورد های فضایی نباشد کمتر نیست! نمونه بارزش مقاطع ایرفویل های NACA (کمیته ملی مشورتی هوانوردی، سلف ناسا) هستند که از دهه 40 تا همین الان مرجعی برای طراحان هواپیما بوده اند.

 

 

در قدمت استانداردهای تدوین شده توسط NACA همین بس که لبه  فناوری لوفت وافه در میانه های جنگ ، یعنی جنگنده افسانه ای FW-190  از استانداردهای این مجموعه  استفاده می کرد 

 

مفاهیم اولیه برای طراحی جنگنده 

 

استاندارد مورد استفاده فوکه ولف 

 

 

" دهانه بال جنگنده جدید فوکه ولف ، به 5/9 متر ( 31 فوت و 2 اینچ  ) رسید و مساحت آن به 15 متر مربع (  161 فوت مربع )  بالغ شد . بال جنگنده جدید آلمانی  ، براساس استاندارد NACA 23015/3 در ریشه بال و استاندارد NACA 23009 ، در نوک بال ، طراحی گردید "

 

 

پی نوشت :

 

سالها پیش ، در بولتن عمومی وزارت دفاع ( مجله صنایع هوایی ) مقاله جذابی در خصوص تاریخچه NACA و تبدیل آن به NASA مطالعه کرده بودم  و گستره و حجم سرمایه گذاری های علمی که این دو مجموعه برای پیشبرد صنعت هوانوردی انجام داده بودند ، حقیقتاً جای تعجب داشت . 

 

عجیب نیست که صنعت هوانوردی و بخصوص هوانوردی نظامی ، مادر پیشرفت فناوری در حوزه های مختلف بشمار میرود . 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعد بعضي ها تو اين مملكت ميگن ما چرا بايد دنبال توسعه فضايي باشيم از كنار همين اقدامات به گفته بعضي ها بي فايده ببينيد چقدر دانش هاي مفيد بدست امده !!!! يك نكته ديگه حافظه غير صفحه اي كه پدر فلش مموري و هارد هاي اس اس دي امروز هم هست همين ناسا بود چون بدليل تكان و شرايط بسيار بد شاتل هاي فضايي نمي شد از هارد هاي سيلندري استفاده كرد

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر

در حقیقت سرمایه گذاری های کلانی که یک سازمان دولتی مانند ناسا برای اموری که در آینده بکار خواهند آمد باعث پیشرفت فناوری در بسیاری از زمینه ها شده است. با اینکه ممکن است بسیاری از این طرح ها با شکست مواجه شوند و حتی با وجود موفقیت نیز تجاری سازی نشوند ولی تا وقتی بودجه مناسب پشت این برنامه ها باشد پیشرفت تکنولوژی رو به جلو خواهد بود.

 

نظیر این فناوری ها در بسیاری از بخش ها که از پشتیبانی مالی نهادهای نظامی و فضایی برخوردارند به وفور وجود دارد.

کولار، نایلون، فرئون و ... برای اولین با توسط کمپانی DuPont ساخته شدند که خود آن نیز کار خود را با ساخت و آسیاب باروت برای اسلحه آغاز کرده بود.

اولین آلیاژهای حافظه دار به صورت عمومی در آزمایشگاه های مهمات سازی نیروی دریایی آمریکا کشف شدند و اولین استفاده تجاری از آنها (احتمالا نیتینول) در اتصالات سیستم هیدرولیک هواپیماهای F-14 بود.

معروف ترین نرم افزارهای مدل سازی قطعات و مونتاژ با استفاده از کامپیوتر با نام های CATIA و SolidWork تحت ساخت و مالکیت کمپانی داسوسیستم از زیرمجموعه های داسواوییشن فرانسه هستند که سازنده میراژ و رافائل هست.

 

به نظر بنده در آینده نزدیک فناوری های مربوط به دینامیک سیالات و الکترونیک در صنایع و به خصوص بخش هوانوردی بسیار با کندی پیش خواهند رفت و عمده پیشرفت در این صنایع مربوط به جنس مواد و فیزیک آنها مربوط خواهد بود که در حال حاضر با چالش های فناورانه مواجه هستند. نظیر این موارد را می توان در مواد خود ترمیم شونده و گرافن یافت که با تجاری سازی و پیشرفت آنها تحولات عظیمی در صنایع و به خصوص هوانوردی نظامی اتفاق خواهد افتاد. این امر نیاز به تزریق دوباره و بیشتر منابع مالی عظیم به این بخش ها دارد.

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بالچه ها ، موجب کاهش جریان گردابه ای و در نتیجه بهبود جریان هوا و کاهش مصرف سوخت شده و عملکرد کلی هواگرد را افزایش می دهند .

 

راجع به بالچه ها و جریان گردابه ای توضیح میدید؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

در حقیقت برای تشریح جریان گردابه ای ، باید اصول و ماهیت شکل جریان هوا روی بال هواگردها را بطور کامل عرض کنم و این نیازمند تسلط کامل روی دانشی هست که بنده فاقد آن هستم ( بدلیل ماهیت  سیر مطالعاتی بنده  که فنی نیست ) با این حال به شکل محدود خدمت شما عرص می کنم .

 

 

1- اینکه گفته می شود پروردگار ، خالق آسمان ها وزمین است و این بشر ناچیز و ضعیف ، با الهام از خلقت  و آفرینش خداوند ، فناوری مورد نیاز خودش را توسعه می دهد ، شکی در این نیست 

 

 

 

این پرنده شکاری ، با توجه به آیرودینامیک بی نظیرش ، ساعتها و با صرف کمترین انرژی قادر به پرواز در ارتفاعات و سرعتهای مختلف است ، عمدتاً به دلیل زاویه قرار گیری بال به کالبد اصلی و همچنین زاویه قرار گیری شاهپرهای اصلی در نوک بال است ( باشد که انسان از این شاهکار طبیعت که خالق آن پروردگار بزرگ است ، پند گیرد ) 

 

2- برای بررسی جریان هوای روی بال ، شما باید مساحت بال ، سازه هوایی ( ایرفویل ) ، دهانه بال ( وینگ اسپن) ، نسبت منظری ، نسبت مخروطی ، زاویه نصب بال ( عقبگرد یا جلوگرد) ، پیچش ، زاویه نصب بال را بدانید . 

بالک ابزاری است که در نوک بال‌های هواپیما  استفاده می‌شود.

بالک یک سطح عمودی اضافی روی نوک بال است که یک گوشه آن به سمت بالا است و ممکن است زاویه درونی یا بیرونی داشته باشد و در اندازه‌ها و شکلهای گوناگون برای کارایی‌های متفاوت طراحی می‌شود. این ابزار معمولاً از ۵۰ درصد نوک بال نصب می‌شود زیرا شارش هوا از ۵۰ درصد لبه حمله به سمت لبه فرار منحرف می‌شود و ایجاد عارضه‌ای به نام  جریان گردابی  یا گردابه می‌کند.

این عارضه در اطراف بال که از زیر بال به سطح کوژی (camber) بالک برخورد می‌کند یک نیرویی تولید می‌کند که زاویه درونی و کمی رو به جلو دارد شبیه به بادبان قایق بادبانی . این گردابه‌ها باعث ایجاد پسا می‌شود که در نتیجه هواپیما نیاز به نیروی برآی بیشتری پیدا می‌کند. بالک موجب می‌شود جریان گردابی لبه بال به اندازه قابل توجهی کاهش یابد و بازده بال ثابت، بیشتر شود. بالک جریان هوای نزدیک نوک بال را اصلاح می‌کند و نیروی پسا را کاهش می‌دهد. همچنین ابزار Wing tip می‌توانند خصوصیات سطوح کنترل را افزایش داده و در نتیجه ایمنی را بالا ببرند. بالک اثر Aspect Ratio را افزایش می‌دهد بدون آنکه Wing span را افزایش دهد زیرا در بعضی مواقع span زیاد باعث عدم عبور هواپیما از درهای آشیانه فرودگاه می‌شود. اما با این وجود در بعضی مواقع افزایش span سودمندترین راه است. بالک جریان هوایی را که از روی بال عبور می-کند و نزدیک به نوک بال است، صاف می‌کند و پسا را کاهش می‌دهد. این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. در Glider سرعت حرکت در مصافت، را افزایش می‌دهد. مطالعات هوانوردی آمریکا نشان می‌دهد که یک بهبودی در بهره‌وری سوخت، مستقیماً با افزایش نسبت نیروی برآر  به پسار رابطه دارد. (L/D). بالک وارد نه یک نوع دیگر از ضایع‌کننده‌ها انرژی در بالک گردابه‌ای است تا به hrust کمک کند. این همکاری اگر چه کم ولی در افزایش عمر یک هواپیما بسیار با ارزش است. بالک مقاومت جریان گردابی را نیز کم می‌کند. این خصیصهٔ بسیار خوبی است زیرا این جریان turbolance می‌تواند باعث فقدان کنترل و نهایتاً تصادف به ویژه در نزدیکی های فرودگاه شود. جریان گردابی در جائیکه سرعت هواپیما آهسته و نزدیک به باند فرود می‌شود و یا انحراف سرعت زیاد است، قوی‌تر است و کمترین فضای مورد نیاز بین هواپیما و فرودگاه وجود دارد. بالک کوچک گشت‌زنی و سفر در فواصل طولانی مناسبتر است زیرا مصرف سوخت اقتصادی‌تر می‌شود.

پی نوشت :

اگر نقص یا کمبودی در این زمینه هست ، دوستان تصحیح کنند . 

خیلی کامل بود ممنون استاد

========================

اساس همه ی مباحث سیالاتی پدیده ای به نامvorticity یا گردابه هست...پدیده ای ک با وجود تحلیل بسیار دقیق ریاضی و اثبات وجود اون بطور نسبتا ساده واستفاده از اون در تمام علومی ک با سیالات درارتباطند ولی هنوز دلیل اصلی و بنیادی پیدایشش معلوم نیس!
همه ی نا به سامانی ها و مشوش شدن جریان های سیالاتی دلیلش همین گردابه هست....حتی اصطحکاکی ک سبب گرانروی سیالات روی اجسام میشه بخاطر همین ورتی سیتی هست

برای تقریب خوب ذهنی میشه ورتی سیتی رو مثل بالا رفتن پیچشی دود سیگار ک در انتها محو میشه رو تجسم کرد

بر همین مبنا جریان های سیالاتی به 2گونه اصلی تقسیم میشن آرام(laminar)ک فاقد هرگونه چرخش هستند وآشفته(turbulent)ک ورتی سیتی در اون ایجاد میشه تقسیم میشن(ک سبب درگ شدید در هر جسم غوطه ور در سیالات میشه)....عدد رینولدز مبنای اصلی این تفکیک هست...شمامیتونین یه جریان آب داخل لوله رو ک داخلش یه مایع رنگی مثل جوهر رو پخش میکنین روبرای نمایش این دو مدل جریان استفاده کنین...تا یک دبی جریان مشخص خط جریان جوهر تقریبا صافه اما با افزایش جریان دچار اعوجاج شدید میشه

==========================

این مباحث رو دوستانی ک دستی بر آتش دارن حتما در سطوح بالای آکادمیک دنبال کنن(به عنوان یه خواهش از بردار کوچکترتون)...متاسفانه افراد کمی تو این زمینه در ایران کار کردن ک اکثرا دیگه در ایران نیستن...
این مبحث گردابه وشناخت جریانات مثل استفاده ازنفت بدون شناخت ماهیت اصلی اون طی قرن ها بود...اما با شناخت اون در دوقرن اخیرا غوغایی در جهان کرده
کشف بنیادین این مباحث کل علم سیالات رو چندین هزار پله ارتقا میده!!!(درواقع به سمت آسمان پرتاب میکنه!)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.